Heippa kaikille ja terveisiä täältä pallon kesäiseltä puolelta! :wave: Taustailija ilmoittautuu pitkästä aikaa. Olen lukenut kyllä säännöllisesti teidän kirjoituksia, mutta kun yleensä luen kännykällä niin en viitsi sillä alkaa kirjoitella.
Paljon onnea kaikille vauvan jo saaneille! Ja erityisesti onnea Hipkukalle ja Väpälle vauvojen kotiintulosta. Jaksamista viimeisiin päiviin muille! :flower:
ON: Mulla on nyt rv 38 (huomenna) ja kaikki on mennyt tähän asti hyvin. Painoa on tullut noin 14kg yhteensä - ja masun ympärysmitan mukaan kaikki tuntuisi olevan vatsassa! En ole ollut mitenkään erityisen vaivainen koko raskausaikana, välillä turvottaa (helpottaa kun ei syö suolaa), välillä närästää ja välillä on liitoskipuja. Täällä on nyt kesä ja helle ahdistaa ja väsyttää aivan tajuttomasti. Melkein joka päivä on yli +35C enkä yhtään jaksaisi aurinkoa. Aika vampyyrimaisesti luikin varjosta toiseen jos on pakko mennä ulos. Toisaalta on hyvä kun ei tarvitse miettiä pukeutumisasioita - varvassandaalit ovat olleet ainoat jalkineet jo kuukauden.
Vauva on ollut laskeutunut monta viikkoa ja tämän viikon ultran mukaan on nyt myös kiinnittynyt. Hyvä juttu - lääkärin mukaan se usein viittaa siihen ettei tarvitsisi käynnistää kun vauva kypsentää kohdunkaulaa. Vauva painaa tällä hetkellä 3.2kg tai vähemmän - vaikea kuulemma arvioida kun pää on jo niin syvällä. Tuo tarkoittaisi n. 3.6kg painoa synnytyksen aikoihin. Musta tuntuu että kiinnittymisen jälkeen on liikkuminen ollut aika vaikeaa ja tuskaista, virtsarakkoon sattuu eikä kykene taipumaan yhtään eteenpäin. Oon kuitenkin onnekas kun tähän asti oon päässyt niin helpolla. Teillä on monella ollut niin kauhean paljon vaikeampaa!
Mulla on ollut aika kova synnytyspelko ja synnytysvalmennuksen yksityiskohtaiset videot vielä pahensivat asiaa ja sain jonkinmoisen paniikkireaktion siitä. Sittemmin on olo helpottunut ja olen tullut asian kanssa jotenkin sinuiksi. Tällä hetkellä mun taktiikka on olla ajattelematta koko asiaa, koska ei sille mitään kuitenkaan voi etukäteen. Olisin saanut valita sektion mutta päätin nyt yrittää alakautta kuitenkin. Mua pelottaa erityisesti kipu ja repeäminen ja häntäluun murtuminen (kun se on murtunut kahdesti aiemmin) mutta mulle on nyt luvattu varhainen epiduraali ja lääkäri sanoi että häntäluun murtuminen on epätodennäköistä, koska joko vauva mahtuu ulos tai sitten ei mahdu - jolloin tehtäisiin hätäsektio joka tapauksessa. Toivottavasti vauva on pienipäinen ja liukas ettei tulisi repeämiä! Juon säännöllisesti vadelmanlehtiteetä, jonka pitäisi helpottaa ja lyhentää ponnistusvaihetta. Ja harkitsin välilihan venytystreenejä kun kätilö suositteli, mutta en oikeasti yllä enää tehdä niitä, joten täytyy jättää väliin.
Ihanaa muuten lukea positiivisia synnytystarinoita, niin kuin esim. Pinkgreenin. Lieventää pelkoja.
Gallupeista:
Kestovaippoja olen ostanut noin 30 kpl ja niillä meinataan yrittää pärjätä. Tein miehelle vaippatestin yhtenä päivänä ja hyvin oli mennyt opit perille - osasi hyvin nimetä kaikki osat ja kertoa mitkä vaipat vaativat erillisen kuoren ja milloin tarvitsee lisäboostereita jne.
Miesgallupista: mun mies hemmottelee mut pilalle, kokkaa ja pyykkää ja korjailee taloa ja tuo mulle kukkia oma-aloitteisesti ja odottaa vauvaa niin hurjasti.
Käynnistyksestä: mun lääkäri sanoi että käynnistää viimeistään 41+3, mutta yleisin synnytyspäivä on 40+3. Ja akupunktiota ja vyöhyketerapiaa suositteli luonnolliseen käynnistämiseen, siivousta ei. Akupunktio tosin olisi pitänyt aloittaa jo kauan sitten että se ehtisi toimia. Vyöhyketerapiaa mä oon päättänyt kokeilla heti välittömästi rv 40+0 jälkeen.
Imetyskivuista: valmennuksessa neuvottiin että kaalinlehdet rintsikoissa helpottaisivat rintojen kipuja. Tiedä häntä sitten.
Nimestä: meillä on tyttöä varten muutama hyvä vaihtoehto keksitty ja pojalle ei mitään ja kun meillä on kummallakin poikaolo niin tää on vähän huolestuttavaa. Nimen pitäisi kuitenkin toimia kaksikielisenä ja se jo lisää vaikeutta kummasti.
Tsemppiä kaikille! =)
Zin + Fredi 38+0