Tänään tuli työkkärin työtarjous ja viimeinen hakupäivä on tänään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä ajatus tietysti toimii, jos lähtökohtana on se että kaikki työnhakijat ovat aktiivisia ja hakevat kaikkia töitä, joihin on ainakin jotain realistisia mahdollisuuksia päästä.

Ei ole mitenkään mahdollista, että jokainen hakisi kaikkia mahdollisia mainosten jakamis -hommiakin. Eikä kai ideana olekaan räiskiä maailmaan mahdollisimman monta työhakemusta, vaan hakea töitä ja edistää omaa työllistymään. Mieluummin sitä paitsi yksi hyvä hakemus, joka saattaa tuottaa tulosta, kuin sata huonoa älyttömiin paikkoihin.

Mutta kun valitettavasti on myös niitä, joita täytyy vähän potkia eteenpäin. Ja sitten kaikkia kohdellaan tasavertaisesti niin, eikä luoteta siihen työnhakijan omaan arvioon. Koska on varmasti niitä, jotka ovat vähän laiskoja ja vähättelevät mahdollisuuksiaan lähinnä siitä syystä etteivät viitsi kirjoittaa hakemusta jos ajattelevat että työllistymisen mahdollisuus on jotain 5 %. Vaikka oikeasti tietysti pitäisi olla valmis kirjoittamaan hakemuksia silloinkin, kun valituksi tuleminen on suhteellisen epätodennäköistä. Niinhän se melkein aina on, mutta ei voi jäädä odottamaan sitä työpaikkailmoitusta, jonka vaatimuksiin sopii kuin nenä päähän.

Varmaan olisi paras, että edes joku taho ajattelisi järjellä - sinusta työnhakijan arvioon ei voi luottaa, mutta myöskään työkkäri ei "osaa" tehdä mitään arvioita. Johan kuulostaa idioottimaiselta. Onko sitten sinusta hyvä, että työnantajat saavat päivittäin satoja turhia hakemuksia? Sellainen voi muuten myös estää työllistymisen. Yksi tuttu oli hakenut paikkaan, jonne oli tullut satoja hakemuksia - suuren hakijamäärän seurauksena uusia hakemuksia ei enää otettu vastaan. Mahdollisesti hakemusten joukossa oli useita turhia ja myös joitain potentiaalisia hyviä hakijoita jäi kokonaan rannalle saamatta edes mahdollisuutta.

Minä sitä paitsi sinusta poiketen ajattelen, että työttömyyskorvaus on korvausta työnhausta, ei pelkästä passiivisesta työttömyydestä.

Se ei oikeastaan ole minun eikä sinun määriteltävissä eikä mikään mielipidekysymys ollenkaan. Vaan nimensä mukaisesti se on korvaus työttömyydestä. Se ei siis ole hakemusten kirjoittamiskorvaus.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30572552:
Ei ole mitenkään mahdollista, että jokainen hakisi kaikkia mahdollisia mainosten jakamis -hommiakin. Eikä kai ideana olekaan räiskiä maailmaan mahdollisimman monta työhakemusta, vaan hakea töitä ja edistää omaa työllistymään. Mieluummin sitä paitsi yksi hyvä hakemus, joka saattaa tuottaa tulosta, kuin sata huonoa älyttömiin paikkoihin.

Okei, no kirjoitin vähän huonosti. Ei kaikkia mahdollisia töitä sentään tarvitse hakea. Mutta kun on niitäkin, jotka ei ilman vaatimuksia hakisi yhtään mitään töitä. Tai tekisi yhden hakemuksen vuodessa. Onko se sinusta ok?

Varmaan olisi paras, että edes joku taho ajattelisi järjellä - sinusta työnhakijan arvioon ei voi luottaa, mutta myöskään työkkäri ei "osaa" tehdä mitään arvioita. Johan kuulostaa idioottimaiselta. Onko sitten sinusta hyvä, että työnantajat saavat päivittäin satoja turhia hakemuksia? Sellainen voi muuten myös estää työllistymisen. Yksi tuttu oli hakenut paikkaan, jonne oli tullut satoja hakemuksia - suuren hakijamäärän seurauksena uusia hakemuksia ei enää otettu vastaan. Mahdollisesti hakemusten joukossa oli useita turhia ja myös joitain potentiaalisia hyviä hakijoita jäi kokonaan rannalle saamatta edes mahdollisuutta.

Tokihan työkkäri jotain arvioita osaa tehdä. Aloittajan tapauksessakin tarjosi koulutusta vastaavaa työpaikkaa. Eihän kukaan muu kuin työnantaja tiedä, millaista työntekijää on todellisuudessa hakemassa ja mistä työpaikkailmoituksen vaatimuksista on valmis tinkimään.

Minäkin olen joskus ollut rekrytoimassa työntekijöitä, toimistotöihin. Suurin osa töistä laskutusta. Emme suinkaan palkanneet paperilla parhaita ja kokeneimpia työntekijöitä. Ensimmäisellä rekrytointikerralla palkkasimme työntekijän, jolla ei ollut mitään alaan liittyvää kokemusta tai koulutusta. Mutta arvioimme että hän oppii homman nopeasti ja hänestä sai palkkatukea. Toinen samalla kertaa palkattu oli yli 50-vuotias henkilö, jonka kotipaikka oli 400 km päässä työntekopaikasta. Hänet palkattiin siksi, että siinä oli asennetta, kun tuossa iässä on valmis muuttamaan suhteellisen matalapalkkaisen työn perässä kauas kotoaan. Molemmat oli hyviä ja pitkäaikaisia työntekijöitä ja valintoihin oltiin tyytyväisiä, vaikka paperilla olisivatkin vaikuttaneet hyvin epätodennäköisiltä valinnoilta. Minä olen tuosta työpaikasta jo lähtenyt, mutta se aikanaan rekrytoitu 400 km työn perässä muuttanut henkilö on siellä vieläkin, nyt jo 60 vuotta täyttäneenä.

Se ei oikeastaan ole minun eikä sinun määriteltävissä eikä mikään mielipidekysymys ollenkaan. Vaan nimensä mukaisesti se on korvaus työttömyydestä. Se ei siis ole hakemusten kirjoittamiskorvaus.

Nimikkeestä ei tietenkään ole järkevää tehdä niin pitkää, että se kattavasti kuvaisi ketkä korvausta saa. Mutta jos luet työttömyysturvalain voit todeta, että korvausta ei makseta pelkän työttömyyden perusteella. Työtä vailla oleva, joka ei hae töitä, ei ole siihen oikeutettu. Vaan pitää olla työnhakija, ei vain työtön. Lisäksi tietysti monia muita vaatimuksia, joita en ala tähän listaamaan. Joten olet sinä mitä mieltä tahansa siitä miten asioiden pitäisi olla, työttömyyskorvaus ei kuitenkaan ole täysin vastikkeeton ja automaattinen korvaus työttömyydestä.

Mikä ihmeen juttu tämä on, että pitäisi hakea duunia jota ei osaa tehdä?

Hah, melkein kaikki työni ovat olleet sellaisia, että olen ne oppinut vasta työsuhteen alettua. Valmiudet ja perustiedot on ehkä olleet, mutta ei tosiaan kykyä hypätä suoraan konkarin tavoin hommiin. Kukaan rekrytoimistani ihmisistä ei myöskään ole osannut töitä valmiiksi. Työnantajat ovat kyllä valmiita perehdyttämään työntekijöitä. Pääasia, että motivaatio ja oppimisen edellytykset on kunnossa. Jos rajoittaa työnhakunsa niin, että hakee vaan töitä jotka osaa täydellisen itsenäisesti ensimmäisestä päivästä alkaen, kovin vähiin jää useimmilla haettavissa olevat työt.

Hah, melkein kaikki työni ovat olleet sellaisia, että olen ne oppinut vasta työsuhteen alettua. Valmiudet ja perustiedot on ehkä olleet, mutta ei tosiaan kykyä hypätä suoraan konkarin tavoin hommiin. Kukaan rekrytoimistani ihmisistä ei myöskään ole osannut töitä valmiiksi. Työnantajat ovat kyllä valmiita perehdyttämään työntekijöitä. Pääasia, että motivaatio ja oppimisen edellytykset on kunnossa. Jos rajoittaa työnhakunsa niin, että hakee vaan töitä jotka osaa täydellisen itsenäisesti ensimmäisestä päivästä alkaen, kovin vähiin jää useimmilla haettavissa olevat työt.

Kaikki työilmoitukset jotka olen lukenut kielivät kyllä sitä, ettei haluta kouluttaa.

No hoitoalalla työ pitää osata melko hyvin eikä perehdytystä ole kuin pari päivää jos sitäkään. Itsellä yhdessä työpaikassa perehdytys oli 4 tuntia koska pidempään ei yksityinen työnantaja suostunut.

Millasia töitä nää on ollu ja onko sulla ollu koulutus millanen?

Viimeksi muokattu:

Tähän on nyt kyllä pakko kommentoida sen verran, että se ei ole korvaus työttömyydestä, vaan työnhausta. Työkkärissähän on ihan selkeät ohjeet työnhakijan velvollisuuksista (pitää hakea töitä, olla työmarkkinoiden käytettävissä jne). Vai mistäs se karenssi sitten tulisi, jos ei hakijalta mitään edellytetä?

Okei, no kirjoitin vähän huonosti. Ei kaikkia mahdollisia töitä sentään tarvitse hakea. Mutta kun on niitäkin, jotka ei ilman vaatimuksia hakisi yhtään mitään töitä. Tai tekisi yhden hakemuksen vuodessa. Onko se sinusta ok?

Tällä hetkellä työttömiä työnhakijoita (mukaanlukien näennäiset työnhakijat) on niin paljon, paljon enemmän kuin avoimia työpaikkoja, joten on aika sama, jättääkö jokin osa heistä työn haut väliin. Melkeinpä sanoisinkin, että mieluummin niin, että työhaluttomat jättävät ne harvat työpaikat niille, jotka oikeasti haluavat töitä. Näin kaikki ovat tyytyväisempiä, kuin jos yksi pakotetaan töihin ja toinen on vastentahtoisesti työtön. Kuten totesin, työpaikkoja on kuitenkin paljon enemmän kuin työttömiä, joten eiköhän kaikkiin asiallisiin töihin työntekijä löydy ennemmin tai myöhemmin.

Emme suinkaan palkanneet paperilla parhaita ja kokeneimpia työntekijöitä. Ensimmäisellä rekrytointikerralla palkkasimme työntekijän, jolla ei ollut mitään alaan liittyvää kokemusta tai koulutusta. Mutta arvioimme että hän oppii homman nopeasti ja hänestä sai palkkatukea. Toinen samalla kertaa palkattu oli yli 50-vuotias henkilö, jonka kotipaikka oli 400 km päässä työntekopaikasta. Hänet palkattiin siksi, että siinä oli asennetta, kun tuossa iässä on valmis muuttamaan suhteellisen matalapalkkaisen työn perässä kauas kotoaan. Molemmat oli hyviä ja pitkäaikaisia työntekijöitä ja valintoihin oltiin tyytyväisiä, vaikka paperilla olisivatkin vaikuttaneet hyvin epätodennäköisiltä valinnoilta. Minä olen tuosta työpaikasta jo lähtenyt, mutta se aikanaan rekrytoitu 400 km työn perässä muuttanut henkilö on siellä vieläkin, nyt jo 60 vuotta täyttäneenä.

Heh, no tottahan toki palkkasitte sen, josta valtio maksoi palkkatuen muodossa osa :D
Tuo oli tottakai tosi hyvä juttu, että palkkasitte yli 50-vuotiaan! Veikkaan kyllä, ettei hän pelkän työn takia muuttanut - varmaan kaipasi vaihtelua muutenkin. Ja oli ilmeisesti perheetön - tuskin sentään lapsiaan jätti pienipalkkaisen työn takia tai laittoi heitä vaihtamaan koulua tms.

Nimikkeestä ei tietenkään ole järkevää tehdä niin pitkää, että se kattavasti kuvaisi ketkä korvausta saa. Mutta jos luet työttömyysturvalain voit todeta, että korvausta ei makseta pelkän työttömyyden perusteella. Työtä vailla oleva, joka ei hae töitä, ei ole siihen oikeutettu. Vaan pitää olla työnhakija, ei vain työtön. Lisäksi tietysti monia muita vaatimuksia, joita en ala tähän listaamaan. Joten olet sinä mitä mieltä tahansa siitä miten asioiden pitäisi olla, työttömyyskorvaus ei kuitenkaan ole täysin vastikkeeton ja automaattinen korvaus työttömyydestä.

Niin, se työnhaku tarkoittaa tuossa työssä työkkäriin ilmoittautumista... Mutta työttömyyskorvauksella on kyllä muitakin funktioita kuin se, että sillä motivoidaan työkkäriin ilmoittautuminen. Se mm. estää todellisten riistopalkkojen maksun, kun ihmisten ei ole hengen hädässä pakko suostua ihan mihin vaan. Ja kyllä se on myös yhteiskunnalta korvaus siitä, ettei yhteiskunta pysty työllistämään ja tarjoamaan sitä kautta ihmiselle kunnollista toimeentuloa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30573027:
Tähän on nyt kyllä pakko kommentoida sen verran, että se ei ole korvaus työttömyydestä, vaan työnhausta. Työkkärissähän on ihan selkeät ohjeet työnhakijan velvollisuuksista (pitää hakea töitä, olla työmarkkinoiden käytettävissä jne). Vai mistäs se karenssi sitten tulisi, jos ei hakijalta mitään edellytetä?

Nuo ovat työvoimatoimiston pelisääntöjä, mutta ne eivät ole työttömyyskorvauksen määritelmä.

Noh, kaikkiin töihin ei riitä hurja työnhalu, motivaatio ja oppimisen edellytykset. On ihan oikeasti töitä, joissa vaaditaan tietty koulutus ja joissa tarvitaan juuri sen alan asiantuntemusta.

Eri asia sitten, jos on kyse siitä, että entinen kaupan kassa repäisee ja hakee töihin R-kioskiin, vaikkei ole koskaan ollut tekemisissä vaikka Veikkauksen kuponkien kanssa - silloin toki voi mennä töihin sillä ajatuksella, että äkkiäkös tuon opettelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30573056:
Nuo ovat työvoimatoimiston pelisääntöjä, mutta ne eivät ole työttömyyskorvauksen määritelmä.

Mutta et saa työttömyyskorvausta, mikäli et ole työvoimatoimistossa työnhakijana. Joten käytännössä ihan samasta asiasta puhutaan.

[QUOTE="vieraana";30571144]Kyllä! Vain mies voi olla noin idiootti! :headwall: Mies on hyvä ja hakee itse kokemustaan ja koulutustaan vastaamatonta työtä, niin katsotaan kuinka turhauttavaksi käy. Miten olis vaikka johtavan hoitajan virka terkkarissa? Tai insinöörin toimi finnairilla?[/QUOTE]

Nyt täytyy tuottaa pettymys: olen useamman kerran ollut työssä, johon minulla ei ole ollut koulutusta ja/tai muodollista pätevyyttä. Silti en ole työpaikkoja hakenut, vaan minua on niihin pyydetty ja näin hakemukset ovat jääneet tekemättä.
Itse asiassa lukio/opiskeluaikana hain pari kertaa kesätyöpaikkaan suullisesti, sen jälkeen en ole koskaaan hakenut työhön (kesätyöpaikkoihinkin pyydettiin seuraavana kesänä uudelleen). Työttömänä en ole ollut koskaan ja työvoimatoimisto on minulle vain teoriassa tuttu, en siis ole koskaan asioinut heidän kanssaan. Työtä olen tehnyt yksityisille, kunnille ja valtiolle, kaikille ilman työhakemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30571612:
Hakemusten kirjoittaminen ei ole työ. Ja työttömyyskorvaus on korvaus työttömyydestä, ei hakemusten kirjoittamisesta saati työnteosta.

Ja kaikki työt eivät ole "hyviä töitä".

Ap:lle tuo paikka olisi voinut olla hyvä työ = näytön paikka. Jos hän vuoden määräaikaisen olisi saanut, olisi hän voinut näyttää olevansa firman paras rekrytointi tähän asti ja jatko olisi ollut varma. Se olisi kehitelty vaikka millä verukkeella.

Ap:lle tuo paikka olisi voinut olla hyvä työ = näytön paikka. Jos hän vuoden määräaikaisen olisi saanut, olisi hän voinut näyttää olevansa firman paras rekrytointi tähän asti ja jatko olisi ollut varma. Se olisi kehitelty vaikka millä verukkeella.

Miten niin olisi ollut? Eikös hän käsittääkseni sen työhakemuksen pistänyt menemään sitten kuitenkin? Ja mielestäni et ole muodollisesti(kaan) nyt pätevä vastaamaan, koska et ole yhtään KIRJALLISTA hakemusta tehnyt... ;)

[QUOTE="vieraana";30573140]Miten niin olisi ollut? Eikös hän käsittääkseni sen työhakemuksen pistänyt menemään sitten kuitenkin? Ja mielestäni et ole muodollisesti(kaan) nyt pätevä vastaamaan, koska et ole yhtään KIRJALLISTA hakemusta tehnyt... ;)[/QUOTE]

Sovitaan sitten niin. Pitää olla omakohtaista kokemusta (kuten naisellakin, joka haluaa keskustella seksikaupasta) :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30573051:
Heh, no tottahan toki palkkasitte sen, josta valtio maksoi palkkatuen muodossa osa :D
Tuo oli tottakai tosi hyvä juttu, että palkkasitte yli 50-vuotiaan! Veikkaan kyllä, ettei hän pelkän työn takia muuttanut - varmaan kaipasi vaihtelua muutenkin. Ja oli ilmeisesti perheetön - tuskin sentään lapsiaan jätti pienipalkkaisen työn takia tai laittoi heitä vaihtamaan koulua tms.

Palkkatuki ei ole mitenkään siltä työnhakijalta pois. :) Se on yhteiskunnan tukea, jolla edistetään heikommassa asemassa olevien työllistymistä. Ja työntekijä kyllä jatkoi työssä myös sen jälkeen kun palkkatuki loppui, se vaan avasi hänelle portin. Kuten olisi aloittajallekin voinut käydä. Tottakai työnantajien pitää ottaa myös taloudelliset asiat huomioon, varsinkin jos on aloitteleva yritys (kuten tuossa tapauksessa oli) tai kannattavuudeltaan heikohko.

Ja oli sillä yli 50-vuotiaalla perhe, lapset ja mies jäi kotipaikkakunnalle. Lapset oli tosin jo täysikäisiä, yksi heistä asui silloin vielä kotona. Hän halusi tehdä töitä, eikä niitä sieltä pieneltä syrjäseudun paikkakunnalta löytynyt. Oli minusta tosi hienoa tällainen motivaatio ja siksi hänet palkattiinkin. Ei varmasti ollut niinkään rahasta kiinni, en osaa sanoa kannattiko edes ratkaisu taloudellisesti. Mutta jotkut nyt vaan mieluummin tienaa itse elantonsa ja kokee itsensä hyödylliseksi. Harmi, että varsinkin nuoremmissa ikäluokissa on niin harvinaista tuollainen asenne.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30573051:
Niin, se työnhaku tarkoittaa tuossa työssä työkkäriin ilmoittautumista... Mutta työttömyyskorvauksella on kyllä muitakin funktioita kuin se, että sillä motivoidaan työkkäriin ilmoittautuminen. Se mm. estää todellisten riistopalkkojen maksun, kun ihmisten ei ole hengen hädässä pakko suostua ihan mihin vaan. Ja kyllä se on myös yhteiskunnalta korvaus siitä, ettei yhteiskunta pysty työllistämään ja tarjoamaan sitä kautta ihmiselle kunnollista toimeentuloa.

Sinun kannattaisi joskus miettiä, mistä hyvinvointi syntyy. Ei se synny tulonsiirroista, niillä voidaan ainoastaan tasoittaa tulonjakoa eri ihmisten ja eri ajanjaksojen välillä. Tällä hetkellä velkarahalla. Jos tulonsiirrot estävät matalamman tuottavuuden töiden teettämisen Suomessa ja samalla johtavat suureen työttömyysasteeseen, ne itse asiassa laskevat koko kansakunnan hyvinvointia. Aiempien keskustelujen perusteella kantasi tuntuu olevan, että matalan tuottavuuden töitä ei Suomessa pitäisikään kenenkään tehdä. Todella huolestuttavaa, jos tällainen asenne yleistyy, koska se nyt vaan on fakta, että huippupalkattuja töitä ei riitä kaikille, ei edes kaikille korkeasti koulutetuille. Sinä vaikutat kyllä muuten ihan fiksulta, jos vaikka opiskelisit hieman taloustiedettä, voisi asiat avautua vähän laajemmassa perspektiivissä.

Tietysti yhteiskunta voi jossain määrin tukea korkeamman tuottavuuden työn syntymistä Suomeen. Mutta se tapahtuu koulutus- ja elinkeinopolitiikan keinoin ja olisi ihan oma keskustelunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30573056:

Et tainnut sitä työttömyysturvalakia lukea? Ajatteletko, että työkkäri itse keksii pelisääntönsä? Ei se ole kyllä niin, toiminta perustuu lakiin. Lain sisältö on demokraattisesti päätetty eikä perusajatus ole kyllä lainkaan sellainen, kuin sinä esität.

Kopioin tähän vain työttömyysturvalain ensimmäisen pykälän, jossa määritellään lain tarkoitus.

"1 § (9.7.2004/636)
Lain tarkoitus

Työttömän työnhakijan taloudelliset mahdollisuudet hakea työtä ja parantaa edellytyksiään päästä tai palata työmarkkinoille turvataan korvaamalla työttömyydestä aiheutuvia taloudellisia menetyksiä tämän lain mukaisesti."

Työnhaku ja sen mahdollistaminen on siis kantava ajatus, joka ilmaistaan jo lain tarkoituksessa.

Sovitaan sitten niin. Pitää olla omakohtaista kokemusta (kuten naisellakin, joka haluaa keskustella seksikaupasta) :saint:

Sun kannattaisi lopettaa tuo joka ketjussa päteminen koska et monestikaan ymmärrä lukemaasi ja kirjoitat omia kuvitelmiasi. Jos olisit tässäkin ketjussa edes vähän panostanut ap:n tekstien lukemiseen, niin olisit huomannut että hän kyllä laittoi hakemuksen tuohon työhön. Sun oletus oli, että ap ei hakenut työtä eli olit jälleen kerran väärässä.

[QUOTE="Heiluri";30573749]Sun kannattaisi lopettaa tuo joka ketjussa päteminen koska et monestikaan ymmärrä lukemaasi ja kirjoitat omia kuvitelmiasi. Jos olisit tässäkin ketjussa edes vähän panostanut ap:n tekstien lukemiseen, niin olisit huomannut että hän kyllä laittoi hakemuksen tuohon työhön. Sun oletus oli, että ap ei hakenut työtä eli olit jälleen kerran väärässä.[/QUOTE]

Kukahan ei ole lukenut? Minä kommentoinkin sitä viestiä, jossa ap. sanoi laittaneensa hakemuksen, jolla ei 99% varmuudella tule valituksi (naisen euro-viesti). Hän laittoi hakemuksen, mutta sellaisella "laitan kun on pakko"-asenteella, ei siis työn saadakseen! Tämä "ei mulla ole mahiksia"-asenne naisissa usein riepoo. Se joka työn haluaa, menee paikan päälle osoittamaan kuinka kiinnostunut paikasta on ja uskoo itseensä.

Te kovasti puuhaatte sitä lasikattoa ihan itse.

Olin ja olen jälleen kerran oikeassa!

Viimeksi muokattu:
Kukahan ei ole lukenut? Minä kommentoinkin sitä viestiä, jossa ap. sanoi laittaneensa hakemuksen, jolla ei 99% varmuudella tule valituksi (naisen euro-viesti). Hän laittoi hakemuksen, mutta sellaisella "laitan kun on pakko"-asenteella, ei siis työn saadakseen! Tämä "ei mulla ole mahiksia"-asenne naisissa usein riepoo. Se joka työn haluaa, menee paikan päälle osoittamaan kuinka kiinnostunut paikasta on ja uskoo itseensä.

Te kovasti puuhaatte sitä lasikattoa ihan itse.

Olin ja olen jälleen kerran oikeassa!

Tai olisiko tarkoittanut sitä, että tuolla lailla viime tingassa rustatusta hakemuksesta ei todennäköisesti tule kovin hyvä. Ja siksi työkkäri voisi ilmoitella niistä työpaikoista ajoissa, että ihmiset ehtivät tehdä kunnollisen hakemuksen.

Yhteistyössä