***TAMMIVAUVAT*** Kesäkuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Peikonpähkinä:
Kaksosten periytyvyydestä: Epäidenttiset kaksoset periytyvät ÄIDIN puolelta. Isän puolelta ei periydy. Identtiset kaksoset taas ovat ns "luonnonoikku" jotka ei periydy.
Pieni korjaus. Isä voi periyttää lapsilleen mahdollisuuden saada kaksosia. Mies ei kuitenkaan vaikuta siihen tuleeko kaksosia. Mutta useimmiten Ominaisuus periytyy äitilinjaa pitkin. Epäidenttisten kaksosten saaminen johtuu siitä, että munasoluja kypsyy yhden sijasta useampia. Monesti näin käy naislle joilla on monirakkulaiset munasarjat (PCO). 20% naisista on, mutta harva sitä tietää. Ja tämä on jossain määrin periytyvä ominaisuus ja myös isä voi sitä periyttää. Jolloin se epäsuorasti vaikuttaa kaksos-raskauksiin.
Minulla on tuo PCO ja mitä olen omia naissukulaisia katsellut, olen huomannut heissä tiettyjä merkkejä, joista voi päätellä, että myös osalla heistäkin on. Miun suvussani löytyy kaksosia, tosin ei yhtään elossa olevaa. Nämä miun on avitettu, mutta moni varmaan suvussa olettaa, että nämä on nyt ne kauan odotetut :D

Ei PCO aina ole syynä kaksosraskauksiin. Mutta se lisää todennäköisyyttä.
 
Huomenta!

Oih luen niin haikeena juttuja kaiken maailman oireitsa ym. Mulla ei edelleenkään ole ei sit MITÄÄN! Mä alan olla kohta aika huolissani et onko siellä ees asukkia :eek: En oo ees uusinta testejä tehnyt.

Eilen illalla nyrjäytin sit nilkkani aika pahasti. Ei pysty kävelee kunnolla. Kohta pitäs tk:hon lähteä sitomaan sitä ja muutenkin tutkii. Pakottaa kovasti... :(

Mun isä on kaksonen et aina jännään josko itsekkin sais mut eipä oo "onnistunut" :) Esikkona kaksoset olisi ollut ihana asia mut nyt ehkä jo kauhistus mut se otetaan mitä annetaan :)

Pikkuakka :hug:

Jeninholla oli ihania kuvia :heart:

Farfalla ja Otus rv 6+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Peikonpähkinä:
Kaksosten periytyvyydestä: Epäidenttiset kaksoset periytyvät ÄIDIN puolelta. Isän puolelta ei periydy. Identtiset kaksoset taas ovat ns "luonnonoikku" jotka ei periydy.
Pieni korjaus. Isä voi periyttää lapsilleen mahdollisuuden saada kaksosia. Mies ei kuitenkaan vaikuta siihen tuleeko kaksosia. Mutta useimmiten Ominaisuus periytyy äitilinjaa pitkin. Epäidenttisten kaksosten saaminen johtuu siitä, että munasoluja kypsyy yhden sijasta useampia. Monesti näin käy naislle joilla on monirakkulaiset munasarjat (PCO). 20% naisista on, mutta harva sitä tietää. Ja tämä on jossain määrin periytyvä ominaisuus ja myös isä voi sitä periyttää. Jolloin se epäsuorasti vaikuttaa kaksos-raskauksiin.
Minulla on tuo PCO ja mitä olen omia naissukulaisia katsellut, olen huomannut heissä tiettyjä merkkejä, joista voi päätellä, että myös osalla heistäkin on. Miun suvussani löytyy kaksosia, tosin ei yhtään elossa olevaa. Nämä miun on avitettu, mutta moni varmaan suvussa olettaa, että nämä on nyt ne kauan odotetut :D

Ei PCO aina ole syynä kaksosraskauksiin. Mutta se lisää todennäköisyyttä.
Joo näin minäkin luin useasta artikkelista aamulla, eli en siis tarkoittanut että näiden masussa olevien kaksosten isällä olis suvussa kaksosia, vaan minun omalla isällä jolloin se perimä on äidin puolella eli minulla.
Eli vauvojen äiti on voinut saada perimän isältään kuten minun tapauksessani nyt sitten on ja näin ollen se tulee "äidin puolelta".
Mutta missään tapauksessahan minun miehen suvussa jos olisi kaksosia se ei vaikuttaisi tähän raskauteen, mutta perimä siirtyisi mieheltäni lapsille hänen puoleltaan myös.
Jokohan on tarpeeksi solmussa :D

Näin minä tämän ymmärsin useasta jutusta.
Voi että tästä on kyllä ihan liian vähän tietoa saatavilla, miksiköhän?
Eihän monikko raskaus nykyään tosiaankaan mikään kummallisuus tai harvinaiuus ole.
vielä ei uskalla mihinkään monikko porukoihin liittyä tai tilata mitään materiaalia kun ei tiedä pysyykö ne molemmat siellä vai ei.
Taitaahan täälläkin muuten olla joku monikko ketju, mutta ei ole tullut käytyä katsomassa sitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Voi että tästä on kyllä ihan liian vähän tietoa saatavilla, miksiköhän?
Ehkä se on niin monitahoinen juttu, ettei sitä ole oikein kukaan täysin selvittänyt :D


Kirjavinkki Jos kaipaatte selkeää ja yksinkertaista kirjaa synnytyksestä, niin voin suositella Hanna Hirvonen 'Isä syntymässä'. Se on pääasiassa suunnattu isälle tai doulalle. Mutta minusta se oli ihanan selkeää luettavaa myös odottajalle. Ostin tuon kirjan esikoisen raskausaikana miehelle ja ilokseni hän myös sen luki. Kirja toimikin hyvänä pohjana keskusteluille. Esim siitä mitä odotan mieheltä synnytksessä yms. Olen nyt selaillut taas tuota kirjaa ja siinä on ihanan osuvasti selitetty naisen mielialavaihtelut alkuraskaudesta. "Yritä muistaa, ettei naisesi oikuttele tahallaan, vaan on itsekin pihalla siitä, mitä hänen tunne-elämälleen on tapahtumassa." Ja myöhemmin mainitaan "Erilaisten hormonien tuotanto (alkuraskaudessa) on niin kiivasta, että on silkka ihme, ettei naisen aivolisäke poksahda päreiksi." :whistle:
 
Pikkuakka :hug:

marjutti86 täälläkään ei pahaa oloa... eikä ollut esikoistakaan odottaessa.

(.) Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti. 45 min kesti, kun tuli taas kaikenlaista juttua ultrista, lääkärikäynneistä, edellisestä synnytyksestä yms. Hemoglobiini oli taas vähän matalahko 118, kun se mulla on normaalisti yli 140. Rautatableteja ei kuulemma saa syödä ennen 12. raskausviikkoa. Vuoden verran saattaa heitellä hb tuosta mun edellisestä synnytyksestä johtuen... Verenpaineetkin oli hurjat 107/62!! Ja nyt saan oikein luvan kanssa syödä salmiakkia. :p Siis salmiakin ostoon...

Lasketuksi ajaksi voisi korjata 16.1. Voihan se olla, että vielä muuttuu aikasempaan... ja samalla iäksi voi jo vähän etukäteen vaihtaa 29 v.

Ensimmäinen ultra pitäisi nyt varailla tuonne jonkin ajan päähän, viikoille 11-14. Pitääpä soitella melkein samantien, että sais mahdollisimman aikaisin...

Tica ja kääryle 7+4
 
Mietippä Hipkukka tuota hormonien määrää, kun on tuplat tulossa. Ultrassa lääkäri varoitteli, että keholla on alkuun paljon töitä, tuon hormoni määrän kanssa. Kyllä sen minusta ainakin huomaa.... :LOL: Odottelen sitä seesteistä keskiraskautta. Mahtaako sitä kaksosraskaudessa tulla ollenkaan, vai onko sitten jo loppuraskauden vaivat riesana. On tämä silti niin ihanaa.....

Zaara ja Vaavit 8+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Mietippä Hipkukka tuota hormonien määrää, kun on tuplat tulossa. Ultrassa lääkäri varoitteli, että keholla on alkuun paljon töitä, tuon hormoni määrän kanssa. Kyllä sen minusta ainakin huomaa.... :LOL: Odottelen sitä seesteistä keskiraskautta. Mahtaako sitä kaksosraskaudessa tulla ollenkaan, vai onko sitten jo loppuraskauden vaivat riesana. On tämä silti niin ihanaa.....

Zaara ja Vaavit 8+4
Täällä on kans huomattu tuo hormoonien määrän vaikutus.
Kyllä on sellaista kiihtymistä välillä ilmassa, onneksi tosin ei nykyään enää joka päivä, että oksat pois.
Siinä kuule TM:n testaajat olis kummissaan kun varmaan kiihtyvyys nollasta sataan on sellaista nanosekunnin luokkaa :LOL:
Sitä minäkin toivon että hormoonit ei koko raskauden aikaa pitäis tätä monsteri vaihdetta yllä, vaan jossain vaiheessa vois olla ihan ihminenkin.
 
Moikka kaikille! :wave:

Miekin olin ihan yllättynyt noista kuvista että olivat noinkin selkeitä, ol selkeesti hyvä kätilö ultraamassa, ja vielä noin monta kuvaa sain kotiin :heart:

Paha olo tuntuu vaan pahenevan kokoajan.. ja miekun aattelin että tää alkais vähitellen helpottaa. Mies on ollut ian uskomattoman ihana ja joka aamu keittänyt mulle kahvin ja tehny leivän. Mitenköhän mä pärjään kun se lähtee lappiin viikoksi ens tiistaina. :ashamed:

Pikkuakalle isot tsemppi halit.. toivotaan että oli vaan huono ja epätarkka ultrauskone ja parin viikon päästä näkyis masukki siellä. :hug: :hug:

Jenninho+masukas 10+3

Ja onnea kaikille iloisia uutisia saaneille! :flower:
 
Pikkuakka, pahoittelut! :(

Mä en milläääääään malttas odottaa sitä ekaa ultraa, et näkis että masussa tosiaan kasvaa joku! Ens viikolla mulla on eka neuvolalääkäri, mut mä käsitin et siinä ultrassa ne lähinnä siis tutkii kohdunkaulan et onko tulehduksia tms, vai saako siinä sentään selville et siellä on joku ja oikeessa paikassa?! Sitten kirjeitse tulee kotiin se ultra-aika viikoille 11-13 muistaakseni, ja itellä nyt 8+1, joten kauhiaa odottelua! :D

PAhoinvointia ja oksentelua meinaa olla, söi tai oli syömättä..

Kauheasti tänne tulee tekstiä, ei meinaa perässä pysyä kun ei oo koko ajan ollu netin äärellä..

Mukavaa odotusta kaikille :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Mietippä Hipkukka tuota hormonien määrää, kun on tuplat tulossa. Odottelen sitä seesteistä keskiraskautta. Mahtaako sitä kaksosraskaudessa tulla ollenkaan, vai onko sitten jo loppuraskauden vaivat riesana. On tämä silti niin ihanaa.....
Seesteinen keskiraskaus :LOL: Esikoisen odotusaikana se oli ihan kivaa aikaa... seksihalut oli ainakin huipussa. Mitähän näiden tuplien kanssa... (mies parka :snotty: )

Hipkukka ja AatosII 8+1
 
Tervetuloa uusille. :) Kovasti tulee vielä uusia kamuja. :)

pikkuakka :hug:

Jeninho oli laittanut ihania ultrakuvia. Itsekin voisi jossain vaiheessa laitella.

Täällä jatkuu kauhea väsymys. Tuntuu täydeltä mahdottomuudelta olla töissä. Neuvolatäti kyllä suositteli saikkua, mutta jotenkin en osaa olla saikulla väsymyksen vuoksi. Pitää nyt seurailla tilannetta. Nytkin olin 3 päivää vapaalla, mutta eipä se auttanut yhtään. Ei vaan jaksa olla töissä.

eilen kilahti postiluukusta parit ultra-ajat jotka sain jo itseasiassa puhelimessakin viime viikolla. Niitä sitten odottaessa.

Kauhea se neuvolanvaaka ainakin täällä, kun näytti ihan erilukemia kun oma vaaka. Pari kg enemmän. =) Olin ihan, että mitäh.

Mulla ei oo ollut turvotusta oikeastaan vaan kun illalla, samoinku tissikivut on siirtyneet iltaan. Nekin onneksi jo vähentyneet. Vielä ei oo paino noussut ollenkaan. Sitä odotellessa. Ehdin just painonvartijoiden avulla laihdutella jonkun verran ennenku tärppäs. Onneksi nyt ei oo normipainokaan mikään älytön, niin ei tuu sitten kauheita kiloja pudotettavaksi pois.

Täällä tänään vapaapäivä. Voisi lähtee ulkoilee ja pyörähtää kaupungille.

Ai niin Enie laitatko mulle synnäriksi naikkarin, oliskohan lyhenne NKL.

millis ja lupu 9+2
 
Pikkuakka :hug: :hug: Jaksuja ja voimia!

Enie Sain (lue: pyysin tätä kun tiedän kaverin molempien lastensa odotusaikana tätä käyttäneen ja neurologin antamalla reseptillä) Imigran 10mg nenäsumutetta. Otin eilen illalla yhden ja helpotti melko pian ja sain nukuttua melko hyvin. Nyt on koko aamun ollu olo että tuleeko särky vai ei ja tuntuu että tulee, niin otin taas suihkeen. Toi kaksi päivää oli niin kamalan tuskaiset että ei pysty enää. Selosteessa sanotaan " Tämähetkisen tiedon perusteella ei näytä siltä, että epämuodostumisen riski olisi kasvanut." Huomiseksi mulla on varattu aika neuvolan lääkäriin aamulla, jossa katsotaan lääkitystä migreeniin jatkossa. Panadolilla ei oo mulle mitään tekoa säryn loppumiseksi.
Iltapäivällä meillä on eka neuvola samassa paikassa.

Jenninho Ihania kuvia! :heart:

VessaG: joudun käymään melkein joka yö 2 kertaa vessassa... Yöllä ei onneksi tule pahoinvointioloa, vaikka joutuu nousemaan sängystä. Helpottaakohan tää jossain vaiheessa?
 
Lili78 Pitääpä tuota kysyä sitten vaikka sieltä KYS:stä kun käyn.

Tänään soitin sinne että saisko sen diabetes polin ajan samalle päivälle kun on äitipoli niin näin se kuulemma yleensä meneekin että ovat samana päivänä.
Hoitaja sitten kyseli tietoja ja sanoi kysyvänsä lääkärin mielipidettä asiaan.
Soitteli tuossa sitten ja kyllä onneksi sen sai siirtää sinne samalle päivälle niin tarvi kahteen kertaan ajaa tuota matkaa kun se väli tulee taas varmaan tutuksi.

Mutta, siinäpä olikin nyt se hauska kun täällä oli puhetta niistä metuista, niin tuollapa ihmeteltiin miksi ne on käytössä vielä :eek:
No, se nainen sitten soittaissa sanoi että lääkäri on käskenyt lopettaa ne heti ja nyt katsotaan mitkä on arvot ilman niitä ja mikäli sokerit vaatii niin siirrytään insuliiniin. Oli lääkäri ollut sitä mieltä että on niin pieni annostus mulla sitä lääkettä ettei tee kesää otanko sen vai en...,hauska nähdä sitten.

Siitähän olikin silloin kun se vajaa vuosi sitten diagnosoitiin että saanko lääkeet vai en kun toiset arvot heitti ylös ja toiset oli normaalit jne...Mutta lääkäri sitten täällä päätti aloittaa lääkityksen.

Nörtti ja Hissu on tänään olleet aktiivisina tuolla mahassa. Eilen oli vain Hissu liikkellä tai ainakin vain tunsin hänen liikeet :heart:

Muoks* Vessasa ravasin ennen raskautta n.20-30min välein kun join niin paljon koko ajan, ja nyt varmaan 30min-1h välein joskus jopa vartin välein, yöllä käyn 1-3 kertaa suurinpiirtein veskissä.
 
Zuh
Mielenmyllerryksistä: Minä olen itseasiassa mennyt vähän tasaisempaan suuntaan! Ennen jaksoin työpäivän jälkeen kertoilla miehelle pitkät pätkät kaikista mieltäni kiihdyttäneistä asioista, nyt kun pääsen kotiin niin ajatuksissa on vain sänkyyn pääsy. Siis nukkumaan :D Ihmettelin itsekin etten ole pariin viikkoon enää jaksanut meuhkata työasioista, ehkä elämänarvot muuttuvat?
 
juu niin se oikea eka ultrahan on sit myöhemmin, mut mietin et tehäänkö varhaisultra samalla ku on eka neuvolakäynti.. kyllä se täti puhelimessa puhu jotain et sydänääniä ei meidän koneilla varmaan saada vie kuulumaan, ku mietittiin et millä viikoilla olisin..

eli jos ne kurkkais masuun kuitenki, et tietää millon sit ekat ultrat ja muut =)

toivon niin et tehtäs nyt samalla, mieskin pääsis nyt mukaan..
 
Pikkuakalle :hug: toivottavasti pian palaat odotuspuolelle!

ON: Tänään tuli heikotuskohtaus imuroidessa,alko huippaamaan kunnolla ja sen jälkeen jääny vähän huono olo. Ehkä pitäs hivenen rauhottaa tahtia eikä riuhtoa ku hullu kaiken aikaa.. :ashamed:

Mut onpahan siisti huusholli taas vähäsen aikaa :saint:

Petite ja mimmi 5+2
 
Pakko tulla purkamaan taas :ashamed:

Voi hitto sentään näiden mielitekojen kanssa on kohta tosiaan pulassa.
Ette ikinä arvaa mitä nyt tekee mieli? En ole koskaan kyllä syönyt mutta nyt tekis mieli hiukka kohmeista greippiä !
Siis aivan järjetöntä. Eikä tietenkään ole greipin greippia, kun ostin vaiheeks muita hedelmiä.
Yriti tuossa paikata jo puolukoilla ja sulatin niitä mutta ei auta.
Sitten kävi jo välillä maku paikallisen leipomon sämpylästä suussa, ja sitten karjalanpiirakasta ja siinä päällä kunnon kermajuustoa.
APUA!
Onko teillä muilla näin hulluja ja näin jatkuvaa tämä touhu?
Kauheaa kun ei tiedä mitä seuraavaksi pitäis olla että vois edes varautua.
Tänään ei ole mikään maistunut kun aamupala tuli ylös, mutta nuita kyllä teksi mieli.
Vieläköhän tässä pitää kauppaa illalla lähteä :whistle:

On muuten kumma jos ei tuo paino ala kohta nousemaan.
 
Heips kaikille! Onpas vähän ankeat ilmat tänään, mut jospa tämä olis lyhyt sadejakso ja kohta taas aurinko paistais!

Varhaisultrassa on käyty ja viikot just niin kuin olin itsekin ajatellut, eli ovulaatiotuntemukset oli sit ihan aitoja. Nyt siis 7+2, syke löytyi, ja laskettu aika edelleen sama 19.1. Ja jos menee yhtä paljon yli kuin esikoinen niin sitten syntyy vasta kuun vaihteessa :). Tällä kertaa täytyy koittaa yrittää olla vähän kärsivällisempi enkä toivottavasti ala kolmea viikkoa etukäteen jo odottaa et kyllä se varmaan tänään syntyy :).

Sain pahoinvointirannekkeet eilen ja olen niitä käyttänyt, en ole ihan varma onko vielä toiminut, tuntuu että ne luiskahtaa helposti ohi sen oikean kohdan, joten täytyy vielä treenailla. Tänään oli tosi huono olo aamupäivällä, mut sit kun lähti liikkelle kaupungille ja sinne ultraan niin helpottikin olo onneksi.

Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa kamppaileville! Kukas se olikaan kun sanoi salmiakin auttaneen, niin tänään huomasin itsekin saman :). Rajoitus on vissiin se 50g päivässä, mut pikkurasiassahan ei ole edes sitä et sen voi vetää kerralla :). Ja kai se rajoitus muutenkin johtuu vaan verenpaineen noususta eikös? Eli jos on alhainen verenpaine niin saa syödä enemmänkin? Tietääkö kukaan?
 
Hieman vastauksia muutamiin kysymyksiinne:

Alkuraskauden ultra tehdään emättimen kautta. Joskus saatetaan katsoa myös vatsan päältä, mutta normaalisti se tehdään alakautta. Rakenneultra sitten rv18-20 tehdään vatsan päältä. Synnytystapa-arviossa (rv36) ultrataan sekä alakautta että vatsan päältä.


En ole koskaan kuullut, että neuvolassa/neuvola lääkärissä olisi ketään ultrattu. Ainakin pääkaupunkiseudulla ultrat tehdään yleensä sairaaloissa äitipoleilla. Neuvolassa kuunnellaan sydänääniä dopplerilla, yleensä rv12 alkaen. Ennen sitä ne ei yleensä kuulu.

Tässä siis muutamia vastauksia parin raskauden kokemuksella. Voihan kuitenkin olla, että joissain sairaanhoitopiireissä on eri käytännöt.






 

Yhteistyössä