***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Vinkuheinä: Täällä myös pissanäyte katsotaan joka kerta, sillähän käsittääkseni valvotaan myös mahdollista raskausmyrkytystä. Myöskin hemppa katsotaan joka kerta. Neuvola on noin 4 viikon välein. Painoa mulle tullut noin 7 kiloa, rv 27 mennään. Ei tuo sinun 5 kiloa mun mielestä paljolta kuulosta. Itse jouduin sokerirasitukseen, koska paino nousi yhdessä hujauksessa niin paljon, lähes kilon viikossa neljän viikon aikana.

Ystävistä: Ystävät, jotka on olleet läheisiä ala-asteelta asti eivät ole minnekään kadonneet. Ja mielestäni ihan sopivasti pitävät yhteyttä ja kyselevät kuulumisia. Mielestäni tärkeää on sekin, että myös itse muistaa ottaa yhteyttä ystäviinsä, vaikka aika paljon nyt ajatukset vauvan ympärillä pyörivätkin.

(.) : Vointi edelleen todella hyvä. Tein aamupäivästä tunnin lenkin koiran kanssa, ihan reipasta vauhtia niin että sai pikkuhien päälle. Potkut voimistuu koko ajan ja toissailtana tuntuivat eka kerran kyljen puolella. Lähinnä kuitenkin edelleen navan viereen potkuttelee. Kohta pitää alkaa jännittää seuraava polikäyntiä, joka on 1,5 viikon päästä. Pitäisi ottaa uusi massukuva ja laittaa tänne. =) Eilen tosin mulle huomautettiin, että eihän tuo raskaus näy missään, sinäkö muka raskaana?! No joo, taisi ihmettelijällä olla muutama kalja takana ja pimeässä ulkona oltiin :LOL:

Nyt herkuttelemaan, kaalilaatikkoa!!!

mamma ja Kirppu 26+4
 
Ystävistä Miun ystävät vähensi yhteydenpitoa ja silloin, kun muutettiin toiselle paikkakunnalle. Se onkin oma valitus/ kitinä juttu se... Uusia tuttuja oon tosiaan saanut pojan syntymän jälkeen muista pienten lasten äideistä. Meitä on pieni porukka, joilla esikoiset syntynyt suht samaan aikaan ja ollaan edelleen pidetty yhteyttä, vaikka osa jo työelämässä ja osa vielä kotona. Käydään 'tyttö'-porukalla kaupungilla syömässä ja iltaa viettämässä jne.

Yhteen vanhaan ystävään välit on viilentyneet ihan miun omasta aloitteesta :ashamed: Hää on aina puhunut, ettei halua lapsia ja lapset on kamalia. Minulle ihan OK, kukin valitsee itse elämäntapansa ja vapaaehtoinen lapsettomuus on yksi tapa. Enkä ole kummemmin sitten hehkuttanut hänelle lapsiperheen onnea tai valittanut kun lapsi on valvottanut. Olen yrittänyt pitää jutun aiheet samoina, kuin ennen lapsettumista.
Mutta hänen suhtautuminen minuun äitinä ja perheeseeni lapsiperheenä on se miksi en halua olla kamalasti tekemisissä. Esimerkiksi näimme pitkästä aikaa (asumme eripaikkakunnilla) sovittiin tapaaminen kaupungille kahvilaan. Hää vielä halusi, että mieheni tulisi mukaan ja ei haittaa vaikka poikakin tulisi. Kun sitten näki meidät, niin totesi "Ah, mikä perheidylli ja onni". Se äänensävy oli se mikä tuossa lauseessa tökki :headwall: Muutenkin kokoajan morkkaa lapsiperheitä, irvailee kuinka sitä nyt ollaan niin äitiä, niin äitiä. Mesessäkään en viitsi kirjoittaa, jos joudun juttelun keskeyttämään pojan ruokailun tms takia, kun heti on irvailemassa. Hänellä on käsitys, että koska olen äiti, en ole kuin äiti. Ja en osaa muuta ajatella, muuten toimia yms. Ja hänen mielestään se on huono asia. Siis jos satun laittamaan pojan kerhon oman shoppailupäiväni edelle (koska tykkään käydä kerhossa pojan kanssa), niin sekin on ihan kamalaa. Kun niinhän tekee Äidit. Eli enää en ole yksilö, joka tekee jotain koska itse siitä pitää. Ja hän ei tosiaan ymmärrä, että minusta oikeasti voisi olla kivaa puuhata pojan kanssa, enkä tee sitä vain velvollisuudesta.
Hankala selittää, mutta juuri se suhtautuminen minuunn pienen lapsen äitinä on se miksi en halua pitää yhteyttä. Hän mollaa minun elämäntapaani ja valintojani. Ja eihän minun sitä tarvitse kuunnella, eihän :kieh:

Ehkäisy Meille mielenkiintoinen kysymys. Spontaani raskaus, kun on hyvin, hyvin epätodennäköinen. Mutta kuitenkin jossain määrin mahdollinen. Luomuraskautumiseen en usko, mutta jos niin kävisi, niin en voisi sitä keskeyttää. Kaksosten kanssa ajatus nopeasta raskautumisesta taas kuulostaa liian rankalta. Joten luultavasti jokin ehkäisy otetaan käyttöön varmuuden vuoksi aluksi, mutta luovutaan siitä sitten kokonaan (koska katsomme sen turhaksi rahan haaskaukseksi). Hoitoihin me ei enää lähdetä, koska stimulaatio hoidot eivät minulle sovi. Meidän lapsiluku on siis tässä. Mutta jos luomuihme meille suotaisiin, hänet ilolla ottaisimme vastaan.

Hipkukka 24+5
 
reippaana jo pesin kaikki äitiyspakkauksen vaatteet. :) Ehkä turhan innokas myönnetään mutta onpa ne pesty jo eikä tarvi kuin kaappiin lajitella niin ekat vaatteet valmiina. Joonaksen ihan ekoja vaatteita alan myös pestä niin saa ne ajoissa kaappiin. Nuo äitiyspakkauksen vaatteet on vastasyntyneelle ihan liian isoja. Joten on hyvä että on valmiina joonaksen pikku vaatteita.

Huomenna sokerirasitus koe ja en ole kyllä yhtään iloinen siitä. Ällöttää jo valmiiksi se litku mitä pitää juoda..Mutta vauvan parhaaksi se on. Nyt saunan lämmitykseen :)

Sannis ja patu 25+3
 
Neuvola käynneistä vielä, mä olen siis jäynyt 2 kertaa neuvolassa ja siis rv23 menossa. Ensi viikolla on kolmas käynti. Ja tosiaan pissanäytettä eikä hb ole otettu kertaakaan. Verikokeessa olen kerran käynyt, koska veriryhmältäni olen A- .
 
ystävistä: Mulla ei oo juurikaan sellasii sydän ystävii. Entiset koulu kaverit on yhteydes jokun verran mutta asuvat nii kaukana ettei heidän kanssaan voi olla tekemisissä ollenkaan. vaikka ollaa täällä asuttu jo 3 vuotta nii ei oo tullu ystäviä sellasii jolle vois kertoo surut ja murheet ne on vain hyväpäivän tuttuja joiden kanssa puhutaan yleis maallisia asioita.
 
Lumi- Tuli just mieleen kun tuossa otin sokeria varten verta, että kyllähän minunkin pitää puristaa sitä sormea että siihen ne tipat saa. Eli ei minullakaan sitä sieltä valu sen rei´ityksen jälkeen kuten varmaan nyt olet saattanut saada kuvan?
Eli teen reiän, ja sitten puristan sormea ja saan tipan, sen pyyhkäisen paperiin ja taas puristan tipan ja siitä otan näytteen. Sorry tää epäselvä selostus :headwall:

Painoarviot Joo ei sais vertailla, mutta minkäs teet kun uteliaisuus voitti :ashamed:
Esikoinen ja nuorimmainen on painaneet näillä viikoilla 100-300g vähemmän kuin Nörtti tai Hissu!!!
Mitkähän jättiläiset täältä on tulossa :LOL:

Enie + Nörtti ja Hissu 27+0 POKS!
 
Ehkäisystä Olen päättänyt sterilisaatiosta ja ajattelin, että sen saisi vauvanhaku reissulla. Täytyy puhua siitä neuvolassa.

Ystävistä Minulla on kaksi ystävää ja paljon kavereita. Olen aika kotihiiri ja vähän epäsosiaalinen yksilö. Meillä on lapsen sairauden takia osa ystäväpiiristä kadonnut. Asia on ollut heille niin vaikea, etteivät ole sitä kestäneet tai osanneet käsitellä. Ymmärrän heitä tosi hyvin..

Vauvan tarvikkeista Saan tänään lisää vauvan vaatteita. Sitten pesen kaikki vaatteet ja katson ne läpi, että tiedän mitä pitää vielä hankkia. Muistakin hankinnoista olen tehnyt listan, että saisin kaikki ostettua.
Sen jälkeen pitääkin ruveta hankkimaan joululahjoja :heart:

Painoarvioista Lääkäri sanoi, että kaksosilla painonkehitys hidastuu jossain vaiheessa. Minä taas hermoilen, miksi meillä ollaan niin pieniä. Enie tuo sinun 27 viikkoa on jo tosi kivasti. Itse toivon, että pääsisi vähintää rv32 ja siihen on oikeasti enään 6 viikkoa. Toki haluaisin vauvat ihan täysiaikaiseksi asti, mutta oikein pelottaa millainen olo silloin on. Minulla vauvat ovat todella ylhällä niin mitään pelkoa ei vielä ole ennenaikaiseen synnytykseen. Pitäisi ruveta kuitenkin ottamaan vähän rauhallisemmin. Viikonloppukin meni kovassa kiireessä.

Zaara ja Aarre&Lahja 25+2
 
Zaara Minullakin olisi tavoitteena, että pienet pysyisivät ainakin sinne 32-36 viikoille asti (sen jälkeenhän ollaan jo turvallisilla viikoilla). Olen aikas luottavainen, esikoinenkin pysyi yliaikaisena ja yli neli kiloisena ilman ennakoivia supistuksia tms. Mutta eihän sitä silti koskaan tiedä...

Monikkojen lisäpäivistä soitin KELAn neuvovaan puhelimeen. En varmaan puoliakaan muistanut kysellä mitä piti, mutta jotain sentään selvisi. ELi isä voi pitää ne 60 päivää useammassa jaksossa, mutta yhden jakson on oltava vähintänn 12 arkipäivää. Sen lyhyempiä ei voi pitää. Ne olisi hyvä hakea noin kuukautta ennen, kuin isä aikoo päivät pitää. Mutta esim, jos haluaa pitää isyysvapaan jatkokosi, niin sitten voi hakea samaan aikaan kun jää isyysvapaalle. Tuolloin olisi hyvä myös pyytää kiirehtimään päätöstä.

( . ) viime yö meni taas jotenkin jotenkin hankalasti nukkumisen kannalta. Miun alamahaa nipistelee ja mietinkin, ettei vain olisi virtsatietulehdus :$ Täytyy ottaa neuvolaan yhteys, jos vielä huomenna tuntuu yhtä epämiellyttävältä ja pyytää lähetettä labraan.

Hipkukka 24+6
 
Heippa! Täällä sataa. Mulla on tänään ihmeellisesti hyvä päivä,ihan outoa! Edes auton hajoaminen eilen ei haittaa nyt, eikä se että vein sateessa tytön päikkäriin kävellen. Autosta katkesi pakoputki kun motaria ajeltiin kotiin, saatiin amis-auto kun pörisee...isi korjaa!

vauvan tavarat vaunut meillä on, vanhat ja siniset mutta toimivat, lisäksi ostan ehkä työpariltani 3v vanhat yhdistelmät, jos olisivat nätimmät ja sitten saan ne omat siirtää parvekekäyttöön. Pinniskaupat tein viime viikolla kun ystäväni siirtää taaperonsa siitä pois. Siisti valkoinen, patja ollut yhdellä. Minulle riittää että pohja nousee vaikka laita ei laskiskaan, 50e pyytää. Saan sen viimeistään tammikuussa. Kaukalon kanssa en tiedä mitä tehdään, kun kummipoika olis tammikuussa 7kk ja heillä on Gracon istuin ankkurilla, toivon että saamme sen.
Asunnossa ei olla vauvan hyväks tehty mitään, kun ei vaan saada aikaseksi. Mies on sellanen että puhuu kyllä mutta luulee kait että itsestään alkaa tapahtua. Toisaalta sitten kun hän alkaa tekemään, saa paljon/hyvää aikaseks... Meillä on se että tarvitaan se innostus, joka yleensä iskee silloin kun tarvikkeita ei ole valmiina, ja sillä aikaa kun shoppailee tarvikkeita se innostus hiipuu :LOL:
Mä ajattelin et haluan kysyä vauvan sukupuolen, niin olishan se helpompi alkaa järjestelemäänki, lähinnä esikoisen vaatehuonetta, vienkö punaset vaatteet kellariin vai jätänkö?!

ystävät lapsuuden ystäviä mulla ei ole, koska äidillä asuessani muutimme usein. Ala-asteeltakaan ei sellasia pysyviä jäänyt, muutamia olen nyt Facebookista löytänyt :whistle: Ylä-asteelta on jäänyt 1 läheinen, jolla samanikäinen tyttö kuin meillä ja olemme asuneet viimeiset 2v. kilsan säteellä,ennen sitäkin 10km säteellä. Hän on melkein ainoa jonka kanssa tavataan. Amiksesta jäi montakin ystävää, mutta he vielä lapsettomia opiskelijoita/duunareita, joille juhliminen maistuu. Heh, on vielä miehen veljen avopuoliso 18v :ashamed: miehen veli 23v, heitä näkee lähes päivittäin ja heistä on suuri apu meille tytön kanssa ja muutenkin.

Hitsi tulee pitkä teksti, anteeksi on vielä asiaa.
Perjantaina oltii neuvolassa. Hyvin tiesin painonnousuni, tasan 2kg alusta tähän =) Sf- mitta 20, vauvan syke 145, verenpaine ok ja kaikki muutkin ok. Lääkäriaikani on sitten 25.10. jossa se ultraus vihdoin :heart: Synnytystapa-arvio päksiin viikolla 36.
Nyt töihin, katsotaan häviääkö se hyvä mieli siinä :|
 
Zuh
Tervehdys pitkästä aikaa! Jouduin tuuraushommiin viikoksi ja siihen kaatui palstailu :p

Olipas melkoisia sairaalakokemuksia. Mutta muistakaa kaikki kokeneet olla meidän ensikertalaisten pelastavia enkeleitä seuraavalla reissullanne!!

Meillä kokoarvio tehtiin rakenneultrassa, myös paino. Ja mitattiin kaikki mahdolliset ympärykset ja pituudet -> hyvin vastasi viikkoja.

Valmistelut: Meillä on vauvalle paljon ns. valmiina mutta ei oikeasti valmiina yhtään mitään.. Remonttia pitäisi saada tehtyä seuraavan 14 viikon (laskin oikein eilen) aikana melkoisesti ja sitten siihen vielä saada vauvatavarat paikalleen. Tällä hetkellä tuleva makuuhuone on työhuonevarastona..

Ystävistä ja Enielle: Täällä toinen erakko, onneksi ukko on samanlainen. Mulla on läheisin ystävä oma mies ja sisko ja ne kyllä riittää mainiosti mun sosiaalisuuden tarpeeseen. Muutoin mulla on melko montakin sellaista ystävää joiden kanssa nähdään vaihtelevasti, joskus menee vuosia ettei nähdä ja sitten yritetään päivittää monen vuoden tapahtumat yhdellä kertaa. Juuri kesällä näin kaveria jonka kanssa tavattiin viimeksi yli 2 vuotta sitten ja aika ei tuntunut missään, hirmu hyvin luisti juttu. Tuntuu vain että kun muutti itse tänne Itä-Suomen puolelle ja kaikki kaverit jäi vanhoille paikkakunnille niin näkeminen on aina itsensä varassa. Kun tänne ei KUKAAN vahingossa tai muilla asioilla eksy..

Uh, tämä nainen söi viime viikolla aivan liian paljon ja epäterveellisesti -> vaakaan ilmestyi lisäKILO! Nyt pitää ottaa vähän niskasta kiinni ettei ihan lähde käsistä.. Mutta hyvä tahtihan se on jos pysyy 3 viikko paikallaan ja viikossa hujahtaa kilo lisää :p

~Zuh & Naatti 22+3
 
Imppulilla ihanan söötti maha ja iiriksellä myös:heart: Aijaa-kuvapalvelu oli ilmeisesti eilen jotenkin rikki, koska en päässyt katsomaan masukuvia. No nyt onneksi toimii:)

Valmisteluista
: Meillä tosiaan on lähes kaikki, mutta ovat vielä osissa nuo sängyt, hoitopöydät ym. Eikä niitä nyt päästä vasta kun joulukuussa kasaamaan, muuton takia.

Moni on saanut jo äitiyspakkauksenkin, itse en ole saanut vielä edes Kelan papereita eteenpäin kun palkkatoimistossa pyörivät edelleen :( Mutta eikös nuo Kela asiat pitänyt hoitaa viim. kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa? Eli aikaa vielä on...

Ehkäisy: Luulen, että jatketaan sitten pillereillä. Tosin pilleri-paketista luin, että ei tule käyttää imetyksen aikana, josko sitten kysyisi toista merkkiä. Toista vaavia yritetetään alulle varmaan niin että kaveruksille tulisi suht pieni ikäero, joten muuten mua kiinnostavaa kierukkaa en vielä viitsi laittaa.

Eilistä masua:


Pinkgreen ja tilleri POKS 26+0
 
Moikka taas kaikille, me oltiin viikonloppuna sukulaisissa. Niin on kyllä raskasta toi 4 tunnin matka yhden viikonlopun takia, varsinkin siis, kun 2 v on matkassa mukana. Hän on kuitenkin niin väsy illalla ajaessa, että itkeskelee paljon, ja yleensä viikonlopun ensimmäinen yö menee todella huonosti kun esikko herää vähän väliä itkemään - stressaa paikanvaihdosta varmaan. En tiedä, jaksanko enää tehdä tuota reissua ennen synnytystä, kun viikonlopun jälkeen on väsyneempi kuin ennen sitä.

EhkäiysystäVarmaankin vain kondomi otetaan käyttöön. Mulle ei nuo hormonaaliset oikein sovi, kun tulee migreeniä jne. Ja muutenkin mulla alkaa miehen tavaroista alakerta särkemään ihan kauheasti, niin se ei oo oikein kivaa, että hurvittelun jälkeen aina särkee vaikka kuinka kauan.

).( Selkäkivut vaivaa, siis tää on aivan järkyttävää |O . Ei pysty nukkumaan kunnolla, tai mitään muutakaan, kun koko ajan sattuu. Huomenna on sokerirasitustesti.

Näin unta että sain keskenmenon, tai siis kohtukuolemahan se olisi näillä viikoilla oikeasti, mutta unessa kuitenkin raskaus vaan vuoti pois verenä. Aamulla oli huolestunut olo. Toivottavasti toi vauveli nyt pitäis jonkun kunnon potkusarjan, et tietäis, et kaikki on hyvin.
 
tulin just..Olin siellä sokerirasitus kokeessa. Se meni oikein hyvin,ei tullut paha olo siitä juomasta mitä pidi juoda ja kokeiden tulokset saan selville jo iltapäivällä. Mutta ajattelin odottaa keskiviikon neuvolaan jossa kysyn tulokset. :) ja samalla keskiviikkona lääkäri.

Nyt nukkumaan ja sitten iltaan töihin.

sannis ja patu 25+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Toivottavasti toi vauveli nyt pitäis jonkun kunnon potkusarjan, et tietäis, et kaikki on hyvin.
Syö ja juo reilusti makeaa ja sitten hetkeksi makoilemaan paikoilleen. Miulla suht varma tapa saada mahaan eloa. Joku 20min menee makean syömisestä ennen kuin alkaa vaikuttaa.

Miulla tuo poika on aktiivisempi liikkumaan ja sen liikkeitä tunnen tasaisesti. Tyttö taas on hiukan hiljaisempi. Ja välillä en ole ollenkaan varma olenko tuntenut tytön liikkeitä ollenkaan koko päivänä. Toisaalta ultrissa poika on aina ollut kääntyneenä siten, että kädet osuu minun kylkeen/mahaan. Kun taas tyttö monottaa veljeänsä niskaan :LOL: Joten jos nuo noin päin ovat suurimman osan aikaa, niin ei ihme, etten tytön lyöntejä tunne.


Muuten mikä nettikauppa se oli, jossa oli se pikkukarhun kaukalopussi tarjouksessa? Mie en enää löydä ja sivuja on kamalasti takaisin päin kelattavaksi. Nyt olis tilillä äitiysavustus ja voisin tilata, jos vielä tarjouksessa olisi :snotty:
 
Pinkgreen - mulla käytössä tukivyö ja se on ollut ihan ehdottoman hyvä. Vyö on Anita ja ostin huuto.netistä n. 10e + postikulut. Kovin pitkästi en enää pysty kävelemään ettei ala jo "tuntua" ikävältä vatsassa ja supistellakin. Mutta tukivyön kanssa pystyn kävelemään lenkit koiran kanssa hyvin. Toki tuntivauhti on kyllä hidastunut melkoisesti :LOL: Kotona siivotessa ja touhutessa pidän sitä myös päällä. Istuessa se ei ole hyvä kun nousee osittain vatsan päälle ja alkaa painaa.

J.T -voimia :hug:

Mulish - ihanaa kun sun mies voi ja haluaa adoptoida tyttösi.

PainoG - koko aikana painoa tullut 3,5kg.
Vatsan taputtelijoita on luojan kiitos! ollut melko vähän. Lähinnä omat kaverit on taputelleet ja se on ok. Viikonloppuna oltiin kaveriporukalla saunomassa ja sanoinkin että onpas mukavaa kun nyt ei tarvii vetää vatsaa sisään kun on uikkarit päällä :D

Omaa napaa - olin eilen mammajoogassa ensimmäisen kerran. Alkuun tuntui vähän turhalta hommalta mutta kun päästiin vauhtiin, niin oli ihan hyvä juttu.

Tekisi mieli alkaa laittaa pinnistä valmiiksi jne, mutta remppa on vieläkin hiukan kesken ja tavaraa siellä ja täällä röykkiöissä, eli ei kannata vielä haaveilla pesän loppuun rakentamisesta.
Töissä mun työn jatkajan kanssa kävi vähän hullusti. Seuraaja valittiin ajoissa ja näytti sen puoleen hyvältä. Mutta viikko sitten hän katkaisi kätensä ja joutui 5 vkon sairaslomalle! Meille jää ehkä 3 viikkoa aikaa opetella näitä mun töitä ja se on aivan liian vähän aikaa...

Ootteko saaneet jo Kelalta tiedon ä-loman alkamisesta? Miten nopeasti se on tullut papereiden jättämisestä? Kysyin viikko sitten palkanlaskennasta että miten toimitaan Kelan-papereiden täyttämisen kanssa, enkä vieläkään ole saanut vastausta.... Mun laskujen mukaan äippäloman pitäisi alkaa 2.12.

Lili78 25+1
 

Yhteistyössä