tarhan pihalla tänään

Ap, ehkä se oli tämä lause aloituksessasi, joka "sai karvat pystyyn": ilmeisesti vanhemmat vaan taputtelee päälle ku lapset käyttäytyy ku kouluttamattomat apinat.. Aina kun lapsen käytös ei ole vanhemmista kiinni.

miksi kutsut erityislapseksi? Onko joku sinulle henkilökohtaisesti sanonut niin? Ties mitä joku puhuu sinun lapsistani että ompa kamalia pentuja mutta eihän ne voi olla kun ne on niin ihania ja norm. ryhmässä. Kuule on erityislapsetki oikeutettuja olemaan pvkodissa vaikka vähän enemmän vaativatkin. luojan kiitos et ole kasvatusalan työntekijä

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ap, ehkä se oli tämä lause aloituksessasi, joka "sai karvat pystyyn": ilmeisesti vanhemmat vaan taputtelee päälle ku lapset käyttäytyy ku kouluttamattomat apinat.. Aina kun lapsen käytös ei ole vanhemmista kiinni.

ei tietenkään ole, sehän olis ihan epänormaalia että lapset eivät ikinä kokeilisi rajoja, mutta tuon sortin käytös on todella huolestuttavaa ja oli erityislapsi tai ei niin mun mielestä asialle pitäs jotain tehdä vielä kun voi! ja tarhantädit käänsivät vain katseensa pois kyllästyneen näköisenä ku otin poikaa kädestä kiinni, eikvät välittäneet tuon taivaallista joten tuli olo että jossain muussa on vika ku lapsessa..

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oletko ajatellu että olisi voinut olla erityislapsi...

Olkoon vaikka päätön monivammanen, mutta ei tollasta käytöstä saa hyväksyä.

No siis tätä mä en nyt oikeen ymmärrä. Jos lapsi on sydänvikanen niin sehän on selvää, että hältä ei voi edellyttää samaa fyysistä suoritusta kuin "tavalliselta lapselta". Mutta miksi sitten käytöshäiriöiseltä lapselta (jos on todettu käytöshäiriöiseksi, tms.) vaaditaan ja edellytetään samanlaista käyttäytymistä kun "tavalliselta" lapselta? Ei mee jakeluun.

muoks. ja siis en tarkota, että tuota käytöstä pitäs HYVÄKSYÄ mutta pitäs kuitenkin hyväksyä se, ettei erityislapselta voi hetkessä vaatia samaa kuin tavalliselta lapselta. Siihen tarvitaan paljon terapiaa yms., ennenku saadaan toivottu tulos, jos sillonkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:

ei tietenkään ole, sehän olis ihan epänormaalia että lapset eivät ikinä kokeilisi rajoja, mutta tuon sortin käytös on todella huolestuttavaa ja oli erityislapsi tai ei niin mun mielestä asialle pitäs jotain tehdä vielä kun voi! ja tarhantädit käänsivät vain katseensa pois kyllästyneen näköisenä ku otin poikaa kädestä kiinni, eikvät välittäneet tuon taivaallista joten tuli olo että jossain muussa on vika ku lapsessa..

Hoitajien olisi kyllä pitänyt puuttua tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
No siis tätä mä en nyt oikeen ymmärrä. Jos lapsi on sydänvikanen niin sehän on selvää, että hältä ei voi edellyttää samaa fyysistä suoritusta kuin "tavalliselta lapselta". Mutta miksi sitten käytöshäiriöiseltä lapselta (jos on todettu käytöshäiriöiseksi, tms.) vaaditaan ja edellytetään samanlaista käyttäytymistä kun "tavalliselta" lapselta? Ei mee jakeluun.

muoks. ja siis en tarkota, että tuota käytöstä pitäs HYVÄKSYÄ mutta pitäs kuitenkin hyväksyä se, ettei erityislapselta voi hetkessä vaatia samaa kuin tavalliselta lapselta. Vaatii paljon terapiaa yms., ennenku saadaan toivottu tulos, jos sillonkaan!

Vaatikoon mitä vaatii, mutta ketään ei kivillä heitellä vaikka olis down syndrooma.
Se nyt on selvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
miksi kutsut erityislapseksi? Onko joku sinulle henkilökohtaisesti sanonut niin? Ties mitä joku puhuu sinun lapsistani että ompa kamalia pentuja mutta eihän ne voi olla kun ne on niin ihania ja norm. ryhmässä. Kuule on erityislapsetki oikeutettuja olemaan pvkodissa vaikka vähän enemmän vaativatkin. luojan kiitos et ole kasvatusalan työntekijä

ööm, anteeksi mutta jos vähän selaat tuota sivua niin joku toinen tämän asian toi esille että kyseessähän on "tietenkin" erityislapsi, kas kun en heti tajunnut.. missä sitten on vika jos lapsi on ihan tavallinen, ei ole erityislapsi, vanhemmat osaavat kasvattaa, ja vaikka osaavat niin lapsen käytöshän ei ole siitäkään kiinni? niin mistähän sitten on? vai onko tämä nykyhteiskunnassa sitten ihan normaalia? :headwall: voi luoja millanen tulevaisuus tälläkin lapsella jos aikuisetkin ihmiset ajattelevat näin, asiasta ei saa puhua,eihän? taitaa olla oma lapsesi kun näin kiivaasti otat tämän :hug: parempi ku suljetaan silmät ja korvat että lapsilla olisi paha olla, siihenhän ei ole mitään selitystä =) en onneksi ole tämän alan asiantuntija ja jos olisin niin olisin varmasti heti ymmärtänyt mistä on kyse,kerro sinä nyt mulle viisaampana että miksi 5v. poika käy ohikulkijan kimppuun?

muoks. ja siis en tarkota, että tuota käytöstä pitäs HYVÄKSYÄ mutta pitäs kuitenkin hyväksyä se, ettei erityislapselta voi hetkessä vaatia samaa kuin tavalliselta lapselta. Vaatii paljon terapiaa yms., ennenku saadaan toivottu tulos, jos sillonkaan!

Vaatikoon mitä vaatii, mutta ketään ei kivillä heitellä vaikka olis down syndrooma.
Se nyt on selvä asia.

Mutta kun se ei ole 'ihan selvää' kun/jos kyseessä olisikin ollut käytöshäiriöinen lapsi. Niinkuin edellinen jo kirjoitti, tällaiselta lapselta ei todellakaan voi yksinkertaisesti vaatia samaa kuin ns normaalilta. Se vaatii pitkät ajat terapiaa ja muuta hoitoa.
Tokikaan tuo käytös ei voi olla tekosyy sille 'että se nyt vaan on vähän erityinen', MUTTA,,

Alkuperäinen kirjoittaja NIIN:
Alkuperäinen kirjoittaja juupa juu:
Joskus noita "käytöshäiriövammaisia" lapsia vaan tulee päiväkotiin kun niidenkin vanhemmat käy töissä eikä niitä sieltä saada pois vaikka haluttaiskin. Yleensä vielä diagnoosin ja avustajan saaminen on pitkä prosessi joka ei onnistu ihan hetkessä ja sinäkin aikana nuo lapset on hoidettava käytässä olevalla kapasiteetilla. Ja oikeassa olet että usein koko ryhmä kärsii, mutta mitäs teet jos vanhemmat on vielä sitä mieltä, että lapsi on normaali...

Tiettyyn rajaan asti vanhemmat vaikuttaa mutta jossain se raja tulee vastaan, mutta ei ole todellakaan lapsenkaan edun mukasta että hän on paikassa missä ei apua saa, mutta tätä tää on nykyaikana

Niin, tai sitten lapsi ei pääse erityisryhmään tai saa avustajaa vaikka vanhemmat haluaisivat.

Näin juuri

Se nyt on selvä asia.

Ja sekin on selvä asia että ketään ei pilkata uskonnon tai ihonvärin vuoksi!!!! Menikö jakeluun?

oletko ajatellu että olisi voinut olla erityislapsi...

Oikeuttaako sekään tuollaiseen käytökseen?

Ei oikeuta tarhan pihalla. Toisaalta ei aikuisen ihmisen kuuluisi nimitellä lasta tuhmaksi ja uhkailla arestilla. Kieltää saa ja pitääkin.

[/quote]

Mutta kun se ei ole 'ihan selvää' kun/jos kyseessä olisikin ollut käytöshäiriöinen lapsi. Niinkuin edellinen jo kirjoitti, tällaiselta lapselta ei todellakaan voi yksinkertaisesti vaatia samaa kuin ns normaalilta. Se vaatii pitkät ajat terapiaa ja muuta hoitoa.
Tokikaan tuo käytös ei voi olla tekosyy sille 'että se nyt vaan on vähän erityinen', MUTTA,,[/
quote]

Tätä mäki tarkotin mutta en jaksanu enää lähteä asiasta tappelemaan. Joskus yksinkertaisesti EI VOI vaatia samaa käytöstä kuin muilta. Kuten fyysisesti sairaaltakaan EI VOI vaatia samanlaisia fyysisiä suorituksia kuin muilta. Sairaus rajoittaa aina jotakin toimintakykyä, millon fyysistä ja millon psyykkistä.

Höh, meni lainaukset päin mäntyä

No apn kaltanen joka ei selvästi ymmärrä muuta kun sen että lapsi on kiltti tai tuhma,ei voi ymmärtää tollasen lapsen käytöstä ja sitä että hoitajat kyllä osaavat asiansa, ja jos todella kuvittelet olevas nyt eka joka sai lapselle pidettyä kurinpalautuksen niin voi voi

Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:
joku n.5v. poika yhtäkkiä tuli ja löi mua :o olin että mitä sä oikeen luulet tekeväs? miksi sä noin teit? se sai hepulin ja sano että heittää mua kivellä, otin sen kiven kädestä ja pidin hetken kiinni ja sanoin että ei noin saa tehdä, että joudut arestiin, tarhatäti laittaa sut jos olet tuhma, se vaan huusi ja raivos mä sanoin että pyydäs anteeksi ni päästän irti kädestäsi, oli ihan järkyttynyt että joku komensi sitä :headwall: teki kyllä mieli kysyä että miksiköhän sulla on noin paha olla :( ilmeisesti vanhemmat vaan taputtelee päälle ku lapset käyttäytyy ku kouluttamattomat apinat..

Minulla kyllä tökkii viestissäsi oma kielenkäyttösi, ihan alusta lähtien

'Mitä sä oikeen luulet tekeväs?'

Omassa kielenkäytössäsi on sellaista jopa vihaa, että en yhtään ihmettele, että lapsi yrittää heittää sinua kivellä.

En minäkään hyväksy lapsen käytöstä, mutta tuo ei ole tapa, jolla itse olisin toiminut. Sillä puolustusasenne nousee itsellänikin esiin, jos joku minulle puhuisi noin.

esim. olen mokannut jotain töissä.

Esimies tulee sanomaan

Mitä sä oikeen luulet tekeväs? Miksi sä noin teit?

Niin ihan tasan tarkkaan rupean selittämään tilannetta itselleni hyväksi,
sen sijaan jos esimies tulisi sanomaan:

Tästä ei varmaan ole ollut puhetta, mutta pitäisi tehdä toisella tavalla. Minun kasvoni olisi pelastettu. Ja tilanne olisi ok.

Aivan niin, tuskin kukaan vanhempi lapselleen tällaista käytöstä opettaa tai sellaista toivoo.

Ehkäpä ne tädit käänsi päänsä pois SUN käytöksen takia ei lapsen..Ehkä sä huomaamattas käyttäydyit tylysti/säikäytit lapsen ja lapsi tän takia käyttäytyi huonosti. Vaikka olisi ihan normaali lapsi niin saattaa outoon tilanteeseen oudossa ympäristössä reagoida toisin kuin me aikuiset oletamme, ehkä lapsella oli huono päivä tai kenties ensimmäinen hoito päivä ja heti outo täti korottaa ääntään käyttäytyy pelottavasti. On vaikea kommentoida oikeastaan muuta kun sun käytöstä kun ei meistä kukaan muu täällä sitä tilannetta nähnyt ja sinäkin näit vain pienen palan ja juuri silloin lapsi käyttäytyi huonosti mutta syy mikä käytökseen oli johtanut sitä sinäkään et tiedä. Paha mieli, ikävä riitaa kavereiden kanssa, väsymys, nälkä.....älä tuomitse ennen kuin tiedät enemmän. Äläkä ainakaan etsi heti syyllistä vanhemmista hoitopaikasta, koska melko varmaan molemmissa oikeasti puututaan tilanteisiin ja he myös osaavat suhtautua lapsen kiukkuun oikein kun lapsen tuntevat jos on erityislapsi sinä saatoit vain pahentaa tilannetta. Oikeastihan on hyvä että erityis lapsiakin on hoidossa koska kyllä kaikkien tulee oppia sietämään ja hyväksymään erilaisuutta.

Oli tapauksen lapsi sitten erityislapsi tai ei, niin olisin itsekin tehnyt samalla tavalla kuin ap eli estänyt todellakin lasta lyömästä enempää. Hyvänen aika, mitä todella nykyajan lapsista kasvaa jos aikuiset ihmiset antavat lasten lyödä sillä ajatuksella, että jos kyseessä on kuitenkin erityislapsi, joka ei ymmärrä tekoaan.

Ei saa uhkailla tarhantädeillä ja arestilla. Ja "tuhma" on liian lavea ilmaisu.

Pysäyttää saa ja asiallisesti puhumalla opastaa, ei kiristää anteeksipyyntöä.

*taas perustuen minun kokemukseeni ja maailmankatsomukseeni ja minun mielipiteinäni*

Se nyt on selvä asia.

Ei niin, mutta tässä varmaan pointti olikin se, että lapsi voi olla sillä tavalla erityinen, että hän ei ymmärrä satuttavansa toista. Toisekseen hän tekee spontaanisti asioita, ei hän ajattele tekojensa seurauksia ja ohjeet ja kiellot eivät mene perille samaa kaavaa kuin normaalisti kehittyneellä lapsella.

ap puhui lapselle alentavasti ja käyttäytyi itse uhmakkaasti, pelotteli, kiristi, ja yksinkertaisesti puhui typerästi LAPSELLE jolla selvästi oli PAHA OLO!

Ei, tietenkään lapsi saa vahingoittaa ketään, muttei lapsen epätoivottuun käytökseen myöskään puututa lasta halveksien.

On hyvä, että niissä tarhoissa on kouluttautunutta henkilöstöä, koska en haluisi, että omaa lastani tuollaisella ap:n tasoisella "lämmöllä" kasvatettaisiin.

Ja vielä sokerina pohjalla, henkilökunnan olisi a) pitänyt puuttua lapsen pahaan oloon ja b) myös kertoa ap:lle, että lapsen kiukkuun ei aikuinen vastaa kiukulla.

Yhteistyössä