***TAMMIVAUVAT*** Heinäkuussa

Heippa vaan kaikille! :wave:

Vieläkö mahtuu mukaan? =)
Toista lasta odotellaan meidän perheeseen, esikoinen täytti tänään 3 vee :heart:
Laskettu aika on 15.1 eli viikkoja taitaa nyt olla 14+5, synnytyssairaalana OYS.
Ihan ongelmitta ei tämä toinen raskaus ole edennyt, vähä ihmeissään olen ollut kun ensimmäinen meni suht ok.
Np-ultrassa käytiin viiko sitten ja siellä kaikki ok, saman päivän iltayöstä töissä ollessa alko verta vuotamaan aika reippaasti, päivystyspolilla se onneksi sitten loppui ja vauvalla kaikki ok. :whistle: Mutta kyllä säikäytti!! Seuraavana päivänä mulla olikin neuvolalääkäriaika varattuna, siellä vielä tarkistettiin tilanne ja käskettiin huilailla muutama päivä. Pari päivää meniki ihan ok, sunnuntaina alko sitten supistelemaan :( nää pari päivää oon taas makoillu kotona (tai yrittäny..), huomenna lääkäriin taas ja tilanteen tarkastus. Luulenpa että lisää saikkua luvassa, supistuksia tulee nimittäin aika vähästä rasituksesta. :ashamed:
Oksentelu sentään on jo loppunu, tavallinen kuvotusolo vaan koko ajan.
Rytmihäiriöitä on vissiin muillaki? Mulla on kans vieläki ajoittain, enemmän oli sillon kun oksentelin enemmän. Tympeän tuntuista kyllä... :|

Mutta nyt nukkumaan, katsotaanpa huomenna uudelleen.
 
Tämä mamma on ollut niin väsynyt ja muka kiireinen, ettei ole joutanut lukemaan teidän juttujanne. Mutta! Nyt vihdoin ja viimein sain luettua ja sitten ku muistas vielä mitä pitäs kirjotella..

Sikainfluenssasta on puhuttu paljon.. Minua se ei pelota juuri lainkaan, tulee jos on tullakseen. En jaksa stressata kyseisestä aiheesta yhtään. Ei se tänne peräkylään tule, ainakin toivon niin...

Tarvikkeista Ei olla hommattu vielä mitään, mutta oma äitini osti tulokkaalle ihanan ruskean pipon, jossa apinan kuva (näyttää siltä, että apinalla olisi kuulokkeet päässä ja sehän huvitti, kun mies on ammatiltaan dj :D ) IHANA! Tuossa se on kihlajaislahjaksi saadun skumppapullon päällä odottamassa tammikuuta! :D

Omaa napaa Olo on ollut ihan hyvä, paitsi stressiä on ollut ihan liian paljon, koska eräs tauti on puhjennut pari-kolme kertaa eikä todellakaan ole kovin mukava, jos lääkeitä joutuu syömään koko ajan :'(
Muuten olen voinut hyvin, väsymystä ja ruokahaluttomuutta lukuunottamatta...
Miehen kanssa ollaan jouduttu melkein joka asiasta tappelemaan, koska mies on melkein koko ajan töissä ja minä olen mustasukkainen, koska pelkään mieheni pettävän minua.. En voi itselleni mitään, että olen niin epäluuloinen.. :/
Ja tahtoisin viettää aikaa hänen kanssaa mahdollisimman paljon, koska todella rakastan häntä. En ole koskaan rakastanut ketään näin paljoa kun häntä nyt
:heart: :heart:

Tänään poksuu (23.7, mieheni ja minun puolivuotispäivänä) 14+0 :heart:
 
Vieraita odotellessa tulin poksumaan eli tänään 13+0,en mä tiiä tekeekö tää kolmas odotus ja ku viel tärppäs suht nopeesti ni sen et tuntuu et nää viikot menee ihan hujaukses =) vai pitääkö noi kaks aiempaa niin kovas liikkees ettei ehi miettimään.

Uusille tervetuloa :wave:
 
Katti83 Mahtuu tietysti mukaan, tervetuloa.

(.) KYS käynti käyty. Kyllä ne tutkikin huolella taas. Diabetes polilla "aktiivista aikaa" 1h ja äitipolilla meni "aktiivista aikaa" 2h. Odottelua ei ollut kun varmaan 5min yhteensä, kun pääsin diabetespolillekin puol tuntia etuajassa.

Mutta, diabetespolilta annettiinkin sitten oletetusti insuliinit käyttöön. Pitkä vaikutteinen ja sitten lyhyt vaikutteinen. Just tuossa söin sitten tälle päivää aamun jälkeen ekaa kertaa ja otin ekan pistoksen, jännä nähdä mikä on arvo sitten 1h ateriasta.

Äitipolilla tosiaan ultras reilun tunnin ja loppu aika meni kätilön kanssa jutellessa.
Alapää kipuihin ei löytynyt mitään selitystä, harmi.
Mutta, nää pikku vauhti hirmut siellä masussa kovasti temmelsivät ja viuhtoivat.
Toinen oli pääalaspäin edelleen ja toinen pääylöspäin. Sukupuolenkin näkin toisesta selvästi, toinen oli vähän hankalasti päin, niin ei uskaltanut toista 100% varmaksi sanoa.
En vielä tänne kirjoita että kumpiako olivat kun mies ei halua tietää etukäteen sukupuolta, mutta sitten laitan ne tännekin jos hän haluaa ne tietääkin. Hän siis käy välillä täällä lueskelemassa kans niin hoksais tuolta etusivulta heti sen :LOL:

Vauvoilla oli kaikki ok, ja vaikka varsinainen rakenneultra tehdän sitten seuraavalla käynnillä kolmen viikon päästä niin nyt jo katsoi aivot, sydämmet jne...ja terveiltä vaikuttavat niiltäkin osin.
Oli kyllä kiva nähdä 4D kuvana kun olivat jo niin "ihmisen" näköisiä. Jännältä tuntuu kun näki minkä näköisiä pikkuisia siellä oikein on. Netissä nimittäin näin kuvan 4D kuvasta ja sitten olikohan se 1kk ikäinen vauva niin ihan täysin samat kasvon piirteet oli jo siinä ultra kuvassa.

Yks yllätys mikä tuli niin mansikat nostaa verensokeria kovasti eikä niitä saa litra tolkulla syödä kerralla :ashamed:
Diabetespolilla oli vähän änkyrä naislääkäri tälläkertaa, mutta äitipolilla taasen paljon mukavampi naislääkäri kun viimeks ollut mieslääkäri joka oli niin sukkela ettei oikein itsekään pysynyt perässä.

Supisteluista oli että pitää ottaa iisimmin ja jos jatkuvat niin ei ole asiaa loman päätteeks töihin vaan sitten saikkua jatkamaan.

Ai niin, ihan vastasivat viikkoja toinen oli 20g painavampi kuin toinen arviossa.

Siinäpä äkkiseltään kuulumisia romaanin muodossa.

Enie + Nörtti ja Hissu 17+3
 
Terveisiä kesälomareissulta Sveitsin suunnilta! Pari päivää tässä ehtii lepäillä kotona, kunnes otetaan suunta mökille ja tiedossa taas nettipimentoa.

Koska olen pudonnut kärryiltä palstan tapahtumista niin tulin vaan kertomaan, että hengissä ollaan :) vaikkakin tuliaisena lomalta on ilmeisesti aurinkoihottuma tai jokin muu allerginen reaktio :/ Kädet, rinta, vatsa ja reidet ovat pienenpienen punaisen näppylän peitossa ja kutina on mahtavaa... No, mistään vakavasta ei liene kyse, niin ainakin neuvolantäti puhelimessa vakuutteli. Epänormaalia tämä vaan on minulle, kun yleensä ei ole iho-ongelmia (muualla kuin kasvoissa).

Onko muilla hampaidenpesuongelmia? Mulla ei ole mitään muita pahoinvointeja ollut enää aikoihin, mutta hampaiden pesu on melkein mahdotonta tällä hetkellä :x Toivottavasti ei tule kovasti reikiä. Muuten menee kyllä oikein hyvin, ja potkuja odotellaan jo innolla :heart:

Enie, päivittäisitkö minulle iäksi 28 v.? Viime viikolla kun tuli taas vuosi täyteen. Kiitoksia :flower:

valf & semppu 16+6
 
Hip hei! Loma alko..
VALF: Koita purskutella kolme kertaa päivässä ainakin joko SB12 tai ObalB, ei tuu niin helposti reikiä, aina ruuan jälkeen.. Vaikka käyttäisit vuoronperään molempia.. =)
:p , yrittää kynnellä raapia plakkia pois hampaiden pinnoilta! Mulla ei ikinä ollut reikiä ja kuinka ollakkaan iskä löysi kolme kun menin sinne vihlonnan vuoksi. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia pesun kanssa. Oon meinaan yhdeltä ammatiltani hammashoitaja! Kannattaa käyttää noita aineita voin kertoa!! =) =) :attn:
tammikuun4 ja meloja 16+4
 
tammikuun4 Minä taasen käytän listerineä 1krt / pv joka on minusta hyvä ja sitä hammaslääkäristä aikoinaan antoivat matkaan. Elokussa oliskin vuositarkistus. Ihanaa kun minä käyn aina yksityisellä niin huolehtivat ja soittelevat että tulee tarkistukset tehtyä.
Olishan se nyt saanut kunnaliseenkin kun on raskaana mutta en halunnut.
 
Täällä vietetty viimeistä lomaviikkoa lähes kokonaan sisätiloissa kuumeisen kuopuksen kanssa. Tänään käytin reppanaa jo lääkärissä kun ei meinaa kuume hellittää, maanantaina jo nousi ja päivittäin ollut useamman kerran 39- 40°. Pienen miehen vauhti alkaa hiipumaan kun kuume lähenee 39, 38:ssa riittää vielä hyvin vauhtia. Nielun peitteistä otettiin viljely ja niitä tuloksia odotellaan ja toivotaan, että tulisivat jo huomenna. Muuten ei mitään löytynyt. :attn:

Oma olo on nyt aika hyvä, ajoittain olen jo äitiyshousuja käyttänyt, mutta pääsääntöisesti tavishousut vielä menee jalkaan. Tiedä sitten onko tuohon vatsan kasvuun herkuttelulla suurempi osuus kuin vauvan kasvamisella...Laivalta tuli tuotua karkkia ihan kiitettävästi ja niitä on tullut naposteltua. Herkuista täällä olikin aiemmin puhetta eli täällä ne maistuvat edelleen joskin maistuivat myös ennen raskautta. Tosin nyt olen huomannut, että herkemmin tulee huono olo herkuista. Jospa tässä saisi itseään niskasta kiinni ja aloittaisi elokuun alussa herkuttoman kauden :whistle:

Mitenkäs muuten tuo äitiyspäiväraha meneekään kun jos ä-loma alkaa -09 vuoden puolella niin määräytyykö äippäraha sitten vuoden -07 tulojen mukaan? Mutta jos työsopimus on voimassa joulukuun loppuun ja työnantaja maksaa sinne asti palkkaa eli Kelan maksut alkaisi pyöriä vasta 1.1.10 niin määräytyykö sitten vuoden -08 tulojen mukaan? Näiden juttujen kanssa olen joka kerta ihan solmussa.

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille! =)
 
Amalia80 Eikös nuo äippärahan määräytymisvuodet riipu siitä, milloin tukea haetaan... ja milloin sitten päätös tulee. Eli kun haemma äippärähoja tänävuonna, ne määräytyy vuoden -07 tulojen mukaan. Niin ja meillä ainaski työnantaja ottaa kelalta omansa pois, kun maksavat mulle äippäloman alusta palkkaa sen 3 kk. Mutta onko jollain varmempaa tietoa?

(.) Ei mitään uutta auringon alla.... vauveli myllertää mahassa ja minulla rytmihäiriöt vain jatkuu. Töitä vielä viikko ja sitte kesäloma koittaa. Onhan tässä sitten oltukki jo 4 viikkoa töissä vanhempainloman jälkeen. Aiheuttaa muuten töissä hilpeyttä tämä mun "lomailu". Viiden viikon kesäloman jälkeen ollaan sitten korkeintaan kolme kuukautta töissä ja taas äippälomalle :D
 
Kun olet työssä, päivärahasi määräytyy yleensä verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella, ei siis tämänhetkisten työtulojen mukaan.

Esimerkiksi 31.12.2008 alkava päiväraha lasketaan vuoden 2006 vahvistetun verotuksen mukaan. 1.1.2009 alkava päiväraha taas vuoden 2007 vahvistetun verotuksen mukaan.

Eli tämän mukaan määräytyy sen mukaan, milloin päiväraha alkaa, ei sen, milloin haetaan. (kelan sivuilta tämä) :)
 
Katti - tervetuloa porukkaan!

tammikuun4 Oz baby on Turussa ja nettisivujen mukaan Jyväskylässä on toinen liike. Ihan asialliset alet -50% ja -70%. Koot toki jo hajakokoja, mutta olin kyllä tyytyväinen omiin löytöihini. Mukavaa lomaa!

Imppuli - soma vauvamaha!

Lili 15+4
 
tica - siitä ei mitään sanottu, mutta kun työnantajalle maksetaan sitten tavallaan sitä "äitiyspäivärahaa", niin maksu kai alkaisi jokatapauksessa siitä, kun äitiyslomalle jää, vaikkei itse saisikaan ensimmäisiä 3kk. Mutta tämä siis on vain omia oletuksiani.
 
Työnantaja ja äitiyspäiväraha Jos työnantaja maksaa palkkaa äippäloman ajalta hakee työnantaja siltä ajalta itselleen kelalta sen korvauksen. Muutoinhan sitä saisi tuplat jos saisi työnantajalta ja kelalta.
 

Yhteistyössä