***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Ananaskirsikka: voi raasu... selkäkivut on kyllä kauheita!! Ootko koittanut helpotuksesti laittaa jotain lämmintä selälle, esim. kaurapussia tai jotain sellaista, jos sulla sattuu olemaan...

Vauvan tarjonta: meillä keinuu poju kans riippukeinussa poikkitilassa. Sf mitta oli 30 viimeks neuvolassa... maha on iso ja työntyy voimakkaasti eteenpäin, mutta takaapäin ei erota ollenkaan että oon raskaana. Koko paketti on edessä ja vauva kieppuu keskellä mahaa poikittain. Oon ite aika lyhyt ja pienikokoinen, niin eipä se muuallekaan mahdu raasu :) Saattaapi tulla aika tukalat loppuajat vaan, mutta eipä se auta.

Nukkuminen muuttuu tosiaan koko ajan hankalammaksi. Mun ei tarvi käydä pissalla yöllä kuin ehkä kerran, mutta aina kun kääntää kylkeä, niin tavallaan havahtuu vähän unesta. Mun pitää ainakin vähän käsillä auttaa masua tulemaan puolelta toiselle!! Ähinää ja puhinaa :)

Täällä ollaan kalusteita purettu ja vähän pakkailtu. Hirvittää, miten paljon romua sitä on taas kertynyt nurkkiin... mistä tätä roinaa oikein tulee??

Kevätesikoinen ja poju 30+6


 
Tiukun äiti Sykkeet vaihtelee vauvan aktiivisuuden mukaan. Eli eihän ne koskaan ole samat jos toisella kertaa vauva on just liikkunut ahkerasti ja toisella kertaa on nukkumassa.
Helposti voi olla että levossa vauvan syke on päälle 110 ja kun sitten on liikkeessä niin voi olla jopa yli 160, en tiedä voiko olla senkin yli mutta näin meillä on mennyt.
Voi että, olisiko miehelläsi sitten jotakin huolia tms. kun tuollai käyttäytyy?
Tiedän itse että ainakin minä otan kaiken tosi herkästi ja henkilökohtaisesti ja kuulen asiat kyllä nyt raskaana välillä tahattomasti ja välillä tahallaan niin että niistä tulee mielipahaa.
Toivottavasti siellä nyt kuitenkin asiat selkiäis, kannattaa keskustella vaikka riidaksi menisikin koska se putsaa ilmaa aina. :hug: :hug: :hug:

Nukkuminen Minä en ole pitkään aikaan nukkunut kunnolla, siis ilman heräilyjä yöllä.
Vessassa käyn yleensä vähintään 2krt yössä, välillä on jopa 1krt yössäkin tapauksia. Ja jos menen siinä klo 21 nukkumaan niin about 1 aikaan yöllä käyn ekan kerran viimeisään ja sitten 4 aikaan josta sitten yleensä heräänkin jo ylös vaikka yrittäisin pötkötellä.
Mutta, noiden välillä usein supistelee niin että olen hereillä ison osan yöstä.
Nukun vain toisella kyljellä, kun sitten päivä menee sillä toisella kyljellä sohvalla maaten ja läppärillä ollen. Joskus koitan olla toisellakin kyljellä mutta se on niin hankalaa kääntyä tämän mahan kanssa että ei oikein kiva.

Pitäiskin koittaa ottaa masu kuvaa teille kauhisteltavaksi, neuvolan tätikin kysyi torstaina että olenko mitannut vyötärön ympärystä että on kyllä mahtava maha. Joo en ole mitannut, ei taitais enää mittanauha riittää :whistle:

Ihanaa kun nuorimmainen ei ole enää oksentanut ja kuumekin on jo aisoissa.
Eli onneksi oli lyhyt reaktio siitä piikistä.
 
Tiukun äiti: voi että... varmasti väsyneenä kaikki tuntuu vielä raskaammalta ja tulee helpommin pahamieli :hug: Luulis nyt miehes tajuavan, että sun pitää saada levätä enemmän nyt kuin normaalisti ja ettei hän voi vaan jättäytyä sivusta katsojaksi omassa perheessä. Päinvastoin. Voimia ja haleja siulle! :hug:
 
30+3

tuossapa uunituoretta kuvaa :)

Nukkumisesta: ei minullakaan ole ollut enää pitkään aikaan yötä jolloin en olisi heräillyt. Ensinnäkin jokaiseen asennon vaihtoon täytyy herätä. Ja tyyny on jalkojen välissä. Ei tulis mitään nukkumisesta ilman sitä :) sillä tuen samalla masuakin oikeaan asentoon.
Toiseksi toi meidän kaksi vee on jotenkin kummasti eksynyt nykyään meidän sänkyyn :/ meidänhän piti opettaa se nukkumaan toisessa huoneessa niin se kääntyi niin että nykyään herää yöllä ja kömpii meidän sänkyyn. ja meillä on vain 120 cm leveä sänky!! tuuppaa olemaan vähän ahdasta välillä. Ja tientekin tää pienin ihminen vie suurimman tilan siinä sängyssä kun se tuppautuu välillä poikittain. Eli meillä nyt kääntyi ihan nurinniskoin tää esikon muutto toiseen huoneeseen :D No jos ei muuta niin onneksi kohta saadaan isompi sänky!!! :D :D


Mulla tää Onni kääntyilee vielä ympäri kevyesti. No onhan mulla toki noita viikkojakin vähemmän mut kuitenkin.

kaneli: olisi kyllä mukava tietää toi painoarvio itselläkin mutta kun en pääse enää ultraan. Siis jos ei nyt mitään ongelmia ilmaannu.

Tiukun äiti: :hug:

Ullis: olen kuullut joskus juttua että koirat aistii tälläsia juttuja. Varsinkin kuulemma naaraskoirat. Ja viimeksi kun odotin niin mun ystävän koira kulki koko ajan mun perässä ja kun istuuduin esim sohvalle niin se tuli joko jalkoihin nukkumaan tai kihnäsi itseään ihan minua vasten koko ajan ja nuuhki masua :) en tiiä sit mikä oli sattumaa ja mikä ei mut ei toi koira ennen noin ole käyttäytynyt. :)

Muutamat oli muuttamassakin.. itse olen kans joutunut tekemään pari muuttoa odottaessani lapsiani ja olihan homma! että tsemppiä vain koitokseen! :) itse ei voinut juurikaan mitään tehdä niin olo oli toivoton.

samariini ja o 30+3
 
Sykkeistä Sydänkäyrillä ollessa kätilö selitti, että sykkeissä kuuluu olla vaihtelua. Sitten on huolestuttavaa, jos käyrällä ei tule kuin tasasta sykettä. Neuvolassa sykkeet on myös vaihdellut hyvin paljon. Ei voi sukupuolia arvioida niiden mukaan, muuttuisivat vaan viikoittain.

Nukkumisesta Mulla sekin vaihtelee. Saatan nukkua yössä vaan tunnin tai kaksi. Ei ole mitään kipuja, mutta ei vaan saa nukuttua. Muutaman tällaisen yön jälkeen nukun hyvin koko yön jopa ilman vessakäyntejä.

Oskari Olematon Ota magnessiumia noihin kramppeihin. Minulla se auttaa.

Tänään laitettiin lasten kanssa vauvojen kotiintulo vaatteet valmiiksi. Nyt ne ovat valmiina kaukaloissa niin mies osaa ne ottaa mukaan, kun hakee meidät kotiin.

Olen myös ruvennut miettimään tuota synnytykseen lähtöä. Kuka tulee lasten kanssa ja kuka tulisi minun kanssa synnyttämään. Meillä saattaa käydä niin, että mies on taas jossain keikalla. Yllättäen seuraavaan kuukauteen niitä on tosi paljon. Luvan synnytykseen sain mieheltä tapaninpäivän jälkeen. Kokemuksesta tiedän ettei synnytyksen ajankohtaa pysty suunittelemaan miehen keikkojen mukaan. :LOL:

POKS 33+0
 
Moikka!

Hieno masu samariinilla! Täältä löytyy aika lailla samaa kokoa oleva =)
Kokeilitko sitä hirudoidia? Mulla ei ole kokonaan postanut kohjua mutta paineen tunne on hävinnyt! Liekö syynä rasva vai vauvan asennon muutos tms...

Nukkuminen luonnistuu melko hyvin. Tyyny on jalkojen välissä ja kyljellään nukun koko yön..mieluusti viel vasemmalla kyljellä. Pissa herätyksiä max 1.....Esikoinen herättää n2krt/yö.

Koirista tuli mieleen kun siskolla on rotikka UROS joka yhtenä iltana 5v sitten ei suostunu lähtemään iltalenkille...varsin kummaa käytöstä siltä koiralta.Noh,sisko siinä hetken yritti maanitella mutta kyllästyi ja painui pehkuihin...5min päästä kuului poks ja meni lapsivedet :D (tarina myös kertoo et koira nuoleskeli lattialle valuneita vesiä :x )
Et kyllä ne elukat vaistoaa...

Mulish ottaa nyt rauhallisesti siellä suppareita vältellen!!


Ananaskirsikalle jaksamista selkäsäryn kanssa! Minäkin lämpöistä suosittelisin :hug:

Tiukun äiti ottaa miehen puhutteluun :kieh: eihän tollasta kukaan jaksa.

Täällä kaikki ihan hyvin. Lantio paukkuu liitoksistaan mutta pahoilta kivuilta olen vielä säästyny. Alaselkä on iltaisin kipeä mut minkäs teet.
Ensi ti seuraava neuvola ja sitte näkee taas mihin lukemiin paino on noussu :/

Voikaa hyvin! t.Miminen ja Mytty 31+3
 
Kaneli87 painoarvio 1,7 kg viikkoja oli 32+0

Nukkuminen Kun unen olen saanut, voisin varmaan nukkua puolille päivin, mutta poika tahtoo herätä aamulla jo kkuden maissa... ja äitinhän sitä pitää aamuhommat hoidella. Päiväunia en oikein osaa nukkua. Yölliset heräilyt on melkein kokonaan loppunut nyt kun poika laitettiin omaan huoneeseen nukkumaan. Koko perhe nukkuu nyt sikeämmin koko yön. Aamulla on sitten järjetön pissahätä!

Tiukun äiti Otahan asia puheksi. Itse oon ainaski oon "puhdistellut" välillä ilmaa, jos tuntuu, että olen täällä huushollaamassa ja hoitamassa poikaa yksin. En tiedä tuntuuko se vaan siltä vai mitä.... Normaaliaikoina riitelen mieheni kanssa tosi harvoin. Paljon kyllä olen ollut pojan kanssa nyt kahdestaan, kun mies reissussa ja vaadin aika paljon häneltä kun hän on kotona. Minäkin haluan välillä levätä! Voimia sinulle :hug:

Oskari olematon Kyllähän nuita kramppeja on nyt raskausaikanakin... en tiedä mistä nyt johtuu, kun ei tuu harrastettua liikuntaakaan. Mulla taitaa olla yleensäkkin joku suolojen puute, kun aina liikunnan yhteydessäkin kramppaa jalat. Urheilujuoma pitää ne pois, mutta vie hampaat... Pelkällä mangnesiumilla ei ole mulle merkittävää tehoa. Yks neuvo minkä olen saanut krmppeihin tuon liikunnan aikana on merisuolakiteitä kielen alle... :/
 
Muutosta: Täällä kans tapahtuu kohta, enkä tiedä mitä.. ahdistaa, masentaa, ..ei löydy sanoja edes kuinka hajalla olo on. Mies myi tän meidän omakotitalon, josta tykkään.. tämä siis vain hänen ja oon muuttanut jälkikäteen tähän, eli mulla ei ole tähän mitään omistussuhdetta. Ja meillä oli kiikarissa yks asunto, mistä tykättiin, mutta sen kauppa menee nyt niin monimutkaiseksi, että melkein sen suhteen saa jo luovuttaa. Eli nyt tarvis löytää joku vuokra-asunto mihin viedä 3lasta (kaks miehen ex-elämän lasta) ja tämä uus tuleva nyytti ja vielä 4koiraa. Käytiin tänään katsomassa yhtä, eipä ne asunnot mitään hääppösiä ole mihin vuokralle pääsee, verrattuna omaan ja juuri remontoituun, tilavaan omakotitaloon, mutta joka on väärällä alueella. Plaah.. on vaan sellanen olo, että kun voisi hautautua johonkin, josta ei tarvisi nousta enää ylös.
Ja kun tiedän että joudun olemaan siellä tulevassa asunnossa 24/7 vauvan kanssa, pää mulla sielä hajoaa kun on ahdasta ja "epäsiistiä" vaikka siivoaisi kuinka. Ei siis ollenkaan kiva tilanne.. eikä mitään hajua koska löytyy sellainen asunto minkä voisi ostaa, siltä alueelta mistä etsitään on oikea pula niistä, joten.. paha tilanne. Pieni vuodatus..

Nukkumisesta: Mä nukun ihmeen hyvin, melkein paremmin kun ennen raskautta. Toki vessaan herään, mut uni on sikeää, enkä herää miehen kääntyilemiseen, enkä omaanikaan :D Vielä ilman lisätyynyjä mennään, mut selällään nukkuminen saa jalat ja kädet puutumaan, eli sitä yritän tietoisesti välttää kun asentoa etsin hereillä ollessa.

Koirista: Mä en oo huomannut noissa meidän neljässä koirassa mitään eroa, mut ne nyt on varmaan niin taulapäitä ettei ne mitään muutenkaan ymmärrä. Kunhan vaan koheltavat hännät heiluen eteenpäin.
Ensimmäinen potku minkä nyt jälkikäteen varsinkin tiedän ainakin potkuksi, tuli siten että tuo meidän pikkukoira oli mun mahan päällä, vauva potkaisi sillai että tömähti ja koira lähti heti mulkoillen pois. Eli kyllä se ainakin sen sitten varmaankin tunsi :p
 
Enie: Nyt siun on pakko laittaa masukuva tänne, mua rupes oikein kiinnostamaan =) Miekin voisin huomenna laittaa uutta kuvaa.

Koirista: Meillä tosissaan on tyttökoira ja on kyllä selvästi käyttäytyminen muuttunut raskauden myötä. Tykkää olla ihan kiinni mun mahassa. Lisäksi on entistäkin suojelevampi, eli esim. kun leikillään miehen kanssa joskus nahistellaan niin kyllä ihan vimmoissaan koira minua puolustaa. Yksi ilta kun mies silitteli mun mahaa sängyssä niin koira alkoi kaivaa siitä mun mahan vierestä patjaa, ihan kuin olisi yrittänyt kaivaa vauvaa esiin! Onpa se haukku huomannut senkin, että mun maha toimii nykyään aika hyvänä kiipeilypuuna ja sitä pitkin on helppo nousta pusuttelemaan (tykkää siis suukotella kovasti =). Onneksi koira painaa kokonaiset 4,5 kg joten ei paljon haittaa vaikka välillä mahan päälle tuleekin.

Vedin överit popcornista ja suklaasta. Söin molempia vuorotellen niin pysyy tasapaino makean ja suolaisen välillä. :headwall:

mamma ja Kirppu
 
Valpuri
Miks sulle o sanottu, ett sektio eessä jos vauva pt:ssa viel viikol 36?
Täällä yritetään kääntää ensi ja senki jälkeen viel katellaan josko syntyis alateitse.
Mullaha tää oli eessä viime raskaudes, mut saivat sit onneks kaverin kääntyy rt:n ja nytki Pätkä köllöttelee tuol masukis pt:ssa/poikittain.
Yrittäävät kääntää viikoilla 35 ja jos ei kiänny, ni haluun kyl silti yrittää synnyttää alateitse. Mie ko niitä piikkejä kammoon!! Ja leikkausha tarkottas piikkii..kiitti, mut ei kiitti mulle!

Eläimistä..
Täällä kans tuo meijän shelttineitokainen on vahtinu miuta kaikkien raskauksien aikana, ko hai venettä. Suihkun ovenki jos raolleen jätän, ni avaa sen ja kattoo ko käyn suihkus.
Saunaan tulis kans, mut oon aatellu, ett jossainha sitä miunki o saatava käyvä ilman sitä.
Mut uskon kyl, ett elukat aistii nää raskaudet.

Sairaalakassista
Mulla o aina kaikki raskaudet käynnistetty, ni eipä oo tarvinnu pakkailla saikkukassia, ko vasta sillo, ko o ollu aika käynnistykseen.
Niihä se tietysti tääki raskaus yli menee ja pitää häätää Pätkä yksiöstään pois. Eli mie sit heiluttelen teille tääl viel helmikuussaki!!

Nukkuminen
Yöllä tulee yleensä yks vessaheräämine ja pari "muuta" heräämistä noiden muitten muksujen takia.
Jalkovälissä o yleesä oma peitto ja isännältä varastettu peitto o sit mulla päällä tai sit oon hautonu isännän masun miun jalkoväliin, nii ett hällä o kuulema ollu tosi huono nukkuu. No entäs miun nukkumine!

Olipas tuas asioo.. :)

Pörri ja Pätkä 30+2
 



Mulla on istukka edessä joten kääntäminen ei onnistu, istukka voi irrota ja mun lantiot ei päästä ISOA vauvaa läpi =) ISO= edellinen 3660g juuttu kii ja matkan jatkuessa mursi häntäluun et mahtu tuleen <3
 
Kateellisena luen noita teidän unijuttuja... Itse käyn vessassa VÄHINTÄÄN sen 6 kertaa, ja herään kaupanpäälle vielä joka kerta kun vaihdan asentoa. Valvon melkein joka yö yhdestä kolmeen (mikä tähän on selitys?!?) Katkonaista on... |O |O |O |O Ja parasta on, että mua ei ole kukaan herättämässä, mutta herään silti joka aamu kuudelta herättämään miehen töihin...

Haluaisin vain nukkua YHDEN yön ilman herätyksiä, ennenkuin vauva tulee!!! :kieh:
 
Täällä lääkäri uhkaili jo sairaalaan menolla pahojen suppareiden takia, sain puhuttua itseni kotiin vielä.. Kolme viikkoa täyslepoa vielä, sitte ei enää suppareita estellä..
Ahdistaa nää kivut ja makaaminen :/
No kolme viikkoa...

Niinuska+Hipsu 31+1
 
yäk mikä olo.. suppailee, närästää, ahdistaa kun ei saa happea, painaa häpyyn, tissit vuotaa maitoo.. Nestettä on niin ettei erota nilkkoja, niveliä eikä polvia.. päätä särkee, verenppaineet vielä kohdillaan, mutta pissassakin plussaa..
OO nyt sit hyvillä mielin ja yritä mennä nukkuu.. kun herää siihen että käsipuutuu, lonkka puutuu, sit kun menee selälleen, supistaa ja puristaa ja rupee kusettaa..
vauva on jo 2,7 kg keskiviikon mittailuissa, että huomenna, siis parinkymmenen minuutin kuluttua 34 viikkoo täynnä.. MILLÄ jaksaa vielä muutaman viikon.. Limatulppakin irtos jo 3 viikkoa sitten!?

 
Huomenta!
Mies kipeenä ja minä hoitajana, suonen vetoo yöllä ei muuta ihmeellistä.
LIMATULPPA mie en tienny et se voi irrota jo noin aikasee, eli monta viikkoo ennen ku sit syntyy. On ite saanu sen kuvan et ku limatulppa irtoo nii vuorokauden päästä synnytykseen lähtö!
TE joilla limatulppa irronnu nii onko kohdun kaulat lyhentyneet jo sitten?? itselllä edelleen se 4cm ja tiukasti kiinni.
 
Tänää ois kaupungis joulunavajaiset, jaksaiskoha sitä raahautuu sinne koko katraan kans?! |O

Mulla ois hirvee hinku kiertää kirppareita :ashamed: kävin kuopuksen pienet vaatteet tos joku aika sit läpi ja huomasin, ettei mul oo riittävästi 68-70cm vuatetta Pätkälle. Tosin kerkeehä noit ostella, mut ko mie haluun!!
Tekosyy tuoki päästä tuulettuu yksin :saint:

Pörri ja Pätkä 30+3
 
Krampit Minulla niitä tulee ei raskaana, kun juon niin paljon joten tulee suolan puutos. Niinpä lääkäri on käskenyt syömään suolaa. Eli laitan pari kolme merisuola raetta kielen alle sulamaan ja kramppi mene sillä ohi hetkessä. Nyt ei ole onneksi ollut niitä ongelmia, kun sentään syö jotain ja ei juo niin paljoa kun ei raskaana ollessa.

(.) Täällä tuntuu että tyttö putoaa kohta haarojen välistä ulos. Sen verta iso keilapallo tuntuu jalkojen välissä olevan. Lienee tullut vielä alemmaksi, vaikka tosi alhaalla oli jo ennestään.
Vessassa kun käy niin se on yhtä tuskaa kun siinä tyhjän päällä sen hetken istuu. Tai ei se satu mutta tuntuu tosi inhalle, ja sitten kun lähtee liikkeelle niin kävelee kun lännen mies.

Enie + Nörtti ja Hissu 34+6
 
Kiitos kaikille :)
Vielä kun saisin miehen "juttelemaan". Itse kun olen iltaisin niin väsynyt, kun lapset ovat menneet nukkumaan, niin on pakko itsekin mennä.
Väsyttää tämä yskäkin joka on kestänyt jo 5 viikkoa.. Ja koko vartalo on ihan voimaton olo/ särkee, kolottaa ja heikottaa :ashamed:
Sitä vaan haluais välillä levätä. Ja sitten tulee huono omatunto, kun ei jaksa peuhata lasten kanssa niin paljon kun haluaisi :ashamed:
Närästystäkin on. Ja koska yskin melko paljon, on tullut oksenneltuakin.
Nyt nuoremmalla pojalla on kuumetta. 37,7, kun äsken mittasin. Yöllä nukkui tosi huonosti :(
Leikkii nyt tosin niin kun ei mitään olisi. Toivottavasti ei mitään pahempaa ole.
Viime maanantaina sai sen possurokotteen. Eihän se voi olla syy tuohon? Siis kun sitä on niin pitkä aika? Kuinka pitkän ajan päästä niitä oireita voi tulla?
Onneksi eilen sain kivasti siivottua, joten otetaan tänään sitten rennommin :D

Hauskaa päivää ja hyviä vointeja kaikille! :hug: :flower:
Sekä hurjasti voimia ja jaksuja kaikille :hug:
Tiukun äiti ja masumatkaaja 33+3 :heart:
 
Raskausarpia ei ole vielä tullut. Miten muilla?

Minä heräsin tänään aamulla klo 03.35. Se siitä nukkumisesta sitten. :/
Nyt sitten väsyttää, mutta pakko on alkaa siivoaman ja pyykkäämään.

Zaara ja vaavit 33+1

 

Yhteistyössä