***TAMMIVAUVAT*** Kesäkuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Olga Amelie:
En ole koskaan kuullut, että neuvolassa/neuvola lääkärissä olisi ketään ultrattu. Ainakin pääkaupunkiseudulla ultrat tehdään yleensä sairaaloissa äitipoleilla. Neuvolassa kuunnellaan sydänääniä dopplerilla, yleensä rv12 alkaen. Ennen sitä ne ei yleensä kuulu.
Täälläkin päin ultra-ajat on erikseen. Lääkäri-neuvolassa tehdään normaali sisätutkimus ja katsotaan kohdunsuun tilanne. Meidän neuvolassa neuvolantäti ei katso lapsen tarjontaa, vaan senkin kokeilee vatsanpäältä lääkäri. Dopplerilla täällä kuunnellaan ekan kerran rv13.

Np-ultra saatetaan tehdä mahan päältä tai alakautta. Riippuen miten saadaan parhaiten näkymään.


Mie en vieläkään ole soittanut itselleni neuvola-aikaa :snotty: Jos huomenna tarkistus ultran jälkeen.
 
Moikka! Taas oli tosi paljon tekstiä. Pikkuakalle :hug: . Toivottavasti kuitenkin pian pääset takaisin tänne odotuspuolelle. Jenninholla tosi ihanat ultrakuvat. Yllättävää että olivat noin selviä noin varhaisessa vaiheessa. Mä teetin aikanani pojan np-ultrakuvista suurennnokset ja kehystin ne :heart:

Maanantaina kävin töissä ja passittivat mut heti takaisin kotiin tän flunssan takia. Tänään olin sitte ekan koko päivän viikkoon. Eilen tuli kaupassa ensimmäinen öklötysaalto ja tänään heräsin aamulla ennen kellonsoittoa järkkyyn oksetukseen. Hampaita kiristellen söin viilin ja olo helpotti. Mutta eka kerta, kun jäi aamukahvi juomatta. Tästäkö se ihanuus nyt alkaa :whistle:
Muuten ei kuuluu kummempia. Masu turvottaa ja koko ajan on nälkä ja väsy. Töissäkin jo pohdittiin mun äitiyslomalle jääntiä...hassua tässä vaiheessa. Mutta vielä hassummalta tuntuu, että en kesäloman jälkeen oo kuin 4kk töissä ennen ku jään pois. Kun jää nyt ansaittu talviloma ja kertyvä kesäloma pidettäväksi ennen mammalomaa..... Ja aika menee äkkiä.

Sisaruksista kysyttiin eli mulla on edellisestä liitosta nyt 3-vuotias ihana pikkumies. Hänestä tulee sitten isoveli. Kyllä poju nyt jo juttelee, että hän saa vauvasta sitten saunanlämmityskaverin.. :heart:

Mä mietin, että mahtaako mun päivätkään täsmätä noitten viikkojen päällä, kun lasken normaalin kierron mukaan, mutta plussaa edelsi neljä päivää lyhyempi kierto. Eli vois olla muutaman päivän enemmän....?

Nirppurotta ja Pampula rv 6+2
 
Kävin ruikuttamassa lääkärissä tätä migreeniä, kun en enää jaksaisi. :ashamed:
Ohjeeksi oli panadolia ja vettä. Sanoinkin, että en minä täällä olisi, jos ne auttaisi. Levolla se migreeni kuulemma loppuu. Jouduin sitten ruikuttamaan sairaslomaa ja lääkäri mietti tarvitsenko päivän tai kaksi.
Huomenna käy ostamassa homeopaattiset lääkkeet tähän pahoinvointiin ja kysyn olisiko migreeniin jotakin. Tuli lääkärissä sellainen turhan valittajan olo, vaikka en tiedä, koska olisin voinut näin huonosti. Kamala väsymys, pahoinvointi ja tämä jatkuva migreeni.



 
Selailin äsken puhelinluetteloa. Haeskelin oikeasti äitiysneuvolan numeroa. Silmäilin sitten löytyisikö jotain hauskoja nimiä ja silmiin osui kaksi minulle aiemmin ihan vierasta. Ruuno ja Maissi. Väestörekisterikeskuksen nimihaun mukaan ihan oikeita nimiä :whistle: Arvakkaa ovatko naisen tai miehen nimi(ä )? Näköjään puhelinluettolostakin kannattaa katsella lapselle nimeä :D
 
Kiitos kaikille onnittelijoille ja tervetuloa uusille.. ja pahoittelut pikkuakalle (?) tuulimunasta.. :/ Minusta on alkanut tuntumaan, ettei masussa ole mitään, väsymys on ollut vain oireena, ihan tajuton väsymys, tänään heräsin aamulla monta kertaa niistäämään nenää ja pissalle ja nousin sängystä vasta puol kolmen maissa, tuli kiire työkkäriin, kun pitäs ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi :( kaikki stressaa hirveesti.. ja sitten vielä kun pitäs siivota ja tehdä vaikka ja mitä... argh!:'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naps:
Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa kamppaileville! Kukas se olikaan kun sanoi salmiakin auttaneen, niin tänään huomasin itsekin saman :). Rajoitus on vissiin se 50g päivässä, mut pikkurasiassahan ei ole edes sitä et sen voi vetää kerralla :). Ja kai se rajoitus muutenkin johtuu vaan verenpaineen noususta eikös? Eli jos on alhainen verenpaine niin saa syödä enemmänkin? Tietääkö kukaan?
Joo mulla auttoi se salmiakki heti!! Ja nostattaahan se paineita mut jos alhaiset/normaalit niin ihan rauhassa saa syödä.. Ne ns. varoitukset on esim. RR-tautia sairastaville =)
 
Itse olen käynyt jo kahdesti paikallisessa neuvolassa ultrattavana.
Rv 7+2 jolloin ultralla ei saatu kuin max rv6+2 tulokseksi. Siksipä sitten parin viikon päähän uusi aika ja tulos oli 9+2 viikolla 9+0, joka nyt todennäköisin LA, vaikkakin tiedän ovuulaatio ajan ja epäilen, että totuus on tuossa välissä, mutta mitä sitten.
Tänään kävin sitten (rv 10+2) paperintäyttö-reisulla ja kuunneltiin sydänääniä dopplerilla ja kyllähän ne kuului minun valaanvatsanikin lävitse jo :D Lyöntimäärää min. ei suostunut kone vielä näyttämään, sillä sydänäänet olivat niin "kaukana", vaikkakin me neuvolatädin kanssa kyllä ne kuultiin aivan selvästi...jotain 160/min luokkaa varmaan arveli neuvolatäti.

Tämä on siis viides lapsemme ja tällaista ramppaamista neuvolassa ei ole kyllä ollut kenenkään muun lapsen odotusaikana :eek:
Edellinen muksumme on jo yli 2v ja isommat kolme jo kouluikäisiä.

NP-ultra-aikakin tuli, mutta jouduin siirtämään sitä eteenpäin työtilanteen vuoksi. Kahden viikon päästä tuokin sitten olisi edessä.
Myös rakenneultra kuulemma tarjotaan ihan jokaiselle joka sen haluaa.
Ihan hyvä, että sen saapi.

Aivan järkytyin kun multa otettiin verenpaine: 141/92 ja kun toisen kerran otettiin niin senkun nousi vain.
Normaalisti mulla noin 120/70 ja allekin luokkaa noi paineet, joten meinasin kyllä saada jonkinasteisen kohtauksen.
Ei kuulemma vielä kannata säikähtää, sillä aiemmin kun oon käyny niin ekalla kerralla huikeammat luvut kuin koko odotusaikana (jolloin luokkaa 110/60).
Ostin nyt sitten verenpainemittarin kotiin ja toivon parasta, että kyseessä olisikin ollut vain stressi/hermostus joku..?
Olen kyllä todella huonosti nukkunut viime öinä ja ennen neuvolaan menoa siivosin kuin raivopää ja jännitystäkin tais olla ilmassa B)



 
Ja näin on aloitettu pytyn halaaminen! :x Eikä tullut ihan vähän. Isukki tuossa sano että siitäpä se taas alkaa... Edellisessä oksensin sinne 24 viikolle joten mitä on nyt odotettavissa.

Ajattelin, että olis voinu hempeillä tänään piiiiiitkästä aikaa, mutta vois varmaan jättää väliin.
 
Heippa tytöt! Sain tänään postissa ajan np-ultraan, ja se on 16.6. eli alle 2 viikon kuluttua. Onneksi on ihan oikeilla viikoilla, eli ei ole liian myöhään pääkaupunkiseudun ultrien ruuhkasta huolimatta. =)

Pahoinvointi tuntuu olevan huipussaan, tosi tosi paljon yököttää ja mahassa paha olo. Mutta onneksi tahdon voimalla pystyn yleensä estämään oksun tulon. Hampaiden pesu on kyllä ihan vihoviimeistä. :snotty:

Huomenna poksahtaa 10+0! :heart:
 
Hampaidenpesu täälläkin ihan karmeeta :kieh: Tällä kertaa pahoinvointi ihan hieman helpompaa kun viimeksi, mut väsymys jotain infernaalista.. Tänään sain käytyä suihkussa ja nypin jopa kulmat :p Ehkä vaikuttaa tuo 8kk tahtovainen tylleriina jotenkin et ei ihan niin tule relailtua kun häntä odotellessa.. Tänään 8+0, ja kun katselin Kätilöt- ohjelmaa, sain hullun vahvistuksen ololleni että haluaisin synnyttää tämän ilman kivunlievitystä... :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naps:
Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa kamppaileville! Kukas se olikaan kun sanoi salmiakin auttaneen, niin tänään huomasin itsekin saman :). Rajoitus on vissiin se 50g päivässä, mut pikkurasiassahan ei ole edes sitä et sen voi vetää kerralla :). Ja kai se rajoitus muutenkin johtuu vaan verenpaineen noususta eikös? Eli jos on alhainen verenpaine niin saa syödä enemmänkin? Tietääkö kukaan?
Mulle siis tänään annettiin lupa neuvolasta syödä salmiakkia suht alhaisten verenpaineiden vuoksi.... Aikasemmin kirjotinki tuosta.
 
BBBLLLAAHH!! En mä osaa... Laitoin Enielle yv:nä tietoni ja vielä kahteen kertaan... :snotty: Jospa siis tänne sit kuitenkin kun ilmeisesti se oikea tapa on.. :)

LA. 13.1, olen 24v, Naikkarilla ajattelin poksahtaa, ja tyttöolo on taas.... Itikka on otuksen nimi :)))

Edellinen synnytys meni musta "liian" hyvin (samana päivänä kysyin et koska uudestaan) joten tällä kertaa tosiaan aion sinnittää pidemmälle, tahdon kokea alkukantaisen synnytysfiiliksen :)
 
No Enie? :hug:

Täällä oksennettiin eilen illalla vielä toiseen kertaan. Ja nyt on niin hirvee olo, että toivon ettei tarvi lähtee töissä laattaamaan. Arvaavat nuo pomot muuten heti. Koulutuskin olis tänään. Sekään ei huvita ei sitten pätkääkään.

Täytyypä itekin kokeilla tuota salmiakkia. Löysin kassin pohjalta Apteekin salmiakkia. Josko sillä tää olo helpottuis...
 
heipparallaa, pitkästä aikaa :wave:

Enie:hug:

Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne, on jotenkin voimat ollut tosi lopussa, ja raskausoireet pahimmillaan, nyt alkaa pikkuisen jo helpottaa, mutta pitkin päivää tulee edelleen niitä kuvotuksia.. :x Grilliruoka ja muu rasva on pahinta, siit meinaa oikeen ylösasti tulla. :x Eikä oikeen ruoka meinaa muutenkaan maistua, vaikka kokoajan on kaamee nälkä..
Väsymys painaa vielkäkin, mutta ei onneksi niin paljoon kun ihan alussa. Joskos tää pikkuhiljaa tästä. :D

Nyt täytyy mennä keittää puuroa esikoiselle ja tietty itelle, se onneks maistuu.. :p

Tigru ja möhkis 8+2
 
Pitihän sitä sitten illalla mitata paineita kun niin uskomattomalta nuo paineet tuntui :eek:
Tulos oli 118/82 ja aamulla uudelleen ja tulokseksi tuli 108/61, joten jännityksen piikkiin tais mennä nuo huippulukemat :D
Pahoinvointia ei ole ollut yhdessäkään raskaudessa (huokaus ja helpotus), joskin muita vaivoja on löytynyt.
 
peikonpähkinä Stressi ja nämä tuplahormoonit ei oikein ole hyvä yhdistelmä. Tuli sitten riitaa miehen kanssa (tai no yksinhän minä riitelin kun toinen sitten vaan kuuntelee kiltisti) ja tänään sitten ollaankin yksin täällä itkemässä. Tytöt on mummolassa ja miehellä jotkut pippaloinit töissä IT-porukan kesken niin ei tuu kotio yöks sitten (Ovat siis etäämmällä kun käy töissä 1,5h ajomatkan päässä ) ja ne vielä huomenna siellä sitten jotain työjuttuja kai käyvät läpi porukalla.
Harmittaa niin vietävästi sanomiset, ehkä pitää käydä tänään hakemassa ilmastointi teippiä tuohon suun päälle.
Alkaa vaan olemaan liian kova stressi kun pitäsi sitä ja tätä saada tehtyä mutta kun ei. Ikkunat pesemättä, leipomukset leipomatta jne...ja reilun viikon päästä olis juhlat.
Oikeastaa ei mitään maata kaatavaa, mutta sitähän se on tässä olotilassa nyt sitten.
Serla kiittää kun nenäliinoja kuluu tasaiseen tahtiin. Vois kohta mennä silmienkin kanssa johonkin allergiamainokseen malliksi, kun ne on niin turvoksissa jo.
Sitten vielä eilen tuli taas verta pari tippaa niin huoli vauvoista taas kasvoi...Joten soppahan on valmis näillä hormooneilla ja koko maailma on nurin.
 
Muistan Enie hyvin ne hormoni-itkut. Siis ihan pienestäkin sai ukko-kulta kuulla kunniansa ja sitten harmitti. No kyllä se tasaantuu, usko pois!

(.( Voi ristusnotta on paha olo! Saa nähdä milloin eka oksennus töuissä lentää. :x Yritin siirtää ultra-aikaakin huomiselle, että isukki olis päässy mukaan, mutta ei onnistunut. hän lähtee sitten niihin kahteen muuhun ultraan. Toivottavasti olis iloisia uutisia maanantaina että vois jo kertoa omillekin vanhemmille.

Nyt lähen kentälle taas hommiin ja sitten sinne koulutukseen.
 
Enie :hug:

Mimonmami tervetuloa mukaan!

Eilen tuli eteen tärkeitä päätöksiä töiden suhteen. Niitä ei ollut vielä kiva tehdä. Tuntuu, että raskaus on liian alussa sellaisiin päätöksiin, mutta lopetan työt rv26, kaipa pääsen sitten sairaslomalle. Eilen olin ihan loppu ja nuo uutiset siihen päälle... kai se tästä taas iloksi muuttuu.

Zaara ja Vaavit 8+5


 
Enie :hug: Eiköhän se mieskin ymmärrä mistä tilanne johtuu. Kohta ne asiat unohtuu. Harmittelen itsekin välillä noita hormoonimielialoja. Koska ollaan tuore pari miehen kanssa, jostain syystä mieleen hiipii tyhmä epäilys välillä, että haluaakohan se sittenkään olla mun kanssa, vaikka hyvin tiedän että haluaa olla ja lapsi on sille tosi tärkeä.

Kävin aamulla neuvolan lääkärillä joka perusteli hyvin ja hartaasti, että Imigran on ainoa mireenilääke jota voi käyttää raskauden aikana. TYKS:ssä on tehty ohjevihko aiheesta ja jopa jo kirjaksi asti on opus päässyt. Ja sanoi syy tähän olevan se että imigran on vanha lääke ja siitä on kokemusta pitkältä ajalta. Zaara ja Enie toivottavasti löydätte lääkärin joka on ko. opuksen nähnyt. Mä en kestä yhtään särkypäivää enää kun ei kerran ole pakko.

Nyt kun alan hehkuttaa niin varmaan osuu omaan nilkkaan heti :kieh: Tänään on ollu ihanan energinen olo. Kävin jopa aamulenkillä koiran kanssa ilman että jouduin tankkaamaan hillitöntä aamupalaa eikä tehnyt ollenkaan pahaa!! Voi kun tää huono olo olisi nyt jo tässä. Toisaalta kun oireet katoaa, tulee pelko että onkohan vatsassa kaikki hyvin.

Tänään on 1. neuvola iltapäivällä. Odotan innolla että päästään sinne. :D

Lili 8+4
 

Yhteistyössä