Tarina "Blume"-hahmon takaa - tekijä itse kertoo.

  • Viestiketjun aloittaja ~
  • Ensimmäinen viesti
hmm
pakko kysyä, että mitä tarkoitit tällä kommentilla, kun kerroit, että tiedät kuvien henkilön olevan saman, jonka kanssa mesetät: "No se on tavallaan tullut ilmi. Vähän siihen tyylin, että "laita tämmönen paita päälle, ota itsestäsi kuva ja lähetä se mulle". "
 
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Suurin osa kai on huomionhakuisia, koska heidän "tarinansa" ovat erittäin huomiota herättäviä.
Mikäli ihmisen tarve ei olisi hakea (suurta) huomiota vaan lähinnä selvitä feikkinä niin pitkälle kuin mahdollista, hän tuskin tarinoisi niin dramaattisesti.

Usein näissä tapauksissa (tarinoissaan siis) on esim. onneton lapsuus, ero, hyvä ulkonäkö / huomiota herättävä ulkonäkö, lapsen kuolema, lapsettomuus, rahattomuus, päihdeongelma, seksiriippuvuus jne. Jotain niin tunteisiin vetoavaa, liioiteltua ja tyhmiähän nämä ihmiset eivät ole, jotka tarinoivat, harvoin _ainoastaan yksinäisyydestä_ kärsivä tekee tällaista.

Yksinäisyydestä kärsivät ei varmaan tekisi asiaa niin dramaattisen liioitellusti ellei siihen liity sairaalloista huomionhakua.
Näin on. Silloin, jos ongelma on yksinäisyys, tuskin kauheasti valehtelisikaan itsestään, jos haluaisi oikeasti löytää ystäviä itselleen. Huomionhakuisuus taitaa olla se avainsana, ehkä ihailua kaipasi myös.

Mutta luulisi, että hänellekin se olisi surullista jossain määrin, että yksi pitkä tarina päättyy, Blume on tullut tiensä päähän.
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja Helena K.:
Olen uusi palstalla, joten en ihan kaikkea tästä blume-typystä tiedä.

oman kokemuksen perusteella en yhtään ihmettele että ihmisiä kiinnostaa, harmittaa, suututtaa.. tälläiset valehtelijat. Itse jouduin samanmoisen 27v "naisen pauloihin" jokin aika sitten eräällä samanmoisella palstalla). Vaihdettiin sähköposteja tiuhaan, järjesteltiin tapaamisia, kutsuin hänet kotiini, puhuttiin puhelimessa, vaihdettiin kymmennittäin kuvia itsestä ja lapsista ja kaikkea mitä nyt uudet ystävykset tekevät. Kerroin hänelle paljon elämästäni ja hän omastaan. Lähetin hänelle vauvani vanhoja vaatteita kasakaupalla ja 20e kun oli sydäntäsärkevän tiukkaa....Osoitteeseen joka oli hänen ex miehensä.

Alkoi kuitenkin takaraivossa raksuttaa kun hän kolme kertaa perui tapaamisen ihan viime hetkillä. Ja lopullisen naulan arkkuun kun hän vahingossa soitti omasta oikeasta numerosta eikä siitä prepaidista jonka oli tod.näk minua varten hankkinut.

Jutut oli kyllä hurjia ja aika uskomattomiakin loppua kohden, vasta kun aloin kaikkea kelaamaan tajusin kuinka pahasti mua oli höynäytetty. Voi video kuinka TYHMÄKSI ja ÄÄLIÖKSI itseni tunsin. Kysyin suutuksissani jopa poliisilta apua ja "ystäväkseni" (ip osoitteen ja tämän palstan ylläpitäjän avulla) paljastui 44v lapseton nainen Lohjalta.

Joten terkkuja vaan jos tätä palstaa luet, paskiainen.
minä en olisi vihainen tuollaiselle, sairashan se raukka on jos noin paljon näki vaivaa sinun harhauttamiseksi puhelimet ja kaikki. sairasta.

blumesta en sano mitään. en ole seurannut juttuja.
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Mä epäilen, että tää tapaus voi lisätä tuollaista toimintaa, kun jotkut alkaa ajattelemaan, että hei mäkin voin olla ihan kuka mä haluan täällä.
Voi olla mutta siinä on suuri ero, että tekeekö asian vaikkapa seuraavilla kahdella tavalla:
1. Heittää provon ilmoille, periaatteessa viattoman "läpän", asia jää aika nopeasti unholaan

Vaiko

2. Järjestelmällisesti hakee huomiota, menee niin pitkälle että kehittää oman henkilöhistorian nimineen, kuvineen ja jatkaa toimintaa jopa vuosien ajan.

Veikkaan että tuota "ykköstä" on aika paljon, tavallaan lähes kuka tahansa voisi sellaista tehdä. Tuo "kakkostyyppi" on jo sairaalloista ja mielestäni vaatii häiriintyneen persoonan, jotta sellaista voi tehdä. Sitä persoonaa taas ei saa aikaan vastaavat teot mutta toki voi alentaa kynnystä moiseen toimintaan.
 
höpöhöpö
Alkuperäinen kirjoittaja pesinpeesinpeesi:
Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja epäilys:
Ei saa ilmeisesti avata uutta ketjua, niin tähän sit: Mua epäilytti Blumessa tietynlainen maallikkomaisuus. Jos ihminen on kymmenen vuotta opiskellut yliopistossa ja on lahjakas alansa ammattilainen, niin hän käyttäisi luultavasti hyvin erilaisia termejä ja kieltä ja perustelisi ja keskustelisi hyvin eri tavalla. Varsinkin se, kun hän kuvaili ammattiaan jossain ketjussa. En jotenkin vakuuttunut. Liian maallikkomaisen stereotyyppinen hahmo ja se kieli. Ei oikea akateeminen ehkä kuitenkaan kirjoittelisi noin. Jotenkin..liian suoraviivaista.
Peesi myös tähän. Olen itse terveydenhuollon ammattilainen ja tiesin heti ettei yksikään lääkäri kirjoittaisi niin.
Jep. Peesin peesi. Luin juuri tuon nostetutn ketjun, jossa hän kuvaili ammattiaan, kiinnostustaan, ei vakuuttanut. Tosiaan liian maallikkomaista ja suoraviivaista. Tietysti nettikirjoittelu on eri asia kuin vaikka lisensiaattityön kirjoittaminen, mutta jos ihminen on 10 vuotta yliopistossa, se tietynlainen mentaliteetti ja tapa käsitellä asioita, puhua, argumentoida ja kirjoittaa tarttuu aivan varmasti.

Oikea oikeuslääkäri mitä luultavimmin reflektoisi ajatuksiaan itsestään ja ammatistaan eri tavalla. Blume oli tosiaan liian stereotyyppinen ja naiivin oloinen kerronnassaan ja kirjoittelussaan.

Hänen elämänsä muita loistokkaita puitteita en ehkä niinkään epäillyt, koska en kiinnittänyt huomiota niihin ja rahallahan saa, ei siihen ihmeitä tarvita. Mutta tuo "amatööriakateemisuus" oli se suurin epäilyksen aiheuttaja.
Peesailen. Ei tarpeeksi" fiksun" oloinen. Tarkoitan nyt sellaista tietynlaista akateemista fiksuutta. Ontuvaa ja hyvin ei-akateemista kieltä. Oikeuslääkäri tuskin käyttäisi sellaista. Yksityiskohdan poimiakseni, kun hän totei jossain, että hänestä ei olisi tk-lääkäriksi, koska "pitkästyisi kuoliaaksi" pisti silmään. Kukaan lääkäri ei kirjoittaisi noin, tai ainakaan valitsisi sanojaan noin ja lääkäri myös perustelisi väitteensä. Blume vaikutti yksinkertaisesti liian "tyhmältä" tai ehkä paremminkin sivistymättömältä kymmenen vuotta opiskelleeksi akateemiseksi.
höpöhöpö. jauhatte paskaa. kukaan ei tunnista puhetyylistä lääkäriä ja ei-lääkäriä. kahdella lääkärillä on ihan eri tapa puhua, ja yliopisto-ihmiset puhuvat ihan tavallisesti kuten mutkin ihmiset.


ette tuntisi feikkiä vaikka hoitaisi teitä. kukaan ei tunne. jokainen osaisi olla hiljainen nuori lääkäri joka pitää suun kiinni ja kyselee hoitajilta ja laittaa jatkotutkimuksiin lähetteitä.
 
d
Alkuperäinen kirjoittaja Debra:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Suurin osa kai on huomionhakuisia, koska heidän "tarinansa" ovat erittäin huomiota herättäviä.
Mikäli ihmisen tarve ei olisi hakea (suurta) huomiota vaan lähinnä selvitä feikkinä niin pitkälle kuin mahdollista, hän tuskin tarinoisi niin dramaattisesti.

Usein näissä tapauksissa (tarinoissaan siis) on esim. onneton lapsuus, ero, hyvä ulkonäkö / huomiota herättävä ulkonäkö, lapsen kuolema, lapsettomuus, rahattomuus, päihdeongelma, seksiriippuvuus jne. Jotain niin tunteisiin vetoavaa, liioiteltua ja tyhmiähän nämä ihmiset eivät ole, jotka tarinoivat, harvoin _ainoastaan yksinäisyydestä_ kärsivä tekee tällaista.

Yksinäisyydestä kärsivät ei varmaan tekisi asiaa niin dramaattisen liioitellusti ellei siihen liity sairaalloista huomionhakua.
Näin on. Silloin, jos ongelma on yksinäisyys, tuskin kauheasti valehtelisikaan itsestään, jos haluaisi oikeasti löytää ystäviä itselleen. Huomionhakuisuus taitaa olla se avainsana, ehkä ihailua kaipasi myös.

Mutta luulisi, että hänellekin se olisi surullista jossain määrin, että yksi pitkä tarina päättyy, Blume on tullut tiensä päähän.
Tai sitten tämä "kliimaksi" on se nautinnollisin hetki, todella runsasta huomiota mutta totta kyllä, että surua voi tulla, kun tietää että tässä oli tämän tarinan loppu... Myös omatunto voi soimata osalla, herättää itseinhoa jos tiedostaa olevansa sairas ja mahdollisesti haluaisi itsekin lopettaa kys. toiminnan, vaan ei kykene.

No mutta jos asiaan liittyy epätervettä narsismia, voi se suru jäädä pois.
Vaikea sanoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
pakko kysyä, että mitä tarkoitit tällä kommentilla, kun kerroit, että tiedät kuvien henkilön olevan saman, jonka kanssa mesetät: "No se on tavallaan tullut ilmi. Vähän siihen tyylin, että "laita tämmönen paita päälle, ota itsestäsi kuva ja lähetä se mulle". "
Hmm..hänellähän oli koneellaan kymmeniä kuvia "itsestään" ja lähetti mulle myös asunnostaan tai "asunnostaan" kuvia yms. Kaipa häneltä aina löytyi tietynlainen kuva sopivaan tilanteeseen/hetkeen. :|

 
vieras
mun huomion kiinnitti jo ajat sitten blumen tekemät aivan yksinkertaiset kirjoitusvirheet.

tuota tarinan kasassapysymistä kun miettii, yleensä on helpointa rakentaa se niin, että siinä on kuitenkin iso osa totta. näin ei tule niin helposti puhuttua itseään pussiin.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
pakko kysyä, että mitä tarkoitit tällä kommentilla, kun kerroit, että tiedät kuvien henkilön olevan saman, jonka kanssa mesetät: "No se on tavallaan tullut ilmi. Vähän siihen tyylin, että "laita tämmönen paita päälle, ota itsestäsi kuva ja lähetä se mulle". "
Hmm..hänellähän oli koneellaan kymmeniä kuvia "itsestään" ja lähetti mulle myös asunnostaan tai "asunnostaan" kuvia yms. Kaipa häneltä aina löytyi tietynlainen kuva sopivaan tilanteeseen/hetkeen. :|
joo.. sitä vaan mietin, kun nämä feikkispekuloinnit aina kumoutuvat just tuollaisin vastauksiin, kun joku vakkari sanoo olevansa "ihan varma" kyseisen henkilön aitoudesta. sama juttuhan kävi gracella silloin parisen viikkoa sitten; vaikka nikki tiedettiin jo feikiksi, grace puolusti aitoutta sillä, että "tiesi varmasti" hänet. (oli facebookissa kaverina)

mutta tosi ikävä juttu sinulle tämä. :/
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
pakko kysyä, että mitä tarkoitit tällä kommentilla, kun kerroit, että tiedät kuvien henkilön olevan saman, jonka kanssa mesetät: "No se on tavallaan tullut ilmi. Vähän siihen tyylin, että "laita tämmönen paita päälle, ota itsestäsi kuva ja lähetä se mulle". "
Hmm..hänellähän oli koneellaan kymmeniä kuvia "itsestään" ja lähetti mulle myös asunnostaan tai "asunnostaan" kuvia yms. Kaipa häneltä aina löytyi tietynlainen kuva sopivaan tilanteeseen/hetkeen. :|
joo.. sitä vaan mietin, kun nämä feikkispekuloinnit aina kumoutuvat just tuollaisin vastauksiin, kun joku vakkari sanoo olevansa "ihan varma" kyseisen henkilön aitoudesta. sama juttuhan kävi gracella silloin parisen viikkoa sitten; vaikka nikki tiedettiin jo feikiksi, grace puolusti aitoutta sillä, että "tiesi varmasti" hänet. (oli facebookissa kaverina)

mutta tosi ikävä juttu sinulle tämä. :/
Ketä Grace on puolustanut?
 
etkö tiedä
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
pakko kysyä, että mitä tarkoitit tällä kommentilla, kun kerroit, että tiedät kuvien henkilön olevan saman, jonka kanssa mesetät: "No se on tavallaan tullut ilmi. Vähän siihen tyylin, että "laita tämmönen paita päälle, ota itsestäsi kuva ja lähetä se mulle". "
Hmm..hänellähän oli koneellaan kymmeniä kuvia "itsestään" ja lähetti mulle myös asunnostaan tai "asunnostaan" kuvia yms. Kaipa häneltä aina löytyi tietynlainen kuva sopivaan tilanteeseen/hetkeen. :|
joo.. sitä vaan mietin, kun nämä feikkispekuloinnit aina kumoutuvat just tuollaisin vastauksiin, kun joku vakkari sanoo olevansa "ihan varma" kyseisen henkilön aitoudesta. sama juttuhan kävi gracella silloin parisen viikkoa sitten; vaikka nikki tiedettiin jo feikiksi, grace puolusti aitoutta sillä, että "tiesi varmasti" hänet. (oli facebookissa kaverina)

mutta tosi ikävä juttu sinulle tämä. :/
Ketä Grace on puolustanut?
Sua.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Oho, kaikenlaisia sitä onkin. :eek:
no sanos muuta.. nauratti vielä se kyseisen nikin tulo palstalle (siis ensimmäinen viesti, mikä tuonne olikin linkitetty), kun siinä jo provoksi epäiltiin. kyllä palstalaisilla on hyvä vainu ;)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Oho, kaikenlaisia sitä onkin. :eek:
no sanos muuta.. nauratti vielä se kyseisen nikin tulo palstalle (siis ensimmäinen viesti, mikä tuonne olikin linkitetty), kun siinä jo provoksi epäiltiin. kyllä palstalaisilla on hyvä vainu ;)
No kaikissa tapauksissa palstalaisilla ei ole hyvä vainu. Joskus vain osuu oikeaan, kun kaikkia epäillään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Oho, kaikenlaisia sitä onkin. :eek:
no sanos muuta.. nauratti vielä se kyseisen nikin tulo palstalle (siis ensimmäinen viesti, mikä tuonne olikin linkitetty), kun siinä jo provoksi epäiltiin. kyllä palstalaisilla on hyvä vainu ;)
No kaikissa tapauksissa palstalaisilla ei ole hyvä vainu. Joskus vain osuu oikeaan, kun kaikkia epäillään.
Muakin ollaan epäilty usein :D Varsinkin alussa. Mutta ihan oikea ihminen olen, nyt jo neljä palstalaista tavannu IRL :)
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Oho, kaikenlaisia sitä onkin. :eek:
no sanos muuta.. nauratti vielä se kyseisen nikin tulo palstalle (siis ensimmäinen viesti, mikä tuonne olikin linkitetty), kun siinä jo provoksi epäiltiin. kyllä palstalaisilla on hyvä vainu ;)
No kaikissa tapauksissa palstalaisilla ei ole hyvä vainu. Joskus vain osuu oikeaan, kun kaikkia epäillään.
:LOL: sama tuli kyllä kieltämättä mieleen. :D
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Oho, kaikenlaisia sitä onkin. :eek:
no sanos muuta.. nauratti vielä se kyseisen nikin tulo palstalle (siis ensimmäinen viesti, mikä tuonne olikin linkitetty), kun siinä jo provoksi epäiltiin. kyllä palstalaisilla on hyvä vainu ;)
No kaikissa tapauksissa palstalaisilla ei ole hyvä vainu. Joskus vain osuu oikeaan, kun kaikkia epäillään.
just näin. yleensä aina epäillään ketjussa kuin ketjussa, paitsi jos kyselee ostaisiko ne reimat vielä ensi vuotta varten, tai arvuuttelee paljonko meni rahaa kaupoille.
 
fgB
Tuo deirdekin oli kyllä aika uskomaton tapaus. Myös facebook-profiili luotuna ja ystäviä, jotka "tunsivat" hänet.

Tiedä sitten kuinka monet näistä feikkipersoonista, joilla on keksittynä elämäntarinat, facebook-profiilit, kuvia perheestään ja nettiystäviä, ovat samojen ihmisten luomia. Onko yhdellä ihmisellä aina montakin tällaista keksittyä hahmoa.... Ainakin osalla kiinnijääneistä on ollut mustia ja harmaita sivupersoonia, jotka ovat tuoneet uskottavuutta keksitylle hahmolle. Ehkä jotkut kirjoittavat omana itsenäänkin ja lisäksi luovat tällaisia keksittyjä hahmoja.

Mutta liikaa aikaa taitaa olla jokaisella, joka ehtii tällaisia omia pikkumaailmojaan kehitellä ja pitää niitä yllä nettipalstoilla. :eek:
 
ope
Alkuperäinen kirjoittaja höpöhöpö:
Alkuperäinen kirjoittaja pesinpeesinpeesi:
Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja epäilys:
Ei saa ilmeisesti avata uutta ketjua, niin tähän sit: Mua epäilytti Blumessa tietynlainen maallikkomaisuus. Jos ihminen on kymmenen vuotta opiskellut yliopistossa ja on lahjakas alansa ammattilainen, niin hän käyttäisi luultavasti hyvin erilaisia termejä ja kieltä ja perustelisi ja keskustelisi hyvin eri tavalla. Varsinkin se, kun hän kuvaili ammattiaan jossain ketjussa. En jotenkin vakuuttunut. Liian maallikkomaisen stereotyyppinen hahmo ja se kieli. Ei oikea akateeminen ehkä kuitenkaan kirjoittelisi noin. Jotenkin..liian suoraviivaista.
Peesi myös tähän. Olen itse terveydenhuollon ammattilainen ja tiesin heti ettei yksikään lääkäri kirjoittaisi niin.
Jep. Peesin peesi. Luin juuri tuon nostetutn ketjun, jossa hän kuvaili ammattiaan, kiinnostustaan, ei vakuuttanut. Tosiaan liian maallikkomaista ja suoraviivaista. Tietysti nettikirjoittelu on eri asia kuin vaikka lisensiaattityön kirjoittaminen, mutta jos ihminen on 10 vuotta yliopistossa, se tietynlainen mentaliteetti ja tapa käsitellä asioita, puhua, argumentoida ja kirjoittaa tarttuu aivan varmasti.

Oikea oikeuslääkäri mitä luultavimmin reflektoisi ajatuksiaan itsestään ja ammatistaan eri tavalla. Blume oli tosiaan liian stereotyyppinen ja naiivin oloinen kerronnassaan ja kirjoittelussaan.

Hänen elämänsä muita loistokkaita puitteita en ehkä niinkään epäillyt, koska en kiinnittänyt huomiota niihin ja rahallahan saa, ei siihen ihmeitä tarvita. Mutta tuo "amatööriakateemisuus" oli se suurin epäilyksen aiheuttaja.
Peesailen. Ei tarpeeksi" fiksun" oloinen. Tarkoitan nyt sellaista tietynlaista akateemista fiksuutta. Ontuvaa ja hyvin ei-akateemista kieltä. Oikeuslääkäri tuskin käyttäisi sellaista. Yksityiskohdan poimiakseni, kun hän totei jossain, että hänestä ei olisi tk-lääkäriksi, koska "pitkästyisi kuoliaaksi" pisti silmään. Kukaan lääkäri ei kirjoittaisi noin, tai ainakaan valitsisi sanojaan noin ja lääkäri myös perustelisi väitteensä. Blume vaikutti yksinkertaisesti liian "tyhmältä" tai ehkä paremminkin sivistymättömältä kymmenen vuotta opiskelleeksi akateemiseksi.
höpöhöpö. jauhatte paskaa. kukaan ei tunnista puhetyylistä lääkäriä ja ei-lääkäriä. kahdella lääkärillä on ihan eri tapa puhua, ja yliopisto-ihmiset puhuvat ihan tavallisesti kuten mutkin ihmiset.


ette tuntisi feikkiä vaikka hoitaisi teitä. kukaan ei tunne. jokainen osaisi olla hiljainen nuori lääkäri joka pitää suun kiinni ja kyselee hoitajilta ja laittaa jatkotutkimuksiin lähetteitä.
En mä nyt ihan tuota tarkoittanutkaan, vaan lähinnä hänen suhtautumistapaansa ammattiin liittyviin asioihin. Sitä tapaa, jolla hän kertoo asioista palstalla, asiakastilanteessa varmaan ihan eri juttu. Hän lähinnä kuvailee asioita sellaisella tavalla kuin nuori lukiolainen, joka haaveilee lääkärin ammatista. Huomaa, että ei oikeasti ole kokemusta kyseisestä työstä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Muakin ollaan epäilty usein :D Varsinkin alussa. Mutta ihan oikea ihminen olen, nyt jo neljä palstalaista tavannu IRL :)
Mä ainakin uskon tähän, tai sit mä oon nähnyt unta siitä että oon käynyt teillä kylässä tai sitten mäkin oon feikki.. :whistle: mitenhän on asian todellinen laita :D
 

Yhteistyössä