Tarina lihavuuden oikeista arjen haitoista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tosi elämästä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi vaan:
No luultavasti kukaan ei sitä ruokaa suuhusi väkisin ole ahtanut....

Ei ole ei. Eikä alkoholisteille kukaan ole viinaa suuhun kaatanut, eikä narkkareita kukaan ole väkisin piikittänyt, eikä tyhmä ihminen ole itse tyhmyyttään aiheuttanut...

Alkuperäinen kirjoittaja lkaejfagj:
Perinnöllisyyys ja lihavuus, huoh. Onko sullakin lihavuusgeeni, siis sellainen mikä pitää sut läskinä vaikka söisit pelkkää salaattia ja liikkuisit viisi tuntia päivässä? :laugh:

Karseeta valitusta ja itsesääliä.

Mene lenkille.

Hyi yök, mikä kommentti. Sairaalloisen lihavilla ihmisillä kyse ei ole enää pelkästä tahdonvoimasta, vaan usein esim. hormonaalisista aineenvaihdunnan häiriöistä tai häiriöistä aivojen välittäjäaineissa samaan tapaan kuin masennuksessa. Osa häiriöistä toki voi syntyä "itseaiheutetusti", eikä tietyn pisteen jälkeen kierteestä enää pääse pois, mutta usein syynä synnynnäiset taipumukset (esim. taipumus addiktoitua voimakkaasti johonkin, tässä tapauksessa ruokaan/syömiseen).

"Niskasta kiinni"-kommentit sopivat meille muutamien kilojen kanssa kamppaileville, mutta sairaalloisen lihavat tarvitsevat kipeästi ammattiapua. Kun lääketieteelliset syyt on ensin selvitetty ja niille tehty jotain, alkaa ihmisen itsensä tahdonalainen toiminta syömisen suhteen tulla realistisemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LOL':
Hei oikeasti ap, tee yhteiskunnalle palvelus ja ota itseäsi niskasta kiinni. Mua ei huvita maksella sun ja muiden pipipäitten sairaalalaskuja, kun sä vaan selität ettet MUKA voi itsellesi mitään.

:o toivottavasti sinä säästys masennukselta,onnettomuudelta sekä kaikelta muullaiselta sairastamiselta. Mitä tuumaisit jos sairastaisit syöpää ja sulle sanottais noin?
Hei miettikää vähän mitä lauotte.

Joo hei syöpä ja itse aiheutettu sairaalloinen lihavuus on aivan eri asioita. Nykyään vaan kaikki yritetään selittää jollakin sairaudella, kaikki vastuu vaan itseltä pois! Ja sitten yhteiskunta kiittää, kun rahaa menee sellaiseen mihin ei tarvitsisi mennä, jos jotkut vaan olisivat vähemmän laihoja.

Ei lihavuus tai masennus tee ihmisestä jotenkin suojeltua, etteikö saisi sanoa totuutta. Sä voit hyssytellä ja halailla ja pussailla läskejä niin paljon kun sielu sietää. Mä en niin tee.

Hei oikeasti ap, tee yhteiskunnalle palvelus ja ota itseäsi niskasta kiinni. Mua ei huvita maksella sun ja muiden pipipäitten sairaalalaskuja, kun sä vaan selität ettet MUKA voi itsellesi mitään.

Sinua voisi joku vaikka sääliä, minä en sääli vaan lähinnä naurattaa kaltaisesi tunneköyhät ihmiset...

Alkuperäinen kirjoittaja Kilot ja kilot:
Alkuperäinen kirjoittaja lkaejfagj:
Perinnöllisyyys ja lihavuus, huoh. Onko sullakin lihavuusgeeni, siis sellainen mikä pitää sut läskinä vaikka söisit pelkkää salaattia ja liikkuisit viisi tuntia päivässä? :laugh:

Karseeta valitusta ja itsesääliä.

Mene lenkille.

Hyi yök, mikä kommentti. Sairaalloisen lihavilla ihmisillä kyse ei ole enää pelkästä tahdonvoimasta, vaan usein esim. hormonaalisista aineenvaihdunnan häiriöistä tai häiriöistä aivojen välittäjäaineissa samaan tapaan kuin masennuksessa. Osa häiriöistä toki voi syntyä "itseaiheutetusti", eikä tietyn pisteen jälkeen kierteestä enää pääse pois, mutta usein syynä synnynnäiset taipumukset (esim. taipumus addiktoitua voimakkaasti johonkin, tässä tapauksessa ruokaan/syömiseen).

"Niskasta kiinni"-kommentit sopivat meille muutamien kilojen kanssa kamppaileville, mutta sairaalloisen lihavat tarvitsevat kipeästi ammattiapua. Kun lääketieteelliset syyt on ensin selvitetty ja niille tehty jotain, alkaa ihmisen itsensä tahdonalainen toiminta syömisen suhteen tulla realistisemmaksi.

Et olisi kyllä enää paremmin voinut asiaa kirjoittaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja LOL:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:o toivottavasti sinä säästys masennukselta,onnettomuudelta sekä kaikelta muullaiselta sairastamiselta. Mitä tuumaisit jos sairastaisit syöpää ja sulle sanottais noin?
Hei miettikää vähän mitä lauotte.

Joo hei syöpä ja itse aiheutettu sairaalloinen lihavuus on aivan eri asioita. Nykyään vaan kaikki yritetään selittää jollakin sairaudella, kaikki vastuu vaan itseltä pois! Ja sitten yhteiskunta kiittää, kun rahaa menee sellaiseen mihin ei tarvitsisi mennä, jos jotkut vaan olisivat vähemmän laihoja.

Ei lihavuus tai masennus tee ihmisestä jotenkin suojeltua, etteikö saisi sanoa totuutta. Sä voit hyssytellä ja halailla ja pussailla läskejä niin paljon kun sielu sietää. Mä en niin tee.

Et sä ole yhtään sen parempi tai fiksumpi ihminen kuin lihavakaan. Ja juu kaveraan ihmisen kans sen mukaan mitä hänen päässä liikkuu en kilojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Sinua voisi joku vaikka sääliä, minä en sääli vaan lähinnä naurattaa kaltaisesi tunneköyhät ihmiset...

Ai sua pitää täällä virtuaalisesti halailla ja antaa sulle hyväksyntä? Ei jeesus, mene oikeasti lenkille niin kuin joku kehotti! Tekee sullekin pelkästään hyvää.

Ai sua pitää täällä virtuaalisesti halailla ja antaa sulle hyväksyntä? Ei jeesus, mene oikeasti lenkille niin kuin joku kehotti! Tekee sullekin pelkästään hyvää.

Hei en minäkään heitä sääli,sen kummemmin kuin sairaalloisen laihoja. Ja se lenkille lähtö tekis hyvää niin sinulle minulle kuin ap.llekkin. Et eiköhän lähtä yhdessä.

Ei todellakaan tarvitse virtuaalisesti halailla. Kaltaiseltasi en halua minkäänlaista halausta. Tämä kirjoitus oli nimenomaan tarkoitettu kaltaisillesi, joten osasin odottaa vastarintaa.

no mulla ei kyllä ole ollut tuonkaltaisia ongelmia ikinä vaikka olen ihan varmasti ylipainoinen, enkä niin vähäänkään, ei ongelmia junissa, lentokoneissa, vaatteita löytyy hyvin, ja erittäinkin hyvin huolehdin hygieniasta, kukaan ei tuijota, eikä lapset huutele (jos joku huutelee niin ne ovat usein keskiiän selvästi ylittäneitä itsekin jonkinverran ylipainoisia naisia),ainoa ongelma on että polvet on kipeät, eli en taida tietää vielä mitään lihavuuden tuomista todellisista ongelmista...
mun kilot on seurausta syömisestä ja liikunnan vähyydestä, myönnän sen :ashamed:

päänsisäinen ongelma sanon minä..

itse lihoin aikanaan sairauden takia.. nimittäin masennuksen.. tai noin voisin sanoa.. koska masennuksen takia aloin syömään kaksin käsin suklaata ja muuta moskaa jonka takia lihoin..

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
no mulla ei kyllä ole ollut tuonkaltaisia ongelmia ikinä vaikka olen ihan varmasti ylipainoinen, enkä niin vähäänkään, ei ongelmia junissa, lentokoneissa, vaatteita löytyy hyvin, ja erittäinkin hyvin huolehdin hygieniasta, kukaan ei tuijota, eikä lapset huutele (jos joku huutelee niin ne ovat usein keskiiän selvästi ylittäneitä itsekin jonkinverran ylipainoisia naisia),ainoa ongelma on että polvet on kipeät, eli en taida tietää vielä mitään lihavuuden tuomista todellisista ongelmista...
mun kilot on seurausta syömisestä ja liikunnan vähyydestä, myönnän sen :ashamed:

Niin kyllä tähän täytyy todeta niin kuin itsekin jo sanoit, että et taida vielä tietää mitään lihavuuden tuomista todellisista ongelmista. Minulla kaikki nuo asiat ovat arkipäivää ja tuon eka kirjoituksen listan lisäksi myös tosi moni muu asia on joko hankalaa tai täysin mahdotonta. Vaikka ylipainoinen oletkin niin et kuitenkaan onneksi niin paljoa, että se suuremmin elämääsi vaikuttaa. Ole onnellinen siitä :)

Kun ylipainoa on pitkälti yli 100kg niin ongelmat saavat hieman eri mittasuhteet.

En ole ylipainoinen, mutta paljon ylipainoisten ihmisten kanssa tekemisissä ollut. Kuulkaa, ei ne kilot lähde sillä että ottaa itseään niskasta kiinni. Jos sitä ylimääräistä on kymmeniä kiloja ei siihen salaatit tai lenkit auta. Kyllä se pitää tehdä ihan lääkärin valvonnassa ja muilla keinoilla.

Oletko ap ajatellut "laihdutusleikkausta" ? Suomessa tuohon ollaan hyvin paneuduttu ja loistavia tuloksia saatu. Suosittelisin tätä sinulle.

Voimia ja jaksamista sinulle :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En ole ylipainoinen, mutta paljon ylipainoisten ihmisten kanssa tekemisissä ollut. Kuulkaa, ei ne kilot lähde sillä että ottaa itseään niskasta kiinni. Jos sitä ylimääräistä on kymmeniä kiloja ei siihen salaatit tai lenkit auta. Kyllä se pitää tehdä ihan lääkärin valvonnassa ja muilla keinoilla.

Oletko ap ajatellut "laihdutusleikkausta" ? Suomessa tuohon ollaan hyvin paneuduttu ja loistavia tuloksia saatu. Suosittelisin tätä sinulle.

Voimia ja jaksamista sinulle :)

Kiitos!

Lääkärini suositteli minulle leikkausta. Ainoa ongelma vaan on, että taidan olla liian iso siihen päästäkseni. Ilmeisesti nukutus on kokoisellani liian kova riski. Silti lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä, että ei näistä kiloista pääse eroon ilman lääketieteellisiä keinoja. Sanoi juuri kuin sinä eli että ei tässä enää salaatit ja lenkit auta vaan on turvauduttava järeämpiin keinoihin. Painoni pudotus lääkkein alkaa vuodenvaihteessa ja lisäksi käyn koko ajan lääkärin vastaanotolla.

ap:lle

olen kirjoittamassa lehtijuttua lihavuudesta. suostuisitko haastatteluun? nimellä tai nimimerkillä?
kysyisin juuri tuosta mitä kirjoitit - miten lihavia kohdellaan ja minkälaiseen asemaan heidät asetetaan?
jos muita ylipainoisia suostuisi haastateltavaksi niin laittakaa toki viesti.

haast8@gmail.com

Alkuperäinen kirjoittaja Tosi elämästä:
Arvaapa miltä minusta tuntuu, kun

en voi matkustaa lentokoneessa, linja-autossakin on hankalaa ja junaa en voi käyttää, en voi koskaan ostaa vaatteita kaupasta, en voi koskaan lähteä mihinkään kauppaan tms. niin ettei minua tuijotettaisi tai osoiteltaisi, lapsille olen ihan vapaata riistaa- he saavat sanoa ääneen mitä haluavat minusta ilman että vanhemmat siihen puuttuvat, en voi joskaan mennä mihinkään ravintolaan syömään-sitä kauhistelun ja tuijotuksen määrää ei jaksa, en voi käydä lenkillä, en voi solmia kengännauhoja, en voi ajella karvoja itseltäni, en voi tehdä montakaan intiimiä asiaa itselleni, en saa useissa autoissa turvavöitä kiinni, en mahdu istumaan useimpiin automalleihin, joudun aina miettimään mihin tuoliin mahdun ja mikä ei hajoa painostani, en voi käydä uimahallissa-tuijottamista ei kukaan kestä, en voi käydä huvipuistoissa-en mahdu laitteisiin, jos nyt joutuisin sairaalaan niin kaikki toimenpiteet olisivat hankalia koska kokoni takia en mahdu tutkimuslaitteisiin ja pöydät ei kestä ja nukuttaa minua ei voi kuin äärimmäisessä hädässä ja siinä on suuri riski kuolla, jne jne jne

Tämä lista jatkuisi loputtomiin jos vain jatkaisin. Olen hyvin sairaalloisesti ylipainoinen ja nyt jos joku väittää, että se on oma valinta niin luepa ylläoleva teksti ja mietipä tarkkaan kuka tuollaisen kohtalonvalitsee itselleen!!! Lihavuuteen on monia syitä, kaikki ei ole aina itseaiheutettua. Ärsyttää nämä palstan jatkuvat lihavuuskeskustelut, kun ylipainoa on 5 tai 10 kg ja kuinka elämä on silloin kovaa ja hankalaa....sellaiselle ihmiselle ylipaino vielä on valinta sillä sen saa helposti pois, kun sitä on niin vähän. Kaikilla ei ole näin.

Tämän kirjoituksen tarkoitus oli vain saada teidät kaikki havahtumaan siihen tosiasiaan, ettei ihminen aina välttämättä voi itselleen ja kiloilleen mitään ja, että moni asia johtaa seuraavaan ja tästä kaikesta saattaa tulla sellainen kierre jossa ei enää ihan pikkukeinot auta.

Nauttikaa itsestänne sellaisina kuin olette ja jos paino nousee häiritsevästi niin laihduta se heti pois ettei tilanne karkaa käsistä :)

Yhteistyössä