***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Kiva kuulla, että muitakin uskaltanut sikainfluenssarokotteen ottaa - itsellä se vasta edessä. Kyllä mä sen otan.

Mua kiristää koko ajan vatsaa. joudun kävelemään kumarassa - jo n. viikon. Neuvolasta kehottivat tilaamaan tk;sta ajan --> ensi viikon torstaina vasta. Että tietää, onko paikat kiinni ym. Pitkälle menee. En tiedä, pitäiskö mennä yksityiselle....ja ihan gynekologille.

Mä oon jo ihan puhki, kun en pysty tekemään oikein mitään. Tää esikoisen hoitokin on niin rankkaa - nostot ym. Sori tää valitus!

Nyt on eilisestä ollut polvi ihan sika kipeä - ehkä tää kun painoa tullut jo se 15 kiloa vaikuttaa. Panadol ei tunnu auttavan. Ihan itkettää....

rv 27 + 1


 
Kaneli87 ei mullekaan ole rokotteesta muuta tullut kuin käsivarsi kipeäksi. Tiistaina rokotteen otin ja vielä on hieman kipeä varsinkin, kun käsi on 'liikkeessä' :D

Enie mulla on tuommoisia menkkamaisia jomotuksia ja vatsan kovetuksia samaan aikaan, eli suppareiksi ne olen laskenut. Neuvolassa siitä tällä viikolla puhuinkin ja terkka oli sitä mieltä, että kannattais pyytää ens viikolla äitpolillla lääkäriä tsekkaamaan tuon tilanteen... Silloin kolmisen viikkoa sitten kuitenkin oli jo kanava lyhentynyt ja kohdunsuu hieman auennut...

Joulutorttuja mun oli ihan pakko tehdä eilen :LOL: tää oli jo toinen kerta tälle syksylle :whistle:

(.) Todella huonosti nukuttu yö jälleen takana :kieh: olin illalla jo yhdeksän aikaan aivan poikki, nukahdinkin sitten heti, mutta klo 00.55 heräsin ja siittä se valvominen taas lähti :kieh: kävin yöllä syömässä muutaman mandariinin, eikä uni tullut vieläkään. Sitten herätin miehen (joo, se kyllä varmaan tykkäs tästä herätyksestä tällä kertaa :LOL: ), luin kirjaa ja klo 05 ja jotain katsoin viimisen kerran kelloa ja nukahdin noin tunniksi :kieh: kohta on taas sellanen olo, että pitää ottaa pienet tirsat, en mä 'kunnolla' osaa nukkua päivällä, sellaisessa horroksessa vaan.

Ananaskirsikka+Einari 32+4 :heart:
 
Kaneli87 mullakaan ei rokote ole vielä ainakaan (eilen pistetty) aiheuttanu muuta kun et toi käsi on kipeä. Nukuttua sain hyvin mut aamul en meinan saada paitaa päälle.
Mun th sano neuvolas eilen et heidän henkilökunnasta muutamalla oli seuraavana päivänä noussu kuume kun olivat rokotten saaneet.

Vitsin joulutortut :p

M&M 28+1
 
Mä taisin pimahtaa ku paistoin pullaa :eek: Mä en oikeestaan ikinä ole tykänny leipomisesta mut nyt sit yks kaks päätin leipoa. Ja sain karjalanpaistinkin uuniin :p

Joulutortuista te vaan täällä haaveilette :D Ne on kyllä hyviä. Itse laitan osaan tortuista persikkaviipaleen, on hyvää :p Viime vuonna sainkin vinkin miten ne tortut on tosi nopee ja helppo tehdä. Itse en jaksa sitä taikinaa tehdä joten kaupan pakaste taikinasta teen. Leikkaan jäisinä levyt ja heti voiten munalla ja sit hillo päälle ja uuniin. Tosi nättiä tulee. Ja sit tomusokeria päälle.

Millanen joulu menu? Onko teillä joku perinteinen menu? Sais se joulukin tulla jo :D

mulish ja hippula 26+5

Muoks. Nyt on sit suklaakakkuaki :D
 
Ultrassa käyty ja ihan hyvin kaikki
Ruikku oli jo 1100g ja Pontus 1300g. Kaksi viikkoa sitten oli painot 860g ja 1100g.
Lääkäri sanoi, että voisivat olla eri sukupuolia tuon kokoeron takia, mutta ei meillä ole aikaa ruveta sitä katsomaan. :D
Kaikki siis kunnossa ja seuraava käynti kolmen viikon päästä. Synnytystä suunitellaan sen jälkeisellä käynnillä. Kysyin onko mahdollista synnyttää normaalisti, jos ovat näissä asennoissa. kuulemma voi, A tulee hyvin, kun on rt ja B on pt ja se annetaan tulla niin. :eek:
Ei mitään perätiloja minulle.

Lähden ottamaan sikainfluenssa rokotteen. En mieti enää....
Lääkäri oli niin vakuuttava, että muutin mieleni. Nyt sitten pitää olla synnyttämättä viiteen viikkon niin vauvoillakin olisi suoja. En odota edes meidän neuvolan rokotteita vaan käyn tk:ssa ottamassa sen samantien.

Zaara ja Ruikku&Pontus 29+5
 
ananaskirsikka Niin minä sen ajattelin että niihin se liittyy, mutta mietin vain kun sitä aina erikseen kysytään, eli kysytään onko supistellut ja onko ollut menkkamaista jomotusta että onko sillä sitten jotain "lisä" merkitystä asiaan. Parin viikon päästähän tuo taas äippäpoli on, ja ens viikolla neuvolakin.

zaara Hyvinhän ne pienet siellä kasvaa :) Nyt vain alkoi pelottamaan että mitä jättiläisiä näistä meidän masukeista oikein tulee kun olivat silloin rv30+3 Nörtti 1800g ja Hissu 1580g :eek:
Ne ei kyllä taida sieltä mahtua kohta edes ulos tulemaan :LOL:
No jos heistä tulee saman kokoisia kuin tytöistä eli nelikiloinen ja toinen vähän päälle.
Onko muuten siellä päin ollut mitään sellaista puhettä, että kaksoset käynnistetään tai leikataan heti miten kun ovat 3kg painoisia? Nimittäin yhdellä suunnalla suomessa oli näin sanottu että yli 3kg ei kaksosten anneta mennä :eek:
 
Enie Varmaan siksi kysyvät menkkamaisista jomotuksista, kun kuukautistenkin aikana kohtu tekee pientä supistusliikettä, jotta limakalvo irtoaa. Ja se aiheuttaa jomotusta yms.

).( Hassua kirjoitella odotusketjussa tälläistä, mutta kävin eilen tekemässä äidinmaitoluovutus-sopimuksen eli tästä eteenpäin kaikki 'ylimääräinen' maito menee luovutukseen. Aloin vähän laskeskelemaan, että pikkuiset saavat tällä hetkellä vuorokaudessa yhteensä 240ml maitoa ja minä lypsän enempi tai vähempi 500ml vuorokaudessa, niin kohtahan nuo hukkuvat jo maitoon :D Maitokeittiöntäti oli ihan tyytyvöinen kun sopimuksen tein, lapsosilla kun on jo pakkaseen kertynyt 6 litraa maitoa. Ja mie en mitenkään tehostetusti lypsä, vain sen että saisin tuon maidontuotannon pysymään yllä. Helpompi se on lisätä maitomääriä, kuin saada kokonaan loppunut tuotanto alkamaan uudestaan.
Sellaisen uuden asian opin, että imettävän äidin ei suositella käyttävän sakariinia tai syklamaattia juomien makeuttamiseen :eek: Aspartaamia ja asesulfaamia voi käyttää.

Hipkukka ja pienokaiset 27vrk (29+2)
 
rokote otettu, olin kyllä yllättyny kun menin sinne vähä jälkee 10, (klo10 oli aloitettu pistämään) niin mua ennen oli varmaan 20 äitiä. että aika moni oli sitä rokotetta ottamassa
no nytpä on oteetu sit ja huomenna neuvola aika
 
Zuh
Aamuinen sokerirasitus takana.. Kyllä veti olon melkoisen huonoksi; järetön nälkä, närästi samperisti, palelsi ja tähtiä vilisi silmissä. Onneksi taisi olla viimeinen kerta!

Kevätesikoinen: Varo vaan, noihin vattutorttuihin jää auttamattomasti koukkuun!

Joulusiivouksesta: Meilläkään ei tehdä mitään ihmeempää siivousta, pitäähän sitä imuroida yms. mutta kaappeja ei nujuta. Meillä myös äiti on niin kauan kuin muistan, siivonnut kaiken mahdollisen ja me vieressä sanottu ettei sinne rappustenaluskomeroon kukaan jouluna ole menossa :D

Painonnoususta: Äippäkirjassa ainakin sanottiin että paino nousee eniten viimeisen kolmanneksen aikana, jotain 4-5 kilon paikkeilla. Pelkkää vauvaa tästä kerrottiin olevan kolmisen kiloa. Onhan se ihan loogista että kun vauva kasvaa 150-300g/vko niin omakin paino varmasti nousee!

Doppleri & lääkäri: Meillä vaihtu neuvolalääkäri ja se on vaan auttamattoman huono etsimään Naatin sydänääniä. Viimeksi löysi 5 kertaa mun oman sykkeen ennenkuin osui kohdalleen, siinä voisi vähemmän liikkuvaisen vauvan äitiä jo alkaa hermostuttamaan!

Ehkä se elämä tästä vielä voittaa, saanut ruokaa, lepoa ja mäyräkoiralämmitystä (tunkee ihan masuun kiinni kun sohvalla köllöttelee), kohta olen oma ikuisen väsynyt itseni :LOL:

Zuh & Naatti 26+6
 
Hipkukka: Aivan mahtavan teon oot tehnyt, kun oot alkanut luovuttajaksi. Se maito on kultaakin arvokkaampaa myös muille pikkukeskosille. Sehän on justiinsa sopivinta ravintoa tuollaisille 28+vko vauvoille.

Joulutorttuja leivoin eilen :LOL: . Tein perinteisiä luumuversioita ja sitten niitä omppuhillo-kaneli-torttuja. Hmm... pitäisköhän ens viikolla kokeilla sit sitä vadelmaa...

Oon tän aamun leivoskellut kanssa, kun illalla on lastenvaatekutsut. Ajattelin tarjota päärynä-sinihomejuustopiirakkaa (nam!), juustomuffineita, ja mustikkapiirakkaa.

Possunuharokotuksen sain siis maanantaina ja vieläkin on Papu hieman kipeä, etenkin kun nostaa kättä ylöspäin. Muita oireita ei tainnut tulla, vaikka olin kyllä tiistaina tosi väsynyt ja nukuin kolmen tunnin päiväunetkin.

Muutamalle työkaverille oli noussut kuumetta käsikivun lisäksi.
 
Kävin ottamassa sen sikisrokotteen tänään. Voi helkkarin kuustoista, tajusin vasta nyt, että se laitettiin oikeaan käteen, ja mulla on huomenna tentti! Voi olla kiva kirjoittaa! :D Mutta siis tosi helpottunut olo nyt kun sain sen rokotteen, vaikkakin se immuniteetin saaminen kestää vielä.

Tytölle otettiin tavallinen influenssarokote samalla. Tyttö sairasti sen viime vuonna, ja oli kyllä aika rankka kokemus kuumekouristuksineen ja jälkitautina tulleine keuhkokuumeineen. Joten vaikka ei sitä sikisrokotetta saakaan vielä terveille lapsille, niin on tämäkin kotiin päin.

Kävimme tänään myös esikon kanssa lastenneurologin arviossa, kehitystä arvioitiin siellä. Ilmeisesti hän on normaalin rajoissa mutta kuitenkin sen verran hitaasti kehittynyt, että haluavat arvioida uudelleen puolen vuoden kuluttua mahdollisen puhe- ja/tai toimintaterapian tarvetta.

Huh huh, raskas päivä siis ollut meillä, paikasta toiseen on juostu. Äsken pääsimme kotiin, tulimme kävellen neuvolasta n. 4-5 km, ja masu veti ihan pinkeeksi ja tuntui, että se oli pinkeenä melkein koko matkan. Siis ikään kuin sellainen kestosupistus päällä. No, onneksi nyt saa levätä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tippaiita:
Hipkukka: Aivan mahtavan teon oot tehnyt, kun oot alkanut luovuttajaksi. Se maito on kultaakin arvokkaampaa myös muille pikkukeskosille. Sehän on justiinsa sopivinta ravintoa tuollaisille 28+vko vauvoille.
Noh, joka tapauksessa joudun pumppaamaan maitoa ja viemään sairaalalle. Luovuttamisesta ei ole mulle mitään lisävaivaa tällä hetkellä. Kuitenkin omat lapset on edelleen etusijalla saamaan minun maitoani. Ikäväähän se olisi ollut, jos maitoa olisi mennyt hukkaan, vanhentumisen vuoksi. Ja luovutetusta maidostahan maksetaan verovapaana 17e/l :D
 
Lily of... Just huomasin, että missasin tuon normi influenssarokotuksen pojalle! Ois ollu tiistaina rokotuspäivä. :| No, poika on kyllä ollut vielä sen ihme virusinfektion kourissa, vieläkin on imusolmukkeet suurentuneet. liekkö tuota ois sitte vielä annettukkaan...

Hipkukka hienoa, että jaksat luovuttaa äidinmaitoa myös muille sitä tarvitseville pikkuisille. Harmittaa, kun en itse voi sitä luovuttaa... taitaa olla jatkuva lääkitys esteenä, enkä saanut maitoa millään riittämään edes omalle pojalle. Pitää kysellä tuota asiaa, jos maitoa sattuu jäämään tälläkertaa yli omien tarpeiden.

Täällä on vielä sellainen mukava juttu sen luovutusmaidon kanssa, että se pitää viedä bussinkuljettajalle tuonne kylän keskustaan, josta kuljettaja toimittaa sen linja-autoasemalle ja siitä joku hakee sen sairaalaan! :) Haluaisin nähdä bussikuskin ilmeen, kun sille lyö purkin käteen, että vieppäs tämä mun maito Ouluun mennessäs.... :D
 
Lily... En saanut mitään todistusta, se vaan merkattiin sinne minun rokotustietoihin sähköiseen järjestelmään sekä kirjoitettiin neuvolakorttiin ja pyydettiin vielä KYS:ssä mainitsemaan.
Mainitsinkin heti silloin viime torstaina, en tiedä ovatko siellä sitten jonnekin vielä kans sen merkinneet erikseen.
Ei kai minulla ole "tavan" rokotuksistakaan sitä korttia tallessa, kysyinkin neuvolasta että milloinkas ne pärähtää umpeen niin ens vuonna pitää sitten ne uusia.
 
Minäkin nyt sit kuitenki taidan tuota mieltäni muuttamaan tuon rokotteen suhteen :/ taidan tonne omaan neuvolaan huomenna soitella ja kysellä et millonkas se ois mahollista ottaa,kun nyt kuitenki on vastakkain rokote ja tamiflu,jota sit kuiteski annetaan jos tulee ees oireita sinne suuntaan eikä sitäkään oo tutkittu raskaana olevilla,ni ehkä toi rokote toivottavasti sit ois se pienempi paha monen viikon lääkekuuriin verrattuna,jos sen taudin sattuu saamaan,mut sit mun täytyy myös kai rokotuttaa lapseni,koska riskiryhmässähän tuokin on kun ikää on 1,5v :/ Olipa meillä myös tos paikallislehdessä tänää synnytyslääkärinkin mielipidekirjoitus yleisönosastolla,jossa hän suositteli sitä rokotetta kaikille :| vaikeeta vaikeeta.

Mut sit omaan napaan :D
neuvola-lääkärissä käyty
rv27+0
paino -300g
rr 141/84,mut niin oli viimekski ku tuol neuvolas jouduin käymään,omassa lukemat aina ihan hyvät,meillä ku noi lääkärikäynnit on eri neuvolassa,lääkärilleki ku mainitsin et viimeks meni samal taval ni totes vaa et niinpä on ollutkin lähes identtiset et ei varmaan vielä mitään hätää,mut käyn varmaa ens viikol mittauttaas omas neuvolas varmuuden vuoksi.
Kohdunsuu kiinni,kiinteä ja pituutta se 3cm.
Hb 116(104)
sf 26(21)
PT
Sykkeet 145-160
Tyttöä se tämäkin lääkäri hieman epäili tai sanoi et ehkä tää enemmän tytölle näyttää :whistle:
Kokoarviosta sanoi sen verran et tuolla koneella mikä heillä on ei näy kokoarvio vasta ku 30+ viikoilla,mut meiän toukka vastas nyt viikkoa 28 et taitaa olla pikkasen normia isompi,mut sit seuraavaks onkin KOKSin lääkärikäynti joskus vuoden vaihteessa ni eiköhän siellä saa jonkinmoisen arvion :)

Hipkukka kiva et pikkuiset saaneet oman huoneen =) tota maidonluovutusta mä ja oon miettiny ku mulla sitä on aina alkuun tullu valtavasti,mut maalla kun asuu ni lähe nyt täältä kuskaa tonne 12km päähän maitoa :/ jos toi valion maitoauto ottais ohi ajaessaan kyytiin :D
Mut hienoa et sinä jaksat ja siinähän se tietty samalla menee,ku muutenki asiaa sairaalaan =)

Nyt ei taas muuta,en mä millään muista,ku edellisen käynnin jälkeen tullu viis sivua lisää :D

Piiuli ja toukka 27+0
 
Täälläkin on possupiikki saatu :wave:

Lily of the valley: Ei mulle annettu mitään todistusta.

Enie: Nuo menkkamaiset supistukset kypsyttävät vissiin enemmän kohdunsuuta, siks ne niitä kysyy.

Imppuli: toivottavasti sun veli alkaa jo toipua taudista :hug:

Voi älkää puhuko joulutortuista *kuola valuu* Koitan väkisin pitää painoa kurissa mutta jouluherkut, niitähän on ihan pakko saada syödä. Huomenna mulla on sokerirasitus, toivottavasti olis lukemat ok.

Tammiska :heart: pikkumuru 27+0 Poks!
 
Alkuperäinen kirjoittaja piiuli82:
Hipkukka kiva et pikkuiset saaneet oman huoneen =) tota maidonluovutusta mä ja oon miettiny ku mulla sitä on aina alkuun tullu valtavasti,mut maalla kun asuu ni lähe nyt täältä kuskaa tonne 12km päähän maitoa :/ jos toi valion maitoauto ottais ohi ajaessaan kyytiin :D
Mut hienoa et sinä jaksat ja siinähän se tietty samalla menee,ku muutenki asiaa sairaalaan =)
Jos olisin normiluovuttaja, joutuisin joka toinen päivä viemään linja-autoasemalle kylmälaukussa maidot tai jos kysyeinen auto olis ajanu ohi kiikuttamaan sinne. Mutta nyt, kun muutenkin tuolla tulee joka päivä käytyä niin riittää, kun keskolaan vien maidot. Toimittavat sieltä tavarahissillä maitokeittiölle. Mulle oikeastaan vain plussaa, että noista maksetaankin :D Lapsosilla menee kuitenkin vielä pitkään, ennen kuin maitoannokset on niin isoja, että miun tarvii alkaa nostamaan tuota pumppaamani maidon määrää.

Tänään olen ollutkin kotona, kun pojalla on hiukan lämpöä, enkä hoitoon viitsinyt sitten viedä. Täytyy katsoa kun mies tulee töistä, että kumpi tänä iltana sinne lähtee :D Soittelin kyllä päivällä, että miten vauvoilla menee. Molemmat nostaneet hiukan painojaan =)
 
Moikkelis :)

soittelin veljelle tänään ja hyvin oli alkanut lääkkeet puremaan, kuume saatu alas ja äänikin oli paljon pirteämpi. :)

Tänään tuli sitten vähän ikävämpi tieto.. Taloyhtiössä missä asutaan on tehty kosteusmittauksia ja on selvinnyt että myös meidän kylppärissä ois kosteutta.. lisätietoja odotellessa siis, se on varmaa et lattia/seinä joudutaan avamaan ja kuivaamaan :/

Nyt ruoan laittoon :)

imppuli ja vilho 29+4
 

Yhteistyössä