***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

D-vitamiinista: Lääkäri käski heti raskauden alku vaiheessa alkaa syömään tälläistä kuin Bioteekin vahva teho-d plus 2kpl päivässä.

Muisti Minulla kans tavallaan tautisen hyvä muisti...,valokuva muisti eli oli paperi kuin paperi tai nippeli tai nappeli jos se on minun silmien ohitse kulkenut niin minä kyllä tiedän missä se on.
Nyt on kyllä ollut eritoista raskausaikana senkin kanssa. Ihmisten nimet mulle on aina olleet hankalia muistaa mutta naamat kylläkin muistan.
 
Täällä luen joka päivä teidän juttuja,ei edelleenkään vaan saa nii usein kirjotettua itse (laiskuutta)

Tänää sitten sain possurokotteen ja toistasex ni helkutin kipeä käsi ainoa oire...

Neuvolas käyty ti ja ei mitää ihmeellistä, sf mitta 28, hemppa oli noussu 107:n syke ja liikkeet hyvät. Pulla edelleen raivotarjonnas,toivottavast ei käänny enää vaan pysyy noin :)
Supisteluja ollu viikon verran nyt enemmän...

Moni puhunu ikkunoista,ne mieki haluisin pestä,katsellaan nyt minkälaisia ilmoja tulee...

Joulua pitää pikkuhiljaa alkaa valmistelemaan..et kaikki olis sit suht valmiina =)
Kuka "kirottu":LOL: alkoi sen joulutorttu buumin,leivottiin niitä iha kunnolla ja nyt loppu...oli muuten hyvää se omppukaneli yhdistelmä..

Tiituli81&pulla 30+4
 
tuosta muistista,,jossakin ohjelmassa oli et naisen aivot kutistuu jopa 8% odotusaikana kun vauva tarvii kasvaakseen omega3 rasvahappoja joita on aivoissa joten meijän kaikkien vauvat vetää meiltä rasvat aivoista..oli siinä ohjelmassa myös et synnytyksen jälkeenkin ois jonkun aikaa vajetta mutta syömällä kalaa tai sitä omegaa voi vähentää tuota prosentti lukua!! :D

ennen olin kyll todella hyvä uninen mutta nyt reistaa unenlahjat täällä |O eilen en edes jaksanu lenkillekkään lähteä,,no tänään sain itseni lenkille mut muut asiat onkin sit jääny hoitamatta!! :| taijan mennä päiväunille,,jospa se helpottas!!
 
Possurokote otettu eilen! Varmaan vajaa 1,5 h jonotettiin Espoon keskuksen neuvolassa, mut aika meni kohtuullisen nopeasti kun juoksi tuon 1-vuotiaan perässä joka ihan riehaantui valtavasta väkimäärästä eikä malttanut syödä eikä lähteä vaipan vaihtoon eikä nukkua. Sammuikin sit saman tien kun nostin vaunuihin kotimatkalle. Miulle ei tullut mitään oireita. Rokotuskohta on kipeä jos siitä tarkoituksella painaa eikä rokotetun puolen kyljellä tehnyt yöllä mieli nukkua, mut ei siis ole mitenkään kipeä käyttää tuota kättä, eli ihan normaali olo ollut tänään. Tosin vaunulenkin jälkeen olin ihan totaalisen uupunut ja poikki, oltiin 1,5 h liikenteessä ja tuolla on ihan mieletön lumituisku joka koko kotimatkan suoraan naamalle ja tuntui että vaunut ei kulje eteenpäin ollenkaan vaikkei lunta ollut kun varmaan sentti. Ja viimeinen ylämäki kotitalon edessä tuntui ihan mahdottomalta. Mut en sit tiiä oliko tuon totaalisen uupumuksen aiheuttaja rokote vaiko ihan vaan tuo lumituisku ja raskaanaolo. Oli tarkoitus lähteä vielä iltapäivällä kaverin kanssa kaupoille, mut jouduin peruu kun en vaan jaksa ja nyt aion levätä :). Poika onneksi nukkuu tänään hyvin!!

Teidän juttuja kun luin, niin huomasin että miullahan on se tajuton kutina joka vaivasi joitakin viikkoja sitten hävinnyt kokonaan! Kiva juttu. Olen kyl koittanut rasvailla useammin, et se kai on auttanut tai sit maha ei nyt kasva enää niin kovaa tahtia ni iho ei ole niin tiukoilla.

Haluisin alkaa järjestellä vauvan vaatteita kaappiin kunnolla, mut pitäs ensin hankkia jonkinlainen säilytyssysteemi tuonne vaatekaappiin, kun siellä on ihan liian harvassa hyllyt. Täytyy varmaan lähteä Ikeaan joku päivä. En vaan tiedä onko järkevää nyt just kun on rokotteen saanut lähteä mihinkään kauppakeskuksiin vai koittaisko vaan odotella kotona nyt ainakin viikon verran että ehtis sitä vastustuskykyä muodostua.

Isänpäivälahjasta ei vielä mitään hajua.... Tänään onneksi muistin laittaa kortit postiin Vaarille ja Ukolle, mutta tuolle omalle miehellekin pitäs vielä jotain keksiä.

Naps 29+3
 
Tammiska voi minkä vinkin olit tuonne kirjoittanu vauvan kääntöä avittamaan, voit olla varma että täällä yks mamma "jumppailee" kerran jos toisenkin.. :LOL: Jotenkin hassulta tuntuu poika olis edelleen vikoperinpäin kun kaikki liikkeet tuntuu tuossa rintojen alla ja kyljissä (molemmissa) mutta oikealla puolella mm pitäisi viime ultran mukaan olla selkä..
Onneksi 16pvä on taas ultra, nyt on aikaa puolitoistaviikkoa käännyttää kaveria ja silti jää vielä reippaasti aikaa yrittää käännyttää sitä jos onkin vielä väärinpäin, jos kerta viikolla 35 vielä voi kääntyä. :p

Kauhia vimma olisi juu laitella mutta mutta...tilaa on niiiin kovin vähän että koitan viirailla joulukuulle kaikki laitot.. Meillähän on kaksio, ollut myynnissä siitä kun positiivisen testin tein mutta ei kukaan tunnu haluavan tätä.. :headwall: Joudumme nyt sitten siirtämään oman sänkymme olkkariin että saadaan esikolle taattua uni rauha, pelkään todella että poju sotkee esikon unia jotka on ollut ns täydelliset aina.. en aijo ottaa riskiä että tyssin yö unista tulee rikkonaiset sen takia että nukumme kaikki samassa huoneessa.. ahtaus saapuu mutta pakko rako, ehkä tämän joku ostaa vielä..*peukut pystyyn*...

-väpä- joka nyt roikkuu kokoajan täällä B)
 
rontti1
:LOL: mulla ne aivot o tainu jäähä siihe surkastuneeseen asentoon näiden kolmen edellisen mukelon myötä, ei oo palautunu, ei!!! :LOL:

Tein ekaa kertaa tänää muute vatruskoita :p .Kyllä isäntä taas tykkää, ko o mamma leiponu!No joo, mie ny leivon joka toine pvä vähintään, mut o se kiva, ko siitä saa joka kerta kehuja :D Liekkö sit mukavuuttaan ja halukkuuttaan toi isäntä kehuu? :/

Ny taian liueta pitkälleen, ko tenavatki rupes unille.

Pörri ja Pätkä poksuu jo 28+0
 
Moo...

Muistista mulla on tehokas mutta harvinaisen valikoiva muisti; opin esim. kieliä ihan älyttömän helposti (pärjäänkin kuudella), olin kouluaikana aina nopeimpien joukossa kokeista pois-- siis kirjallinen teksti toimii mutta oonki sitte ihan mielettömän hajamielinen!! Mun ei tarvii olla edes raskaana ku hukkaan lompakoita, roskiin on lentänyt vaikka mitä tärkeää, avaimet ei oo koskaan mukana, ostoksia jää kauppaan... Mut selkeintä nyt raskausaikana on tyhmentymisen suhteen se et MIKÄÄN looginen selitys ei meinaa mennä perille. Ei oo oikeeta eikä vasenta, ja mulle saa todella vääntää miksi mikäkin asia menee mitenki. En tajua mitään vitsejäkään. Mieski sano tossa joku aika sitte et "mä en malta odottaa et synnytät, ku et sä tajua nyt yhtään mitään!" :LOL:

Kurja olo on jatkunu tänäänkin, mut huomasin tossa vaan että syötyäni grillatun juustovoileivän oon ku eri ihminen-- oon siitä viime neuvolasta asti yrittänyt kovasti rajottaa syömisiä ettei paino nousis enää... Ehkä se johtuu siitä, en tiedä... :/ En tietenkään kunnon ruuassa ole kursaillu, mut oon vähentänyt kovin just tommosten juusto- pläjäysten vetämistä, herkkuja jne. Kiva sit et just niistä sit olo pysyis hyvänä |O Hyvä ruoka- parempi mieli??

Minäkin ehdin jo eilen ihmetellä Enien poissaoloa... :ashamed:

Mimonmami ja Itikka 30+1 (edelleen oon niin onnellinen et saa kirjottaa kolmosen!!!) :heart:

PS. Ihan mielenkiinnosta niin te, jotka odotatte toista tai siitä -->, millä viikoilla on lapsenne syntyneet? Meillä tuli 39+1
 
Voi JUMALISTE. Hain neidin 2 v 3 kk päiväkodista äsken. Aamulla mentiin rattailla, mutta nyt oli niin paljon lunta, ettei ne meidän rattaat menneet mihinkään. No, neiti, joka normaalisti kävelee edes jotenkuten sinnepäin kotiin tuon 500 m, eikä haluaisi istua rattaissa tai olla sylissä, ei nyt suostunut kävelemään metriäkään. Samaan aikaan en millään voi kantaa neitiä ja työntää rattaita kotiin. Joten jouduin koko helkkarin matkan työntämään ensin rattaita aina 10 m, ja sitten hakemaan jäljestäni seisoa tapittavan kurkku suorana huutavan neidin. Ja hän siis todellakin huusi kurkku suorana koko matkan. Nyt tuntuu sitten alamahalla siihen malliin, että ihme on, jollei se ipanakin vielä lähde tulemaan tähän maailmaan. Siis voi PERSKELES kun ottaa päähän. Noita rattaita ei näemmä enää voi ottaa mukaan näin talviaikaan ollenkaan, jos lopputulos on siis kuitenkin se, että joudun joka tapauksessa kantamaan neidin kotiin, ja siihen päälle työntämään rattaat. :kieh: :kieh: :kieh:
 
onko teillä sf mitta suurempi kuin aikaisemmista raskauksista? vai onko mittaajissa eroja? mulla oli viime neuvolassa 25+5 sf24. aikaisemmista ollut sf21. Vai vaikuttaako tuo rasvakerros siihen mittaan? mulla sitä nyt on reilusti enemmän kuin aiemmissa raskauksissa.
mulle muuten terkkari sanoi alkuraskaudesta et kandee syödä Multitabs raskaus- tabuja, se on monivitamiini-, hivenaine- ja kalsiumvalmiste. ja siinä on sitä paljon puhuttua foolihappoa.
Kuinka monta kertaa olette käyneet yhteensä terkkarilla/lääkärissä/ultrassa koko raskauden aikana??Mulla on nyt takana yhteensä 6 käyntiä (2 lääkäriä, 1 rakenneultra, 3 terkkarilla).


vinkuheinä rv27+4
 
Heippa kaikille :wave: Nyt sitte rantautu sikalunssa meillekki |O Poika on todella kipeä ja varmaan toinen kohta perässä.. Oli kyllä jo ootettavissa kun se täällä lapissa riehuu jo niin kovasti. Mitenhän se tuo rokotus muuten suojaa kun olen ottanu sen 26.10 ja jos siinä kaks viikkoa menee? Kai siinä jonkinlainen vastustuskyky on jo nytte? Toivottavasti en ite sairastu..
Vinkuheinä: mulla oli ainaki tuolla kuopuksella isompi tuo sf-mitta ja se oliki isompi syntyessään. Nyt on sitte veikkailtu isokokosta vauvaa ja sf-mitta on kuiten ollu vähemmän ku edellisestä..eli tiiä sitte..
Mie olen käyny yhteensä 10 kertaa. On tarkkailtu kohdunsuuta ja vauvan kokoa.

Nyt täytyy taas lähteä lämmittään lapselle mehua :wave:
Katjuska ja masukas 29+5
 
mulish Kyllä se on ihan totta että "raskaus tyhmentää". Siitä oli jossain oppaassakin juuri selitettynä tuona aivojen kutistumisena. Minäkin ajattelin, että ei tulis kyllä minulla hommista tänä päivänä mitään kun pitäis pyritellä sentin tarkkoja summia prinkulleen ja muut mukavat :D

mimonmani Minulla esikoinen syntyi 39+1 ja nuorimmainen 39+4.

zaara Eikö ne rokottais kun vetoais sinun raskauteen ja syntyviin vauvoihin, kun kaksosita ei tiedä koska syntyvät niin eihän se olis hyvä että siellä olisi mahdollinen taudin kantaja kun pienet on kotona? Koita nyt vaan tivata ja vaatia kovasti :hug:

Sf-mitta Nyt tätä raskautta turha katsellakkaan mutta esikoisen ja nuorimmaisen aikana oli niin että nuorimmaisesta se oli isompi. Ja ei heillä koko eroa ollut kuin sen verta että toinen oli 4000g ja 51,5cm ja toinen 4050 ja 51cm eli toinen oli 50g painavampi mutta 0.5 cm lyhkäsempi.

Lääkärissä terkalla jne...käynnit: Kolmen viikon välein KYS ja niiden käyntien välissa aina neuvola täällä eli käyntejä tulee. Melkein sama tahti oli nuorimmaisestakin aikoinaan... mutta silloin KYS käynnit vaan kuukauden välein =)

Monivitamiinit Niitä kans olen syönyt alusta asti, tosin apteekissa neuvoivat että ei kannata ostaa niitä hinnakkaampia raskaus sanalla varustettuja nonivitamiineja kun samat aineet oli yhdessä toisessa valmisteessa mitä otin sitten...nimeä en muista nyt ja ei tähän soffalle näy purnukka :)
 
Tänään käyty neuvolalääkärillä, seuraavat neljä viikkoo sairaslomaa, ja sen jälkee oliski enää kaks viikkoa töitä, joten todennäkösesti mun työt oli nyt tässä. ei haittaa yhtää. on jo niin tuskanen olo koko ajan, maha painaa ihan käsittämättömän paljon. Pallero oli jotenki poikittain tänään siellä..
Aika jännä miten vaihtelee noi rokotuskäytännöt, täällä meillä kun rokotetaan jo lapsetkin 6kk-6v, eilen kun kävin rokotuksen hakemassa, joutu jonottamaan kaks tuntia kun oli niin paljon lapsia hakemassa yhtäaikaa.

Tekeekö kukaan muu isyyspakkausta ? Oon keräilly jotain pientä, mutta en osaa päättää ensinnäkään et annanko sen nyt isänpäivänä, vai vasta miehen synttäripäivänä joulukuussa, vai vasta tammikuussa ??? Ja toinen kun en keksi että mihin pakkaan ne tavarat, ei pää liiku yhtään sen verran että keksisin, ei vittis ihan mihinkää pahvilaatikkoon niitä työntää.. vinkkejä ?

Ja tosta muistista, joo oon huomannu kans, ennen olin kans se kuka muistutteli miestä kaikesta, nyt täällä ei kukaan muista mitään. :LOL: Ja muutenkin on pää ihan jumissa koko ajan, ei ajatus liiku.huoh.

NiiZ ja Pallero 28+2
 
Sf-mitta huiteli esikoisen kohdalla yläkäyrillä, nyt menee sievästi keskikäyrää pitkin. Ainakin vielä.... Esikoinen oli poika ja nyt ois tyttöä lupailtu.

Neuvolassa käyty 6 kertaa ja kahdella kerralla ollut lääkäri samalla. Lisäksi ultrassa kaksi kertaa. Yksi lääkärikäynti varmaankin on vielä tulossa, kun tämä edellinen käynti oli sellainen "ylimääräinen". Ja ehkä yksi ultra tulossa, ainakin käsitin niin pelkopolin lappusista.

Isyyspakkauksen tein kenkälaatikkoon, jonka päällystin hienommalla paperilla. Nyt en taida tehdä, kun en ottanut äitiyspakkaustakaan... pitääköhän nyt sitten antaa rahana?!? :LOL:

D-vitamiinia aloin syömään sen 10 mikrog. päivässä. Ja Minisun on merkki mitä nyt käytän... (oli tarjouksessa) Neuvolassa ehdottivat, että voin syödä samaa kuin poikanikin, mutta en taida jekovitia suuhuni laittaa... maistuu aika kauheelle, ihme kyllä poika ei ole siitä moksiskaan.

Tica & Veeruli 30+3
 
Pääsin lumitöihin :D Eihän meillä noita portaitakaa ole ku jotain 80 :kieh:
Vähän mahanpohjasta otti mut se meni ohi.

Mulla lapset syntyny 39+3, 39+5 39+1

Neuvolakäyntejä taitaa olla nyt 4, lääkärissä käyty 2 kertaa ja ultrassa 2.

Nyt äkkiä sohvalle ja Harperssia kattoo :wave:
 
Sf-mitta nyt tokassa raskaudessa ollut joka kerta isompi kun ekassa raskaudessa, mut näyttäis erot pienenevän loppua kohden, kun nyt viimeksi enää sentti eroa. Ja ainahan se on mittaajastakin kiinni.

Viimeksi synnytin 41+4, spontaanisti kuitenkin alkoi illalla ja yöllä syntyi kun seuraavana aamuna olis ollut yliaikakontrolli. Ne 10 viimeistä päivää ennen sairaalaan lähtöä oli tosi pitkät kun olin jotenkin ihan asennoitunut että viimeistään laskettuna päivänä syntyy. En kyllä tiedä miksi olin niin siinä uskossa, mut äitini on synnyttänyt minut sekä veljeni 39+6, joten ajattelin varmaan että samalla kaavalla mentäs. Ja tuona 39+6 päivänä minulla olikin tuntuvat supistukset monta tuntia, mut sit ne vaan loppui. Nyt yritän asennoitua niin että tälläkin kertaa mennään reilusti yli ni jos kestäis paremmin sen odotuksen sitten!

Neuvolakäyntejä on ollut 4, joista kaksi oli lääkärineuvoloita. Lisäksi np-ultra, rakenneultra ja istukan paikan tarkistusultra. Ultria ei enää tule, mut yks lääkärineuvola on vielä joskus viikolla 36.

Pojalla olis huomenna korvatulehduksen jälkitarkastus ja nyt tietysti alkanut nenä vuotamaan ja poika kaivelee jo korviakin.... et alkaakohan tää taas alusta. Kyllähän tässä on jo kaks viikkoa terveitä oltukin!

Nyt suihkuun ja nukkumaan, saa nähdä joko tänä yönä voi nukkua rokotetun käden puolellakin. Tosiaan ei ole mitään kovaa kipua ilmaantunut käteen, et aloin jo miettiä että onko se rokote edes tehonnut miuhun. No toivottavasti sentään...
 
mimonmami
Mulla o kaikki muksut jouduttu käynnistää, ko eivät vaa haluu ulostautuu miusta. Liekkö sit hyvä olla masukissa? :) Mut kaikki o menny yli la, eli syntyneet 40+2-40+4 viikoilla.
Joten luulenpa, ett mie tääl huiskuttelen viel helmikuussaki jos samat merkit pitää paikkansa, toivottavasti ei :attn:

Niiz Mie laitoin isyyspakkauksen joskus sellaseen muoviseen, kannelliseen säilytyslootaan. Saa ostettuu iha normikaupast. Oiskoha ollu joku 5-10l loota. Siihe sit myöhemmi saa laitettuu kamoja säilöön.

Mie sit pesasin se ikkunat :LOL:

Kynttilät palaa ja tunnelma o ihana.
Huomenna taijan pörähtää kaupungis, ko aukee se uus iso kirppiski tonne Prisman lähelle. Pitäähä sitä käyvä vilasemas :D

Ny fazerin sinistä massuun ja öhötystä :p

Pörri ja Pätkä 28+0
 
Jaaha, pitänee vissiin ostaa sitä omega3:sta, ettei tule ihan tyhmäksi :). Tein mensan testinkin ja äijä joutu selittään mulle tulokseni :D - sen mukaan oon ihan suht fiksu, mutta olipas hauska tilanne kun en tajunnu vastausta. :LOL:
 
Lily... Hyvä juttu että masukki vielä pysyy kyydissä.

Isyyspakkaus Minä meinasin tehdä, mutta kun kaikkea kivaa netistä katselin josta yks parhaista olis ollu yks kirja isälle niin sitä ei sitten ollut saatavilla. Täytyy katsoa saisko tehtyä jossain vaiheessa. Antamis ajankohtaa en ole miettinyt.
Minä meinasin pakata (jos siis siitä mitään tulee) pieneen kannelliseen laatikkoon esim.tiimarista saataviin ja kirjoittaa siihen päälle isyyspakkaus tai laittaa tarrana sen.

Pörri Tuu meillekin pesemään. Täällä olis 17 avattavaa ikkunaa vailla pesua :wave:

Tinzus Siis, minkälaisen Mensan testin sinä teit? Siitähän saa numeroilla sen äo:n tai ainakin aikoinaan sai. Minulla oli yks osa-alue ylitse muiden ja siinä äo 164 :whistle: Muut olikin sitten luokkaa 120-140.

Tänään olis neuvola päivä.

Arg, pitäis lähteä nettiin tutkimaan minkälaiset on peräpukamat :ashamed:
Hoksasin veskissä käydessä että takamuksessa on joku pahkura, että onko se nyt sitten juurikin se, vai mikä patti sinne oikein on tullut.
Eipä ole ennen moisia ollut joten tänkinkö se nyt tähän vielä lykkäs uutuutena tutustuttavaksi tässä raskaudessa :snotty:

Enie + Nörtti ja Hissu 32+4
 

Yhteistyössä