***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Josko nyt ehtisi vihdoin synnytystarinaa naputtelemaan....

Eli mullahan oli loppuajasta verenpaineet koholla ja niiden takia äitipolilla jouduin ravaamaan...Edellinen kontrolli oli to 7.1, jolloin lääkäri jo meinasi aloittaa lääkityksen, mutta päätyi kuitenkin vielä seuraamaan tilannetta. Kontrolli varattiin viikon päähän ja yhteyttä piti ottaa aiemmin jos rr toistuen yli 150/100 tai muita oireita ilmenee. Tuo lääkäri käski mitata 3x3 rr-mittausta päivässä...Korkeitahan suurin osa arvoista oli, mutta välillä sain matalampiakin arvoja, vähän kahden vaiheilla olin jatkuvasti soitanko äitipolille vai en. Ma- ti välisen yön sitten valvoin todella kovan päänsäryn takia ja aamulla rr olikin 180/112 varmaan valvomisestakin johtuen. Äitipolille käskivät näytille. Lääkäri päätti aloittaa lääkityksen ja lähti vielä konsultoimaan kollegaa voisiko niillä paineilla ja lääkityksellä vielä kotiuttaa. Osastonlääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että lääkitys aloitetaan osastolla ja synnytystä ruvetaan käynnistelemään. Varauduin siihen, että käynnistyksessä kestää kun tilanne oli tuolloin niin epäkypsä; kanavaa jäljellä pari senttiä ja sisäsuu kiinni.

Ensimmäinen cytotec (kirjoitetaankohan noin...) laitettiin kohdunsuulle 12 aikaan ja siitä ei tullut oikeastaan mitään tuntemuksia. Seuraava kapseli laitettiin 17 aikaan ja siitä seurasi pientä alamahan nipistelyä ja muutama pieni supistus. Viimeinen kapseli (tupla- annos) laitettiin vähän ennen kymmentä illalla. Tuon jälkeen alamahan nipistely voimistui ja pieniä supistuksia tuli edelleen, mutta supistukset eivät edes piirtyneet käyrälle kunnolla. Yritin nukkua, mutta nipistelyltä en unta saanut. Puolenyön aikaan sain kipulääkettä ja sen jälkeen torkuin tunnin verran. Puoli kahden jälkeen kätilö otti uudelleen käyrää kun minusta tuntui, että supistuksia tulisi useammin, mutta edelleen käyrälle piirtyi vain pieniä piikkejä. Tuossa vaiheessa kyselin kätilöltä josko miestä pitäisi hätyytellä jo paikalle kun synnärille kestää kuitenkin ajaa 45min. Kätilö tutki kohdunsuun tilanteen ja tuolloin olin 3-4cm auki. Käyrällä ollessa supistukset voimistuivat aivan yhtäkkiä. Hälytin miehen paikalle ja sain vielä oxynorm- piikin, mistä ei juurikaan apua ollut, kello oli tuolloin 2.45. Kätilön kanssa juteltiin ja mietittiin, että edellisessä synnytyksessä hyvin toiminutta kohdunkaulan puudutetta voisi nytkin kokeilla. Kivut voimistuivat entisestään ja pyysin tuota puudutetta. Kätilö tutki tilanteen ja sanoi, ettei puudutetta enää voisi laittaa koska kanava on hävinnyt ja kohdunsuu täysin auki. Oli aika siirtyä saliin ja mies oli edelleen matkalla...

Synnytyssalin ovelta soitin vielä miehelle, joka tuolloin oli jo sairaalan pihassa, että vauva on tulossa nyt...Salissa vielä odotettiin muutama minuutti, että mies ehtii paikalle. Miehen tultua sainkin luvan ponnistaa. 8 minuutin työn jälkeen poika oli syntynyt. Pojan syntymämitat olivat 3430g, 49cm ja pipo 33,5cm. Pisteitä poika sai 8/9. Synnytyksen kokonaiskestoksi merkattiin 1h45min. 3 tikkiä sain pinnallisiin naarmuihin. Kolmesta synnytyksestäni tämä oli ehdottomasti nopein, helpoin ja kivuttomin vaikka lapsi olikin suurempi kuin edelliset ja vaikka niin epäkypsästä tilanteesta lähdettiin käynnistämään.

Synnytyksessä oli avustavana kätilönä Minävaan kuvaama rastapäinen vanhempi nainen, jonka kommentit kuulostivat töykeiltä myös minun korvaani. Onneksi synnytystä varsinaisesti hoitanut kätilö oli todella mukava ja ammattitaitoinen.

Synnytyksessä menetin reilusti verta ja oma olo oli monta päivää kovin hutera, rautaa syön edelleen. Verenpainelääkitys jatkui vielä kotona, mutta nyt arvot ovat jo tasoittuneet. =)

Pauliina75:n kanssa taidettiin olla samaan aikaan osastolla, eikös teille syntynyt vauva 14.1?

Amalia ja poitsu 11vrk
 
Jälkivuodosta: Onks kellään kokemusta kohtutulehduksesta. Vuoto nyt haiskahtaa jonkin verran, mutta haiskahtaa menkkavuodotkin vähäsen. Mut kun ei oo menkkoja ollut aikoihin, niin en taas muista mille se haisee... Kuumetta ei oo, eikä musta kipujakaan. Erinäisiä kipuja nyt alamahalla on, kun on sektio haava. On tää hankalaa, mistä sitä voi tietää. Onks teillä muilla vuodossa pientä hajua, tuskin se nyt ihan hajutonta voi olla?

Meillä esikko ei huolinut tuttia, mutta tämä toinen kyllä sitä syö. En mä koe siitä huonoa omaa tuntoa, helpottaa meillä elämää. Muuten tahtoo olla tissillä ja syö itsensä liian ähkyyn.

Ristiäisiä yritän huomenna varailla. Me ei pidetä kotona, vaan vuokrataan seurakunnalta tilat. En jaksa siivota ja tarjottavatkin otetaan pitopalvelusta. Tän sektion takia en halua ruveta rehkimään liian aikaisin ja esikkokin vaatii oman aikansa. Aion päästä nyt helpolla ja voi rauhassa kutsua ihmisiä, kun tilat ei ole niin rajalliset... Meillä varmaan tarjotaan liha ja kalavoileipäkakku, karjalanpiirakat munavoilla, täytekakku ja piparia+kahvit, limsat, mehut. Tuskin sen enempää...

Kummit on pyydetty ja nimikin päätetty. Vaihtui muuten nimi siitä, mitä oltiin raskausaikana mietitty. Yhtäkkiä vaan tuli vahva tunne yhdestä nimestä, että tämä se on.
 
Meille syntyi 21.1.2010 poika :heart: 4040gr ja 52 cm. Rv 39+ .Kävin silloin ä-polilla perätilaepäilyn vuoksi ja kun vauva sattui olemaan taas pää alaspäin, niin lääkäri sanoi, ettei enää odotella vaan käynnistetään heti kalvojen puhkaisulla. Olin 4cm auki. Kalvoja ei kuitenkaan puhkaistu, koska kun oltiin puhkaisemassa, niin kaveri työnsi nyrkin tulemaan ensimmäiseksi. Oikeen uhittelija het pienestä pitäen, että varokaaki tulemasta tänne mun yksiöön :LOL:

Sit laitettiin oksitosiini-tippa ja kun sillä saatiin parit kunnon supistukset, oli vauvakin vetänyt käden pois ja sitten puhkaistiin kalvot. Ja arvatkaas mitää heppu teki? Meinas heittää voltin samantein, mutta lääkäri hoksas ja komensi kätilön ja paikalle hälytetyn toisen lääkärin kääntämään vauvan oikeaan suuntaan ja niinhän se pakotettiin pää edellä tulemaan. Vettä tuli reilut kaksi litraa siihen alusvatiin eli sitä oli PALJON. Ei ihme, että kaveri siellä pysty pyörimään. Kohtu ei meinannut sit supistella ollenkaan, joten tippaan lisää volyymia, sit sain pcb-puudutteen ja kohta vauva sit syntyikin napanuora tiukasti päänympäri kietoutuneena. Synnytys kesti 1h 40 min.

Ressu oli aivan naamasta turvoksissa ja sinertävä, mutta alkoi siitä aika nopsaan onneksi toipua. Osastolla verensokeria ja saturaatiota sekä sydänääniä sit seurailtiin yön yli, sit nekin seurannat lopetettiin kun poika vaikutti ihan virkeältä. Eilen kotiuduttiin ja nyt nautitaan vauvantuoksuisesta arjesta.

Tämmöstä tänne =)

En ehtinyt viel lukea teidän kuulumisia, mutta teen sen jossain vaiheessa. Nyt toivotan vaan kaikille vauvan saaneille hurjasti onnea ja lopuille odottelijoille paljon voimia ja tsemppiä sitten siihen h-hetkeen!

Tammiska ja vastarannankiiski 3vrk (Nyt vauva on kyllä itse rauhallisuus ja suloisuus, laitoin kuvan sinne blogiini eli http://melukyla.vuodatus.net )
 
NIRPPA

"Meillä esikko ei huolinut tuttia, mutta tämä toinen kyllä sitä syö. En mä koe siitä huonoa omaa tuntoa, helpottaa meillä elämää. Muuten tahtoo olla tissillä ja syö itsensä liian ähkyyn."


no mie oon vähän tällanen et tunnen huonoa omaatuntoa millon mistäkin!! :D :ashamed: joten myös tuosta tutista.

täällä kanssa "tuoksahtaa" jälkivuoto,,enemmän sellaselle menkka vuodolle joten arvelisin sen olevan ihan ok.ku ei ole kuumetta tai kipuja,,ja vuoto on melkein loppukin!! =) kumpa vaan ei yltys taas vuotamaan!!

huomenna pitäs mennä asioille ja jättää tyttö mummille six aikaa hoitoon,,pikkasen jännittää et nukkuuko koko ajan ku ei ole tuota ylimäärästä maitoa mitä pumpata varalle jos tyttö herää,,sit pitää antaa korviketta joka jo nyt harmittaa jos näin joutuu tekemään!! :| tää on tää hyvä tai huono omatunto joka piinaa!! :ashamed:

[/b]rontti1 ja tytsy :heart:
 
Onnittelut vauvan saaneille.

Me ketkä täällä vielä masun kanssa kärvistellään niin kuinka usein te teette liikelaskentaa? Mä olen nyt huomannut, etät kaveri ei tahdo päivisin liikkua mutta öisin kylläkin. Äsken sain kyllä liikkeitä tuntumaan kun makoilin.

Katselin tossa, että huhtikuisistakin oli jo joku vauvan saanut.

Täällä on nyt sitten alkanut kyselyt, että eikö vieläkään ole syntynyt vaikka ei kovin moni edes tiedä laskettua aikaa. Kun just tuon takia ei sitä olla kerrottu.

vauva-10 ja Muukalainen 40+0
 
Onnea vauvautuneet :heart:

tammiska: Voi mikä hurmaava tummatukka teillä :heart:

Täällä ravaa vieraita katsomassa vaavia, pitää varmaan joku ajanvarauskirja jo hankkia:D Huomenna pitäisi aloitella D-vitamiinit... Ja huomenna saa leikata vauvan kynnet, ihanaa! Ne on NIIN terävät! Muuten kaikki on mennyt edelleen hyvin ja vauva on ihanan kiltti ja rauhallinen :heart:

PG ja "Memi" 13pv
 
Onnea vauvautuneille :heart: :flower:

Tammiska suloinen poika siellä :heart:

Täällä niitä vieraita odotellessa :ashamed: mä oon jo oottanu et tulis ees joku käymään,mut kaikki oli viel täl viikol et jos sit ens viikol,katotaa ni sit ne ois kaikki tulos viel samana päivänä :/ Kait ne on nää hormonit mitkä saa aivan sekaisin,nytkin jo itken täällä ku miehen pitää lähteä huomenna töihin ja jään tänne yksikseni näitten lasten kanssa :ashamed: mä oon niin seuraa vailla ja kyllä sen varmaan tulee seuraavasta puhelinlaskusta huomaamaan,oon nimittäin jutellu sairaalas olo ajan ja viikol kotona puhunu puhelimes ihan luvattoman paljon :ashamed: varmaa kaks tuntii per päivä,jos ees piisaa,mut helpottaa huomattavasti :D

Piiuli ja Emmi 8pv
 
jälkivuodosta: Niin joku kyseli siitä. elikkä mulla kans jälkivuoto tuoksahtaa sellaselle jännälle mutta ei mun mielestä mitenkää pahalle. en tiiä mille sen pitäis haista :whistle: No ei oo kipuja eikä sitä vuotoo tuukkaa enää nii paljon jos ollenkaan. vaaleeta on ja joskus välillä menee sit ihan punaseks mutta enimmökseen vaaleeta.

Imetys: mulla tais se sit loppuu kun ei enää lypsämälläkää tuu juuri ollenkaa viel tänä aamuna sai 50ml irti muuttei enää.. No ei ne rinnat paisuvilta enää tunnukkaa. mut esikon kohalla kävi samoin. Nan maidolla mennään 50-80ml per syönti.

Napatyrä: erittää vähän verta ONKO MUILLA SAMOIN??

Onko muilla esiintyny virtsan karkailua??
 
Zin
vauva-10 mulle lääkäri sanoi että 10 liikettä päivässä (!) on riittävästi. Ne tulee yleensä kokoon heti aamupalan jälkeen, joten ei tarvitse laskeskella...

Mulla ei yhä oo mitään merkkejä mistään synnytyksestä. Taidan huomenna varailla vyöhyketerapiaan ajan.

Zin + Fredi 39+0

 
Hei heiii!! Täällä ollaan kotiuduttu eilen ja hyvin on mennyt - kai. Vauva nukkuu tosi paljon ja kieltämättä pitäisi herätellä syömään, koska sairaalassa paino putosi 9%.

Onnea kaikille vauvautuneille!! :flower:

Nyt todella huomaan, kuinka paljon teitä tarvitsen :)!!!

Irmis on -todella- kova imemään, oli kohdussa jo imenyt käsiinsä rakkulat. Hänen imuotteensa on siis todella voimakas. Irmiksen mummikin naureskeli tänään, että "tämähän melkein roikkuis imuotteellaan tuttipullosta, jos nostais tuttipullon ilmaan". Eli pointtina on - MUN TISSIPARAT! Sattuu kyllä ihan hirveesti imetys ja olen muutamaan otteeseen itkenytkin imetyksen vuoksi. Imetystä kohtaan on tullut pelko.. Siksi haluaisinkin kysyä teiltä että:

Onko haittaa jos pumppailen maidot rintapumpulla ja syötän pullosta vauvalle? Maitoa tulee todella paljon ja minähän ne pukluliinat vahingossa käytän. Kun toisesta rinnasta imee, niin toisesta maito valuu. Luulin puristaneeni käsivarrellani tissiä, mutta näemmä vaikka laittaisin kädet pään taakse niin rinnat valuttaa.. Huhhuh, mä kun oon luullut että imetys on niin luonnollista eikä tunnu missään. Tämä äiti näkee tähtiä ja tissit on hellinä koko ajan.. nännitkin perkules koko ajan tököttää ja mikään ei saisi niihin hipaista. Oikeastaan imetys tekee kipeempää kuin synnytys.

Tutti Olen ottanut käyttöön! Irmiksellä taitaa olla mieletön tuo imemisen tarve ja jos hän ei ole tissillä, niin suussa on kädet tai lapaset.. Nämä kädetkin on muuten useasti tiellä kun yrittää (kipeää ) tissiä tarjota. En halua, enkä voi kyllä ottaa tutin tarjoamisesta huonoa omaatuntoa, vaikka aloitin tutteilun jo 3 vrk:n ikäiselle -syyn näette yläpuolella.

alice in wonderland Nyt Porissa oli vähän ruuhkaista.. 21 pvä syntyi 14 ipanaa, ja "mun" päivänä vain 4.. tahti alkaa siis siellä kiihtymään :).

Tinzus ja "Irmis" 4 vrk.
 
Synnyttäneille kysymys: Täällä oli monesti kirjotuksia erilaisista limoista, joten, nyt saan varmaan ensikäden tietoa asiasta ;)
Tähän asti on vuodot ja limat pysynyt identtisenä koko raskauden ajan, mutta nyt on perjantaista asti tullut limaa, sillai ihan että pikkuhousunsuoja on märkä, mut lima on vielä väritöntä, ei siis limatulppaa.
Kuinka paljon aikaisemmin limaneritys alkoi ennen synnytystä?
On pe asti supistellut (tai mä oletan olevan supistuksia) aina sillon tällön, levossa harvemmin, mutta kun touhuan niin useammin.
Tarvisko tässä alkaa jo henkisesti valmistautumaan et tuo saattaa tuolta piankin pihalle itseään punkea?
Ei muuten, mutta kun muutto olis ens viikolla, niin ihan vielä ei ehtisi, enkä kyllä haluakaan.. olis kiva saada kämppä valmiiksi ennenkun tarvii lähteä synnärille!

Onnea kaikille vauvan saaneille, täällä taitaa olla odottajat jo vähissä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinzus:
Onko haittaa jos pumppailen maidot rintapumpulla ja syötän pullosta vauvalle? Maitoa tulee todella paljon ja minähän ne pukluliinat vahingossa käytän. Kun toisesta rinnasta imee, niin toisesta maito valuu. Luulin puristaneeni käsivarrellani tissiä, mutta näemmä vaikka laittaisin kädet pään taakse niin rinnat valuttaa.. Huhhuh, mä kun oon luullut että imetys on niin luonnollista eikä tunnu missään. Tämä äiti näkee tähtiä ja tissit on hellinä koko ajan.. nännitkin perkules koko ajan tököttää ja mikään ei saisi niihin hipaista. Oikeastaan imetys tekee kipeempää kuin synnytys.
Ei ole pumpaamisesta haittaa. Tosin siinä joutuu näkemään suuremman vaivan. Mie pumppaan lapsille maidon ja annan pullosta, koska joudun lisäämään rintamaitoon vahviketta. Sehän hyöty siitä on, että isäkin voi maidon syöttää.
Kaupasta löytyy sellaisia maidonkerääjiä, jonka voi laittaa toiseen rintaan kun toisesta imettää. Siinä vaiheessa kun lapsi saa sen maidon herumaan rinnasta, saattaa toinenkin rinta tiputtaa. Tolla kerääjällä saa senkin maidon talteen.
Rinnat tottuu/turtuu vähitellen siihen kipuun. Mutta siihen voi mennä viikkojakin. Muistan, kuinka esikoisen kohdalla latelin ärräpäitä ensimmäisten imujen aikana :ashamed: Nytkin kun oon lähinnä pumppaillu, niin huomaa, ettei nännit ole tottunut imemiseen. Välillä kun otan rinnalle, niin ei kivalta tunnu...
 
Tinzus sama ongelma oli mulla esikoisesta ja tästä uudesta vauvasta,eli tissi meni oikein rikki kun imuote oli ihan hukassa. RINTAKUMI voisi olla ensiapuna niin ei sattusi niin paljon. Meillä alkoi sujua imetys (vaikkei maito riitäkään) mutta siis rinnat parani. Teen samaa että lypsän pumpulla, siksi että neiti ei malta kauaa imeä tissiä ja jotta maitoa tulisi-stimuloin pumpulla.

Palaan myöhemmin, nyt olisi puettava isompi neiti päiväkotiin. Hieman saattaa ihmiset mua paheksua kun vien hänet, mutta ei herranjumala kun näkee tuon menon täällä päivisin, ei rauhoitu ennen yöunia vartiksikaan :D

Tänään mulla tikinpoisto ja vauvan neuvola :heart:

santtu ja nöpönenä 12pv
 
Hieman kuulumisia,kun tuo aika menee vauvan kanssa todella nopeasti eikä tänne meinaa enää muistaa kirjoitella :ashamed:

Arki kahden lapsen kanssa on aika menoa,vauva on rauhallinen ja perus tyytyväinen. Vauva syö päivällä n.1-2 tunnin välein ja yöt menee 3 tunnin unilla ja sitten syödään. Rinnanpäät on herkillä ja eilen ostin rintakumit että saisi rinnanpäät vähän edes lepoa. On nimittäin ihan rakoilla joskus rinnanpäät,mutta imetysotteessa ei ole vikaa kun se on katsottu ihan terkan kanssa joka kävi meillä perjantaina. :)

Vauvan paino nousee hienosti rintamaidolla.Isoveli on ylpeä pikkuveljestään ja tuo lelujaan näytille ja pussailee vauvaa koko ajan. :heart: perjantaina olisi vauvan neuvola ekaa kertaa!

Nyt syöttämään vauvaa joka tuolla alkaa ähistä..!

Sannis ja patu 7 vrk :heart:
 
Hipkukka ja Prinsessa-06 Oih kiitos vastauksista :)! :flower: Perustelin äijälleniki (ei vaadi selittelyjä, mutta kun olen sen luontoinen että perustelen kaikki ostospäätöksiä myöten hänelle omantuntoni parantamiseksi :) ) päätökseni maidon pumppaamisesta mielummin kuin imettämisestä :).. pumppaamisessa on sekin kätevää että näen kuinka paljon maitoa pullossa on, joten pystyn kontrolloimaan lapsen syöntiä. Mutta tänään jouduin kuitenkin antaan vähän jälkkäriä ja ah, se ei tuntunut nyt niin kamalalle kun daisarit on saanu hengähdystaukoa. Eiköhän tämä tästä.

Ipana nukkuu todella hyvin.. sain itsekin kunnon 7 tunnin yöunet! Toki välillä piti käydä tarkistaas ettei itkuhäläri ole tehnyt vain ohareita.
 

Yhteistyössä