Tarhassa lasten väkisinsyöttämistä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallu -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
äiti koetti pakottaa puuron syöntiin, se kaurapuuron lima oksetti ja aina tuli sit oksennus, piti sit syödä siltä reunalta missä ei ollu oksennusta ja kerran passitti uhkailumielessä veljen hakemaan risuakin et oisin syöny. kai se johtui siitä kun oli rahat niin tiukassa, mutta liekö tuolla yhteys siihen kun yläasteella meinasin lakata syömästä kokonaan ja painoinkin vain vähän päälle 50kg vaikka pituutta päälle 170.

En ihmettele asiaa, joka ammatissa on mätämunansa. Monella hoitajalla mitätön koulutus, ei mitään käsitystä lapsen psyykkisestä kehityksestä. Monet esittävät suurta asiantuntijaa, vaikka siihen ei ole edellytyksiä. Meidän päiväkodissamme surkeimmat hoitajat olivat juuri pienten puolella. Mietin oliko se tarkoituksellista, koska he eivät pystyneet valittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

Mihin perustuu "lautanen tyhjäksi"-ohje?
Minut on varmaan aivopesty siihen lapsena ja se upposi minuun niin, etten osaa kyseenalaistaa sitä. Pidän sitä hyvänä käytöstapana. Eli minusta on ruma tapa jättää ruokaa lautaselle ja varsinkin ruoan hukkaan heittäminen on todella kiittämätöntä.

Ja sama aivopesu on varmaan edesauttanut monen lapsen, myös minun, ylipaino-ongelmaa. Toki ongelma on olemassa uutenkin, mutta jos ei ole edes varaa muuttaa mieltään syödessään, vaan lapioitava kuuliaisesti kaikki silmällä syöty ruoka lautaseltaan.

Meilla SAA jättää ruokaa, jos ei enää jaksakkaan, mutta aina täytyy maistaa. Ja aika varhain on lapsille tehty selväksi se, että jos nyt et syö, niin seuraava ruoka/välipala on silloin ja silloin. Odotat siihen, tai syöt nyt.

Mutta jo pienestä asti meidän mukulat on opetettu syömään/maistamaan aurajuustot, oliivit, riistaruuat jne. Ja paremmin uppoaa monesti kuin aikuisella. Ennakkoluulot ovat tosin kasvaneet hieman koulun aloituksen myötä, mutta silti näille mukuloille on helppo tehdä ruokaa, kun mitään normaaliruokaa ei tarvitse välttää. Kylläs e on osaksi aikuisista kiinni, mitä ne lapset syö.

Paitsi, että joka aamun puuropakko on jättänyt jälkensä meillekkin, mutta syödään sitä silti silloin tällöin. Ei joka aamu kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuossa on PAKKO olla virhe, koska mä olen täältä saanut varmaa tietoa siitä että tarhoissa ei tapahdu mitää tuollaista, kun siellä tädit vahtii toinen toisiaan.
Tämä on pakko siis olla palturia tai tapahtunut pph:lla, koska palsta on AINA oikeassa

Heh heh...

Päiväkodissa nämä tyypit jäivät sentään kiinni. Kuinkahan moni pph tuota harrastaa edelleen, mutta koska ryhmässä on vain parivuotiaita jotka eivät osaa kertoa eteenpäin, niin toiminta jatkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja sulta soraya:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn sulta soraya:
Siis miksi pitää syödä jos ei ole nälkä? 1v ei osaa vielä vastata onko nälkä vai ei, mutta pakko on syödä kaikki mitä täti iskee lautaselle? Jos lapsi ei syö niin se ei syö. Piste. Turha sitä on väkisin syöttää.

nostan jos sais vastauksen
Mun mielestä on ruoka-ajat, jolloin syödään, eikä silloin kun on nälkä. Jos on nälkä, niin mielestäni nälkätila on päässyt silloin jo liian pitkälle. Minä en kuitenkaan syötä väkisin kenellekään kukkurallisia lautasellisia todellakaan. Oma periaatteeni on, että pienet annokset ja jos haluaa enemmän, sitten otetaan lisää. Kun on pienet annokset, lapsi ymmärtää ja pystyy noudattamaan paremmin sen periaatteen, että lautanen tyhjäksi.

Tuo 1v on vaan niin pieni vielä. On meilläkin ruoka-ajat jolloin syödä ja jos sillon ei syö, ruokaa saa seuraavan kerran vasta kun on taas ruoka-aja. Useimmiten tuo 1,5v syö mutta joskus ei syö, en pakota. Seuraavalla ruoka-ajalla syö sitten enemmän. Kyllä jokainen, jopa pieni lapsi, tietää millon on nälkä ja millon ei. Ja se on väärin pakottaa ihmistä, oli se aikuinen tai lapsi, syömään jos ei ole nälkä. Eihän se ruoka siinä mihinkään hukkaan mene jos ei ehdi sitä edes lautaselle laittaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Tuossa on PAKKO olla virhe, koska mä olen täältä saanut varmaa tietoa siitä että tarhoissa ei tapahdu mitää tuollaista, kun siellä tädit vahtii toinen toisiaan.
Tämä on pakko siis olla palturia tai tapahtunut pph:lla, koska palsta on AINA oikeassa

Heh heh...

Päiväkodissa nämä tyypit jäivät sentään kiinni. Kuinkahan moni pph tuota harrastaa edelleen, mutta koska ryhmässä on vain parivuotiaita jotka eivät osaa kertoa eteenpäin, niin toiminta jatkuu.
kannattais tehdä joskus yllätysvierailu pph:lle, jolla lapset on hoidossa, voi paljastua yllättäviä juttuja :whistle: . ei tietenkään yleistää saa. mutta kaikki ei ole aina sitä miltä aamulla hoitoon mennessä näyttää

Alkuperäinen kirjoittaja sorayalle:
Tuo 1v on vaan niin pieni vielä. On meilläkin ruoka-ajat jolloin syödä ja jos sillon ei syö, ruokaa saa seuraavan kerran vasta kun on taas ruoka-aja. Useimmiten tuo 1,5v syö mutta joskus ei syö, en pakota. Seuraavalla ruoka-ajalla syö sitten enemmän. Kyllä jokainen, jopa pieni lapsi, tietää millon on nälkä ja millon ei. Ja se on väärin pakottaa ihmistä, oli se aikuinen tai lapsi, syömään jos ei ole nälkä. Eihän se ruoka siinä mihinkään hukkaan mene jos ei ehdi sitä edes lautaselle laittaa ;)
Totta turiset. Myönnän, että vähän voisin löysätä. Meillä oli siskon perhe yökylässä ja laitoin aamulla koko poppoolle puurolautaset nenän eteen. Lapset söi, miehet söi ja minä söin, kaikilla upposi hienosti. Mutta mun sisko! Se raasu puupersi sitä viimeisenä. Tiedän, että itse ei syö puuroa, vaikka lapsillensa tarjoaa. Nyt ei voinut lasten aikana äiti risata... Oon kamala, myönnän. Mutta pystynkö joskus hyväksymään nirsoilun ja sen, että ihminen saa valita, mitä syö? Ei minulla ole vastausta tuohon. Aika näyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Perhana:
Hyi hiivatti! Että tällaista vielä on |O Tulee omat kouluajat mieleen, silloin yks tyttö joutui syömään oksentamansa ruuan lautaselta. Se oli ekaluokkalaisen mielestä todella vastenmielistä kohtelua ja pelkäsin pitkään, että itellekin käy niin jonkun ällöruuan kanssa.

minä jouduin ja ihmettelen etten ole syömishäiriöinen...

Ohhoijaa.. En nyt väitä että juttu olisi oikein, en todellakaan, tämä on siis kohdistettu kaikille näille hysteerikko-äideille, joiden "omien kullannuppujen" ei tarvitse syödä eikä maistaa mitään mikä ei nyt vaan "kullannupulle" jostain syystä kelpaa niin haloo!!! missä ne ruokailutottumukset opitaan? Kuka pakottaa raahaamaan esim. 2 vuotiasta mäkkäriin? Ei se sinne yksin osaa kävellä... Monipuolinen ja ravitseva ruokavalio on kaiken terveyden a ja o, niin lapselle kuin vanhemmillekin huom huom. Olen aikalailla samoilla linjoilla sorayan kanssa, mutta tietenkään lasta ei saa satuttaa tai kohdella kaltoin. Tuttavani on päiväkodissa töissä ja valittelee usein sitä kun lapsille ei anneta kotona monipuolista ruokaa, niin niinkin tavallinen ruoka-aines kuin TOMAATTI saattaa olla monelle lapselle täysin tuntematon, ne haluaa vaan lihapullia/nakkeja/ranskalaisia/hampurilaisia jne jne...

Alkuperäinen kirjoittaja huohhhhh:
Ohhoijaa.. En nyt väitä että juttu olisi oikein, en todellakaan, tämä on siis kohdistettu kaikille näille hysteerikko-äideille, joiden "omien kullannuppujen" ei tarvitse syödä eikä maistaa mitään mikä ei nyt vaan "kullannupulle" jostain syystä kelpaa niin haloo!!! missä ne ruokailutottumukset opitaan? Kuka pakottaa raahaamaan esim. 2 vuotiasta mäkkäriin? Ei se sinne yksin osaa kävellä... Monipuolinen ja ravitseva ruokavalio on kaiken terveyden a ja o, niin lapselle kuin vanhemmillekin huom huom. Olen aikalailla samoilla linjoilla sorayan kanssa, mutta tietenkään lasta ei saa satuttaa tai kohdella kaltoin. Tuttavani on päiväkodissa töissä ja valittelee usein sitä kun lapsille ei anneta kotona monipuolista ruokaa, niin niinkin tavallinen ruoka-aines kuin TOMAATTI saattaa olla monelle lapselle täysin tuntematon, ne haluaa vaan lihapullia/nakkeja/ranskalaisia/hampurilaisia jne jne...
Kiva kuulla että edes joku ajattelee jonkin verran samoin kuin minä. :) Olen ihmetellyt, että onko tosiaan vanhan ajan hyvät opit jääneet unholaan ja lapsesta asti kaikki saavat jo itse päättää mitä ja milloin syövät. Enkä minäkään hyväksy väkivaltaa, julmaa nujertamista, enkä väkisin suuhun työntämistä. Se ihan riittää, että istutaan pöydässä ja siitä ei lähdetä. Vaikka tässä ketjussa kirjoitankin, niin alkuperäinen esimerkki käsistä kiinni pitämisineen on minustakin törkeää.

Itsellänikin on inhottava esimerkki 80-luvun alusta ekaluokalta. Luokkakaveri lappoi lautasensa täyteen mustaamakkaraa ja kaikki varmaan tietää kuinka täyttävää se makkara on. Keittäjät pakottivat pienen pojan syömään kaiken. Muistan, kuinka poika itki ja kävi välillä vessassa ja jatkoi taas syömistään. Siinä jo lautaselle ottovaiheessa olisi aikuisen pitänyt puuttua peliin, että ei lapsi noin paljon pysty syömään.

Itselleni ei kuitenkaan jäänyt kammoa esimerkiksi maksalaatikosta, vaikka muistan, kuinka koko koulu haisi ihan oksennukselle, kun sitä tehtiin itse keittiössä. Ja se maku, se oli mielestäni ihan oksennusta myös. Olen uskaltanut syödä sen jälkeen maksalaatikkoa, mutta ei se olekaan maistunut enää samalle. Liekö ero tapahtunut makuaistissani vai valmistuksen muuttumisessa.

Hei!
Hei!

Päiväkodin pakkosyöttötapaus Hämeenlinnassa on herättänyt netissä vilkasta keskustelua.

Jos haluat kertoa vastaavista kokemuksista, joita lapsellasi tai sinulla on ollut, ota yhteyttä Nelosen uutisiin: uutiset@nelonen.fi.

Hei!
Hei!

Päiväkodin pakkosyöttötapaus Hämeenlinnassa on herättänyt netissä vilkasta keskustelua.

Jos haluat kertoa vastaavista kokemuksista, joita lapsellasi tai sinulla on ollut, ota yhteyttä Nelosen uutisiin: uutiset@nelonen.fi.

no ei se nyt ihan noinkaan ole, pienet lapset on monet ihan luonnostaan epäluuloisia uusia ruokia kohtaa ja joskus ihan tuttujakin aletaan karsastaan ihan yllättäen. Ja millä ihmeellä pistät pienen lapsen maistamaan jos ei halua, muuta kuin väkisin suuhun tunkemalla? Pienelle kun ei auta vaikka sanoisit mitä, puhe ei tehoa millään tavalla tai mikään muukaan, jos päättävät olla maistamatta niin sitten on. Meillä meidän kullanmuru on juuri sellainen, et on todella tarkkaa on mitä suuhunsa pistää, vaikka ei olla mäkkäri, nakki ym. herkku-roskaa tarjottu. On vain lapsille luontaista olla myös nirso tietyssä iässä, vaikka kuin tarjotaan monipuolista ja terveellistä pöperöä.

Itsekin olen päiväkodissa töissä ja ennen omaa lasta omasin vastaavia mielipiteitä, pidin vanhempia syypäinä lasten nirsoiluun, etteivät ole tarjonneet jne. ja pah, oma opetti ettei noin ole ihan aina, toki tapauksia on. Ihan yks kaunis ilta vuosikkaana päätti et nyt riitti puuron syönti ja vuoden on ollut syömättä, tarjottu on, mutta ei niin ei. Me vanhemmat kyllä syömme puuroa, mutta sillä mitään vaikutusta lapseemme ole ollut. Tämä nyt vain esimerkkinä meidän tapauksesta. Niin ja, jos joku on niin sadisti, et meinaa et pitäis lapselle tarjota sama ateria seuraavalla kerralla niin sanon vaan, et mene hoitoon!

Joo anteeksi pyydän osaltani ehkä lievää yleistystä, mutta mulla vaan nousee niskavillat pystyyn kun olen näitä hysteerikko-äitejä tavannut ja jotka tekevät tikusta asiaa sekä kärpäsestä härkäsen... Noh, pointtini on se että on itselläkin lapsi, mutta meillä nyt ei ole sattunut olemaan näitä "pakollisia" nirsoilukausia, vaan lapsi on syönyt aikalailla kaikkea koko ikänsä. Voi johtua myös siitä että olen tehnyt itse ruoat ihan alusta lähtien, eli kaupan valmisruokien "makuun" ei ole missään vaiheessa edes päässyt. Toki meillä käydään myös joskus ulkona syömässä jne, mutta lapsen makuhermot ovat tottuneet lähes kaikkeen, jota alusta lähtien on annettu. Puuro uppoaa, kun se nyt vaan on joka aamuinen traditio, ei sitä ole kukaan meillä koskaan kyseenalaistanut, se on osa aamupalaa ollut lähes siitä lähtien kun kiinteää ruokaa alettiin syömään. Joskus jos ei ole nälkä, en minäkään lapsen suuhun tunge ruokaa, mutta sitten odotetaan seuraavaan ruokailuhetkeen asti ja syödään sitten enempi. Olen vaan nuoresta iästäni huolimatta ns. vanhaa koulukuntaa, että mun mielestä lautanen syödään tyhjäksi, syödään mitä tarjotaan tai sitten ollaan syömättä. Plus tämä lievä fanaattisuuteni terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon, joka tuskin on keneltäkään pois...

Kyllä kuulostaa kamalalta, onnekis jäivät kiinni. Joskus se pelkkä pieni kannustus riittää, että saa lapsen edes maistamaan. Meillä on ainakin toiminut, ei pakoteta mutta joskus tyttö tulee pöytään ja sanoo etten tykkää. Silloin käsketään maistaa, ja jos ei sittenkään maistu (useimmiten sitten ruuan syö) annetaan olla. Mutta siitä yritän pitää kiinni, että maistetaan. Se juontuu omasta lapsuudesta, veli oli erittäin nirso ja sitä vanhemmat ymmärsivät mielestäni liiankin pitkälle. Ja ala-asteikäisenä saneli syömisensä itse täysin koulussa ei syönyt "erikoisluvalla". Joskus opettaja yritti saada syömään yhden riisin jonka keittäjä lautaselle oli laittanut, mutta siitä syntyä vain ikävä tilanne. Muistan ikuisesti miten minuakin silloin hävetti. Kotona ei tullut muiden kanssa pöytäänkään jos ei tykännyt jostain ruuasta, koska se haisi pahalle. Ja tuli sitten vihaisena syömään muiden jälkeen hänelle erikseen valmistettua ruokaa. Ja niitä ruoka aineita oli todella paljon mitä ei syönyt, ilmoitti että tuota en syö. Ja on edelleen lähes 30-vuotiaana aivan samanlainen, eikä varmastikkaan edes tiedä mille monet ruuat tai vihannekset maistuvat. Ja ei kyllä oma ymmärrys sitten millään riitä. Mutta tämä onkin sitten se toinen ääripää ja meillä olisi kyllä kotona pitänyt toimia eri tavalla, ja pakkosyöttöä en missään muodossa hyväksy.

Kiva kuulla että edes joku ajattelee jonkin verran samoin kuin minä. :) Olen ihmetellyt, että onko tosiaan vanhan ajan hyvät opit jääneet unholaan ja lapsesta asti kaikki saavat jo itse päättää mitä ja milloin syövät. Enkä minäkään hyväksy väkivaltaa, julmaa nujertamista, enkä väkisin suuhun työntämistä. Se ihan riittää, että istutaan pöydässä ja siitä ei lähdetä. Vaikka tässä ketjussa kirjoitankin, niin alkuperäinen esimerkki käsistä kiinni pitämisineen on minustakin törkeää.

Minäkin olen edellä mainittujen kirjoittajien kanssa pitkälti samaa mieltä. En hyväksy pakkosyöttämistä mutta en kyllä sano et lautanen täytyy syödä tyhjäksi koska välttämättä lapsi ei itse vielä osaa annostella ruokamääräänsä. Mut voisi päiväkodeissakin olla melkoista hulapaloota tuo syöminen jos jokaiselle muksulle pitäisi erikseen ruuat laittaa. Kyllä varmaan vanhemmissakin on vikaa jos lapsi kovin nirsoilee tai siis on menty mukaan siihen lapsen nirsoiluun, "täytyy laittaa nakkeja kun meidän ville-kaisa ei syö tätä perunavelliä mitä muulle perheelle on tarjolla"- tyyliin. Meillä on ainakin toiminut et sitä syödään mitä on kullakin kertaa tarjolla ja jos mikään tarjolla olevista ei maistu sit ollaan syömättä ja seuraavalla kerralla on jotain muuta tarjolla, mut siihen linjalle en ole missään vaiheessa lähtenyt et jos tarjolla on jotain lapsille ennestään tuntematonta ruokaa eikä se oikein uppoa niin heille laitettaisiin jotain eri ruokaa.

En ihmettele asiaa, joka ammatissa on mätämunansa. Monella hoitajalla mitätön koulutus, ei mitään käsitystä lapsen psyykkisestä kehityksestä. Monet esittävät suurta asiantuntijaa, vaikka siihen ei ole edellytyksiä. Meidän päiväkodissamme surkeimmat hoitajat olivat juuri pienten puolella. Mietin oliko se tarkoituksellista, koska he eivät pystyneet valittamaan.

No pienten puolella on surkeimmat, koska siellä on raskainta työ, tottakai, ja koulutusta omaavat ja työkokemusta omaavat saa toki valita enemmän missä ovat.
Lasten hoitaminenhan on raskasta työtä.

Aika rajulle kuulosti joo toi hämenlinnan tapahtuma. Meillä lapset annotelevat ruuan itse, hoitaja vieressä ohjaamassa pienimpiä määrän suhteen, lähinnä etteivät kauho lautasta täyteen, muistutetaan että otetaan sen verran kun jaksaa syödä, ja että ota ensin vaikka pieni annos ja hae sitten lisää tms. Ei ole juurikaan ollut ongelmia, paitsi tietysti aina kun joku tulee uutena ja opetetaan miten meillä toimitaan. Kaikkea maistetaan, jos joku ei jaksa syödä, sitten ei jaksa (mut ei jaksa syödä sitten leipää tai mahd.jälkiruokaakaan). Jos joku jatkuvasti jättää ruokaa, seurataan hänen annostelujaan tarkemmin, ja ohjataan sen kans. Ruokailun olis tarkoitus olla ehdottomasti mukava ja positiivinen hetki päivässä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Olen muutaman pakkosyöttö tapauksen nähnytkin, ei tosin noin pahoista jutuista ollut kyse.

Niin minäkin, meidän ruokapöydässä istuu yleensä semmonen jota on lähes pakko tunkee se ruoka kurkusta alas.
Mutta se nyt onkin täysin eriasia..

Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Olen muutaman pakkosyöttö tapauksen nähnytkin, ei tosin noin pahoista jutuista ollut kyse.

Niin minäkin, meidän ruokapöydässä istuu yleensä semmonen jota on lähes pakko tunkee se ruoka kurkusta alas.
Mutta se nyt onkin täysin eriasia..

onhan se eri asia tunkeeko sen äiti vai tarhan täti. Tosin yleensä nämä kotona ruuan kans kiukuttelevat syövät tarhassa kuitenkin muiden mukana ihan normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja:
Aika rajulle kuulosti joo toi hämenlinnan tapahtuma. Meillä lapset annotelevat ruuan itse, hoitaja vieressä ohjaamassa pienimpiä määrän suhteen, lähinnä etteivät kauho lautasta täyteen, muistutetaan että otetaan sen verran kun jaksaa syödä, ja että ota ensin vaikka pieni annos ja hae sitten lisää tms. Ei ole juurikaan ollut ongelmia, paitsi tietysti aina kun joku tulee uutena ja opetetaan miten meillä toimitaan. Kaikkea maistetaan, jos joku ei jaksa syödä, sitten ei jaksa (mut ei jaksa syödä sitten leipää tai mahd.jälkiruokaakaan). Jos joku jatkuvasti jättää ruokaa, seurataan hänen annostelujaan tarkemmin, ja ohjataan sen kans. Ruokailun olis tarkoitus olla ehdottomasti mukava ja positiivinen hetki päivässä!

Minkä ihmeen takai siltä lapselta pitää jättää se näkkärikin pois, kun muuten jo syö vähän? Eikö pieniruokaiselle lapselle olisi erityisen tärkeää saada vähän lisäenergiaa?

On hyvä että päiväkotien syöttämis- ja ruokailutavoista aletaan puhua, koska niissä on paljon parantamisen varaa.

Yhteistyössä