Te, joiden lapsella on nimessä se kuuluisa c-kirjain!

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
mun tytön yksi nimi on Patricia. musta se vaan kuuluu kirjoittaa c:llä.
mutta paljon enemmän saan tavata nimeä Erika, aina kysytään onko kahdella eellä ja c:llä vai k:lla.
Patrikia-nimeen en ole törmännyt ikinä, joten se ei varmaankaan oikein sovi tähän c-k-keskusteluun. Enkä ole varmaan nähnyt sitä kirjoitettavan Patrisiakaan. Eli taitaa olla aika automaattisesti c:llä kaikkien mielestä...

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Miksi ihmeessä sitä c:tä ei sitten saisi olla? :eek: Pikkusen nimessä on c, koska haluttiin antaa sen nimen 'alkuperäinen versio' joka sopii paremmin miehen sukunimen kanssa.

Jokainen antaa omalle lapselleen omanlaisensa nimen, en ymmärrä mitä ihmettä se kellekään muulle kuuluu sen puucentin vertaa. :headwall:
tätä minäkin. c versiohan on se alkuperäinen. kaikissa nimissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Meidän lapsilla ei ole c-kirjainta nimissään,
mutta outoa musta olisi jos esim. Cecilia kirjoittaisiin jotenkin muuten.
Tai esim. Camilla. Voishan se toki olla Kamilla mutta ei se nimenä ois sama...

Peesaan ihan kymmenellä... Meidän Camilla on nimenomaan Camilla vaikka oltais tavallisia Virtasia (vaikkei ollakaan). Kamilla ei ole mitään sinnepäinkään ja näyttääkin ihan hölmöltä.

Minä en tuppaa korostamaan kellekään millä kirjaimella meidän tyttöjen nimet kirjotetaan mutta virallisissa tapauksissa sanon automaattisesti. Harvemmin kukaan ees kyseenalaistaa että kirjoitetaanko Camilla c:llä. Näin ollen enemmistön mielestä se nimenomaan kuuluu kirjoittaa noin :D
Mun esikoisen nimi on Jessica C:llä!!! Jos se ois esim Jessika koolla, niin sitten sais koko koulunajan kuulla sika sitä ja sika tätä. Nyt voi neiti ilmoittaa sanojille,ettei hänen nimestään löydy kyllä sika sanaa...
(nää on näitä inhottavia juttuja, kun koulussa lapset osaa olla ilkeitä)

Ravistettava - ja muutkin.

Mistä tämä lähiönimiasia nyt vedettiin tähän ketjuun. Mua ihan todella harmittaa, että tästä tuli taas kerran arvottamiskysymys, vaikka en moista ollenkaan tarkoittanut.

MIKSI, kertokaa.

Mä oon hirmu pahoillani, että kiivastuin illalla, mutta tämä on asia, jota mä en hyväksy, ja jota pyrin itse ainakin välttämään. Että ottaisi asiat asioina, eikä antaisi ennakkoluulojen tai menneiden vaikuttaa kirjoittamisiinsa. Mä EN ole sanallakaan arvostellut heitä, jotka on ns. c-nimen lapselleen antaneet. Vai olenko, näyttäkää se kohta! Halusin vain kuulla noita perusteita. Miksi se ei riitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:

Mistä tämä lähiönimiasia nyt vedettiin tähän ketjuun. Mua ihan todella harmittaa, että tästä tuli taas kerran arvottamiskysymys, vaikka en moista ollenkaan tarkoittanut.

MIKSI, kertokaa.

Mä oon hirmu pahoillani, että kiivastuin illalla, mutta tämä on asia, jota mä en hyväksy, ja jota pyrin itse ainakin välttämään. Että ottaisi asiat asioina, eikä antaisi ennakkoluulojen tai menneiden vaikuttaa kirjoittamisiinsa. Mä EN ole sanallakaan arvostellut heitä, jotka on ns. c-nimen lapselleen antaneet. Vai olenko, näyttäkää se kohta! Halusin vain kuulla noita perusteita. Miksi se ei riitä?

Minusta sinä kyllä tavallaan arvostelit jo, kun laitoit ihan aloituksen ja pyydät perustelemaan miksi joku antaa jonkunlaisen nimen lapselleen. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:
Muun ymmärrän, mutta Younas menee munkin ymmärrykseni yli, kun se kumminkin lausutaan Joonas...
Ööö? Mun yhden ystävän pojan nimi on Younas. Pojan isä on ulkomaalainen ja toi nimi on oikein loistava kompromissi kun halusivat molemmilla kielillä taittuvan nimen.

Herää siis kysymys, että mikäs sinä, Kuulapyssy, olet tätäkin ratkaisua ihmettelemään / arvostelemaan?

Siksi ne kirjaimet siellä on että ne kuuluu niihin nimiin.
En mä näe siinä mitään lisäarvon tai arvostuksen hakemista.

Niin se c yhden lapsen nimessä kuin myös se x toisen lapsen nimessä. ;)
Suvussa kulkee nuo toiset nimet, joten ne laitetaan siis "kiertoon".

Mä en kyllä ymmärrä miten joku voi noin ärsyyntyä toisten lasten nimistä ja siitä miten kukakin haluaa ne kirjoittaa :D

MIKSI, kertokaa.

Ottamatta lainkaan kantaa nimiasiaan vastaan sinulle että ehkäpä siksi, että aloituksessasi nimenomaan kysyit että mitä lisäarvoa nimeen tulee c-kirjaimesta.

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja kielitieteilijä:
Ap:lta hyvä kysymys, kun samaa mietin itsekin usein. Ei sillä, etteikö jokainen saisi antaa lapselleen just sen nimen, minkä haluaakin. Mutta mietityttää. Suomi on kuulkaas ihan hyvä kieli ja mielestäni suomalaiselle lapselle (huom! ei sitten koske niitä perheitä, joissa myös jotain muuta kielitaustaa) olisi kaikista parasta antaa suomalainen nimi. (Jos me ei anneta suomalaisia nimiä, niin kuka sitten ;) ? ) Mielestäni olisi myös pelkästään järkeenkäypää laittaa vaikkapa Patrik suomalaisittain k:lla tai ylipäätään suomalaistaa kirjoitusasuja, jos ulkolainen "vakiintumaton" nimi nyt ihan pakko on antaa. Ja suurimmalle osalle yhteistä esim. raamatullista alkuperää olevista nimistä on tosiaankin olemassa jo suomalainen kirjoitusasu.
:hug: Voi miten ihanaa, että joku ymmärtää. KIITOS :flower:!

(Ehkä se on tosiaan tää kielitieteilijätausta, joka saa tällaisia kummallisia pohtimaan...)
Luulisi, että nimeenomaan kielitieteilijä ymmärtää kielen ja nimistön kehittymisen tärkeyden.

Kertokaa nyt tyhmälle, mitä lisäarvoa se c nimeen tuo? Miksi k-versio nimestä ei kelpaa, miksi pitää olla se c?

Mä yritän ihan vimmatusti ymmärtää, mutta ilman apuja se ei kyllä onnistu.
Koska esim. Janika ja Janica on ihan eri nimet niin jos tykkää tuosta enemmän c:llä niin miksi sen pitäisi väkisellä laittaa k:ksi?

Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja elmeri-meri:
Mua on aina ihmetyttänyt täällä palstalla nimenomaan nimen "Nico Petteri" solvaaminen, mistä se johtuu ja ketä se ärsyttää???
Mun mielestä nätti nimi ja varmasti on sille lapselle juuri se oikea nimi :)
Heh, ei se ole Nico Petteri, jota täällä käytetään esimerkkinä, vaan Nico-Petteri, väliviivalla. Nyt se voisi kyllä olla Nico-Pedderi ; )

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Kertokaa nyt tyhmälle, mitä lisäarvoa se c nimeen tuo? Miksi k-versio nimestä ei kelpaa, miksi pitää olla se c?

Koska esim. Janika ja Janica on ihan eri nimet niin jos tykkää tuosta enemmän c:llä niin miksi sen pitäisi väkisellä laittaa k:ksi?
No siksi, ettei Sörhiksen tarvitsisi ihmetellä :snotty:

tiina

Miksi syynä ei voi ollla vain yksinkertaisesti se että vanhemmat ehkä ovat tykänneet nimestä c:llä kirjoitettuna? Miksi siinä pitäisi olla jotain hienostelua tai erikoisuuden tavoittelua?

Omalla kohdallani voin vastata että meillä mies ehdottomasti halusi nimen c:llä kirjoitettuna, hän on ruotsinkielinen ja siis pojasta tulee kaksikielinen.

jugga
Alkuperäinen kirjoittaja ccccc:

Entäpä Jos nimi Jessica kulkee suvussa?
Pitäisikö se sitten vaihtaa Jessikaksi ihan vain sen vuoksi et joku pitää sitä nimee nykypäivänä lähiöprinsessa nimenä,ja tekemällä tehtynä?
Ei pitäisi. Silloin tuolle valinnalle on olemassa selkeä syy ja peruste :).
No eikö kaikille nimille ole sit olemassa selkeä syy ja peruste.Se että vanhemmat haluaa just sen nimen,oli se sitten Muna tai Esko

Yhteistyössä