Moips!
Paljon onnea vauvan saaneille! :flower: :heart:
Ja voimia ja tsemppiä viimeisille päiville, sekä tietysti koitokseen, kaikille jotka eivät ole vielä jakaantuneet :hug: :heart:
Jospa mäkin saisin nyt vihdoin kirjoitettua miten synnytys meni
Siis oltiin pe-la (15.-16.1) yö mun vanhemmilla kylässä. N. klo:4.00 sai tuo 3 1/2v hirveet raivarit. (nukku mun vieressä) Heräsin siihen. Vähän sen jälkeen alkoi mahassa tuntua epämääräseltä menkkajomotukselta. Ajattalin vaan, et taas tätä samaa (mulla kun useasti tuli sellaista "menkkajomotusta" kun poika on "kiukutellut") No poika rauhottu, muttei nukahtanut. Taidettiin lukea kirjaa ja annoin pojalle juotavaa ja sellaista. Sitten vähän yli puoli viisi tajusin et mua supistaa. Ei erityisen kivuliaasti, mutta että huomasi. Päätin laskea muutan välin, niin niitä tulikin sitten n.5min tai alle välein
N.klo:5.00 alkoi sitten jo sattua ja kävin suihkussa ja sanoin äidilleni että nyt kyllä tais synnytys käynnistyä. Klo:5.12 soitin kättärille ja kysyin voinko tulla. No sanoi, että tule vaan (kun edellinen synnytys alle 3h) ja katotaan tilanne. No rupesin pukemaan, niin rupasikin sitten jo sattumaan niin, etten meinannut kenkiä saada jalkaan. Äitini sanoi että "taitaa vauva tulla nopeasti, kun noin jo tuntuu" tai jotain vastaavaa. Onneksi oltiin mun vanhemmilla kylässä. Sain isältäni kyydin sairaalaan ja äitini jäi lapsia vahtimaan. Päästiin lähtemään ehkä n.klo:5.25 Matka sairaalaan oli ihan hirveä :ashamed: Supistuksia rupesi tulemaan tiuhaan ja kivuliaasti. Enhän mä sielä pystynyt nätisti istumaan :ashamed:
Ehkä n.5.50 meni lapsivedet, tuntui vaan "poks" ja vedet valui.. Sitten tulikin ihan älytön tarve ponnistaa
Ja taisin vahigossa pari kertaa ponnistaakin :ashamed: Ja juu, tiedän ettei olisi saanut. Päästiin kättärille, niin enhän mä raukka löytänyt paniikissa oikeaa hissiä (joudui menemään siis yksin sinne, kun ei mies ehtinyt mukaan) niin sitten piti lähteä rappusia kiipeämään. Ja matkalla huusin "apua, auttakaa" ja tuli siinäkin kerran pari ponnistettua :ashamed: Et toivottavasti ei ollut kukaan teistä näkemässä. (Ja noloista noloin.. Tuli mulla kakatkin housuun, ja tunsin olevani ihan luuseri :ashamed: ) Mä pelkäsin, et vauva syntyy. (pää "tuntui" ) No sieltä tuli jotkut nainen ja mies kysymään mikä mulla on hätänä ja minne olen menossa. Sanoin, et synnyttämään. Hakivat sitten kätilön ja pääsin perille asti. Kätilö käski mennä huoneeseen 3 ja olla ponnistamatta. Housujen riisuminen ja kiipeäminen siihen sängylle oli melko vaikeaa. Ja sitten piti vaan olla ponnistamatta ennen kun antoivat luvat. Musta tuntuu, et olisin vaan pari kertaa ponnistanut. Sitten pitikin olla taas ponnistamatta. Pää oli siis "syntynyt ja typyllä siis napanuora tiukasti kaulan ympärillä. Leikkasivat pois ja sitten tyttö tulikin kun itsestään.
Katsoin papereista että olivat kirjaneet mut sisään klo:5.55, ponnistuvaihe alkanut klo:6.02 ja tyttö syntyi 6.03 :heart: Tyttö ei hengittänyt kun syntyi :'( Sai vaan 3 "pistettä". Onneksi virkosi nopeasti ja pisteet 5min iässä(?) olivatkin jo 9. Onneksi kaikki hyvin nyt.
Mies kysyi muutaman kerran, kun soitin sairaalasta enkö varmasti ehtinyt mitään kivunlevitystä ehtinyt saada. No ei ehtinyt tulla edes mieleen. Ajattelin vaan, että "pakko ehtiä sairaalaan".
Seuraavalla kerralla (sitä tuskin tulee) pitää kuulemma lähteä aikaisemmin ja puhuihans se kätilö, että joilla voidaan synnytys käynnistääkin, jos edellinen ollut nopea.
Olisin voinut kuulemma ambulanssinkin soittaa..
Nyt ovat sitten kaikki mun synnytykset erilaisia. Ensimmäisessä kesti ponnistusvaihekin melkein yhtä kauan, kun nyt koko synnytys yhteensä.
Tytöllä on jotain lonkassa ja ensi keskiviikkona pitää mennä lastenklinkalle näyttämään sitä. Toivottavasti ei mitään vakavaa ole.
Tänään olikin eka neuvola. Olisihan se tullut kotiinkin. Meillä on ihan järkky kaaos muuton takia, joten halusin käydä sielä neuvolassa. Paino oli nossut tarpeeksi, oli nyt 4100g.
Viikon päästä uusi aika.
Nimestä ei ole mitää hajua, ei tosin kummeistakaan. Vähän ahdistaa, voidaanko tyttöä kastaa ollenkaan
Iloista päivää ja hyviä vointeja kaikille! :hug: :heart:
Tiukun äiti ja pikkuneiti 6vrk :heart: