Tammivauvat 2008 (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ~Rosa~
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nopeasti vaan ilmoittelen, että maisemiin on palattu ja teidän miljoonat viestit tältä ajalta jotenkuten kahlattu läpi!! =)

Oli ihana reissu, nukuin kyllä huonosti mutta muuten tosi rentouttava, päästiin miehen kanssa kahdestaan syömään ja ostoksillekin, poika jäi ekaa kertaa hoitoon. Tosi hyvin meni sekin, ei ollut moksiskaan meidän poissaolosta!

Oppi poika sitten viimein eilen kääntymään selältä mahalle, ja nyt sitä tapahtuu jatkuvasti. Työntää mahalla ollessaan käsiä suoraksi muttei jaksa kunnolla vielä. Meillä myös poika seisoo tuettuna, ja tosi hyvin seisookin!

Nyt täytyy mennä laittamaan pyykkiä, viikon ajalta hieman kerääntynyt! Niin ja ruoka-juttuun kommentoin, että me on alotettu jo puuro ja liha, mut tuohan veteli velliäkin jo ennen 4 kk. Enkä oo minäkään katunut että aloitettiin soseet jo siinä vaiheessa (4 kk + 10 pv), mutta kaikki tekee niinkuin haluaa.

Nintsu + pieni mies huomenna 1/2 vuotta

Käytiin eilen muumimaailmassa ja ihmeen hyvin meni reissu. Autossa poika nukkui ja tyttö rupatteli mummon kanssa. Kerran pysähdyttin vain syömään...poikakin söi purkillisen kasvisosetta.=)
Täytyy sanoa,että ensikesänä muumimaailmaan uudestaan,mutta silloin kyllä jäätäv yöksi snne. Tulomatkalla tyttö vaan kiukkusi,kun oli niin väsynyt. Jatkuvaa kiljumista ja itkemistä ja miehellä menikin hermot siinä jo...ei olut nukkunut kuin 30min päikkäreitä. POika oli tohkeissaan kaikesta ihmisvilinästä ja muumeista. Muumitalossa kun kellariin mentiin alkoi jännittämään niin,että itku pääsi..oli aika synkänoloista. tulihan ostettua vähän krääsääkin sieltä.=)

Meiläkin seisoo tuettuna,mutta en anna seistä enne kuin itse oppii. Tosta kun alkaa "liian aikaisin" seisomaan voi tulla länkäsäret. Onhan se muutenkin hurjaa kun joku 6kk ikäinen jo nousee tukea vasten tai kävelee tukea vasten..tiedän muutaman tapauksen,yksi on naapurinpoika. Nuppi kolisee kyllä ahkeraan.

Täytyy mennä katsomaan mitä noi lapset puuhaa..ja kaverin pojan synttäreillekin voisi alkaa valmistautumaan,en tiedä mitä päälle laittais.

Huomenta!

Meillä on tyttö saanu vaippaihottumaa yhtäkkiä! Eilen huomattiin, että oli yön aikana tullut sellaista tosi kipeen näköistä punoitusta ja muutama vähän niinkö sellainen "kellukka". Nytkin sitten paljain pyllyin lattialla leikkii. Eilen oltiin sukujuhlissa, niin ei voinut pitää kuin aamusta ja illasta ilman vaippaa. Tänään ollaan kohta lähdössä raksalle tapetteja mallaileen, niin taas pitää pistäää se hautova vaippa pyllylle, sitten mennään mummolaan, niin siellä pitää taas ottaa oikein urakalla ilmakylpyjä. Varmaan tehnyt tuon vaippaihottuman, kun ollut niin hiostavia ilmoja ja hautoohan se vaippa aina vähän. Tähän asti meillä onkin mennyt ilman ihottumia. Mutta eiköhän me tuokin saada latistettua mummon hommaamilla voiteilla!

Me saatiin eilen illalla miehen kanssa vaikka mitä aikaan! Oltiin tosiaan klo 12-16 siellä sukujuhlissa. Ne oli samalla suvun vanhimpien (kaksoset) 90v syntymäpäiväjuhlat. Ne on niinkö mun appiukon setiä. Iso lauma oli väkeä, tyttö hauskuutti kaikkia:) Hienosti meni. Otti yhdet, n. 45min päikkärit. Naureskeltiin, että nukkui vaunuissa eteisessä eikä ollut moksiskaan, kun salista kuului jos millaisia ääniä; soittoa, laulua, taputuksia... Toista vauvaa hyssyttelivät koko ajan ja ihmettelivät, kun neiti nukahti, kun vaan vietiin vaunuun ja annettiin vaunuun vähän maitoa. Päikkärithän meillä on muutenkin tota n. tunnin luokkaa kerrallaan nykyään, että päikkäreiden pituuskin oli ihan ok... Ehdittiin juuri miehen kanssa syödä:) Muutenkin tyttö viihtyi hyvin.

Ootteko Jumbis ennen käyneet Muumimaailmassa? Onko se muuten kuinka arvokasta lystiä? Täällä mamma jo oottaa innolla, että muutaman vuoden päästä mekin aletaan tehdä kesälomareissuja lasten paikkoihin. Ensin Muumimaailmat ja sitten huvipuistot... Hassua!

Mutta, mepä aletaan pakkaamaan kamat kasaan, syödään vähän porkkanaa ennen lähtööä ja lähdetään sitten ajelemaan raksalle ja toiseen mummolaan (mun kotiin). Kertokaapa muuten vielä te, jotka jo syötte kiinteitä, että millaiset ruokailuajat teillä onkaan päivän mittaan? On kyllä olut ennenkin tästä puhetta, mutta en jaksa laarata keskusteluja taaksepäin...

Meillä on nyt aika pitkälti menneet päivät näin (suunnilleen):
klo 7.30 puuroa (banaani-riisi, maistuu tosi hyvin!)
klo 10 kasvissose (maisteltu porkkanaa ja maissia, peruna ei maistunut vielä)
klo 12.30 hedelmäsose (maisteltu persikkaa ja persikka-passionia -> hyvää!)
klo 16 (annoin välillä kasvissosetta, mutta jostain luin, että ei vielä tarvitsisi kahta "lämmintä ateriaa"???)
klo 18.30 puuroa

Sitten välissä otetaan maitoa. Velliä oon koittanut jättää vähän pois. Kuta kuinkin noin mennään...

Nyt toimimaan!

Rosa ja Piiperöinen

Rosa: Ei oltu ennen käyty muumimaailmassa. Kallista lystiä mun mielestä,mutta mitä sitä ei maksais lasten iloksi..;) Päivälippu oli 19e henkilöltä,alle 3v. pääsee ilmaiseksi. Parkkimaksustakin sai pulittaa 5euroa.

Meidän ruokailu rytmi on suunnilleen tällainen:

klo.6-7 aamuvelli tai puuro (velliä 100ml+maitoa 100ml tai puuroa 1dl ja maitoa 150ml)
klo.11 lihasosetta 1/2 purkkia tai kasvista
klo.11.30 maitoa 150ml
klo.14 hedelmäsosetta 1/2 purkkia
klo.14.30 maitoa 150ml
klo.18.30 iltapuuro 1dl (joskus velliä)
klo.19.00 maitoa 150ml
sitten jo nukutaankin.=)

maitoa annan tarvittaessa myös noiden aikoijen välillä. Joskus ei aina suostu puolipurkkia syömään tai menee velli/puuro huonosti alas. Mutta aikalailla tuollainen meidän rytmi on. Puurona lempparina on nyt se valmis vadelmakaurapuuro. Joskus saattaa ajat siirtyä aikaisemmiksi tai myöhäisemmiksi,ihan vain siitä miten poika nukkuu..

Nyt menen taas...

rosa, meillä sitä ihottumaa tulee, jos syön jotain ärsyttävää, joka ei sovi pojalle. eli oletko ajatellu sellasta vaihtoehtoa? esim, jos syön tulista ruokaa, on taattu, et pojalla on peppu punanen ja näppylöillä.

Op, meillä kiinteiden aloittaminen jotenkin sekoitti poitsun syömisen... ja minulle tuli huoli ettei saa tarpeeksi rintamaitoa, siksi olisin mieluummin odottanut sinne 6kk ennen kuin aloittaa kiinteät. Meillä siis rintamaito riitti todella hyvin eikä tarvetta kiinteille olisi ollut, sitten kun aloitettiin syömään kiinteitä niin poitsu vähensi rintamaidon syömistä. Sitten hänellä ei enää tule painoa samaan tahtiin kuin pelkällä rintamaidolla, itseasiassa moneen viikkoon ei ole tullut lisäpainoa ollenkaan. Kyllähän poitsulla tuota painoa on ollut ihan tarpeeksi (4,5kk oli noin 8800g) että ei haittaa vaikka vähän hidastuu painon nousu, mutta silti tuntuu näin jälkeenpäin, että ei ehkä olisi kannattanut "sorkkia" tuota imettämistä ja olisi tosiaan päässyt helpommalla pidempään. Mutta jos meinaat Op odottaa sinne neuvolaan ja poika on silloin jo 5,5kk niin minusta 5,5kk tai 6kk on melkein ihan sama...

Meidän ruokarytmi on kutakuinkin näin:
klo 9.30-10.30 aamupuuro 0,5dl + hed.sose 0,2dl
klo 14-15 lounas vihannes-liha 0,5dl
klo 20 illallinen vihannes-liha 0,5dl

Tuo on sellainen "perusrytmi" eli joskus vaihtelee ja saatetaan antaa enemmänkin vihannesruokaa ja ei joka päivä anneta kahta kertaa lihaa, vaikka se on vain sen maisteluannoksen verran eli 1tl. Poitsu menee normaalisti nukkumaan noin klo 22 tienoilla ja herää noin klo 9 tienoilla, siinä välissä tietysti imetyksiä ja muita heräämisiä vaihtelevasti.

Meillä oli poitsun kanssa perjantai-iltana sairaalareissu, hengitys rohisee niin pahasti etten tiedä mikä on vikana. Höyrytys sairaalassa ei auttanut ollenkaan. Ei ole kuumetta, mutta hengitys vaan huonon kuuloinen ja yskää näyttää olevan :( Toivottavasti ei olisi mitään astmaa ja olisi vaan jokin normaali virus.

Tähti ja poitsu päivää vaille 6 kk

Ps. Meillä ollaan kyllä todella myöhässä "kehityksen" kanssa kun meillä ei laiteta varpaita suuhun eikä seistä tukea vasten... Poitsu ei halua seisoa ollenkaan, pomppii vaan jos kannattelee ja siitä tykkää paljon =))

kiitti tähti, ku kerroit ton teidän jutun. ei ollu tullu mieleen lainkaan tollanen puoli asiasta. siis, et maidon syönti vähenis niin, et painon kehitys hidastuu. noi soseet kun ei tosiaan ihan kauheesti sitä energiaa sisällä. meillä poika on noin 6 kg, eli ei mikään kovin painava tai suurikokoinen muutenkaan. joten oli ihan hyvä tietää, et tollaikin voi käydä. koska olen just nyt yrittäny jokaisesta kiukkuäänestä tuupata maitoa napaan, jotta se sais vähä enempi tota massaa ja pituutta ittelleen. no nyt pitääkin mennä.

Tähti, ei meilläkään seistä tukea vasten!

Meillä on ruoka-ajat suunnilleen tämmöset:

n. 10-11 (noloo, mutta me oikeesti ollaan nukuttu noin pitkään viime aikoina) aamupala eli puuro ehkä 0,5 dl
n. 14 kasvissose (0,5 dl)
n. 21 puuro 0,5 dl

Eli kolme ateriaa päivässä. Joskus noi klo 14 ruoat jää pois jos poika on silloin nukkumassa, silloin päivän ateria siirtyy n. 17 kieppeille. En oikeen osaa sanoa mitään tarkkoja aikoja enkä määriä, koska ne vaihtelee päivittäin. Nyt on sitäpaitsi tullu vähän takapakkia syömiseen, tuntuu ettei poika huoli enää mitään vaikka alku olikin lupaava. Voi mulla on jo ikävä sitä täysimetystä!! Se oli niin helppoo. Ja poika sai itte määrätä, kuinka paljon söi, nykyään mä joudun sitten miettimään että kuinka paljon poika mahtais huolia.. toki imetän edelleen, mutta kuitenkin. Ja pyllyäkin saa olla koko ajan pesemässä, tuntuu että noi kiinteet on sekottanu mahan toiminnan täysin. Eilenkin kakat tuli 3 kertaa.

Rosa, meillä on kans ensviikolla (tiistaina) hääpäivä! 2-vuotispäivä vasta.

No eipä tässä nyt tämän kummempia jaaritteluja tällä kertaa.

Simba ja poju 6 kk 1 viikko

Meillä ruokarytmi on tällänen:

Herätessä aamulla tissiä (herätys vaihdellen klo 6-8.30), ennen ekoja päikkäreitä puuroa 1 dl (tällä hetkellä käytössä vadelma-kaurapuuro).

Päikkäreiltä herätessä (jälleen vaihtelee klo 10.30-11.30) tissiä, ja klo 11.30-12.30 lounas, johon oon nyt sekotellut lihaa ja kasvissosetta. Mahdollisesti vielä tissiä ennen seuraavia päikkäreitä, tai sitten niiden jälkeen.

Hedelmä- tai marjasosetta purkki (jep, poitsu vetelee hyvällä ruokahalulla) klo 16-17. Tissiä klo 17.30-18.30.

Puuro klo 19-20 (nyt syödään riisipuuroa, syö 1 dl verran sitä) ja nukkumaan mentäessä (klo 20-21) tissiä. Yöllä herää max. kerran tissille, ei varmaan poika sitä tarttis mutta oon vielä antanut.

Meillä ei todellakaan pelannut se sose + maitoa päälle taktiikka. Jätkä puklaili aivan valtavasti ja oli koko ajan kiukkunen. Tällä yllämainitulla taktiikalla on puklailut jääneet, ja mä koen että poika saa tarpeeksi maitoa. Meillä onneksi edelleen kaikki kiinteät maistuu älyttömän hyvin, noi hedelmä- / marjasoseet varsinkin, poika vetäsee purkin viidessä minuutissa! Sen takia en oo kokenut soseiden antamista hankalana, mutta uskon, että on hankalaa jos joutuu joka ruokailulla "tappelemaan" kun lapselle ei maistu. Mä tykkäsin, kun noilla kiinteillä sai aikaan suht selkeän päivärytmin.. Painotus sanalla suht. Kaikki ajat tosiaan voi heittää, riippuu ihan pojan päikkäreistä ja niiden pituuksista.

Laitoinkin eilen väärin pienen miehen iän, huomennahan se 6 kk vasta tulee täyteen! =)

Nintsu + pieni mies kohta 6 kk

Meillä vedellään aikamoisia annoksia, kun vertaa muihin (juu, ei saisi verrata, mutta..)Onkohan se ihan ok?? Ei ainakaan neuvolassa sanottu mitään.. Tai sanoi, et hyvä kun ruoka maistuu.
Eli meillä on seuraavan lainen rytmi:

Aamulla kun herää tissiä useampaakin otteeseen 6.30- 9 välillä.

9.30- 10 1- 1½ purkkia hedelmäsosetta (tänään persikkaa meni 1 ½ purkkia.) Tissiä päälle.

13-14 purkki kasvissosetta (yleensä peruna porkkanaa) Tissiä päälle.

Ennen seuraavaa ruokaa tissiä jotain pariin kertaan. Vaihtelee..

18.30- 19.30 Sosetta purkillinen. Vaihtelee, aikaisemmin oli vain sitä persikkaa, mut nyt eilen syötiin maissisose. Tissiä.

20.30-21 Nania 80- 200 ml. Vaihtelee ihan päivittäin kuinka paljon sitä menee ennen yöunia.

Onhan meillä syöty jo yli kuukausi kiinteitä, et kyllähän nuo määrät kasvaakin aikaa myöten, mutta tuntu vain hurjalta kun luin teidän muiden määriä. Ja siis olen antanut ruokaa ihan sen verran mitä neiti haluaa. Ilmeisesti ruokahalu on kohdallaan.:)

Palailen takaisin, ruoka (minun oma) odottaa.:)

Kyllä Laura nuo teidän annokset on varmasti ihan sopivat! Hyvä vaan jos ruoka maistuu. Ja varmasti vaikuttaa ruokamääriin sekin, että teillä on harjoiteltu tuota syömistä jo niin pitkään! Me kun ollaan vasta 1,5 viikkoa syöty kiinteitä niin en oikein ole uskaltanut antaakaan mitään suurensuuria annoksia vielä. Eikä siis varmaan meniskään, ainakin noi kaikki kasvikset tuntuu tökkivän tällä hetkellä. Mutta hedelmäsoseet kyl kelpaa.. äsken taas syötiin (tai poika söi) ja veti melkeen purkillisen päärynäsosetta. Mutta porkkanaa meni vaan pari lusikkaa.

Lapsen paino ei nouse kiinteiden aloituksen jälkeen samanlailla kuin pelkällä maidolla. Tämä on aivan normaalia. 6kk ikäinen lapsi tarvitseekin vain maitoa enään 6dl/vrkssa,joten ei huolta ollenkaan,tähän kuuluu mukaan vellit ja muut maidolla höystetyt.

Annan pojalle maidon yleensä 30min ruokailun jälkeen,joskus saattaa mennä tuntikin. Ihan vain sen takia,että tosiaan se maitoa pysyy sisuksissa ja ei tule ähkyä oloa.

Oltiin kaverin pojan synttäreillä ja poika hurmasi kaikki siellä. Vähän vierasti kummitätiään,mutta loppua kohden alkoi häneenkin tottua.

hmm..laitoin miehelle äsken e-korttia ja vähän kosiskelin siinä. Jännitän mitä mahtaa sanoa, sillä kuten aikaisemmin kerroin siitä miehen sanomasta. Perhosia massussa!!Pelkään,mutta toisaalta en...

Minä taidan mennä nettiin surfailemaan ja kohta koittaakin taas yöunille meno. =)

Heippa pitkästä aikaa.

Meillä on ollut sellaista hulinaa viimeiset pari viikkoa etten oo kerinnyt kirjoittelemaan. Lueskellut oon aina välillä, mutta sitten kun pitäis alkaa kirjoittelemaan niin tulee aina jokin este. Jospa nyt saisin jotain kirjoitettua.

Täällähän on tosi kehittyneitä vauvoja. Meillä ei oo vielä edes hampaita... eikä käännyttykään oo kun pari kertaa...(jee espanja teki tähän väliin maalin... hyvä Torres). Varpaat meillä on löydetty. Meillä kun esikoinen ei lainkaan ollut innostunut varpaistaan niin tää tyttö sitten tykkää niiiin varpaistaan :) hassun näköistä.

Me käytiin kanssa muumimaailmassa perjantaina. Oltiin pari päivää Naantalin kylpylässä, kun selvisi vihdoin että mennään takaisin Norjaan pariksi vuodeksi, niin otettiin sellainen hermoloma. Nukuttiin ja syötiin oikein hyvin. Ja esikoinenkin oppi uimaan kellukkeiden kanssa. Poika oli kyllä ihan innoissaan. Tyttökin tykkäs kellutella ja oli sitten tietty uintihetkien jälkeen ihan väsynyt. Muumimaailma oli kyllä just sopiva tollaselle vajaa 3-vuotiaalle, mutta vähän tyyrishän se on. Onneksi alle 3-vuotiaat pääsevät vielä ilmaiseksi. Muutaman vuoden päästä se onkin sitten 100 euron meno, kun maksaa sisälle ja syö vielä mammankeittiössä :)

Meillä oli muutama viikko sitten 5 kk neuvola. Tytön mitat oli 66cm ja 7050g eli kasvaa ihan hyvin. Nyt oon sitten yrittänyt totuttaa ruokaan ja lusikkaan. Lusikka taitaa olla meillä aika paha paikka, kun ei suostu millään ottamaan edes tyhjää lusikkaa suuhun. Ruoista ei mene kuin maissi. Esikoinen oli kyllä yhtä nirso eli pitää vaan sinnikkäästi maistatuttaa kaikkea.

Onko muilla muuten vierastettu? Meillä vierastetaan lähes kaikkia. Mun syli vaan rauhoittaa. Isäkään ei kelpaa. Isoveljen läsnäolo vähän helpottaa jos mä satun olemaan jossain poissa, mutta muuten kyllä olis ihan kokoajan mun sylissä.

Jumbikselle onnea e-kortin kanssa. Meillä ukko kosi niin että soitti eka mun isälle. Mä olin kyllä aluksi aika kiukkuinen, mutta ihan hyväähän tuo oli vaan ajatellut soittaessaan. Mutta mä kyllä pidin sitä puolen vuotta odottelukannalla, kun en oikein hyväksynyt sitä, ettei se eka kysynyt multa.

Nyt mä haen välipalaa, että jaksan katsoa matsin loppuun.

Voi v---u, kirjotin hartaudella tekstiä mutta deletoin sen!!!! pikkasen ärsyttää :(

mutta spaceen laitoin uusimman kuvan meistä, viime viikolta nii siinäpä näkee kuinka pupu on kyl ollut ruoka-aikaan kotona ;)

Sitten piti Nintsua onnitella onnistuneesta hoitokeikasta pikkumiehen kanssa ja kysyä menikö reissu kivasti vai oliko kenties norm itkuisempi?

ja niistä kiinteistä piti sanoa että tosi kivasti kaikille ruoka uppoaa! meillä on keskiviikkona 5kkneuvola niin konsultoin vielä terkkaria niiden aloittamisesta. mutta eiköhän me reissun jälkeen aleta sormiruokaa tarjoilemaan kun pupua niin kiinnostaa niin eipä se ole parista viikosta mun mielestä kiinni. Pupun tahdissa mennään =)

mutta nyt yöpuulle

Meillä kävi taas niin päin, et kun kiinteät aloitettiin, niin neidin paino popsahti kerralla ylöspäin. Ranteissakin alkaa olla vanteita.:) Saattaa kyllä vaikutta sekin, kun illalla annetaan tuota Nania, niin olisiko vahän tuhdimpaa kuin mun maito. Tähti, tulikin mieleeni, et vaikuttaisko siihen painon pysähtymiseen, se et tuo kiinteä ruoka on kuitenkin aika lailla rasvatonta, ja kun muistaakseni sanoit, et sinun maito on ollut tuhtia? Onko teidän pojalle tullut pituutta kiinteiden aloittamisen jälkeen?

Minä olen luottanut siihen, et maidontuotanto tasaantuu lapselle sopivaksi kiinteiden aloituksen myötä. Ainakin neiti imee ihan reippaasti ja maitoa tulee. Vähän olen jännännyt, et kauanko maito riittää, kun nyt olen oikeastaan kellon ympäryksen aina imettämättä (ilta 7- aamu 6-7). Mut hyvin vielä on riittänyt. No, mutta se nyt tästä syöttämisestä.

Rosa, meillä on myös ollut vaippaihottumaa parina päivänä, tai punoitusta ja muutama näppylä. Arvelin, et meillä se johtuu joko siitä et söin suklaata (maidoton dieetti taas katkolla kokeilun vuoksi) tai sitten liian vähän ilmakylpyjä, varsinkin kun nyt on ollut muutama lämpimämpi päivä. Inhottavaa vaan, kun huomaan et se vaivaa neitiä jonkun verran. Ei onneksi vaippa päällä itke tai muuten huomioi sitä, mut vaippaa vaihdettaessa kynsii pepun ihoa.

Tähti; tosi kurjaa tuollaiset oireet. Tai siis jos ei löydy selitystä oireille. Menettekö jatkotutkimuksiin tai siis laitettiinko teitä eteenpäin?

Meillä on päiväunet menny tänään ihan peelle. Aamulla ekoilla päikkäreillä nukkui 45 min, yleensä se pari- kolme tuntia. Iltapäivällä sitten nukkui tosi levottomasti pari tuntia. Illan sitten neiti olikin aika känkkyrä kun väsytti. Ilmeisesti maha vaivasi kun aloitin tuon maidon käytön. Mä en voi ymmärtää et mikä siinä minun maidonkäytössä tekee tuota pulauttelua ja ilmavaivoja, kun korvike ei taas tee sitä. Ihme homma.. No toivottavasti perjantaina saataisiin jotain selvyyttä asiaan, kun on se lääkäri. En olisi kyllä vielä valmis luopumaan imrtyksestä, vaikka raskauaikan vannoinkin, et en imetä kuin maks. puoli vuotta. Ja neitihän tulee torstaina puolen vuoden! Niin se mieli muuttuu.. Ja toisaalta en jaksaisi tuota maidotonta ruokavaliota jatkaa.. No, turhaan sitä nyt etukäteen pyörittää..

(yö)saunan kautta nukkumaan!

Yes, Espanja voitti!!! Me katottiin EM-kisat koko perheen voimin. Ameliekaan ei suostunut nukkumaan ennen kuin isä ja äiti olivat vieressä. Välillä vain torkahteli sylissä. :-))) Nyt odotetaan olympialaisia...

Meidän ruokarytmi menee seuraavasti:

Klo 10-11 herätys ja tissittelyä
Klo 12 lihasosetta noin puoli purkkia
Klo 17 hedelmäsosetta purkki

Soseaterioiden välillä ja yöllä vielä tissittelyä... Viljat aloitan kun 7 kk tulee täyteen. Onko täällä vielä muita joilla ei ole kuukautiset vielä alkaneet?

Miehen loma alkaa viikon päästä. Tarkoitus ois lähteä pariksi yöksi Kuusamoon ja Ikeassa pitäisi taas käydä. Milloin OP te lähdette sinne Nykiin? Voi kun tekis mieli kauemmas reissuun...

Aurinkoista viikkoa kaikille!

Catriina ja Amelie 6 kk ja 1 viikko

Huomenta mammat!

Herättiinkin tänään jo aikaisin, kasin jälkeen. Mies lähti töihin ja me noustiin pojan kanssa, kun hänkin vaikutti niin tyytyväiseltä. Kai se herätys oli sitten liian aikasta pojalle, kun simahti jo ysin jälkeen päikkäreille ja nukkuu vieläkin. On noista kiinteistä kyllä ollu se hyvä puoli, että päikkärit on selkiytyny ja pidentynyt. Ennen poika nukku monesti vaan puolen tunnin unia, nykyään päikkärit kestää selvästi pidempään. Saatttaa ottaa jopa kolmet parin tunnin päikkärit päivän aikana.

Jee, Espanja tosiaan voitti! Mekin katottiin miehen kanssa ottelua. Ei mua yleensä jalkapallo kiinnosta, mutta toi loppuottelu oli pakko kattoa ja olihan se aika jännä.

Jumbis, kuinka kävi?? *odottaa tietoa malttamattomana*

Catriina, mulla ehti olla parit menkat synnytyksen jälkeen, mutta ne loppui samantien kun otin sen hormonikierukan. Hyvä niin, ihanaa kun ei oo menkkoja!

Mä ostin kans eilen sitä valmista vadelmakaurapuuroa, vielä en oo ehtiny testata. Toivottavasti maistuis, kun teidän muidenkin vauvoille se tuntuu olevan herkkua. Ostin myös sellasta banaanipuurojauhetta, sitä kokeilin eilen ja pahaa oli pojan mielestä. Enkä kyllä ihmettele, maistoin vähän itekki ja aika kammottavaahan se oli.

Meidänkin poika vierastaa välillä, etenkin neuvolassa. Käytiin eilen illalla kahvilassa ja aattelin että vierastaakohan poika kaikkia, mutta oli vaan onnessaan ja hihkui kaikille ihmisille. Jostain luinkin, että se pahin vierastamiskausi on vasta 7-8 kuukauden ikäisenä että sitä ootellessa..

No mä lopetan jaarittelun tältä erää ja lähden siivoamaan. Moro.

Simba, meillä tuli takapakki noin 2 viikkoa aloituksesta ja kesti noin viikon, sinä aikana vähennettiin hedelmäsoseita, kun tuntui vain suosivan niitä. Kaikki hedelmäsoseet menevät alas ihan hurauksessa eli ollaan luottavaisia, että sitten kun tarvii enemmän ruokaa niin ei tarvitse harjoitella niiden syömistä. Nyt syödään pääasiassa vihanneksia/juureksia.

Onko kukaan muuten syöttänyt ruispuuroa?? Ihan pelkistä hiutaleista?? Siinä on jokin kumma, kun ei meinaa millään mennä alas. Tänäänkin oli puolet ruista ja puolet vehnää ja mies oli saanut vain yhden lusikallisen alas, sitten helpotti kun menin siihen viereen "höpöttämään". Se oli kyllä tönkömpää kuin puuro normaalisti, että pitää huomenna lisätä enemmän vettä. En kyllä itsekään paljon tykkää ruispuurosta, että voi olla periytyvä ongelma ;-)

Olikohan Laura niin, että teillä tyttö oli hoikka ennen kiinteitä? Voisin ajatella, että teillä kiinteät on sitten sopivasti täydentäneet imetystä ja tytön paino on saanut niistä lisäpuhtia. Tuli mieleen, että sama voisi olla Op:llä, kun hänen poikakin on melko hoikka :) Just tuo minkä mainitsit, on mielestäni meidän poitsun painon laskun syy... Pituutta ei ole mitattu, vasta ensi viikolla... vähän jännään. Tosiaan ei paino voi samaa tahtia ikuisuuksia nousta, kun entisellä menolla poitsu painaisi noin 20kg
1-vuotiaana ;-)) Eli ihan tervetullutta tuo hidastunut painon nousu, mutta ei nyt tarvitsisi ihan kokonaan pysähtyä...

Laura, ei muuten laitettu eteenpäin, kun oltiin päivystyksessä. Astma-diagnoosia ei voi millään testeillä todeta vauvalta, joten se olisi vain oireiden perusteella. Seurataan vain tuota rohinaa ja nyt tuntuu aavistuksen verran "paremmalta". Jumbis, mainitsit muuten, että äidilläsi olisi astma, niin sehän ei ole tarttuvaa, joten lapsesi eivät voi sitä häneltä saada.

Ei oo mullakaan alkaneet kuukautiset, yhdellä kaverilla ei olleet alkaneet edes vielä kun vauva oli jo 1-v. Hän oli imettänyt siihen saakka muiden ruokien ohella.

Emmu, onhan siinä oma hommansa taas lähteä, mutta minusta on ihanaa, että pääsette lähtemään :) Olen itse miettinyt, että olisi kiva välillä asua jossain ulkomailla... Haaveilen lähinnä, kun ollaan aika varmasti seuraavat 4-5 vuotta Suomessa. Mutta jos meinaa lähteä, niin haluaisin ennen kun poitsu menee esikouluun.

Tähti ja poitsu tasan 6 kk =)

Moro, eipä ole munkaan tullut kirjoiteltua vähään aikaan.

Oltiin Juhannus mun vanhemmilla Vantaalla, 2 yötä. Reissu meni ihan kivasti, nyt ekaa kertaa yötä pois kotoa. Meidän poika kyllä selkeästi vierastaa, vasta toisen päivän iltana ja kolmantena päivänä alkoi viihtymään isovanhempien sylissä. Eli se siitä että olisin itse päässyt varsinaisesti "lepäämään"... Mieskin kun oli töissä niin olin oikeastaan vielä enemmän pojassa kiinni kuin kotona...

Mutta mukavaa vaihteluahan tuo oli silti ja hyvä kokemus. Vähän oli yöt rikkonaisempia kuin kotona ja ei meinannut syötön jälkeen heti nukahtaa uudelleen vaan alkoi juttelemaan. No, onneksi sitten nukahti kun sai "kevennettyä sydäntään" =)
Testattiin myös mummolan iso kylpyamme ja se oli selvästi kivaa! olisi kyllä kiva jos olisi kotonakin amme, mutta eihän näissä uudemmissa taloissa.

Meilläkin päristellään nyt kovasti ja on myös alkanut jännittämään niskaa ja kohottamaan päätä kovasti kun on lattialla selällään. Kääntymisestä ei sen sijaan tietoakaan. Sylissä tykkää seisoskella ja punkeaa istumaan. Jalkoihinkin on luotu ensi kontakteja. Helistimet on nyt pop, erityisesti sellainen käsipainon muotoinen hopeoitu jota tykkää imeskellä.

Mäkin kovasti puntaroin että milloin aloitetaan kiinteät, ja luulenpa että 5 kk neuvolan jälkeen (10.7.) aloitan maistelut. Katselee jo kyllä suurella mielenkiinnolla meidän syömistä. Lusikalla annan nyt d-vitskut että tottuu siihen.
Kaveri on vaan tihentänyt syömisiä viime aikoina, nyt tissittelee tunnin välein paitsi öisin. Yötkin meni jo välillä 1-2 herämisellä, mutta nyt 3-4 on tavallisempaa. Toivon että kiinteet tois näihin asioihin vähän helpotusta.

Tää meidän kaveri on kyllä sellainen iltavirkku että rytmin aikaistus ei meinaa yrityksistä huolimatta onnistua. Tavallinen nukkumaanmenoaika on 22:30-24 välillä. Ylös noustaan 9-10:30 välillä. Ei tuo muuten niin haittaisikaan, mutta kun elokuussa alkaa vauvauinti joka on su-aamu klo 9, niin mietin vaan että mites raahaan unenpöpperöisen vauvan sinne? Ei osu oikeen meidän "aktiiviaikaan"...

Leikittelen ajatuksella "herkuttomasta heinäkuusta" mutta enpä tiedä löytyykö tahdonvoimaa ja motivaatiota tarpeeks... :/ Ehkei pidä luvata mitään ettei masennu siitä ettei pysykään lupauksissaan ;)

Muska ja Kassu reilut 4,5 kk

Eipä ole mies vielä mitään sanonut, ei varmaan postiaan ole lukenut. Eli odotellaan edelleen jännittyneenä...

Pitkästä aikaa poika ottaa taas unia takapihalla, ei yleensä enään nuku rattaissa,mutta nyt on massu täynnä ruokaa niin yvä kölliä ja vettäkään ei sada. Katsotaan kauan nukkuu...

Tiedän ettei astma tartu,mutta äidilläni kun sitä ei ihan varmaksi ole todettu. Sillä alkoi kaikki pelkästä flunssasta ja nyt on todella tukossa. Allergiatesteissä ei mitään näkynyt ja kauhkoissa nyt viimeksi sitten jotain näkynyt ja kuukauden päästä saa tietää onko siellä mitä..mutta lääkäri epäilee astmaa,kun hä on tehnyt yli 20vuotta siivoustöitä ja ties mitä hengitellyt.

Huh,tyttö pitää mun ja miehen hermoja kireellä. Taas aivan mieletön 30minuutin kiljumis/itkukonsertti. Haluaa että kaikki menisi hänen tahdon mukaan. Tuttia ei onneksi enään kaipaile...

Meillä vierastetaan kanssa. Lähinnä kaikkia miespuolisia,mutta kyllä naispuolisiakin...Onneksi syliksi kelpaa äiti tai isi.

Taidan mennä ristikoita tekemään, kun en keksi kirjoiteltavaakaan.

Jumbis ja pikku pikku Lauri lauantaina 6kk

Täällä kirjoitan lyhkäsesti taas..

Poitsun tauti jatkui kuumeen jälkeen flunssana ja yhä päällä :-/ Ollaan menossa terkkarilla käymään, kun välillä yskii niin että ei meinaa henkeä saada ja rohisee.. varsinkin nukkuminen hankalaa. Täytyy poissulkea ettei oo vaan menny keuhkoihin flunssa.. Muuten poju voi aika ok, jaksaa leikkiä jonkin verran ja söi jopa vähän porkkana-perunaakin :) Eli muuten menee parempaan suuntaan, tuo röhä on vaan paha.

Itsekin olen ollut koko sen ajan mitä poikakin kipeänä. Flunssa, yskä, kurkkukipu ym. eli samaa tautia vissiin kun alkoikin samaan aikaan.

En kyllä ehdi taas kommentoida juuri mitään, nopeasti onnea kaikille jo puolivuotispäivän saavuttaneille ja hääpäivää viettäneille! toivotaan että jumbiskin saisi pian oman vuosipäivän :) poju seisoo tuettuna, kääntyilee suuntaan jos toiseenkin ja tosiaan 2 hammasta. kiinteitä menee tilkka puuroa aamulla, vihanneksia n 1/2 purkkia puolenpäivän aikaan ja hedelmää purkki n. 5 tienoilla. Tosin ei mee nyt niin paljoa kun ei oikein maistu kipeälle :( Vierastetaan silloin tällöin, mut aika harvoin.

Nyt täytyy ite mennä syömään ennen lekuria :) Heippa!

catriina me mennään sinne nykiin syyskuussa, et on siihen vielä aikaa. poika on sillo 7 kk. huh, ku iso :) ja ei ole mullakaan kuukautiset alkanu viel.

pojalla on alkanu tukkatöyhtö kihartumaan. muualla tukkaa ei pahemmin ole kuin tossa aukileen päällä. ja niskassa. no en sit enempää tällä kertaa tarinoikkaan.

Huh huh mitä lentämistä tämä elämä onkaan ollut!!! Lauantaina siellä juhlissa, sunnuntaina raksalla tapettiviidakossa ja mummolassa, tänään on menty tytön kanssa tapettikaupasta toiseen... Lähettiin klo 10 jälkeen ja käytiin välissä kotona välipalalla ja jatkettiin toiseen suuntaan. On se vaan raskasta mennä koko ajan... Huomenna pysytään kyllä kotona! Niin joo ja kävinhän ostaan siskon häihinkin puvun. Ihan extemporee hoksasin, että kävästäänpä vaan kattomassa... No sattuikin niin sopiva kohdalle. Menin kolmen puvun kanssa lopulta sovituskoppiin ja kaksi vein päälle ja sen ekan otin! Se on sellainen iltapukutyylinen, pitkä, mukana huivi. Väriltään viininpunainen, jossa sellaisia kirjailuja ja helmijuttuja tai onko ne jotain strasseja.

Pääsin tänä iltana käymään sitten pyörälenkilläkin. Viime viikolla tein kahdesti n. 10-15km lenkit. Tällä viikolla pitää koittaa ehti pistää vähän paremmaksi. Vatsalihaksiakin veivasin, että sais ton löllön pois...

Oonko kertonut, kun mulla on ollut sellainen huonekalujen entisöinti projektikin käynnissä? Tänään sain vedettyä osmo colorin toiseen kertaan yöpöytään. Meillä on puinen sänky ja yöpöydät ja oon kyllästynyt niihin, niin aattelin kuitenkin, kun muuten tykkään niistä, että touhuampa niihin ihan uuden värisen pinnan... Ja kyllähän niissä on jo jos minkälaista koloa ja naarmuakin, että ihan hyväkin hioa ja kunnostaa... Että siis nämä projektit ei vaan meiltä tunnu loppuvan!!!

Miehellä on huomenna vika päivä lomaa ja sitten töihin. Kuukausi töitä ja sitten vuorotteluvapaalle!

Simba, meillä on hääpäivä keskiviikkona:) Hyvään aikaan ootte menny naimisiin;) Tavallaan samana lauantaina, mutta eri päivä toki sattunut eri vuonna. Mikähän se kolmevuotis hääpäivä on, Simballe ja hänen miehelle toivottelen (muistaakseni) Hyvää Pumpulihääpäivää!!! Jumbikselle onnea kosiomatkalle!!! Täälläkin ollaan sormet ja varpaat pystyssä!!!

Meillä syötiin tänään porkkanan kanssa perunaa. Ihme juttu, että vaikka sitä oli seassa tosi vähän, niin kyllä se neiti ne sieltä bongas!!! Ja kiemurteli sitterissä! Välipalaksi syötiin persikka-passion sosetta. Otan aina sitä lautaselle ja syötän siitä, niin neitipä potkas niin, että lensi koko lautanen kaaressa lattialle! Ei mennyt rikki, säikähti vaan itsekin ja kohta repes kauheeseen naurunremakkaan!! Noissa kiinteissä muuten teillä muilla on tosi isoja nuo määrät verrattuna meidän määriin! Kasvissosetta sellainen jääpalakuutio (oon tehnyt itse ja pakastanut) on sopiva kerta-annos. Puuroa on pikku hiljaa lisätty, kun vetelee sitä banaani-riisipuuroa nyt niin hanakasti, tänään meni n.0,5dl. Oliko Simba sullakin se banaanipuuro tuota banaani-riisipuuroa? Sellainen keltainen paketti? On muuten aika tyyristä tavaraa, meillä ainakin maksoi yli 5e se paketti. Hedelmäsosetta uppoais aikalailla, mutta oon koittanut sitä vielä vähän rajoittaa, oisko kerta-annos n. 1/3purkkia.

Nyt iltatoimiin taas!

Rosa ja Piiperöinen

Yhteistyössä