***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

pinkgreen: Ei oo h&m:n vaatetta vaan espritin ihan tavis tunika, ei siis mikään mammavaate =) Mutta venyy ja paukkuu hyvin!

Sikaflunssa: Mulla oli viime viikolla neuvola, jossa eka kerran otettiin asia puheeksi. Rokotukset aloitetaan marraskuun ekalla tai tokalla viikolla, ilmoittauduin rokotettavaksi. Pähkäilin asian niin, että pakko voida tässä maassa luottaa asiantuntijoihin ja asiasta tietäviin tahoihin. Rokottavat ensin mammat, joilla 1 kk laskettuun aikaan jäljellä ja juuri synnyttäneet ja sitten meidät muut.

Täällä on nyt supistellut huomattavasti enemmän eilisestä lähtien. Viime yö meni sohvalla pyöriessä, ei oikein tullut nukkumisestakaan mitään. Supistelee siis ihan lepoasennossakin. Töissä olin kuitenkin, huomenna vapaalla. Keskiviikoksi varasin neuvolalääkärin, ja varmaan saikulle laittavat joksikin aikaa ainakin. On tuo minun työn luonne sellaista. Kurjaa, tykkään työtäni erittäin paljon ja kaikki on tähän asti sujunut niin kovin hyvin, mutta nyt sitten alkaa vauhti hiipua. Vauvan ehdoilla, totta kai =)

Huomenna ensimmäinen perhevalmennus!

mamma ja Kirppu 29+5

rontti1 Minä tilasin samaiset kaukalot meidän pienille :heart:
En tiedä sen kummemmin niistä eroista, toisissa on toisenlaisia aurinkolippoja jne...tuo on tuollainen perusmallinen minusta ja ihan toimivan oloinen.

sikarokote Minut varmaan rokotettais tällä tai ens viikolla jos sen otan ja se rokote tänne tulee, kun kätilö sanoi soittavansa heti kun saavat niitä että minut rokotetaan heti jos vaan haluan.
En vain tiedä mitä sen asian kanssa tekisi, kun siitä on niin ristiriitaista tietoa. Aiemmin olin ehdoton ei, nyt en enää tiedä mitä ajattelisi. En koe koko flunssaa miksikään uhkaksi mutta mistäs koskaan tietää. Kun oliskin joku taho joka antais kunnollista tietoa mutta kun ei ole.

SIKAFLUNSSA Katsokaa iltasanomien sivuilta: Sika flunssa rokote aieuttaa vakavaa hermosto sairautta.. (en tiesä onko perää mutta mua ittee ainaki säikäytti) Ja ny olen varma etten ota rokotetta jos ei tänne päin ala tulla kauheesti tartuntoja joita ei vielä kesän jälkeen oo todettu uusia. sanoin kans neuvolassa etten ota rokotetta ja he eivät puolustelleet rokotteen ehdotonta ottamista

Suurimalla osasta meillä on jo raskaus siinä vaiheessa että jos se sika flunssa tulee nii synnytyksen voi silloin käynnistää jos on pakko! Eli jos sikiö vaarassa.

Sori mutta tämä on minun kannan otto Enemmän pelkään lapseni vuoksi mitä se rokote aiheutttaa sille!

Sikaflunssarokote: On tosi vaikea päätös joo. Mulla muuttuu mieli lähes tunnin välein koko asiasta. Jotenkin vaan tuntuu, että ei kai kukaan alan ihminen uskaltaisi lehdessä omalla nimellä tai lääkärit potilailleen sitä suositella jos ei olisi turvallinen?!? Toisaalta jos ei rokotetta ota ja marraskuun lopussa ennusteen mukaan on täysi epidemia päällä niin mitäs sitten.... En mä haluaisi eristäytyä kotiinkaan, mies on asiakaspalveluhommissa ja miehen tyttö voi koulusta tuoda vaiks mitä pöpöjä mukaansa.

Hitto soikoon koko sikaflunssa kun piti just meidän raskauksia tulla sotkemaan!

Tässä vielä linkki tuohon kaneli87:n mainitsemaan juttuun:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1742581

mamma ja Kirppu

Heippa kaikille pitkästä aikaa. :)

Olen tässä teidän juttuja lueskellut, mutta olen laiskotellut kirjoittamisen kanssa. :)

Possuflunssa rokote on varmaan pakko ottaa kun kuulun muutenkin riskiryhmään. Siinäkin on kyllä pointtia, että ollaan jo niin pitkällä että käynnistää sit jos ei muuta.

Omaa (.) Luulin että mulla olis tulehdus alhaalla, testit otettiin ja neg. olivat. Eilen sitten tuli n. 1 dl kirkasta nestettä sänkyyn ja ihan tuskainen polttava selkäkipu alkoi illalla. Mahakin on ollut kipeä eilen ja tänään. Kävin lääkärissä ja huomenaamuna äippäpolille. Tai tänään jos kipeämmäksi menee. :( Nyt on koko ajan maha ihan kova, niin kuin olis joku kestosupistus päällä.

Vauvalle kävin Irlannista ostamassa viikko sitten kaikkea kivaa ja halvalla. Harmi kun täällä on kaikki niin kallista.

Minävaa ja vaavi 28+6

Alkuperäinen kirjoittaja Ullis82:
Sikaflunssarokote:

Ensinnäkin tuo juttu on Iltasanomissa... Toiseksi jutussa sanotaan että se EI vaikuta haitallisesti raskaanaolevaan.

Mä olen päättänyt sen ottaa koska kuulun mm. hoitohenkilökuntaan ja samoin ottaa meidän lapset joilla toisella on infektioastma ja toisella puuttuu osa keuhkoa (keuhkokuumeen takia leikattu). Jos tuosta kyseisestä taudista tulisi samanlaiset oireet ja jälkitaudit kun mitä meidän perhe on joutunut elämään tuona eräänä keväänä keuhkokuumeen takia, otamme ehdottomasti rokotteen jos se vain estää sen kamaluuden.

Muutoin sama olo jatkuu. Päivittäin supistelee, muttei kivuttomasti joten koitan nyt kestää jonkin aikaa. Selkä reistaa, mutta josko senkin kanssa eläis. Jään sitten pois kun tuntuu siltä. Keskiviikkona onkin jo neuvola niin pääsen kuuntelemaan vauvaa. Samalla varataan aika siihen ultraan jossa tarkistetaan tuo istukan paikka.

Peikonpähkinä ja Pampula 26+1

:heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Peikonpähkinä:
Alkuperäinen kirjoittaja Ullis82:
Sikaflunssarokote:

Ensinnäkin tuo juttu on Iltasanomissa... Toiseksi jutussa sanotaan että se EI vaikuta haitallisesti raskaanaolevaan.
Iltalehtihän on luotettavuudessaan aikalailla 7-päivää lehden tasoa....

Mutta, joo, kuulun itsekin hoitohenkilökuntaan ja tulen ottamaan rokotteen (niin kuin suurin osa, noin 95-100%, tuntemastani hoitohenkilökunnasta (lääkärit, sairaanhoitajat, perus-/lähihoitajat jne.) muuten!). Mahdollisuus sairastua tuohon hermostotautiin on vissiin noin 1:1 000 000, joten aika pieni riski - ja sairastuneistakin olisko 80%, jotka pystytään hoitamaan ja toisaalta vastaava riski on kutakuinkin kaikissa rokotteissa ja silti me niitä lapsillemme annamme astaa, sillä sairauden jäljet on pahemmat, kuin rokottamisen riski, eikö? ja vaikka vauva leikattaisiin, jos me saamme sikaflunssan, on vauva mahdollisesti pieni (keskonen) ja suuressa tartuntavaarassa, jos äiti on sairas (tai sitten me emme voi itse hoitaa mitenkään vauvoja alussa noin pariin viikkoon tai edes esim. antaa omaa maitoamme, sillä tartuntarisko on silloin olemassa... ja vauva on jo altistunut siinä vaiheessa, kun meillä olisi oireita)

Tässä on ongelma, jossa maallikot joutuu ottamaan vastuun ja tekemään päätöksen siitä, kumpi on pienempi paha, tauti vai rokote, eikä KUKAAN oikeasti voi tietää, kumpi on pahempi, mutta luotan tässä asiassa enemmän asiantuntijoihin, kuin maallikoihin (ja ns. hömppälehdistöön!) Kuitenkin jokainen tekee päätöksen itse ja joutuu päätöksensä kanssa elämään - todennäköisesti kummassakaan tapauksessa ilman mitään jälkiongelmia, mutta se pieni ryhmä on, joka voi taudista saada ongelmia ja pieni ryhmä voi rokotteesta saada ongelmia.

heipsis. täällä olis yks tammivauvan odottelija. oon teidän touhuja seurannu vähän sivusta,mutta nyt kun sairaslomalle jouduin, niin voin aktivoitua pöpisijäksi tänne jos sallitaan. ensimmäinen neiti täyttää justiinsa neljä, eli pikkukakkosta odotellaan saapuvaksi. :wave:

Lepardi- Onko sinun la. milloinka niin voin laittaa sinut kohdalleen listalle? Voin toki laittaa alimmaiseksi ilman la.takin jos haluat.

(.) Ihanaa, kun sai nukuttua ilman kipuja viimeyön vihdoin viimein. Mikä lienee sen tehnyt että nyt ei ollut mitään sellaisia kipuja kun on muutamana viime yönä ollut. Toisaalta eipä haittaakkaan.

Hissu oli vähän hissukseen illalla, joten koitin herätellä mutta ei halunnut herätä. Oli kuintekin päivällä sen verta vauhdissa että en hätääntynyt.
Aamusta kans on ollut uneliaana, mutta on tuolta muutama potku jo hänenkin osaltaan tuntunut.
Nörtti on ollut kickboxin harkoissa jo ahkerasti tällekin aamua :D
Alapäähän kyllä vaan sattuu entistä enemmän ja tuossa istumasta noustessa varomattomasti, kirpaisi kohtalaisen huolella alamahasta.

Täällä on satanut taas lunta hiukan. Huvitti kun tais olla pari viikkoa sitten kun tuli kansa lunta (joka kyllä suli pois) niin nuorimmainen kävi kaivamassa aitasta jo pulkan ja lumilaudan aitan kuistille odottamaan :LOL:

Mukavaa tiistaita kaikille, pitänee itse alkaa tutkailemaan pitäiskö pistää (joo en itse laita tällä kertaa, vaan saa mies tai isä ne sinne veivata) nastat alle omaan autoon.
Miehen autossa ne kyllä on jo olleet kun ajaa pidempää matkaa ja aamusta jo liikkeellä niin risteyksissä on ollut jäätä välillä.

Enie + Nörtti ja Hissu 30+1

Eilen kauhee selkä kipu oli koko illan, mutta nyt ei onneks taas mitää.
POTKUT: tuntuu molemmilla puolilla kylkiluiden kohdalla ja sit vatsalaukkuun kohdistuu potkuja.

Täällä alkaa aktiivinen sokerin mittaus tänään saas nähhä muistanko ottaa neljä kertaa päivässä. :D

Joo täällä satoi lunta illalla ihan mahottomasti ja isoja hiutaleita. Tyttö sanoikin että nyt tulee joulu :D

Zuh
Let it snow, let it snow.. Joulu tulloo mammat!

Uh ah, töissä istutaan jälleen. Saldona tähän mennessä 4 supistusta aamun aikana, eli ei vaikuta kauheen hyvältä, pitänee soitella neuvolan tätille jos tätä vauhtia jatkuu. Ja hereillähän siis olen ollut nippanappa 1,5h..

Sikurokotuksesta: Olin vielä eilis-iltaan asti autuaasti sitä mieltä että rokotettahan en ota.. Sitten mies onkin kääntänyt mielensä ja on ehdottomasti sitä mieltä että se pitää ottaa! Komplikaatioita voi tulla kummin päin vaan tekee ja sekös mietityttää..

~Zuh & Naatti 25+4

Kiitos Enie ja Hipkukka kommenteista!

Olen pähkäillyt myös rokotteen ottamisen kanssa. Eilen päätin etten ota sitä, mutta nyt olen taas epävarma. Kävin lukemassa terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla rokotteesta, linkki alla. Uskon että pärjään itse ja raskauden loppuun saakka ilman rokotetta. Mutta entäs vauva kun se syntyy ja se on niin pieni taistelemaan influenssaa vastaan. Vauva saa imettäessä vasta-aineet äidiltä jos äiti on rokotettu. Huoh, silti en luota tuohon rokotteeseen kun se on kehitetty niin vauhdilla koska rahat on saatava pois nyt kun rauta on kuuma.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminen

muoks* lähettäkää sitä lunta tänne länsi-suomeenkin! =)

Lili 28+2

Lääkäreille ja muulle terveydenhuoltohenkilökunnalle jaettu tiedote sikainfluenssarokotteesta:

Pandeeminen H1N1 2009 rokote

Pandeeminen H1N1 2009 -rokote on influenssarokote, jonka kehittämisessä on käytetty hyväksi kausi-influenssarokotteiden ja lintuinfluenssarokotteen antamaa tietoa ja kokemusta. Merkittävin ero kausi-influenssarokotteeseen on, että rokotteessa käytetään apuainetta tehon lisäämiseksi.

Rokotteen koostumus

-Rokotteen koostumus on muuten sama kuin myyntiluvallisella H5N1-
lintuinfluenssarokotteella, mutta lintuinfluenssa (H5N1) -kannan sijasta valmistuksessa käytetään pandeemista H1N1 2009 -viruskantaa.

-Rokote sisältää pilkottuja pandeemisen H1N1 2009 -viruksen kuorikerroksen palasia. Eläviä viruksia rokotteessa ei ole.

-Rokote sisältää erittäin pieniä määriä kananmunan proteiinia.

-Säilöntäaineena on tiomersaalia, joka on elohopeayhdiste. Tämä elohopea ei kerry elimistöön. Rokotteen elohopeamäärä on niin pieni, että enemmän elohopeaa saa esimerkiksi kala-ateriasta.

-Rokotteessa on adjuvanttia eli tehosteainetta, joka parantaa sen tehoa. Rokotteessa käytetyllä tehosteaineella (AS03) on Euroopan lääkevalvontaviraston myyntilupa. Myyntilupaa edeltävissä tutkimuksissa tehosteaine todettiin turvalliseksi ja tehokkaaksi.

Pandemiarokotteen apuaineiden turvallisuus

Rokotteita kehitettäessä tavoitteena on ollut saada aikaan rokote, jossa tarvitaan mahdollisimman vähän immuuniteettia aikaansaavaa antigeenia. Rokotteen tehon parantamiseksi siihen on lisätty adjuvanttia eli tehosteainetta.

Pandemrix rokotteen valmistaja on aiemmin kehittänyt lintuinfluenssapandemian varalle rokotteen, jonka Euroopan lääkevirasto on hyväksynyt. Pandemix rokote eroaa saman valmistajan H5N1-lintuinfluenssarokotteesta vain antigeenin osalta, muuten se on täysin samanlainen.

Rokotetta valmistettaessa viruskantaa viljellään kananmunissa. Virukset puhdistetaan, hajotetaan ja inaktivoidaan formaldehydillä. Käyttövalmis rokote sisältää antigeenina viruksen kuorikerroksen palasia. Rokotteessa ei ole kokonaisia eläviä viruksia. Se ei voi aiheuttaa ns. sikainfluenssaa.

Rokotteessa oleva ASO3-adjuvantti on täsmälleen sama kuin Euroopan lääkeviraston hyväksymässä H5N1-lintuinfluenssarokotteessa. ASO3 on erinomainen tehosteaine, mutta voimistaessaan puolustusreaktiota se myös herkästi aiheuttaa ärsytystä rokotuskohdalle.

Rokotteen säilyvyyden takaamiseksi siinä on tiomersaalia. Kun tiomersaali hajoaa elimistössä, siitä vapautuva elohopea on sellaisessa muodossa, että se ei kerry elimistöön vaan poistuu nopeasti.

Valmiissa pandemiarokotteessa on erittäin pieniä jäämiä esimerkiksi kananmunan ovalbumiinia ja formaldehydiä.

Millaisia haittoja rokote voi aiheuttaa?

Pandemiarokotteen odotetaan aiheuttavan samankaltaisia haittoja kuin kausi-influenssarokotteiden. Valtaosa oireista on lieviä ja häviää muutamassa päivässä.

Rokote ei sisällä eläviä viruksia, joten siitä ei voi saada influenssaa. Kuitenkin rokotuksen jälkeen voi esiintyä lievää sairaudentunnetta tai lihas- ja nivelsärkyjä. Yli 10% rokotetuista saa yleisoireita kuten lämmönnousua, kuumetta, ärtyneisyyttä, huonovointisuutta tai päänsärkyä.

On todennäköistä, että pandemiarokote aiheuttaa paikallisreaktiota herkemmin kuin sellainen influenssarokote, jossa ASO3-adjuvanttia ei ole. Parin päivän sisällä rokottamisesta voi ilmaantua pistoraajan paikallisia oireita (punoitus, kuumotus, turvotus, kipu). Paikallisoireita, särkyjä ja kuumetta voi hoitaa tavallisilla kuume- ja kipulääkkeillä.

Kausi-influenssarokotteiden monikymmenvuotisen käytön ja satojen miljoonien jaettujen annosten perusteella influenssarokotusten vakavat haittavaikutukset ovat hyvin harvinaisia. Osalla raportoiduista tapahtumista ei välttämättä ole muuta kuin ajallinen satunnainen yhteys influenssarokotuksen antamiseen.

Pandemiarokotuksen varotoimet ja vasta-aiheet

Kuumeen aikana ei tule rokottaa vaan rokotusta siirretään, kunnes potilas on toipunut.

Voimakas yliherkkyys rokotteen ainesosille

Todellinen IgE-välitteinen rokoteaine-allergia on erittäin harvinaista ja se vaatii aikaisemman altistuksen rokoteaineelle tai rokotteen ainesosille.

Pandemiarokotetta ei yleensä tule antaa, jos rokotettava on saanut aiemmasta rokoteannoksesta tai jostakin rokotteen sisältämästä ainesosasta välittömän henkeä uhkaavan allergisen reaktion, anafylaksian.

Kanamunalle allergisten rokottaminen

Varsinaisen välittömän allergisen reaktion riski on erittäin pieni, koska pandemiarokote sisältää hyvin vähäisiä jäämiä ovalbumiinia. On mahdollista, että kanamunalle allergiset saavat jonkinasteisia yliherkkyysoireita rokotteesta. Valtaosalle heistä ei kuitenkaan tule minkäänlaisia oireita.

-Pandemiarokotetta ei pääsääntöisesti tule antaa niille, jotka kananmunaa sisältäviä elintarvikkeita syötyään ovat saaneet välittömän, henkeä uhkaavan allergisen reaktion (anafylaksia).

-Hoitava lääkäri voi harkita rokotteen antamista erittäin voimakkaasti kanamuna-allergiselle henkilölle, mikäli riski sairastua vakavaan influenssaan on korkea. Tällöin rokote tulee antaa lääkärin valvonnassa huolehtien riittävän pitkästä rokottamisen jälkeisestä seuranta-ajasta.

-Jos kananmuna aiheuttaa vain iho- tai suolioireita, rokotteen voi antaa normaalisti.

-Pikkulapset, jotka eivät ole koskaan saaneet kanamunaa, voidaan rokottaa normaalisti. Etukäteen altistaminen tai muuten testaaminen on tarpeetonta.

Tiomersaali- ja formaldehydiallergisten rokottaminen

Todelliset IgE-välitteiset välittömät allergiset reaktiot sekä formaldehydille että tiomersaalille ovat erittäin harvinaisia. Niiden aiheuttamat oireet ovat yleensä paikallisia ärsytysoireita iholla. Paikallisoireet voivat myös tulla pidemmällä viiveellä. Rokotusten yhteydessä raportoidut allergiset reaktiot ovat yleensä olleet viivästyneitä yliherkkyysreaktioita. Viivästynyt yliherkkyys ei lisää riskiä saada anafylaktinen reaktio.

-Tiomersaalista tai formaldehydistä aiemmin todennetusti anafylaktisen reaktion saaneelle rokotetta ei tule antaa.

-Jos rokotettavalla on esimerkiksi työperäinen altistuminen näille aineille ja siitä syntynyt IgE-välitteiseksi todettu laajoin ihottuma- ja hengitystieoirein ilmaantuva reagointi, tulee rokotuksen hyödyistä ja mahdollisista haitoista tehdä huolellinen arvio. Useimmiten rokote voidaan antaa.

-Jos henkilö on aiemmin saanut tiomersaalista tai formaldehydistä vain paikallisia oireita, niin pandemiarokotteen voi antaa normaalisti.

Yliherkkyys mikrobilääkkeille

Yliherkkyys penisilliinille ja muille tavallisille mikrobilääkkeille ei ole rokotuksen vasta-aihe. Valmisteyhteenvedossa mainitun gentamysiinisulfaatin jäämä yhdessä rokotteessa on lähinnä teoreettinen. Pandemiarokote voidaan antaa normaalisti gentamysiinistä iho-oireita saaneille.

Ja vielä tämä linkki,

Raskaana olevien pandemiarokotukset:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset

Yhteenveto (kopioin ylläolevasta linkistä!)
Vaikka tarkkaa riskiä yhtä raskaana olevaa kohden ei pystytä sanomaan, voidaan todeta, että raskaana olevalla on monikertainen riski sairastua vakavasti ja kuolla pandemiaviruksen aiheuttamaan infektioon samanikäisiin muihin naisiin tai väestöön verrattuna.

Myös ennenaikaisen synnytyksen riski todennäköisesti nousee. Riski sairastua vakavasti on korkein, jos äidillä on jokin perussairaus ja jos hän on kolmannella raskauskolmanneksella.

Maailman terveysjärjestö WHO ja Euroopan tartuntatautivirasto ECDC suosittevat rokotuksia kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta.

Euroopassa laajasti käytettävät A(H1N1)v -rokotteet sisältävät tehoaineita eli adjuvantteja, joiden käytöstä raskaana olevilla ei ole kokemusta. Rokotteet eivät sisällä aineita, joilla tiedetään olevan teratogeenisiä tai mutageenisiä vaikutuksia. Eläinkokeissa rokote ei ole vaikuttanut haitallisesti raskauden kulkuun. Euroopan lääkevirasto EMEA onkin hyväksynyt Suomeen ostetun pandemiarokotteen käytettäväksi myös raskaana olevilla ilman rajoituksia.

Kaikkein tärkeintä rokottaminen on viimeisellä raskauskolmanneksella, jolloin riski saada vakava tauti on suurin ja etenkin niissä tapauksissa, joissa äidillä on jokin vakavalle taudinkuvalle altistava perussairaus kuten astma.

Jos tartuntariski työssä on katsottu suureksi, eikä raskaana oleva ota rokotusta, hänet tulee siirtää muihin tehtäviin tai harkita erityisäitiyslomaa. Kaikki rokotukset ovat ehdottomasti vapaaehtoisia, myös työhön liittyvät.

Itse en ole vielä päättänyt otanko koko rokotusta..Kun neuvolassa ei ole asiasta mitään puhuttu..Mutta pelkään että onko tuo rokote turvallinen vauvalle?

Meidän patulla on aika useasti hikka.. Onko muiden vauvoilla hikkaa? Eilenkin koko päivän aikana ainakin 3 hikka jaksoa tuli. Ja se tuntuu musta inhottavalta kun vauva hikkailee.. :| Ajattelin vaan että onko normaalia että vauva hikkailee noin paljon..?

Muuten flunssa rupeaa hellittämään,olo alkaa olla jo normaali. Nenä vuotaa ja tihkuu jo vertakin kun limakalvot on niin rikki :| Tänään vielä lepäilen kun on vapaa päivä!

Sannis ja patu rv 28+5

Minävaan Pikkasen on hidas sytytys mulla :ashamed:
Vaikka jo aamusta luin kirjoituksesi niin nyt vasta tajusin sen sisällön.
Toivottavasti ei ole lapsivettä tms. muuta vakavaa tuo sinun juttusi.
Tulethan kertomaan kuulumiset sitten :hug:

Sannis
On se ihan normaalia että on hikka usein vauvalla masussa.
Esikoinen oli kans oikea hikka mestari, ja näistä kahdestä Nörtti tuntuu olevan hikan kanssa painimassa usein.
Kannattaa muuten hakea apteekista a-vitamiini tippoja jos nenästä tulee verta. Se auttaa niihin limakalvoihin tosi tehokkaasti.

Sikarokote Kiitokset noista tiedoista mussu.
Se vaan mietityttää kun jossain taasen sanottiin että tuota adjuvanttia (mitä lienee) ei saisi olla raskaana olevien rokotteessa..., toisaalta taas minä en ole lääketieteen tutkija enkä lääkäri että tietäisin miten todella sitten asia on.

Ei ole vielä kätilö soittanut joten ei varmaankaan ole tullut tänne vielä rokotteita, hän kun tosiaan aikoi heti soittaa, koska ei tiedä syntyykö nämä ens viikolla vai vai vasta joulukuussa.

Mutta, jos muutenkaan ei ole mitään influenssa rokotteita ottanut koskaan, ja tämä on periaatteesssa samanlainen niin pistää vähän miettimään sitä tarvetta nytkään.
Toisaalta taas, osa niistä jotka on ottaneet "tavan" influenssa rokotteen on silti sairastaneet rajuna sen eli ei ole ollut hyötyä.
Joo, eihän mikään takaa 100% suojaa, mutta entäs jos ottaa tuon rokotteen ja siinä käykin noin, eli se ei suojaakkaan ja saa vielä ärhäkämmän sikaflunssan?

Se että se takaa sitten äidinmaidon kautta suojan vauvalle/vauvoille niin mistäs tietää onnistuuko imetys?

Sektion kohdalla taasen sitten se tulehdus homma mietityttää. Eli entäs jos ei tulekkaan alatie synnytystä vaan mennään sektioon niin... Toisaalta pidän suurempana suruna siinä sitten tuota diabetestä koska haavat paranee hitaammin.

Eiks ole kiva velloa asiaa :whistle:

Yhteistyössä