***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

Täällähän sattuu ja tapahtuu, muillekkin :LOL:

Hipkukka: Muistanko oikein, että lapset syntyi 25viikolla, vai 28? Kuitenkin, tuntuu että se on ihan just vasta ollut, ja nyt jo viikkoja 35+3.. että kyllä se aika vaan kuluu nopsaan.
Ja onnittelut tisuttelusta, moni "tavisviikoilla" synnyttänyt äiti ei varmaankaan osaa yhtäpaljon iloita saadessaan vauvan tissille :)

Sitteri: Onko kellään ollut tai onko kukaan hommannut Baby Björnin 1-2-3 tai balancea? Mun tekisi niin kauheasti mieli jompaa kumpaa, mut ne on aika kalliita, käytettynäkin. Mut sitä on kehuttu niin älyttömästi.
Tuhlasin keskiviikkona ja ostin Manducan.. eli kantorepun. Mies koitti siihen 19kg (vielä) kuopustaan ja totesi että yllättävän vähän tuollainen 19kg akanrohjo siinä painaa ;) Että vauvahan ei tunnu missään!

Miesten juomisesta lähellä laskettua-aikaa:
Ootteko tehnyt miehille tai onko he tehnyt itselleen jotain päätöksiä juomattomuudesta ja kuinka paljon ennen laskettua-aikaa? Meillä ollut alustavasti puhe, että tammikuussa ei enää oteta, eli noin 1kk ennen LA:ta. Tottakai pari saunakaljaa, mutta siten että parin tunnin sisällä olisi ajokunnossa. Ja kun tunnen tuon mieheni että se on 2päivää kännin jälkeen vielä ihan toimintakyvytön, niin kuka sellaista huolii sairaalaan.. ja paha yhdistelmä tulossa miehelle, remontti ja absolutismi tammikuulle :D

Meilläkin tässä ollut "hiukan" hulinaa, myytiin talo ja ostettiin uusi tilalle tai no, ei nyt ihan uusi.. aika vanha itseasiassa :)
Muutto olisi vielä tammikuun puolivälin jälkeen, pieni remontti ja sitten muutto, eli kiireeksi menee, onneksi laskettuaika on vasta helmikuun puolella, mutta silti. Tapetit oon onneksi jo valinnut ja muut materiaalit, noille miehille jää sitten vaan tehtäväksi ymmärtää mitä haluan ja mihin.

Täytyisi alkaa tekemään piparitaloa miehen pojan kanssa, mies vaan yritti väkisin keksiä kaikkea muuta tekemistä ja nyt kiukuttelee kun lapset tahtookin tehdä piparkakkutalon. Tiuskii ja räiskii tossa ja käyttäytyy muutenkin kun kakara. Yrittää keksiä kaikkea muuta mistä poika tykkäisi, pelaa pleikkaria, houkuttelee pulkkamäkeen, kertoo kuinka nyt ei päästy jääkiekkoon kun piti piparkakkutalo tehdä.
On se dorka, kun ei tajua että joulu on kerran vuodessa ja lapsille voi piparkakkutalon teko ja koristelu olla kivempaa kun jääkiekon katselu, mitä voi katsella vaikka helmikuussakin. Sori vuodatus, mutta kun toinen on niin taukki :headwall:
 
Heippa!
On ne hipkukan kaksoset vaan taistelijoita, hienosti tainneet porkuttaa eteenpäin :heart:

Sero: miehen juontiin, ukko tais jättää oluet pari viikkoo sit. olikohan mulla just se 36 tullu täyteen.. Tänään osti kaupasta kaljaa mutta lupa (ja luulis nyt jo itekki tajuavan) juoda just se 2 olutta jos tahtoo, niin et on ajokunnossa jos the lähtö tulee...
tais lähinnä ostaa ne kaappiin että sitten ovat valmiina kun vauva on syntynyt ja jos hän sattuu tulemaan kotiin esim. yöllä niin voi tissutella yksin varpajaisia :)

aamulla tuntu tosiaan et tää tulee väkisin ulos, mut nyt on päivä ollu ihan hiljaiseloo, liikuskellut joitaki kertoja mut ei oo supistellu tai tikannu tuonne alapäähän vaik oon touhuskellu.. Nyt pitäis jaksaa viel imuroida, mies ja esikko ovat ulkoilemassa.. kohta varmaan tulevat...

jaksut kaikille
 
Täällä poitsun synttärit vietetty ja poitsu nukahti unille jo nyt. Lahjoja tuli taas paljon ja kohta on joulu niin sitten tulee lisää. Tätä se on kun joonas syntyi 12.12.2007 silloinkin tuli paljon paketteja vaikka joonas oli vain 6 päivää vanha. :)

Patu jyrää päätään alas ja mua sattuu häpyhuuliin ja koko sille alueelle. Mahassa velloo ja välillä tulee kipeitä nipistyksiä. Myös päätä hiukan särkee ja tulee limatulpan näköistä limaa..Täällä saattaa olla lähtö lähellä :whistle: Kun ajattelin että mulla on pissatulehdus kun pissatessa sattui mutta nyt sitä kipua ei ole tullut,on vain nuo yllä kuvailemani oireet. Jännittää jo että tuleeko vauva tän vai ensivuoden puolella :D

Sannis ja patu rv 36+2
 
Nyt päätin etten odota enää et tää syntyis ennen joulua. Teen kaikki mahdolliset suunnitelmat valmiiksi mitä oon ajatellukkin :D
Tä on kumminkin vuoden ihan viimosia lapsia kun tuskin sit haluaa tammikuuhun pysyä jos niin haluan. Onkohan valmiiksi jo itsepäinen kuin äitinsäkin :D

Saunassa taas käyty.. on siellä vaan ihana käydä.
Mä oon ihan hurahtanu yhtäkkiä kaikkeen muumi-aiheeseen.. Varsinkin nuo astiat. Mukit ja kahvilusikat. Ja pyyhkeet tietenkin :D

pippur1 ja masumuru 38+2
 
Mä olin jo ihan varma et täällä on uusia vauvauutisia :D

Tiituli ei mulla mitään tollasta ollu,pikkasen vaan poskea jomotti :hug: Mä kyllä sain kortisoni kuurin siinä toivossa et josko siitä jotain apua olis,lääkärikin kyllä epäili tehoa,mut määräs silti :whistle: tiedä sitten oliko niistä apua vai ei??!!Toivottavasti sinullakin alkaa tunto nopeaan palautua :hug: että se oli kamalaa ku yritti juoda ja valui vaan toisesta reunasta ulos :/

Piiuli ja toukka 33+2
 
Meillä on baby björnin sitteri, olisko se sit just tuo 1-2-3 kun saa siis kolmeen eri asentoon. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä, keinuu tosi jouhevasti, mut eniten sitä kyllä käytettiin ihan vaan sillein et poika oli sitterissä mukana kylppärissä kun kävin suihkussa ja sit kun alkoi syödä kiinteitä niin syötettiin sitterissä ennen kuin oppi istumaan syöttötuolissa (vasta 7 kk iässä, eli 3 kk syötettiin sitterissä ) . Et ei hän siinä hirveesti muuten viihtynytkään, mut syötöissä tosi kätevä. Miun vanhemmilla oli sit semmoinen ihan rotiskositteri, joka oli tosi hankala, vauvan asento oli siinä miusta omituinen ja ei saanut oikein kunnon syöttöasentoa ja se keinui jotenkin klonksumalla, et ei ollut hyvä ollenkaan. Mut se oli joku vanha käytettynä ostettu, et ehkä se ei ollut enää ihan parhaimmillaan, kyllä siinä just ja just sai syötettyä ne muutamat kerrat kun tarvis ennen kuin oppi istumaan.

Tsemppiä Tinii! Onneksi kuitenkin jo melko turvallisilla viikoilla olette vauvan kanssa! Me on muuten taidettu tavata syysmassukoiden kautta kerran Sanomatalossa. Nimimerkki oli silloin syysmassukka-aikaan eri, mutta olin poikani kanssa tapaamisessa kerran kun meitä oli yhteensä neljä äitiä paikalla ja kuviakin joku muistaakseni otti sillä kertaa.

Naps 34+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-:
Tinii Missä sulla esiinty se kutina?!?!

Täällä niin paska olo ettei jaksa ees valittaa.. Ahdistaa ja koskee joka paikkaan :ashamed:
Kaikkialla! ...mahassa, päänahassa, käsivarsissa ja säärissä.
Kutina on kyllä niin rajua että sitä ei voi sekottaa muuhun kutinaan. Oireet pahenee yleensä just yötä kohden ja itse valvoin kolme yötä ennen edikon synnytystä kun luulin vaan että muuten kutittaa mutta sit en enää kestäny.

Nyt toivottavasti lääkkeet auttaa ja arvot lähtee laskuun niin kutinakin helpottaa!

Kiitos tsemppailuista Naps :flower:
sanomatalossa varmasti nähtiinkin, muistan sen kerran :)

iirikselle piristystä ja hyvää mieltä :hug:

 
Millis: Joo kolmeks viikoks mies jää kotiin, harmi ettei jää pidemmäksi aikaa:) Perhehuonetta emme ajatelleet ottaa. Ehkä sitä menis sitten uutenavuotena synnyttää, rakettien loisteessa :D

Tinii: Hui :eek: En tiennytkään, että kova kutina voi viitata johonkin. Onneksi kaikki nyt hyvin! Tuu morjestaa ku käyt Kättärillä käyrillä jos meikäläinen on jo sillon siel synnyttämässä :D

Iiris- : Tsemppiä huonoon oloon :hug:

(.) Tulin just saunasta ja ihanan rentouttavaa, voiskin suoraan sammua nukkumaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumi-:
Tietääkö kukaan, kuinka pitkiä matkoja vauvan kanssa voi tehdä alkukuukausien aikana?
En tiedä miten pitkään saa matkustella. Mutta me käytiin sukulaisreissulla 3,5 tunnin ajomatkan päässä kun esikoinen oli 2vko vanha. Matka sujui hyvin, kun ennen lähtöä syötettiin niin nukkui koko matkan.
Fysioterapeutti sen verran noista kaukaloista on sanonut, että ne on ergonomisesti vauvalle hyviä. Tukevat selkää koko matkalta ja lapsi on siinä sykkyrällä. Vastasyntyneelle on luontevin asento olla jalat ja kädet koukussa, selkä pyöreenä. Eli ei siinä mielessä huono paikka. Sitterissä makuuttamista ei suositellut, koska se passivoi lasta. Eli sitterissä lapsi ei 'jumppaa' itseään oikealla tavalla. Sieltä näkee hyvin ympärille, toisin kuin lattialta. Lattialla makaava lapsi joutuu tekemään töitä jos haluaa nähdä ympärilleen (vahvistamaan lihaksia, jotta jaksaisi päätään kannatella).
Johtuisikohan tuosta tuo suositus ettei pidettäisi paljoa kaukalossa? Kun ennemmin pitäisi siellä lattialla pitää makaamassa mahdollisimman paljon.

Ja tässähän oli aasinsilta omiin asioihini :ashamed:
Meitin lapsosilla on nyt fyssari käynyt muutaman kerran. Keskosille kun on tärkeää oikeanlainen käsittely, joka tukisi heidän motorista kehitystään. Sillä loppuraskauden ahtaudella, jonka lapsi kohdussa kokee, on tärkeä merkitys vauvan kehitykselle. Oon oppinut melkoisesti uusia asioita, miten voi lapsen kehitystä tukea. Vaikka kyllähän tuo esikoinenkin ihan hyvin on kehittynyt ilman asiantuntijan ohjausta...

Joku muisteli millä viikoilla meidän lapset syntyi. Rv 25+3 ja nyt vastaisivat siis 35+4 viikkoisia sikiöitä. Hyvinhän meillä on mennyt. Mutta kaikkea en ole täällä kirjoitellut :snotty: Melkoisen valikoivasti ja yleensä vain niistä positiivisista asioista. On se melkoinen tie, kun kotimatka käy keskolan kautta... Mutta jos lapsukaiset tähän tahtiin jatkavat, eikä pahoja infektioita tule, niin laskettu on ihan mahdollinen kotiutumisaika (koputtaa puuta ja lujaa)
 
Tuli muuten mieleen, kun täälläkin on noiden kipujen kanssa painivia. mulla on nukkuminen tosi vaikeaa noiden lonkka ym. kipujen kanssa (oli jo esikon kanssa) niin sohvan selkänoja/istuintyyny on ainut joka edes vähän auttaa. On sen verran napakka ja tarpeeksi iso.
Esikoisen kohdalla meni lonkat niin pahaksi, että loppu ajasta mies käänsi tai sitten piti käsin kääntää kylkeä kun sai tuen sängynpäädystä.

Mutta juu, nyt nukkumatin metsästykseen... Jos se tulis vaikka ennen aamua.

Huomenna olis polttopuu hommia vielä, niin uni auttais huomattavasti jaksamisessa ;)
 
huomenta!

Hipkukka, olenkin ajatellut että kyllä se varmaan melkoisen rankkaa on jännityksineen ja kaikkine pelkoineen ja matkoineen.. Yritähän jaksaa ja toivottavasti kaikki palkitaan ja saat lapsoset kotiin kun sen aika on!! :hug:

Nyt sais jo alkaa eniestä kuulumaan, ihanko sil ei tosiaan muuta ois ku ilmotella kaks+:lle vauvauutisia :LOL: Mut ku tietää että sillä kone on mukana niin odottaa odottaa :)

täällä ei yhtään niin tönkkö olo ku eilen aamusta, ihme miten tää olo tällei vaihtelee..
Odotan kyllä tosi kovasti tiistain poliaikaa jospa sitä kuulis missä jamassa tuo alapää on, onko tapahtunut lisää kypsymistä/avautumista tms...

Nyt esikon viekkusiin sohvalle, palataan taas :wave:

-s-a-j
 
Jännä kuulla sitten kun kuulee mitä Enien kaksosille kuuluu =)
Tää aikaisin herääminen kyllä ottaa päähän vaikka en koskaan pitkään nukukkaan.Tänään jo klo4 asti hereillä..no kun toiset nukkuu vintissä niin saapa tehdä kotiaskareita kaikessa rauhassa ;) ..tää netissä roikkuminen kai lasketaan samaa..? :LOL:
Lapsig meille tää neljäs on ihan ehdottomasti viimeinen,sen kolmannen jo piti olla :whistle: Aikanaan päätin et lapset on tultava ennen kun oon 30v mutta nyt jo tuli 31 täyteen...tosin kun on keskenmenoja takana niin eihän ne suunnitelmat aina osu yksiin..
Miehen juomisesta meillä ei tarvitse huolehtia siitä kun alkoholi kuuluu hyvin hyvin pienenä osana meidän elämään.Mies saattaa joskus yhden tai kaksi lonkeroa ottaa saunan jälkeen,jouluaikaan alkon glögiä mutten muista koska edes olisin nähnyt miehen oikein kännissä..?

Ensi tiistaina olisi viimeinen lääkärineuvola ja vähän pistää mietityttämään kun vauva on poikittain niin miten sinne ä-polille ehtii sitten ultraan kun on joulupyhät ym edessä.. :/
tiistaina kuitenkin jo 36+2.

Synnytys alkanut tosissaan hirvittämään...muistuu kuopuksen reilun 2v takainen synnytys elävästi mieleen..argh! jos nyt tän kerran vielä selviäisi sekoamatta kipuun? sain viimeksi ensimmäisen kerran kevytspinaalipuudutuksen ja olo oli ihan taivaissa kun kivut loppu siihen MUTTA ponnistusvaiheessa tulivatkin tuhatkertaisena takaisin..esikoisella ponnistusvaihe helpotti mut seuraavilla kerroilla ponnistusvaihe ollut se pahin |O

alice in w 36 *poks*
 
Täällä todella huonosti nukuttu yö takana :| Nukahdin vihdoin kahdelta ja sen jälkeen tunnin välein herätys vessaan |O Kahdeksalta koira vinkui jo hädissään ulos, tottunut käymään miehen kanssa aikaisemmin ulkona, mutta nyt mies oli eilisten pikkujoulujen jälkeen siinä kunnossa ettei ollut vielä herännyt.

Meillä on sovittu niin, että nämä eiliset pikkujoulut oli miehelle nyt vähään aikaan tilaisuus ottaa enemmän. Pari saunakaljaa voi hyvin ottaa, mutta siihen saa jäädä niin kauan että Lilliputti syntyy.

Hipkukka kiitos kun vastasit ajomatka-kysymykseen =) Kovasti (tässä vaiheessa) tekisi mieli sitten lähteä, mutta pitänee katsoa se tilanne sitten uudestaan.

Lumi ja Lilliputti 36+6
 
Meillä on tulossa viimeiset vauvat. Vähän on haikea olo, mutta onneksi nyt tulee tupla ilo ja tupla työ. :D

Eilen istuskelin keinutuolissa ja jotakin lorahteli housuun. Ihan oli kaikki housut märkinä. Enkä osannut sanoa mitä se oli. Illalla vielä taisi kerran tulla vähän ja yöllä aivastin niin oli taas housut ihan märät. Taidan vaan pissata housuun. :eek: Kuopuksesta oli samankaltaisia juttuja ja silloin ne olikin lapsivettä. Miten tuo on niin vaikeaa.....

Zaara ja Ruikku&Pontus 36+1
 
Lapsig meillä kuudes ja miehelle ensimmäinen ja puhetta ollut jos yksi vielä ja sitten riittää.
Miehen juomisesta meillä mies ottaa todella harvoin yö työnsä takia ja jos sattuu nyt muutaman saunasidukan ottamaan ja lähtö tulis niin taksi otettaisiin.

Olipa ihan saada nukkua muutaman tunnin yöunet ku olen 4 yötä valvonut.

Millasia sf mittoja teillä ollut rv35?nyt tai aiemmissa raskauksissa.
Mullahan toi oli tosiaa 35+1 37cm ja edellisellä viikolla 34+0 35cm.
Ajattelin kyllä vaatia sinne ultraan et nähdään miten iso poika masussa nyt jo on.Mulla edelliset lapset olleet 3kilon-3,5kilon välissä ja täys aikasena ovat syntyneet.Ja sokeriarvoissa ei vikaa eikä lapsivettä ole normaalia runsaammin.
Turvotuksesta kärsi jaloissa aina viikon ja sitten juoksen ripulilla muutaman päivän ja puf turvotus katoaa ja palaa taas viikon päästä uudelleen.nykin eilen illalla oli tullut painoa 2,1kg perjantain painoon lisää.mutta ihan on jalkoihin nesteet pakkaantunu.verenpaineet ihan ok.
ei tää oo helppoa :D . mutta onneksi loppu häämöttää vaikka olisin valmis lähtee nyt just heti synnyttämään et oma olotila helpottuisi.
mitenköhän miehet suoriutuis näistä kaikista vaivoista ja kivuista?

Mukavaa sunnuntaita kaikille ja enien uutisia täälläkin jatkuvasti käyn kurkkimassa et joko..

Velmuliina ja juniori 35+3
 

Yhteistyössä