Harrastukset 50? Kytkykännykkä 35? Internet 30? Osamaksut 60? Bussilippu 65?
Joo, toimeentulotuki on liian suuri. Ihan kiva jos kahden palkansaajan perheessä olis varaa sijoitella 240/kk ilmaan joka kuukausi... Tai no, myönnetään että on mutta ei näköjään työssäkäynti kannata. Mä olen sitä mieltä että viimeisimmän tukimuodon ei kuulu noita ylläolevia korvata, kannattaisin ennemmin sitä että jopa toimeentulotuella saisi tienata sen verran että se motivoisi töihin,ja siten vaikka saamaan noita yllämainittuja arjen luksuksia.
Em. eivät ole mitään luksusta. Ne hankkiakseen toimeentulotukea saava tinkii jostain muusta. Tingitty asia voi olla se vitutuskalja, syödään vitamiinit napeista hedelmien sijaan, leivälle ei laiteta niin paljoa päälisiä. Jne.
Toimeentulotuki kun ei erittele mihin tuensaaja saa käyttää käteen jäävän 477,26 euroaan. Eikä sen kuulukaan moista tehdä.
Jos mielestäsi toimeentulotuen pitäisi eritellä mihin henkilö saa käyttää em. rahan, voisin minä ehdottaa että valtio voisi myös kontrolloida mihin sinä saat kuluttaa rahasi, ettet vain tuhlaa esim. johonkin epäterveelliseen ja lisää riskiä vaikka sairastumisestasi.
Kaikki harrastukset eivät ole ilmaisia, on arvovalinta investoitko harrastukseen n. 1.5e päivässä vaiko ostatko sillä vaikka kasviksia vitamiinien sijaan.
Osamaksut koostuvat "isommista" kodin hankinnoista joita ei ole kerralla vara maksaa. Pitkäaikaistyöttömälle moisia kertyy työttömyyden pitkittyessä. Kodin koneet ja laitteet eivät kestä ikuisuutta vaan niitä hajoaa ja uusia ei taikamaagisesti saa ilman ostamista. Ehkä sinun kodin hankintasi ovat erilaisia ja kestävät lapsenlapsellesi asti?
Bussilippu 65e on pieni hinta siitä että voi liikkua 30pv ajan ilman että on pakotettu nököttämään ainoastaan kotona sohvalla. Pitäisikö mielestäsi työttömän jäädä kotiin sohvalle vaikka dokaamaan sen sijaan? "Kotiviinin" valmistus kun on helvetin halpaa ja kyllä sillä kännit saa jos vituttaa ja ei ole muuta tekemistä kuin se sohvalla istuminen.
Internet on enemmän ja vähemmän pakollinen nykyaikana, toki jos kännykän langaton 3G netti sattuu pelittämään juuri sinun asunnossasi hyvin niin hienoa, säästät siinä.
Kytkypuhelin. Taas arvovalinta. Ostatko kuukaudessa vaikka 1 kaatikon kaljaa vaiko maksatko 20e laitekustannusta kännykkälaskussa.