***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Enie aika hyvin jos kaksoset on isompia nyt kuin mitä edelliset lapset samoilla viikoilla :D
Niin siis ohjeista luin että ei saisi puristaa sormesta, mutta ilmeisesti se on vaan pakko kun ei sitä verta sieltä muuten valu =) Eikä oikein puristelemallakaan hirveästi sitä tule..

Lili itsekin pähkäilen kelanpapereiden kanssa.. kun haluan että lasketaan viimeisen 6 kk:n tulojen mukaan ja palkanlaskenta voi toimittaa palkkakuitit vasta lokakuun loppupuolella, joten vasta sen jälkeen saan Kelalle paperit. Toivottavasti päätöksessä ei sitten kestä kauaa! Muutenkin on nyt työpaikalla ollut epäselvää mitä lappusia pitää täytellä (kun piti ilmoittaa kaksi kuukautta ennen loman alkamista ja nyt se on siis jo umpeutunut!), pakko nyt vain olettaa että olen oman osuuteni tehnyt ja ainakin olen kysellyt koko ajan onko kaikki nyt ok eli ei ainakaan minua voi syyttää jos jotain vielä puuttuu..

PainoG nyt on tullut 4 kiloa.. vaihtelee kyllä ihan sen mukaan mitä olen aina edellisenä päivänä syönyt ;)

Pinkgreen ihanan iso maha jo sinullakin! Tuntuu tämä oma vielä kovin pieneltä..

|.) Selkävaivat jatkuu täälläkin ja toistaiseksi siis saikulla. Onkohan toivoakaan, että selkävaivat katoaisi ennen synnytystä?? Kuitenkin töissäkin olisi ihan kiva vielä olla, alkaa olla jotenkin haikea olo kun tietää että kohta ei siellä enää vähään aikaan sitten olekaan (hah, vaikka niin olen odottanut että pääsen sieltä pois :LOL: )

Ja taas poksutaan :heart:

Lumi ja Lilliputti 26+0
 
Kelan papereista Itse halusin kanssa vaihtoehdon jossa lasketaan viimeisen 6 kk mukaan. Palautin oman osuuteni kelaan ja työnantaja palautti sen oman lomakkeensa. Työnantajan siis käskettiin antamaan tulotiedot ajalta kesäkuu-marraskuu. En sitten tiedä mitä tapahtuu jos tulot sattuu muuttumaan vielä parin kk aikana mutta paperit pitäisi ainakin olla nyt kunnossa...
 
Kelan papereista: En ole vielä palautellut niitä, ja aion myös ottaa laskennan viimeisen 6 kk ajasta. Taidan jäädä jo aikaistetulle äippälomalle 10.11, eli niin aikaisin kuin vaan mahdollista. Johtuen siitä syystä kun määräaikaissijaisuus loppuu juurikin tuolloin.
Kyllä niin ärsyttää kun ilmeisesti pitkät työmatkat vähentää äitiyspäivärahan määrää, koska ne on verotuksessa vähennettävää tuloa (?!!). Eli ei ole kannattanut ajaa pitkää työmatkaa päivittäin (100-130km).

24+6
 
ehkäisystä: ei mitään tietoa vielä.. :whistle: viimeksi kyllä imetys ehkäisi todella hyvin. ei edes menkkoja ilmaanunut. mutta siihenhän ei todellakaan kannata luottaa joka kerta :) katotaan sit synnytksen jälkeen.

vatsantaputtelijoita: on ollut. ja en kyllä hirveesti siitä välittäis.. lähimmiltä se on vielä ihan ok mut sellasia ns.hyvänpäivän tutuilta en sitä haluis. :/ mut en oo kyllä viittinyt sit sanookkaa et menepäs nyt käsies kans kauemmas.. :D

Ja liitoskivut sit tulivat. :( pakottaa jopa levossa ollessa jo! ja vielä pitäs viiikkoja koittaa kärvistellä!

Muuten tänne ei mitään uutta. ruoka maistuu ja varsinkin iltasella!! :$ |O |O
ja maha kun ei toimi vieläkään.. :/

22+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tinzus:
Kyllä niin ärsyttää kun ilmeisesti pitkät työmatkat vähentää äitiyspäivärahan määrää, koska ne on verotuksessa vähennettävää tuloa (?!!). Eli ei ole kannattanut ajaa pitkää työmatkaa päivittäin (100-130km).
siun kannattaa verotuksessa hakea työmatkakorvausta (vai mikä se on oikealta nimeltään). Laskevat sen halvimman vaihtoehdon mukaan (yleensä linja-auto), ellet pysty perustelemaan miksi olet kulkenut omalla autolla. En muista miten paljon huomioivat verotuksessa. Itse aikoinaan kuljin linja-autolla töihin ja laitoin nuo matkat verotukseen. Minusta sieltä tuli aikas kivasti vähennystä veroihin, kun ajattelee miten paljon kuukauden linja-auto kortti maksoi ja miten paljon käytin sitä myös vapaa-ajan kulkemiseeni. Miulla kun ei tuolloin ollut autoa.
Ja jos olet useamman vuoden ajellut, etkä ole tajunnut laittaa verotuksessa huomioitaviksi vähennyksinä, niin niitä voi hakea viideltä vuodelta takautuvasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tinzus:
Kyllä niin ärsyttää kun ilmeisesti pitkät työmatkat vähentää äitiyspäivärahan määrää, koska ne on verotuksessa vähennettävää tuloa (?!!). Eli ei ole kannattanut ajaa pitkää työmatkaa päivittäin (100-130km).
siun kannattaa verotuksessa hakea työmatkakorvausta (vai mikä se on oikealta nimeltään). Laskevat sen halvimman vaihtoehdon mukaan (yleensä linja-auto), ellet pysty perustelemaan miksi olet kulkenut omalla autolla. En muista miten paljon huomioivat verotuksessa. Itse aikoinaan kuljin linja-autolla töihin ja laitoin nuo matkat verotukseen. Minusta sieltä tuli aikas kivasti vähennystä veroihin, kun ajattelee miten paljon kuukauden linja-auto kortti maksoi ja miten paljon käytin sitä myös vapaa-ajan kulkemiseeni. Miulla kun ei tuolloin ollut autoa.
Ja jos olet useamman vuoden ajellut, etkä ole tajunnut laittaa verotuksessa huomioitaviksi vähennyksinä, niin niitä voi hakea viideltä vuodelta takautuvasti.

En ole kulkenut vielä kuin sen puoli vuotta, joten ei mitään katastrofia ole vielä syntynyt. Se pistää vihaksi, että itse bensoihin käyttämäni raha (minkä mahdollisesti saan veronpalautuksessa joulukuussa 2010 takaisin) vähentää äitiyspäivärahaa. Ihan kummallista. Elikkäs jos olisin lähellä kotiani töis samalla palkalla niin saisin 10-20 ? enemmän rahaa päivittäin sitten mammalomalla. Ihan kummallinen logiikka. Päiviteltiin oikeen appiukon kanssa asiaa :)
 
Kaukalopussi löytyi täältä: http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/27#vk_page_view/27?&p=4 Näyttäs olevan nuista kaukalopusseista enää tuo harmaa/musta tarjouksessa... seuraavalla sivulla on nyt näköjään tarjouksessa se astetta lämpösempi ja isompi malli...

(.) Eilen oli kyllä masentava päivä... mies teki töitä koko päivän, pojalle tuli flunssa ja oli tosi kiukkunen äidin poika. Tuntu, etten saanut hetkeäkään levätä ja illalla jatkuva pojan kantelu tuntuikin mahassa... vielä tänäkin aamuna tietää nostelleen koko eilisen päivän poikaa. Nyt parina yönä poika on vielä nukkunut huonosti nuhan takia. Kaikenlisäksi kotitöitä oli kasautunut mun tehtäväksi. Huh.... mietin eilen ihan tosissaan, että miksi halusin tämän seuraavan lapsen näin pian esikoisen jälkeen!! Ja päätin, että jos kolmannen joskus haluankin niin ehkä sitten kun esikoinen on 15 tai adoptoin. :/ Aamupäivä meni kyllä itkua tihrustaessa... saakutin hormonit!!
Tänään oli neuvola, josta sain kelaa varten paperit sekä lähetteen pelkopolille. Itkuhan siinä pääsi, kun keskusteltiin siitä mikä pelottaa/on jäänyt kummittelemaan edellisessä synnytyksessä... :'( Mitään arvoja tai painoja en tähän hätään muista, mutta kaikki oli ok. Paitsi että odotetaan vielä mitä tämän huimauksen kanssa tehdään...

Tica & Kääryle 25+0 POKS
 
GRÄÄH!!! Mä en jaksa!!! Kuka käski saada lapset pienellä ikäerolla???? :ashamed: Tänään sit tällänen päivä. Poikaa käytin hammastarkastuksessa ja johan oli reissu. Nuorin istu nätisti rattaissa mutta itse tarkastettava pinkoili minne sattuu ja suu pysyi visusti kiinni. Vielä postireissu sen jälkeen ja poika taas kaivo joka paikan. Loppuajan pidin kädestä kiinni ja poika raivos niin että naapuripitäjään asti kuulu.
Nyt aivan poikki :/ Tulis mies jo töistä niin pääsis kauppaan, en känkkäränkän kanssa enää jaksanu lähtee sinne tappelee.

Nyt vähän kahvia ja suklaata niin helpottaa :D
Anteeksi marina :ashamed:

mulish ja pallo 22+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tica:
Kaukalopussi löytyi täältä: http://verkkokauppa.babystyle.fi/ Näyttäs olevan nuista kaukalopusseista enää tuo harmaa/musta tarjouksessa... seuraavalla sivulla on nyt näköjään tarjouksessa se astetta lämpösempi ja isompi malli...
Näkyy olevan senkin varastotilanne 'loppunut' :/ Noh, jos jossain liikkeessä tulisi vastaan. Normaalihintaisena + postikulut ei kannata ostaa nettiliikkeestä. Meillä on esikoiselta tallessa se beige/vaaleanruskea, mutta täytyyhän toisellekin kaksoselle tuollainen saada. Värillä niin ei ole väliä.

Hankinnoista, pitää sen verran hehkuttaa. Että saatiin auto vaihdettua :D Nyt mahtuu kaikki lapset sitten kyytiin. Tuo olikin sitten se isoin hankinta. Seuraavaksi taitaa tulla vaunut ja kuivausrumpu.
Kaupassa osui silmiin kypärämyssyt ja heti piti ostaa semmoiset talteen. Miun kokemuksen mukaan, noista tuppaa nuo pienimmät koot loppumaan ekana. Ja kuitenkin talvi/kevät aikaan tosi käytetty vaate muiden hattujen alla. Esikoisen kohdalla huomasin vieläpä sen, että ovat aika pitkäikäisiä, se myssy kun venyy käytössä, joten 'kasvaa' lapsen mukana.
 
Morjensta,

ystävistä mun mies on mun paras ystävä, mut mammakavereita on aikalailla moneen lähtöön- on ala- ja yläasteaikaisia (tosin heidän kanssa yhteydenpito on melkolailla joko Facebookissa tai tekstarein), mutta on myös yksi jonka kanssa treffailemme usein, ja onneksi pääsee puhumaan IHAN muustakin kuin lapsista, käytiin jopa ulkona sillon kun en ollut vielä raskaana (taas) ja hänkin jo saanut lapsensa :D Meidän molempien miehet on "muusikoita" joten Helsingin metalli- ja rokkiskenen ihmetteleminen vie hänen kanssaan hyvin ajatuksia pois kotonaolosta, vaikka suurin osa toki puheista tuppaa kääntymään aina lasten kolttosiin... :) Mä kyllä olen viime aikoina kaivannut ihan mielettömästi just sitä "ihan muuta" juteltavaa, mamien kanssa mun tulee liian helposti otettua ihan tarpeetonta ressiä ja painetta kaikenmaailman suosituksista ja äitiyden vaatimuksista.

Hankinnoista esikoisen jäljiltä oli niin paljon vaatetta ja tarviketta, että otettiin pakkaus rahana. Päädyimme hankkimaan Babyweltin tuplat pienen kokonsa takia (72cm leveä, Briot olisi myös mahtunut hissiimme mutta mulla olisi ollut 6cm tilaa :D ) ja haemme ne varmaankin ensi kuun lopussa A-T Lastenturvasta :) Eilen tein Itikalle oman vaatelaatikon, suurin osa vaatteista on vielä ullakolla mutta löysin sen verran pikkupikkukamaa ja 1-koon vaippoja kätköistä että sain jo tehtyä sellai pienen ihanan boxin vauvalle :) Tuntu hyvältä tehdä hänelle tilaa, muutenkin kuin henkisesti.

(.) Vuosin aamulla verta, jonka takia edessä oli keikka Naistenklinikalle. Onneks kyse onkin vaan kohdunnapukasta, ja kuulemma mahdollisesti pienestä polyypista, mut lääkäri sanoi että ihan vaan pumpulipuikolla koskettaessa napukka alkoi vuotamaan. Vauvalla kaikki hyvin, pääasia ettei istukka vuoda tms. Yhdyntätauko määrättiin lääkkeeksi. Ja mullahan on se "epätasapainoiseen emättimeen" saatu Dalacin- kuurikin päällä vielä pari päivää, sekin kuulemma voi kiukuttaa.
Vauvaa mitatessa nyt onkin sitten tällä kertaa Itikka hieman keskimääräistä pienempi, toisin kuin 4D:ssä ennustettiin-- hohhoi enpä kyllä enää yhtään tiedä et millanen pallo sieltä oikeen ulos meinaa tulla :D

Tässäpä vielä masukuvaa muutaman päivän takaa (24+1), menen tästä hieman minäkin päivälevolle, aamun säikähdys aiheutti tyhmän hedarin.



Mimonmami ja Itikka 24+5
 
Oletteko ajatelleet käyttää vauvoillanne talvihaalaria vai lämpöpusseja? Katselin netissä noita Eisbärchenin lämpöpusseja (http://www.pientenparhaaksi.fi/product_details.php?p=316 ) ja pohdiskelin voisiko se korvata varsinaisen talvihaalarin? Entä jos ostatte talvihaalarin niin kuinka paksu sen tulee olla (jessus, kuullostanpa todella kädettömältä:D), katselin haalareita Lindexillä ja mielestäni ne vaikuttivat lähinnä kevyt-toppahaalareilta. Tosin ei täällä etelässä nyt varmaan mitään eskimo-varustusta tarvitsekaan ja autolla paljon muutenkin liikun. Haluaisin vaan hyvän haalarin/pussukan kävelylenkeille:)

Vinkkejä otetaan vastaan!:)
 
Neuvola kuulumisia

Hb: 111 vaikka syön sen 100mg rautaa ja äippämultitabsit x2 päälle..
Painoa: +11kg.... :LOL:
sf-mitta: Huitelee ihan omilla käyrillään, tällä hetkellä 29cm!!!!! |O
vauvan sydänäänet: 135-140
paineet: 130/63

Terkka naureskeli äidin ja vauvan kasvulle, ja huomautti myös mukana olleelle miehelleni, että on tainut raskaus tuoda kiloja isällekkin.. Kuulema jos isä lihoo, se tarkoittaa poika vauvaa, ja jos äidin säärikarvat alkaa muistuttaa villahousuja niin silloin olisi tyttö tulossa. Isän kommentti : Näkeekö ne rakenneultrassa jos vauva on hermafrodiitti? :headwall: :LOL:

Elayne ja valaskala poksuu!!! 26+0!!! <3 <3
 
Heippa!
Huoh, Elayne pelastit mut ainaki melkein! Mulla tullu kiloja jo 13 :ashamed: :eek:
Ja oon monttu auki kattonu ku melkein kaikki on laittanu parista kilosta seittemään kiloon painonnousut...
Huomenna neuvola-lääkäri, saapi nähdä mitä se mulle sanoo.... :whistle:
Tänään olin sokerirasituksessa...

Siis mä en oo ymmärtäny yhtään kelan paperilla sitä kohtaa jossa on ne kilometrit, siis vähentääkö se sitä äippärahan summaa????
Jos kuljette omalla autolla työmatkan vaikka verotukseen laitatte linjaautomatkan, niin kumman mukaan laitatte kelan paperiin ne tiedot?
mä nääs kuljen omalla autolla mut verotus ei taida hyväksyy ku kilsat linjaautolla... eli kertokaas viisaammat mitä mun pitää tehdä????? :D

-s-a-j 27+0 eli poks!
 
Kova turvotus päällä.. :(

Mutta poika monottelee pisin päiviä useita sarjoja jo joka puolelle masua :heart:
Mä näin taas painajaista kovista verenvuodoista ja keskellä yötä heräsin ja juoksin hädissäni vessaan :ashamed: Eihän se mitään totta ollut onneksi..

Kiukuttaa toi Kela kun saan opintotukea niin kun jään joulukuun 15 pv äitiyslomalle niin he eivät anna joulukuulta mitään opintotukea mulle, koska opinnot kestää 3 päivää liian vähän joulukuussa!! :kieh:
Ja äitiysraha tulee kuitenkin tammikuun lopussa vasta.. :( Onneks tulee veronpalautukset joulukuussa, mutta olis ollut kiva laittaa ne johonkin muuhun kuin laskuihin yms elämiseen :(

Närästys on ihan hirveetä joka päivä, sain reseptillä jotain lääkettä mut eipä mitää auta :(

Niinuska+Hipsu 23+3
 
Täällä ollaan aika väsyksissä, vaikka vasta viikon ensimmäinen työpäivä takana. Ihan alkoi mietityttää, että nytkö se "alamäki" alkoi ja vauhti hiipuu... Mulla on tosi fyysinen työ, kävelyä, seisomista, kyykistelyä jne. ja kyllä tänään neljän tunnin kuorman purku tuntui aika pahalta alaselässä. Täytynee nyt oikeasti alkaa hiljentää vauhtia, ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä.

Tuntuuko kellään muulla maha kasvavan päivän mittaan?? Siis kun itselläni tuo maha on selvästi aamuisin aina pienempi ja illalla työpäivän jälkeen näyttää aivan valtavalta. Onko se sitten vain jotain turvotusta?

Onko kellään tietoa, tai onko kukaan kuullut, voiko synnytyksenjälkeinen masennus jotenkin periytyä? Äidilläni on ollut paha masennus viimeisen lapsen syntymän jälkeen. Tuli vaan mieleeni, että pitäisikö tässä alkaa sitäkin asiaa etukäteen pohtimaan...

Nyt iltateet ja zzzzzzzzzzzzzzzzz.........

mamma ja Kirppu 26+5
 
Heippa hei,
Pitkästä aikaa koneella joten tulin vain huikkailemaan että hengissä ollaan ja masukki on pysynyt mukana suppailuista huolimatta :)

Masukin isosisko, Ada 1v pitää äidin sen verran kiireisenä etten paljoa ole koneelle ehtinyt istua ja jos netissä oon käyny ni kännykällä facebookissa B)

Masu kasvaa kovasti ja olo on päänsärkyä lukuunottamatta ollut viimepäivinä hyvä.
Nyt täytyy lähteä kattelemaan sinkkuelämää joten hyviä vointeja mammoille :flower:

Tinii + Katka rv 22 + 4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elayne:
Isän kommentti : Näkeekö ne rakenneultrassa jos vauva on hermafrodiitti? :headwall: :LOL:
:LOL: :LOL: :LOL: Olisin halunnut nähdä neuvolan tädin ilmeen kyllä.

s-a-j Älä huoli kiloista, minullekin on tullut viimeisimmän vaaka käynnin perusteella raskauden alusta tänne lisäkiloja n. 11-12kg :eek:
Välillä tosin onneks se painon nousu oli jumissa ja paino pysyi samana, mutta nyt olis varmaan taas järkytys kun menis vaakalle käymään.
Ihan hirvittää mihin se nousee loppua kohden, kun yhtä odottaessa on molemmilla kerroilla suht tuo tullut koko aikana. Nyt kun on tuplat niin toivottavasti ei painokin tule tuplana.
Se tietty tekee paljon kun ei sitä liikettä voi harrastaa, että kävis vaikka kävelyllä tms.

Kilometrit Ne käsittääkseni ilmoitetaan siihen sen mukaan miten verottaja ne hyväksyy. Ja se tosiaan vähentää sitä määrää.
Minulla ei ole onneksi työmatka kustannuksia, mutta miehellä on niin vähän mekin tuossa pari kuukautta sitten pyriteltiin silmiä, että ne vähennetään siitä päivä rahasta.
Ja tosiaan kela katsoo, että niitä kuluja kun ei siinä vapaan aikana ole niin niistä ei maksetakaan, ja tavallaan kun niistä saadaan työaikana korvaus verottajalta....
Kyllä sanoinkin kelalla että ei mene minun kaaliin, mutta....

Toppapuvusta Minä hankin ne molemmille vaikka on ne kaukalopussitkin koska täällä voi talvella olla pakkasta yli -30 astettakin.
Tosin eihän vauvat silloin ulkona nuku, mutta saattaahan sitä johonkin silloin olla meno niin joutuu autosta sisälle liikkumaan, enkä kyllä pelkän kaukalopussin varaan uskalla tuollaisilla ilmoilla luottaa.

(.) Löysin eilen Fredricksonin hatut pikkuisille Prismasta :heart:
Lähtö hinta oli 23e kpl, niin nytpä olikin 10 e kpl :D

Nuorimmainen kävi samalla reissulla lelukaupassa niin sieltä piti sitten ostaa vaunuun ne helistin systeemit siihen kuomuun. Tosin jouduin ostamaan kaksi, että ne sitten virittelen yhdistellä, että pituus riittää tuplavaunuun.

Täällä on satanut yöllä lunta ja maa on valkeana.
Pelottaa, kun miehellä autossa kesärenkaat alla, ei sääennusteet taaskaan varoittaneet tänne päin moisesta mitään.
Onneks nuo päätiet on varmaan sulat ja iltapäivästä se jo on sulanut pois, mutta silti.
Nuorimmainen sanoi, kun heräsi että hän katsoi ihan kuin olisi lunta maassa ulkona (siis oman huoneen ikkunastaan yläkerrasta oli katsonut).
Minä siihen sitten "tietävänä äitinä" sanoin, että siellä on varmaan sumua vaan :LOL:

Enie + Nörtti ja Hissu 27+1
 
Enie kummoses hatut löysit? Itse kans just löysin prismasta saman merkkisen. Hintaa oli normaalisti 25e ja nyt oli 5e.. :)

Eilen oli sokerirasitus ja kaikki tulokset oli ok. HUH! Täällä paino nyt ruvennu oikein urakalla nousemaan. Paino putosi 10kg alussa ja nyt se on palautunut takasin niin että on reilu -1kg enää alotuspainoon :ashamed: ei saa tulla lisää |O

pippur1 ja muru 27+5
 

Yhteistyössä