***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Miminen milloin sun esikoinen on syntynyt?mietin vaan et ollaanko oltu samaa aikaa synnärillä?Meiän neiti on syntyny 11.4.08 ja kotiin taidettiin päästä 14pv.

Tiituli Minäkin saanu hyvää opastusta koksissa,osastonhoitajalta kaiketi ihan parasta =)

Mä oon saanu nukkua viel ilman suurempia vaivoja,närästys ainoa vaiva,mut sekin helpottaa ku laitan kaks tyyny pään alle,mut muualle ei oo viel tyynyjä tarvinu lisäillä vaikka toi maha onkin valtava.

piiuli ja toukka 25+3

Pinguli Mulla oli siinä sokerirasitus testissä arvot 5.5 7.5 7.1 ja toi eka oli siis raja arvo eli perjantaina neuvola käynnillä sain sitten oman sokeri mittarin ja täytyy ottaa 4 kertaa päivässä mittaus tulos. Makeaa oon nyt viikonlopun aikana syöny enkä oo nii pystyny mittaamaan kun ei oo tarpeeks liuskoja ennen tiistaita..

Lily of the valley Niin mulle neukku täti sano harjotus supparit on normaaleja mutta jos levossa alkaa tulla vaikka ois kivuttomia niin täytyy käydä näytillä.

Minäkin komppaan painavaa ja putoavan tuntuista alakertaa! Varsinkin justiinsa vessassa käydessä tuntuu että sieltä tulee jotain ihan muutakin ku mitä on meinannut :saint:

Saatiin miehen kanssa "vapaayö"- tyttö oli yökylässä ja me päästiin katsomaan Turmion Kätilöitä (paitaa en ostanut vaik teki mieli, sen verran vainoharhainen olen masuni kanssa :D ) ja nukkua koko yö! Kamalan levottomia unia vaan näin. :p

Nyt ikkunoita tiivistämään ja sitte tyttö kotiin!!

Enie toivottavasti kaikki järjestyy... :flower: :heart: :heart: :heart: :heart:

Hipkukan kirjoituksian on ihana lukea, kaikkea hyvää ja kamalasti voimia sinne!!

MM ja Itikka 27+4

PS. _muoks_ Mullakin tuntuu potkut suurimmaksi osaksi alaspäin, rakkoon ja persuksiin, ja sitten ylhäällä tapahtuu "muljuminen". Pari kertaa oon bongannut käden/jalan haromasta :)

Sunnuntaita kaikille =)

Raudasta mä olen ainakin ymmärtänyt niin, että vähän riippuu mikä on ollut lähtötilanteessa Hb, että kuinka paljon se sitten kaikkineen on laskenut. Mulla oli lähtö päälle 150 ja, kun oli tippunut muistaakseni 112:sta oli lasku jo niin merkittävä, että rautaa oli alettava syömään ja olinhan minä väsynytkin tuossa lukemassa... Ja niin lääkäri mullekin sanoi, että olikos se päälle 26-28 raskausviikkoa hemppa ei enää periaatteessa laske, koska silloin ei enää veren määrä lisäänny. Mä luulen, että mulla on seuravaan neuvolakertaan mennessä laskenut niin paljon, että saan taas jättää pois...

Olen täällä lukenut, että ainakin jotkut on hakeneet apteekista rautaa. Ettekö saa sitä neuvolasta? Meillä on tarjolla Obsidania ja Retaferia neuvolassa, jos haluaa jotain muuta on ite maksettava.

Potkuista Einari potkii myös ihan tuonne alas ja kädet taitaa käydä tuossa kyljessä, kummallakin puolella. Perätilassa on, toivottavasti kääntyy omia aikojaan... Välillä 'tärisee' vatsassa eli taitaa pissiä silloin. Se on aika inhan tuntuista kyllä :/

Suppareita mullakin tulee. Yleensä ihan kivuttomia, mutta mukaan mahtuu myös niitä kivuliaampia, jotka sitten on saaneetkin tuolla alapäässä muutosta aikaan. Toki eihän se näillä viikoilla mikään ihme uudelleensynnyttäjällä olekaan, mutta kyllä mä silti jänskään kuinka pysyy vielä yksiössään...

Kirjavinkkejä mä olen jäänyt aivan 'jumiin' Ilkka Remeksen kirjoihin :p ne tempaa ainakin mut niin mukaansa. Yksikin ilta aloitin klo 23 lukemaan, ja lopetin klo 1.30, vaikka mun mielestä olin lukenut vaan ihan vähän aikaa :D

(.) soittelin perjantaina äitiyspolille tästä hillittömästä ihottumasta/kutinasta. Sain reseptillä Ataraxia, jota nyt kahtena iltana olen ottanut. Ja voi, että kun se auttaa!!! En muista, koska olisin nukkunut niin hyvin! Ei kutita yhtään, kun rasvaa vielä hyvin perusvoiteella ennen nukkumaanmenoa ja Ataraxin väsyttävä vaikutus vielä lisää tehoa. Lääkäri sanoi mulle, että ei kannata lukea mitä pakkausselosteessa sanotaan, on kuulemma vanha, hyvä ja turvallinen lääke käyttää raskaana ollessakin. Silti kaksi kertaa mietin, että otanko vai enkö... Tänään meinasin ottaa puolikkaan tabletin vaan, katotaan auttaako se yhtä hyvin.

Ananaskirsikka+Einari 31+0 :heart: :heart: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja kaneli87:
nii ja siis meidän neukku tädit ei kato kohdun suuta ellei oo supistuksia. Sanoivat että syytä on katsoa jos tulee levossa kivuttomiakin supistuksia
Ahaa, ok. Meilläkään ei terkkarit katso kohdunsuuta, mut lääkärineuvola oli rv 28, ja silloin oli paikat ihan kiinni suppareista huolimatta. Tietenkin hyvähän se on tarkistaa!

Mulla muuten tuli viimeksi rv 35 yöllä supistuksia nukkumaan mennessä, makuuasennossa siis, ei varsinaisesti kipeitä, mut epämiellyttäviä, 4 min välein pari tuntia! Meillä oli silloin kummityttö hoidossa, joka huusi kurkku suorana äidin ja isän perään yöllä. Taisin siitä aika paljon stressaantua, ja mietin jo, et nytkö tää tulee. :D Mut tosiaan silti meni sinne 41+0:aan asti.

Onko täällä vielä joku joka ei ole varma tunteeko supistuksia? Mä tosiaan EHKÄ luulen tuntevani, mutta en ole varma. Vähä sama vissiin kuin ekojen liikkeiden kanssa oli, ensikertalainen ei välttämättä heti hoksaa mistä kysymys.

Pinkgreen ja tilleri 28+6 (tässähän alkaa tulemaan jo "kolmenkympin kriisi" ) :D

Piiuli82 meidän esikoisen LA oli 22.4 mut saatiin ulos vasta 6.5.

Ananaskirsikka minäkin just kk sitte luin ekan Remeksen kirjan(Ruttokellot) ja se oli kyl hyvä! Nyt tos odottaa toi 6/12 mut en ole viel alottanu sitä.

Siivoilin tänää vaatekaappia ja kaivoin ton turvakaukalon esiin. Irrottelin kankaat ja laitoin koneeseen, toivottavasti ei kutistu....vaik toisaalta uus kaukalohan ois oikeen kiva :D

Harjoitussupistukset: Mulla on tullut harkkasuppareita nyt jo useamman viikon. Tosi epäsäännöllisesti ja kivuttomasti. Tuntuu kuin vatsaa vääntäisi hetken ja sitten loppuu. Joskus tuntuu töissä, joskus koiran kanssa lenkillä ja joskus kuten juuri äsken ihan kun sohvalla makoilin. Oon huomannut, että usein kun supistelee on myös jonkinasteinen pissahätä.. Aiheuttaako sitten supistus pissahädän vai pissahätä supistuksen sitä en tiedä? Lääkäri katsoi 2 viikkoa sitten kohdun suun tilanteen ja kaikki oli ok.

Raudasta ja hempasta: Mullakin oli aloitushemo tosi korkea, 155 ja kun laski alle 120 niin aloitin Obsidan-kuurin. Söin muutaman viikon yhden päivässä ja nousi 136:een. Nyt en taas ole syönyt tabuja kuin tosi epäsäännöllisesti ja olikin hemppa taas tippunut 125:een.

Liikkeistä: Peppu on heilunut nyt pari viikkoa rintojen alapuolella ja potkut tuntuu lähinnä oikealla puolella kylkiluiden alla. Kirppu on siis jonkin näköisessä linkkuveitsiasennossa pää alaspäin =) Erittäin ahkerasti liikkunut tänäänkin, lähes koko ajan tuntuu (ja näkyy) myllerrys.

Helistin-dvd: Ootteko muut saaneet neuvolasta ko. dvd:tä? Katseltiin tänään pikakelauksella miehen kaa se läpi. Lähinnä sitä synnytys-jaksoa sitten tarkemmalla silmällä. Jokohan sitä synnytystä pitäisi kohta alkaa miettimään? On tuntunut jotenkin niin kaukaiselta ajatukselta, mutta kohta poksuu jo 30. viikkoa niin läheneehän tuo kokoajan.

Sain tänään kassillisen vaatteita Kirpulle, yritän malttaa odottaa äitiysloman alkuun ja vasta sitten alan pesemään ja lajittelemaan niitä =)

Tässä viikon vanhaa masukuvaa:

mamma ja Kirppu 29+4

En olekaan pitkään aikaan kirjoittanut vaikka täällä päivittäin lueskelen..
Nyt on pakko tulla hehkuttamaan että sain vihdoin laitettua työnantajalle tiedon että jää äitiyslomalle :LOL:
Onneksi laskettuaika siirtyi viikolla, niin sain viikon lisää ilmoitusaikaa. Ei kestänyt kun 2min kirjoittaa sähköposti, mutta silti olen lykännyt jo 2viikkoa sen tekemistä.

Tänne ei muuten erikoista, maha kasvaa ja kutisee, mutta kutina on vielä ihan siedettävää ja ihan normirasvalla hoidettavissa. Mut nyt kutissut myös polvitaipeet, en tiedä johtuuko tästä flunssasta kun kutisee myös kaula kun yskittää niin ulkopuoleltakin.
Mahaan ottaa aina ihan mukavasti kun se kaamea yskäkohtaus tulee.

Liikkeistä: Mä nyt oon niin paljon teitä jäljessä mut pyörin täällä ketjussa silti (La siirtyi 8.2, oli 30.1) mut nyt on liikkeet alkanut näkyä jo ulkopuolelle, mies väittää et mä teen sen "hölskymisen" itse mutta kyl se tuo heppu tuolla mahassa on.

Nimistä: Tarviiko muiden laittaa sairaalaan meneviin lappuihin nimet rv 30? Toki on vapaaehtoista, koko hätäkaste mut olis se kiva päästä miehen kanssa edes jollekkin samalle aaltopituudelle nimistä, eli otetaan varmaan "ihan vakavasti" tuo tehtävä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kaneli87:
Pinguli Mulla oli siinä sokerirasitus testissä arvot 5.5 7.5 7.1 ja toi eka oli siis raja arvo eli perjantaina neuvola käynnillä sain sitten oman sokeri mittarin ja täytyy ottaa 4 kertaa päivässä mittaus tulos. Makeaa oon nyt viikonlopun aikana syöny enkä oo nii pystyny mittaamaan kun ei oo tarpeeks liuskoja ennen tiistaita..

Lily of the valley Niin mulle neukku täti sano harjotus supparit on normaaleja mutta jos levossa alkaa tulla vaikka ois kivuttomia niin täytyy käydä näytillä.
Mullaki on mittari kotona ja mittailen edelleen. Neuvolasta eivät vaan osanneet sanoa meneekö nyt kahden vai yhden huonon arvon jutuilla. Ja nyt sitte otin jo viime viikolla uudelleen yhteyttä synnärin diabeteshoitajalle, mut hän ei oo vielä vastannu, et tihennetäänkö mittauksia vai miten tässä toimitaan :) :) Ei sinänsä väliä, kun joka tapauksessa joudun seurantaan, tai ainakin käymään siellä äippäpolilla. Esikoisen aikaan kaikki arvot oli reilusti yli rajojen.

tuntuu helpottavan. Olo alkaa olla ok,mutta nenä edelleen vuotaa ja yöllä vetää nenän ihan tukkoon.

Patu jyllää mahassa ja supistuksia ei ole tänään tullut. Olen yrittänyt levätä kun ei ole mikään pakko huhkia. Tämä vauveli saa pysyä mahassa vielä jonkin aikaa. Itse olen kaikki vaatteet jo pessyt patulle ja ovat vaatteet kaapissa jo tulokasta odottamassa. Kaukalo ostettiin uutena kja se odottaa muovin alla meidän makkarissa. Ostettiin graco logico s istuin. Me ostettiin sellainen puna/musta

Nyt jatkan syömistä ja katson bb häätö lähetystä!

sannis ja patu rv 28+3

Onnea ja paljon jaksamista Hipkukalle ja perheelle! Tosi kiva lukea teidän kuulumisia :).

Täälläkin tuntuu että alakerta putoaa.... ihan samalla tavalla kuin viimeksi synnytyksen jälkeen. Vissiin kun kohtu painaa taas alemmas ja lantionpohjan lihakset ei jaksa tarpeeksi kannatella. Eli pitäs vissiin treenailla... koitan kyllä jaksaa niitä treenata joka päivä, mut saan aina supistuksia aikaan, ni jotenki vähän lipsun niissä toistoissa...

Me on oltu koko perhe jo viikko kaupalla kipeenä ja nyt taitaa olla jo kolmas virus menossa, koska välissä ollut terve jakso ja sitten alkanut taas alusta ja pari viikkoa tuntuu jokaisessa pätkässä menevän. Nyt taas voiton puolella, joten josko meillä kohta alkas ole vastustuskyky kasassa eikä enää tulis lisää tauteja. Pojallakin elämänsä eka korvatulehdus heti 1-vuotis synttärien jatkoksi ja nyt tokaa kuuria siihen jo syödään. Onneks nyt näyttäis kivut hävinneen ja poika on taas enemmän oma iloinen itsensä. Nyt on konttaaminenkin vaihtunut jo kokonaan kävelyksi ja poika yrittää jo lähteä juoksemaan, se on vaan niin hassun näköistä kun ihan kroppa jäykkänä painelee eteenpäin :).

Yskä on ollut miulla ihan järkyttävä nyt vajaan viikon ja saa aikaan tosi kipeitä supistuksia. Mut jännä et täl kertaa se kipu tuntuu mahassa kun viime raskaudessa synnytyksessäkin se tuntui vaan selässä. Et miten tosiaan näin eri tavalla voi mennä raskaudet! Noista supistuksista jo vähän huolestuin aina kun ne alkaa kun joutuu tosiaan ihan heijaa kroppaa että selviää siitä yli, mut ei niitä ikinä montaa tule, joten olen nyt vaan koittanut rauhottua ite niihin supistuksiin ettei heti tuu kauhee paniikki. Ne menee ohi kun yskäkohtaus menee ohi ja kun pääsen rauhallisesti heiluttelee sen supistuksen ohi. Eikä ne niin kipeitä ole kun sit varsinaisesti synnytyksen aikana, mut ehkä samanasteisia kun missä vaiheessa viimeksi aloin miettiä sairaalaan lähtöä. Mut lähdin vasta sit kun ne oli niin pahoja ettei pysty puhumaankaan ja semmoisia ei tosiaan vielä tule :).

Kutina mahassa, selässä ja rinnoissa on ihan mieletön ja koitan ihan perusrasvalla rasvailla, mut se ei kyl tunnu riittävän. Mut jospa se menis kohta ohi. Nyt on maha kasvanut tosi paljon joten varmaan se venyminen aiheuttaa miulla ton kutinan.

Vajaan parin viikon päästä olis uusintaultra jossa katsotaan istukan paikkaa ja en malttas millään odottaa. Samalla viikolla on neuvolalääkärikin niin tietää sitten onko nämä supistukset saaneet mitään aikaan. En jotenkin usko koska viimeksikin mentiin sinne viikolle 41+4 saakka ennen kuin yhtään mitään tapahtui, joten luulen että miun kroppa kestää aika hyvin supistuksia ennen kun alkaa tapahtumaan. Mut onhan se kiva et pääsee tarkistuttaa.

Nukkuminen ei onnistu enää kuin kylkiasennossa ja putkityyny jalkojen välissä. Ja mie aina normaalisti nukun mahallaan, ni tää on jotenkin niin ärsyttävää... en vaan totu tähän ikinä. Ja tällä kertaa piti mahallaan nukkumisesta luopua jo viikon 16 paikkeilla. Ootan niin kovin sitä että pääsee nukkumaan mahallaan taas! No sitä saa odottaa kun en ainakaan viimeksi imetysaikanakaan pystynyt mahallaan nukkuu kun rinnat oli sen verran kipeät, ennen kuin maidon tulo oli sit kunnolla tasaantunut, mut se oli miulla vasta joskus 3. kuukauden jälkeen.

En ole vielä saanut kelalappuja eteenpäin, kun viimeksi oli neuvola viikolla 20+ ja seuraava vasta viikolla 28+, kun olen ollut pois Espoosta ni en saanut sovitettua aikaa tohon välille. Eli reilu viikko vielä odoteltavaa ja sit pitäs koittaa saada paprut eteenpäin. Luulisin että saan saman rahan kun viimeksi koska poika vasta vuoden ikäinen ja viimeksi oli 6 kk tulojen mukaan. Muuten meillä on Espoossa miun mielestä aika usein neuvolakäyntejä, niitä olis ollut kuukauden välein jos vaan olisin ite päässyt sinne niin usein. Ja lääkärineuvola about viikoilla 16, 26 ja 36. Mut sit esim. Helsingissä on jo vähemmän, ainakin omilla tutuillani jotka asuu Helsingissä ei ole kun kaksi lääkärikäyntiä koko aikana ja neuvoloitakin harvemmin. Miusta itsestäni on nyt ollut ihan ok et miulla jää vähän käyntejä väliin koska itellä hyvä olo, liikkeet tuntuu jatkuvasti ja verenpainetta on mittailtu kotona ja kuitenkin on silleen tuoreessa muistissa viime raskaudesta ne käynnit ja kun omalla kohdalla ei silloinkaan mitään erityistä ollut niin lähinnähän siellä käytiin pissillä ja verenpainetta mittaamassa. Ja jos tulis jotain huolta niin saishan sinne sitten soittaa tai mennä avoneuvolaan. Ja nyt kun on se lääkärineuvola just tulossa ni en siks noitten supistustenkaan takia kaipaa vielä terkkarille.

Onko se muuten niin että ne perhevalmennukset ja synnytysvalmennukset on yleensä vaan ensiodottajille? Viimeksi en käynyt neuvolan valmennuksissa ollenkaan kun käytiin vaan synnärin valmennuksissa ja tällä kertaa ei synnärin valmennusta ole kun olen viimeksi niissä käynyt, joten mietin et onko kuitenkin neuvolan kautta jotain? Täytys muistaa ens kerralla kysyä neuvolassa. Ajattelin lähinnä sitä et olis kiva tutustua lähialueen odottajiin... No ehkä maltan odottaa että pääsee sit taas avoimeen päiväkotiin :).

Mukavaa odotusta ja paljon potkuja!

Naps 26+6

Siis heti ko jostai vaivasta pääsee, ni toine tulee tilalle.
Iskias helpotti jo päiviä sit ja ny sit oonki höpelönä taas siivoillu ja alapää o hellänä, argh!
Pakottaa silleen, tiättehä?! Mut miehä siivoon, ko kerranki sen makuun oon päässy. Ja hyvi onki keittiön kaapit ny puunattu jokaista nurkkaa myöte ja kas kummaa mite paljo noistkii kaapeist löytyy kierrätykseen ja roskiin heitettävää kamaa.
Ens viikol katellaan toi eteine ja siirrytään olkkariin ja ja..grr, ny lähtee kamat kiertoon!!
Kaikki ylimääräne pois meiltä!!

:D

Naps: Sopiiko saman kaupungin likalta udella mistä päin Espoota sä olet? Ite olen täältä Vantaan rajan lähistöltä:) Mun neuvolatädin mukaan valmennukset on ensisynnyttäjille kohdennettuja, mutta varmasti niissä on hyvää asiaa jo synnyttäneillekin:)

Ullis82: Oi miten söötti maha! Onko tuo muuten H&M:n äitiysmekko sulla kuvassa? Itsellä meinaan sellainen ja näytti niin samalta:)

Maha hytkyy ja heiluu taas liikkeiden voimasta. Ja flunssa jatkuu edelleen:( Vaikuttaakohan muuten kuume myös sikiöön? Mietin vain kun yksi yö oli enemmän kuumetta ja huomasin mahassa olevan levottomampaa kuin muuten.

Pirteää alkavaa viikkoa kaikille! Tää jatkaa saikkuilua vielä perjantaihin!

Pinkgreen ja Tilleri 29+0 (ainakin 15min kuluttua)

Minullakin hemppa oli aluksi hyvä, n. 150 ja syyskuussa olikin sitten 111. Obsidania olen syönyt, meni muutama viikko ennenkuin alkoi vaikuttamaan ja olikohan nyt viime käynnillä n. 124. Ja piti kyllä itse ostaa, ei meillä neuvolasta mitään annettu :D

|.) Tänään taas lääkärillä käynti, katsotaan jatketaanko saikkua. Nyt sitten kovasti aivastuttaakin, että josko sitten olisi jotain flunssaakin tulossa.

Uutisissa muuten oli että tänään tulee sikainfluenssarokotteet ja nyt aloitetaan rokotukset. Edelleenkään ei kyllä neuvolasta ole mitään ilmoiteltu..

Lumi ja Lilliputti 29+0 ja taas poksutaan :heart:

Eilen supisteli seksin jälkeen..Mutta ei kipeesti!! Ennen ei ole tuollaista ollut. :eek:

Nyt patu myllää mahassa ja oikein sattuu tuonne alas kun vauva painaa päätään tuonne. Onko muilla samaa että häpyhuulet ja muu alue tuolta alhaalta on jo kipeä? Mulla sattuu päivistä riippuen kosketus..Tai ei satu mutta tuntuu sellaista painetta..!

Nenä valuu..ja olo muuten on edelleen ok..kuumetta ei ole vieläkään eikä tarvi tullakkaan!!

Sannis ja patu rv 28+4

ananaskirsikka Meillä rautalääkeet ostetaan itse, oli merkki mikä tahansa.

Ullis Oma sinulla söpö pieni masu :heart: Itse kun tälläinen kunnon rahtialus niin näyttää niin sievältä tuollaiset "normaalit" masut.

Sero Meillä täällä tosiaan voi tehdä sähköisesti netin kautta KYS:n kantaan ne tiedot ja ne tunnukset sinne sai heti ekalla neuvola käynnillä. Kyllä minä sinne nimet laitoin, aluksi kun ei tiennyt onko kaksi tyttöä, kaksi poikaa vai tyttö ja poika niin oli neljä nimeä siellä.
Nyt kun sen tietää niin on vaan kaks nimeä. Meillä nimet oli mietittynä jo varmaankin ennen kun edes olin raskaana, ja sitten vielä varmisteltiin niitä :D

sannis Minulla kans aika tyypillistä että seksin jälkeen iskee supistukset.

Naps "mukava" kuulla että jossain muuallakin on sairasteltu reilusti. Meidän esikoinen on kans edelleen kipeä, onkohan hänellä nyt 4 kerta sitten tälle syksyä jo koulujen alettua kuume. Vanhin on ollut...2 kertaa muistaakseni, mies kerran ja minä en kertaakaan (mulla on ilmeisesti allergia lääkeet auttaneet pysymään terveenä ).

(.) Jälleen kipujen valvoittama yö takana, tää on nyt sitten näköjään tätä.
Aamulla kävin labrassa taas verikokeissa torstain KYS reissua varten.
Näin unta että minut otettiin torstaina KYS:n sisälle, kuulemma olen jo niin huonossa voinissa, ettei kotiin päästetä enää. No, toisaalta kyllä olenkin mutta en koskaan niin huonossa kunnossa että pitäis jo jäädä sinne makaamaan.
Sanoin jo viimeksi siellä kätilölle (ne kun aina ensin haastattelee, ennen ultralääkärille menoa), että en uskalla paljon vaivoja valitella, ettei tarvii jäädä osastolle :saint:

En tiedä mitä sitä oikein keksii noiden öiden kanssa, toisaalta ei kai niille mitään voi.
Harmittaa vaan kun mieskin sitten aina valvoo kun minä kiroan kipuja ja ähisen ja puhisen, ramppaan vessassa ja taas kiroan, niin sitten on niin väsynyt aamulla kun hänen on lähdettävä töihin.

Enie + Nörtti ja Hissu 30+0 POKS!

Yhteistyössä