Te, joiden lapset kotihoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Missä käytte päivisin, onko lapsella "harrastuksia", joissa näkee samanikäisiä kavereita tms?

Meillä 4v. poika käy 2x viikossa seurakunnan kerhossa ja mietin onko riittävästi....kun tuntuu haikailevan sinne harvasen päivä. Käydään kyllä leikkipuistossakin, mutta aina siellä ei ole muita samaan aikaan, jos kovin aamusta mennään.

Mietin jotain muskaria tms. Mitäs muiden lapset touhuaa?

Mun mielestä ei ole ihan huono tuo 2xviikko kerhoilua. Kiva kun lapsikin siellä tykkää käydä :) Me tapailimme lisäksi ystäväperheitä, joissa lapsia ja se riitti oikein hyvin. Lisäksi kävimme uimassa ja Hoplopissa ym. paikoissa, joissa sai kontaktia muihin lapsiin. Tällä viikolla lapsi aloittikin eskarin, joten kavereiden näkeminen onkin nyt jokapäiväistä erilailla. Nyt olen iloinen, että oli mahdollisuus antaa lapselle pitkä kotihoito, sillä sitä yhteistä aikaa on nyt luvattoman vähän arkipäivisin.

Meillä aikalailla samanlaista eli kaksi kertaa viikossa kerho ja sen lisäksi käy 1-2 kertaa viikossa harrastuksessaan. Sellainen voisi teilläkin tuohon lisäksi olla kiva. Tuon ikäiset pojat tykkäis jo jalkapallosta tai jostain temppujumpasta.

[QUOTE="äiti";24427267]Laita hoitoon saa paremmin virikkeitä.[/QUOTE]

No en mä nyt hoitoon laita kun itse olen kotona, kyllä virikkeitä itsekin keksii aina sen verran. Työssäkäyvienkin on vaikea saada päivähoitopaikkaa, saati niiden jotka etsii vain virikkeitä.

Kerhojen lisäksi 4v kävi kerran viikossa uimassa. Lähialueen puistoissakin oli onneksi samaan aikaan muita suunnilleen saman ikäisiä lapsia lähes päivittäin. Lisäksi pyöräiltiin paljon.

Tekemisen puute vaivaa meilläkin. Ja sit vielä kun tuo inhoaa kaikkea piirtämiseen ja askarteluun liittyvää. 2 x viikossa se kerho ja öitä lasketaan jatkuvasti. Enemmän pitäs selvitä kyläileen sellasiin paikkoihin missä samanikäisiä.

[QUOTE="vieras";24427308]Kerhojen lisäksi 4v kävi kerran viikossa uimassa. Lähialueen puistoissakin oli onneksi samaan aikaan muita suunnilleen saman ikäisiä lapsia lähes päivittäin. Lisäksi pyöräiltiin paljon.[/QUOTE]

Kävikö jossain seuran järjestämässä uintikerhossa tms? Tarvitseeko niihin mennä vanhemman mukaan vai miten tuon ikäinen pärjää siellä pukukopeilla ja muuten?

[QUOTE="vieras";24427297]No en mä nyt hoitoon laita kun itse olen kotona, kyllä virikkeitä itsekin keksii aina sen verran. Työssäkäyvienkin on vaikea saada päivähoitopaikkaa, saati niiden jotka etsii vain virikkeitä.[/QUOTE]

Meillä ainakin 3v kaipaa niin paljon kavereita että hoitoon laitto oli hyvä vaihtoehto vaikka olenkin kotona. Ei meille riittänyt 2krt/viikossa kerhoissa käynti ja 1krt/viikossa muskarissa käynti. Kun kerran lapsesi näyttää kaipaavan enemmän toimintaa niin hoitoon laitto ihan hyvä vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";24427324]Tekemisen puute vaivaa meilläkin. Ja sit vielä kun tuo inhoaa kaikkea piirtämiseen ja askarteluun liittyvää. 2 x viikossa se kerho ja öitä lasketaan jatkuvasti. Enemmän pitäs selvitä kyläileen sellasiin paikkoihin missä samanikäisiä.[/QUOTE]

Sen verran vielä et 5 isompaa sisarusta koulussa joten iltapäivästä ja illasta on kyllä sit seuraa ja virikettä.

Meillä poika täyttää marraskuussa 4v. Käy 3xviikossa kerhossa ja kerran viikossa tenavajumpassa. Kotona on pikkuveli, jonka kanssa touhuaa. Mummolassa ollaan yleensä 1 päivä viikosta. Leikkipuistossa käydään ja satunnaisesti piipahdetaan jossain perhekahviloissa, mutta sellaisia varsinaisia kevereita, joita säännöllisesti tapaisi, ei oikeastaan ole kerhokavereita lukuunottamatta.

Kerhossa käy 2 ja 4v 2xviikko. Muuten puistoissa, joissa satunnaisesti jotain lapsia. Eivät kyllä noin vaan ala leikkimään vieraitten kanssa, vaativat vähän tutustumista meidän laset. Satunnaisesti jotain kavereita nähdään. Etupäässä leikkivät keskenään. Isompi jo selkeesti kaipais välillä muutakin seuraa, mutta mistä sitä keksis?

Me käydään avoimessa päiväkodissa kerran viikossa ja pian alkaa seurakunna perhekerho kans kerran viikossa... Ulkoillaan kaks kertaa päivässä ja aina välillä on muita lapsia puistossa. Meillä lapsi vasta 1v8kk, joten tuo riittää kyllä :) Toista odotan, joten pian on sitten jatkuvasti seuraa.

Eiköhän teillä riitä, jos on kuitenkin isompia sisaruksia sitten iltapäivästä. Onhan ne muskarit ja jumpat virkistäviä, jos vaan sattuu löytymään sopiva :)

Meidän vajaa 4vee käy 2 x kerhossa. Muskarin peruin kun eivät ota enää yli kolmevuotiasta. Joten mennään koko kopla leikkipuiston musiikkituokiolle (sanat hukassa).

Nyt varasin paikan satuliikunnasta. Rauhallinen poika, joten voisi olla mukavaa. Lisäksi puistollaan ja kyläillään. Myöhemmin syksyllä kun alkaa terapia, niin se vie yhden päivän. Minusta ihan riittävästi tekemistä.

Ole onnellinen, että lapsesi saa olla kotona. Ei tuon ikäinen kaipaa kovin kummoista vielä ja kerhoilu riittää vallan hyvin. Virikehysteria on ihan hanurista. Välillä pitää ollakin vähän tylsää. Muistan itse, kun hoidin lapsia kotona ja välillä oli "tylsää" kaikilla, mutta jälkikäteen se oli minulle ja lapsille elämän ihaninta aikaa!

[QUOTE="vieras";24427331]Kävikö jossain seuran järjestämässä uintikerhossa tms? Tarvitseeko niihin mennä vanhemman mukaan vai miten tuon ikäinen pärjää siellä pukukopeilla ja muuten?[/QUOTE]

Joo, uimaseuran ryhmässä kävi. Vanhempi on ollut mukana pukukopilla ja suihkutilassa, mutta itselle ei tarvii vaihtaa uimapukua jos ei halua, vaan esim. t-paita ja caprit riittää aikuiselle. Altaan reunalle on saatettu ryhmän alkaessa ja haettu ryhmän loppuessa. Itse tosin tykkään käydä uimassa tai vesijuoksussa lapsen uintiryhmän ajan, ja pääsee samalla saunaan itsekin. :)

Meillä 4v käy 2x viikossa kerhossa, muuten leikkii pienempien kanssa kotona. Varsinaisia kyläilykavereita ei ole. Mitään säännöllisiä harrastuksia ei ole eikä ole mun mielestä edes tarpeen. Hyvin on sosiaalinen tapaus silti, tulee ryhmässä toimeen ja esim. kaupassa saattaa alkaa juttelemaan ihan ventovieraiden kanssa.

meillä 5v tyttö ja 3kk ikäinen vauva. 2x viikossa seurakunnan kerho ja kerran viikossa liikuntakerho. Sitten kun alkaa perhekahvilatoiminta syyskuussa niin keeran viikossa käydään siellä. Sitten olisi vielä avointa päiväkotia keskustassa. voi olla, että joskus käydään sitten sielläkin.

Meillä lapsi kerhoili 2 x viikossa ja lisäksi oli tanssi harrastus 1x viikossa, eikä tuntunut riittävän alkuunkaan. Nyt 4,5 vuotiaana aloitti päivähoidon ja minä opiskelun ja paljon tyytyväisempiä ollaan molemmat. Minä olen tyytyväinen että hoidin kotona näin pitkään, mutta nyt on ihana sivistää itseä ja lapsi on tyytyväinen kun on ikäistä seuraa päivät päästään. Uskon kuitenkin, että hyvä oli tuo kotihoitoaikakin vaikka välillä tunsin itseni täysin riittämättömäksi ja pelkäsin lapsen (ja itseni) "tylsistyvän kuoliaaksi". ;D

Meillä lapsi kerhoili 2 x viikossa ja lisäksi oli tanssi harrastus 1x viikossa, eikä tuntunut riittävän alkuunkaan. Nyt 4,5 vuotiaana aloitti päivähoidon ja minä opiskelun ja paljon tyytyväisempiä ollaan molemmat. Minä olen tyytyväinen että hoidin kotona näin pitkään, mutta nyt on ihana sivistää itseä ja lapsi on tyytyväinen kun on ikäistä seuraa päivät päästään. Uskon kuitenkin, että hyvä oli tuo kotihoitoaikakin vaikka välillä tunsin itseni täysin riittämättömäksi ja pelkäsin lapsen (ja itseni) "tylsistyvän kuoliaaksi". ;D

Ilmeisesti ei sisaruksia? Meillä kyllä pojat touhuaa keskenään niin paljon ettei isompi ole koskaan kysellyt seuran perään..

[QUOTE="Sini";24427467]Mene töihin[/QUOTE]

Ai töihin, jotta lapsella olisi virikkeitä? Aloitushan ei nyt millään lailla koske sitä onko töissä vai ei. Minä en ole työtön, olen omaishoitaja...koska kouluikäisellä lapsellani on aivovamma. Sen ohella sitten hoidan 4-vuotiasta kotona. Töihin meno tässä elämäntilanteessa tuntuu tällähetkellä hankalalta.

ap

Meillä on lapset olleet kotihoidossa. Jokainen käynyt 2x viikossa seurakunnan päiväkerhossa. Ja sitten on kyläilty kavereitten luona kerran pari viikossa tai käyty puistoissa, joihin on sovittu treffit toisten kanssa, että sielläkin on seuraa. Pojilla ei ollut tuon lisäksi ollut muita harrastuksia, tytöllä 1x viikossa.
Ja meillä on muksuista ollut toisilleen niin paljon seuraa, että eivät kyllä edes joka pv kavereita kaipaile =)
Mutta nyt ovat jo menneet kouluun, joten tuo ihana kotihoitoaika on jo takanapäin. =) Ja ihanhan noista normaaleja lapsukaisia on tullut, vaikka eivät päivähoidossa ole olleetkaan!

Yhteistyössä