***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

Kylläpä osaan nukkua hyvin, viime yönäkin 11 tuntia. En anna vauvan potukun häiritä, vaikka ne yleensä aika pian loppuuu kun käyn nukkumaan. Mulle tulee kans noita suonenvetoja aika usein öisin. Mä juon kyllä varmaan 3litraa vettä päivittäin, mut synä saattaa olla liikunnan puute
:ashamed:
Mulle ei onneksi ole tullut yhtään raskaus arpea. Ekasta (8v sitten) tuli muutama pienen pieni viiru reisien sisäpuolelle ja rintoihin kans. Mut tokasta ja tästä ei tullut yhtään, vaikka yleensä lihon raskausaikana reilusti. Mahaan mulla ei ole tullut koskaan yhtään, on oikein nätti ja sileä (vaikka ite sanonkin). ;)
Nla olis tiistaina, viimeksi olenkin käynyt 5 viikkoa sitten...

muoks. RV 30+0 VIHDOINKIN!!!
 
Suonienvetoon, pohjekipuhuihin ja lihaskramppeihin auttaa magnesium... syökää sitä kuureittan pari viikkoa ni helpottaa *puhun kokemuksella* =)

Mulle tuli synnytyksessä masuun 5arpea molemmin puolin esikolta, eikä toi ole ainakaan viel repeilly lisää... lantiolle on jokunen taas tullu :ashamed:

Koirista sen verran et meidän seniori uros(melkein 13v) ei ymmärrä eikä välitä.. sit on toi narttu (keväällä 5v) joka jymmärtää eikä jätä arvailujen varaan että aistii raskauden. Esikolta sillon kun oksensin yötäpäivää ja aamustailtaan ni jos tulin pahoinvoinnin takia sohvalle makaamaan ni Martha tuli viereen ja ihan kiinni just sen oloisena että "äiti, et ole yksin".. :heart: Pihoilla muris mun vieressä ja oli polleen näkönen ku murinan vastaan ottaja meni ohitte. Mäkiä kun käveltiin ni jos supisti, Martha tuli viereen ja ootti reippaasti vieressä istumalla et supistus meni ohi..Mettässä saatto olla 6koiraa mapen lisäks, sitä ei kiinnostanu leikkiä eikä juosta vaan käveli mun takana koko ajan..
Koulutuksissa lelut ja leikki on palkkana, mun kans ei voinu leikkiä/taistella jos otin henkeä niinkö tulee "haukottua" kun sattuu, laski aina lelusta irti..
Synnytys iltana kun mä kävelin ja kävelin ja kävelin ni koira makas joko niin sisällä että näki mut ja ulkona käveli niin että tunsin toisessa kädessä koiran nenän koko ajan, kävi tunnin aikana kerran pissillä.. kyllä tuli sellanen olo että on koiralla huono elämä mun takia kun ei voi nauttia mistään niinkö ennen.. mutta hyvin se palautu synnytyksen jälkeen omaksi Mapeksi ja otti vauvankin hienosti vastaan :heart:
Nyt son ollu sentään hieman neutraalimpi mutta ei oma itsensä jos mua sattuu tai on paha olla.

Mutta nyt on suunniteltava jotain tekemistä perheen kans kun kerrankin on ihana sää ulkona..

-Väpä ja POKSUVA PikkuMies 32+0-
:heart:
 
Täällä poksuu tänään rv 36 , uskomatonta!

Selkäkipu on nyt vähäsen hellittänyt. Pidin illalla kaurapussia, laitoin Ice Poweria ja otin pari Panadolia. Kipujen puolesta olisin siis saanut yön nukkua, mutta..... Mies oli pikkujouluissa eilen ja mä en vaan osannut nukkua, puolen tunnin ehkä-tirsoja silloin tällöin. Sitten aloin kuuntelemaan Einaria, eikä minkäänsortin liikettä tuntunut, vaikka kävin vessassa ja tönisin ja koitin vaikka mitä. Melkein jo huolestuin, kunnes sain sen päiväiset potkut, ettei voinut erehtyä, että kaikki on kunnossa :heart:
 
Heipä hei,

Täällä on nyt viikon reissulta kotiuduttu Vuokatin kylpylästä. Ihanaa oli käydä kylpylässä ja syömässä. Keilaamassakin käytiin ja oli hieman hankalaa tuon mahan kanssa jo. :) Seuraavana päivänä sitten tuntukin nivusissa, että jotain oli tehty.

Nukkumisesta Mä herään yleensä vain kerran yössä, jos en ole kauheesti juonut ennen nukkumaanmenoa. Uusi ongelma onkin, että herään 100 kertaa yössä siihen, että nukun selällään! :eek: Sit sattuu selkään ja mahaan. Hirvee huoli siitäkin, että vauvalle ei kulje happi. :ashamed: Ennen heräsin siihen kun käännyin kyljeltä toiselle, nyt olen jostain syystä aina selällään..?

Muuten kaikki hyvin, vauvalla tuntuu olevan vaan vähän ahdasta jo muljahduksista päätellen. :LOL:

Täälläkin on tänään joulunavaus, pitäisiköhän piruuttaan etsiä jostain punainen takki päälle ja huijata lapsia. :LOL:

Minävaa ja paapero 33+5
 
SEE
Tuli POKSUMAAN 34+0 Hui kuinka lähellä sitä nyt jo ollaankaan. JEE. Mä odotan niin kovasti että saan tavata tämän pienen ihmisen ja olen utelias näkemään minkä näköinen hän mahtaa olla!

Kaikille vaivaisille jaksamisia. Kyllä itselläkin alkaa jo paikat olla tosi kipeät ja supistelee kipeästi joka ilta, mutta pitää muistaa että tää kuuluu asiaan. Vaikka kuinka kipeä olisin en silti toivo että lapsi syntyy ennen rv 37, antaa pienen kasvaa ja kehittyä valmiiksi, kyllä se meidän äitien pitää vaan kestää! Itse kyllä toivon että menisi tammikuulle, koska mies yrittäjä ja joulun aika niin hullua työpyöritystä ettei mitään mahdollisuuksia miehen olla kotona meitä sitten auttamassa ja muutenkin ettei tulisi loppuvuoden poika vaan saisi kouluvuosina yhden vuoden lisää kasvaa ja kehittyä.

Nukkumisg: Huonosti, niinkuin edellisessäkin raskaudessa tässä vaiheessa. n. 3kertaa vessassa ja joka kerta kun käännän kylkeä heräilen, tosi katkonaista, mutta silti ei väsytä päivällä. Hormoonit alkaa valmistelemaan äitiä yöheräämisiin. Esikoisesta mua alkoi oikeasti vatsa väsyttämään ihan kunnolla kun poju oli 5kk. Silloin olisin voinut sitten nukkua koko ajan!

T:SEE ja poju rv34+0
 
heipparallaa!

raskausarpia ei ole näkynyt, vielähän tässä kerkeää niitäkin tulemaan..

(.) Viime yön nukuin älyttömän hyvin 11h tuli nukuttua heräämättä kertaakaan :) mieli on jo pikkuisen parempi :) vaikka ei kyllä edelleenkään nuo pakkaushommat kiinosta. Vauvan kamat olen pakannut sillain et pysyvät varmasti puhtaana ja saa sit uudessa kodissa vain laittaa paikoilleen.

Tänään täälläkin viikot poksuu eli 33+0 :heart: Miten tämä aika on näin nopeaa mennyt?? :)


 
raskausarvet Mulla on nyt muutamia arpia ilmestynyt masuun.

Sunnuntai ja laiskotus täällä. Tuntuu siltä, että voisi ottaa päiväunet vaikka 10 tunnin yöunet takana. :) Mistähän sitä unta riittää. :)

millis ja liinu 33+6
 
Poksumaan tulin. 33+0 :eek:

Suonenvetoon magnesium on auttanut myös mulle. Suosittelen.

Raskausarpia ei ole tullut, onneksi. Vatsa alkaa jo olla iso, mutta vieläkään ei tunnu että se olisi tiellä. Tietty samalla tavalla ei pääse kumartumaan kuin normaalisti, mutta normaali arjessa tai töissä ei ole ollut tiellä. Vointia on parhain kuin koko odotuksen aikana. (koputtaa puuta, koska nyt varmaan manasin kaikki säryt esiin)

Heräsin aamulla jo kl. 7 ja paljon olen ehtinyt päivän aikana puuhata. Nyt päikkäreille :saint:

Lili 33+0
 
Sunnuntaita!

Ensiksi isot halit kaikille, joilla on tällä hetkellä vaikeaa, oli syynä sitten mikä tahansa :hug:

Raskausarvista: Esikoista kun odotin, niin vielä synnytyssalissa kätilö sanoi, kuinka olen hienosti välttynyt raskausarvilta. No synnytyksen jälkeen masu sitte repes täysin. Kotona päivä päivältä enemmän tuli arpia säteittäin navan ympärille ja kylkiin asti. Mies sanoi, että mun maha on ihan ku Lordin naama :whistle: Nyt en ole huomannut uusia arpia, mutta nää vanhat jo vaalenneet arvet on tullut paremmin näkyviin.

Nyt on supparit kiusana täälläkin. Tunti jalkeilla, niin johan alkaa, osa kipeitä ja osa kivuttomia. Alan jo pikkuhiljaa olla täynnä tätä jatkuvaa närästystä, kipua, huonosti nukuttuja öitä jne. Heti kun joulu on ohi, sais natiainen luvan syntyä :xmas:

Jaksamisia kaikille mammoille ja masukkaille :flower:

J.t ja Pampuliini rv 30+6
 
Raskausarvet Esikoista odottaessa maha repes jo selaisille viiruille ympäriinsä ettei siitä ollut mitään paluuta. Nuorimmaisen aikaan ei tannut onneksi enää siitään lisiä, mutta nyt niitä on kyllä tullut lisää ja yllemmäksi mahaa, ja vanhat arvet vaan levenneet.
Joten maha muistuttaa karttaa jossa on jokiuomia ristiin rastiin karttaa ihan täynnä.
Eli aivan kauhea. Joten eipä tarvi rellestellä bikineissä tai muissa kesäisin, joskaan muutenkaan sellaiseen kroppaa oliskaan.
 
lipahan luku-urakka :p nyt se on tehty,katotaan josko jotain sais aikaseks :whistle:

Väpä08 peukut pystyssä täällä,et asunto menee kaupan :)

Nukkumisesta teillä ollut puhetta,mulla noi kaikki vaivat oli edellisessä raskaudessa,joten tiedän kuinka innhottavan vaikeeta se voi olla,mut tällä kertaa mulla ei sen kanssa oo ollu ongelmia,herään kyl muutaman kerran yössä,mut vain kattoakseni kelloa ja kääntääkseni kylkeä,vessassa ei tarvi käydä ja ilman ylimääräisiä tyynyjäkin olen tähän asti pärjännyt.

Kaikille sairastaville ja kipujen kanssa eläville suuret :hug:

Pörri ollaan sit yhessä täällä viel helmikuussakin,kiva ettei yksin tarvii olla :D

Raskausarpia tullu edellisissä raskauksissa jo niin paljo,et en oo enää uskaltanu tot mahaa tutkailla,vieläkö niitä siitä löytyy,mut luulis jo et niiltäkin tila loppuu kesken :/

(.) Täällä alkanut taas tänään tuntumaan siltä et elämä voittaa =) johan täs kolme päivää menikin vattataudin kourissa tai torstaina ku alko ni meni viel suht ihmismäisesti ja luulin jo selvinneeni helpolla,mut jatkui ripuloinnilla perjantain ja olinki aivan puol kuollut,liekö sit tol valmiiks matalal hempal osuutta asiaan,ku nukuin neljät vähintää tunnin päikkärit ja yöunetkin oli 11tuntiset :eek: eilen sit särki päätä ihan tajuttomasti,mut tänää jo tosiaan ollu suht hyvä päivä,tosin heti ku vähä jotain tekee ni rupee puuskuttaa,mut jaksanu sentää jo istuu ja siivota ja tehä ruoan :D
Mieskin jo eilen illal totes et pitäsköhän hänen hakea omaishoitajan tukea :LOL: ai sil perusteel et oot ruokkinu lapset kaks päivää+tolle nuorimmalle vaipat vaihtanu,mä ku yritin nätisti sanoa et vois vähä noit jälkiä katella ruokailun jälkeen,mut ku ei ni ei :kieh: meiän keittiö tänä aamuna,lattia oli niin täys murua ettei sinne tehny mieli mennä kävelee ku kaiken aikaa jalkojen alla rutisi,pöydällä oli parin päivän likaset astiat/roskat eikä sitäkään siis tietty oltu pyyhitty :| joten arvata vaan voitte mitä mun piti ensi töikseni aamulla tehdä et ees aamupalalle pystyin lapset pyytämään.
Isompi neiti sit eilen siivos olkkarista lelut pois ku pyysin/mahtuivat sit tanssimaan ti-ti nallen tahdissa =)

No voi morjes,nyt täs koneel istues toi tissi alko vuotamal vuotaa,on noi ny vähä tiputellu,mut nyt on kunnon läikkä paidassa :whistle:

Piiuli ja toukka 30+3
 
POOKKKSSS... 34

KANELI
Mulla ainakin irtos ja oon kuullu että muilla ystävilläni on irronnu noin 1-2 viikkoa ennen synnytyksen käynnistymistä.
Taysissa totes että irronnu on.

Haravoin päivällä ja nyt sit suppailee.. Saas nähdä kun menee saunaan, mitä sit yöllä tapahtuu.. =) Paremmilla fiiliksillä kun eilen illlalla.


Kaikille ihanaa sunnuntain jatkoa..

Tammikuun4 ja melojapoika 34!!! :heart: :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oskari Olematon:
Missä kohtaa mahaa teitin vauvan hikka tuntuu?
Mulla tuntuu enimmäkseen alhaalla, siis ihan siinä kohdassa, missä mun "mahapallo" alkaa alhaalta, melkeinpä nivusten kohdassa. Ja vielä aina samalla puolella, eli vasemmalla. Ja se tuntuu ÄRRRRRRSYTTÄVÄLTÄ! :kieh: Voi että mä inhoan sitä hikkaa!

Musta tuntuu, et mun vauva on ollut jo viikkokausia samoinpäin, eli RT ja selkä vasemmalla.

Erilaista esikoiseen verrattuna on se, että tässä raskaudessa on nyt vauvan liikkeet alkaneet jotenkin sattumaan? Siis että eivät tosiaan tunnu miellyttäviltä, ihan niin kuin mun mahanahka olis kireempi kuin esikon kanssa, vaikka varmasti on päinvastoin. Ja tosi usein tuo vauva puskee tuonne alas niin että koskee, siis alapäähän, mutta myös tuntuu, niin kuin puskisi suoraan peräsuolta päin! AUH! :kieh:
 
Mulla on kans raskausarpia koko maha täynnä jo esikoisen jäljiltä. Minä en ole käyttänyt Lordin naamaa vaan sanon aina että kerran makasin nurtsilla ja joku ajoi ruohonleikkurilla yli. Siis koko maha häpyluusta melki ylös asti on ihan täynnä arpia ja tissit kanssa. Tuo toinen nimitykseni, kaunis liekkikuviointi ei ole kovasti levinnyt, hieman ylävatsaan, mutta kyljet jotka poikaa odottaessa viimeksi säästyivät ovat nyt levinneet kylkiin. Taitaapa olla sit vuorostaan tyttö. :)

Linea negraa Ei ole ollut esikoisesta (siis poika), mutta nyt ihan kuin erottaisin navasta alaspäin menevän sellaisen himmeän viivan.

Esikoisella oli aina hikka, mutta nyt en ole huomannut ollenkaan. :(

Mä huomaan siitä, että vauva on pää alaspäin, kun oikealla navan vieressä tuntuis aina olevan kylki tai pylly ja ylimmissä kylkiluissa / palleassa tuntuu sellaista jalkojen ojentelua ja venyttelyä välillä. Sit joskus menee hermo ja potkii, mut ei taida olla enää oikein tilaa masussa. Sit taas vasemmalla alhaalla tuntuu sellaista pientä sipsuttelua ja silittelyä välillä, siel on ilmeisesti kädet. :)

Lily of the Valley Mulla on vähän samoja tuntemuksia. Ihan kun nahka olis kireellä kuin viulunkieli ja liikkeet tuntuu tosi epämukavilta. Ehkä 7 vuodessa on sit päässyt unohtuun. ;) Mut välillä myös kylkiluissa tuntuu sellaista terävää kipua, ihan kuin jollain tikulla tökkis niitä.

Minävaa ja vaaveli 33+5
 
Linea negra: Viimeksi tuli selkeä tumma viiva kai joskus viikolla 20+ ja poika tuli. Nytkin on poika tulossa, mutta ei viivaa! Viimeksi viiva oli näkyvissä vielä 4 kk synnytyksen jälkeen ja sitten rapsuttelin sen pois... siis ihon päällimmäisen kerroksen, kun oli kuivaa irtoilevaa ihoa. Jospa sitä ei tule sitten tällä kertaa ollenkaan.

Nukkuminen: on vaikeutunut... Iltaisin närästää ja on vaikea saada unta. Yöllä herään jokaiseen pieneen ääneen ja sen lisäksi esikoinen herättää pari kertaa. Sitten on käytävä vessassa ja jos vessakäynnillä onnistun itse herättämään esikoisen niin sitten on taas uus nukutus edessä ja joskus en itse meinaa saada unta enää sen jälkeen. Kohta maha ottaa kyllä sen verran vastaan etten saa esikoista itse edes ylös pinnasängystä enkä löydä hänelle sieltä sängyn pohjalta tuttiakaan, joten saa mies sitten alkaa heräillä esikoisen perään. Yöllä myös aina tuntuu että johonkin kohtaan selkään koskee. Siis ei paljon, mut semmoinen pieni jomotus ettei meinaa saada unta. Aamusin on sit ihan mielettömän väsynyt olo. Odotan sitä hormoonipöllyä joka on imetysaikana ja on taas pirteä olo ja jaksaa heräillä ja valvoa (toivottavasti :)).

Vertailin mahaani viime raskauden kuviin ja näyttäs siltä kun nyt olis yhtä iso maha kun viimeksi ihan viimesillä viikoilla... miten se voi kasvaa näin eri tavalla! Siis ei tämä maha ihan valtava ole nytkään, mutta viimeksi oli tosi pieni maha, nyt on siihen verrattuna ihan mieletön pallo.

Hikkaa ei ole vielä tuntunut. Viimeksi taisi ekan kerran tuntua juuri näillä main, joten ehkä kohta. Oskari voihan se hikka tuntua juuri siinä missä potkutkin jos vauva nytkähtää hikan voimasta ja jalka osuu sitten sinuun? Muistaakseni itsekin tunsin viimeksi hikkaa siellä missä potkujakin, koska ekana ihmettelin että miten se vauva voi niin rytmisesti potkia ja sitten vasta myöhemmin tajusin että sehän onkin ollut hikka. Ja sit myöhemmin jos oli oikein kova hikka, tai vauvan selkä ihan mahaa vasten ni sit tuntui et koko maha hytkyi.

Raskausarpia ei ole tullut, kuten ei tullut viimeksikään, toivottavasti ei tulis myöhemminkään, mut raskauden alkuvaiheessa poika raapas just navan vierestä ja ne naarmut ei parantuneet kun iho alkoi just silloin venyä mahan kasvaessa, joten ne näyttää nyt ikävältä... mut jospa ne siitä joskus haalistus.

Painontunne alaspäin on ihan valtava tällä hetkellä, en muista että viimeks olis ollut näin aikasin. Mut vissiin pitäs treenata enemmän lantionpohjan lihaksia että ne jaksais vauvaa kannatella. Kun vaikka autosta nousee ylös tai muualla on pidempään istunut ni tuntuu ettei pysty suoristamaan itseään vaan joutuu jäämään joksikin aikaa vähän etukenoon koska olo on niin hankala ja pissattaa vaikka tietäs ettei sieltä mitään kuitenkaan tule. Sit kun hetken kävelee ni helpottaa yleensä. Ehkä se vauva sit nousee vähän ylemmäs tai jotain. Ja huomaan sen et jos jännittää lantionpohjan lihaksia kovasti ni olo helpottuu vähän, mut sit yleensä alkaa kyl supistaa.

Kuitenkin kaiken kaikkiaan olo on edelleen ihan hyvä :). Supistuksia on pitkin päivää mut ne on tosi harmittoman tuntuisia. Useammin niitä tunnen vaikka sohvalla makoillessa kuin liikkuessa.

Ihan uskomatonta miten nopeesti aika menee! Kohta on joulu :). Mennään varmaan pariksi tai kolmeksi viikoksi vanhempien luokse. Miulla on tentti suoritettavana koululla joulukuun puolivälissä ja sitten jäädään pojan kanssa jo sinne joulun viettoon ja mies tulee myöhemmin perässä. Takaisin kotiin tullaan sitten kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Itseasiassa olis helpointa synnyttää siellä, kun olis pojalle hoitopaikka, mut on se vissiin kotiin tultava kuitenkin :). Ei varmaan hermot riitä ihan niin pitkään olla vanhempien nurkissa. Ehkä heillekin riittää muutama viikko meidän kanssa olemista :).

Hyviä vointeja!

Naps kohta 32+0
 
Huomenna vapaa ja sen jälkeen 5 työpäivää jonka jälkeen alkaa mammaloma :D Tänään olin töissä..Ja oli kyllä kiire..Ehkä tuo joulu tuo ihmiset kauppoihin jo tässä vaiheessa.

Närästää ja musta tuntuu että tää närästys ei lopu millään.. :/ Rennietä kyllä syön mutta ei siitä paljon ole apua.. Patu liikkuu mahassa niin että välillä ihan sattuu ja en muista joonaksesta tälläistä olleen. Mulla on tuo viiva mahassa eli linea negra mutta ei kovin tumma. Ja tuosta hikasta oli puhe..Meillä patun hikka tuntuu alhaalla ja ehkä enemmän vasemmalla..Nimittäin patu on selkä vasemmalla ja pää jo tuolla alhaalla.

Nyt syömään ja sitten suihkuun.

Sannis ja patu rv 33+3
 
Raskauarvet
:headwall: Mulle tuli ekasta YKS arpi mahaan, rasvailinki sillon paljo. Mut sit noitten poijan kohal laiskistuin, enkä rasvaillu masua ja se näkyy! :headwall: Maha, rinnat ja reidet o iha täynnä arpia ja luulinki ettei tähä kroppaan enää yhtää arpee mahu, mut olin vääräs. Yhtenä pvänä huomasin, ett edellinen arpi oli revenny useemmasta kohtaa vaakatasos :attn: Eli näköjään mahtuu arpia viel, argh!!

[/b]Poikaviiva
Mulla tuli toi viiva niin tyttöä kuin poikaaki oottaes, ett ei miulla ainakaa pitäny toi uskomus paikkaansa "poikaviivasta"

Mahan koko
Mie oon turvonnu vaa enemmä ja enemmä, mitä useempi raskaus takana. Luulin jo etten vois olla hyvin paljo isompi, mut mie vaa näköjään pystyn kasvaa, kasvaa ja kasvaa tän masun kohalt. Tää miun maha o ko oisin ison rantapallon nielly :LOL: Mite ihmine voikaa olla jo ny näin ISO!!
Täällä siis hytkyy yks plussapallo, plop plop :wave:

Pörri ja hytkyvä Pätkä 30+3
 
Linea negra Ei ole tullut viivaa, oliskohan tyttöjä tulossa. :heart:

Hikka Minä en tunnista hikkaa...... :eek: Ei mitään tietoa miltä sen pitäisi tuntua.

Vauvan tarvikkeet rupeavat olemaan valmiina. Täytyy ostaa vielä tutteja, vaippoja ja jotain muuta pikkuista. Laitoin vaatteista valmiiksi 50-56cm, luultavasti niillä pärjää jonkun aikaa. Nekään eivät meinanneet mahtua lipastoon...ups. En osta enää yhtään vaatetta.

Nivusiin sattuu ihan sairaasti. Vauvat ovat vielä tosi ylhällä siksi vatsa on kamala pallo tuossa edessä. Tosi hyvä kuitenkin, kun ovat ylhällä. Sitten, kun vauvat laskeutuvat taitaa sitä massaa olla niissä niin paljon, että paikat aukeavat nopeasti.
Synnytystä olen miettinyt ja sitä miten ihmeessä osaan lähteä oikeaan aikaan. Olen kuvitellut lähteväni ajoissa ja kaksi kertaa olen kerennyt olemaan n.30min sairaalassa ennen vauvojen syntymää. Kaksosia ei viitsisi synyttää autoonkaan. Jotenkin tämä on mulle niin vaikeeta. Meillä on sairaalaan onneksi matkaa vaan 30km.

 

Yhteistyössä