Te, joiden lapsella on nimessä se kuuluisa c-kirjain!

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Amarela:
Ööh, sen takia että nimi kirjoitetaan C:llä..?

No entä silloin, kun nimi voidaan kirjottaa c:llä tai k:lla (Ciara tai Kiara, Nico tai Niko, Jessica tai Jessika jne.) Miksi valita se c-versio, kun nimi kerran äännetään k:lla joka tapauksessa.

No miksi sitä EI vois kirjoittaa c:llä?
Mä en oikeesti ymmärrä sitä, että jotkut ei ymmärrä.
Mulle on henk.koht. aivan se ja sama korjoitetaanko naapurin Nikon nimi C:llä vai K:lla.

Se nyt vaan ON niin, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

Alkuperäinen kirjoittaja tike:
Vähintään mielenkiintoinen ketju :D

*meillä on yksi k lapsi ja yhdestä joku kysyi että g vai k*

Ainoa nimi mikä tuohon tulee mieleen on Kreeta/Greta.

Kaverilla on toinen noista kutsumanimenä ja aina lausuu selvästi G:nä, välttyäkseen kyselyiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Hitto et mua alkaa kiukuttaa kun jollekin hiton palstalaiselle pitää perustella miksi on antanut lapselleen sellaisen nimen kun on..

Älä turhaan kiukustu, hukkaan menee :whistle: ;)
Ota huumorilla vaan, niin se kannattaa ainakin tämän asian ja kyseisen ap:n kohdalla :D
Ikuisuuskysymys, mielipiteistä kun on ihan turha kiistellä ;)

Ravistettava - ja muutkin.

Mistä tämä lähiönimiasia nyt vedettiin tähän ketjuun. Mua ihan todella harmittaa, että tästä tuli taas kerran arvottamiskysymys, vaikka en moista ollenkaan tarkoittanut.

EN ole sanallakaan arvostellut heitä, jotka on ns. c-nimen lapselleen antaneet. Vai olenko, näyttäkää se kohta! Halusin vain kuulla noita perusteita. Miksi se ei riitä?

"Kertokaa nyt tyhmälle, mitä lisäarvoa se c nimeen tuo? Miksi k-versio nimestä ei kelpaa, miksi pitää olla se c? "

Tuossahan sinä jo päättelit että c toisi nimeen jotain lisäarvoa ja että k-versio olisi heidän mielestään jotenkin huonompi koska se "ei kelpaa". Sen voisi kokea jonkinmoisena arvosteluna.

Meillä on c-nimi. Emme asu Suomessa. Tuon nimen voisi kirjoittaa myös k:lla, mutta silloin se lausuttaisiin täällä nykyisessa asuinmaassamme eri tavalla, kuin Suomessa. Halusimme nimen, joka lausutaan molemmissa maissa lähes samoin. Sukunimemme ei ole suomalainen.

Nimen lisäarvo on siis se, että nimi on näin kirjoitettuna sama molemmissa maissa. Vastaako tämä mitenkään tyhjentävästi ap:n kysymykseen?

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:
Hitto et mua alkaa kiukuttaa kun jollekin hiton palstalaiselle pitää perustella miksi on antanut lapselleen sellaisen nimen kun on..

Ota huumorilla vaan, niin se kannattaa ainakin tämän asian ja kyseisen ap:n kohdalla :D

Oot kyllä oikeassa. Turhaan mä tässä kiukustun :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tatitar:

Mistä tämä lähiönimiasia nyt vedettiin tähän ketjuun. Mua ihan todella harmittaa, että tästä tuli taas kerran arvottamiskysymys, vaikka en moista ollenkaan tarkoittanut.

MIKSI, kertokaa.

Mä oon hirmu pahoillani, että kiivastuin illalla, mutta tämä on asia, jota mä en hyväksy, ja jota pyrin itse ainakin välttämään. Että ottaisi asiat asioina, eikä antaisi ennakkoluulojen tai menneiden vaikuttaa kirjoittamisiinsa. Mä EN ole sanallakaan arvostellut heitä, jotka on ns. c-nimen lapselleen antaneet. Vai olenko, näyttäkää se kohta! Halusin vain kuulla noita perusteita. Miksi se ei riitä?

Ottamatta lainkaan kantaa nimiasiaan vastaan sinulle että ehkäpä siksi, että aloituksessasi nimenomaan kysyit että mitä lisäarvoa nimeen tulee c-kirjaimesta.

Niin, no miten sen sitten selittäisi paremmin, mitä tarkoitan... kun kyse oli vain siitä, että JOS nimestä on olemassa suomenkielinen k-muoto ja vierasperäinen c-muoto, niin yleensä joku syy sille on, miksi valitaan juuri se muoto kuin valitaan. Jollakin tuo syy on se, että c-muoto kuulostaa kauniimmalta, joku toinen haluaa kunnioittaa suvun perinteitä, kolmas taas perustelee sukunimeen sopimisella... syitä ja selityksiä on monia, ja ne kaikki ovat täysin OK, siitähän tässä ketjussa ei ole ollenkaan kyse.

Kai mä sitten olen paha ihminen, jos asioita pähkäilen ja niitä uteliaisuuttani täällä kyselen.

Alkuperäinen kirjoittaja jade-julia:
Mä olen aina ihmetellyt miksi täällä taistellaan tästä c-kirjaimesta. :headwall: Tylsäähän se olisi että joka toisella olisi sama supisuomalainen nimi, se on vaan rikkautta että on erinlaisia nimiä, niinkuin on ihmisiäkin. :D

Huomaathan, että minä en ole taistellut tässä ketjussa tästä asiasta lainkaan. Sillä, mitä mieltä minä ap:na olen, ei ole nyt merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on c-nimi. Emme asu Suomessa. Tuon nimen voisi kirjoittaa myös k:lla, mutta silloin se lausuttaisiin täällä nykyisessa asuinmaassamme eri tavalla, kuin Suomessa. Halusimme nimen, joka lausutaan molemmissa maissa lähes samoin. Sukunimemme ei ole suomalainen.

Nimen lisäarvo on siis se, että nimi on näin kirjoitettuna sama molemmissa maissa. Vastaako tämä mitenkään tyhjentävästi ap:n kysymykseen?

Erinomaisesti, kiitos asiallisesta vastauksesta :)!

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

EN ole sanallakaan arvostellut heitä, jotka on ns. c-nimen lapselleen antaneet. Vai olenko, näyttäkää se kohta! Halusin vain kuulla noita perusteita. Miksi se ei riitä?

"Kertokaa nyt tyhmälle, mitä lisäarvoa se c nimeen tuo? Miksi k-versio nimestä ei kelpaa, miksi pitää olla se c? "

Tuossahan sinä jo päättelit että c toisi nimeen jotain lisäarvoa ja että k-versio olisi heidän mielestään jotenkin huonompi koska se "ei kelpaa". Sen voisi kokea jonkinmoisena arvosteluna.

No taustaoletuksena tässä on se, että suomenkieliseen nimistöön c-nimet eivät kuulu, ts. suomenkielinen versio on aina se k-muoto.

Alkuperäinen kirjoittaja pata akka:

Jep, ja kuka vaatii, että siun pitäis jollekkin perustella lapsies nimiä tai ylipäänsä palstailla laisinkaan? Kyllä täällä tosiaan tarvii aimo annoksen huumoria ja kunnon suodattimen :D . Mutta pakko sanoa oma mielipiteeni vielä tuohon c:n käyttöön. En varsinaisesti ymmärrä, miksi suomalaisen perheen suomalaisten lasten suomalaisissa nimissä pitäisi olla k:n tilalla c. Nimi kun kuitenkin lausutaan samalla tavalla molemmilla kirjaimilla kirjoitettuna. Mielestäni C ei vaan sovi suomenkieliseen nimeen.

Hirvittävä rasite yhteiskunnalle, ihmisiän aikana menee tuntikausia yhden henkilön nimen selittelyyn. Noille pitäisi rätkäistä maksu kuten erikoisille rekisterikilville. Esim 2000 euroa per outo nimi.

Mä olen ikuisesti minä viiva minä.
Mun kaverilta kysytään aina että yhdellä vai kahdella iillä.
Mun mieheltä kysytään nykyään aina että ceellä vaiko koolla vaikka on ihan koo vaan.
Kyllä nykysin voidaan vääntää mistä vaan nimestä kauheat tappelut, mutta miksi ihmeessä.
Toiset tahtoo c:llä, toiset erikoisen nimen, toiset taas ikivanhan, joillekkin kelpaa ihan perusnimet.
Hyvä niin, tympeetä se olisi jos maailma olisi täynnä samannimisiä ihmisiä.

Jokainen antakoon nimen mikä tuntuu oikealta, tuskin se kenenkään yöunia vie, jos vie ni eipä ole kun ko ihmisen häpeä.

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Mä olen ikuisesti minä viiva minä.
Mun kaverilta kysytään aina että yhdellä vai kahdella iillä.
Mun mieheltä kysytään nykyään aina että ceellä vaiko koolla vaikka on ihan koo vaan.
Kyllä nykysin voidaan vääntää mistä vaan nimestä kauheat tappelut, mutta miksi ihmeessä.
Toiset tahtoo c:llä, toiset erikoisen nimen, toiset taas ikivanhan, joillekkin kelpaa ihan perusnimet.
Hyvä niin, tympeetä se olisi jos maailma olisi täynnä samannimisiä ihmisiä.

Jokainen antakoon nimen mikä tuntuu oikealta, tuskin se kenenkään yöunia vie, jos vie ni eipä ole kun ko ihmisen häpeä.

Pitäisi ajatella lapsen kärsimyksiä, hänestä voi tulla koulukiusattu ja -surmaaja nimen takia (Per-Eric).

Alkuperäinen kirjoittaja ajattelija:
Pitäisi ajatella lapsen kärsimyksiä, hänestä voi tulla koulukiusattu ja -surmaaja nimen takia (Per-Eric).

Per-Eric? Pekka-Eric vai?
No, Matti oli toinen kuulemma koulukiusattu josta tuli surmaaja...ja Pekka-Ericistäkin käytettiin nimeä Pekka.
Mun koulussa kiusattiin Jussia & Annea. Ei Mirkkua, Dinaa, Mimmiä, Tiitusta...

lainaus:
'Pitäisi ajatella lapsen kärsimyksiä, hänestä voi tulla koulukiusattu ja -surmaaja nimen takia (Per-Eric).[/quote]'

Musta tuli kiusattu vaikka ei ollu viivaa, eikä c:tä, vaan ruvettii antaan typerä lempinimi koska luokalla oli monta samannimistä |O

Olen toki huono tähän vastaamaan, kun lapsillamme ei ole paheksuttuja c-nimiä. Mutta itse olin halukas antamaan lapselle c-nimen, mies vaan valitsi sen k-version. Mua kiehtoi c-versiossa se, että nimi näytti kirjoitettuna paremmalta. Ja enemmän siltä mitä se nimi alunperin tarkoittaa. Mutta päädyimme sitten suomalaistettuun versioon.

Yhteistyössä