Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:Taas en voi kuin ihmetellä. Ap:lle toivon nyt sen verran syyllisyyttä ja toisaalta uskallusta ja voimia, että hakee apua ongelmaansa, joka lapsen fyysinen kurittaminen todellakin on. Se ei ole syyttä Suomen laissa kielletty. Fyysinen kurittaminen on aina väärin ja siitä pitääkin tulla huono olo.
Sitten näille päänsilittäjille sanoisin, että lapsi on ihminen siinä kuin aikuinenkin. Ei kukaan normaali ihminen käy käsiksi toiseen aikuiseenkaan, miksi sitten lapseen |O
Mille päänsilittäjille? Antakaapa vähän esimerkkiä.
Minä en ymmärrä miksi pitää vittuilla, haukkua ja lynkata jos joku on tehnyt jotain väärin. Ap täällä nimenomaan kertoo tehneensä väärin, katuvansa ja haluavansa apua. Kaikki paska ap:n niskassa ei tekoa tee tekemättömäksi. Se kannustus siihen avun hankkimiseen taas saattaa jopa olla hyödyllistä. Jos ei kauhistele, hauku ja parjaa ja selitä kuinka "minä itse en ikinä" ei todellakaan tarkoita teon hyväksymistä tai tekijän "pään silittelyä". Kyllä minullakin tekee pahaa kuulla lasten pahoinpitelystä. Mutta vielä enemmän meinaa tehdä pahaa kun ihmiset yrittää hakea apua ja heidän päällensä syljetään samalla kun omaa sädekehää kiillotetaan. Näiden kiillotelijoiden motiivi kun tuntuu olevan itsensä ylentämisessä, eikä suinkaan siinä lapsen auttamisesa.
Ei tässä tarvitse mennä montaakaan viestiä takaisin päin, kun joku esim. selittää, että "todella suuri osa meistä äideistä joskus käyttää jonkun asteista väkivaltaa lapsiinsa..." Minusta tämä kuulostaa pään silittelyltä eikä ole totta. Tuollaisesta lyömisestä ja repimisestä kuuluu tulla huono olo ja silloin myös kuuluu hakea apua. Ei sen enempää eikä sen vähempää.
Niin ja nämä jotka sanoivatm että suuri osa joskus käyttää nimeomaan jonkinasteista väkivaltaa eivät edelleenkään sanoneet että se on ok ja hyväksyttävää, vaan jokainen nimenomaan on painottanut sitä, kuinka se on asia, jota tulisi välttää vaikka se ei ole hirveän harvinaista. Ja kuinka tällainen jeesustelu ja sädekehän kiillotus vaan vaikeuttaa sitä avun hakemista, kun ihmiset eivät uskalla avata suutaan. Kuka täällä on sanonut, että ap teki oikein ja asia on tällä selvä?
Mikä tässä nyt on jeesustelua ja sädekehän kiillotusta?
Siellä se oli, ihan ensimmäisessä kirjoituksessani. On eri asia sanoa, "hyvä että tiedät tehneesi väärin, nyt haet apua etkä lyö lasta enää ikinä" kuin jaaritella siitä kuin "minä en ikimaailmassa tekisi mitään noin kamalaa sinä ihmishirviö, kuole häpeääsi". Tai uhkailla niillä lastensuojeluilmoituksilla ja suhtautua aggressiivisesti jokaiseen viestiin, jossa ap:ta ei haukuta maan rakoon.