***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Kaneli kuulostaa ihan oikealta tuo pienen kakkaaminen. Ei näin pieneltä vielä kuulukkaan tulla pökälettä, vaan maitokakka on juurikin semmoista keltaista ja löysää ja sitä voi tulla joka vaippaan tai vähemmän, pääasia on, että tulee. Pökäleet on luvassa vasta, kun syö kiinteämpää, on sitten pökäleenrakennusainetta, kun nestemäinen ruoka ei juuri voi paakuksi muuttua.
Meillä tulee keltaisia roiskeita kutakuinkin joka vaippaan ja joka pierusta. Haisee piimälle.
 
Ei oikein ehdi istahtaa koneelle, jostain syystä =)

Vauvan syömiset: Me on aika hyvin pärjätty pelkällä tissillä. Muutamia kertoja oon antanut lisäksi nania pullosta. Vielä alkuviikosta rinnat oli tooooosi täynnä ja kipeät, mutta nyt tuntuu että onko niissä mitään??? No tuskin tuo jaksaisi tyhjällä tissillä roikkua.

Rintakumin käyttäjät: Saako teillä vauva hermostuspuuskia, jos nälkä on mennyt överiksi ja yrität sitten tissiä antaa...meillä välillä ei suostu millään rauhottumaan siihen tissille, neuvolan täti sanoi että johtuu siitä kun kumin läpi ei heti ala sitä tavaraa tulla niin kerkee toinen hermostua. Tämä on varsinkin öiseen aikaan aika stressaavaa....

Nukkumisrytmistä: Vauva nukkuu etenkin päivällä aika hyvin, 2-4 tunnin pätkiä. "Yöunille" käy sitten 21-22, eka tankkaus 00-01 ja sitten suunnilleen parin tunnin välein. Tosi hienosti on onnistunut omassa sängyssä ja huoneessa nukkuminen. Nostan pois pinniksestä, imetän, annan olla hetken että vaipuu kunnolla taas uneen ja nostan takaisin pinnikseen. Eikä tää aiheuta mulle kun ehkä 15 askeleen lisäurakan.

Napa irtosi eilen, vähän erittää vielä. Oon laittanut dactarinia.

Kakat on tullut tänään 3 (!!!!!!!!!!) kertaa, kaipa tuo siihen ruokaa saa =)

Mies lähti ostamaan rintareppua, katsotaan viihtyisikö toinen siinä jo!

Mä otin äsken ensimmäiset päiväunet koko viikkoon, nukuin jopa tunnin!! Teki varmasti ihan hyvää, vaikka kyllä yölläkin tulee 4-6 tuntia pätkissä nukuttua.

mamma ja Kirppu 9 vrk
 
Zuh
Helou vauva-arjen keskeltä :)

Täälläkin siis jakaannuttiin onnistuneesti kahdeksi väsyneeksi osaseksi 16.1.2010, 38+1. Naatti on vielä kovin pikkuinen, syntyessään 48 cm ja painoa miehiset 2954 grammaa. Arki sujuu yllättävän hyvin, saimme onneksemme todella rauhallisen vauvan - on kuin isänsä, suuttuu vain jos on TOSI kova nälkä :D Synnytys sujui leppoisasti, mamma nukkui kaikki supistusten välit ja veti projektin läpi ilman kivunlievitystä kuten oli aikomuskin. Naatti tuli maailmaan käsi poskella, josta kiitoksena, kuten kätilö sen kuvasi, kyntäjän aikaansaannos vaati monta tikkiä korjaantuakseen.

Rintakumin käytöstä: Meilläkin pelastus hankaliin nänneihin löytyi rintakumin käytöstä. Mamman kuvaileman överiksi meno yleensä tarkoittaa meillä sitä, että vatsaa vääntää ja kovin, silloin menee itkuksi muta rauhoittelemalla syöminen alkaa taas sujumaan. Pieruisena ei meillä ainakaan syödä :D

Nukkumisrytmi: Mennään koko ajan vain parempaan suuntaan, unet 2-4 tunnin mittaisia, tosin yöllä on aktiivisempi vaihe klo 2-5 jolloin tissä voi tarvita tunninkin välein. Naatti nukkuu vain ja ainoastaan omassa sängyssä, herään siltikin aina tunteeseen että oon nukahtanu sänkyyn Naatin kanssa (vaikka nousen aina ihan istualleen syöttämään) ja kauhistuneena pitää tarkistaa ettei olla rusennettu vauvaa.

Omasta olosta: Neuvolassa käyty Naatin punnituksessa. Mamman hemoglobiinit oli huikeat 85 eli pitänee ottaa rautaa vähän tiuhempaan tahtiin taas. Ilmankos vähän on pökkeröinen ja väsynyt olo!!

Lukematta on noin 25 sivua tekstiä joten yritän päästä vähitellen mukaan kuvioihin..

Zuh & melkoinen Naatterton 6pv
 


Olipas taas tullut kirjoituksia.

Vauva-arki sujuu täälläkin todella hyvin.
Tyttönen nukkuu hyviä unenpätkiä ja ei ollut mitään erilaista tai mtn huomauttamista, että työllä olisi jokin sairaus tai ei kasva tms. eilen neuvolassa.
Koska aijotte viedä/tai olette vieneet vauvan ulos, siis vaunuissa esim. lenkille?
Ite suunnittelen tossa ensviikon loppupuolella? Koska olisi hyvä viedä?
Tyttö nukkuu pinnasängyssään hyvin, eikä ole kitissyt turhaa, tai ''suuttunut'' kun on joutunut nukkumaan omassa sängyssä

---->

SippeSirkku&''VaLmAnYyTtI 8vrk
 
Täällä edelleen yhes kasas :wave:
Saikulla kävin ja palasin :D Liian epäkypsä tilanne ruveta käynnistelemään, kohdunkanavaa jälel 1,5cm ja sisäsuu tiukasti kiinni.
Tosin, ois se lääkäri varmaan suostunu käynnistämäänki ko tirautin kyyneleet ja kysy, ett mitäs mieltä ite oon, mut en sit halunnukkaa käynnistystä, ko se lekuri sano, ett todennäkösesti menis sectionn jos näin epäkypsäst ruvetaan käynnistää.
2.pvä helmikuuta sit katellaan josko jo parempi tilanne käynnistykselle.

Olo o huojentunu ja lääkäri kyl osas puhuu mulle, etten iha paniikkiin menny.
Kiitokset siitä hyvälle lekurille!

Pörri ja Pätkä huiskuttelee tääl viel pitkääääään :wave:
 
Paljon onnea uusista vauvoista!!

Me on annettu tuttia vauvalle ihan alusta asti, esim. vaipan vaihdossa yöllä, ettei ala itkeä ja herätä esikoista, joka on tosi herkkäuninen. Samoin mies antaa vauvalle tutin jos vauva herää ja haluaisi syödä enkä pääse heti syöttämään, jos olen vaikka suihkussa tms. Vauvalla tosi hyvä imuote ja imetys sujunut alusta asti, joten en koe tutista olevan mitään haittaa. Ei kuitenkaan pidetä tuttia suussa kun vaan sen hetken kun on pakko, koska tällä vauvalla ei tunnu olevan mitenkään erityisen suuri imutarve eli imetys riittää siihen.

Meidän vauvalla muuten tulee ihan kiinteetä kakkaa... siis semmoinen kiintee keltainen paakku, jonka vois vaikka nostaa vaipasta pois..., eikä semmoista löysää maitokakkaa niin kuin normaalisti... neuvolassakin sitä ihmeteltiin, mut on vissiin vaan niin paksua maitoa että tulee vähän kiinteempää tavaraa. Maito kyllä näyttääkin kermaa paksummalta, ihan erilaista kun esikoisen kanssa, kun silloin tuntui et imetyksen alussa (tai kun pumppasi rintapumpulla) tulee monta minuuttia semmoista ohutta vetistä maitoa, mut nyt ei tule semmoista ollenkaan. Ja sitä löysää kakkaa ei tule siis ollenkaan, mut kakka tulee tosi helposti vauvalta ja sitä tulee paljon, joten ei kai pitäisi ihmetellä. Näytti vaan omaan silmään niin oudolta :).

Vauva on tosi tyytyväinen, ei juuri itke muuta kuin jos ei saa heti heti ruokaa kun herää tai jos vaipan vaihto tai pukeminen kestää kovin kauan. Mut mitään mahavaivoja ei ole vielä ainakaan ilmaantunut, toivottavasti ei tuliskaan. Esikoinen itkeskeli tässä vaiheessa paljon enemmän ja ilmavaivoja oli hirveest, mut silloin söin suklaata paljon ja nyt olen jättänyt suklaan heti synnytyksestä pois ihan varmuuden vuoksi.

Napatynkä ei ole vielä irronnut, poika nyt 9 vrk ikäinen, mutta siitä tulee nyt verta jonkin verran ja on enää ihan pienestä kiinni, toivottavasti lähtis nyt pian irti.

Rytmiä meillä ei ole kyllä minkäänlaista. Vauva nukkuu 30min-4h pätkiä ja välillä syö noissa väleissä kymmenisen minuuttia ja välillä tunnin, eikä oikein voi ennakoida mitä seuraavaksi on luvassa. Ihan kyllä jännittää miten selvitään sit kun mies lähtee töihin kun esikoinen on heittäytynyt nyt tosi mustasukkaiseksi ja kiukkuiseksi eikä kestä mitään kieltoja ja tuntuu että raivostuu ihan jatkuvasti jostain, eikä tiedetä yleensä ees mistä se johtuu kun poika ei vielä osaa sanoa. Tänään kävin esikoisen kanssa kahdestaan vaunuajelulla ja teki varmasti hyvää hänelle olla äidin kanssa ilman vauvaa... mut isi on kyllä ykkönen hänelle nyt ja isiä ei voi silmistään päästää edes roskia viemään ilman ihan hirveetä huutoa.

Naps ja poitsut 9 vrk ja 1v 4 kk
 
Tutti Meil kans annettu tuttia parin päivän ikäisestä asti.. eipä siitä mitään haittaa ole. yleensä meillä tuttia käytetään kun ei suostu nukkumaan ni tutti nukuttaa hänet.. tai sitten jos kestää hetken enneko saa ruokaa. Eipä hän tuttia muuten kauheesti käytä.

Vaunuilu Me aloitettiin kahden viikon iässä lyhyellä ajalla kerralla ja siitä sitten pidennettiin aikaa.. Ja sit ei titysti ulos jos on yli 10 astetta tai tuulee kauheesti pienemmällä pakkasella. Tänäänkään en päässy vaunuilemaan ni piti yksin sitten lähteä :(

Syömiset Täällä muru syö 120-150ml kerralla ja syöttövälit on 2-4 tuntia. Et aikas paljon menee..

Nimet Nimet on päätetty jo raskaus aikana ja niitä piti olla siis kaksi, mutta nyt jotenkin on vielä kolmas nimi kavunnut jostain minkä haluisin vielä jatkoksi mutta sit mietin et tuleeko liian pitkä nimi jo.. Ristiäiset meillä on sitten helmikuun lopussa.

Mä ihmettelen et mikä mulla mahtaa olla kun palelen iha älyttömästi iltasin ja öisin oon ihan hiestä märkä.. ihan kummallista.. :/

Meikkä sitten lopetti imetyksen kokonaan.. ei siitä tullu yhtään mitään ja rupesin stressaamaan sitä ihan mahottomasti ja masennuin kun tunsin et oon ihan epäonnistunut äitinä kun multa ei maitoa kerta tullut.. Vieläkin vähän se masentaa mut koitan nyt tästä piristyä.

Täällä on kohta viikko laihista takana ja otin jo varaslähdön ja kävin vaa'alla.. Paino pudonnu siis vajaassa viikossa 4kg :eek: Enkä siis imetä enää.. :D nice! :)

Onko joku kokeillut vesijuoksua?? kummosta on ja pystyykö harrastaa tälläinen rapakuntoinenkin??

pippur1 ja muru 23vrk
 
Meillä ei oo uskallettu antaa vielä tuttia, kun tuntuu toi imuote rinnasta olevan välillä vielä vähän arpapeliä. Mietinnässä on kyllä, että pitäiskö tutti hommata. Katotaan nyt sitten, kuin meidän sitten käy.

Vaunut on olleet lähes tyhjän panttina, kun on niin kylmä... Vauva kyllä on jo melkein 3 vkoa vanha. Toivottavasti ens viikolla vähän lauhtuis, niin pääsis ulkoilemaan kun jäädään tytön kanssa kahdestaan.

Nimeä ei olla vieläkään päätetty... :whistle: Yksi aika vahva ehdokas on, ja mies on koittanut sitä jo vähän käyttää. Itse en osaa käyttää kuin työnimeä, jolla mahaa/vauvaa on kutsuttu ihan alusta asti. Meillä siis asiaa vaikeuttaa vähän se, että ollaan kaksikielinen perhe (minä suomi, mies ruotsi) ja haluaisin nimen, joka sopii hyvin molempiin kieliin.

Oon ollut tekevinäni sellaisen havainnon, että vauva nukkuu yöllä paremmin (tai ainakin nukahtaa ilman taistelua) jos päivällä/illallakin on nukuttu paljon ja hyvin. Eli homma ei silloin mene tuntien yliväsyneeksi itkeskelyksi nukkumaanmenovaiheessa. Nähtäväksi jää, oonko oikeessa... =)

pippur1, oon käynyt aikaisemmin paljonkin vesijuoksemassa ja tykkäsin kovasti. Sehän on just siitä hyvä laji, että sitä voi harrastaa huonokuntoinenkin (siinähän on se vyö, jonka avulla voi lilliä helposti pitkiä matkoja, niin kuin ne mummot tekee :D ), mutta oikein tehtynä sillä saa myös kovaa treeniä. Kannattaa kokeilla! :)

valf & semppu 18 vrk
 
nimi yritetään parhaamme mukaan kutsua oikealla nimellä, mutta välillä menee liinuksi. :)

tutti Meillä ne opetti vauvan tutille siellä valvontaosastolla.

Meillä on toi imetys projekti aika haaste. Vauva hermostuu niin älyttömän nopeasti kun maitoa ei tuukaan niin helposti. Saa ihan mega raivarit. Aamuisin onnistuu yleensä helpommin. Tänäänkin imettelin kahdella ekalla syöttökerralla. Muuten lypsän sitten että saan maitoa vähemmäksi. Naikkarilla sanottiin että vaatiin kärsivällisyyttä, kun toinen oli ensin 4 päviää erillään meistä ja toipilaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ullis82:
Rintakumin käyttäjät: Saako teillä vauva hermostuspuuskia, jos nälkä on mennyt överiksi ja yrität sitten tissiä antaa...meillä välillä ei suostu millään rauhottumaan siihen tissille, neuvolan täti sanoi että johtuu siitä kun kumin läpi ei heti ala sitä tavaraa tulla niin kerkee toinen hermostua. Tämä on varsinkin öiseen aikaan aika stressaavaa....
Meillä tyttö tarvii rintakumin ja olen aina ensin lypsänyt hiukan käsin, jotta maidon heruminen lähtee käyntiin. Pääsee tyttö heti maidon makuun, kun ei hänen tarvi käynnistää herumista heikolla imullaan.
 
Tutista.. Olen ajatellut, etten tarjoa vauvalle tuttia ollenkaan, enkä pulloa. Isosisko ei suostunut tuttia/ pulloa syömään ja meni niin paljon helpommin, kun poikien kanssa.

Tytön syömisistä en oikein osaa sanoa, aika nopeasti maidot yleensä juo. En osaa yhtään arvioida kuinka paljon/ usein. Pitäisi ihan joku päivä katsoa :) Mulla on niin huono muisti, että pitäisi ihan kirjoittaa ylös.
Välillä on ollut pakko pumpata maitoa pakkaseen, kun on rinnat niin täynnä maitoa. Enemmänkin pitäisi, olen vaan laiska ollut. Toisaalta en tiedä, mitä sillä maidolla sitten tekisi.
"Viimekerralla", siis kun tuo 1v 10kk oli vauva, pumppasin kanssa maitoa pakkaseen ja varmaan yli 2l maitoa piti sitten heittää roskiin, kun ei ollut käyttöä..
Sitten taas ajattelen, että jos en pumppaa ns. ylimääräistä maitoa, niin maidon tulo vähenee :ashamed:

Iloista päivää ja hyviä vointeja kaikille! :hug: :heart:
Tiukun äiti ja pikkuneiti 7vrk :heart: (kyllä on viikko mennyt nopeasti :D )
 
Meillä tutti otettiin käyttöön muutaman päivän iässä. Huomasi kyllä sen tarpeen kun vauva oli aika rauhaton, nyt rauhoittuu hyvin tutin kanssa ja saa unen päästä uudestaan kiinni ja sylkäisee sitten unissaan tutin pois. Miehellekin aika paljon helpompaa hoitaa vauvaa kun voi edes tutilla yrittää rauhoitella.

Alussa tuntui ettei ole minkäänlaista rytmiä, mutta kyllä tässä nyt onneksi näyttää olevan tapana, että vauva nukkuu vähintään sen kolme tuntia ennenkuin on uudestaan nälkä. Tosin imetysaika vaihtelee 10 minuutista tuntiin (nuo pidemmät tankkaukset osuu aina yölle, neuvolan mukaan oikein tyypillistä vauvoille).

Rintakumin kanssa vähän on temppuilua aina siinä alussa, että vauva saa mieleisensä asennon ja otteen.. Ja saattaa siksi vähän hermostuakin mutta laantuu kyllä nopeasti. Minulla maitoa alkaa herumaan kumiin saman tien kun laitan sen paikalleen eli ei kyllä kauaa pitäisi mennä että maito on vauvan suussa asti. Olen tässä pari kertaa yrittänyt imettää ilman tuota kumia, mutta ei siitä kyllä tule yhtään mitään näillä nänneillä :snotty:

Nimestä ei ole vielä mitään tietoa. Ristiäisiäkään ei ole alettu vielä suunnitella yhtään. Tällä hetkellä tuntuu etten mitään kovin kummosia ristiäisiä edes jaksa järjestää.. Sinänsä huvittavaa kun tiedän, että meillä on kuitenkin "helppo" vauva ja silti tunnen itseni väsyneeksi (ehkä tuo imetys tekee osansa? paino nimittäin lähtee minulta hirveää kyytiä eli vauva syö todella hyvin!) Mitenkähän jaksan kun vauva alkaa valvomaan enemmän?? :whistle:

Itkuisuus on nyt hävinnyt kokonaan!! Ihanaa! Sitä kesti siis reilun viikon synnytyksestä.

Lumi ja Lilliputti
 
Tutti: Meillä vaavi sai tutin heti sairaalassa, hänellä oli niin kova imemisentarve :)

Ristiäiset: Mä täällä innolla jo suunnittelen! Kävin eilen Sinooperissa hakemassa askartelutarvikkeita korttiin ja koko eilisen illan askartelin sitten kutsu-kortteja ristiäisiin! Ja tuli aikas kivat, vaikka itse sanonkin :D

Joku kysyi tarjoiluistakin. Me varmaan suolaisena tarjoillaan itse tehtyä levylihapiirakkaa ja sitten coctail-piirakoita. Sitten siihen makeaksi kakku ja pullaa. Ja tietty kahvit.

Lisäsin Facebookiin "Lapset" kohtaan vaavin. Tuntuu aika hurjalta, että mulla on tytär! Ei vaan pysty vielä käsittää!! :heart:

Pinkgreen ja "Memi" 12 päivää
 

Yhteistyössä