***TAMMIVAUVAT*** Toukokuussa

Tigru87 Tervetuloa porukkaan ja onnittelut plussauksesta :flower:

snowangel Voimia ja toivottavasti alkavat tutkimaan asiaa. Toisaalta eihän se vielä ole varmaa että raskaus keskeytyy vaikka olisi runsastakin vuotoa. Poistin kuitenkin pyynnöstäsi listalta, mutta jospa sinut saisi lisätä sinne takaisin. :hug:

Hipkukka ja Pinguli Oletteko kokeilleet A-vitamiini tippoja nenään? Ne auttavat ainakin jos limakalvot kuivana niin todella nopeasti ja tehokkaasti. Itsellä ainakin auttaa.

snowangel Voi, olen pahoillani. :hug:

Täällä alkaa toi kuvotus ja yökkäily vähän häiritsemään. En oikein pysty keksimään mitään, mitä voisin syödä, kaikesta tulee vaan sellainen olo, että ei pysty. Hapankorppuja ja Beceliä oon vedellyt parhaalla menestyksellä... :snotty:

Oon vieläkin saikulla, sekä tytön että itsen takia. Tyttö siis ei saanut lääkäriltä lupaa mennä päiväkotiin vielä ja eilen nousi itsellekin kuume 37,8:aan. Mutta se ei silti oo mitään verrattuna siihen, et miehellä oli aamulla 39. :eek: Mikä lie tauti tämä tällainen, toivottavasti ei sikainfluenssa. :D Olemme siis koko perhe kotosalla, mikäs tässä ollessa. =)

Snowangel pahoittelut!! :hug: Mulle sanottiin että kolmen perättäisen km:n jälkeen alkavat julkisella puolella tutkimaan ja km:n pitäisi olla lääkärin toteamia tässä tapauksessa. Toivottavasti saatte selvyyttää tilanteeseen ja tietysti toivon että mahdollisimman tärppäisi uudestaan! Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja snowangel:
Minut voi poistaa listalta :'( .
Ei jaksanut meidän masuvaavi pysyä matkassa. Eilen illalla alkoi kova vuoto, joka jatkuu ja jatkuu. Ihan selvältä keskenmenolta tämä vaikuttaa, kun minulla on sellainen viimeksi joulukuussa ollut. Olo on tyhjä.
Toivottavasti nyt alkaisivat lääkärit ottamaan minut todesta ja tutkisivat mistä toistuvat km:n johtuvat. Toivotaan parasta.

:heart:Oikein ihanaa masunkasvattelua Teille kaikille ja Hyvää Kesää! :heart:
Hirmuisesti jaksamista sinne :heart: :hug:

Enie: Enpä oo muuten kokeillut. Pitääpä pitää mielessä. Kiitos vinkistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pinguli:
Tietääks kukaan muuten et pääseekö kunnalliseen varhaisultraan perhesuunnittelu neuvolaan, vaikka ei olis mitään vuotoja tms?
Riippuu varmaan ihan kunnasta. Meillä pääsee ultraan vain jos on vuotoja tai lasketussa ajassa on epäselvyyttä. Eikä meidän neuvolassa ole ultraakaan. Olen kuullut, että jossain ultrataan melkein joka neuvola käynnillä.

Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Tietääks kukaan muuten et pääseekö kunnalliseen varhaisultraan perhesuunnittelu neuvolaan, vaikka ei olis mitään vuotoja tms?
Riippuu varmaan ihan kunnasta. Meillä pääsee ultraan vain jos on vuotoja tai lasketussa ajassa on epäselvyyttä. Eikä meidän neuvolassa ole ultraakaan. Olen kuullut, että jossain ultrataan melkein joka neuvola käynnillä.
mä en päässyt edes ultraan vaikka alkuraskaudessa oli pientä vuotoa..
:/ Olis varmaan tarvinut vuotaa kunnolla, ennenkuin ottavat. :whistle:

Heips!
Vähän "hölmö" kysymys, mutta olen uusi näiden asioiden kanssa: Mitä ensimmäisellä neuvolakerralla tapahtuu? :eek:
Olo on todella epätodellinen, sekava. Mahassa juilii väliin todella paljon, aivan kuin olisi menkat alkamassa mutta ei kuitenkaan, ja turvottaa!
Kaikki on niin uutta ja ihanaa..
Eka neuvola tosiaan parin viikon päästä, eikä neuvolan täti puhelimessa kunnolla selittänyt mitä siellä tehdään, sanoi vain että ekalla kerralla menee yleensä reilu tunti, kannattaa varata aikaa.
rv 5+4 menossa..

Alkuperäinen kirjoittaja Routa87:
Heips!
Vähän "hölmö" kysymys, mutta olen uusi näiden asioiden kanssa: Mitä ensimmäisellä neuvolakerralla tapahtuu? :eek:
Katsotaans miten hyvin muistan... Ekalla kerralla jutellaan raskauden kulusta, raskauteen kuuluvista tutkimuksista, ruokailutavoista yms. Saat epämääräisen pinon erilaisia esitteitä. Katsotaan laskettuaika, täytetään neuvolakortti. Otetaan verinäytteet, joista katsotaan sukupuolitaudit ja veriryhmä. Mahdollisesti otetaan hemoglobiini. Punnitaan, painoa seurataan joka käynnillä. Katsotaan siun virtsasta glukoosi ja mikähän se toinen oli... Miulle näytettiin tuolloin ekalla kerralla se näytevessa, jossa jatkossa piti ennen neuvolaa käydä näyte antamassa.
Tuossa se taisi olla pääpiirteittäin, tietysti sisältö voi vaihdella neuvoloittain. Meillä kuunnellaan sydänäänet vasta rv13-14 lääkärineuvolassa. Eivät halua ennen sitä kokeilla edes, kun doplerilla sydänäänten kuuleminen ennen tuota on epävarmaa, eivätkä halua turhia huolia herättää.

Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Aa, okei. Neuvolatädilt kysäsin sähköpostilla, muttei oo viel vastannut. Meilläkään ei oo neuvolassa ultraa. On vaan jotenki niin stressaantunu ja tuntuu ettei saa mielenrauhaa joulukuisen rv 6-7 tienoilla tapahtuneen km:n takia. Pelkään niin paljon.

Mukana siis vielä ollaan. Oltiin Kuusamossa mökkeilemässä ihan ilman tietokonetta :) Mökillä alkoikin sitten tämä ihana pahoinvointi ja oksentelu. Nyt täytyy sanoa, että onneksi jäin tämän laman myötä työttämäksi, koska en voisi kuvitellakaan tekeväni mitään työtä. Olo on niin kamala koko päivän, että hyvä kun pystyssä pysyy. Poika onneksi pitää rutiineissa kiinni ja tulee myös väkisin ulkoiltua. Mieskin on kultainen ja töiden jälkeen jaksaa vielä minuakin passata. Harmittaa vain kun ei nyt pysty oikein iloitsemaan, kun on niin kurja olo jatkuvasti. Toivottavasti tämä olo menee nopeasti ohi ja pääsisin takaisin normaali elämään :/ Tänään kun mies tulee töistä, niin lupasi tuoda apteekista sellaisen pahoinvointi rannekkeen. Kaikkea pitää nyt yrittää :) Jos jollain on hyviä vinkkejä tähän ällötykseen, niin otan mielelläni vastaan. Inkiväärin on sanottu auttavan, mutta en ole päässyt oikein selvyyteen että onko se hyväksi.

Mekin kerroimme jo pojalle, että äidin vatsassa on vauvan siemen :) Kerroin myös siitä, että nyt pitää vain odottaa että jaksaako se siemen kasvaa. Eipä poika siihen erityisemmin reagoinut. Sanoi vain että se on sitten poika! Tuli itselle sellainen olo, että kai se sitten on. 4-vuotias poikani tuntui tietävän raskaudestakin jo ennen meitä. Sanoi koko ajan, että äidin vatsassa on vauva ja piirsi kuvan, jossa oli myös vauva. Ihme meedio :LOL:

Mutta parempia oloja odotellessa, toivotan kaikille hyviä vointeja :heart:

Pahanolon selättämisestä

Tuli muuten just mieleen kun tuota friggin kirjoitusta luin että neuvolassa lääkäri eilen neuvoi kokeilemaan akupunktiopistettä joka on peukalon ja etusormen välissä. Eli siitä painamalla pitäis pahanolon helpottaa. Ei kyllä ole itse moista muistanut.

Mullekin neuvolantäti sanoi, et ekalla kerralla menee ainakin tunti, mut en kuolemaksenikaan keksi, mitä hemmettiä siellä tehdään niin kauan. En muista et esikosta olis tollasta maratonsessiota ollut. Punnitus ja verenpaine ja hemoglobiini tietty, mut mitä muuta? Kaiketi se kirjaa koneelle taustatietoja, kyselee kaikkea omituista (muistaakseni), laittaa lähetteet niihin sukupuolitautitesteihin (ja reesustekijä testataan kans muistaakseni), sen käynnin perusteella laitetaan lähetteet myös niskapoimu-ultraan (vaiko kumpaankin ultraan), käydään varmasti läpi ruokavaliota ja muita elintapoja, ehkä jotain äitiysetuusten hakemiseen liittyen myös. Niin ja mut ainakin pakotettiin varaamaan hammaslääkärin aika. :D Sellaisia tulee mieleen, mut en silti tajua miten siinä menee tunti. No sehän selviää sitten 1,5 viikon kuluttua. =)

Snowangel, voi kurjuus :(

Me saimme tänään hyviä uutisia varhaisultrasta, kun siellä se pieni sydän sykki kovasti. Pituutta on 9 mm ja kasvuvauhti tässä vaiheessa on 1 mm/päivä, aika hurja tahti. Mulla siis nyt rv 6+5 menkoista laskettuna, mutta tuo koko vastaa kuulemma rv 7+1.

valf pieni utelu, eli siis oliko sikiöpussin vai alkion pituus tuon 9mm? Minulla mitattiin ultrassa sikiöpussien koko ja ne olivat molemmat sen 1,8cm ja koko vastais kuulemma n. 6+2 vaikkakin tuolla liberolla kun katsoo niin 2cm on 7 vk:n ikäinen.
Kai se kaks milliä sitten on niin ratkaiseva.

No vielä lisäystä kun piti käydä tuolla sivuilla niin 8mm sikiö taasen on rv8 ja lopussa jo 14mm!!! Hui mitä kyytiä ne kasvavatkaan vaikka tuntuvat niin pieniltä :)

Eli tosiaan varmaan alkion pituutta on sinulla tarkoitettu?

snowangel :'( :hug:

Tänne ei mittään ihmeellistä. Väsyttää niin hirmuisesti, että ei edes täällä netissä jaksa roikkua juurikaan. Koitan käydä joka päivä pinon kuitenkin edes lukemassa.

Kahvigallub
ennen join kahvia aamulla 1-2 kuppia, aamupäivällä 1, päivällä 1 j vielä iltapäivällä 1 ja jos kahvia en saanut 12 mennessä, oli migreeni valmis, mutta kas, nyt ei tee tiukkaakaan olla ilman, mutta pelkkä maistaminen yököttää :x Eli nyt en juo yhtään, vähän sitä töissä ihmetellään jo ;) Kyllä ne selvästi alkaa arvailemaan jo, vaik eivät suoraan kysykään - vielä.

Ai täällä on ollut kahvigalluppia, no vastataanpas: Vähensin kahvin ja teen juontia jo ennen raskautta, koska meinasin, että se saattoi olla yksi raskautumista heikentävä tekijä. Plussan tultua testiin en oo pystynyt juomaan kuin väkipakolla n. 1 dl kahvia kerrallaan, ja sitten enää pelkkää teetä. Nyt ei enää mene edes se tee. Tänään en oo juonut mitään kofeiinipitoista, ja siitä onkin sit kiitoksena tää päänsärky. :xmas: Mut kun ei PYSTY. |O

Enie tuo 9 mm on tosiaan alkion koko eli pää-häntä-mitta :) Saatiin kuvakin, josta voi silmämääräisesti arvioida sikiöpussin kooksi noin tuplasti tuon eli pari senttiä. Mutta alkion koosta lääkäri oli vain kiinnostunut, pussin kokoa ei mitannut lainkaan.

Ja kahvigallupiin voisin antaa eriäviä kokemuksia, eli yhtään kokonaista kupillista en ole ikinä saanut alas eikä se varmaan nytkään muuksi muutu. Tämän takia en siis ainakaan työkavereille paljastu, mutta joutuvat sitten ihmettelemään sitä miksi syön koko ajan... :D

Iltaa kaikille :wave:

Uskaltaisikohan sita siirtya varovasti ja pikkuhiljaa tanne puolelle tuolta kuumeiluosastolta?

Testi naytti plussaa maanantaina eli rv:t on komeat 4+1 ja jos kaikki menee hyvin 12/07 syntyneesta esikoisesta tulee isoveli 19.1. hujakoilla! Synnytyssairaalaksi voisi merkata vaikka ymparipyoreasti Englanti.

Huh, koko juttu tuntuu vielakin ihan epatodelliselta, en todellakaan kuvitellut raskautuneeni tassa kierrossa, ei ollut mitaan oireita rintojen kipeytymista lukuunottamatta, joka on ihan normaali PMSoire mulle. Esikoista odottaessa oli vaikka mita oireita jo ennen positiivista testia, palelua, nannikipua, pahoinvointia jne. Mutta ihana yllari siis!

Ja vastaanpa nyt heti tahan kahvigallupiin, vaikka vasta kaksi paivaa raskaana olen ollutkin :D, eli ei ole kahvikulutustottumukset viela muuttuneet, aamulla kupillinen ja joskus paivalla toinen.

Yritan nyt lukea muutaman sivun taaksepain, etta paasen paremmin sisalle juttuihin!

vadelmilla Tervetuloa porukkaan ja onnittelut plussauksesta :flower:

valf nyt alkoi mietityttämään että kumpikohan mitta se sitten minulla olikaan? Kyllä se on sen sikiöpussin mitta kun sen se lääkäri mittasi molemmilta ja sanoi samat luvut molemmista ja kun katsoo viikkoja ja sen pussukan kokoa niin se täsmäis paremmin.
Näköjään eri käytäntöjä siinäkin eri paikoissa.

(.) Edelleen kamalat migreenit ja pahaolo jatkuu. Ei mitään helpotusta tiedossa. Ystävä eilen lohduttikin että jospa se ei kestäisi kun sinne viikolle 12 asti. Tämä on kyllä jotain ihan mahdotonta ja varsinkin kun ei aiemmista raskauksista ole näin pahoja oireita ollut, mutta tuplat kuulemma tekee senkin sitten kaksinverroin niin...
No, en toisaalta valita, pääasia että pienokaisilla on masussa kaikki hyvin.

Aurinkoista torstaita kaikille.

Heipsis, täällä avattiin tänään oksennustili. :D Eli aamumehut lähti suoraan Norjaan posliinipuhelinta pitkin. Tavallaan on jopa tyytyväinen olo, että nyt on saanut todisteen sille, että se paha olo ei oo vain mun päässä. :D

Muuten ottaa päähän, en edelleenkään pääse töihin tänään luultavasti, kun tytön silmä rähmii edelleen vaikka 2 pvää jo laitettu niitä tippoja. :( Hävettää olla näin paljon pois, mut minkäs teet, eihän sille voi mitään.

Enie - voi kamala että joudut kärismään tuosta särystä. Kaveri esikoista odottaessaan sai imigrania nenäsuihkeena joka helpotti säryn ja lapsikin on ihan terve nyt jo 2v taapero. Jostain oon myös lukenut että täsmälääke joskus otettuna ei vaaranna sikiötä.

Vadelmilla - onnea ja tervetuloa

Omaa napaa - vatsan jomotusoireet on vähentyneet. Väsymys ei katoa. Näyttää siltä että 3 päiväinen työviikko riittäisi kovasti =)
Vielä 2 viikkoa varhaisultraan - alkaa olla malttamaton olo... Kiva lukea muiden ultrakäynneistä ja kuvitella millainen pikkuinen tuolla oikein mukana kulkee.

G - Lopetin kahvijuomisen jo 10 vuotta sitten, joten siitä en jää työkavereille kiinni :whistle: Toivon ettei mun tarvii kertoa töissä tästä vauvasta kuin vasta lomien jälkeen elokuussa.

Lili 6+4 ja Taavi

Yhteistyössä