Tänään tuli työkkärin työtarjous ja viimeinen hakupäivä on tänään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30571223:
Koskahan paikka on tullut työkkäriin haettavaksi? Eihän se ole työkkärin vika, jos työnantaja on laittanut hakuajan lyhyeksi.

Toi on eri asia. Nytkin työkkärissä on avoimena jokunen kaupunginjohtajan homma tai jokunen johtavan lääkärin toimi. Ei tuu ensimmäisenä mieleen hakea?

Eri asia jos käsketään karenssin uhalla ja vielä viimeisenä mahdollisena päivänä.

[QUOTE="mämä";30570701]Itsekin säästelen pankkitunnuksia. Keräilen laskuja ja laitan ne sitten kerralla ettei tunnuksia kulu turhaan. On inhaa jos ne pääsevät loppumaan.[/QUOTE]

En kyllä ymmärrä. Itse käytän tunnuksia lähes joka päivä eikä koskaan ole ehtinyt loppua ennen kuin uusi listaa tulee. Niitähän on tosi paljon! Ainakin Nordea lähettää heti uuden kun listan alkaa olemaan lopussa.

En kyllä ymmärrä. Itse käytän tunnuksia lähes joka päivä eikä koskaan ole ehtinyt loppua ennen kuin uusi listaa tulee. Niitähän on tosi paljon! Ainakin Nordea lähettää heti uuden kun listan alkaa olemaan lopussa.

Juuri näin. Maksaako ne tunnukset teille jotain vai luuletteko että numerot maailmasta loppuu? Vai miksi niitä pankkitunnuksia ei voi kuluttaa?

Olen äitiyslomalla vakityöstä joten asia ei koske minua, mutta meille posti jaetaan nykyään vasta kolmen - neljän maissa iltapäivällä, joten työnhaku samana päivänä olisi mahdotonta. Etenkin kun illalla koulua käyvän erityislapsen vahtimisen takia ei pääse tietokoneelle.

No onhan tuo lyhyt hakuaika, johtunee näistä pitkistä pyhistä.
Mutta turha käydä kitisemään; helpoimmalla pääset, kun nyt vain kiltisti rustaat hakemuksen ja laitat sen menemään.

No jos et edes halua paikkaa, niin helppohan se on hakemus silloin tehdä. Laitat siihen vain että olet nainen ja että sinulla on pieni lapsi. Ei tarvitse pelätä haastattelukutsua.

Minusta on ihan ymmärrettävää, etteivät työkkärissä voi tarkkaan tutkia jokaisen paikan vaatimuksia ja työnhakijoiden kokemustaustaa. Tämä työpaikka vastasi aloittajan koulutusta, sillä perusteella tuo työtarjous on tullut.

Sitä paitsi, ei se ole niin sanottua, etteivätkö voisikin aloittajaa palkata. Hänellä kun oli oikeus palkkatukeen ja soveltuva koulutus. Palkkatuki voi tehdä sen, ettei valitakaan kokeneinta hakijaa, vaan voidaan hyvin ottaa sellainen, jolla vaan on edellytykset asia oppia ja tuollainen taloudellinen kannustin juuri hänen palkkaamiseensa. Tai jos eivät juuri tähän tehtävään, niin johonkin muuhun, kun saavat tietää että olisi saatavilla palkkatuettu koulutettu (vaikkakin alalla kokematon) työntekijä.

Jos on tahto työllistyä, en muutenkaan tajua, miten palkkatuki voidaan ottaa negatiivisesti. Itse olen kovasti harmitellut sitä, että minun palkkaamiseeni työnantaja ei voi sitä saada. Jos saisi, olisin jo saanut täysipäiväisen työn. Mutta koska olen osa-aikatyössä, minulle ei valitettavasti sitä mahdollisuutta anneta.

Minusta on ihan ymmärrettävää, etteivät työkkärissä voi tarkkaan tutkia jokaisen paikan vaatimuksia ja työnhakijoiden kokemustaustaa.

Millä perusteella on ymmärrettävää, ettei työvoimatoimistossa tehdä töitä kunnolla? Sinun logiikallasi siellä voisi olla joku automaatti, joka postittelisi ihmisille summamutikassa kaikenlaisia epämääräisiä "työtarjouksia".

Voit ajatella sitä hakemuksen kirjoittamista työnä, josta sinulle maksetaan palkkana työttömyyskorvausta.

Ja tuo "millään tavalla en vieroksu töitä, MUTTA" kertoo asenteesta. Jos töitä haluaa, niitä pitää pyrkiä tosissaan saamaan eikä ensimmäiseksi todeta etten osaa/mulla ei ole autoa/bussit ei kulje/lasta ei saa hoitoon. Sinun kaltaistesi naisten takia naisia ei voi koskaan olla yhtä paljoa johtavilla paikoilla kuin miehiä (jotka ottavat hyvän työn, vaikka eivät siitä paljoa ymmärtäisikään). Eläköön naisen euro.

1004h3.jpg

Hakemusten kirjoittaminen ei ole työ. Ja työttömyyskorvaus on korvaus työttömyydestä, ei hakemusten kirjoittamisesta saati työnteosta.

Ja kaikki työt eivät ole "hyviä töitä".

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30571604:
Millä perusteella on ymmärrettävää, ettei työvoimatoimistossa tehdä töitä kunnolla? Sinun logiikallasi siellä voisi olla joku automaatti, joka postittelisi ihmisille summamutikassa kaikenlaisia epämääräisiä "työtarjouksia".

Sillä perusteella, että yksityiskohtainen arviointi veisi älyttömästi resursseja eikä sitä paitsi välttämättä onnistu ilman ao alan asiantuntemusta. Ja toisekseen siksi, että työpaikkailmoitusten vaatimuslistat harvoin on kaikilta osin ehdottomia, vaan niistä voidaan tinkiä. Siinä tapauksessa että työnhakijan työllistämistä tuetaan taloudellisesti, paljonkin.

On minullekin tullut työkkäristä jotain työtarjouksia, joista näin heti että tehtävien hakeminen on turhaa ajanhukkaa. En kuitenkaan valittanut työvoimatoimiston toiminnasta, koska oli ihan ymmärrettävää etteivät he ilman alan asiantuntemusta pysty asiaa arvioimaan vaikka yrittäisivätkin. Eihän siellä voi olla lakimiehiä arvioimassa millaisia työtarjouksia lakimiehille lähetetään tai diblomi-insinöörejä arvioimassa mitä työtarjouksia diblomi-insinööreille lähetetään. Eikä edes palkanlaskijoita arvioimassa mitä työtarjouksia koulutukseltaan palkanlaskijoille lähetetään. Joten varmasti homma onkin melko automaattista ja tietyltä alalta työtä hakeville lähetetään tämän alan työtarjouksia arvioimatta mitä erikoistaitoja mihinkin työhön ehkä tarvitaan tai ei tarvita.

Onko sitten työtarjousten lähettäminen ylipäätään turhaa, en osaa sanoa. Kyllä ne varmaan joskus jotain positiivistakin tulosta tuottaa, eikä täysipäiväisesti työtä hakevalle pitäisi olla ylenpalttinen rasite jotain turhiltakin tuntuvia hakemuksia kirjoittaa. Saapahan rutiinia hakemusten kirjoittamiseen ja tulee CV päivitettyä, jos ei muuta.

Toi on eri asia. Nytkin työkkärissä on avoimena jokunen kaupunginjohtajan homma tai jokunen johtavan lääkärin toimi. Ei tuu ensimmäisenä mieleen hakea?

Eri asia jos käsketään karenssin uhalla ja vielä viimeisenä mahdollisena päivänä.

Eikös ap kertonut, että hänellä on jotain alaan liittyvää koulutusta. Vaikkei ehkä nyt pätevin hommaan olisikaan, niin ei kuitenkaan ihan vierasta alaa, näin käsitin.

Sillä perusteella, että yksityiskohtainen arviointi veisi älyttömästi resursseja eikä sitä paitsi välttämättä onnistu ilman ao alan asiantuntemusta. Ja toisekseen siksi, että työpaikkailmoitusten vaatimuslistat harvoin on kaikilta osin ehdottomia, vaan niistä voidaan tinkiä. Siinä tapauksessa että työnhakijan työllistämistä tuetaan taloudellisesti, paljonkin.

On minullekin tullut työkkäristä jotain työtarjouksia, joista näin heti että tehtävien hakeminen on turhaa ajanhukkaa. En kuitenkaan valittanut työvoimatoimiston toiminnasta, koska oli ihan ymmärrettävää etteivät he ilman alan asiantuntemusta pysty asiaa arvioimaan vaikka yrittäisivätkin. Eihän siellä voi olla lakimiehiä arvioimassa millaisia työtarjouksia lakimiehille lähetetään tai diblomi-insinöörejä arvioimassa mitä työtarjouksia diblomi-insinööreille lähetetään. Eikä edes palkanlaskijoita arvioimassa mitä työtarjouksia koulutukseltaan palkanlaskijoille lähetetään. Joten varmasti homma onkin melko automaattista ja tietyltä alalta työtä hakeville lähetetään tämän alan työtarjouksia arvioimatta mitä erikoistaitoja mihinkin työhön ehkä tarvitaan tai ei tarvita.

Onko sitten työtarjousten lähettäminen ylipäätään turhaa, en osaa sanoa. Kyllä ne varmaan joskus jotain positiivistakin tulosta tuottaa, eikä täysipäiväisesti työtä hakevalle pitäisi olla ylenpalttinen rasite jotain turhiltakin tuntuvia hakemuksia kirjoittaa. Saapahan rutiinia hakemusten kirjoittamiseen ja tulee CV päivitettyä, jos ei muuta.

Sulla on ihan hyviäkin pointteja, mutta jos lähdetään siitä, että työkkäri voi lähetellä epäsopiviakin hakemuksia, pitäisi sitten antaa ilman karenssin uhkaa hakijan itse päättää, hakeeko niihin töihin vai ei. Jos työkkäri ei kykene olemaan asiantuntija siinä, mikä työ sopii kellekin, pitää luottaa hakijan omaan arvioon ja asiantuntemukseen. Se on ihan ok, että ilmoitellaan töistä ja tiedotetaan esim. tuosta, että työnantajakin voi joustaa vaatimuksissaan. Mutta pakkohakemisesta pitäisi luopua.

Olin itse ihan lyhyen aikaa työtön opiskelujen jälkeen, ja minulle printtailtiin siellä kyllä kaikenlaista hullua. Niihin ei kylläkään ollut pakko hakea. Hulluksi ehdotukset teki se, että kyse oli joskus jopa täysin eri alan työstä, jossa vaan oli samankuuloinen nimitys tai jokin sama sana työtehtävässä. En nyt kerro tarkkoja esimerkkejä, mutta vähän samalla logiikalla kuin jos joku olisi koulutukseltaan vaikka eläintenhoitaja, niin hänelle tarjottaisiin sairaanhoitajan työtä. Ja joskus tosiaan printtailtiin sellaisia, joissa oli vaatimuksena oma auto. Aika turhaa - olisi kannattanut nuokin resurssit käyttää siihen, että olisi etsitty vaikka yksi sopiva sen sijaan, että printtailtiin vaan sokkona sen mukaan, mitä joku sanahaku tuotti tuloksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30571612:
Hakemusten kirjoittaminen ei ole työ. Ja työttömyyskorvaus on korvaus työttömyydestä, ei hakemusten kirjoittamisesta saati työnteosta.

Ja kaikki työt eivät ole "hyviä töitä".

Mä joskus huvikseni luen "työhönpotkijoiden" blogia.

En sitä tähän linkitä koska se on ihangauheeta paskaa.

"Paras" ideansa toistaiseksi on ollu se, et jos naapurustosta kävis kysymässä lumitöitä.

Huolestuttavinta on se, että blogin pitäjät ovat omien sanojensa mukaan te- toimistossa duunissa.

Onneksi laki just muuttui sillai, et kuntien lomautukset tai irtisanomiset ei estä pätevämpien ottamista hommiinsa työttömyyskorvausta vastaan.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Mä joskus huvikseni luen "työhönpotkijoiden" blogia.

En sitä tähän linkitä koska se on ihangauheeta paskaa.

"Paras" ideansa toistaiseksi on ollu se, et jos naapurustosta kävis kysymässä lumitöitä.

Huolestuttavinta on se, että blogin pitäjät ovat omien sanojensa mukaan te- toimistossa duunissa.

Onneksi laki just muuttui sillai, et kuntien lomautukset tai irtisanomiset ei estä pätevämpien ottamista hommiinsa työttömyyskorvausta vastaan.

Täytyypä googlata!

Ai kamala, mikä riesa siitä tulisi, jos kaikki kävisivät ruinaamassa tuttaviltaan lumenluonti- yms. työkeikkoja. Moni ei oikein kehtaisi kieltäytyä, mutta ei haluaisi palkatakaan ketään töihin, joihin ei tarvitse tekijää. Ja samalla alkaisi kyräily harmaasta taloudesta :D

Ihan todellisuudesta vieraantunutta :laugh: Mutta kamalaa, jos oikeasti ovat töissä työkkärissä.

Mitä sitten vaikka välttelisikin töitä? Mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään mennä töihin, kun äitiysloma loppuu, eikä varmaan hoitovapaankaan jälkeen. Tiedän että on pakko mennä töihin, että saadaan talo rakennettua, mutta ei mulla muuta motivaatiota ole. En koe olevani huonompi ihminen vaikka en olisi töissä. Työssäkäyvät ihmiset eivät ole mitään jumalia ja parempia kuin työttömät. Kaikki ovat samanarvoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30571652:
Sulla on ihan hyviäkin pointteja, mutta jos lähdetään siitä, että työkkäri voi lähetellä epäsopiviakin hakemuksia, pitäisi sitten antaa ilman karenssin uhkaa hakijan itse päättää, hakeeko niihin töihin vai ei. Jos työkkäri ei kykene olemaan asiantuntija siinä, mikä työ sopii kellekin, pitää luottaa hakijan omaan arvioon ja asiantuntemukseen. Se on ihan ok, että ilmoitellaan töistä ja tiedotetaan esim. tuosta, että työnantajakin voi joustaa vaatimuksissaan. Mutta pakkohakemisesta pitäisi luopua.

Tämä ajatus tietysti toimii, jos lähtökohtana on se että kaikki työnhakijat ovat aktiivisia ja hakevat kaikkia töitä, joihin on ainakin jotain realistisia mahdollisuuksia päästä. Mutta kun valitettavasti on myös niitä, joita täytyy vähän potkia eteenpäin. Ja sitten kaikkia kohdellaan tasavertaisesti niin, eikä luoteta siihen työnhakijan omaan arvioon. Koska on varmasti niitä, jotka ovat vähän laiskoja ja vähättelevät mahdollisuuksiaan lähinnä siitä syystä etteivät viitsi kirjoittaa hakemusta jos ajattelevat että työllistymisen mahdollisuus on jotain 5 %. Vaikka oikeasti tietysti pitäisi olla valmis kirjoittamaan hakemuksia silloinkin, kun valituksi tuleminen on suhteellisen epätodennäköistä. Niinhän se melkein aina on, mutta ei voi jäädä odottamaan sitä työpaikkailmoitusta, jonka vaatimuksiin sopii kuin nenä päähän.

Minä sitä paitsi sinusta poiketen ajattelen, että työttömyyskorvaus on korvausta työnhausta, ei pelkästä passiivisesta työttömyydestä. Minä olen joskus ollut siinä tilanteessa, että en halunnut joutua aktiivisten työllistämistoimien kohteeksi. Tienasin osa-aikatyöllä tarvitsemani rahat ja muuten vietin vapaata elämää. Silloin en vaan hakenut korvauksia tai ilmottautunut työttömäksi työnhakijaksi, eikä kukaan kiusannut minua sopimattomilla työhönosoituksilla. Niin yksinkertaista se oli. Nyt taas kun saan soviteltua päivärahaa osa-aikatyöni ohella, olen tietysti valmis toimimaan työvoimaviranomaisten ohjeiden mukaisesti. Selkeät virheet pyrkisin toki selvittämään, enkä usko että minua oikeasti vaadittaisiin hakemaan töitä joihin minulla ei ole välttämättömänä vaatimuksena olevaa pätevyyttä.

Mikäli on työkykyinen, mutta ei valmis työnhakuun panostamaan (eikä työkkäri oikeasti kohtuuttomia vaadi), silloin pitää joko pärjätä omillaan tai tulla toimeen 20/40 % alennetulla toimeentulotuella.

Mitä sitten vaikka välttelisikin töitä? Mua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään mennä töihin, kun äitiysloma loppuu, eikä varmaan hoitovapaankaan jälkeen. Tiedän että on pakko mennä töihin, että saadaan talo rakennettua, mutta ei mulla muuta motivaatiota ole. En koe olevani huonompi ihminen vaikka en olisi töissä. Työssäkäyvät ihmiset eivät ole mitään jumalia ja parempia kuin työttömät. Kaikki ovat samanarvoisia.

En minä ainakaan mitenkään tuomitse vapaaehtoisesti työmarkkinoiden ulkopuolelle jääviä. Varsinkaan tässä työllisyystilanteessa ja varsinkaan, jos samalla sentään hoitaa päiväkoti-ikäiset lapset kotona. Mutta silloin ei tosiaan ole oikeutta työttömyyskorvauksiin, ne on tarkoitettu vain työttömille työnhakijoille.

Työssäkäyntiin ei läheskään kaikilla ole muuta motivaatiota kuin raha, useimpia se kuitenkin motivoi riittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30571231:
Mistä pankkitunnusten tilaamisista tässä nyt puhutaan? Nehän ovat ihan ilmaisia ja itselleni ainakin on tullut ihan automaattisesti uudet, kun edelliset listat ovat loppuneet. Kolmen pankin kokemuksella.

Tätä ihmettelin minäkin...aina on ajoissa tulleet joka pankista eikä ole tarvinnut perään huudella.....?

Pankkitunnuksia kuluu aika paljon kun käyn tililläni tarkistamassa usein tulleita maksuja jotta vain postittaa tuotteita, kelan asioita hoidettava ja muita virastoja näin sekä nettikauppaostoja. No äkkiäkös siihen sekaan mahtuu kaksi kertaa viikossa työkkärin sivut tarkistusta. Tokihan voin käydä niitä katsomassa. Parit kerrat nuo uudet nettitunnukset on tulleet vasta viime hetkellä kun käyttöä ollut niin paljon. Tämäkin tietysti vain hetkellistä kun nyt on niin paljon noita muita asioita hoidettavana tunnuksien kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30571668:
Täytyypä googlata!

Ai kamala, mikä riesa siitä tulisi, jos kaikki kävisivät ruinaamassa tuttaviltaan lumenluonti- yms. työkeikkoja. Moni ei oikein kehtaisi kieltäytyä, mutta ei haluaisi palkatakaan ketään töihin, joihin ei tarvitse tekijää. Ja samalla alkaisi kyräily harmaasta taloudesta :D

Ihan todellisuudesta vieraantunutta :laugh: Mutta kamalaa, jos oikeasti ovat töissä työkkärissä.

Älä tommoista sontaa viitti edes googlata. Netistä ei paska lapioimalla lopu.

Tossa on sen sijaan hyvinkin fiksu blogi:

Uuninpankkopoika Saku Timonen | Mietteitä peräkamarin uuninpankolta

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Tämä ajatus tietysti toimii, --- silloin pitää joko pärjätä omillaan tai tulla toimeen 20/40 % alennetulla toimeentulotuella.

Ei oikein ajatuksenakaan toimi.

Ensinnäkään, työkkäriä ei tippaakaan kiinnosta vaikka olisit oma- alotteisesti hakenut sataa työpaikkaa. Mut jos et hae osoituksen mukaista työpaikkaa, niin seuraus on välitön karenssi tai jopa toimeentulotuen leikkaus. Jos kirje on lähtenyt määräpäivänä, niin sitä ei kysytä onko se tullut perille ajoissa tai koskaan.

Tunnen erään joka meni työkkäriin sovittuna päivänä ja varatulla ajalla vain kuullakseen vahtimestarilta, että "tänään on henkilökunnan koulutuspäivä" ja että kaikki ajat on peruttu.

Jos hän olisi tiennyt, että aika on peruttu, niin miksi hän olisi sinne mennyt? Samoin käyttämättä jäi edelliselle päivälle annettu uusi aika, josta hänellä ei ollut tietoa. Mutta koska viraston tietokannan mukaan kirje on lähtenyt määräaikana, niin seuraus on automaattinen leikkaus toimeentulotukeen.

Nois ei kysytä työkykyä tai -halua.

Pankkitunnuksia kuluu aika paljon kun käyn tililläni tarkistamassa usein tulleita maksuja jotta vain postittaa tuotteita, kelan asioita hoidettava ja muita virastoja näin sekä nettikauppaostoja. No äkkiäkös siihen sekaan mahtuu kaksi kertaa viikossa työkkärin sivut tarkistusta. Tokihan voin käydä niitä katsomassa. Parit kerrat nuo uudet nettitunnukset on tulleet vasta viime hetkellä kun käyttöä ollut niin paljon. Tämäkin tietysti vain hetkellistä kun nyt on niin paljon noita muita asioita hoidettavana tunnuksien kautta.

Mullekin kävi kerran noin ja hain pankista tunnusluvut/avainlukulistan.
Kotiin tuli postissa pari päivää tuon jälkeen.

Ei oikein ajatuksenakaan toimi.

Mikäs sinun ajatuksesi sitten on? Että sen sijaan että työnhakija esittäisi hakeneensa osoitettua paikkaa, hänen pitäisi tehdä selkoa kaikista hakemistaan työpaikoista? Sehän olisi kaikille osapuolille vielä työläämpää. Vai ajattelitko, ettei tarvitse hakea mitään töitä, työkkärin osoittamia tai muitakaan?

En minä sano, että työkkärin toiminta olisi täydellistä ja virheetöntä, ei tietenkään ole. Asiointi olikin aika tuskallista silloin kun sinne vielä piti soitella. Soittoaikana ei läheskään aina päässyt ollenkaan läpi ja sitä paitsi minun olisi siihen aikaan pitänyt tehdä töitä (kun se osa-aikatyö tosiaan on koko ajan ollut) eikä roikkua työkkärin linjoilla. Kerran piti mennä fyysisesti käymään siellä, kun soittamalla ei vaan ketään tavoittanut vaikka useita "soittotunteja" oli jo yrittämiseen käytetty. Mutta onneksi tämä on sittemmin muuttunut, eikä enää työnhakijaa voida rangaista tukossa olevien puhelinlinjojen takia.

Kirjeen hukkumisesta. Onhan se tosi ikävää jos sellaista käy ja tietysti se on mahdollista, vaikka kirje olisi lähtenyt ajallaan. Mutta miten tämän voisi paremmin hoitaa? Jos kirjeen hukkuminen oikeuttaisi olemaan reagoimatta, kirjeitä "hukkuisi" varmasti aika paljon enemmän kuin nykyään. Asiat voi sitä paitsi tarkistaa myös sieltä sähköisestä palvelusta, joten käymällä siellä viikottain tilanteen tarkistamassa, voi tällaiset jutut välttää.

Aloittajan tapauksessa kirje ei muuten ole lähtenyt ajallaan, jos se on lähtenyt 2.1. ja reagointia on edellytetty viimeistään tänään. Eli karenssia ei olisi tullut, vaikka paikka olisi jäänyt hakematta.

Yhteistyössä