Tarhassa lasten väkisinsyöttämistä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallu -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä muistan kans mun viimeisen tarhapäivän ja olin jotain 4-5v. Olin toivonut pääseväni samalle perhepäivähoitajalle missä veljenikin oli. En tykänny päiväkodista. Syytä en muista enkä muista sieltä kuin tuon viimeisen päivän.

Istuin yksinäni ruokapöydässä edessäni kaalikääryleet joita en halunnut syödä. Muistan kun isäni tuli hakemaan ja sanoi että "xxx ei sitten enää tule tänne hoitoon". Olivat saaneet minut samalle pph:lle kuin veljeni. POmppasin pöydästä ylös ja siihen jäi kaalikääryleet. :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Taidan olla poikkeus, sillä mun mielestä kaikkea täytyy syödä ja lautanen aina tyhjäksi. Äitini siihen aikanaan opetti, itsekin opetan samoin. Raja menee siinä, että jos ruoka tulee ykänä ulos, niin ei sitä enää laiteta siitä suuhun, eikä mennä pimeisiin huoneisiin, mutta pöydässä istutaan niin kauan, että lautanen on tyhjä. Isommat lapset saa ottaa itse valitsemansa määrän, joka on syötävä, mutta liiallisuuksiin ei voi mennä, kuten että voisi valita kaksi ranskalaista perunan soiroa, joka sekin on lapsen taholta testattu...

Ap:n laittama tapaus on sairasta, lasta ei saa satuttaa. Pimeät huoneet ja niskaotteet traumatisoi varmasti.

Syöhän sitä aikuisetkin välillä silmillään, etteivät vaan enää jaksa kaikkea ottamaansa. Vaikka kylläkin pitäisi syödä, kun saa itse ottaa haluamansa määrän.

Maistaminen on eri asia, kuin lautasen syöminen tyhjäksi. Maistaa pitää minunkin mielestäni, vaikka sitten 6 molekyyliä.

Millä ikinä voi oppia kontrolloimaan ruokamääriään, jos pakotetaan syömään kaikki, oli nälkä, tai ei? Entäpä aistiyliherkät? Jokin tietty tuntemus suussa voi saada aikaan oksennusreaktion... eikä se ole kivaa kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuossa on PAKKO olla virhe, koska mä olen täältä saanut varmaa tietoa siitä että tarhoissa ei tapahdu mitää tuollaista, kun siellä tädit vahtii toinen toisiaan.
Tämä on pakko siis olla palturia tai tapahtunut pph:lla, koska palsta on AINA oikeassa

Tapahtui kevättalvella 3-vuotiaalle tyttärelleni päiväkodissa. Päiväkodissa on periaatteena että lapset ottavat ruoan itse ja se mitä otetaan se myös itse tuhotaan eli syödään. Tyttäreni oli ollut flunssan takia juuri kolme päivää sairaana ja poissa päiväkodista. Sairaspäivinä kotona ruokahalu ei ollut kohdallaan.

Ruokana oli ollut pinaattikeittoa. No lapseni oli ottanut pinaattikeittoa ja maistanut sitä. Oli sanonut ensin hoitajalle että en jaksa syödä. Tyttö oli istunut jonkin aikaa lautanen edessään ja viimein sanonut hoitajille että en syö koska en tykkää. Keitto jäi siis lounaalla syömättä. Välipalan koittaessa pinaattikeittolautanen tuotiin lapsen eteen ja kun tyttö ei ollut lautasta saanut itse tyhjennettyä hoitaja oli lusikoinut keiton tyttäreni suuhun.

Kaiken tämän minulle kertoi tapahtuneesta samassa ryhmässä hoidossa oleva vanhempi lapseni. Pakkosyötetty lapsi ei tähän itse pystynyt koska asia hävetti häntä. Kun tyttö sitten pystyi itse asiasta puhumaan tyttö piti tärkeimpänä että "mä söin lautasen tyhjäksi, vaikka en mä kyllä ikinä syö pinaattikeittoa".

Halusin saada päiväkotiryhmässä lisää tietoa että mihin kasvatuspedagogiikkaan tämä "pakkosyöttö" oikein liittyy. Asiasta oltiin valmiita keskustelemaan, mutta en valitettavasti tullut hullua hurskaammaksi. Sen sain selville että lto vastusti kyseistä menettelyä, hän ei tosin tapahtuma-aikaan ollut paikalla. Pahoiteltiin vain että näin nyt on päässyt tapahtumaan. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt marssia suoraan päiväkodin johtajan puheille.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn sulta soraya:
Siis miksi pitää syödä jos ei ole nälkä? 1v ei osaa vielä vastata onko nälkä vai ei, mutta pakko on syödä kaikki mitä täti iskee lautaselle? Jos lapsi ei syö niin se ei syö. Piste. Turha sitä on väkisin syöttää.

nostan jos sais vastauksen

:( järkyttävää! Tiedän tapauksen jossa hoitaja pakotti 2,5v tytön syömään ruuat vaik koko pvä menis. Muut pihal, tyttö itki ja söi, nainen huus vieres. Tyttö oksensi, nainen suuttui ja retuutti vessaan ja käski ite siivota oksennuksensa kun muka tahallaan teki sen kuitenkin :O!!!!!!!!!!!!!!!!!! VANHEMMILLE SIT HYMYILLÄÄN ET IHAN HYVIN MENI PÄIVÄ. ÄLKÄÄ VIEKÖ ALLE 3V HOITOON!

Tuossa on PAKKO olla virhe, koska mä olen täältä saanut varmaa tietoa siitä että tarhoissa ei tapahdu mitää tuollaista, kun siellä tädit vahtii toinen toisiaan.
Tämä on pakko siis olla palturia tai tapahtunut pph:lla, koska palsta on AINA oikeassa

:D voi salli mun nauraa!!!!!!!!!!!! Olin itse joskus hetken töissä. Muut hoitajat näki pakkosyöttöä, huutamista, retuuttamista laiminlyöntiä jne suuria virheitä. Tilanteisiin muut ei puuttuneet koska halusivat antaa tilaa hoitajalle toteuttaa uraansa ja ns kunnioittaa hänen omia "kasvatustapojaan". puhuivat esim minulle joka vain hetken töissä(6kk) että kamalaa toi touhu mutta ei voi mennä sanoon mitään. Johtaja oli samanlainen sadisti. Minä en voinut sanoa mitään kun pelkäsin työni ja todistusten puolesta. Kyllä siellä kaikki ties kaikesta! Itse hoidin muksut rakkaudella ja sen heistä huomasi.

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
no eipä yleistetä. nyt täällä haukutaan päiväkodit lyttyyn jos jossain on tollainen kauhistus tapahtunut. mutta kun pph ei hoida hommaansa kunnolla ja lapsi karkaa ja hukkuu. niin silloin ollaan niin myötätuntoisia sitä pph;ta kohtaan :headwall:

:o
Joo-o, niinhän se toki on, että tapahtui mitä tapahtui, niin pph on kummiskin kaiken pahan alku ja juuri...

Kuullostaa ihan 70-80-luvun meiningiltä. Silloin syötettiin väkisin ja pimään komeroonkin laitettiin jos ei ollut hiljaa ruokailussa. Luulisi että asenteet ja kasvatusmetodit olisivat muuttuneet mutta nähtävästi ei :(

1vuotias ei kyllä ymmärrä vielä edes sitä että jos pakotetaan maistamaan.
Joten mun mielestä ei kovin pientä voi vielä pakottaa kaikkea maistamaan.
Mun 1v7kk ei kaikkea maista ja jos ei maista niin sitten ei, ei todellakaan pakoteta siihen.

Onneksi on mahdollisuus hoitaa lapsi kotona....

Alkuperäinen kirjoittaja sulta soraya:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn sulta soraya:
Siis miksi pitää syödä jos ei ole nälkä? 1v ei osaa vielä vastata onko nälkä vai ei, mutta pakko on syödä kaikki mitä täti iskee lautaselle? Jos lapsi ei syö niin se ei syö. Piste. Turha sitä on väkisin syöttää.

nostan jos sais vastauksen
Mun mielestä on ruoka-ajat, jolloin syödään, eikä silloin kun on nälkä. Jos on nälkä, niin mielestäni nälkätila on päässyt silloin jo liian pitkälle. Minä en kuitenkaan syötä väkisin kenellekään kukkurallisia lautasellisia todellakaan. Oma periaatteeni on, että pienet annokset ja jos haluaa enemmän, sitten otetaan lisää. Kun on pienet annokset, lapsi ymmärtää ja pystyy noudattamaan paremmin sen periaatteen, että lautanen tyhjäksi.

Tapahtunut ihan tarhassa!

Maistaa täytyy, mutta pakkosyöttö on hanurista. Mitäpä muuta siitä saa kiitokseksi kun oksentamisen.

Ja sitten vois miettiä että kun tätä "pakko syödä lautanen tyhjäksi kun hoitotäti mätti siihen jumalattoman annoksen ruokaa"-tyyliä käytetään, että siitäköhän johtuu nykyajan liikalihavuusongelma. Pakko on syödä kun käsketään, sanoi se oma ruokalaukku mitä. Ihmekös tuo on jos ihmisltä katoaa normaali ruuantarpeen säätelykyky kun aina pitää vaan syödä lautanen tyhjäksi.

Kertoo vain siitä, etteivät ne lastentarhan opettajat/ hoitajatkaan mitään mestarikasvattajia ole, niin kuin välillä täälläkin antavat ymmärtää. Että me tyhmät vanhemmat emme tajua mitään, ja vain he osaavat kasvattaa kunnolla.

Ihan hirvittävältä kuulostaa ja vielä nykypäivän Suomessa. Onneksi sentään jäivät kiinni, että joku on ilmeisesti ollut henkilökunnasta riittävän rohkea ilmoituksen tekoon!

Onneksi meidän päiväkodissa ei ole "lautanen tyhjäksi" -periaatetta. Kaikkea kyllä maistetaan kerran, mutta pakko ei ole syödä ellei maistu. Saa sitten esim leipää, ellei muu välipala ole mennyt kaupaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

Mihin perustuu "lautanen tyhjäksi"-ohje?
Minut on varmaan aivopesty siihen lapsena ja se upposi minuun niin, etten osaa kyseenalaistaa sitä. Pidän sitä hyvänä käytöstapana. Eli minusta on ruma tapa jättää ruokaa lautaselle ja varsinkin ruoan hukkaan heittäminen on todella kiittämätöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:

Mihin perustuu "lautanen tyhjäksi"-ohje?

Se on tämä jo pula-ajoilta periytynyt sääntö että ruokaa pitää arvostaa ja syödä kaikki silloin kun sitä saa. Kun ei ole pula-aikaa niin vedotaan Afrikan nälkää näkeviin... Ja blaa blaa. On hyvä kunnioittaa ruoka mutta lautanen tyhjäksi periaate on perseestä. Kiinassahan se on jopa epäkohteliasta syödä kaikki ruoka viimeiseen muruun.

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä:
:( järkyttävää! Tiedän tapauksen jossa hoitaja pakotti 2,5v tytön syömään ruuat vaik koko pvä menis. Muut pihal, tyttö itki ja söi, nainen huus vieres. Tyttö oksensi, nainen suuttui ja retuutti vessaan ja käski ite siivota oksennuksensa kun muka tahallaan teki sen kuitenkin :O!!!!!!!!!!!!!!!!!! VANHEMMILLE SIT HYMYILLÄÄN ET IHAN HYVIN MENI PÄIVÄ. ÄLKÄÄ VIEKÖ ALLE 3V HOITOON! [/quo

jos saisin kuulla et meijän likal olis tollai,ni vetäsisin sitä hoitajaa varmaan turpaan.olisin varmaan niin vihainen että ei tosikaan.
jos lapsi ei syö,ni se ei syö,mutta muutakaan ei tule ennen seuraavaa ruokaa.näin mennään meillä.

luojan kiitos että meillä molemmat tytöt syövät hyvin ja kaikkea.

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä:
:( järkyttävää! Tiedän tapauksen jossa hoitaja pakotti 2,5v tytön syömään ruuat vaik koko pvä menis. Muut pihal, tyttö itki ja söi, nainen huus vieres. Tyttö oksensi, nainen suuttui ja retuutti vessaan ja käski ite siivota oksennuksensa kun muka tahallaan teki sen kuitenkin :O!!!!!!!!!!!!!!!!!! VANHEMMILLE SIT HYMYILLÄÄN ET IHAN HYVIN MENI PÄIVÄ. ÄLKÄÄ VIEKÖ ALLE 3V HOITOON!

Miksiköhän aina nämä kamalimmat "kauhutarinat" ovat harmailta...

En mä sitä sano, etteikö väärinkäytöksiä olisi. Todistihan tämäkin oikeusjuttu sen, mutta kuitenkin niin suurin osa hoitopaikoista on varmasti hyviä ja vanhempien luottamuksen arvoisia.

Mä muistan ikuisesti sen ku ekalla istuin koko ruokatunnin edessäni hernekeittolautanen jota itkien yritin saada syötyä...En ole sen päivän jälkeen syönyt hernekeittoa, edes näin vanhempana, vaikka en enää olekaan ennakkoluuloinen. Pakottamalla lapset ei opi syömään inhoamaansa ruokaa, vaan vapaaehtoisesti totuttelemalla ja kannustamalla.

no toivottavasti saavat vähintää erittäin suuret sakot, nekään ei mun mielestä riitä korvaamaan lapselle aiheutuneita oloja. kyllä itte vaatisin ehdollista, ni saisvat ainaki sellaset häpeät niskaa et oksat pois. ja ottasin kyllä lapseni pois tollasesta päiväkodista. itte oon ollut iltapuuron kanssa erittäin tiukka ja välillä kovaa taistelua se syöminen, mut siks että täydellä masulla nukkuu paremmin, jos muilla ruoka-ajoilla ei syö, niin en pakota, mutta ei tipu välissä muutakaan. en tajua miks alalle menee sellaset ihmiset jotka tekee lapsille tollasta... ei oo ainakaan lähelläkään mitään kasvatussuunnitelmaa...

Yhteistyössä