***TAMMIVAUVAT*** Toukokuussa

Enie Mahtavaa, onnea paljon! :flower: :heart:

Oon tytön kanssa sairaslomalla ja käytiin lääkärillä, silmätulehdus ja korvatulehdus. Sen verran itseäkin mietityttää tuo kohtuosaston tilanne, et mietin pääni puhki, olisko mitään keinoa, et pääsisin samalla reissulla ultraan. :D Mut kun tyttö oli mukana niin eihän siinä oikein ollut. Eli se malttamattomuus vaivaa täälläkin suuresti. :D Mut enköhän ensi viikkoon kestä. =)
 
Onpas täällä taas luettavaa roppakaupalla! Ihanan aktiivinen ketju :heart:

Tervetuloa ja onnittelut uusille plussanneille!

Enielle sydämelliset onnittelut! :heart: :heart:

Mitäs kaikkea täällä on puhuttu... Ultrasta ainakin. Mulle lääkäri sanoi että sitten on paras aika tulla ultraan kun 7 viikkoa on täynnä, silloin kuulema näkyy varmasti sykkeet ja sikiöiden lukumäärä. Me mennään vasta 8+3 kun edelliselle viikolle ei saanut aikaa. Vielä kaksi viikkoa pitää odottaa!

Snowangel kyseli milloin vahva plussa. Mä tein vain yhden testin kp 32/24-31, ovulaatiosta 15 päivää. Sen verran vahva oli että uskoin kerralla :D
Snowangel :hug: toivotaan että sun testit on susia.

Mitä Tashille kuuluu? Sulla oli jotain pientä vuotoa?

Tillukas mäkin olen skeptinen tämän raskauden suhteen, ja olin aivan samanlainen esikon kanssa: aina piti tarkistaa hengittääkö vauva normaalisti. Itse asiassa teen vieläkin tarkistuskäyntejä esikon (3v.) luona kun hän on nukahtanut :ashamed: Jonkinlainen tapa siitä on tullut.

Täällä ollaan mahataudissa, jee jee. Onneksi juuri luin vauva-lehdestä vai oliko se kaksplus, että vauva on suojassa vaikka äidillä ei pysy mikään sisällä. Tässäkin kirjoittaessa käyn välillä tyhjennyksellä. Eikö ole ihanaa jakaa kaikki asiat :D

Hajuherkkyys on mulla nyt uusi oire. Ja nännejä pitää kokeilla vähän väliä onko ne vielä kipeät... Kai ne nyt kipeytyy kun niitä jatkuvasti pusertelee :headwall:

Mukavaa viikkoa kaikille! :wave:
 
Mäki täällä jännäsin Enien puolesta, ihanaa että kaikki on hyvin! Varmasti rauhotti mieltä kun sait "kunnon todisteet" vauvojen hyvinvoinnista :)

Puhutteko te nyt siitä varhaisultrasta, kun ihmiset täällä kyselee ultrista viikolla 7 ym.? Millonkas se np-ultra muuten on, voisiko joku valaista tietämätöntä :ashamed: Vitsi mäkin haluisin johonki varmistamaan, että kaikki on ok, nyt on vielä semmonen olo että "jos en kuitenkaan ole raskaana vaik kaksi testiä niin väittääkin." Mutta taisitte mainita, että yksityisellä maksaa joku 100e? Ehkä koitan malttaa mieleni.

Mulla alkoi pahoinvoinnit kunnolla eilen, lähdin töistä puolen päivän jälkeen (työkaveri onneksi tietää, että olen raskaana niin ymmärsi hyvin tilanteen). Tänään tuli sitte ekat viralliset raskauspahoinvointi oksupoksut, JEE :D

Luin artikkelin, että tunnin välein kannattaisi koittaa syödä jotain pientä ja "viileätä" kun pahoinvointia on. Suositeltiin mm. pieniä rahkoja. Pitäisi kuulemma auttaa. Itse hieman mietin uskaltaako mitään syödä, vai tuleeko kaikki ylös. Tosin viileät välipalat kyllä houkuttelevat lämpimiä aterioita enemmän... Mites teillä muilla?

Sitten vielä G:

Kuinka paljon juot nyt raskaana ollessasi kahvia? Onko kahvinkulutuksesi muuttunut raskaaksi tulon jälkeen?

Ainiin! Nyt tulee sitten todella höhlä kysymys, mutta koittakaa kestää tämäkin "aloittelijalta". Eli kun tänään mulla on rv 6+0, niin olenko viikolla 6 vai 7? Nimittäin jos raskauden ensimmäinen viikko, esim. kolme päivää raskautta, olisi ollut se rv 0+3, niin voinko nyt puhua, että tämä rv 6+0 on mun seitsemäs raskausviikko? Olipahan taas mahtavasti selitetty, ymmärsiköhän kukaan. Ja ei, matematiikka EI ole mun vahvimpia puolia, olen nyt ihan oikeesti miettiny tätä pääni puhki :D
 
Jenninho Me ostettiin tää talo neljä vuotta sitten (vai viisi...) ja tässä oli kans piha täysin villiintynyt. Ekana vuonna poistettiin syreenejä, lumimarjaa ja muita täysin koko pihan vallanneita pensaita. Tuolla pihalla on vieläkin kuopat niissä kohdissa mistä ne on kaivettu :snotty:
Seuraavana kesänä aloin noita kukkapenkkejä huoltaa, mutta se jäi kesken. Oli työrumbaa yms. Sitten tässä on ollutkin joka vuosi jotain, hoitojaksoja, keskenmeno, pojan odotus :heart: ja viime kesä meni vauvaa ihastellessa. Nyt päätin, että olis jo korkea aika tuolle pihalle jotain tehä. Hävettää suorastaan myöntää naapureille, että olen ammatiltani puutarhuri :ashamed:
Ja pojallekin pitäisi jonnekin saada hiekkalaatikko. Ja nuo montut täyttää. Vaikka ne kivoja leikkipaikkoja tuntuu olevankin, niin minusta ei ole kiva sateen jälkeen, kun jätkä menee niihin kuraamaan itseänsä :kieh:

Alkuraskauden ultralla
minnä ainakin tarkoitan tuota n. rv7 olevaa ultraa. Minä saan sen automaattisesti, koska raskaus on alkanut alkionsiirrosta. Käyn hoitavalla polilla.
Niskapoimu ultra on viikoilla 11-13. En tiedä mikä tilanne on nyt, mutta pojan odotus aikana (2007) meidän neuvola ei tarjonnut tuota. Käytiin yksityisellä.
 
pinkgreen tälläinen hinnasto on väestöliiton sivustolla ultrista (tuli vähän sekavasti kopioituna)
Raskaudenajan ultraäänitutkimukset
kokonaishinta / omavastuu
Varhaisraskauden ja myöhempi normaalin raskauden UÄ
95 - 143 / 68 - 100
Raskaudentilan UÄ (niskaturvotus)
115 - 163 / 81 - 112
Sikiön yksityiskohtainen morfologiatutkimus UÄ:llä (rakenne)
147 - 195 / 105 - 137

Meillä muuten kunta tarjosi (2007) tuon rakenne ultan (muistaakseni rv21) kaikille odottajille. Ja ensisynnyttäjille tarjottiin lisäksi synnytystapa arvio, johon liityi myös ultra, raskauden loppupuolella.

Mitenköhän nuo ultrat nykyään menee? Silloin pojan odotus aikana oli kovasti juttua siitä, että joka kunnassa oli erilainen käytäntö ilmaisten ultrien suhteen. Tulikohan siitä joku yleinen ohjeistus? No, tämäkin selvinnee sitten neuvolassa viimeistään.

 
Enietä onnittelemassa tuplaonnesta! :heart: :heart:

Itse odottelen myös kaksosia, nyt rv 12+5. Halusin vain tulla kertomaan sinulle ja muille vuodoista kauhistuneille yhden onnellisen tarinan: Itse olen vuotanut kahteen eri otteeseen ihan lorottamalla verta ja hyytymiä (noin rv 10 - 12), näiden välillä lisäksi jatkuvaa tuhruttelua, joka edelleen jatkuu ja silti kaikki on hyvin. Vuodot voi siis olla myös vaarattomia, mutta ymmärrän kyllä täysin, kuinka ne pelästyttävät. :)

Hyvää odotusaikaa teille kaikille ja voikaahan paksusti! :wave:

Terkuin,
Valkolilja & möykyt marrasmasuista rv 12+5
 
Hei vaan ja kysymystä pukkaa..
Elikkäs olen vähän ymmälläni et mikä se mun laskettu aika sit oliskaan ku viimeiset menkat alkoi 9.4. ja jos laitan kiertopäivien määräksi tuon 20 mikä oli 2 viimeistä kiertoa niin onko ok? meinaan ku aina aikasemmin se kierto oli siellä 28 päivän tienoilla??

Neuvolaan meinasin huomenna aikaa varailla ja ois kiva tietää millä viikolla sitä on menossa :)

Omaa napaa muuten: tissit on tosi kipeet ja vatsaa alkaa juilimaan ku paljon touhuilee. Tuntuu et jalat on super levottomat ja koko ajan menossa johonkin päin, mutta sitten ku pysähtyy niin meinaa samantien nukahtaa vaikka seisaalteen.. myös autolla pitkän matkan ajaminen alkanut hirvittää ku meinaa ihan oikeesti nukahtaa rattiin :eek:

aloin tällasta odotus blogiakin kirjottelemaan, tuo on vaan jotenki epälooginen ku ne ekat jutut on siel sivun alimmaisena ja uusin aina ekana siinä ylhäällä..

http://kultahippunen.vuodatus.net/

Ihana lukea muiden tammivauvoja odottavien juttuja kun niin samantapaiset ajatukset ja tunteet risteilee mielessä :) paljoa en ole kommentoinut, mutta samoilla linjoilla täällä liikutaan :)
 
Jep jep, kyllä se nyt vaan on niin, että pahoinvointi alkaa ilmotella itsestään :/ :) . Siis hyvä ja huono juttu. Hyvä siinä mielessä, että raskaus tuntuu konkreettisemmalta ja huono siinä mielessä, että kammoan yrjöämistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MärthaLouise:
Enie hienoja uutisia!! Millä rv siis olet nyt?? Mietin sydänäänten näkymistä ultrassa... ;)
Eli menkojen alun mukaan olisin tänään rv7, mutta kun ne minun menkat on niin kummalliset niin itse ajattelin että se olisi se 6+1 ja nyt tämän päiväisen ultran mukaan se olisi 6+2.
Minulla ne menkat aina alkaa tuhruilulla ja välillä ei tule mitään ja sitten on päivän kaksi kunnon vuotoa. Joku neuvoi tuolla kuumeilijoiden puolella katsomaan sen tärppi ajankohdan tuosta kunnon vuodosta ja raskaustestin plussaus ajan kohdasta ajattelin myös että se olisi se todellisempi vaihtoehto.
Neuvola vaan katsoo milloin menkat alkaneet ja piste.
Mutta se todellinen laskettuaikahan tulee sitten siinä rv 12 ultrasta.

Sikiöpussin läpimitat oli molemmilla 1,8 eli periaatteessa taasen se vastais sitä rv 7 lähemmin.

Eli otappa tästä nyt sitten selvää =)
 
Onnea onnea Enie!!! Mahtavaa! Eli tämän päiväisen ultran mukaan sulla olis 6+2 niin sittenhän voisin uskoa että perjantaina mullakin syke näkyis...tai siis vauvalla...mulla varmaan ei kun jännitän sitä hetkeä ihan kamalasti :/
 
Tuleeko kellään muulla nenästä verta :eek: Tai ei tuo varsinaisesti vuoda. Nenää kutittaa koko ajan ja vaikkei mitään niistettävää ole. Kun sitten saan niistettyä, tulee verihyhmiä. Ja mie en mitenkään herkkä ole nenäverenvuodolle. Pitäisiköhän lukea raskausoireeksi?

Tein tänään jauhelihakastiketta. Taitaa taas mennä sianliha boikottiin :x Kamalan hajuista ja maistuukin inhottavalta. Sama oli esikoisen raskaudessa, koko raskausaikana en voinu sietää. No, sehän on kolesteroliarvoltaan ei-terveellisin (jotain positiivista).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Eli menkojen alun mukaan olisin tänään rv7, mutta kun ne minun menkat on niin kummalliset niin itse ajattelin että se olisi se 6+1 ja nyt tämän päiväisen ultran mukaan se olisi 6+2.
Minulla ne menkat aina alkaa tuhruilulla ja välillä ei tule mitään ja sitten on päivän kaksi kunnon vuotoa. Joku neuvoi tuolla kuumeilijoiden puolella katsomaan sen tärppi ajankohdan tuosta kunnon vuodosta ja raskaustestin plussaus ajan kohdasta ajattelin myös että se olisi se todellisempi vaihtoehto.
Neuvola vaan katsoo milloin menkat alkaneet ja piste.

Eli otappa tästä nyt sitten selvää =)
Tuhruilu kuuluu edelliseen kiertoon. Kp1 on se päivä, jolloin kunnon vuoto alkaa, siinäkin tapauksessa että kunnon vuotoa tule vain päivän tai kaksi.

 
Hipkukka Mulla tuli vielä viime viikolla ( ja myös edellisessä raskaudessa) ihan hullun lailla verta nenästä! Sitä tuli niistäessä, ei niistäessä, ihan itsestään ja jos joku hipaskin nenään! Saattoi vuotaa minuutin tai tunnin pahimmillaan kerrallaan! :ashamed: Inhottavaa!

UniUnna Kiitos kysymästä, kuuluu samanlaista kun ennenkin. Pientä vuotoa ja vatsan jännistystä on edelleen. Vatsa ei ollut toiminut pariin päivään, mutta tänään sitten toimi. Masukin tuntuu paremmalta jo, vai kuvittelenko vaan. :D Eli "jännitys" saattoi johtua vatsan toimimattomuudesta :p Vuotoa on ehkä puol milliä enemmän kuin eilen, ja sitä tulee edelleen vaan pyyhkiessä, ei edes joka kerta silloinkaan (onneksi). Neuvolaan en vieläkään ole uskaltanut soittaa, mietin, että jos varais sen varhaisultran yksityiseltä ensin ja kävis siellä, sen jälkeen soittais neuvolaan, jos on enää mitä kertoa tai ilmoittaa. Kauhee pessimistii musta on tullu! :$

Enielle onnea kun kaikki on kunnossa! :heart: :hug:
 
Pinkgreen Juuri noin minäkin olen ymmärtänyt eli 6+jotain tarkoittaa sitä että on 7. raskausviikko menossa =) Korjatkaa jos olen väärässä!

Enie Ihana että kaikki oli hyvin!! :heart:

Galluppiin vastaus, että kaksi isohkoa kupillista juon aina aamulla kahvia. En normaalistikaan paljon tuon enempää ole juonut, ehkä myöhemmin päivällä voin kupillisen juoda, mutta nyt olen sen ihan tarkoituksella jättänyt pois, kun kolmea kupillista suositellaan ja tosiaan nuo aamukahvit melko isosta kupista tulee hörpittyä :D Aamukahvit on aina saaneet mahan toimimaan hyvin, mutta nyt se ei enää toimikaan?? :eek:

Lili78 Sain soittoajan lääkärille vasta ensi viikolle metuista, joten ei vielä tarkempaa tietoa. Kun soitin tuosta, niin kysyi että eikö neuvolassa osattaisi neuvoa, mutta suostui sitten tuon soittoajan antamaan lääkärille?? Jotenkin outoa, minusta se kuuluisi vielä heille vastata tähän, kun siellä olen niin pitkään asioinut :D Mutta mutta, luulen että se vastaus on minullekin tuo sama eli jatkaa vielä näiden syömistä ensimmäisen kolmanneksen ajan.

Snowangel toivottavasti sinullakaan ei tuo tuhru tarkoita mitään! :hug: Testeistä sen verran, että mulle tuli vahva viiva testiin vasta viikko sen jälkeen kun menkkojen olisi pitänyt alkaa eli olisiko ollut 37/30, sitä ennen pelkästään haalean haaleita viivoja kaikkiin testeihin. Ja juu, vasta tuosta kuudennesta testistä uskoin :D

ON: Tänään on ollut jännää paineen tunnetta tuolla alavatsalla. Edelleenkin joka vessareissulla pelottaa, että vuoto on alkanut.. Meneeköhän tämä ohi koko raskauden aikana??
 
Enie hienoa! :heart:
Hipkukka minulla myös edellisesä raskaudessa nenästä verta ja ikenetkin myös tosi herkästi vuotivat verta..ovat niitä raskausoireita limakalvoilla :D
Itse ravaan yhtä päätä vessassa aina kun tuntuu että jotain "lirahti"....onneks vaan valkovuotoa eikä toistaiseksi ainakaan verta/ruskeaa tuhrua jollaista kahdesta edellisestä keskenmenneestä odotuksesta tuli alkumetreiltä asti...

Paljon on monilla jo oireita ;) niitä itsekin jo odottelen.
Eniemiten sulla purettii estolääkitys kun mulla pahentunut odottaessa aina migeenit ja tiputuksessa kohtausten kestettyä vuorokauden yhtäjaksoisesti..Neurologi olis aloittanut estolääkityksen odotusajalle vaikka muuten pärjään kohtaulääkkeiden turvin jos pahaksi äityy.Sain luvan käyttää Imigran nenäsuihkettakin rv30 asti kun istukan läpäisevyys% on vaan 20% ja puoliintumisaika 2h..Aika kurja olo oli aina kun joutui lääkettä ottaa mut terve lapsi syntyi =)
 
Eilen sitten kerrottiin lapsillekin että saavat kaksi uutta sisarusta jos kaikki menee hyvin.
Hyvin ottivat ja heistä mukavaa kun tulee pikku vauvoja. Nuorimmaista vähän pelkäsin kun kerran ennen raskautta sanoin, että eikö olis mukava jos tulis vauva, niin ei kuulemma olis kun sitten hän ei olis enää se "vauva" :LOL: Kovasti kuitenkin alkoi eilen sitten miettiä kaikeinlaista leluista, huoneiden jakoon.

G: Minulla on kofeiini addikti. Aiemmin join kahvia aamulla 2 mukia ja töissä lisää 3-4 vähintään ja sitten vielä opin iltakahvinkin juomaan eli siinä sitten 1 muki jos sen joi.
Lisäksi kofeiinia vedän PepsiMaxista ja sitä tytöt kuluu :ashamed:
Töissä menee 1-2 kpl 1,5l pulloa ja kotona toiset mokomat päivässä.
Mutta onneksi nyt kun on pitänyt opetella syömään ihmisiksi ja olen koittanut syödä pieniä annoksia tuon tuosta, eli hedelmiä, jogurttia jne...niin kulutus on tippunut aika roimasti.
Ennen en syönyt päivällä mitään vaan vedin vain pepsiä ja kahvia.
Nyttemmin ihan ennen raskautta koitin jo alkaa vähentämään kahvin juontia ja nyt se on 1-2 mukia aamulla ja sitten ehkä se ilta kahvi. Harvoin juon vielä 1 mukin töissä, mutta joskus.
Tulipas pitkä vastaus =)

alice in w:
Niin se purettiin. Ilmeisesti ne minun estolääkeet ei missään nimessä ole raskaudenaikana käytettäviä. Se oli välitön ei niille lääkkeille lääkkäriltä kun kävin viimeviikolla neuvolassa. Minulla on kolmet eri kohtaus lääkkeetkin niin nekin kaikki kiellettiin.
Eilen laittoi minun taakse ohjeet tiputuksesta, kun on tuota oksentelua niin paljon ettei mikään pysynyt sisällä...,tosin eilen sitten sekin onnistui jo iltapäivällä ja illalla jaffan kanssa, että jos vielä oksentelen niin pitää mennä ottamaan nestettä tipankautta tk:n päivystykseen 1-1,5l. Se tosin ei liity migreeniin muuten kun että jos sokerit romahtaa niin se tietää migreeniä myös. Nyt tosin sen sokerilääkityksenkin kanssa pitää elää päivä kerrallaan ja annostella sen mukaan miltä arvot näyttää, ettei mene liian alas arvot oksentelun takia.
Mutta pitää minun kysyä sitten KYS:stä sitä asiaa, kun käy äitipolilla, että mitä sen kanssa voi tehdä. Toisaalta voisin soittaa sinne neuropolille omalle hoitajalle ja kysyä jo nyt ohjeita mutta todennäköisesti tulee suht pian mammapoli tai osasto käynti sinne niin menee sitten samalla käynillä.

Minulla on näköjään tälläinen Runeberg aamu, kun tekstiä tulee ja tulee vaan :LOL:

Aurinkoista keskiviikkoa kaikille :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Tuleeko kellään muulla nenästä verta :eek: Tai ei tuo varsinaisesti vuoda. Nenää kutittaa koko ajan ja vaikkei mitään niistettävää ole. Kun sitten saan niistettyä, tulee verihyhmiä. Ja mie en mitenkään herkkä ole nenäverenvuodolle. Pitäisiköhän lukea raskausoireeksi?

Tein tänään jauhelihakastiketta. Taitaa taas mennä sianliha boikottiin :x Kamalan hajuista ja maistuukin inhottavalta. Sama oli esikoisen raskaudessa, koko raskausaikana en voinu sietää. No, sehän on kolesteroliarvoltaan ei-terveellisin (jotain positiivista).
Mulla sama "ongelma" et nenäst tulee verta, ei vuotamalla mut just tolleen aika samal tyylillä. Inhottavaa. Luultavasti jokin raskausoire. :)
 
Minut voi poistaa listalta :'( .
Ei jaksanut meidän masuvaavi pysyä matkassa. Eilen illalla alkoi kova vuoto, joka jatkuu ja jatkuu. Ihan selvältä keskenmenolta tämä vaikuttaa, kun minulla on sellainen viimeksi joulukuussa ollut. Olo on tyhjä.
Toivottavasti nyt alkaisivat lääkärit ottamaan minut todesta ja tutkisivat mistä toistuvat km:n johtuvat. Toivotaan parasta.

:heart:Oikein ihanaa masunkasvattelua Teille kaikille ja Hyvää Kesää! :heart:
 

Yhteistyössä