Tarviiko oikeesti imetysliivejä? Ja kysymys rintapumpuista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä imetysliivejä ainakin tarvii, mun mielestä. Siinä kun on se "luukku" minkä saa kätevästi avattua imetyksen ajaksi. Jos olis tavalliset rintsikat niin rintsikat pitäis nostaa ylös ja olis aika hankalaa :)

Rintapumppua en tarvinnut kamalan usein, lähinnä silloin kun maitoa alkoi olla rinnoissa liikaa ja vauvalla ei ollut nälkä. Mulla on joku Aventin käsikäyttöinen pumppu,en mallia just nyt muista...Mut ihan hyvin pärjää käsikäyttöiselläkin!

Paras rintapumppu on mielestäni Ainun sähköinen, mulla kun sitä maitoa riitti niin alkoi kädet puutumaan ainaisesta käsin pumppaamisesta. Ja kyllä imetysliivit on ihan ehdottomat, mukavampi itselle kun saa vaan käteävsti läpän auki eikä tarvitse nostaa liiviä rinnan päälle painamaan imetyksen ajaksi.

1. kyllä tarviin, samoin imetyspaita oli ensimmäisen vuoden ajan päällä kotona ja ulkona aina (paitsi yöllä), vieläkin imetän ja käytän siis imetysliivejä ja paitoja ulkona

2.Emman käsipumppu on samanlainen kuin Avent Isis mutta 50 euroa halvempi ;)

Minulla on ollut tosi huonot kokemukset imetysliiveistä, jopa ihan kunnon liikkeestä ostetut eivät sopineet minulle, joten käytin tavallisia ja ihan hyvin pärjäsin (kaksi lasta olen imettänyt) myöskään yhtään imetyspaitaa minulla ei ole ollut.

Minulla ollut Aventin käsikäyttöinen rintapumppu ja oli tosi hyvä. Sain sen käytettynä ja annoin sen nyt yhdelle kaverilleni :)

Imetysliivit on ihan ehdottomat, ainakin meikäläisen tisut on sen verran löllykät että hankala olisi nostaa tavallisia rintsikoita rintojen yli. Yhdet liivit minulla on semmoiset urheilumalliset joissa hihnat ovat tarroilla kiinni eli kuppiosan saa irti aukaisemalla tarran. Kyseiset liivit ovat napakammat kuin imetysliivit joten koin ne itse hyödylliseksi juuri liikkuessa.

1. Mun kokemukseni mukaan imetysliivit on turhaa rahan tuhlausta. Itselleni imetys on ollut helpompaa tavallisilla rintsikoilla. Mutta eiköhän siihenkin vaikuta ihan rintojen koko ja malli.
2. En osaa vastata, kun ei ole ollut paljoa pumpulla käyttöä. Mutta jos ajattelit pumpata usein, niin suosittelen automaattista pumppua. Käsikäyttöset on kömpelöitä ja hitaita.

Koin itse molemmat tarpeelliseksi, vaikka imetin vain noin kuukauden. Imetysliivit helpottavat syöttämistä huomattavasti. Niitä saa myös ihan kivan näköisiä, jos haluaa. Mulla oli käytössä myös sähkökäyttöinen pumppu. Tarvitsin sitä lähinnä ihan alussa, kun piti mitata, kuinka paljon sitä maitoa oikein tulee.

Imetysliivit on ollu mulle "must" (kaksi lasta), samoin imetyspaidat. Imetän julkisilla paikoilla tilanteen niin vaatiessa, ollaan tosi menevä perhe, mutta hoidan imetyksen asianmukaisella ja ns säädyllisellä varustuksella, jonka ei pitäisi ketään häiritä. Ja oma mukavuus tietty ennen kaikkea!

Mulla jäi imetysliivit lähes käyttämäti. Kotona olin ilman liivejä ja kylillä tavalliset liivit+liivinsuojat.
Ainoo missä imetysliivejä tarvi niin sairaalassa kun ei siellä kehannu ilmankaan olla. Ja sai kaalinlehdet mukavasti sinne sisään.

Ja sähkökäyttöinen pumppu oli mulla ja ehdottomasti se jos paljon pumppaa.

Lisäisin, etten halua pilata hyviä normaaleja rintsikoita kääntelemällä rintaa niiden yli. Joku vuoden imetyskin, esikon kohdalla 13kk, on aika kova rasite tavallisille rintsikoille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1. Siis tarviiko sitä ostaa erikseen imetysliivit ja miksi?
2. Mikä on paras rintapumppu ja miksi juuri se?

1. tarvitsee, ehdottomasti jos haluat imettää, vaikka et imettäiskään julkisella paikalla niin sitä imetyshommaa on niin usein että sitten pitää kokoajan olla ilman rintsikoita, lisäks sinne rintsikoihin saa helposti ne liivin suojat. tavallisten rintsijkoiden kanssa imetys on tosi hankalaa...

2. mä en suosittele pumppuja, ellei maidon tuloa tarvitse lisätä, siksi en suosittele että itselläni tuli PALJON maitoa (siis sitä oli pakastimessa litroja jossain vaiheessa) mutta koskaan ei tarvinnut antaa niitä säästettyjä maitoja koska titssistä tuli aina ja se lisäs se pumppaaminen sitä maidontuloa niin että sitä tuli lopulta liikaa, niin että lapsi meinas tukehtua kun otti vaan tissin suuhunsa.
Jos lapsi oli isänsä kanssa kahden ja maitoa ei ollu saataville, mikä oli harvoin niin siihen käy korvikkekkin yhtä hyvin...

sen vielä lisään että käytin imetysliivejä vielä melkein vuoden kun olin jo lopettanut imetyksen, ostin imetysaikana parit halvat(jotka meni roskiin heti imetysajan loputtua) ja parit kalliit, joista toiset oli siis käytössä tosi pitkään imetykseen jälkeenkin, oli niin hyvät ja tukevat liivit...

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja löllö:
Imetysliivit on ihan ehdottomat, ainakin meikäläisen tisut on sen verran löllykät että hankala olisi nostaa tavallisia rintsikoita rintojen yli.

Mä olen aina nostanut rinnat liivien yli.

mutta jso on siot tissit se ei ole ihan helppoa, mulla tissit kasvo valtaviks imetyksen alkuaikoina (75G oli kokoni) joten siinä oli paha lähtee nostelemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Lisäisin, etten halua pilata hyviä normaaleja rintsikoita kääntelemällä rintaa niiden yli. Joku vuoden imetyskin, esikon kohdalla 13kk, on aika kova rasite tavallisille rintsikoille.

Mulla kesti imetysliivit tasan 3 kk sitä luukkujen availua, kunnes lukko räpsähti rikki. Tavalliset rintsikat ovat kestäneet imetystä koko imetys ajan eli reilun vuoden =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
Alkuperäinen kirjoittaja löllö:
Imetysliivit on ihan ehdottomat, ainakin meikäläisen tisut on sen verran löllykät että hankala olisi nostaa tavallisia rintsikoita rintojen yli.

Mä olen aina nostanut rinnat liivien yli.

mutta jso on siot tissit se ei ole ihan helppoa, mulla tissit kasvo valtaviks imetyksen alkuaikoina (75G oli kokoni) joten siinä oli paha lähtee nostelemaan...

Mun tissit on normaalisti kokoa DD, mutta imettäessä ne on paisuneet 2-3 kuppikokoa. Eikä mulla ole ollut yhtään ongelmia nostella niitä rintoja liivien yli. Mutta jos yritin nostaa liivejä rintojen yli, niin se oli yhtä tuskaa.
Ainoat omistamani imetysliivit eivät ollenkaan kestäneet rintojeni painoa. Niissä lukkomekanismi joutui aivan liian kovalle ja oli todella hankalaa räplätä niitä liivejä auki tunnin välein.

Mulla oli imettäessäkin rinnat senverran kuosissa, että liivin yli nostaminen ei olisi sujunut, imetysliivit siis todella helpottivat hommaa, muuten olisi pitänyt aina repiä koko olka alas tai aukoa takapuoleltakin.

Ja pumppua tuli joskus käytettyä, on se hyvä olla varmuuden vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Mulla oli imettäessäkin rinnat senverran kuosissa, että liivin yli nostaminen ei olisi sujunut, imetysliivit siis todella helpottivat hommaa, muuten olisi pitänyt aina repiä koko olka alas tai aukoa takapuoleltakin.

Aivan, kuten tuolla aikaisemmin jo totesin, niiden liivien tarpeellisuuteen vaikuttaa pitkälti rintojen koko ja malli. Joten eiköhän ap aikanaan sitten tule huomaamaan tarvitseeko hän imetysliivejä vai pärjääkö mainioisti ilmankin

=)

Alkuperäinen kirjoittaja M:

Mulla kesti imetysliivit tasan 3 kk sitä luukkujen availua, kunnes lukko räpsähti rikki. Tavalliset rintsikat ovat kestäneet imetystä koko imetys ajan eli reilun vuoden =)

Minä olen kyllä sitä mieltä, että rinnan nostelu liivin yli, venyttää liivejä ja pilaa ne. Minulla imetysliivien lukot ovat kestäneet jopa useamman lapsen ajan. Tavallisillakin rintsikoilla tulee toimeen, mutta ne eivät todellakaan ole mukavat imettäessä. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota liivien tukevuuten, etteivät rinnat kovasti veny. Mulla on rinta vain C-kuppi, mutta ilman liivejä en imettäessä edes nukkunut.

Rintapumppu minulla on myös ollut, käsikäyttöinen, ja omani yli 10 vuotta vanha, joten niitä ei enää markkinoilla ole. Mutta mulle se oli täysin pakollinen hankinta, minulla maito nousee niin voimallisesti heti synnytyksen jälkeen, että sitä on pakko pumpata, jotta vauva saisi edes otteen rinnasta. Pumppaamisen kanssa tasapainoilen, eli pumppaan niin vähän kuin mahdollista, jotta maidon tuotanto tasaantuisi, mutta ilman pumppua en olisi tullut toimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:

Aivan, kuten tuolla aikaisemmin jo totesin, niiden liivien tarpeellisuuteen vaikuttaa pitkälti rintojen koko ja malli. Joten eiköhän ap aikanaan sitten tule huomaamaan tarvitseeko hän imetysliivejä vai pärjääkö mainioisti ilmankin

=)

Näin on.

Mutta sitä liivinreunan ylös nostoa en suosittele, niin saa itselleen helposti rintatulehduksen kun yläosa jää tyhjentymättä kun reuna painaa...

(kun joku senkin mainitsi ketjussa)

Pumppuasiasta: Mulla Aventin pumppu. En oo koskaan pakastanu maitoa (niin huono pakastin talossa, etten luottanu pysyvän hyvänä). Tarvin pumppua kuiten siihen kun välillä tuli kausia, varsinkin alussa, että maito meinas pakkautua rintoihin. Pumpun avulla en koskaan saanut rintatulehdusta.

Mielestäni ehdottomasti mukavampaa imettää imetysliivien kanssa, vaikka varsinkin imetyksen loppuvaiheessa olen jo käyttänyt tavallisia liivejäkin. Itselläni maidontulo on ollut sen verran herkässä, että en olisi voinut kuvitellakaan liehuvani edes kotona ilman liivejä (näin edelleen, vaikka imetystä on kestänyt "jo" 5kk ja maidontulo muuten on jo tasaantunut). Siis imetysliivit ja liivinsuojat päällä kaikkina aikoina.

Mulla on kokemusta kahdesta rintapumpusta: Aventin Isis ja tuo Ainun tavan "rinnanraastaja". Aventin Isis oli kyllä rinnalle miellyttävämpi, mutta siitä ei saanut imua tarpeeksi tehokkaaksi enkä saanut sillä mitään pumpattua. Tällä Ainulla taas pumppaus sujuu hyvin. En pumppaa usein, joten sen vähän jaksaa kyllä käsikäyttöiselläkin vedellä.

Yhteistyössä