Täytyy tunnustaa... löin lastani äsken... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä oon paska äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Taas en voi kuin ihmetellä. Ap:lle toivon nyt sen verran syyllisyyttä ja toisaalta uskallusta ja voimia, että hakee apua ongelmaansa, joka lapsen fyysinen kurittaminen todellakin on. Se ei ole syyttä Suomen laissa kielletty. Fyysinen kurittaminen on aina väärin ja siitä pitääkin tulla huono olo.

Sitten näille päänsilittäjille sanoisin, että lapsi on ihminen siinä kuin aikuinenkin. Ei kukaan normaali ihminen käy käsiksi toiseen aikuiseenkaan, miksi sitten lapseen |O

Mille päänsilittäjille? Antakaapa vähän esimerkkiä.
Minä en ymmärrä miksi pitää vittuilla, haukkua ja lynkata jos joku on tehnyt jotain väärin. Ap täällä nimenomaan kertoo tehneensä väärin, katuvansa ja haluavansa apua. Kaikki paska ap:n niskassa ei tekoa tee tekemättömäksi. Se kannustus siihen avun hankkimiseen taas saattaa jopa olla hyödyllistä. Jos ei kauhistele, hauku ja parjaa ja selitä kuinka "minä itse en ikinä" ei todellakaan tarkoita teon hyväksymistä tai tekijän "pään silittelyä". Kyllä minullakin tekee pahaa kuulla lasten pahoinpitelystä. Mutta vielä enemmän meinaa tehdä pahaa kun ihmiset yrittää hakea apua ja heidän päällensä syljetään samalla kun omaa sädekehää kiillotetaan. Näiden kiillotelijoiden motiivi kun tuntuu olevan itsensä ylentämisessä, eikä suinkaan siinä lapsen auttamisesa.

Ei tässä tarvitse mennä montaakaan viestiä takaisin päin, kun joku esim. selittää, että "todella suuri osa meistä äideistä joskus käyttää jonkun asteista väkivaltaa lapsiinsa..." Minusta tämä kuulostaa pään silittelyltä eikä ole totta. Tuollaisesta lyömisestä ja repimisestä kuuluu tulla huono olo ja silloin myös kuuluu hakea apua. Ei sen enempää eikä sen vähempää.

Niin ja nämä jotka sanoivatm että suuri osa joskus käyttää nimeomaan jonkinasteista väkivaltaa eivät edelleenkään sanoneet että se on ok ja hyväksyttävää, vaan jokainen nimenomaan on painottanut sitä, kuinka se on asia, jota tulisi välttää vaikka se ei ole hirveän harvinaista. Ja kuinka tällainen jeesustelu ja sädekehän kiillotus vaan vaikeuttaa sitä avun hakemista, kun ihmiset eivät uskalla avata suutaan. Kuka täällä on sanonut, että ap teki oikein ja asia on tällä selvä?

Mikä tässä nyt on jeesustelua ja sädekehän kiillotusta?

Siellä se oli, ihan ensimmäisessä kirjoituksessani. On eri asia sanoa, "hyvä että tiedät tehneesi väärin, nyt haet apua etkä lyö lasta enää ikinä" kuin jaaritella siitä kuin "minä en ikimaailmassa tekisi mitään noin kamalaa sinä ihmishirviö, kuole häpeääsi". Tai uhkailla niillä lastensuojeluilmoituksilla ja suhtautua aggressiivisesti jokaiseen viestiin, jossa ap:ta ei haukuta maan rakoon.

:o Mitä noista yllä olen muka sanonut? Taidat itse vähän dramatisoida. Käy sinä lukemassa minun ensimmäinen viestini, jossa mm. toivoin uskallusta ja voimia ap:lle avun hakemiseen, koska sitä tarvitsee. En ala ensimmäiseksi sovitella tehtyä tekemättömäksi. Kyllä asioista pitää voida puhua niiden oikeilla nimillä.

Minusta Millenia moni suhtautui tässä ketjussa vähättelevästi asiaan. Lyöminen on TODELLA vakava asia. Paljon vakavampi kuin esim. tukistaminen tai muu ruumiillinen kuritus (vaikka nekin on väärin). En tunne yhtäkään ihmistä, jota olisi lapsena lyöty/ketään, joka olisi lastaan lyönyt. Se EI ole yleistä.

:o Mitä noista yllä olen muka sanonut? Taidat itse vähän dramatisoida. Käy sinä lukemassa minun ensimmäinen viestini, jossa mm. toivoin uskallusta ja voimia ap:lle avun hakemiseen, koska niitä tarvitsee. En ala ensimmäiseksi sovitella tehtyä tekemättömäksi. Kyllä asioista pitää voida puhua niiden oikeilla nimillä.

En minä väittänytkään että sinä olet noita kaikkia sanonut. Minä kysyin että missä sitä sinun väittäämäsi "pään silittelyä" oli. Mielestäni kun sitä ei ollut missään. Sen jälkeen ihmettelin, että onko se sitten pään silittelyä jos ei sitä ap:ta hauku maan rakoon. En muista mitä aiemmin kirjoitit, mutta tuolla päänsilittelyllä menit kyllä mielestäni metsään. Jokaisessa viestissä ei todellakaan tarvitse ensin kahden kappaleen verran painottaa sitä kuinka helvetin väärin ap teki, ennen kuin saa sanoa, että elämä jatkuu ja hae apua.

Nyt tästä painun kyllä telkkarin ääreen. Ap teki väärin, tietää sen onneksi itsekin ja todellakin toivottavasti hakee apua. Julkinen piiskaaminen tai muiden ihmisten omakehu tai järkyttyneet ähkäisyt eivät tule ap:ta ja hänen lastaan kuitenkaan auttamaan, toisin kuin se konkreettinen avun hakeminen, joka yleensä helpottuu, jos asioista uskalletaan puhua. Minua alkaa aina vaan niin helkkaristi närästämään se, kun joka ketjussa tosiaan vaihtoehdot on "pään silittely" tai päälle sylkeminen. Jos et tee toista, niin teet automaattisesti toista.

Inhoan lapsen fyysistä kurittamista ja meidän lapsi on kasvatettu ilman väkivaltaa. Silti peesaan Milleniaa, ymmärrän hänen pointtinsa asiassa. Ja toivottavasti ap hakee sitä apua. Vakavalla sosiaalitapauksella tuntuu nousseen pissa päähän ammattiasioissa(ei pahalla)

Millenia: Ihmisten paheksunnalla/syyllistämisellä voi olla myös positiivinen vaikutus. Ne havahduttavat ymmärtämään, miten väärin on tehnyt. Minä olen lopettanut väkivaltaisen käyttäytymisen (lapseen en ole koskaan kajonnut) juuri palstalaisten kommenttien herättämänä. Ne olivat viimeinen niitti. Tajusin, etten halua olla sellainen ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta Millenia moni suhtautui tässä ketjussa vähättelevästi asiaan. Lyöminen on TODELLA vakava asia. Paljon vakavampi kuin esim. tukistaminen tai muu ruumiillinen kuritus (vaikka nekin on väärin). En tunne yhtäkään ihmistä, jota olisi lapsena lyöty/ketään, joka olisi lastaan lyönyt. Se EI ole yleistä.

Ei lyömistä kukaan yleiseksi väittänytkään, vaan juuri sitä jotain väkivaltaa. Mielestäni lyömistä ei hirveästi vähätelty, mutta jompikumpi meistä on saattanut lukea tätä nyt vähän erilaisten silmälasien läpi. Itse aina vaan niin ärsyynnyn kun jokainen viesti, jossa ap:ta ei lytätä on sitten sitä kuuluisaa pään silittelyä ja asian hyväksyntää. Lyönnin vähättelykään ei ole kumpaakaan noista.

Vähän sama asia kun joku raskaana oleva tupakoitsija haluaa apua. Onko avuliaampaa sanoa hänelle: "Hyvä että tiedostat tupakan riskit ja haluat lopettaa. Nyt pidät itsesi tiukkana ja otat yhteyttä neuvolaan/lääkääriin tms." (Mahdollisesti voi antaa muita vinkkejä tai neuvoja) vai "Voi vittu mikä ämmä! Etkö voi edes raskauden aikaa olla polttamatta vitun luuseri. Lapsestasi tulee vammainen ja se on sulle ihan oikein. Tuollaiset ääliöt pitäis viedä saunan taakse!" Sitten nämä jälkimmäiset vielä suhtautuvat noiden ensimmäisten viestien lähettäjiin niin, että nämä "paapovat" tätä suuren luokan kriminaalia. Argh. Ja sama näkyy myös aborttikeskustelussa, ja missä vain. Minä en ikinä, kuinka sinä voit, pakkohoitoon, henki pois. Ja siinä kaikessa äidin haukkumisessa unohdetaan ihan täysin se, että millä tapaa tässä nyt voisi oikeasti ratkaista ja parantaa sitä tilannetta sekä äidille että lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
minä olen varma että puolet tän ketjun jeesustelijoista on itsekin sortunut fyysiseen väkivaltaan lastaan kohtaan.

Ja minä olen varma että sua on lyöty lapsena, oot lyöny omia lapsias etkä ees oo koskaan kuulunu perheeseen jossa väkivaltaa ei käytetä. Sikäli ymmärrän ton että et pysty ees aatteleen ettei samaa tapahdu ihan joka kotioven takana.

Itse sain oksasta perseelle enkä mitään traumoja saanut . Eikä edes kukaan kavereistani joita fyysisesti rangaistiin. Kyllä sitä oppi kerrasta kun perse punoitti loppu päivän mitä saa tehdä ja mitä ei. Ihan tyytyväinen olen kasvatuksestani. Enkä kanna kaunaa vanhempiani kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Alkuperäinen kirjoittaja ja:
minä olen varma että puolet tän ketjun jeesustelijoista on itsekin sortunut fyysiseen väkivaltaan lastaan kohtaan.

Ja minä olen varma että sua on lyöty lapsena, oot lyöny omia lapsias etkä ees oo koskaan kuulunu perheeseen jossa väkivaltaa ei käytetä. Sikäli ymmärrän ton että et pysty ees aatteleen ettei samaa tapahdu ihan joka kotioven takana.

sen verran tiedän kotiväkivallasta että siitä jää ikuinen katkeruus ja viha jos siis toistuvaa, lisäksi psyykkeellisiä oireita. ei tietenkään kaikille mutta osalle. en pilaisi lapseni elämää hakkaamalla sitä psyykesairaaksi. valitettavasti nuo asiat alkavat näkymään vasta teini iässä..en jeesustele, tosielämästä tämä

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Miksi osa teistä ei ymmärrä, ettei kyse ole mistään "Toiset katsoo että heillä on oikeus purkaa sitä omaa pahaa oloa toisiin ihmisiin. Toiset taas enemmin itse kärsii kun pistää muita kärsimään helpottaakseen omaa oloaan."

Tuo on lainaus... ei ole kyse siitä, että katsoo oikeudekseen tms, vaan se tulee kuin salama, ilman että itekään tiedät ennakkoon.
Ei kukaan meistä äideistä kiellä tätä! Ja apuahan siihen saa, kun osaa pyytää oikeista paikoista.
Ei kukaan ihan oikeesti halua satuttaa häntä joka on kaikkein rakkainta tässä maailmassa.
Mutta joskus näin käy, ikävä kyllä. En tiedä onko kyse perimästä vai kasvatuksesta, mutta joskus me vaan tehdään aikas helvetinmoisia virheitä! Mutta me voidaan aina hakea apua!!!

Sä et nyt ihan ymmärtänyt. Mä en tarkoittanut et siinä tilanteessa miettii miten toimii ja sillä tavoin oikeuttaa toimintaansa vaan sitä et se nimenomaan on luonteesta kiinni. Siis toisilla on tapana AINA ja ajattelematta, toimia tuon kaltaisissa tilanteissa sillä tavoin et purkaa sitä omaa pahaa oloa välittämättä siitä mitä se aiheuttaa muille. Eli siinä tilanteessa, siinä hetkessä, se tarvi helpottaa omaa oloa on voimakkaampi kuin mikään muu. Joskus on ihan varhain, lapsuudessa tällainen henkilö on omaksunut mallin et hänellä "on oikeus" toimia näin. Mallioppimista parhaimmillaan. Ap:kin sanoi et isä oli 2 kertaa käynyt käsiksi. Toisin sanoen, on varmasti muutenkin aina tietynlaissa tilanteissa purkanut omaa turhautumista jotenkin fyysisesti, vaikka potkinut seiniä tms. Ja siitä ap sitten näki et kun iskäkin "saa" tehdä noin niin hänkin saa. Koska tärkeintä on se oma olo.

Luin just ketjun läpi, aika paljon oli tullut tekstiä yön aikana... Soitin klo 8 jälkeen terveyskeskukseen, kerroin lyhyesti hoitajalle tästä, sain ajan lääkäriin ensi viikon torstaiaamulle. Ei ollut hoitajan mielestä akuuttiasia. Kehoitti minua ottamaan vapaata aikaa lapsesta, ja yrittämään pitää mieleni tyynenä. Lääkäriajalla sitten keskustellaan ongelmasta. Jotenkin sellainen mielikuva minulle tuli, että joko hoitaja tai viim. lääkäri tekevät ilmoituksen sos.toimistoon... mutta se on mulle ihan ok. En nukkunut viime yönä, kävelin ympäri asuntoa ja kävin vähän väliä tarkistamassa lapsen unta ja silittelemässä häntä, itkin kun oli niin paha olla... nyt väsyttää ja itkettää myös. :( Lapsi oli koko eilisen illan äitiriippuvainen, isän syli ei kelvannut, halusi äidin sylissä istua ja minun piti myös viedä hänet nukkumaan... En ymmärrä miksi hän käyttäytyi niin vaikka juuri aikaisemmin olin häntä lyönyt... :/ Aamulla ensimmäisenä lapsi sanoi "äiti kiva, X rakastaa äitiä". Hämmennyin täysin... Toivon vain, että todellakin saan apua ja tulevaisuus on parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsi oli koko eilisen illan äitiriippuvainen, isän syli ei kelvannut, halusi äidin sylissä istua ja minun piti myös viedä hänet nukkumaan... En ymmärrä miksi hän käyttäytyi niin vaikka juuri aikaisemmin olin häntä lyönyt... :/ Aamulla ensimmäisenä lapsi sanoi "äiti kiva, X rakastaa äitiä". Hämmennyin täysin... Toivon vain, että todellakin saan apua ja tulevaisuus on parempi.

ETKÖ YMMÄRRÄ. Sinun 2vuotias on ottanut huolehtian ja hoitajan = vanhemman roolin. Sinä olet nyt se heikko johon hän ei voi todistetusti luottaa. Hän kannattelee sinua ja toivoo että sinä nousisit jaloillesi. Oletko jo puhunut asiasta miehesi kanssa? Mitä hän sanoo?

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Lapsi oli koko eilisen illan äitiriippuvainen, isän syli ei kelvannut, halusi äidin sylissä istua ja minun piti myös viedä hänet nukkumaan... En ymmärrä miksi hän käyttäytyi niin vaikka juuri aikaisemmin olin häntä lyönyt... :/ Aamulla ensimmäisenä lapsi sanoi "äiti kiva, X rakastaa äitiä". Hämmennyin täysin... Toivon vain, että todellakin saan apua ja tulevaisuus on parempi.

ETKÖ YMMÄRRÄ. Sinun 2vuotias on ottanut huolehtian ja hoitajan = vanhemman roolin. Sinä olet nyt se heikko johon hän ei voi todistetusti luottaa. Hän kannattelee sinua ja toivoo että sinä nousisit jaloillesi. Oletko jo puhunut asiasta miehesi kanssa? Mitä hän sanoo?

Olin sanomassa samaa. Tuollaisella itkeskelemisellä ja pyörimisellä teet lapsellesikin hallaa, hämmennystä kenties... Nyt pää pystyy, olet pyytänyt apua ja kaikki järjestyy aivan varmasti :)

nyt kun olet varma, että lääkäri tai tuo hoitaja (kuten heidän lain mukaan kuuluukin) tekee ilmoituksen lastensuojeluun niin suosittelisin lämpimästi ottamaan itse heihin yhteyttä.

Luin just ketjun läpi, aika paljon oli tullut tekstiä yön aikana... Soitin klo 8 jälkeen terveyskeskukseen, kerroin lyhyesti hoitajalle tästä, sain ajan lääkäriin ensi viikon torstaiaamulle. Ei ollut hoitajan mielestä akuuttiasia. Kehoitti minua ottamaan vapaata aikaa lapsesta, ja yrittämään pitää mieleni tyynenä. Lääkäriajalla sitten keskustellaan ongelmasta. Jotenkin sellainen mielikuva minulle tuli, että joko hoitaja tai viim. lääkäri tekevät ilmoituksen sos.toimistoon... mutta se on mulle ihan ok. En nukkunut viime yönä, kävelin ympäri asuntoa ja kävin vähän väliä tarkistamassa lapsen unta ja silittelemässä häntä, itkin kun oli niin paha olla... nyt väsyttää ja itkettää myös. :( Lapsi oli koko eilisen illan äitiriippuvainen, isän syli ei kelvannut, halusi äidin sylissä istua ja minun piti myös viedä hänet nukkumaan... En ymmärrä miksi hän käyttäytyi niin vaikka juuri aikaisemmin olin häntä lyönyt... :/ Aamulla ensimmäisenä lapsi sanoi "äiti kiva, X rakastaa äitiä". Hämmennyin täysin... Toivon vain, että todellakin saan apua ja tulevaisuus on parempi.

Okei. Nyt älä enää tule lukemaan näitä juttuja. Sä menet vielä enemmän pois tolaltasi. Sä olet tehnyt tän asian suhteen paljon enemmän kuin moni näistä *aatanan hurskastelijoista täällä!!

Mitään peruuttamatonta EI ole vielä tapahtunut, sun lapsi rakastaa sua niinkuin aina ennekin. Nyt keskity siihen ettei tää mene pidemmälle. Sulla on jotain ongelmia, joita "palstapsykologit" ei varmasti pysty ratkaisemaan!

Toivon koko sydämestäni kaikkea hyvää teille! Yritä rauhoittua!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Inhoan lapsen fyysistä kurittamista ja meidän lapsi on kasvatettu ilman väkivaltaa. Silti peesaan Milleniaa, ymmärrän hänen pointtinsa asiassa. Ja toivottavasti ap hakee sitä apua. Vakavalla sosiaalitapauksella tuntuu nousseen pissa päähän ammattiasioissa(ei pahalla)

Noussut pissa päähän? Hänhän toimii juuri niin kuin ammattilaisen kuuluukin toimia!! Kissa nostetaan pöydälle ja asia kohdataan niin, että ammattilainen tavallaan kohottelee vanhempaa. Hold and confront. Lakatkaa lässyttäminen jos ette tiedä asioista mitään.

Yhteistyössä