***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Tervetuloa Sannis!!

Synnytystapa arvioinnista: minulle se tehtiin esikoiseen ultralla ja silloin lääkäri sanoi että "pieni vauva on tulossa.. hyvä jos kolmea kiloa painaa. sopii oikein mainiosti tulemaan".. esikoinen painoi neljä kiloa.. :D :D Sen jälkeen ei ole arvioita tehty kuin juurikin käsikopelolla masun päältä. ja käsin tehdyt arviot menneet aika lähelle sit. :)

äitiysavustus anomus ei ole vielä edes vetämässä..

Mullakin tää kaveri oli perätilassa ja lääkäri sanoikin että näyttää viihtyvän noin näköjään.. mutta ei kai siitä vielä tarvitse olla huolissaan kun eikös ne vielä näillä viikoilla sovi hyvinkin vielä kääntyilee? Paitsi että aikaisemmat lapset ovat olleet pää alaspäin jo hyvissä ajoin.. mut ei kai niitä voi verrata keskenään?? :headwall: :headwall:

Hienot vaunut oli TAnjuska!!! haikeena täällä vaan haaveilen uusista.. :) olisinhan voinut ostaa uudetkin mutta ei mitään järkeä kun entiset toimivat todella hyvin..

Samariini ja O 22+2
 
Päivä mennyt taas kotona, poika hoidossa kun mn piti vaan levätä. Ei ole kyllä täällä käyny aika pitkäksi... oon hurahtanut nyt kakkujen koristeluun ja miettinyt millaisia kaakkuja tekisin pojan 1 v synttäreille. Tuolla yhden sivuston ostoskorissa ois jo 60 eurolla tavaraa!! (Kalliiksi tuli kakku) En siis oo oikein päässyt vielä toteuttamaan itseäni kakkujen parissa, mutta tuo ois niin ihanaa näpertelyä, jos vain aikaa on....
Sitten vielä menin vastaamaan liittymämyyjälle ja nyt surffailen netissä vertaamassa puhelimia ja liittymiä. :LOL:
Mies totesi puhelimessa, että takas töihin ja äkkiä!! Etten hurahda kaikkiin "turhuuksiin"

Imetystyynyäkin kerkesin jo huutonetistä huudella, mutta hintavaraus ei ole vielä ylittynyt... Ajattelin, että huomatavasti helpompaa on ainaki yrittää imettää sen tyynyn kanssa. Varsinkin kun toinen on aivan varmasti seuraamassa tilannetta tiiviisti ja hyvinkin läheltä... Tuostahan vois olla miehellekkin apua, kun viimeksi pulloruokinta-asento oli hänelle niin hakala. Mulla kuulemma on tyynyt omasta takaa, joiden välissä poika pysyi! :D

Pippur1 :hug: Jaksamisia! Tiedän tuon tunteen kun happanee kotona koko päivän, eikä pääse minnekkään... eikä tosiaan tuttuja lähimailla. Muutama päivä menee, mutta sitten alkaa nyppimään.
 
Pippur1 Täällä kans kauhee masis kausi menossa.. Ärsyttää, vituttaa ja itkettää kaikki..vaikkei mikään nyt niin huonosti olekaan.. Miehen kanssa saa joka ikinen päivä ainankin yhden kerran riidellä ym.. Rahaa ei ole, mitään ei olla hankittu, laskuja jollain melkein tonnilla tuolla hyllyssä, siistii :kieh:

Prinsessa 06 Mä ainakin olen sit PETTURI kun hain saikkua nyt puoleksitoista viikoksi.. Ens viikon torstaina se muutto, oon yrittänyt jo aika paljon pakkailla ym.. (kun tässä huushollissa saa kaiken tehdä yksin -mies ei osallistu mihinkään..enkä vaan jaksa enää valittaa sille mistään mitään). Pomo ei tykänny saikusta, mut miten ihmeessä saisin mitään tehtyä jos joka ilta oon vasta 22 aikaan kotona ja vielä pitäs se muutto hoitaa :/
Senkus marssit vaan sinne lääkäriin ja haet niin monta viikkoo kun lystättää :heart: :heart: :hug:

Koittakaa te kaikki muut nyt jaksaa ja olla iloisia.. Mä vajoon maan alle :|


Marttyyri iiris ja pojutsu 23+2
 
Enie Onpa Nörtti ja Hissu jo "isoja". Nörtti on päässyt jo kilon yli, hienoa. Ehtivät he vielä sieltä kääntyäkkin. Yhden äidin kanssa juttelin ja hänen A vauva oli kääntynyt vasta viikolla 37.
Minä kävin eilen myös äitiyspolilla ja mullahan siihen käyntiin kuuluu vaan ultra. Meidän pikkuiset oli vähäsen liiankin pieniä. Aarre oli 600g ja Lahja 660g heillä oli sama päänympärys ja reisiluun mitta, mutta Aarre on ympärysmitaltaan pienempi eli "ruikku". Olivat kooltaan jossain alakäyrällä. Napanuorassa oli hyvät virtaukset eli mitään hätää ei ole, mutta seuraava ultra on jo kolmen viikon päästä. Aarre on rt ja Lahja pt eli potkivat toisiaan päähän. :LOL: :LOL:

Mukavaa viikonloppua kaikille :heart:
 
enie ja zaara Miusta on jännä kuinka teille on jo tehty kokoarvioita pienistä. Minulla on vain mitattu, pään ympärystä. Kokoarviota ei kuulemma vielä näillä viikoilla tehdä :whistle: Ilmeisesti alkavat vasta lähempänä rv30 arvioimaan painoja yms. Nyt katsastavat muuten kasvua.
 
Pippur1 ja Iiris tääl masentaa kans ihan täysillä, itkettäis vaan koko ajan. Kuulin just että ukko aikoo lähtä huomenna hirvimettään, vaikka on meiän ensimmäinen ja viimenen yhteinen lauantaivapaa ties kuinka pitkää aikaa ja piti lähtä tonne jonnee isompaa kaupunkii tekee jotain hauskaa. Ja illaks kuulemma menee saunomaa poikien kans ! Prkl !! Mitä miä sitte teen !! Tajusin just et mul ei ees oo sellasia kavereita kenenkans vois mitään tehdä, tai tuntuu ainaki että niitä vähiäkään ei vois mun seura vähempää kiinnostaa. |O
 
Hipkukka Aika jännä että sulle ei ole pienistä tehty sitä painoarviota, kun ainakin mulla se tehdään sen vuoksi joka kerta, että näkevät vauvojen painon kehityksen, ettei toinen vaan pääse varastamaan toiselta ravintoa vaikkakin ovat eri istukoissa.
Ne istukat kun kuulemma voi kasvaa yhteen, ja kai niissä vois eroja liikaa vaikka olis erilläänkin olevat istukat kerta ne niin tarkaan niitä syynää.
Mutta nää on näitä käytännön eroja eri puolilla maata varmaan nämäkin.

Ja varmaan mulla tekee se diabetes kans sitä asiaa, että seuraavat sitä vauvojen kasvua niin tarkkaan. Sama oli esioisen kohdalla, kun oli raskauden aikainen diabetes. Nuorimaisen kohdalla ei diabetestä ollut, mutta silti kerran kuussa oli ultra ja tekivät painoarvion.

Nyt jo vinkkasivat että kohta sitten alkaa ne kahden viikon välein käynnit :eek:
Ei oikein tuon matkan vuoksi huvittais.
 
Moikkis pitkästä aikaa!

On ollut kädet täynnä puuhaa isän kuoleman takia,mutta nyt ollaan jo voitonpuolella. Oli niin paljon tekstiä tullut etten muista puoliakaan.

Sairaalakokemuksista: Mulla on kanssa vähän huono maku tuosta esikoisen synnytyksestä.... Synnytin pojan kylkiluu murtuneena ja olin todella kipeä. Kuitenkaan en missään vaiheessa saanut kunnon kipulääkitystä tms. Ja sielläkin kiinnosti aina vain se, että koska poika on viimeksi ollut rinnalla. Mulle ei sairaalassa noussut vielä maito, rinnanpäät niin matalat, ettei poika saanut ees kunnon otetta. Vaikka rinnanpäät oli verillä ja itkin joka imetysyrityksessä, niin silti lastenhoitajat tuli 3 tunnin välein tarkistamaan että onko vauva ollut rinnalla ja lisämaitoa sai rukoilla..... Äidin vointi ei kiinnostanut.

(.) Kipuakipuakipua.... pää leikkaa kiinni. Nyt tämän "vanhan" vaivan lisäksi tullut aivan järkyttävät viiltokivut oikealla alavatsaan. Oikeaa jalkaa liikuttaessa pahenee. Mä oon ihan varma, että siellä on jotain rikki, revähtänyt tms. Kolme päivää oli niin pahana, etten päässyt kävelemään muutamaa metriä enempää... Mutta tosiaan eipä tuolla naistentaudeilla tai äitipolillakaan kiinnosta muuta kuin vauvan vointi. Mun vointi on sivuutettu sujuvasti täysin. Kelastakin tuli b-lausuntopyyntö, mutta koska olin just toimittanut a-lausunnon, niin pyysivät sihen liitteksi sitte sanelut mun lääkärikäynneistä- Ja neukkalääkäri oli sitte viimekäynnistä sanellut, että "äitiyspolilta ei kirjoitettu sairauslomaa", eli taitaa jäädä sairauspäiväraha saamatta, vaikka olikin sitte lisännyt sihen, että en ole kuitenkaan työkykyinen.

Taas valitusta....anteeksi :ashamed:

J.t ja Pampu "the mahanahkanläpipotkija" 22+4
 
tervetuloa uusille =)

enie Kivankokoiset jo sun pikkuiset. :) Ei tiedä kuinka isoksi ne kasvaa. :)

pinkgreen Meillä oli ekalla kerralla imetysvideon kattominen ja tutustumista. Miehiltä kysyttiin, että miten on parisuhde ja puoliso muuttuneet. Ja sitten piti kertoa ittestään yms. =)

 
Hipkukka Kyllä ne Tyksissä tekee jo rakenneultrassa tuon painoarvion. Siihen mitataan kolme mittaa, päänympärys reisiluunpituus ja vartalonympärys. Nyt ei ultrattu vauvoja mitenkään muuten kuin otettiin nuo mitat ja napanuoran virtaus. Rv28 menen seuraavaksi ja painoa silloinkin vaan vissiin katsotaan. Minulla istukat ovat erillä puolilla eli eivät voi kasvaa yhteen. Siltikään ei ilmeisesti saisi tulla hirveästi painoihin eroa.
En tiedä koska siellä ruvetaan minun vointia seuraamaan vai ruvetaanko ollenkaan. Toki nyt koitettiin kohdunsuun tilanne. Mikä ei ollut onneksi mihinkään muuttunut, vaikka on taas supistellut.
Neuvolalääkäri oli sitä mieltä (oli soitto-aika), että hän kirjoittaa viikon sairaslomaa ja ehkä sitten taas töihin. Rv on silloin 26. Näin siis meidän neuvolassa, kun toiset laitetaan silloin viimeistään sairaslomalle niin minä pääsen töihin. Ei oikeasti voinut, kuin nauraa. Aikalailla rupeaa olo olemaan, kuin olisi viimesillään.
 
Pippur1 :hug:

Iiris Ihanat kuvat, ihana masu. :)

Täällä onneks mies on kuiten niin ihana että sai piristettyä, ei hetikää taas tunnu niin rankalta kun pääs kainaloo. eikä se meekkää hirviä jahtaa. :p

Niiz ja iltavirkku Pallero 22+3 (kai.. ?) :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Hipkukka Kyllä ne Tyksissä tekee jo rakenneultrassa tuon painoarvion.
Mie olen käynyt rakenneultran ja nyt kontrolliultran omalla paikkakunnalla. Ja kysyin viimeksi vielä erikseen tuota painoarviota ja lääkäri sanoi, ettei näillä viikoilla ole tapana mitata. Ihan vain katsovat, että kaikki hyvin. Rakenne ultrassa mittaili reisiluuta, mutta nyt kontrollissa katsoi vaan pään mitan. Ja kohdunsuuta miulla ei ole kertaakan katottu, joka kerta olen saanut housut pitää jalassa :whistle:
Seuraavan ultra-ajan sain myös omalle paikkakunnalle, mutta jos äippäpoli haluaa miut jo silloin sinne stekattavaksi, niin sitten menenkin sinne. Kuulemma vähän väliä vaihtuu nuo ohjeet millä viikoilla monikko-odottajat siirtyvät TYKSin 'valvontaan' ja kuinka kauan voi käydä omalla paikkakunnalla. Mutta viimeistään rv30 jälkeen pitäisi sitten siellä alkaa käydä. Hmmm, mitenhän mie loppuajasta enää jaksan tuota väliä ajella...

Hipkukka 24+3
 
iiris ihana masu! :heart:

Raskausdiabeteksestä vielä.. Mistähän johtuu, että verta tulee niin huonosti aina kun pistän ja yritän ottaa sen näytteen? Pesen kädet lämpimällä vedellä ja sen jälkeen vielä hieron niitä yhteen lämmitelläkseni, mutta tulee ihan pikkuinen tippa vain sitä verta ja kun sen ekan tipan pyyhkäisee niin ei tulekaan uutta tippaa. Neuvolassa kun kokeiltiin laitetta niin oli ihan sama juttu ja neuvolantäti vain puristeli sitä sormea, vaikka itsekin sitten sanoi että ei saisi kovasti puristella :whistle:

Muutama päivä on mennytkin tätä diagnoosia sulatellessa. Harmittaa kovasti :/ Tuntuu, että nyt on herkuttelun ilokin viety raskauden ajalta.. Aika säälittävää kyllä, mutta tuntuu että ei tässä hirveästi voi mitenkään itseään hemmotella; ei syömällä eikä liikkumalla (selkä ja iskias estää). Ja toki mietityttää vauvan mahdollinen liikakasvu ja synnytyksen käynnistys sen takia.. tai sektio.

Maanantaina menen uudestaan lääkärillä käymään ja anelemaan sairaslomaa selän takia.. Tosin tuskin hirveästi kirjoittaa sitä, kun kyseessä on todella nuori lääkäri ja oma kokemus on ollut se, että nuoret lääkärit on tiukempia sairasloman kirjoittamisessa jostain kumman syystä :D Toki kyllä päivät on pitkiä sairaslomalla, kun ei mitään oikein pysty tekemään, mutta niin ne pitkiä päiviä töissäkin jos siellä yritän kituuttaa tämän selän kanssa.

Meidän synnytysvalmennus tulee olemaan vain yksi tapaaminen, jossa katsotaan synnytysvideo ja esitellään sairaala power point-esityksellä. Minulle ja miehelle passaa oikein hyvin, luvassa ei ole mitään esittelykierroksia tai pakollista keskustelua :D Ja meillä se on vasta marraskuussa.

Lumi ja Lilliputti 25+5
 
Janoschin tarinatuokio Ei kai se kela sentään sen takia voi evätä päivärahaa jos jotain paikasta sitä ei ole kirjoitettu? Pyytävät vaan kaikenlaista turhaa aina lisää, välillä tuntuu että ihan piruuttaankin. Töissä on saanut monet kerrat todeta asikkaiden kertoman perusteella, että kela pompottaa ihan miten huvittaa ja pitää sairaita täysin arvottomina ihmisinä.

Kyllä meinasin kerran töissä itsekin vähän vihjaista kelan työntekijän tyhmyydestä, kun soittivat ja sanoivat että kun olen lähtettänyt tämän ja tämän työntekijän paperit, mutta kun tästä puuttuu se toinen paperi kokonaan. Sanoin että käännä se paperi niin se on siellä, meillä kun tulostin osaa tulostaa kaks puoleisena ne lomakkeet netistä.
Kyllä oli vähän virkailija nolona, kun käänsi paperin ja totesi että niinhän tuo näyttää olevankin :LOL: :LOL: :LOL:

zaara Siis ihanko oikeasti ne töihin sinut laittaa??? Sehän nimen omaan on että kaksosten odottaja laitetaan saikulle jo viimeistään viikolla 26 :eek:
Täytyy kyllä antaa tuolle KYS:llekin sitten pisteet kun siellä kyllä kysellään myös minun vointia joka kerta ja eikä ole saikun kanssa ollut epäilystäkään.

iiris Tosi nätti masu :heart:

Hipkukka Ajatella miten eri tavoin tutkitaan tosiaan. Minulla tuo kohdun suun tilannekin tutkitaan joka ikinen kerta, eli joka kerta saa heittää housut nurkkaan suoraan kun menee ultraan, kun ultrauksen jälkeen mittaa kohdunkaulan ja kokeilee aukeakoo kohdun suu mahaa painamalla ja sitten vielä onko pehmennyt vai vielä kovana :eek:
Eli nuo tekee vielä sitten alatie ultran avulla.

Lumi- Onko sulla se "reityskone" minkälainen? Enkö keksinyt hyvän nimen kun en tiedä mikä se virallisesti on :LOL:
Mulla se on sellainen josta saa säädettyä sitä pisto syvyyttä, eli onkohan 5 vai 6 eri asentoa.
Alussa riitti se 2 kohta mutta nyt taitaa olla 3 tai 4 kohta menossa, kun sormen päät kovettuu tuosta rei´ittelystä niin sittenhän se tarvii pidemmän piikinkin.
Mullakaan ei tuu sitä verta aina kunnolla, mutta jos painan sen rei´ittimen kunnolla sormen päätä vasten niin sitten lasauttaa kyllä hyvän reiän ja saa sen näytteen.

Enie + Nörtti ja Hissu 26+5
 
sateista lauantaita täältä päin!! :D tänää esikon synttärit ja leivottu on ym... puuh nyt alkaa olla valmista.. :p ihan aattelin tälläistä galluppia: millaista ehkäisyä ootte synnytyksen jälkeen aatelleet? musta tuntuu että mulle iskee jo n yt siitä paniikki kun oon kokeillu nii paljon eri vaihtoehtoja jotka ei oo sopineet. kierrukka: inhottava tiputteluvuoto,ja painon nousu. e-pillerit: kolme merkkii kokeiltu ja tekee pään kipeäksi ja mielialat heittää. Ehkäisy laastari: ei oikee tahtonu pysyy paikallaa. Kondomi tuntus ainoalta järkevältä sit synnytyksen jälkeen. ennen ku miettii tarkkaa että haluaako lisää nyt perään vai myöhemmin lapsia.
 
hellouuu!

Iiriksellä tosi nätti masu =)

Painoarviosta
, mun neuvolatäti joka on myös ammatiltaan kätilö tunnusteli mahan päältä silloin ton meidän neidin ja veikkas lähes oikein, ja sairaalass joku ylilääkäri tunnusteli kans ultran yhteydes ja lähes saman sano ku neuvolatäti. Niiden arviot heitti ihan vaan muutamillakymmenillä grammoilla, tyttö paino syntyessään 3030g.

oon kyl kuullu kans juttuja joissa arviot on menny ihan persuksilleen, et oisko sit vähä mittaajasta kiinni :D

Täällä kaikki jatkuu kivasti, ei propleemia.. Eilen oltiin työkavereiden kanssa illalla keilaamassa ja kyl ties keilanneensä , otti vähä selälle.. Nyt onki paikat vähä jumissa, mut itse aiheutettuu ja kivaa oli, niin en valita :LOL:

Nyt suihkuun ja laittautumaan kummilikan synttäreille... voikaahan hyvin, palataan :wave:

-s-a-j 26+5 kai :whistle:
 
Painoarvioihin on kerrottava oma tarina esikoisen ajasta...Neuvolantäti sanoi käsikopelolla et semmonen 3,5kg. No, yliaikakontrollissa rv41+3 lääkäri teki ULTRALLA painoarvion ja halusi aloittaa HETI käynnistelyt vauvan suuren koon vuoksi..Arvio oli 4300-4500g
Poika syntyi viimein sektiolla rv42 ja oli 3470g ja 53cm :D
Että se neuvolantädin käsikopelo oli kyllä luotettavampi kun lekurin ultraus...
 

Yhteistyössä