***TAMMIVAUVAT*** Kesäkuussa

Siitepölyallergiasta Täällä kans yksi jolla mm. se. Minulta kiellettiin ne allergialääkkeet joita käytin lukuunottamatta nasonexiä ja lomudalia. En sitten ole edes kysynyt että voisko jotain muutakin ottaa tabletteina kun niin paljon sisällä joutuu olemaan että ei ole nyt pahasti vaivannut.
Sitten kun ulkona on niin siellähän se sitten alkaa vaivaamaan, mutta toistaiseksi on selvinnyt kuitenkin ja yritän vältää kaikkea lääkitystä mitä ei pakko ole ottaa.

Synnytyspelosta Minulla oli ensimmäistä odottaessa sellainen pika synnytyspelko kausi. Sitten minun äitini ja tätini kertoivat omia kokemuksiaa ja puhuivat järkeä päähän vrt. näistä jotka oikein retostelevat "kauhu kokemuksillaan".
Eihän se kivutonta ole, mutta tietäähän sen kun tähän hommaan ryhtyy.
Ekassa synnytyksessä kokeilin ilokaasua, mutta siitä meni pää sekaisin, sitten ei muuta lievitystä kun tikkejä laittaessa vaan.
Toisessa synnytyksessä ei ollut mitään lievitystä eikä tarvinnut tikkejäkään montaa.
Eli en siis alun pitäenkään kummassakaan halunnut mitään lievityksiä ellei ole pakko, että niin kovat tuskat tulee. No, olihan ne välillä ihan kiitettävät, mutta siinä vaan sitten koitti että kyllä se kohta loppu ajatuksella selvitä ja selvis.
Synnytykset on olleet nopeita, että se tietty auttaa kans asiaa.

Nyt en sitten tiedä, kun välillä pelottaa että entäs jos joudutaankin leikkaamaan eikä voi synnyttää normaalisti. Eli itse synnytys ei pelota vaikka näillä näkymis sieltä on kaksi saatava ulos vaan se että jo pitää leikata.

Muuten kai ei täällä mitään uutta. Kohtu on jo kohtalaisen kokoinen pallo, mutta niinhän se kaksosraskaudessa kuuluukin olla isompi kuin yhtä odottaessa, sitä vaan ei aina hoksaa niin itsekin kummastelee, kun joku iso pallukka estää jo jotain asentoja tuolla mahassa.
Harmittaa kyllä kun niin vähän lopulta on tarjolla tietoa tästä tuplaraskaudesta ja sen etenemisestä. Olis kiva kun olisi joku siihen peilattu seuranta sivusto olemassa, mutta kaikki on vaan ykköstä odottavien mukaan. Tai minä en ainakaan ole löytänyt sellaista.

Tuo painon nousu, niin sattuiko joku katsomaan eilen päivällä kolmoselta sitä lääkärit vai mikäs sen ohjelman nimi mahtaakaan olla? Siinä oli nainen muistaakseni rv16 ja paino oli noussut jo 22kg!
No, hän olikin kyllä vaihtanut täysin kaikkeen roskaruokaan ruokavalionsa kun oli tullut raskaaksi.
Ajattelin vain itse että eihän tässä sitten hätää, että jos kohta alkaa painoa tullakin, kunhan ei nyt ihan noin paljon tulis rv16 mennessä. No, onnistuiskohan tuo edes kun tänään on sitten neuvolan mukaan rv10 tasan, niin olis 6vk aikaa nostaa painoa parikymmentä kiloa...,aikamoinen urakka.

Sitä tässä olen kans kauhistellut kun sitten rv24 tienoilla tuplamasulainen on saman kokoinen kun yhden odottaja viimeisillään! Mitenkähän sitä sitten oikein pääsee mihinkään liikeelle sen loppu ajan? Varmaan joku kuljetuskalusto tilattava aina keltaisilla vilkuilla kuljettamaan paikasta toiseen :LOL:

Aurinkoista tiistaita kaikille
 
Huomenta täältäkin! :wave:

Mulla on iltapahoinvointia nyt lisääntyvissä määrin. Aamukahvin vaihdoin tänä aamuna teehen ja koko ajan on ällötys päällä edelleen. Puntarilla en ole edes käynyt. Lähtöpainoa oli jo ihan tarpeeksi (omasta mielestäni). En siis ylipainoinen missään nimessä ole, mutta siihen mitä olin ennen tyttöjä on paino kohonnut aikasta paljon.

Jännä, että tuo maha on niin turvonnut ja näkyykin jos tarkasti katsoo vaikka viikkoja onkin vähän. Ehkä sen huomaa vaan onneksi itse. Pomon ei kyllä tarvi täällätöissä sitä tietää vielä vähään aikaan.

Hip hei! Ens maanantaina ultra ja kahden viikon päästä pääsee Metallican keikalle Helsinkiin. =)

Peikonpähkinä ja pampula rv 'I have no idea' :whistle:
 
Heippa! Täällä järkyttävä oksetus taas.. Pysyipä se poissa muutaman päivän ja taas alkoi ja tuplasti pahempana.. Kauheinta on, ettei saa nukuttua yöllä kun oksettaa :(

Maha on tosi turvonnut, näyttää että viikkoja olis vähitää 10 :O

Turvotusta varmaankin..

Esikoinen on keksinyt jo vauvalle tuhat nimeä, välillä se on valtteri, välillä susanna tai ella :D
Sitte hän huutelee masuun vauvalle :D

Nyt täytyy lähtee naapuriin hoitamaan yhtä tyttöä :)

Niinuska+Pirpana 6+1
 
Painonnoususta Miulla nousi ekassa raskaudessa paino 3 kiloa ekan 8 viikon aikana. Kuitenkin loppujen lopuksi painoa kertyi 12kg ja kaikki se jäi laitokselle. Tällä vain yritän lohduttaa teitä jotka kauhistelee kun paino on noussut jo reilusti. Mie en silloin alkuraskaudesta välittänyt mitä ja miten söin, kunhan pahaolo pysyi kurissa. Loppuraskauden sitten olin tarkempi ja lisäksi liikuin loppuun asti.
Nyt ei ole mitään hajua miten paljon on paino noussut. Mie en ole koskaan painostani välittänyt. Ajattelin odotella neuvolaan vaakaa, enkä katso kotivaa'alla ollenkaan :D

Enie Saman minäkin olen huomannut. Monikkoraskauksista löytyy vähän tietoa. Olen ajatellut, että kunhan hiukan pidemmällä olen liityn monikkoperhe yhdistykseen. Heillä näkyy olevan materiaalia ja melko hyviä jäsenetuja :whistle: vertaistuesta puhumattakaan. Olen jonkin verran lueskellut eri keskustelupalstoilta monikko-odottajien ketjuja. Niistä on kanssa saanut paljon tietoa ja ajatuksia.

Hipkukka ja AatosII 8+0
 
Heippa!:) Täällä on hyvä olo...OOnkohan mä ees raskaana :LOL: Esikoisen kohalla oli kyl kauhea raskauspahoinvointi.Toivottavasti sitä ei tulisi nyt :snotty:
Kohta tää pimu lähtee ulos tytskyn kanssa :heart: G: Minkäikäisiä lapsia sinulla on entuudetaan? :wave: Täällä siis meillä 1-vuotias tyttö. :heart:
KiaralA+ Kitty :heart:
 
Tervetuloa kaikille uusille :flower:

Synnytyksistä Mulla ensimmäinen synnytys oli aika hidas ja kivulias. Sain kohdunsuun puudutteen vai onko se kohdunkaulan puudute? Seuraavat synnytykset ovat olleet nopeita. Niissä olen ottanut vähän ilokaasua. Synnytys ei pelota ja mennään tilanteen mukaan, jos on tarvetta otan kaikki puudutteet, jos ei niin mennään luomusti. Leikkauksen mahdollisuus pelottaa ja mahdollinen syöksysynnytys, kun edelliset ovat syntyneet niin nopsaan.

Väsymys on valtava, jos voisin nukkuisin varmasti koko päivän. Pahoinvointia on lähes jatkuvasti. En oksenna, mutta haluaisin.... Ajattelin käydä tänään apteekista ostamassa sen pahoinvointirannekkeen, jospa siitä olisi apua. Mulla on vatsa ummella ja ripuli samaan aikaan. Eipä siitä sen enempää, mutta en olisi uskonut, että se on mahdollista. Kohtu kipuilee tosi paljon. Välillä pelottaa, että onko tämä enää normaalia. Äkkinäisessä liikkeessä saattaa sattua oikein kunnolla ja toisinaan on menkkamaista jomotusta pitkään.
Painoa tuli ensimmäisinä viikkoina varmaan pari kiloa lisää, kun ruokahalu oli ihan hirveä. Söin todella paljon ja ihan mitä vaan. Se oli minulla varmasti oire siitä, että tuplat on tulossa. Nyt yritän syödä hyvin ja terveellisesti. Paino taitaa olla nyt sama mikä se oli ennen raskautta.

Tulipa valitettua....

Olen aivan älyttömän onnellinen tästä raskaudesta, vaikka valitankin. Toivottavasti molemmat pysyy mukana matkassa loppuun asti.

Zaara ja Vaavit 8+3


 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Enie Saman minäkin olen huomannut. Monikkoraskauksista löytyy vähän tietoa. Olen ajatellut, että kunhan hiukan pidemmällä olen liityn monikkoperhe yhdistykseen. Heillä näkyy olevan materiaalia ja melko hyviä jäsenetuja :whistle: vertaistuesta puhumattakaan. Olen jonkin verran lueskellut eri keskustelupalstoilta monikko-odottajien ketjuja. Niistä on kanssa saanut paljon tietoa ja ajatuksia.

Hipkukka ja AatosII 8+0
Hipkukka Minä kans mietin liittyiskö siihen sitten jossain vaiheessa kunhan oikeasti sitten tietää että molemma näyttäis pysyvän kyydissä.
Siellä oli tosiaan niitä kirjoja ja tietopaketti homma ja meinasin sen tietopaketinkin jo tilata mutta olisin kaivannut enemmän tietoa että mitä sitten todellisuudessa niissä on. Eli jos niissä on ne samat perus pälpätykset kuin muissakin niin eihän niistä sitten kannata maksaa, mutta jos jotain ihan monikko odotukseen liittyvää niin sitten tietty.
Mietin että jos soittais sinne ja kysyis tarkemmin niiden sisältöä ja sitten tilaisi.
Niistä jäseneduista ei paljon taida meille hyötyä olla mitä äkkiseltään katsoin.

Mutta nyt taas syömään...,alkaa olotila olla sitä luokkaa että sokerit alhalla.
Jos joku vois tämän jatkuvan syömisen hoitaa minun puolesta niin kiitos. Välillä tuntuu ettei millään menis alas mitään mutta kun on pakko.
Siis minun entinen normaali päivä oli kahvia ja pepsiä koko päivä ja sitten illalla jotain suuhun. Milloin muutama leipä ja milloin sitten ahtoi pitsaa ja oli maha kipeänä. Eli sellainen normaali diabeetikon ruokavalio :LOL:

Sain minä siitä kerran pyyheitä diabetes hoitajalta, mutta minkäs hän sille mahtoi.
 
Moikka kaikille! :wave:

Tänään 12.30 olis ultra! Jännittää ihan pirusti!

Naps Mulla on noi pahoinvinti rannekkeet ja auttaa mulla ainakii tosi hyvin. Kauaa en kyllä pysty pitää ku kädet turpoaa niin kovasti että rupee painamaan.

Vauva10 Mulla on kanssa siteitä laukussa, varmuuden vuoksi. Ja munkin piti jättää kihlasormus taas kotiin. Vihkisormus mahtuu mutta ei molemmat vierekkäin. vähän ärsyttää ku sitä pienennettiin vasta kolme kuukautta sitten.

Kyllä on kummallisia nää olotilan muutokset. Tänään oli pitkästä aikaa aamulla hyvä olo ja kerkesin jo aatella että loppuko se pahoinvoiva olo ku seinään, mutta turha toivo. Nyt oon toimistolla ja päätä särkee ihan älyttömän paljon. :ashamed:
Kait se pitää oikasta tohon sohvalle, ihmetelkööt sit muut et miten mulla nykyää on aina paha olo. :(

Joo ja eilen oli tosi kiva mennä appiukolle ja sen vaimolle kylää ku se vaimo tuijotti ihan kokoajan mun mahaa.. siis oikeesti.. :eek:

Eipä tässä kait muuta ihmeita, anteeksi omanapaisuuteni taas.

Jenninho+masukas 10+2
 
G Entuudestaan löytyy pian 8 kk poika.

ON Olen lähinnä lueskellu muiden juttuja, kun täällä suunnalla ei mitään uutta.... Masua kasvatellaan tasaseen tahtiin ja huomenna on eka neuvola. Pahoinvointejakaan ei ole... Ultra sitten joskus tulevaisuudessa, viimeksi tais olla joskus 13. viikolla ensimmäinen ultra. Mietin tässä vain, että millonkahan informois pomoa tästä raskaudesta... Nyt omatekoisen pitsan kimppuun :p
 
Kiitos uudesta pinosta.

Kyllä tänne tulee ihan hirmuisella vauhdilla tekstiä
. Mulla oikeesti hieman kyllä menee sit ohi, että kuka kirjoitti mitä ja kenelle kuulu mitäkin... koitetaan parhaimman mukaan pysyä perillä...

Painosta... Mulla aina suhteessa eniten tullut painoa just heti hedelmöityksen jälkeen aina tuonne viikoille about 15 asti. Sit tasaantunut. Mut hedelmöityksestä ekan kuukauden aikana hirmuinen turvotus ja ruuan himo... Olen lihonnut jopa niinä kahtena kertana, jolloin tullut keskenmeno... Mutta NYT... Paino on tippunut. Liekö johtuu tästä, että imetän tätä 5kk vauvaani?

G: Mulla esikoinen 11v, keskimmäinen 10v ja kuopus 5kk (mieheni kanssa esimmäinen yhteinen). Perheestä löytyy lisäksi miehen aikaisemmat lapset: 12v, 10v, 7v ja 5v. Tämä masuasukas on meidän toka yhteinen. Ikäeroa tulee näille :heart:vauvoille:heart: vuosi ja rapiat päälle.

Väsynyt
olo on kyllä sillai, että joka päivä tekis mieli päikkärit vetästä. Ja vetäsenkin mahdollisuuksien mukaan.

Ultrasta
: Meen alkuraskauden ultraan 7+5 (viikon kuluttua) ihan tohon TK:n röntgeniin. Seula-ultrissa aion käydä, sekä np, että rakenne. Ne tehdään äitiyspoliklinikalla. Täällä varataan itse aika, mikä on tosi hyvä... saa silloin kun sopii, ei tarvi järkkäillä sitten muita aikatauluja valmiiksi saadun ajan mukaan.

rakuuna ja ihme 6+5
 
Terveisiä ekasta neuvolasta! Varattiin ultra-aika, se on 22.6. :) Hemppa oli vain 117, joten voipi olla, et pian tulee käsky rautakuurille, aiemmin on vielä näin alussa pysynyt yli 130 ilman lisärautaa.

G: meillä on poika 4v ja tyttö 9kk. Tosta painon kertymisestä en osaa niin tarkkaan sanoa, kun mulla oli jotain 5-6kg vielä edellisestä raskaudesta... paino oli menossa hitaasti ja varmasti takas sinne lähtöpainoon, mut nyt on taas kääntynyt nousuun... ehkä kilon verran tullut lisää? Esikoisesta tuli kaikkiaan 16kg, toisesta 18kg. Ennen raskauksia bmi on ollut n.20, nyt se olis 23 (vaik raskaana ollessa sitä ei saiskaan mittailla).

Ja sit vielä lohdutuksen sana noihin synnytyskertomuksiin. Jokainen mun synnyttänyt kaveri on sanonut samaa, eli: synnyttäminen kyllä sattuu, mutta vain murto-osan siitä, mitä on etukäteen kuvitellut! Tarinat on aina tarinoita, usein liioiteltuja. Jos se oikeesti olis niin kipeää, ni eihän kukaan haluis enää toista lasta, eikö?

Hemuli 8+0

nii joo, ja noihin mun tietoihin voi lisätä iäksi 29v, synnäri K-SKS
 
Varmasti kaikki on hyvin jenniho! :heart:

G: Meillä esikoinen täyttää neljä elokuun alussa :)

Apua, oli pakko ottaa aamulla oikeen kuva kun en meinannu uskoa silmiäni, ihan ku yhdessä yössä maha olis pulpahtanu ulos :O Ei ollu yhtää turvotusta ja ennen aamupalaa otin kuvan ja selkee pieni vauvamasu näkyy.. Mahtaakohan viikkoja olla enemmän ku luulen? viimisen menkat kyllä oli tosi oudot.. :/
Tai jos siellä on tuplat :D

Niinuska+Pirpana 6+1 (kö?)
 
varmasti se hyvin menee :D jenninho sit tänne kertoilemaan mitä siellä sanottiin =) mullakin jo vähän jännittää perjantainen neuvola, vaikka tuskin siinä on kauheena jännittämistä :D tai no siellä varmaan selviää et onko masussa joku ja minkä ikänen...

esikoista täällä odotetaan, ei ole lapsia entuudestaan :wave:
 
Enie:

Ei mulle tehty ultraa vielä ja tarkoitin sydänääni jutulla ihan vaan sitä dopplerilla kuuntelua :)

Hmm. luettiin tota kirjallista materiaalia miehen kans illalla ja kyllä siitä saa käsityksen, että se graavilohi on edelleen kielletyllä listalla?!? mitä teille muille on sanottu?
 
Zuh
Graavilohesta: Mun mielestä sellaisia tyhjiöpakattuja ei saa syödä, mutta jos on esim. itsetehtyä niin saa..

Mulla myös neuvola viikolla 9, tosin ei ollut mitään puhettakaan ultra-aikojen varauksista. Mutta kaippa se viikolla 11-12 on tapana tehdä. Pitääkin soittaa siskolle ja kysyä!
 
Juu ei mullakaan vielä aikaa sinne ole, riittää kuulemma kun soittaa sit ekan käynnin jälkeen äippäpolille.
Tosta graavilohesta, sitähän ei oo suositeltu listerioosin takia, eli ylipäänsä ei raakaa kalaa, ei myöskään itse tehtyä. Mutta olen kyllä syönyt :kieh: silloin tällöin edellisissä raskauksissa, kun se on niin herkkua. Niin kyllä myös lakua. :ashamed:
 
Kiitos Enie uudesta pinosta!

Täällä menossa toinen päivä migreenin kourissa. Kamala olo ja vaakatasossa on menneet kummatkin päivät. Ajattelin käydä illalla päivystyksessä jos ei helpota. Jos saisin kunnon täsmälääke tujauksen ja särky loppuisi. Viime yö oli ihan kamala, kun heräilin koko ajan särkyyn. Onneksi panadol auttaa sen verran että ei tarvii oksentaa.

Parempaa päivää muille!
Lili 8+2
 
Moikka moi kaikille.

Ultrassa käyty ja kaikki oli hyvin!
Siellä se masukki liikkui ja sydän äänet kuului!
Ensin ultrasi päältä ja näkyi siintäkin hyvin, sitten alakautta tarkemmin, oli kyllä ihana kätilö tekemässä, tosi huolella otti kuvia (6kpl!!) ja selitti kokoajan mitä näkyy ja mitä tekee!
Pituutta masukilla oli 3,4cm ja niskaturvotus vain 0,4! :heart:
Raskauden kesto on se mikä mun omien laskujen mukaan ei 10+2 kun neuvolan mukaan oli 11+3. Kuulemma kaikki näkyi silti niin hyvin ettei tartte tota ultraa tehä uuestaa. Toisaalta sitten ois kyllä päässyt yhteen ylimääräseen, mutta hyvä näin! ihanaa ku saa vähän mielen rauhaa! :heart: :saint:
Täällä mennää pää pilvissä! Ainii ottivat samalla labrassa sen verikokeen ja meinasin pyörtyy ku rupes huippaamaan.

jenninho+masukas 10+2

ainii huomenna laitan kuvia kunhan saan koneelle laitettuu, ei viitti töissä ruveta skannailee.
Joo ja miehen mielestä masukki näytti yhessä kuvassa ihan pikku alieniltä. :LOL:
Mut ihanan hempee oli mieskii, taitaa nyt pystyä hänkin iloitsemaa kunnolla ku näki ja kuuli pienen. :heart:
 

Yhteistyössä