***TAMMIVAUVAT*** Kesäkuussa

Heissan kaikille! Hui kauhia sentää miten onkaan kuvottava olo :snotty: .Käytii äsken äityisneuvolassa (lääkärillä). :p Tosi mukava täti. Katsottii ultralla paljon olisi viikkoja kun en oo yhtää varma itekkää paljo viikkoja. :LOL: Sanoi että siinä 7 viikkoa. :heart: Siellä sen pikkuisen sydän sykki. :flower: Oikein näytti ja sepusti mulle että katsos siel sydän sykkii. =) Ens viikon torstaina ois sit taas ultra.:) :heart: Ihanaa!
Mutta nyt täytyy kyllä alkaa huilii.Kauhee olo. :$ :snotty:
KiaralA+Kitty :heart:

Millä viikolla siellä np-ultrassa käydään? Oliko se ennen rv14 vai miten se meni?
Menetkö Hipkukka Tyksiin ultraan? Odotan Tyksistä aikaa ja mietin miten kauan se mahtaa kestää. Onko jollain tietoa tekeekö sen ultran hoitaja vai lääkäri?

Zaara ja Vaavit 9+4

Täällä taas aamua aloteltu pöntön halailulla :x äsken sain sentää pari leipäpalasta syötyä ja olo parani heti huomattavasti,nyt ois kai siivottava,ku yhtää olo sille tuntuu,meil on ihan kauhea kaaos,ku ei tääl o siivottu hetkeen ja noi lapset kyl pitää huolen ettei tavarat pysy paikoillaan :kieh:

KiaralA :heart: :heart:

Kengu ja Ruu 6+6

Tahtoo tollasen testin... :D en minä mitenkään utelias ole. :ashamed:

zaara Mulla on juste edessä tällanen oyssin ohje, jossa sanotaan että se tehdään viikoilla 10-13+6.

Tuskailen täällä taas esikoiseni allergioiden kanssa. Jotenkin tuntuu, että näin raskausaikana se on vielä raskaampaa ja itku on herkässä kun toiselle ei saa mitään ruokia sopimaan. Pitää vaan toivoa, että uusi tulokas säästyy näiltä allergioilta....

Olen jo kauan lueskellut teidän juttuja, mutta en ole saanut aikaiseksi ennemmin kirjotella.
Olen 25vuotias kahden lapsen äiti etelä-pohjanmaalta.
Laskettuaika neuvolan mukaan olisi 13.1.2009, mutta ite uskon, että on hieman aikaisemmin.
Ekassa neuvolassa on käyty. Juhannuksen jälkeen olis lääkärineuvola ja heinäkuun ekalla viikolla sokerirasitus ja np-ultra.
Viime raskaudessa minulla oli toi raskauden aikainen diabetes. Jouduin ihan insuliinia käyttää ja todella tarkasti piti kattoo mitä söi.
Ekassa raskaudessa ei verensokeria mitattu. Poika oli syntyessään 4170g ja tyttö jonka aikana siis verensokerit reilusti koholla oli syntyessään 3700g.
Synnäri olisi SEKS eli Seinäjoen keskussairaala.
Pahoinvointia on päivittäin, mutta kertaakaan ei onneksi ole tarvinnut oksentaa. Pelkään kuollakseni oksentamista :(
Mammavaatteita täällä myös käytetty pitkän aikaa. Alussa oli aivan järkky turvotus ja nyt on alkanut sitten oikein vauvamasu kasvaa :heart:
Nyt täytyy rientää ruoan laittoon.

Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Millä viikolla siellä np-ultrassa käydään? Oliko se ennen rv14 vai miten se meni?
Menetkö Hipkukka Tyksiin ultraan? Odotan Tyksistä aikaa ja mietin miten kauan se mahtaa kestää. Onko jollain tietoa tekeekö sen ultran hoitaja vai lääkäri?
Eikös np-ultra tehdä 11-13 viikoilla.
Mie en asu Turun alueella ja meidän kunta ei normaalisti tarjoa kuin rakenneultran ja siinäkin käydään oman alueen sairaalassa. Miulle antoi lähetteen IVF-klinikan lääkäri. Torstaina olin siis lapsettomuus polilla, jolloin lähete laitettiin ja viime maanantaina tuli postissa aika. Mie en oikein tiedä edes mitkä oli ne perustelut, että lääkäri alunperin laittoi lähetteen np-ultraan äitiyspolille :whistle: Tuossa lapussa lukee, että aika on erikoislääkärille, joten olettaisin lääkärin tekevän ultran.

Hipkukka ja AatosII 9+2

Hipkukka Kaksosten odottajat menee heti suoraan äitipolin seurantaan, siksi se lääkäri on sinut sinne lähettänyt.
Ja seuranta tulee olemaan n.1kk välein siellä, paitsi jos sikiöiden välissä oleva kalvo (en muista nimeä ) on ohkainen niin sitten seuranta tulee olemaan 2vk:n välein koska se toinen sikiö voi syödä siltä toiselta ravinnon.
Just eilen katsottiin tuokin ja onneks oli paksu väli niin ei tuota hätää ole.

Tuosta np-ultrasta niin täällä tosiaan halusi ensiviikolla jo saada toiselta sen mitattua (Nörtiltähän se saatiin jo eilen mutta Hissu ei suostunut olemaan paikoillaan oikein päin että olisi saanut mitattua) koska KYS on 25pv eli parin viikon päästä niin sitten on kuulemma myöhäistä. Eli nyt on viikko 11+1 joten silloin olisi 13+2, mutta voihan näissäkin olla erilaisia tulkintoja ja käytäntöjä kuten monessa muussakin on nähty että on.

Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Hipkukka Kaksosten odottajat menee heti suoraan äitipolin seurantaan, siksi se lääkäri on sinut sinne lähettänyt.
Neuvolantäti sanoi taas, että täällä aletaan kaksoisraskautta seuraaman tarkemmin vasta n. rv18 eteenpäin. Siihen asti on samat tarkastukset ja käynnit kuin yksösraskaudessakin. Ellei ilmene ongelmia ennen sitä.
Vaikka eipä tässä mitään, ennemmin minä tuolla TYKSissä käyn ultrassa kuin omalla paikkakunnalla. Mie en oikein arvosta paikallista lääkäriä :snotty: Vaikka ajomatkaa tuleekin yhteen suuntaan yli tunti. Täytyy miehen ottaa töistä vapaapäivä aina, että voi katsoa pojan perään. Tai mukaanhan tuo aina tulee :D Tuo meitin poika on niin kiltti, että kun vaan lykkää rasiallisen herkkuja nenän eteen istuu kiltisti paikoillaan ...ainakin hetken...

Onko teille muille kaksosodottajille ollut jo neuvolassa puhetta kotiavusta tms? Miulle neuvolassa täti mainosti kunnan perhetyöntekijää ja kehoitti käymään tutustumassa jo alkuraskaudesta. Eli loppuraskaudessa ja syntymän jälkeen olis mahdollista saada perhetyöntekijältä apua, vaikka isoveljen kanssa olemiseen ja jaksamiseen. Mie ajattelin, että jos kesän jälkeen käväsis. En mie vielä ihan. Mies on silloin tällöin työmatkoilla ja mie vähän pelkään miten selviän kaksi viikkoa kahden pienen ja yhden uhmaikäisen kanssa :/ Sukulaiset asuu 3-4 tunnin ajomatkan päässä...

Huh helpotusta :)
Ultrassa tuli käytyä tänään ja syke siellä näkyi. Kyllä helpotti oloa. Laskettu aika muuttu hieman myöhemmäksi jos viitsit Enie päivittää. Se oli nyt 31.1. Kuvakin saatiin mutta en saa sitä nyt tuohon liitettyä. Täytyy katsoa illalla kun mies tulee kotiin.

Vauva-10 rv 6+5

pippur1 Mä tuon jutun kanssa kävin lukemassa ja tekis kauheesti mieli selvittää jo suht aikaisin tuo sukupuoli :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Tärkeintä tietty,että pienellä kaikki hyvin,mutta olis niin ihanaa kun tietäs etukäteen ni vois ostella tyttö/poikavaatteita ja oikeenväriset vaunutkin... juu en mä taas yhtän turhis ole :LOL:

Petite ja mimmi-sintti 6+2

Tää mokoma palsta vie multa tehokasta kodin kunnossapito-aikaa! :D

Kaveri on juhannuksen jälkeen lähdössä amerikkaan.. toisikohan se mulle tollasen sukupuolitestin. :whistle: Mulla on niin samat oireet ku esikoisenkin kanssa, että epäilen poikaa taas. Kovasti kyllä tyttöä toivoisin, jos vaikka jää viimeiseksi lapseksi. Tuttavista kaikki, jotka on saaneet tytön, ovat myös oksentaneet raskauden aikana, joten salaa toivon, että itelläkin edes kerran laatta lentäis. :ashamed:
Onko täällä ketään tyttöjen äitejä, jotka selvinneet raskaudesta ilman oksentelua!? :D

(.) Turvonnut ja läski olo. Hiukan krapulainen ja saamaton fiilis. Naama kukkii pahasti ja se vetää mielen myös hiukan matalaksi. Kuka väittää, että odottava äiti hehkuu ja on kauneimmillaan. :kieh:
Sain just alku keväästä hiukan kiinteytettyä edellisiä vauvamakkaroita ja nyt hiukan ahdistaa tämä olotila ja ajatus siitä, että taas paisun enkä meinaa päästä kiloista eroon. Ehkä mieli hiukan piristyy kun saa selkeän vauvamassun ja alkaa liikkeet tuntumaan. Esikoisen odotusaikana ehti käydä joogassa, vesijumpassa, agilitytreeneissä ja lenkillä. Nyt taaperon kanssa sitä vaan istuu lattialla tekemässä legolinnoja tai hiekkakakkuja pihalla, ei varmaan älyttömästi pala kalorit. :/ Sainpas avauduttua.. ihanaa silti odottaa uutta pientä ihmettä!! :heart:

Jos nyt edes suihkuun ehtisi ennen kuin pikkumies herää.. taitaa päikkärit jäädä taas haaveeks, vaikka yöllä heräsin nukuttamaan kaks kertaa ja isäntäkin herätti aamulla jo kuuden jälkeen ku töihin meni.. |O

Huomen aamulla neuvolaan.. jospa sais ajan edes sinne ultraan ni ois taas jotain mitä odottaa. :D

Rhea ja möhkö 8+2 (?)

Meillä neuvolatäti teki lähetteen tyksin np-ultraan, normaalisti meidän kunnasta käydään yksityisellä ultrassa. Nyt sitten pääsen suoraan Tyksiin eikä tarvitse odottaa viikolle 20. Mikä oli toinen vaihtoehto. Minusta se on aika myöhään, että seuranta alkaa vasta rakenneultran jälkeen. Toki saattaa olla, että np-ultran ja rakenneultran välillä ei ole ultraa, vaikka sinne Tyksiin jo menenkin.
Todella kivaa Hipkukka, että teidän kunnassa on mahdollisuus kotiapuun. Minulle ei puhuttu mitään tuollaista. Se varmasti helpottaisi, että tietäisi apua olevan saatavilla, jos sitä tarvitsee. Rankkaahan tästä saattaa tulla.

Zaara ja Vaavit 9+4

Moikka kaikille :heart:

Voi että olette ihanan superahkeria kirjoittamaan, ei pysy mukana....

Me käytiin ultrassa yksityisellä maanantaina, kaveri on oikeassa paikassa mutta ei vielä näkynyt sydänääniä :headwall:

Varasin seuraavan ajan suosiolla heinäkuun puoleen väliin, silloin rv pitäisi olla siinä 10 hujakoilla, jotenka dokumenttiakin pitäisi tulla enemmän =)

Paha oloa on ollut, pari kertaa joutunyt juoksemaan pöntölle asti, kuitenkaan oksentamatta, fiuh...

Väsymys painaa all the time ZZZzzzzZzzzz...

Rinnat on NIIIIIN über arat, että apuva =)

Mutta kaikille ihanaa odotusta ja täällä ainakin ollaan taustalla mukana, jos ei aina kerkeä kirjuuttelemaan :wave:

lokakuu10 Tervetuloa mukaan :flower:

Meillä menee kaksosten kohdalla tosiaan niin että heti äitipolille.
Eli minulla on tosiaan eka käynti jo silloin rv 13+2 ja siitä se rumba siellä sitten alkaakin.

Ei kyllä meillä ole puhuttu mistään avusta, mutta epäilen että sellaista ei olisi edes mahdollista saada.
Ei täällä saa edes tavan kodinhoitajaakaan nykyään niin kuin joskus ennen kun itse oli pieni.

Täällä kans yksi tyttö ilman oksennuksia odotettu, ja toinen oksentamisen kanssa, tosin siinäkin vain alku raskaudesta ja ruoka pysyi sisällä jaffan avulla.

pippur1 Mitenköhän tuo toimii kaksosten kohdalla ja jos on tyttö ja poika :LOL:

pippur1 aikas kiva testi - voisin kokeilla =) Olisi niin kiva tietää kumpi tulee, vaikka niin varma olenkin, että poika tulee.

Onneksi yökötys on takana, mutta tämä väsy |O, tää on ihan kamalaa. Ei jaksa kiinnostaa työt, ja kotiinkin tympii mennä kun sielläkään ei saa mitään aikaiseksi, kun vaan mennä nukkumaan. Miehestä ei oo mitään apua, ärysttää kun pitää aikuiselle miehelle tolkuttaa mitä on ottaa toinen ihminen huomioon. Ja mieli on maassa... gggrrrr.... tulihan avauduttua, anteeksi. :ashamed:
Voisko joku luvata että tää väsy loppuu joskus...

Enie, en tosta testistä tiiä,mutta esim. netissä myynnissä olevien DNA-testien (niinpä,sellaisiakin on,isyyden,sukulaisuuden ja vauvan sukupuolen selvittämiseksi) tulos perustuu siihen, että jos äidin verestä löytyy Y-kromosomia,niin tulokas tai toinen tulokkaista vähintään on poika. Jos taas ei löydy, tulokas/tulokkaat on tyttö(jä). Eli jos toinen edes on poika, niin testi näyttää poikaa. DNA-testeille luvataan yli 95% varmuus ja rahat takaisin jos ei pidä paikkaansa. Kiinnostuin tosta nimittäin kerran,kun joku sukututkija oli jäljittänyt DNA:n kautta sukujuuriaan USA:ssa ja vitsit,että se pääsi pitkälle siellä. Silloin huomasin,että noita myydään äipillekin. En tosin ole moista ostanut :LOL: koskaan, ihan ultrassa on sukupuoli joko nähty tai sitten ei nähty. :D

Mullakin kaveri kerto, ettei oksentanut kertaakaan kun odotti tyttöä :)
Tänään pitäisi kertoa sit isän äidille et siitä tulee isoisoäiti :) <3 Mitenhän lie mummi (tänä vuonna 82 v.) reagoi...? :)

mamma ja verso 7+6 :heart:

Yhteistyössä