***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Onnea vauvaantuneille!

Terveisiä lääkäri käynniltä. Mulla tosiaan rdb, mutta oli vauva silti ONNEKS normaali kokoinen viikkoihin nähden, 2700g ja viikkoja siis 36+1
Lääkäri meinasi et kilon nousee vauvan paino vielä. Eli jospa se olis vielä siedettävän kokoinen synnytettävä. Katoin tosta tytön odotuskortista et hää on painanut just samoilla viikoilla 2400g.
Mut menikin 41+5 yliaikaiseksi ja painoi 3500g.
Kohdun suu oli sormelle auki, kanavaa jäljellä 3cm. Käynnistetään 40+5 jos ei sitä ennen synny.
Ja kaikki tosiaan hyvin. Selkäähän mulla särkee varsinkin iltaisin ja turvotusta on tullut. Ei puhettakaan et sormukset mahtuisi. Mut ihan normaaliahan tuo turvotus on loppuraskaudesta.
 
naps ite en tie miks mulla se toispuoleiseks jäi.. mulla sit taas lähti kivut siltä puolelta jolla en maannut.. Oli vaan huonoa tuuria mun kohdalla tuon puudutuksen suhteen..

mut nyt jo mulla sellanen olo et kyl sen uudestaankin kokis.. uskomatonta mutta totta :)
 
Ambulanssilla menosta eli ambulanssilla mennään AINA kun vauva on perätilassa ja vedet menee, ja siis makuuasennossa. ts. jos tiedän vauvan olevan perätilassa, ja menee vesi, niin heti maate odottelemaan kyytiä. Syynä on juuri tuo napanuoran esiinluiskahdusvaara.

Samasta syystä jos pää ei ole kiinnittynyt, ts. on kovin ylhäällä, saatetaan sitä ambulanssia suositella. Eli kannattaa ainakin soittaa synnärille ja kysyä, jos epäilyttää.

Nännien hierominen on kamalaa. Mulla ainkin se sattuu. Joku sanoi, että siitä tulee huono olo, ja tuon huonon olon syynä voi olla juuri oksitosiini-hormonin erittyminen. Mullahan on yksi synnytys käynnistetty oksitosiinilla, ja olo oli tosi oksettava, se oksitosiini nousi ihan päähän, ja tuli sellainen pöhnäinen olo.

Viimeisimmän synnytyksen jälkeen sain oksitosiini-suihkeen (nenään suihkutettavan) koska mulla on ollut ongelmia maidon herumisen kanssa. TUo oksitosiini siis pistää maidon herumaan paremmin. Siitäkin tuli, jos sitä paljon otti, hieman pöhnäinen olo, ja pää kipeäksi.
Harmi vaan, että tuo suihke on loppunut, olisin sitä jo suihkutellut, jos vaan olisi jäljellä :D
(kuopus, jonka synnyttyä tuon suihkeen oysista sain, on nyt 1v6kk, ja imetin häntä 11kk, sitten oli "pakko" lopettaa, kun yöt oli niin levottomia, ja olin rättipoikki väsymyksestä, maitoa kyllä olisi riittänyt. Edellisiä lapsia en ole imettänyt kuin osittain, ja 6-8vkoa vain.

Mun mies on niiiiin tyhmä! Se ei SUOSTU seksiin mun kanssa! Ei kertakaikkiaan. Selityksiä kyllä riittää, osuu kuulemma vauvaa päähän, (on siis ihan varma, että on tuntenut vauvan pään) ja mulla on kuulemma niin iso maha, ettei onnistu (no ei kyllä viime kokeilulla onnistunutkaan, kun en kertakaikkiaan voi mitenkään päin olla :LOL: ) ja eilen se alkoi möykkäämään, kun itkin, että oonko noin vastenmielinen, etten saa, vaikka oon 3 päivää kerjännyt, niin mies huusi, ettenkö tajua, missä kunnossa olen? :headwall:

no TAJUAN! siksihän mää tahtosinkin! EN siksi, että mua haluttais ylipäänsä yhtään, tai että se ylipäänsä tuntuisi miltän, niin venähtänyt mun alapää on näin loppuraskaudesta...

Joku kyseli/puheli synnytyksestä ja palautumisesta
Tuo synnytys on tosiaan niin kysilöllistä, ettei mun mielestä ole syytä toisia alkaa sillä "pelottelemaan." Kipeää se käy, se on selvä, mutta kun edes sitä kipua ei voi etukäteen kuvitella. Kyllä sen sitten itsekukin tulee huomaamaan :D

Itse repesin toisen lapseni synnytyksessä aika tavalla (en edes huomannut, mulla oli hyvät puudutukset...) mutta kyllä ne repeämätkin aikanaan paranevat. TIETYSTI synnytys ja raskaus jättää jälkensä alapäähän, ja itsellä ainakin (tässä raskaudessa) alapää alkoi muuttua jo aika varhaisessa vaiheessa, ennen niin ei ole käynyt, eli pullottaa ja on laskeumaa, löysyyttä ym. Mutta uskon, että ne kyllä paranevat aikanaan synnytyksen jälkeen, kuten ennenkin.

Kyseessä on kuitenkin mun miehen lapsi, ja mies saa luvan pitää päänsä kiinni mahdollisista vaurioista ym, ja olla kiitollinen, ettei ole itse tarvinut synnytyksessä kitua :kieh:

Mies itseasiassa on ollut joka synnytyksessä mukana, ja mun mielestä hyvä niin, etenkin tuos kakkosen kohdalla, kun repesin niin paljon. Kun mies oli itse nähnyt, minkä työn ja tuskan takan oli vauva saada ulos (huono tarjonta) niin osaa ehkä suhtautua vaurioihin toisin, kuin että olisin mennyt kotiin alapää tikkejä täynnä, eikä mies olisi ollút näkemässä, MITEN ne tikit tulivatkaan...
 
Pingulille onnea komean kokoisesta tytöstä :flower:

Äitipolikuulumisia:

Niinhän se kävi, että sektioajan sain 21.1. mutta en sen takia, että sitä kirurgi suositteli, vaan sen takia, että yllättäen vauva täydellisessä perätilassa, peppu kiinnittynyt jo täysin, eli ulkokäännöstä ei ees lähdetty yrittämään. Tuli kyllä täydellisenä yllätyksenä, koska liikkeiden perusteella ja neuvolan mukaan olis vielä viikko sitte ollut raivotarjonnassa, mutta ilmeisesti sitte mun tuntemukset olleet väärät ja sen perusteella terkka on peppua pitänyt päänä. Kokoarvio oli nyt 3,3kg eli veikkasivat laskettuna aikana olevan max. 3,7kg.

Lääkäri kyllä meinasi, että alakauttakin syntyis nätisti, koska lantiossa tilaa ja vauva sopusuhtainen mittojen perusteella, mutta en kyllä lähe ees koittamaan, koska oon muutenkin jo niin kipeä ja tosiaan puukon alle voi jokatapauksessa sitte joutua. Todennäköisesti ei synny ennen tuota sektioaikaa, koska kohdunsuu oli takana, täysin kiinni ja kanavaakin vielä 3cm jäljellä, eli ei oo supparit mitään saaneet aikaan. Mutta mitään ohjeita en saanut siltä varalta, että vaikka vedet meniski ennen sektiota. No soittelemallahan se sitte selviää.

Hämmentynyt J-t ja istuskeleva Pampuliini 37+0

Nyt sitte jännitellään sitä leikkuripäivää----- :eek:
 
Lumi sun kannattaa kysellä seuraavalla kerralla, että onko pää kiinnittynyt. Mulle on ainakin nyt parina viime kertana sanottu, että ambulanssilla sairaalaan,kun vedet menee. niin ja kyljellään pitää olla. Vissiinkin napanuora saattaa jäädä puristuksiin johki jos seisoskelee. Joka on kyllä kuulemma harvinaista.
Itte ainakin tunnen sen selkeästi, että pää heiluu vielä.

naps Itte ainakin oon vähän ihmeissäni tuosta amubulanssijutusta. Aion kyllä kysyy naikkarilta kun synnytys alkaa, että mitä ne suosittelee. Mullakin on kumminkin vauva RT:ssä.

pinkgreen Ei kai se mitään meinaa..en tiiä. :) Joillakin kiinnittyy vasta, kun päästään tositoimiin. Mullakin olisi oikeasti vissiin 41+5 yliaikakontrolli, mutta se on lauantai, niin sanottiin että perjantaina mennä sitten jo. Tässä saa tosiaankin odotella vielä aikalailla jos sinne asti mennään...

pingulionnittelut tytöstä :heart:

taitaa muuten tää tammikuisten pino olla aika tyttövoittoinen. :heart: Ainakin nyt tuntuu siltä.
 
Täällä on tämä mamma jakautunut 1.1.2010 :attn:
Elikkäs synnytys käynnistettiin perjantaina,kalvojen puhkasulla.
Poika syntyi klo:17.32 mitoin 3690g ja 50 cm ja pipon koko 37cm.Rv 38+1
Synnytys oli helppo ja nopea.3 ja puol tuntia.pelkällä ilokaasulla mentiin.
Nyt ollaan kotona(onneksi)vihaan olla sairaaloissa.

Jahas maitoautoa tilaillaan tuolla yläkerrassa.
Onnea muillekkin vauvan saaneille ja hyvää loppuodotusta muille.
Niin ja kiinnostusta jatkossakin kirjoitella.
Velmuliina ja Juniori 3vrk
 
te jotka jo ootte synnyttäneet niin kertokkee vinkkejä miten sen synnytyksen sais käyntiin tai siis sais vauhditettuu sitä :D En oo yhtää epä toivonen :LOL:
Mie yritin sitä nännien hieromista mutta miten pitkään täytyy jatkaa että sais jotain aikaan ??
en enää osaa mitääs keinoa.... ÄSSÄT on nyt seksii myöten kokeiltu ja ei auta ei... tai sit tää ei haluu tulla pois vaan..

37+5
 
Täällä vielä minäkin kokonaisena oleskelen.
Kovasti alhaalla majailee meidän
vaavi ja jo 1,5 kk on vihlonut mukavasti häpyluuta ja nivusia. Äskenkin otin
taas gramman Panadolia, kun mikään asento ei ollut hyvä. Aamupäivällä kävin
työntelemässä lumet pihalta, meillä siis pieni piha, ja sen jälkeen äityi tuo
jomottelu. Kipeitä supistuksia ei ole ollut ollenkaan, mutta harkkareita sitäkin
enemmän ja sitten kun Nappi intoutuu mönkimään kunnolla tuolla nahan alla, niin
sattuu välillä melkoisesti.

Kyllästyttää toden teolla tämä raskaana olo jo ja synnärille olis kova hinku.
Pakkailin sairaalakassinkin ihan valmiiksija turvakaukaloon on laitettu
kotiutumisvaatteet vauvalle valmiiksi. Sänkyä en ole vauvalle pedannut vielä, mutta se on nopea homma tehdä sitten kun vaavi tulee kotiin. Meillä on isäni
tekemä kehto, johon laitan patjan lisäksi Ruskovillan lampaantaljan ja peiton,
ei siis lakanoita, muuta kuin harso päänaluseksi. Meidän kakkonen nukkui tällä
tavalla todella hyvin ja oli helppo yöimetystenkin jälkeen saada vauva
rauhoittumaan pehmeään lämpöiseen pesään, kun se talja tosiaan lämmittää siellä.

Nyt täytyy lähteä viemään esikoista taas jäähallille luisteluharkkoihin, joten
MOIKKA!

Tippaiita ja Nappi 38+5
 
Pinguli ja Velmuliina74: Onnittelut :flower:

Täällähän tulee vaaveja niin ettei perässä pysy onnitteluiden kanssa! :)

Tosiaan tyttöjä taitaa olla nyt vähän enemmän, nyt niitä poikia kanssa tulemaan, että saadaan tytöille sitten poikaystäviä;)

Mä olin tässä yks päivä jo 100-varma, että kaneli87 olisi ollut hakemassa omaa nyyttiään kotiin:)
 
täällä ei myöskään mitään merkkejä synnytyksestä,onhan tuota aikaakin tuohon laskettuunaikaan.En edes odota et tämä lähtis syntymään ennen LA:ta..Esikko meni 8pvää yli et luulen et tämäkin jaksaa asustella yksiössään yliaikaiseksi =)

onnea kovasti kaikille jotka ovat oman nyytin jo saanut

Mulla olis se synnytystapa-arvio ens viikolla sitä odotetaan nyt kuumeisesti :)

:hug: kaikille jotka sitä kaipaavat

Nyt kotiaskareiden kimppuun
Mude08+pikku2 36+3
 
Vauvoja vauvoja... :heart: Onnea kaikille Pikkusen saaneille!!!! :flower:

ootte puhunu kiinnittymisestä, esikoinen ei koskaan laskeutunu ja eikä kiinnittyny.. Hauskinta sii hänen synnytksessä olikin se että eka ponnistelin vauvaa tovin alas ja synnytys kanavan hänen otsalta poies ja sit ponnistelinkin vasta häntä ulos... :whistle: :)

Meidän PieniMies tulee tänään savonlinnaan vielä tovin seurailuun ja sitten toivottavasti jo kotiin..... :attn:
Koitin eilen vaan kysellä osastolla käydessä että mitä masulta odottaavat että voi kotiutua, eivät osanneet sanoo ei sit mtn.. :ashamed: Hieman huolettaa siis siirto tänne mutta ehkä mtn sellaista huolta ei pitäis enää olla kun kuopiosta uskaltaavat tänne laittaa. Ei kuulemma ole sln mtn kokemusta suoliso-ongelmista. :/ Ja sillon kun Poju oli täällä aluks ni ne sanoi ettei heillä juuri ole kokemusta noin pienen keskosen hoidosta, paljon poikamme on heitä opettanut.. :headwall: Olisinko halunnut sitä kuulla, no en en olisi..
mutta nyt toivon masu ongelman laukeavan ja kakan irtoavan ilman apuja jolloin pääsisi jo varmaan kotiin vaikka suoli onkin helposti ilmaa keräävä.
Jatkossahan meillä on sitten sairaalareissuja jo pelkän keskosuuden takia mutta niitä pitää miettiä sit vasta kun saan etes kerran pojan pois sairaalan kirjoilta ja siitä tulee minun eikä sairaalan. :)

-Puhelua odottava Väpä-
 
Nythän niitä vauvauutisia satelee! Ihanaa! Onnittelut kaikille!!

Millis, joo aika erilaisia ohjeita kyl. Tulin just neuvolast ja kysyin samal tosta asiasta ku ei tosiaa ole vielkää pää kiinnittynyt ni sanoi et tuskin kiinnittyykään ennen synnytystä täl kertaa ja että vaikka vedet menis ni omal autol sairaalaa. Sanoi et koska niitä tapauksia ku luiskahtaa napanuora esii on vaa muutamia vuodes ni sen takia ei tarvii ambulanssia soittaa.. tos vaa just se et mitä jos se sattuu omalle kohdalle! No luottavaisin mielin meen kyl omal autol jos vedet menis. Mut siis tottakai kun sairaalaan soittelee sit kun synnytys alkaa ni sittehä ne antaa ohjeet ja kantsii kysyä ja aion itekin sit viel varmistaa. Ja ne ohjeet on varmaa tosiaa vähän sairaalakohtasia.

mude08, siehän olet hyvin keskiarvojen mukaan synnyttänyt viimeksi, kun suomalaiset vauvat menee kuulemma ensisynnyttäjällä keskimäärin just 8 päivää yli ja uudelleensynnyttäjällä 3 päivää yli lasketun ajan. Eli kun olet noin hyvin keskiarvossa ollut viimeksi ni jos vaikka tällä kertaa pääset sit just 3 päivää lasketun jälkeen hommiin :). Itsellä viimeks 11 päivää yli ja oletan et tälki kertaa päästää laskettua pidemmälle.

Neuvolassa oli kaikki ihan normaalisti ja hb noussu nyt jo 132 et nyt rautaa voi vähentää, otan sitte vaa joka toinen päivä ja jos viel nousee ens viikkoon mennes ni sit voi jättää pois. Sf mitta hyppäs sitte ihan käyrien yläpuolelle ja oli 38. Aiemmin kasvanut siis tasasesti 4-kilosen käyräl ja nyt ottanut oikeen kasvuspurtin. Ja kuten lääkärikin sanoi ni terkkari oli samaa mieltä että yli 4 kiloa varmaa tulee, et mahassa tuntuu ihan pelkkää vauvaa ja hyvin selkeesti tuntuu reidet ja peppu ja kaikki "osat" et ei ole pieni vauva. Ja se on omakin tuntuma et isolta tuntuu. Mut sitä just painotti et ei haittaa vaikka olis isokin vauva jos on hyvässä tarjonnassa ni syntyy kyl helposti ja pienen vauvan synnytys huonossa tarjonnassa voi olla vaikeampaa. Joten toivottavasti tulee sitten hyvässä asennossa ulos!

Naps 38+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja pippur1:
lili78 Tyksissä tällä hetkellä sääntö ettei saa tulla kun isät vaan 10-20.. tai se nimetty tukihenkilö.. :(
Tuo sääntö on ollut jo jonkin aikaa. Tarkoituksena on taata monen hengen huoneissa, jonkinlainen yörauha. Ilmeisesti äitien omasta aloitteesta tehty tuo.

Oletteko koskaan ajatelleet, mistä lapsille tulee hymykuopat? Jos mies on vastahakoinen seksiin (ihmeellisten pelkojen takia...) niin kysykääpä tuota :D

Enie Meillä kanssa lapsukaiset huitovat toisiaan sängyssä (taisteluarviltakaan ei olla säästytty...). Meillä auttaa se, kun laitetaankin heidät selät vastakkain ja väliin pyyhkeestä tehty pötkö. Tuo pyyhe pitää kyljellään vaikka toisen ottaisikin pois ja estää poikaa jyräämästä siskoaan.

Onnea kaikille vauvautuineille! Mie jo unohdin nimet :ashamed:
 
Nythän täällä on tapahtunut paljon! KAIKILLE TUOREILLE ÄIDEILLE :flower: ei muista nimiä kun niin monta...

Väpä08 voimia teille ja etenkin pikkuiselle. Onko hänellä vatsa huomattavasti suurempi kuin normaalisti? Ja tuleeko maidot takaisin? Kuulostaa vähän samalta kuin lapsi jota hoidin. Toivottavasti ei ole sellaista, hän oli harvinainen tapaus kanssa eikä meidän sairaalassa oltu hoidettu myöskään montaa sellaista :(

Pitää ajan kanssa taas kirjotella, nyt on arki palannut tännekin ja mies kohta kotiutuu nälkäisenä. Neiti pääsee onneksi torstaina hoitoon, mutta raasu ehtii olla vain 4 päivää ja sitten syntyy sisko tai veikka ja tuo jää kotiin taas...ainakin kunnes hän alkaa hyppiä seinille :whistle: Lauantaina neiti sai kunnon raivarit ja seisoessaan pöntön kannella polkaisi jalkansa kannesta läpi :kieh: pientä mustiskohtausta kummipojasta...

santtu ja iita 37+5
 
Pinguli ja Velmuliina paljon onnea!!! :flower: :flower:

Neuvolassa käyty taas

36+2
paino tippunu 200g
pissa puhdas
paineet 148/92 ( nyt seurantaa )
sf 34
syke 145 ja rt

Neukka täti kysy suoraan oonko väsynyt tai jotain. ( kai se sit jo näkyy naamasta )
Puhuttiin miten yksin lasten kanssa olen ja mun unen vähyydestä. Kertoi sitten että neuvolan kautta saa maksutonta apua. Sovittiinkin että viimeistään sitten kun vauva syntyy otan sen avun vastaan. Helpotti oloa kummasti.

Vaikkakin ei se nyt auta, mutta kai tässä pärjää.
 
Onneksi olkoon kaikille vauvautuneille!! :flower:

Itse kävin neuvolassa, vaikka viikko sitten aattelin etten tuota aikaa nyt tarttisi. Noh, eipä mitään merkkejä edistymisestä ole vieläkään, pää on ollut kiinnittyneenä jo pitkän aikaa. Luulis jo raasulla olevan vaikeeta olla tuola masussa (?). Syke oli sellaaset 150, mutta laski jo 140 paikkeille kun rauhottu.

38+6
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille, teitä oli jo niin monta, että en muista ketä. Joten siis onnittelut tasapuolisesti kaikille. Mä olen niin kateellinen jo teille jotka ovletta vauvan saaneet, mäkin haluun jo.

Ja Väpä onnittelut kun saa vauvan lähemmäksi.

Täällä käytiin tänään painoarvioultrassa ja nyt olis muukalaisella painoa vähän yli 3000g. Painoarvioksi saatiin laskettuun aikaan n 3500g. Olis onneks sitten ihan kohtalainen synnyttää jos pitää paikkansa. Pää oli jo kunnolla kiinnittynyt. Kovasti on kyllä yritystä, että aikaisemmin syntyis. Ässät on kovasti käytössä, muutamia supistuksia saavat kyllä aikaan mutta ei vielä mitään isompaa.

Torstaina on sitten se lääkäri joka tutkii varmaan ton kohdunsuun tulanteen niin tietää onko siellä mitään tapahtunut. Toivottavasti olis jo muutoksia.

Vauva-10 ja Muukalainen 37+1
 

Yhteistyössä