Täti kävi tänään katsomassa vavaa ja toi lahjan ;), reilun pelin meininki ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mistä näitä sikiää;24395070:
Häpeäisit kun kehtaat lahjasta valittaa. Osta soittorasia itse jos sitä niin hinkuat. En kyllä ymmärrä miten sitteristä tai itkuhälyttimestä jää muisto. Tuntuu että olet lahjojen perään vauvan synnyttyä...pienet ne on murheet sinulla. Itse olisin pitänyt jo siitä että tätisi halusi tulla vauvaa katsomaan ja muisti tuoda vaippojakin. Tärkeintä on välittäminen, ei lahjat ja niiden arvo

Hohhoijaa. Pitääkö kaikkea hävetä? Olen kasvanut aikana, jolloin kasvatus perustui häpeään: häpeäisit, kun otit lisää; etkö yhtään osaa hävetä, kun et sanonut tädille päivää; sinun käytöstäsi saa kyllä aina hävetä... jne loputtomiin. Vastustan siis voimakkaasti tuollaista "häpeäisit, kun valitat" -asennetta. Jokainen saa valittaa ihan juuri siitä pikkuisestakin asiasta, josta haluaa tai kokee tarvetta valittaa. Jos se sattuu johonkuhun muuhun, kun "yhyy, minä olisin ollut kiitollinen, kun minulla ei ole edes tätiä/ äitiä/ anoppia/ lasta/ omaa kotia/ varaa jne.", niin se on sen henkilön ongelma, ei sen, joka kertoo omista tuntemuksistaan.

[QUOTE="minä";24395049]Näin. Myös minä haluan aina viedä jotain käytännöllistä, enkä mitään soittorasioita rotinoiksi.[/QUOTE]

Eli sillä mitä vanhempi toivoo, ei ole merkitystä? Ensin kysyt (kuten tässä tapauksessa), että mitä toivovat ja se sinulle kerrotaan. Sinun mielestäsi se on turha, joten ostat vaippoja. Älkää vai kysykö sitten, mitä toivotaan, jos se toive on teidän mielestänne vääränlainen!!

Minustakin tuossa on ihan selvä kuvio: täti ostaa aina jotain käyttötavaraa, vauva-arjessa tarvittavaa. Soittorasia ei ole sellainen. Itkuhälytin, sitteri ja vaippapaketti on. Ja muisto? Mikä muisto jää itkuhälyttimiestä tai sitteristä?

Muisto,,jäähän kaukalosta esim oikein kiva muisto lapselle?

No onhan sillä turvattu automatkat, ihan yhtä arvokkaalta tuntuu se et vauvan hygieniatasosta pidetään huolta = vaipan vaihto,eli ne vaipat!!
Ja kun vertaileen aloit, ni eihän tuo soittorasia ole kaukalon tms. kaa samalla viivalla.

Mun mielestä noin yleisesti vaippapaketti on oikein hyvä vieminen, kun perheeseen on tullut pieni vauva.

Mä en ainakaan halua enää yhtään übersöpöä pehmolelua, pientä posliinikenkää tmv. söpöä, joilla ei lopulta tee mitään.

Vaipat ja vaatteet tulevat yleensä aina käyttöön, samoin kaikki vauvan hoitotarvikkeet (voiteet, vanut ymv.)

Ap:n tapauksessa luulen kyllä, että täti ei ehkä nyt vaan jaksanut lähteä sinne erikoisliikkeeseen, tuo sen soittorasian ehkä ristiäisiin tmv.

Eikö tärkeintä kuitenkin ole, että täti tuli vauvaa katsomaan?

Meillä tuli pienimmän synnyttyä siskopuoleni samana päivänä kotiin vauvaa katsomaan, kun kotiuduttiin. Tullessaan ei tuonut mitään, söi poikaystävänsä kanssa hyvällä ruokahalulla mieheni minulle valmistaman ruuan!

Samaa jäin miettimään kuin muutama muukin, eli jos täti tosissaan haluaa tuoda jotain käytännön arkea helpottavaa eikä näe soittorasiaa sellaisena. Jos se soittorasia sitten ei tunnu hänelle omalta lahjalta ja muuten oli vaikea tietää mitä tarvittaisiin niin ehkä siksi sitten päätti että menee ensimmäiselle vierailulle vain sen vaippapaketin kanssa. Yrittää vierailun aikana saada selville mitä oikeasti kaipaisit tai haluaisit ja tuoda sen sitten seuraavalla kertaa.

muoks. jos siis oli sen vaippa paketin hankkinut jo aiemmin tarkituksena viedä se lahjan kanssa ja äitisi kanssa puhuessaan vähän puolivitsinä totesikin jo hankkineensa jotain.

Viimeksi muokattu:
Miksi täällä on joka päivä joku itkemässä "siskon perhe sai sitätätätuota, mutta minä vain näin huonoa...?" Voi herrantähden, aikuinen ihminen, osta itse se mitä tarvitset, niin ei tule pettymystä!! Ja luulen kyllä, että vaipat tulee ihan tarpeeseen...
Kiittämättömiä ihmisiä : /

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24395016:
muisto? ei kai sitteri ja turvakaukalo enempää kuin tuo itkuhälitinkään mikään muisto ole
Samaa mä mietin ja nauratti, kun ajattelin sitteriä tai itkuhälytintä muistona :D. Täti haluaa muistaa jollain tarpeellisella - ja siksi se vaippapaketti.

Miksi täällä on joka päivä joku itkemässä "siskon perhe sai sitätätätuota, mutta minä vain näin huonoa...?" Voi herrantähden, aikuinen ihminen, osta itse se mitä tarvitset, niin ei tule pettymystä!! Ja luulen kyllä, että vaipat tulee ihan tarpeeseen...
Kiittämättömiä ihmisiä : /

En tiedä onko tässä niinkään kyse siitä ettei ap voisi itse ostaa tuota soittorasiaa, vaan lähinnä ihmetyksestä kun kaikille muille on ostettu niitä kalliita ja toiveiden mukaisia lahjoja. Ja siis ap:nkin kohdalla oli kyselty mitä hän toivoisi ja kuitenkin jätetty se toive toteuttamatta. Se tuntuu vähän omituiselta ja varmasti kummastuttaisi minuakin.

En tiedä onko tässä niinkään kyse siitä ettei ap voisi itse ostaa tuota soittorasiaa, vaan lähinnä ihmetyksestä kun kaikille muille on ostettu niitä kalliita ja toiveiden mukaisia lahjoja. Ja siis ap:nkin kohdalla oli kyselty mitä hän toivoisi ja kuitenkin jätetty se toive toteuttamatta. Se tuntuu vähän omituiselta ja varmasti kummastuttaisi minuakin.

Mutta toisaalta kaukalo tms lastentarvike tulee yleensä tarpeeseen, toisin kuin joku soittorasia. Jospa täti aatteli, että heillä on jo kaikkea tarpeellista, joten toi vaipat, koska niille varmasti käyttöä löytyy. Ehkä tää täti haluaa ostaa siis tavaraa, jota käytetään, eikä vain koriste-esinettä, joka toimetonna seisoa nököttää hyllyllä... näin minä asian niinkö aattelin ;)

[QUOTE="vieras";24394618]en oikeasti nyt tiedä, mihin suuntaan laittas suupielet... ;) .... Mun täti (äitini sisko) on läheinen mun ja isarusteni kanssa ja on sisarusteni lapsille ostanut jokaiselle aina lahjat, kun ovat syntyneet.. On aina kysynyt, mitä tarvitsevat ja ostanut sen mukaan.. Yksi lapsi on saanut kalliin sitterin, jossa joku koliikkijuttu tms, toinen turvakaukalon ja kolmas itkuhälyttimen, jossa kaikki mahdolliset lisätoiminnot. Oli nyt äidiltäni kysynyt, mitä me tarvitsisimme ja äitini oli kertonut, kun tiesi, mistä olin lapselle haaveillut, ei olisi ollut läheskään niin kallis kuin, mitä muut lapset saaneet ja olisi ollut sellaista, mitä lapsi olisi voinut säästää aikuiseksi saakka... Ja arvatkaa, mitä täti toi tänään kylässä käydessään....???!!! VAIPPAPAKETIN :O ... Juu, siitä jää lapselle kiva muisto sitten =) Mie en oikeesti tiiä, itkeekkö vai nauraa, ehkä enempi naurattaa kuitenkin ;)[/QUOTE]

tarpeellinenhan se vaippapakettikin on, kuten tarpeellista on ostanut muillekin lapsille. Vai meinasitko että joku säilyttelee nurkissaan sen reilun 20vuotta jotain sitteriä ym.
"Juu, siitä jää lapselle kiva muisto sitten "

Mutta toisaalta kaukalo tms lastentarvike tulee yleensä tarpeeseen, toisin kuin joku soittorasia. Jospa täti aatteli, että heillä on jo kaikkea tarpeellista, joten toi vaipat, koska niille varmasti käyttöä löytyy. Ehkä tää täti haluaa ostaa siis tavaraa, jota käytetään, eikä vain koriste-esinettä, joka toimetonna seisoa nököttää hyllyllä... näin minä asian niinkö aattelin ;)

Kirjoitin tuolla ylempänä oman ajatukseni asiasta.

Mutta siis ymmärrän apn ihmetyksen tuossa ja ihmettelisin itsekin. Ja jos olisin se täti joka haluaa ostaa akaikille sisarensa lapsille jonkin luksus-vauvanhoitotarvikkeen kun nämä saavat vauvan niin varmatsi se soittorasia tuntuisi siinä oudolta toiveelta ja mielummin sitten haluaisin hankkia jotain muuta. Mutta en todellakaan sitten korvaisi sitä lahjaa millään vaippapaketilla vaan voisin viedä ne vaipat vain tuliaisiksi ensimmäisellä vierailulla ja siinä samalla yrittää katsella ja kysellä mikä mahtaisi olla sellainen oikea, käytännöllinen lahjatoive. =) Mikäli sellaista ei sitten mitenkään löytyisi niin veisin seuraavalla kertaa sen soittorasian.

Se että olit TOIVONUT ei tietääkseni ole käsky että sitä on tuotava.
TOIVE on eri asia kuin KÄSKY.
Jos hääparilla on lahjalista niin onko sitä pakko noudattaa? sehän on vaan toive mitä halutaan mutta se ei takaa sitä että kaikki noudattaa ja ei muuten ole yhtään moukkamaista jättää noudattamatta ;)
Moukkamaista on se että lahjan saja alkaa kiukkuamaan kuin pikku kakara jos vieras ei tuonut sitä mitä toivottiin.

minusta voit olla pettynyt! ei se tarkoita kiittämätöntä! ymmärsin, että täti itse on "opettanut" sukulaisilleen tuovansa kunnon lahjan, jota on saanut oikein toivoa. Miksi ei siis tuonut jotakin saman tasoista käyttötavaraa, kuin muillekin, jos soittorasiaa ei kelpuuttanut. Vaippapaketti on hyvä lahja, mutta ei verrattavissa kaukaloon. Todellakin miettisin, että miksi minä poikkean joukosta ja saan jotain aivan muuta, kuin halusin. Toki on kiva ,että lasta tullaan katsomaan, kahvittelemaan ja jopa syömään, mutta jos veiras itse antaa ymmärtää sanoillaan ja teoillaan vierailulleen muunkin kivan tarkoituksen, niin ihmekös tuo, jos asia alkaa mietityytämmän, kun poikkeus osuu omalle kohdalle.

[QUOTE="harmaa";24395224]Moukkamaista on se että lahjan saja alkaa kiukkuamaan kuin pikku kakara jos vieras ei tuonut sitä mitä toivottiin.[/QUOTE]

Missäs kohtaa ap kiukkusi, kuin pikkukakara? Kai sitä nyt ihmetellä saa, jos yhden kohdalla toimitaan toisin, kuin muitten?
Ihmettelin itsekin jouluna, kun pikkusiskoni oli tehnyt tai ostanut joululahjat kaikille sisaruksille ja vanhemmilleni, mutta ei minulle, eikä lapsilleni. Mutta en mä kiukunnut, enkä edes maininnut asiasta kellekään. Mutta ihmettelin kyllä.

[QUOTE="MisMis";24395259]Missäs kohtaa ap kiukkusi, kuin pikkukakara? Kai sitä nyt ihmetellä saa, jos yhden kohdalla toimitaan toisin, kuin muitten?
Ihmettelin itsekin jouluna, kun pikkusiskoni oli tehnyt tai ostanut joululahjat kaikille sisaruksille ja vanhemmilleni, mutta ei minulle, eikä lapsilleni. Mutta en mä kiukunnut, enkä edes maininnut asiasta kellekään. Mutta ihmettelin kyllä.[/QUOTE]

Eiköhän tuo käynyt kaikille selväksi aloitus viestissäkin ;) :laugh:

[QUOTE="aloittaja";24394711]Ei ollut tilaustyö, eräästä lahjatavaraliikkeestä ihana soittorasia, ja sen olisi saanut heti mukaan. Ja tiedän, että siellä liikkeessä on niitä jatkuvasti myynnissä, ja tuo, että täti sanoi äidilleni ostaneensa "jotain muuta" ja tuovansa sen kun käy..[/QUOTE]

Ehkä täti piti sitä turhiksena, eikä siksi ostanut sitä. Nuo aikaisemmat lahjathan ovat olleet tuikitarpeellisia verrattuna soittorasiaan. :)

[QUOTE="MisMis";24395259]Missäs kohtaa ap kiukkusi, kuin pikkukakara? Kai sitä nyt ihmetellä saa, jos yhden kohdalla toimitaan toisin, kuin muitten?
Ihmettelin itsekin jouluna, kun pikkusiskoni oli tehnyt tai ostanut joululahjat kaikille sisaruksille ja vanhemmilleni, mutta ei minulle, eikä lapsilleni. Mutta en mä kiukunnut, enkä edes maininnut asiasta kellekään. Mutta ihmettelin kyllä.[/QUOTE]

Tuossahan hän suhteellisen suoraan vuodattaa tuntojaan ja on itkenyt omalle äidilleenkin ja laittaakin nyt äitinsä asialle kysymään missä lahja viipyy mitä toivottiin kun ei olla tyytyväisiä vaan vaippoihin jotka on varmasti käyttötavaraa.
Toiset vaan on tuollaisia materialisteja kuten ap.

[QUOTE="aloittaja";24394757]Varmasti äiti kysyykin asiasta, heillä on niin suorat ja mutkattomat välit.. Pitänee äidiltä joskus kysyä, onko täti kertonut syytä moiseen.. Moneen kertaan kyllä äitikin kysyi, että kai se nyt jotain muutakin toi kun vaippapaketin, eikä ollut uskoa koko asiaa..[/QUOTE]

Kun meijän poju syntyi tuli melkein joka vieraan mukana vaippapaketti tai muuta tarpeellista,joista olin todella kiitollinen :) Oma äitini toi itse virkkaamansa vauvanpeiton ja se oli kyllä ihanami kun mikään :)

[QUOTE="harmaa";24395310]Tuossahan hän suhteellisen suoraan vuodattaa tuntojaan ja on itkenyt omalle äidilleenkin ja laittaakin nyt äitinsä asialle kysymään missä lahja viipyy mitä toivottiin kun ei olla tyytyväisiä vaan vaippoihin jotka on varmasti käyttötavaraa.
Toiset vaan on tuollaisia materialisteja kuten ap.[/QUOTE]

Heh, no sä näet tossa tekstissä sit jotain ihan muuta, kuin minä :)
Jos aattelee joskus kysyä, onko täti kertonut syytä, niin tarkoittaako se sitä, että on käskemässä äitiään vaatimaan selitystä tädiltä?

[QUOTE="vieras";24394618]en oikeasti nyt tiedä, mihin suuntaan laittas suupielet... ;) .... Mun täti (äitini sisko) on läheinen mun ja isarusteni kanssa ja on sisarusteni lapsille ostanut jokaiselle aina lahjat, kun ovat syntyneet.. On aina kysynyt, mitä tarvitsevat ja ostanut sen mukaan.. Yksi lapsi on saanut kalliin sitterin, jossa joku koliikkijuttu tms, toinen turvakaukalon ja kolmas itkuhälyttimen, jossa kaikki mahdolliset lisätoiminnot. Oli nyt äidiltäni kysynyt, mitä me tarvitsisimme ja äitini oli kertonut, kun tiesi, mistä olin lapselle haaveillut, ei olisi ollut läheskään niin kallis kuin, mitä muut lapset saaneet ja olisi ollut sellaista, mitä lapsi olisi voinut säästää aikuiseksi saakka... Ja arvatkaa, mitä täti toi tänään kylässä käydessään....???!!! VAIPPAPAKETIN :O ... Juu, siitä jää lapselle kiva muisto sitten =) Mie en oikeesti tiiä, itkeekkö vai nauraa, ehkä enempi naurattaa kuitenkin ;)[/QUOTE]

Pakko kysyä kun tuosta muistoksi jäämisestä kirjoitat että todellako säilytät koliikkisitterin, autokaukalon ja itkuhälärin muistoiksi lapsillesi? :O

Näköjään olen poikkeuksellinen ihminen, kun hankin lahjan SAAJAN iloksi, en omien periaatteiden mukaisesti aikuista (tai sen puolen lastakaan) kasvattaakseni.

Miten vaippapakettia voi varmasti pitää tarpeellisena? Mitä jos perhe on kestovaippailijoita?

Pakko kysyä kun tuosta muistoksi jäämisestä kirjoitat että todellako säilytät koliikkisitterin, autokaukalon ja itkuhälärin muistoiksi lapsillesi? :O

Se ettei muiden lahjoista jää muistoja ei lienee tarkoita ettei ap:kaan saa toivoa jotain mistä jää muisto...

Hän halusi soittorasian, koska siitä olisi jäänyt muisto - ei siis ajateltu turhaksi rahanmenoksi´, joka pian menee kirpparille.

Yhteistyössä