***TAMMIVAUVAT*** Toukokuussa

Onhan se tilastollisesti todennäköisintä, että keskenmenee juuri alkuraskaudesta. Eikös rv12 pidetä rajana, että sen jälkeen km:n todennäköisyys pienenee. Mie kerran löysn netistä tilaston, jossa oli km:n todennäköisyyksiä eri raskausviikoilla. En vain äkkiseltään löytänyt ja taitaa olla parempi niin. Mitä sitä turhaa stressaamaan. Olihan tämänkin raskauden alkamisen todennäköisyys vain 30%.

Teille keillä ei meinaa mikään pysyä sisällä, niin apteekista saa sellaisia ravintoliuoksia. En ole koskaan itse käyttänyt, mutta ovat kuulemma toimivia. Helposti imeytyviä ja niistä saa suolat, vitamiinit yms. Pahassa mahataudissa lapsille saatetaan antaa. Saa käsittääkseni ilman reseptiä, kannattaa vaikka käydä kysymyssä.
 
Huomenta kaikille! Ensimmäisenä täytyy sanoa suuren suuret pahoittelut km:n saaneille :hug: :hug: Toivottavasti pikaiseen tärppäis teillä uudestaan!!
Ikäviä uutisia lukiessa tulee taas pintaan ne tunteet mitä km:t aiheutti...ja totta kai pieni pelko taas hiipii mieleen.

Uusille plussanneille paljon onnea!!! :flower:

Mulla tää pahoinvointi heittelee ihan laidasta laitaan; välillä ei mee mikään alas ja sitten taas vois syödä ihan hirveesti (josta seuraa huono olo) Oksentanu en ole, yökkäilyttänyt kylläkin. Mutta sekin on jo helpottanut. Mun pömppis on jo melko vaikea peittää enkä kyllä haluaiskaan sitä peitellä mutta toisaalta töissä en vielä haluais kertoa. Toisaalta vaikea tilanne koska mulle maksettais yks erittäin mielenkiintoinen koulutus joka kestäis syksystä kevääseen mutta keväällähän en vois enää siihen osallistua...eli mun on todnäk pakko kertoa raskaudesta kun en valehdellakaan halua ...no, tuskin tulee ihan yllätyksenä kun km:sta jouduin saikun takia kertomaan...

Varasin muuten nt-ultran koska kesälomareissun takia olis siirtynyt liian myöhäseen ajankohtaan. Eli menen 16.6 jolloin rv 11+3. Toivottavasti edelleen kaikki hyvin koska reissuun lähtö on seuraavana päivänä. Miten tarkkkoja ootte muuten syömisienne kans? Tajusin taas että kaikki mitä RAKASTAN syödä (esim.parman kinkku ja homejuustot) olis neuvolan mukaan pannassa, varsinkin ulkomailla, joten niitä ilman on kai elettävä...toki haluan minimoida kaikki riskit jotka vauvalle haitallisia mutta toisaalta en haluais heittäytyä ihan hysteeriseksi syömisieni kans.

 
pikkuakka mulla on vasenta lonkkaa juilinu viikosta neljä lähtien melkee joka päivä, nyt se sitten eilen siirtyi omituisesti selän puolelle. Haittaa enitenjust levossa, pitää nukkua toisella kyljellä.

Sohvi77 mä oon aika neuroottinen mun syömisten suhteen. mie oon kanssa tosi perso homejuustoille ja parmankinkulle. Ja sit Ben ja Jerry:n jäätelöt on mun herkkua, mut eilen ku olin syöny jo melkee puolet pönikästä tajusin ettei se maito oo pastoröityä. mies sit yritti rauhotella et onhan se iso firma ja varmaan on ihan ok.. Home juustoa oon nyt syönyt vaan lämmitettynä (pizzassa) tai sitten oon ostanut aura-juustoa koska sen pitäs olla ok. Ei se kyllä oo niin hyvää ku jotkut ulkomaiset. Mut kait se on niin et vaik kuin varovainen on niin jotain voi sattua.. tai sit vaik kuin söis mitä sattuu ni ei satu mitään. Yks mitä myös mietin paljon on ulkona ja työpaikalla syöminen. Ite kun on keittiöissä ollut töissä niin tietää ettei se hygienia aina oo paras mahdollinen kiireessä.

Kylläpäs tuli sekava tarina, mutta pointti on se että stressaan ja vahtaan syömistäni kyllä, mutta yritän vähentää ihan oman mielenrauhani takia.
 
mä yritin kyllä taas lukee kaikki mitä tänne oli taas kirjoteltu..ihana kun on aktiivinen ketju mut ku mä en pysy mukana.. :D

onnea kaikille uusille plussanneille ja :hug: sitä tarvitseville..

Enie mulla ei ainakaan vielä ole tullu sellasta et kun täällä saa lukea noita ikäviä uutisia et se omalle kohdalle osuis..varmaan sekin et mä en ole vieläkään oikein tajunnu et mä olen raskaana ni ei vaan osaa ajatella sellasta..

pikkuakka ei ainakaan vielä ole sellasta lonkkasärkyä ollut

ON: täällä pahoinvointi alkaa oleen pahempi..tai no..eilen töissä mulla oli niin heikko olo,kun mulla oli kassavuoro ni eihän siitä päässy ku tiettynä aikana tauolle..jos oli yli kaks tuntia viime syönnistä ni yök ku tuli paha olo.sit vetelin viinirypäleitä kauheella innolla kun pääsin tauolle.et max.kaks tuntii menee et ei tu huono olo..
viime yönä sit heräsin siihen et jalat kauheen levottomina..onks muilla ollut tätä ihanaa vaivaa?kaveri ainakin kerto et sillä oli kans tota ku oli raskaana..en muista edellisestä raskaudesta kyl tota..
Vähän reilu viikko vielä neuvolaan..mä en jaksa odottaa.. :D

 
Terve taas, pikaisesti kirjoittelen, kun kävin kuulumiset lukemassa.
Täällä mietin, mitä teen ensi viikolla, varmaan (ainakin jos näin jatkuu), on pakko jatkaa sairaslomaa, olo ei ole mitenkään mairea!

KM-uutiset saavat myös täällä tunteet ja pelot pintaan, odotan niin kovasti ensi viikon ultraa, että tiedän, miten pikkuinen voi - ehkä sitten on helpompi olla, jos kaikki on hyvin. Oireita kyllä on. Rintojen arkuus on paljon vähentrynyt alusta (se oire mulla oli jo ennen plussaa), mutta tää pahoinvointi ei kyllä anna unohta, missä tilassa tässä ollaan.

Syömisistä mä en ole niin kovin hysteerinen, uskon, että suomessa pääasiassa on terveelliset ruoat ja toisaalta, jos jotain on tullakseen, voi se pöpö tulla ns. sallitustakin ruoista, enkä nyt muutenkään käytä mitään tiettyä ruoka-ainetta kohtuuttomasti. Esikoisen kohdalla mulla oli sama linja - ainoastaan alkoholille sanon kokonaan EI, mutta sitä nyt en muutenkään niin paljon juo, että ei tee tiukkaakaan. Homejuustot yms on turvallisia käsittääkseni kuumennettuna, ja kasvikset/hedelmät kun pesee tai kuorii huolella, niin aika hyvin on asiat. Uskon myös siihen, että elimistö "kertoo", mitä se tarvii (ne raskausajan ihmeelliset mieliteot) tai toisaalta, mitä ei (mulla ei maistu moni perinteinen herkkuruokain ollenkaan - sama oli esikoisesta)
 
Huomenta!

Enie En usko että sinulla on mitään syytä huoleen! En usko että nuo epämuodostumat olisi mikään suuri riski, koska kyllä ne metut olisi silloin täysin kielletty raskauden aikana! Eilen vielä googlasin miten muita on ohjeistettu lopettamaan metut ja kyllä niissä käytäntö vaihtelee tosi paljon! Ilmeisesti on ihan lääkärin omasta mielipiteestä kiinni kuinka on käsketty lopettamaan, osa vklo 10, 12 tai 14 tai osan on pitänyt lopettaa heti. Itse päätin vähän sooloilla sen lopettamisohjeen kanssa :whistle: Jätin siis nyt yhden tabun jo pois, mutta venytän tätä lopettamista vähän pidempään.. ainakin sinne vkolle 10 asti. :whistle:

Keskenmenon pelosta! Viime yö oli tuskaa! Ennen nukkumaanmenoa alkoi melkein menkkamainen kipu, joka välillä säteili nivusiin. Olin aivan varma, että nyt tämä oli tässä ja ryntäilin vessaan tarkistamaan joko vuoto on alkanut.. Jopa yöllä heräilin tuohon kipuun ja sängyssäkin piti kurkata pöksyihin että näkyykö siellä jotain :LOL: Ei sitten onneksi alkanutkaan vuotamaan! Mutta säikäytti kyllä pahasti.. :ashamed: Joku puhuikin liitoskivuista, miltä ne tuntuvat..?

Töissä en aio vielä ihan heti kertoa. Tosin huomasin eilen, että pitää alkaa kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä pukee päälleen. Näin heijastuksen itsestäni lasin kautta ja maha pömpötti turvotuksesta siihen malliin että olin ihan varma että kohta joku tulee kysymään olenko raskaana :D Eli vähän löysempiä paitoja voisi käyttää! Läheisimmille työkavereille kerron sitten ultran jälkeen (ei-niin-läheiset-työkaverit saa huomata itse sitten mahan kasvusta), vaikka kovasti tekisi mieli jo nyt kertoa! On niin vaikeaa pitää tämä salassa :ashamed: Etenkin plussaamisen jälkeen kun kysyttiin miten vappu meni ja piti vain vastata että ei mitään ihmeellistä vaikka oikeasti oli juuri saanut sen elämänsä parhaan uutisen kuulla :heart:

mussu mulla taas rintojen arkuus on vain pahentunut :eek: välillä meinaa itkettää kun on niin kipeät! koskahan tämä arkuus menee ohi? vai ei kai tämä voi kestää koko raskauden ajat?
 
Työpaikalla kertomisesta Nyt se ei ole ongelma, koska olen esikoisen kanssa kotona. Esikoisesta kerroin varmaan vasta rv17 jälkeen. Vaikka työ oli fyysiseti rankkaa, ei miun työtehtäviin kuulunut sikiölle vaarallisten aineiden käsittelyä, joten en kiirettä pitänyt kertomisen kanssa. Tosin siinä on se, että ennen kertomista neuvolakäynnit oli minun omalla ajalla (palkattomia) ja kertomisen jälkeen työsopimus mahdollisti käynnit palkallisiksi. Työkavereille kerroin varsinaisesti vasta paaaljon myöhemmin. Olin porukan ainoa nainen. Tuli sinä kesänä vähän naljailtua kesäpojille, kun kesähelteellä ainoat jotka jaksoi lapioida oli kohta eläkkeelle siirtyvä ja raskaana oleva nainen :kieh: Lukioikäisillä ei kunto kestänyt...

Syömisestä en kauhean tarkka ole. Pyrin katsomaan, ettei ihan epämääräisissä pakkauksissa ole tms. Edellisessä raskaudessakin söin maksalaatikkoa, kun siihen välillä tuli kamala himo :snotty: Ajattelin, että kunhan pysyn kohtuudessa. Ja sallin itselleni muutaman puolikkaan siiderinkin silloin. Minä, kamala, vastuuton... Mutta toisaalta en juo ollenkaan kahvia tai polta.
 
pikkuakka Minulla oli esikoisesta lievää pahoinvointia aina syönnin jälkeen ja tyttö tuli, sitten taasen toisesta ei lainkaan ja tyttö tuli silloinkin. Ei ei ollut minun kohdalla ainakaan merkitystä sillä että kumpi tulee.

Hipkukka Apteekista tosiaan saa sellaisia. Niitä on kahden erilaisia ja toisessa on sekä suolat että ravinteet ja vatsaa rauhoittava maitohappo bakteeri. Tehdään kahdesta eri pussissa banaanin makuinen seos. Meillä on sitä, mutta en ole testannut sitä itseeni.

Lumi Niin minäkin googlasin eilen ja kyllä siellä oli useampi joilla on koko raskauden ajan käytetty diabeteksen hoitoon metuja ja myös ihan lääkäreiden juttuja siitä, että ne eivät ole vaarallisia käyttää silloin. Olikohan se että vuonna 2006 on jo "vapautettu" siitä pannasta ettei saisi käyttää raskauden aikana. Mutta teitysti siinä lukee ihan niin kuin kaikissa muissakin lääkeissä ettei saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana.
Yleensä vaan ilmeisesti ei riitä sitten loppu vaiheessa enää nuo pelkät tabletit kun elimisto menee raskauden edetessä niin koville, että sitten joutuu ottamaan insuliinin siihen rinnalle, mutta joissain tapauksissa pelkät tabutkin riittää.

mussu Itse just sanoin miehelle kans että harmittaa kun vasta kesäkuussa seuraava ultra, kun haluais joka viikko käydä ja varmistaa että kaikki on ok :ashamed:
Onneks tuohon meidän neuvolaan pääsee jos jotain tulee niin pian tarkastettavaksi ultraan.
En sitten tiedä että jos saikkua pitää jatkaa että käynkö hakemassa neuvolan puolelta vai terveyskeskuksen puolelta kun sinne taasen saa työterkankautta varattua ilmaisen lääkäri käynnin.

No, jospa tässä nyt jaksais vielä vartoa ja kaikki menis ok meillä kaikilla jatkossa.

Muoks* Unohtuu aina puolet asiasta.
Tuosta homejuustojen ja muiden syömisistä, niin suomessahan kaikki maito on pastoroitua, eli kaikkien suomalaisten firmojen homejuustoja tms. voi syödä huoletta. Eikä meillä neuvolassa annettu mitään kieltolistoja tälläkään kertaa kuten ei edellisilläkään kerroilla. En ole kyllä aiemmissakaan raskauksissa skitsoillut suuhunlaittamisien kanssa enkä aio nytkään.
 
Moikka.

Eilen siis ilmottauduin mukaan. (alla lainaus eilisestä tekstistäni) =) Ajattelin vaan uudestaan vielä laittaa tän, jos jäi tuonne "unholaan", että listalle saa minut laittaa!!

Rakuuna - la 21.1 - 34v - HySa - 4. lapsi/2. yhteinen - ? - "ihme"


Alkuperäinen kirjoittaja rakuuna:
Varovaisesti ilmottaudun mukaan... Mikäli mahtuu vielä?? En ole vielä soitellut neuvolaan tms... mutta laskettu aika pitäisi olla 21.1.10.

(.) Olin myös tammikuun-09 toivoissa, eli edellinen lapseni syntyi nyt 1/09, eli on 4,5kk tällähetkellä. Toivotaan että vauvan alku pysyy sisällä. Takana myös 2 keskenmenoa. Tämä vauva olisi mieheni kanssa meidän 2. yhteinen. Miehellä 4 lasta edellisestä liitosta. Minun kaksi vanhempaa lastani -99 ja -98 ovat minun edellisestä liitostani.

rakuuna
 
rakuuna Tervetuloa mukaan ja onnittelut plussauksesta :flower:

Sekä samaan syssyyn pahoittelut, että unohdin päivittää sinut listalle, vaikka kyllähän minä sinut sieltä luin ja piti laittaa mutta näemmä sitten unohtui.
 
Huh huh... Onpa pitäny pahoinvointi sohvassa kiinni :( Pari päivää sitten kylläkin mies kävi ostamassa mulle B-vitamiini valmistetta apteekista ja en tiedä, että onko sattumaa vai mitä, mutta en ole sen jälkeen oksentanut. Ruokakin on vähän maittanut ja olo kohentunut. Äiti siis suositteli minulle tuota vitamiinia ja juosten mies lähti ostamaan :LOL: Kaikki tänne mikä vaan ikinä voi helpottaa! Jos vaikka tänään pääsisi pojan kanssa ulkoilemaan, kun en ole oksennuksen pelossa kohta pariin viikkoon kotoa poistunut :eek: Tylsää, että näin ihanassa asiassa on tällainen puoli.

Paljon onnea muuten kaikille plussanneille ja hauskaa ajatella, että tosiaan kohta seuraavat siirtyvät helmikuisiin. Pahoittelut myös keskenmenon kokeneille :hug:

Sellaista piti muilta kysyä, että onko teillä ollut kohdun kasvukipuja vähemmän ensimmäisen lapsen jälkeen? Mietin vaan, että kasvaako tuolla mitään kun niitä paljon puhuttuja nippailuja ei juuri ole. Pahoinvointi kyllä kertoo että hormoneja löytyy, mutta jotenkin luulisi että jotain kipuakin olisi. Voiko olla siis, että toisessa raskaudessa ei niin näitä kohdun kasvukipuja tunne?

Tarrasukkia ja HYVINvointia :heart:

Frigg ja Båsse 7+0
 
Täällä on aika monella tuota pahoinvointia. Minulla oli viime raskaudessa aivan kauhea, 3 kk pelkkää oksentelua, ei vesikään pysynyt välillä sisällä. Nyt kauhulla odotan samaa... Mutta ajattelin laittaa tähän muutaman vinkin, jos vaikka jollekin olis apua, tuli nimittäin kokeiltua lähes kaikkea:

-apteekista saa pahoinvointirannekkeita, joillakin auttavat, painavat akupunktiopistettä
-pillimehut, kun ei haista mitä juo, voi pysyä sisällä
-kurkku, mehujää ja vesimeloni (vaikka vesimeloni on kauheaa oksentaa, sori)
-apteekista saa Postafen-matkapahoinvointilääkettä, minulle määrättiin sitä lopulta, kun mikään ei auttanut ja se toimi, tosin tästä liikkuu vaikka mitä juttuja miksei saa syödä, mutta minulle vakuutettiin Naistenklinikalla että voi, tarkistin vielä teratologisesta tietopalvelusta (Googlettakaa, tosi hyvä palvelu!) kun olin niin skeptinen
-inkivääri vanhan kansan konstina, mutta ei minulla auttanut

Kertokaas muutkin mikä on auttanut pahoinvointiin, lopultahan siihen ei auta kuin aika. Ja minulla tuli tyttö, vaikka sanotaan kovan pahoinvoinnin tietävän poikaa! ;)
 
Eilen sitten pompsahti ne plussat :D
Aamulla...illalla...tänä aamuna...taidan plussailla vielä vko:n eteenpäinkin :LOL:

Vähän taustatietoja:kerrasta tärppäs,5. lapsi olis tulossa :heart:
Itselläni on 3 isompaa (11,10 ja5) ed. liitosta ja uuden mieheni kanssa saatiin perheen pikkuprinsessa 13.1.09.
Tämän uuden "Nöpön" la. näyttäisi olevan 27.1.10 eli eipä sisarruksille ikäeroa tulis kuin 1 vuosi ja pari hassua vko:a :LOL:

Lohjalla asutaan ja Jorvissa tämänkin aion maailmaan puskea,jos vain kyydissä loppuun asti pysyy!

Tuulia ja Nöpö 5+0
 
Gallupit:
Lopetin kahvin juonnin jokunen kuukausi sitten, kun ajattelin sen mahdollisesti vaikuttavan raskautumismahdollisuksiin. Tosin en mä silloinkaan aiemmin paljona juonut.

Mies tulee varmastikin ultriin mukaan, tuskin malttaa olla tulematta. Neuvolaan tulee myös, ellei satu olemaan työmatkalla, joita on paljon...


Sohvi77: Mulla on ihan sama tilanne töissä kun sulla! Olisin pääsemässä pitkään koulutukseen, johon olen jo kauan halunnut. En ole kertonut raskaudesta kuin lähimmälle työkaverille ja len pohtinut pääni puhki kerronko pomolle. Tää asiasta tietävä työkaveri on sitä mieltä, että mun ei kannata eikä tarvi kertoa vielä. Kuulemma joskus pitä olla itsekäskin. Asiaan vaikuttaa myös se, että mun pitää nyt päättää otanko koulutuksen vai en. Mullahan on taustalla km, joten mietin sitä, että mitäs jos nytkin menee kesken ja olen ja olen sitten jättäytynyt koulutuksesta turhaan. Himputin vaikeeta! Saikohan tosta sepustuksesta mitään tolkkua...


Millasia vatsakipuja teillä on? Mulla ei enää jurikaan vihlo, ennemminki kiristelee tai sit semmosia menkkamaisia kipuja. Olen aika hysteerinen ja minäkin ravaan tarkistamassa mahdollista vuotoa. Nämä km uutiset vaikuttaa muhun ihan selvästi. Ja koska olen yhden km:n kokenut, vahtaan omia tuntemuksia liian tarkkaan.

Tissit ei oo kipeet, ihan normit. Paha olo aaltoilee nälän kanssa. Ja jos syö yhtään liikaa, tulee armoton ähky. Silti jokainen oire on tervetullut jos niillä vaan vauvan itselleen saa =)


Muoks. 6+2
 
Eli olen 30v. Sairaala KYS la. vauva laskurin mukaan 22.1. ja 4 tulossa.

Yhden Km:n olen kokenut ennen kolmatta lasta, joten myös minulla se pelko kytee ja vahtaan omia tuntemuksia vähän liiankin tarkkaan. Tuon kolmosen odotus lähti alkuun Terolut+Clomit yhdistelmällä toisesta kierrosta. Nyt söin vuosi sitten 1/2 vuotta clomeja, tupla annoksella eikä tulosta tullut. Aattelin et olisin aloittanu hormonit uudestaan,mutta mies lähti reissuhommiin niin viitsinyt ns.turhaan aloittaa ku ikinä sen töistä ei tiennyt, olisi vaan harmittanu jos tärppipäivät olis hukkaan menneet..:) Aloin myös antamaan vanhoja vaatteita eteenpäin ja niinhän siinä kävi että ihan luomu raskaus sai alkunsa.

Oireita mulla on nippailut ja kunnon menkkakivun tyyliset tuntemukset joita ollut aina alkuraskaudessa. Lisäksi pahaolo aaltoilevasti, hyvä hajuaisti(vähän liiankin hyvä) rinnat arat, nivuseen vihloo, väsymys, palelu ja vaikka sun mitä =)

Mutta kiva että meitä tammikuisia on jo näin paljon =)

:hug: kaikille sitä tarvitseville ja onnea uusille plussaajille. Kaikille tarrasukkia ja mukavia ja vähemmän mukavia oireita!
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiaralA:
Täällä uusi ilmoittautuu. =) LA en tiedä viel tarkkaan ku ei ole viel neuvolaa ollut. Tänään tein plussatestin. LA sijoittuu varmaan tammikuun alkuun. Eli toinen tulossa, synnytyssairaala PHKS :)
tervetuloa, tänne mahtuu hyvin mukaan!

Varmaan se sun LA kuitenkin sijoittuu tammi-helmikuunvaihteeseen ennemmin, kuin tammikuun alkuun - tammikuun alkulaisten plussista on jo kuukausi ;)
Esim. vau.fi sivulla voit laskea arvioidun LA:n joko kuukautisten tai oviksen mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mussu:
Alkuperäinen kirjoittaja KiaralA:
Täällä uusi ilmoittautuu. =) LA en tiedä viel tarkkaan ku ei ole viel neuvolaa ollut. Tänään tein plussatestin. LA sijoittuu varmaan tammikuun alkuun. Eli toinen tulossa, synnytyssairaala PHKS :)
tervetuloa, tänne mahtuu hyvin mukaan!

Varmaan se sun LA kuitenkin sijoittuu tammi-helmikuunvaihteeseen ennemmin, kuin tammikuun alkuun - tammikuun alkulaisten plussista on jo kuukausi ;)
Esim. vau.fi sivulla voit laskea arvioidun LA:n joko kuukautisten tai oviksen mukaan.
Juu se voi olla :) En yhtään tiedä, kun tänään vasta tein testin ja plussaa näytti. Aikasemmin tehnykkään.:) Saa nähdä. Sielt laskurist näytti et alkupuolella olis LA:)

 
Heippa,
ihan varovasti kurkin tänne teidän pinoon. Tein eilen testin ja sain haamun,joka tänä aamuna oli vahvistunut plussaksi. Kiertopäivät kuitenkin tosi vähäiset joten joudun vielä testaamaan uudelleen ja toivomaan,että kaikki ok. :ashamed: L.A. olis laskurin mukaan 1.2. mutta sektio tulossa ja sehän olis sit n. viikkoa ennen ja tammikuun puolella siis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiaralA:
Onnea Petite plussasta :heart: Itsekin liityin juuri tähän pinoon.

Kiitos paljon! :heart: ja onnea sulle myös :flower: :hug:
Vähän hirvittää näin aikaisin tulla,mutta kun ei viiti kaikista vaivoista ja ajatuksista rasittaa vauvakuume-puoltakaan enää. :ashamed:
 

Yhteistyössä