***TAMMIVAUVAT*** Heinäkuussa

Vielä yksi juttu tuli mieleen.

Haluaisin aloitella keskustelua sikainfluenssasta.

Miten olette suhtautuneet uutisiin tulevasta pandemiasta?

Itse olen realisti, en ala hysteeriseksi, mutta kyllä se silti mietityttää. Esim. juuri raskaana olevat ja vastasyntyneet kuuluvat riskiryhmään.

Tämä ensimmäinen aaltohan, joka tullee elokuussa, on lievempi, mutta siihenkin rokotetaan mm. raskaana olevat juuri kehitellyllä rokotteella, josta ei ole kovinkaan paljoa tutkimustuloksia..

Toinen aalto, joka tullee vuodenvaihteessa, on sitten vakavampi juttu. Sehän on juuri sitä aikaa, jolloin meidän pikkuiset syntyy...

Tämän lisäksi meidän tyttärellä esim. on infektioastma, jonka vuoksi olemme joutuneet osastolle parikin kertaa... :(

Vakavaksi vetää, vaikka kovinkin "jalat maassa" -tavalla yritän tähän suhtautua...

Niin, ja korjatkaa ihmeessä, jos tekstini sisälsi jotain asiavirheitä. En todellakaan ole infektio- tai pandemia-asiantuntija! :)


Olga Amelie
 
Sikainfluenssasta olen hiukan huolissani. Tai oikeastaan ihan reippaasti huolissani, mutta en minäkään ala hysteeriseksi. Meillä on vakava sairaus perheessä, jossa tavallinenkin influenssa voi olla hyvin vaarallinen.
Olen ymmärtänyt, että ensimmäisen aallon piti tulla, kun koulut alkaa, mutta se saattaa tulla jo aikasemmiin.
Sitä toista aaltoa en viitsi miettiäkkään enkä rokotustakaan. Mikähän sairaus joillekkin niille lapsille tuli joiden äidit saivat odotusaikana poliorokotteen, sen sokeripalan. On tuollaisesta joku hämärä muistikuva.
 
Hih! Tänään ensimmäinen raskaudesta tietämätön puolituttu (joogaopettaja) huomasi että mulla on vauvamasu :D Eli en vain itse kuvittele sen näkyvän vaan kyllä sen muutkin huomaa :heart:

Ja huomenna olis taas neuvola, kerron sitten oman navan uutisia lisää.

Sikaflunssasta Olen itsekkin miettinyt asiaa jo moneen kertaan, mutta ei vielä jaksa hysteeriseksi ruveta. Oon kaupassa töissä ja paljon ihmisten kanssa siis tekemisissä :x Panikoidaan sit myöhemmin....


Tanjuska77 ja Hermanni 15 *POKS*
 
sikaflunssa En ole pahemmin miettinyt asiaa. Töissä on annettu jotain ohjeistusta lähinnä käsihygienin yms suhteen,koska asiakkaita käy paljon päivän aikana. Tyyliin koko ajan pitää olla käsiä pesemässä.

Täällä alkaa masu näkyy jo ihan selvästi. Ei enää omat pöksyt mee jalkaan eikä työhousutkaan. Onneksi olin jo aiemmin varautunut ja shoppaillut huuto.netistä parit mammafarkut. :)

millis ja lupu 15+2
 
elämänperhonen: Sun synnytys kuulostaa ihan mun synnytykseltä. =) Ja pelotkin saman suuntaisia. Lähinnä se, että imukuppi tulee kuvaan mukaan ja sitten se synnytyksen jälkeinen elämä. Mä en viikkoon pystynyt istumaan ollenkaan ja lapsen hoitokin oli tosi vaikeaa. :/ Pukamat on siis todellakin ihan perseestä.. :LOL: Pakko vaan uskoa ja toivoa, että toinen synnytys on helpompi.

Nyt kun ei oo moneen viikkoon neuvolaa tai ultraa odotettavissa niin aika menee hitaasti. Miehen lomaankin on vielä 3vko.

Siirryn vaakatasoon ja toivon, että tämä yö ei ois yhtä levoton ku edellinen. |O

Rhea ja Möhkö 13+2
 
Moi!

Mullakin esikoisen synnytyksessä jouduttiin imukuppia käyttämään.
Seuraavan raskauden aikana en osannut pelätä, mutta kun piti ruveta ponnistamaan iski pieni paniikki :ashamed:
Onneksi meni kuitenkin kaikki hyvin ja ponnistusvaihekin oli tosi paljon lyhyempi kun ensimmäisen kohdalla. Kolmas meni sitten vieläkin paremmin. Vaikkakin taas pelko iski, varsinkin kun vauvan sydänäänet "heikkeni" niin kun ensimmäisellä kerralla.
Tän sekavan tekstin oli sitten tarkoitus vaan helpottaa pelkoa ja lisätä uskoa että nyt synnytys olisi helpompi :D

Onko täällä muuten ketään jolla olis vauvalle "sattunut" jotain synnytyksen aikana?
Tai vauva saanut vähän niitä "pisteitä"?
Mulla kun esikoinen ei hengittänyt kun syntyi. Ja sai pisteitä 4/6/8..
On ns. erityislapsi, ja käy puhe- ja toimintaterapiassa.
Johtuu siis todennäköisesti synnytyksestä.

Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille!
Tiukun äiti ja masumatkaaja rv.14+4
 
Kotona viimein! Jonkulainen levoton eka yö takana, tyttö heräsi 4.30 ja tässä sitä sit kuppaillaan pahoinvoinnin säestämänä ja odotetaan et uni tulis.....
Päivällä viimein sit se ultra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jihuu :)

Jetlagged MM ja Itikka 13+5
 
Zuh Eihän tuo nexium ensimmäinen lääke ole mistä on kahtalaista tietoa eri paikoissa että saako ottaa vai ei. Varmaan joka lääkeestä taitaa olla se eriävä mielipide jossain. Silläpä luotan siihen mitä minulle sanotaan lääkärin taholta ja toimin sen mukaan sitten.

Sikainfluensta Minun täytyy tunnustaa, että minä pidän sitä ihan liiallisena hysterian lietsomisena koko juttua. Ei huoleta yhtään, en osaa koskaan tälläisiin lähteä "pelko" asenteella.
Se tulee jos on tullakseen pelkäsi tai ei.
Tuossa just ihmettelinkin kun täällä ainakin kuulemma koululaiset rokotetaan tuota vastaan heti kun koulut alkaa elokussa. Ei siinä mitään että rokotetaan, mutta saadaan aikaiseksi lapsissa pelkoa tuota asiaa kohtaan ihan suotta.
Mistään alloista en ole kuullutkaan :eek: Tosin ohitan kyllä melko huolella kaikki nämä uutiset jos mahdollista.

(.) Pitää näköjään aamupalaa sitten siirtää, ei muuten saa tuota aamusokeria kohdalleen vaikka miten aikaisin iltapalan söis. :(
Pitää sitä sitten huomen aamulla testata, ja jos ei sekään tuo tulosta niin sitten varmana soitella sinne KYS:n suuntaan että mitäs nyt tehdään oikein.

Huomenna olis neuvola...,tai pitää tarkistaa että se on tosiaan huomenna eikä tänään.
Eilinen päivä menikin mulla pokeri sivustolla kokonaan niin jäi dobblerikin toimettomaksi kun ei "ennättänyt" sydänääniä kuuntelemaan pikkuisilta :whistle:

Enie + Nörtti ja Hissu 16+0 POKS!
 
Sikainfluenssasta meen aika samoilla linjoilla ku eniekin,eli tulee jos on tullakseen eikä sille sit mitään voi,noihi rokotteisiin en usko ollenkaan,voihan se olla et se jonkun aallon ajan antaa suojaa,mut ku tulee seuraava ni rokote onki jo tehoton ku on ehtiny muuttaa muotoaan.

Onko muilla levottomia jalkoja?mä ku kärsin niistä melkeinpä kerta viikkoon,inhottaa ku pääsee sänkyyn ni sit se alkaa :kieh: onnex on magnesium tabletit keksitty,et saa ees vähä nukuttua.On mulla ollu aiemminki,mut en kyl muista et ois alkanu näin aikasee :/

piiuli ja toukka 11+5
 
Zuh
Pinkgreen: Saatetaan häntä koipien välissä palailla palstalle näitten puheiden jälkeen :p Mutta eiköhän sieltä hengissä ja kahtena kappaleena pois selvitä! Ja olen minäkin vähän ajatellut ähkiä, kheh!

tippaiita: Kiitos vinkistä. Nyt vain odottelen neuvolalääkäriä ja kysyn hänen mielipidettään asiaan. Joku tabletti ois hyvä löytyä, ehkä käytän Nexiumia ennen sitä, ei se ainakaan vaaralliseksi ole osoittautunut.

Sikainfluenssasta: Ei panikoita, paitsi että meidän firmassa on vaan 2 työntekijää eli poissa on aika vaikea olla. Kuinkahan moni oikeasti voi mennä sen suosituksen mukaan että heti kun tulee flunssan oireita niin pois töistä? Uusia, juuri kehitettyjä rokotteita en kyllä mielelläni mene raskaana ottamaan, ei niitä ole voitu kovin hyvin vielä testata. Jos tauti tulee niin tulee, sitten maataan taas sängyssä, kuten aiemmatkin viikot ;) Uudesta aallosta en ollut kuullutkaan.. Mutta mehän jo möllötetään joulukuu kotona, ehkäpä säästytään?

Zuh & Naatti 11+4
 
Sikainfulenssasta: Mä kyllä jokseenkin pelkään sitä nyt varsinkin kun kuulun riskiryhmään...raskaana ja ylipainoinen. Plaah. Mutta se on kyllä totta että sitä lietsotaan ihan liikaa mediassa.

Äitiyspakkauksesta: Me otetaan pakkaus kans, se on paljon kattavampi kun se raha mitä siitä sais. Vaikka oonki hankkinu paljon jo vaavin vaatteita kirppiksiltä, niin kyl mä silti sen pakkauksen tahon. Se makuupussi on tän vuoden pakkauksessa ihana.

ON: Eilen tuli käytyä sokerirasituksessa. Tänään tulee tulokset. Olo oli vaan niin järkky testin jälkeen ja oma verensokeri mittari näytti kaikki arvot liian suuriks, joten eiköhän se diabetes taas mulla oo. Nooooo, tuleepahan väkisinki sit syötyy oikein. Eikä painoa pääse taaskaan kertymään kun max 10kg.

Pinguli+Napero 14+3
 
Zuh
Tämmöistä tietoa löysin:

19. Kenelle influenssa on vakava tauti?
Influenssa osoittautui kolmen aikaisemman pandemian aikana vakavaksi taudiksi raskaana oleville. Uuden A(H1N1)v -influenssan vakavuudesta raskaana oleville on rajallisesti tietoa. Raskaana olevien lisäksi influenssa voi olla vakava tauti seuraaville henkilöryhmille:


3-64-vuotiaat lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat. Lääketieteelliseen riskiryhmään kuuluvat mm. henkilöt, joilla on krooninen sydänsairaus, keuhkosairaus tai diabetes, krooninen maksasairaus tai munuaisten vajaatoiminta, heikentynyt vastustuskyky taudin tai sen hoidon seurauksena, kortisonikorvaushoito tai immuunivajavuus, sekä pitkäkestoista salisylaattihoitoa saavat lapset ja nuoret (Reyen oireyhtymän riski).
Perusterveet 6-35 kuukauden ikäiset lapset (voi vaatia sairaalahoitoa).
65 vuotta täyttäneet (osalla saattaa olla suojaavia vasta-aineita).


20. Voiko raskaana olevia hoitaa edellä mainituilla viruslääkkeillä?
Yhdysvaltojen ja Euroopan lääkelaitokset ovat hyväksyneet influenssan hoidossa käytettyjen viruslääkkeiden käytön raskauden aikana. Jos raskaana oleva sairastuu influenssaan, hänelle tulee aloittaa lääkehoito mahdollisimman pian oireiden alusta.

 
niin ja piti viel sanoo, et mulla ei vielkään kuulu doplerilla sydänäänet. Ihan pieneks toviks sain kuulumaan mut ne katos ja sen jälkeen en oo kuullu enää. Vaik vaihdoin patterin ja muuta. Ärsyttävää ja ahdistavaa. Kokoajan saa pelätä et siel ei olla enää hengis :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinguli:
niin ja piti viel sanoo, et mulla ei vielkään kuulu doplerilla sydänäänet. Ihan pieneks toviks sain kuulumaan mut ne katos ja sen jälkeen en oo kuullu enää. Vaik vaihdoin patterin ja muuta. Ärsyttävää ja ahdistavaa. Kokoajan saa pelätä et siel ei olla enää hengis :/
Älä ole huolissaan jos sait toviksi kuuluviin äänet.
Nämä minunkin piilottelijat osaa välillä mennä niin ettei ääniä kuule
mutta kun sinnikkäästi odottaa vaan siinä kohden missä pitäis kuulua niin
jonkun ajan päästä pyörähtää varmasti ainakin hetkeksi taas "kuultavaksi".
Minulla on melkein joka kerta niin että Nörtti kuulu heti kun vaan dobblerin laittaa mahanpäälle oikealle puolelle hänen kohdalleen, mutta Hissua kun alkaa vasemmalta puolelta kuunnella hänen kohdaltaan niin saa välillä odotella tosissaan että malttaa olla kuultavana.
Sitten sekin on aivan normaalia, että just kun saat kuuluviin niin sitten potkaisee ja lähtee taas pois kuuluvilta.
Minä kyllä käytän sitä geeliäkin tooooosi paljon, tosin nyt jo vähemmän kuin alussa koska ilmeisesti ovat jo kasvaneet taas sen verta että vähemmälläkin geeli määrällä kuuluu.
 
Possuflunssa: Mä oon kyl tota epidemiaa ajatellut, mutta en vielä ainakaan ole siitä hysteerinen. Olen myös myymälässä töissä, joten ajattelin lisätä kassalla olevan käsidesin käyttöä varmuudeksi. Kaipa ne neuvolassa sitten antavat rokotteen jos tarvis on. :)


Pinguli: Mullakin vaihtelee äänien kuuluvuus. Yhdessä hetkessä jumpsuttaa hullun lailla ja heti perään ääni saattaa kadota :heart:

Pinkg ja tilleri 15+1
 
Huiii, tanaan ois sitten se np ultra iltapaivalla, vahan jannittaa, mutta toivottavasti kaikki on hyvin.

Sikainfluenssa ei aiheuta paniikkia, mutta kylla se tavallista kausi-influenssaa enemman jannittaa, just nuoremman kohdeyleisonsa takia. Ma sain jo toista tamiflutakin, toivottavasti ei tule tarpeeseen. Taallahan on jo muutama "perusterve" ihminen siihen kuollutkin, eilenkin uutisissa mainittiin viimeisimpina 6-vuotias tytto ja n.kuuskymmppinen terkkarilaakari. Mutta eipa siina paljon jannittaminen auta, ja kai ne liikennekuolemat viela yleisempia on? :D

Vadelmilla ja Mini 12+4
 
Huomenta!

Possuflunssa: En osaa pelätä, ainahan influenssat on tietyille riskiryhmille vaarallisia. Media on mun mielestä paisutellut tätä asiaa ihan turhaan. Luotan suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään jos kohdalle sattuis osumaan. :)

Synnytyspelkoa ei oikeastaan ole, vaikka esikoisen jälkeen olin varma etten uskalla enää ikinä siihen rumbaan lähteä. Esikoinen otettiin ulos imukupilla kun sydänäänet alkoi heikkenemään ja kätilö teki sanoisinko suhteellisen rennolla kädellä epparin.. Yli 30 tikkiä, kolme antibiootti-kuuria, yli 3vkoa istumattomuutta ja 4h välein särkylääkkeitä oli lopputulos. Vauvalla onneksi kaikki hyvin, sehän oli se pääasia. :)
Kävin kokemusta läpi pitkään jauhamalla asiasta kaikille mahdollisille kavereille ja sukulaisille. (saman taisi tehdä joku muukin tässä ketjussa) Puhuminen auttoi eikä asia tunnu enää ollenkaan pahalta. Saas nähdä mitä käy sitten kun synnytys on kohdalla uudestaan, tuleeko muistot pintaan ym.

pikkuakka ja Elmeri 12+2
 
Huomentapäivää.

Sikainfluenssasta: tietty asia vähän mietityttää, varsinkin kun kanssa töiden takia oon tosi paljon päivittäin ihmisten kanssa tekemisissä. Tosin lähes kaikki mun asiakkaan kuuluu sydänsairauksien takia riskiryhmään, eli suurella todennäköisyydellä ovat rokotettuja. Mutta mä luotan kyllä kanssa sen verran meidän terveydenhuoltojärjestelmään, että asiat järjestyy kyllä.

Oonko mä ainoa koko porukasta, joka ei oo vielä saanut kuulla vauvn sydänääniä, eikä oo kotidoppleriakaan? Tuntuu vaan siltä, kun niin moni on jo saanut sen jumpsutuksen kuulla..... No huomenna on itellä nt-ultra, eli josko sitten tämä raskautettu tila sais vahvistusta.

Tehään ukon kanssa kovasti kattoremonttia ja tuossa kun katolla olin ja vedin sinne sellasia kattolevyjä, niin tuntu ihan siltä, kun olis hiukan tullu supistuksia. Taitaa olla parempi jättää levyjen roudaaminen ukolle :saint:

Oon kanssa noita sokereita mittaillut ja mulla on aamun paastoarvot ollu nyt kautta linjan 3,2-3,5 luokkaa, ja tunti ateriasta ollut korkeimmillaan 6,4 kun sain kotimittauksien ohjeeksi, että tulee olla alle 7,8. Eilen oli aterian jälkeinen arvo 4,6 eli eipä ne nyt niin korkeita sitte ookkaan.....vaikka nyt sitte raskausdiabeetikko taas oonkin. Esikoisesta oli ihan sama juttu. Ainoastaan siinä rasituksessa todettiin korkea arvo. Vaikka esikoisestakaan ei nuo arvot ollu koholla, niin kokoarvioissa mulle taivasteltiin että "tulee iso sokerivauva".... Millä hemmetillä siitä sokerivauva tulee, jos arvot on normaalit...? Poika painoi 3805g. Olipas iso :p

Tämmöstä :D

Nirppis ja Pampu rv 12+1 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinguli:
niin ja piti viel sanoo, et mulla ei vielkään kuulu doplerilla sydänäänet. Ihan pieneks toviks sain kuulumaan mut ne katos ja sen jälkeen en oo kuullu enää. Vaik vaihdoin patterin ja muuta. Ärsyttävää ja ahdistavaa. Kokoajan saa pelätä et siel ei olla enää hengis :/

Älä murehdi, hankalaa pikkuiselta on ääniä saada kauaa kuulumaan,kun siellä pyörii ja mönkii. Tänään just kävin neuvolassa ja hoitaja kertoi että kun se pitäis saada just sikiön lapaluiden väliin että kuuluu hyvin; heh, siinäpä tosiaan työmaata :LOL:
Joskus on kuulemma niillä neuvolan vehkeilläkin hankala saada kuulumaan!

Omaa napaa; tänään kuulin ekaa kertaa Hempan sykkeen :heart:
Se oli 135 eli mun poikaa enteilis jos vanhaa kansaa uskotaan :D
Muuten kaikki oli hyvin enkä vieläkään uskoisi olevani raskaana ellen sitä ultrassa olis nähny ja nyt sykkeen kuullu! Niin no... paitsi että painoa tulee ja masu kasvaa. Painoa oli mulle tullu 420g/viikko eli ihan hyvin mennään vielä, vaikka lomalla oonkin ja oon herkutellut paljon :whistle:

Rasvaamisesta ; Mä kävin ostamassa Body Shopin body focus stretch mark improver- rasvaa. Se tehoaa myös jo näkyviin arpiin. Olivat tiputtaneet sen hintaa reippaasti, kun ennen meni kaupan huonosti kun oli niin kallista.
Kaveri pitää BodyShopia niin siltä on hyvä kysellä aina apua kaikkeen :D
Masun lisäksi en muuta kroppaa paljon rasvaile, mitä nyt toki kasvoja ja nykyään kädet on ruvennut kuivamaan mahdottomasti.

Se olis nyt viimeinen loma viikko menossa ja pitäisi ruveta ompelemaan äitiyshousuja että olis jotain mitä laitaa taas töihin jalkaan! Alesta ostin tosi halvalla muutamat tavalliset ohuet farkut ja teen niistä mammahousut :D

Tanjuska77 ja Hermanni 15+1
 
Tänne on tullut taas niin hirveästi tekstiä, etten edes muista mistä kaikesta olette täällä puhuneet.

Painosta ja pi´tuudesta oli ainakin. Mulla pituutta 160cm ja lähtöpaino oli 80kg. Ekassa neuvolassa oli jo 84,9kg, turvotusta oli ihan jäätävän paljon, nyt onneks jo hävinnyt ainakin osa. Onneks ei terkkari puuttunut painoon millään tavalla.

Sikainfluenssa ei pelota. En usko, että on sen vaarallisempi kun muutkaan influenssat.

Puhuitte myös synnytyspeloista, muistaakseni. Esikoinen tulossa niin ei kokemusta synnytyksestä. Mutta ei se ainakaan vielä pelota. Katsotaan kuinka käy sitten lähempänä.

Onkos täällä paljon uusioperheitä, sellaisia joissa jommalle kummalle tulossa vasta ensimmäinen? Me olemme sellanen ja minulle lapsi ensimmäinen. Välillä tuntuu, että mies ei ymmärrä kun pelottaa ja sanoo vaan, etä kyllä se helpottaa. Mulle kuitenkin kaikki on uutta ja keskenmeno takana niin kaikki poikkeava pelottaa. Nyt on taas tullut pahoinvointi takas kuvioihin. Sydänäänet ollaan kuultu monta kertaa mutta silti en oikein vielä uskalla luottaa, että kaikki kunnossa. Perjantaina np- ultra.

Tuli sekava teksti mutta yrittäkään ymmärtää.

Vauva-10 ja Muukalainen 11+4
 
Zuh
Nirppurotta: Ei ole täälläkään vielä sydäntä kuultu, nähty tosin on, onneksi! Jumputuksia odotellessa, huomenna on ultra mutta eikai ne siellä ääniä kuuntele? Onko teillä isokin remontti menossa? Meitä odottelee lomalla vessaremontti ja sitten odotellaan kattomiehiä uusimaan koko hela hoito!

Zuh & Naatti 11+4
 
sikainfluennssasta Olen hiukan huolissani nyt kun oon raskaana. Muuten en olis, pidän ihan liioiteltuna tota kohua. Ja olen myös hiukan huolissani siitä, suljetaanko tytön päiväkoti, eihän tästä mun opiskelusta tuu mitään kun koko ajan on jotain esteitä. |O

Kummeista Ei mitään hajua, tosi vaikea keksiä ketä kummeiksi pyytäisi. :snotty:

Synnytyspelkoa ei oo, menispä aika vaan pian niin pääsis tositoimiin. :D
 

Yhteistyössä