Tammivauvat 2008 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jatkuu...

En muista, mutta en vissin ole kirjoittanut edes meidän neuvolakuulumisia??? Meillä oli tosiaan torstaina 4kk neuvola ja mitat oli 6040g ja 64cm. Sutjakka neiti:) Sanoi, että saa alkaa antaa kiinteitä, mutta että ei ole kiire... En ole vielä aloittanut. Meillä sanottiin, että hyviä aloitusjuttuja on pottu ja porkkana ja makeammista päärynä, ruusunmarja ja mango.

Tuo on niin totta, että se porkkana sotkee!!! Siis kun me ollaan nyt pari viikkoa annettu sitä velliä iltaisin. Nyt, kun laitan fifti-fifti velliä ja nannia, niin viime yönäkin (ja eilen illalla) syönnit meni näin: klo 19 (maito-velli), klo 22.30 (maito-velli), klo 3 maito ja klo 6.30 herätys (maito). Eli nyt siis meni oikeestaan yhdellä syönnillä yöllä, kun tuolloin puoli ykstoista olin vielä hereillä ja iltaahan se vielä on... Niin, meillä syödään maissivelliä tai peruna-porkkanavelliä. Saatteko ne porkkanatahrat puhtaiksi helposti? Minä oon liottanut pahimpia ensin, harsoja käytin aika vastakin klorittivedessä...

Joo, mulla ei myöskään ole elämää... Oon kyllä facebookissa, mutta ei siellä vielä(!!!)ole edes kuvia tai mitään muutakaan, kuin että oon vaan rekisteröitynyt... Tuskin saankaan enempää aikaan... Muistan, kun Laura kerran kirjoitti, että viettää tytön kanssa tylsää arkea, samoin...! Ja Ulla luuli olevansa ainoa, joka ei liiku vauvan kanssa mihinkään, samoin...! Siis tosi harvoin tulee käytyä yhtään missään ja jos on jotain asioita, niin mieluiten hoidan ne silleen, että mies on kotona ja kattoo vauva. Meillä on ne Gracon matkarattaat, joihin saa kaukalon, mutta eipä niitä ole juurikaan käytetty. MUTTA, toisaalta, miksipä tuosta stressaamaan ja miettimään, kun minä kyllä viihdyn tosi hyvin kotonakin! Ja siis kyllä me nyt tehdään kavereiden kanssa vaunulenkkejä ja meillä käy vieraita ja kyllä mekin joskus jossain piipahdetaan, mutta oon vaan todennut, että kun elän mahdollisimman pitkälti tytön rytmiä, niin mun on itselläkin paljon helpompaa hänen kanssaan.

En oo yhtään katellu mitään syöttötuoleja. Saadaan kyllä kaverilta lainaan (jos halutaan) sellainen ihan tavis syöttötuoli ja varmaan se sitten otetaankin. Siis onko se Tripp Trapp nyt se, joka "kasvaa" lapsen mukana? Onko hyvä?

Mutta, nyt meen puuhasteleen tyttelin kanssa.Palataan!

Rosa

Kotiin palattu...saatiin isot matotkin jopa pestyä,mutten menikin pihalla ollessa ja laiskotellen. Väsymys jatkuu ja tuntuu vain pahenevan..

Jalka tuntuu paremmalta jo. Tiistaina meen sen kuvauttamaan ja toisaalta tuntuu tosi turhalta,mutta saan ainakin tarkasti tietää mikä siellä on vaivannut tai vaivaa...Peukaloon ei ole tuntoa tullut vieläkään. =/

Meillä porkkanasosetta menee jo puolipurkkia syönnillä. Huomenna aloitan uuden maun..hedelmäsoseita annan myöhemmin..eka kasvikset. =)

VINKKI! SAPPISAIPPUA POISTAA KAIKENLAISET TAHRAT,SAIN JOPA AUTONÖLJYN KÄSINEISTÄ SILLÄ POIS!!

Täytyy mennä kylvettämään poika ja tyttökin. Itse sitten myöhemmin saunaan...

katsotaan meille sopivaa tapaamista meillä,jos jotain kiinnostaa...en siis pääse hesaan tapaamiseen. =( Mutta palaillaan..menen taas!

Jumbis

Kiitti muuten noista passikuva kommenteista :) Pikkuherralta hymy teille!

Tosiaan, tämä kiinteiden antaminen on niiiin sotkua :) Poju oiken nauttii kun saa sotkea. Mehän aloitettiin perunalla, mut se ei sopinut, ja nyt syödään maissia ja tänään koklattiin päärynää. Lusikka menee hienosti suuhun ja suu auki kun linnunpoikasella ja nieleekin jo ihan ok, tosin tuleehan sitä ruokaa uloskin kuolan kera :D Hirveää sotkua tosiaan kun nuo kädet menee suuhun ja kässistä sit housuihin ja paitaan ymym. Kun annan maitoa kiinteiden päälle niin poju saattaa sit sotata munkin vaatteet, jos en ole tarkkana että kädet on hänellä puhtaat. Tisulla ollessaan hän usein "hahmottelee" mun muotoja ja käsi vispaa..

Meillä on aloitettu iltavellit, saa siis maissivelliä illalla ja päivisin jonkin verran ihan maissisosetta. Päärynäkin tosiaan maistui, joten se tulee kohta listoille ja maissin kaveriksi ajattelin nyt maistattaa porkkanaa tai bataattia, niin saisi jonkin hyvän sose seoksen mikä maistuis. Niin ja ai niin! Piti sanoa, että meillä ihan suurin suosikki on maissinaksut!! Ne semmoset 100% maissia, ei suolaa, ei lisäasineita jotka sopii vauvoille. Oi sitä onnea kun poju otaa maissinaksun käteen, tunkee sen suuhun ja imeskelee. Sehän sulaa heti kun kostuu, joten sit kädet on täynnä sotkua mitä voi levitellä vaatteisiin. Mutta hän nauttii niin siitä että saa itse syödä. Aina ihan hiljainen ja keskittyy ja naureskelee :))

Kolme viimeistä yötä meillä on mennyt loistavasti eli 21:30-4:30-8 eli yhdellä syötöllä. Ihanaa, toivon et tämä nyt ainakin jonkin aikaa pysyis. Nyt kun yöt on menny hyvin, niin päiväunet on rikkonaisempi ja hakusessa, etsii selkeästi uutta rytmiä.. huoh.. kun ei oikein malta nukkua kuten yleensä. Mut eiköhän tuo kohta selviä.

Meillä on käytössä Yamo lähes päivittäin. Oon tosi tyytyväinen. Siinä kyl ei voi laittaa vaavia naama eteenpäin mahapuolelle, kuten babybjörnissä.. Mut kokeilin pari kertaa tuota BBtä, ja mulle se ei sopinu ollenkaan. Oli tosi raskasta kantaa, kun poju jo 8kg ja jotenkin painoi ilkeästi.

Oli kiva viikonloppu, poju näki serkkujaan perjantaina. Lauantaina mentiin laittaa miehen venettä kuntoon ja tänään ollaan puuhailtu pihaa kuntoon kun on niin mageet ilmat. Meillä tommonen rivaripläntti pihaa tuossa, mut onpahan nyt kuitenkin jonkinmoinen.

Jaahas, poju tuli kylpemästä miehen kanssa, joten täytyy mennä syötteleen. Palaillaan pian!

Unohtu sanoa et me saatiin semmonen vanhanaikainen syöttötuoli valkoisena. PIan kai sitäkin voi jo ruveta käyttään, eihän tuo tietty istua vielä saa, mut hirveä yritys on päällä. Joten ei kai tässä kauaa enää mene..

Ulla, meilläkin on sellanen valkonen perinteinen syöttötuoli jonka saa sellaseks "pöytä-ajoneuvoksi" :) Oliko niin että vauvaa saa istuttaa 6kk ikäisenä vaikkei vielä istu itse? Ja jos istuu itse niin voiko saman tien istuttaa? Meiän pupu yrittää kovasti nousta istumaan ja välillä oon pienen hetken antanut istuakin ja voi sitä riemua kun nostaa päänsä ja katsoo mua silmiin että "äiti kato mä istun" =)

Jippii oltiin äsken ekaa kertaa kantoliinalla ulkona :) Alkuun pikkasen protestoi kun ei tutti oikeen pysyny suussa ja oli tiukassa asennossa siinä mutta loppujen lopuksi nukahti liinaan, aivan ihanan suloista. Mitäs te jotka liinailette, niin miten saa varmistettua että selkä on pyöreesti vai onko enää tollasella 3,5kk vanhalla enää nii väliä?

Babybjörn on miehellä ollut käytössä, mulla ei kertaakaan vielä. Mä jotenki tykkään noitten vaunujen kaa liikkua ku pupu on niissä niin tyytyväinen. Mies tykkää kyl bb:stä eikä oo siitä valittanu. Tosin pupu ei taida ollakaan vasta ku 6kg..

Ulla, kuulostaa toi yks syöttö kyl melko epikseltä ;) Meillä taidettiin viime yönä herätä sellaset 6 kertaa tai emmä ees laskenu :D mutta tais mennä välillä puolen tunnin välein.. Mutta mä en kyl oo oikee jaksanu ressaa noista yösyötöistä kun ei tartte jaksaa seuraavana päivänä esim töihin..

Rosa, ei siinä mun mielestä oo mitää jos viihtyy kotona eikä paljon liiku missään.. Kyllä sun Piiperöisellä on loistokkaat oltavat ku saa äidin jakamattoman huomion päivittäin jos ei se paljoo kauppoja kiertele (kuten mä välillä päivittäin, tosin silloin pupu nukkuu). Joku viisas kertoi kerran mulle että vauva ei tartte ensimmäiseen vuoteen muita leluja ku äidin kasvot :)

Mä en noista kiinteistä oo vielä niin innostunut, yritän vielä ainaski kuukauden jatkaa mölöllä jos painoo on tullut riittävästi... Oon niin surkee ruoanlaittaja että pikkasen hirvittää miten saan vaaville tehtyä riittävän monipuolista ravintoa...

Onko kellään vielä ikävä töihin? Mulla ei, musta tuntuu että mä voisin olla lopun elämän kotiäitinä :) Tarttis miehellä olla vaan sievoinen palkka mutta vielä on opiskelutkin kesken...

Nyt pian pupu nukkumaan jos vaikka menis harvemmilla syötöillä ;)

Nyt meillä alkoi sujumaan nuo kiinteitten syöminen! Perunaa ja porkkanaa menisi vaikka kuinka paljon ja neiti nostaa metelin, kun sose loppuu. Kokeilin jättää rintamaidon pois soseesta ja soseutin keitinveden kanssa, niin jopa maistui! Neiti ilmeisesti tykkää, että maito maitona ja ruoka ruokana.

Tuosta nukahtamisesta tuli mieleen, tänään mentiin hetkeksi ulkoilemaan, ihan pihapiiriin, ja pidin neitiä sylissä, kun meillä ei vielä ole tuota rintareppua. Neidillä oli aurinkolasit päässä ja hetken kuluttua (n. viiden minuutin jälkeen) ihmetelin kun tyttö oli sylissä niin tosi rauhassa, ja katsoin arskojen alle, tytsy oli nukahtanut! Ja päikkäreiltä oli herätty puolta tuntia aikaisemmin.. Hän ilmeisesti saa aina "raittiin ilman myrkytyksen", kun simahtaa heti kun päästään ulos.:)

Rosa, tuo tunne, et kuka ei kuulu joukkoon, on tosi inhottava. Huomasin sen vapun aikoihin, kun kokoonnuttiin vanhalla kaveri porukalla, joista puolella on lapsia ja toisella puolella ei ole lapsia tai ei edes halua, niin meidän porukka jakaantui hyvinkin kahtia. Aika ikävää.:( Meillä on myös muutama ystävä, jotka eivät ole olleet vauvan syntymän jälkeen oikeastaan missään tekemisissä, ilmeisesti kuvittelevat, että olemme muuttuneet ihan täysin. Ja osaamme puhua muustakin kuin vauvasta..

Nuppu, mun täytyy myöntää, että minulla on ajoittain kaiho töihin.. Nautin tosi paljon kotona olosta ja toivon, että voisin olla vielä ainakin vuoden kotona, mutta huomasin, kun olen käynyt muutamaan otteeseen töissä ja tekemässä joitakin työjuttuja, minulla on ollut ikävä sinne! Mutta ei nyt mikään tosi palava halu sinne täysipäiväisesti ole ja olen ajatellut, että kyllä sitä ehtii ja ei ne työt tekemällä lopu. Toivottavasti..:)

Mutta nyt nukkumaan..

Rosa, kiva että on muitakin jotka on vaan kotona:) Mulla on välillä ihan huono omatunto kun kaiket päivät maleksin kotona, mutta toisaalta ihan nautin tästä. Meille on aina niin kauhee operaatio lähteä tonne kaupunkiin, että jotenkin on helpointa pysytellä vaan kotosalla. Niin ja töihin ei kyllä tod ole ikävä!! Viime viikolla kävin töissä ja oli tosi kiva nähdä työkavereita, mutta töihin en kyllä kaipaa. Mäkin voisin olla kotirouvana vaikka lopun elämääni:) Näin esikoisen kanssa se on vielä helppoa, sitten jos/kun tulee lisää lapsia niin varmaan sekin käy jo työstä. Nyt voi vaan ottaa itelleen sen ajan, kun vauva nukkuu. Ei varmasti onnistu, jos on muitakin lapsia.

Niin ja Rosa mulla sama juttu, että jos jossain käyn niin mieluiten niin että mies on kotona vauvan kanssa ja saan mennä yksin. Perjantaina lähettiin kauppaan ja kotiin päin kävellessä (6 kilsaa) poika huusi koko matkan ajan (heh, kävin jopa metsässä imettämässä mutta ei auttanut, poika ei vaan tunnu yhtään viihtyvän vaunuissa) ja sillon aattelin, että v''*tu en enää ikinä lähe yhtään mihinkään kun tää on tällasta. Itkettiin sitten molemmat, minä ja vauva.. olisin mä tietty voinu bussiin hypätä, mutta en viittiny viedä kiljuvaa vauvaa sinnekään. Mä en tajua, mikä noissa vaunuissa on että poika ei yhtään viihdy niissä. Nukkuessaan kyllä, mutta hereillä ollessa huutaa siellä minkä kerkeää. Ja tuo on varmaan suurin syy, miksei me koskaan käydä missään, koska toi vaunuilla meneminen on aina yhtä tuskaa!!!

Mä en oo vieläkään alottanu kiinteitä. Poika täytti eilen 5 kk. Huh melkosta sotkua siis luvassa, kun teidän juttuja lukee.. Muakin muuten vähän huolestuttaa, millasia sörsseleitä osaan väsätä. Mites te muut, ootteko tehny itte vai antanu valmista? Noi alotussoseet on kyl aika halpoja (meilläpäin Semperit 0.25e) että varmaan jonkun verran annan niitä. Mieluiten kuitenkin tekisin niin paljon itte kun mahdollista, luulis että niin olis terveellisempää. Kiitos Ulla tuosta maissinaksuvinkistä, täytyy hakea niitä! Mä en tienny että niitä voi antaa näin pienelle, tosi kiva kun valistit:) Luulen, että meilläkin poika söis niitä tosi mielellään.

Jumbis, millä saat kakkatahrat parhaiten irti? Tai saa tähän muutkin vastata mutta aattelin että jumbiksella vois olla hyviä vinkkejä kun kestoja käyttää. Meillä on harsoissa ja jossain vaaleissa vaatteissa kakkatahroja, jotka ei lähde irti vaikka pesenkin 60 asteessa. Auttaako sappisaippua siihenkin? Mistä sitä saa ja miten käytetään?

Juu mäkään en muuten enää ees laske, montako herätystä yön aikana on. Yleensä noi herätykset ei ees hirveesti mua häiritse, poika syö aika nopeesti kuitenkin. Ja tänään aamulla mietin, että missäköhän välissä oon ylipäänsä hakenu pojan viereen kun en muista siitäkään mitään. Meillä siis poju nukahtaa pinnikseen eri huoneessa ja yöllä sitten ekalla syötöllä haen viereen, mutta aina en muista ees koko hakureissua.

BabyBjörnin rintareppu on meillä, aika huono on mun mielestä. Oli tosi kätevä sillon kun poika oli vastasyntynyt, mutta nyt hän painaa jo sen verran paljon etten koe rintareppua enää niin mukavana. Ottaa selän päälle, ei tosiaan pitkiä matkoja jaksa kanniskella.

Juu, piti munkin vihjaista että kannattaa koittaa antaa soseita niin ettei laita maitoa niiden sekaan! Mä en oo laittanut kertaakaan, ajattelin että saapahan kerralla tutustua uusiin makuihin, ja tosi hyvin on koko ajan mennyt! Tänään tosin ekaa kertaa kukkakaalia, se maistui selkeesti alkuun vähän oudolta. Poika avas taas suunsa innokkaasti kun lusikka lähestyi, mut ilme oli näkemisen arvonen.. Niin selkeä "hyi" kun voi vaan olla! =) Mutta hyvin meni kuitenkin reilu teelusikka, huomenna sitten vähän lisää. On muuten helpottanut paljon pojan ilmavaivoihin nuo kiinteät, ei itke mahaansa juuri lainkaan enää! Pulauttelee kyllä edelleen tosi paljon, mut kait sitten kuitenkin normaalin määrän..

Nuppu, mä en ainakaan tee ite vauvan ruokia (siis ainakaan vielä), ostelen kaupasta valmiita Pilttejä/Muksuja/Sempereitä. Eipä tää alku mitään ravitsemusterapeuttista tietämystä vaadi, kunhan vaan vauva maistelee uusia makuja! Meillä syödään yleensä n. 1/3 purkkia sosetta (jos on jo tuttu maku) ja päälle maitoa. Sosetta menis enemmänkin mutten oo vielä viittinyt antaa. Uutta makua maistellaan aloittamalla yhdellä teelusikallisella ja siitä sitten lisäämällä. Periaatteenahan on, että yhtä makua kerrallaan ja n. viikon ajan, jotta vauva kerkeää tottumaan makuun. Meille suositeltiin neuvolasta aloittamaan kasviksilla, koska vauva SAATTAA niistä kieltäytyä maistettuaan eka hedelmää. Tietenkin teet niinkuin teille parasta on, onhan toi maito aika kokonaisvaltaisesti parasta ekat 6 kk. Mutta ihan vihjeenä vaan.. =)

Juu ei taida aivan tähitiedettä olla tuo lapsen ruokkiminen mutta kaikki uusi tietenkin on vähän outoa alkuun. Se kyl vaikuttaa melko pätevältä oppaalta se äitiyspakkauksesta tullut opus missä on kaikkia reseptejä, vois taas kaivaa sen esiin. Mutta kyllä varmasti on ilmeet kuvaamisen arvoisia sitten ku alkaa noita maistelemaan... hihii

Vitsi ootan kyl innolla ku ens viikolla on se 4-kuukautisneuvola. Ei oo aiemmin ollu kuukautta meillä väliä neuvolakäynneissä ku aina ollu kaikkia välipunnituksia mun toiveesta :) nyt onkin jännä nähdä paljon on tullut grammoja..

Mä katoin finnkinon sivuilta että taas ois torstaina babybio, tällä kertaa kinopalatsissa.. Meinaako kukaan mennä? Tai lähteekö kukaan mun kaa? Vaikka kylläpä sinne yksinkin uskaltaa nyt mennä ja on mulla tietty pupu seurana =)

Juu tuo seuraan kuulumattomuuden tunne on kyl muutaman kerran mullakin ollut.. tai se riippuu seurasta. Opiskelukavereilla ei kellään oo lapsia nii on pikkasen orpo olo ja on kiva kuulla niiden mielipiteitä ku "kyllä sä voisit jo jättää miehelles sen hoitoon ja lähtee ryyppää meiän kaa.." Tai sitten "et kai sä nyt sitä koko ajan imetä.." No, ei pitäis ottaa itteensä mutta tulee sellanen kurja olo ku ei ne tuu ymmärtää näitä juttuja ennenku itte on tullu äidiks..

Eilen tuli vaihdettua pupulle useasti vaatteet ku kerran se puklas ittensä totaalisen märäksi ja toisella kertaa kakkas ittensä aivan läpi :) Nyt kuulosti taas sellanen pelottava rusaus tulleen että taidan mennä tsekkaa vaipat..

Simba: Kestoista ja muistakin saa tosi hyvin tahrat pois sappisaippualla. Sitä saa palana tai nesteenä,itse tykkään nestemäisestä. Sitä hirotaan tahraan ja annetaan vaikuttaa 15min. Sen jälkeen pestään normaalisti. Sillä häviää kyllä tahrat..oon itseasiassa saanu mustekynätkin pois sohvasta sillä,kun tyttö vähän taiteili. ;)

Join eilen siiderin saunan jälkeen ja hitto teki hyvää! Siinä jotenkin rentoutui. Muutenkin kun tultiin kotiin, oli mun ja miehen välillä taas sitä samaa vanhaa flirttiä mitä joskus aikoinaan. Oli ihanaa jopa palata kotiin..oli siivottu,pesty pyykkiä jne...Noh, kaikki voi arvata mitä saunan jälkeen tapahtui ja kun nukkumaan mentiin.;) Tosin oltiin extra varovaisia,ettei taas napsu...Jotenkin tänään herättyä oli ihan sellanen rakastuneen olo. Tästä tunteesta voisi nauttia aina!Oon niin rakasunut,että olisin ihan valmis naimisiin...;))

No ätetäänpä toi hehkutus sitten...Mä meinasin aamulla koittaa pojalle kaurapuuroa,mutta en sitten antanutkaan. Just keittelen porkkanaa,että saa sitä sit soseena. Kaupasta pitäs lähteä hakemaan kasviksia ja sitten soseutella niitä pakastimeen...mä laitan sopivia annoksia minigrip-pusseihin. Täytys ostaa kunnon jääpalamuotit ja niihin pakastaa.

Me mennään sunnuntaina lintsille! JEE! Miehen työpaikka järjestää päivän ilmasen aamupäivän siellä. Saadaan jopa miehen äidistä lapsenvahti. ;)

Nyt tätyyy lähteä soseuttaan porkkanat! Palataan taas....

Jumbis *yhtä hymyä*

Huoh, meillä on ollu jotain ihmekitinää nyt jo kahtena aamuna, -iltapäivät ja illat on menny hienosti ja yöllä nukutaan 10-11 tuntia putkeen. Mutta kaks aamua on ollu yhtä kitinää eikä tyttö meinaa rauhottua ollenkaan eikä suostu tissille. Eilen yritin vaikka mitä ja sit puin tytön ja laitoin vaunuihin. Nukahti siihen heti! Ja sen jälkeen kaikki suju hienosti. Tänään sama juttu ha muistin onneks Nupun kapalointivinkin. Tyttö rauhottu kapaloon, söi vähän ja nukahti puoleks tunniks. Sen jälkeen ollu yhtä hymyä. =)

Meillä on nyt aikapaljon vauvoja kaveripiirissä, monet siis ymmärtää mitä tää on. Mut on myös sellasia, joista oon vähä etääntyny nyt. Yritän kyllä pysyä ajan hermoilla, pitää yhteyttä muihin ja lukea hesaria ja muita lehtiä, niin että osaan puhua myös muusta kuin lapsista. MUTTA niitä keskeytyksiä tulee väkisinkin puhelujen ja tapaamisten aikana, kun huomio kiinnittyy vauvaan. Erilaistahan tämä on kuin aikaisemmin. Mut täytyy toivoa, että myöhemmin välit taas paranee.

Sit toisaalta mulla on yks hyvä ystävä, jolla on 6 kk ikänen tyttö. Mua välillä ahdistaa se et mistään muusta ei voi puhua ku lapsista, ja sen huomio kiinnittyy vauvaan koko ajan. Jos meillä on joku keskustelu kesken, se saattaa alkaa loruttelemaan ja laulamaan tytöllensä kesken meidän jutun vaikkei vauvalla ois mitään hätääkään. Tuo on aika ahdistavaa. Mut ehkä tuo on ohimenevää...

Mä houkuttelin yhtä kaveria torstain babybioon, mut ei mitään varmaa oo vielä. Ite lähtisin mielelläni, mut katotaan nyt miten nää aamut tästä menee. Jos on samanlaista vielä torstaina niin en ehkä pysty niin aamusta lähteen liikenteeseen. Sen näkee sitten..

Kohta lähetään ulkoileen, upea ilma taas kerran. =)

Huomenta taas. Tai siis päivää. Just sain vasta aamukahvit juotua:)

Vähänkö mua hymyilytti tuo Jumbiksen juttu, tuli niin hyvä mieli sun puolesta! Kivaa että oli miehen kanssa mukavaa. Teilläkin on ollu vaikka mitä vaikeuksia, niin varmasti ihanaa kun taas tuntee olevansa kuin vastarakastunut! Se on ihana tunne!

Mulla on oikeestaan aika paljonkin kavereita, joilla on pieniä vauvoja. Työkavereista 2 muutakin on äitiyslomalla (meidän vauvoilla ikäeroa 3 kk) joten heitä aina välillä tapaan. Sitten mun kahdella kaverilla on ihan pienet (1-2 kk) ikäiset vauvat. Niin ja tällä meidän alueella asuu paljon lapsiperheitä, kahden äidin kanssa ollaan käyty vaunuttelemassa silloin tällöin. Joten vauvallisia kavereita löytyy.. toisaalta musta on aivan ihana tavata myös sellasia, joilla ei vielä ole lapsia - sitten voi puhua jostain muustakin kuin vauvoista.

Nunnu, tuo sun kaverin meininki on varmasti tosi ärsyttävää!! Mulla menis varmaan hermo tuommoiseen..

Kiitti vielä Jumbis tuosta sappisaippuavinkistä, mun pitää heti testata sitä! Toivottavasti siitä ois apua, tuntuu välillä että noi kakkatahrat on niin pinttyneitä että mahtaako auttaa enää mikään..

Jahas, poju heräsi, meenpä pitää vähän seuraa..

Mulla on kaveripiirissä aika paljon samanikäisiä lapsia.
Tytölä ja pojalla on serkkuja 6kpl. Ovat iältään 5v-4v-3,5v-3v-2,5v-4kk. Sitten kaveripiiriessä on 3v-2v-5,5kk-4kk. Muutamat ovat viimeisilläänkin. Eli kivasti löytyy kavereita ja sukulaisia joiden kanssa jutella vauvoista jne...mutta sitten löytyy myös kavereita jotka hävisivät ekan raskauden myötä pois mun elämästä.=/

me asutaan myös lapsiperhe alueella ja täältä löytyy tytölle ja pojalle hyvin ikäistään seuraa..jaksais aina vaan tonne hiekkalaatikolle raahautua,eikä lähteä vaunuttelemaan kaupungille. =)

Nyt miettimään kauppalistaa ja sitten tyttö leikkikseen!

Jumbis

Go Jumbis! =)

Mä lähtisin tosi mielelläni leffailemaan, mutta rahat on nyt niin finito että täytyy tosi tarkkaan miettiä mitä ostaa / tekee. Ylimääräinen menokin on tulossa ens lauantaina, kun pidetään "parvekkeen avajaiset" kaveripariskunnan kanssa. Mä meinasin lähteä baariin!! Kattoo nyt onnistuuko ja viittinkö sit lähteä kun aika koittaa, mutta mies jää anyway kotiin vahtimaan poikaa (joka tosin nukkuu varmaankin koko illan). Mä oon NIIN tuulettumisen tarpeessa että!! Rupee olemaan pinna vähän kireellä täällä kotona..

Mulla on tietyt kaverit tulleet läheisemmiksi ja muutama kadonnut kokonaan. Mun kavereista muutamalla on lapsia, suurin osa näistä on vanhoja koulukavereita joiden kanssa ei oo pidetty yhteyttä kuin nyt vasta lasten myötä. Kaksi kaveria taistelee lapsettomuuden kanssa, toinen ei oo ottanut mitään yhteyttä muhun sen jälkeen kun laitoin viestin että poika tuli. Ei edes onnitellut.

Ulla, mites teillä ilmavaivat? Onko helpottaneet soseiden myötä? Tänään maistui pojalle kukkakaali aivan erilailla ku eilen. Oli ihan innoissaan! =)

Eihän toi kauheesti vaatis että ite tekis noita soseita, en oo vaan jaksanut ryhtyä hommiin. Varmaan tuun tekemään ite sitten kun saa hyviä suomalaisia raaka-aineita, uutta perunaa ja porkkanaa ja kukkakaalia. Sit tuo poika syökin jo enemmän! Meillä koira barffaa, ja soseiden tekeminen on tuttua puuhaa (tosin koiralle ne kasvikset on tietty keittämättömiä).

Jaaha, täytyypi käydä Facebookissa vaihteeks vilkuilemassa.. Käyn myös kirjottamassa Spaceen yhen idean joka mulle tuli tosta meidän tapaamisesta!!

Nintsu + pieni mies

osui silmään toi uudet perunat! Niitä ei saa antaa alle 1vuotiaalle! Jotain ne sisälti,mitä ei alle 1v saanu syödä..samoinhan on lanttu jne..kantsii tarkasti katsoa mitä saa antaa alle1v. Mä oon vieläkin joskus pihalla näistä ruokajutuista...

Tervehdys!!

Mukava kuulla, että Simba on vähän niinkö meikäläinen, mustakin on hirveen työlästä lähtä lapsen kanssa yhtikäs mihinkään ja useimmiten oon niiden vähäistenkin reissujen jälkeen ihan puhki! Lenkille lähtö on helppoa!

Juu siis on mullakin paljonkin äitikavereita! Yksi tosi hyvä ystävä, jolla on 3kk vanhempi poika. Toinen hyvä ystävä, jolla 1kk nuorempi poika, yksi ystävä, jolla 1v4kk tyttö, yhdellä 5v poika ja 2vko vanhempi tyttö kuin meidän neiti (tympii vaan, kun tämä kaveri opettaa mua koko ajan niin hirveesti, kun on vielä hoitoalalla ja kun on tuo esikoinen jo 5v, niin minähän en osaa mitään... Oon jo muutaman kerran meinannu sanoa, että soita prkl sossuun, etten pysty huolehtiin lapsestani!). Sitten tutustuin sairaalassa yhteen äitiin, kun oli samassa huoneessa 2 yötä, sitten me oltiinki loppuaika perhehuoneessa. Hällä vaan 2pv vanhempi tyttö, että kyllä näitä riittää! Tuo kouluajoilta tullut porukka sitten... Heistä yksi on naimisissa (ei lapsia, eikä halua, on tehnyt hyvinkin selväksi!), yksi ollut pitkään kihloissa, ovat rakentaneet, mutta ei lapsia (vähän tuntuu, etteivät taida halutakkaan hekään), yksi on sellainen miestä aika tiheään vaihtava ja yksi varmaan ikisinkku! Että... Voitte kuvitella kuinka oli hauskaa vauvan kanssa... Onneksi neiti käyttäytyi sen ajan niin fiksusti, että voisin melkein sanoa, että olis voinut vaikka saada jollekin pientä vauvakuumetta aikaan! Niin, no tänään oli sitten tullut e-mailia, että olivat suunnitelleet kesäkuun tapaamiseksi, että lähdettäis koko sakki Tallinnaan... Just just, ei taida ihan meikiksellä onnistua... (Kun on jo sinne Hesaan about 800km...)Mutta siis nyt huomasin, että on paljon juttuja, mitä ymmärtää vasta, kun tulee itsekin äidiksi. Kiva silti, että eivät pudottaneet minua porukasta pois, kun sain lapsen! Serkkuja meidän vauvelilla ei muuten ole yhtään.

Joo, minäkin oon kuullut tuon, että ei uusia pottuja! Onko niissäkin sitten sitä nitriittiä (?) mitä on just lantussa, punajuuressa jne?

Me käytiin tytön kanssa tänään 1,5h lenkki. Tosi ihana ilma. Tuli just vähän ennen lenkille lähtöä pieni vesikuuro ja sitten aurinko porotteli, niin oli niin ihana tuoksu:) Nyt neiti vetelee sikeitä terassilla.

Ihanaa tosiaan Jumbis tuo sun ja miehen sanotaanko nyt kahden keskinen hetki:) Kuulosti kivalta, kun oot tosiaan kertoillut niistä vaikeuksistakin...

Nyt muihin touhuihin...

Rosa ja Piiperöinen 4kk ja 2pv

PS: Pitäis keksiä jotain kivaa, kun mies tulee töistä, kun sillä on tänään synttärit:))) Vaikka jotain hyvää ruokaa, kun lahjat me päätettiin tänä vuonna jättää väliin...

Moikkis, rotarokotteen toinen osa otettu tänään ja ei tullut mitään ärtyneisyyttä kuten viimeeks :):)

Voi miten ihania kuvia ja teidän asunnot! Vitsi kun minäkin haaveilen omakotitalosta.. Mut sit seuraavaks. Ostettiin tämäkin asunto kyllä uutena, siis reivarin pääty, missä nyt asutaan ja ollaan kyl ihan älyttömän tyytyväisiä. Mut se oma iso piha houkuttaa.. joku päivä sit :)

Nintsu, meillä on helpottunu jee! Teillä? Se pottuhan veti mahan ihan mahdottomaks, mut kaikki muu on uponnut hyvin ja masu ei vaivaa juuri ollenkaan enää. Nyt jos itketään, niin sit on nälkää tai väsyä tms. aika huippu juttu! Viimekin yö meni yhdellä herätyksellä/syötöllä, ihan outo olo, kun yhtäkkiä taas saakin nukkua. Tuntuu että väsyttää vaan enemmän nyt kun saa nukkua, mut se on kai siksi kun taas rytmi muuttunu. Poju on melkein minuutilleen herännyt nyt 4 yötä samoihin aikoihin.

Nuppu, mä voisin ehkäpä tulla sinne bioon, kun se on kokematta, ja torstaina ei oo sen kummempaa :) Jos seura kelpaa. Varmistan vielä huomenna että pääsen, niin vois liput tilailla, mut tiedän siis heti aamusta jo pääsenkö, mut enköhän! Kiva päästä se itsekin näkemään!

Mulla on aika jännä tilanne kavereiden kanssa, että tosi harvalla on lapsia. Meidän kaveripiirissä on kyl joitakin perheellisiä, mutta ihan parhaiden kavereiden kohdalla ei vielä vauvoja pahemmin oo, tosin 2 tulossa syksyllä, joten kyllä niitä rupeaa jo tuleen :) Ihan lähimmistä ja parhaista kamuista kylläkin yhellä on 10kk vauva, mut asuu tampereella, muut joko sinkkuja (monella on just menny pitkät suhteet poikki, jopa 4llä kaverilla n vuoden aikana!) tai sit odottaa tai ei muuten vaan oo. Vähän sillai kyllä harmi, mut pian tilanne muuttuu. Mut kyllä näitä vaavijuttuja saa jutella tällä kotosalla, kun asun kans lapsiystävällisellä alueella, täällä paljon vauvoja ja odottajia. Mm naapuri odottaa kaksosia syntyväksi heinäkuussa, ja keskiviikkona meen tapaan yhtä äitiä, jolla saman ikäinen tyttö, vain 4 päivää eroa. Mun siskoksilla ei oo vauvoja, oon suvun tän generaation eka!! Mut miehen puolelta meidän pojulla on jo monta serkkua, joita välillä tavataan.

Eli vähän eri tilanne mulla kun monella muulla teillä joilla paljon vaavillisia kamuja. Mut oon kyl ihan tyytyväinen näin ja nautin elosta pojan kanssa ja niistä kerroista kun tapaa muita vaavillisia :)

No nyt täytyy mennä nukkuun, kun pojukin vetänyt jo kauan sikeitä, hyvää yötä!!

Sain just tehtyä isot satsit soseita pakastimeen. Tänään aloitellaan maistamaan kukkakaalia. tein ihan perus mössöt,eli bataattia,porkkanaa,kukkakaalia ja parsakaalia pakastimeen. Peruna ja maissi kokeillaan sitten kolmanne kerran varmaan tuossa muutamien viikkojen kuluttua. Täytyis myös kokeilla kaurakin jossain vaiheessa,että päästäisiin syömään iltapuuro ja jossain vaiheessa aamupuurokin. =)

Kyllähän sitä mies eilenkin koitti meille laatuaikaa,mutta mä olin ihan poikki. Nukahtelin telkkaa katsoessa monesti ja ei tosiaankaan enää virta riittänyt muuhun..ja aamulla otti päähän kun poika heräs kuudelta ja ei enää mennyt siitä nukkumaan takaisin. Ihanaa tosiaan meidän kahdenkeskinen aika kaiken tämän "vaikean" jana jälkeen ja usean vain telkan kattomisen jälkeen..yleensä illat meillä menee molempien tehdessä omia asioita,eikä huomata toistemme tarpeita...nyt sitten asiaan tuli muutos.

Mä meen tänään sinne röntgeniin. Saa nähdä mitä sieltä sitten vastaukseksi tulee...toivottavasti ei samaa mitä äidilläni,että häikkää onkin akillesjänteessä.

Täytyy tästä kohta alkaa lapsia syöttämään ja sitten lähteä liikenteeseen,meen metsästää kesäkenkiä itselleni. Eilen ei ehditty 1,5tunnissa(tytön leikkis aika) oikein muuta kun ruokakauppa läpi ja multaa hakea kukkapenkkeihin.

Täytyykin mennä jo nyt....

Jumbis

Wau, miten upeita kuvia Spacessa. Lauran talo näytti ihan mahtavalta. Ja Rosan talo kans, voi hyvänen aika sitä maisemaa. Kyllä teidän kelpaa siellä!! Tuskin varmaan maltatte odottaa, että pääsette muuttamaan. Mäkin laitoin pari kuvaa meiän talosta, tosin viime viikolla jo. Meidän talo on vuodelta 84 eli vähän vanhempi. Niin ja sit laitoin pojan 5 kk kuvan.

Eilinen päivä oli yhtä taistelua, poika ei suostunut nukkumaan juuri ollenkaan. Päivällä veti 1,5 tunnin unet ja myöhemmin noin puolen tunnin unet. Siinä tais ollakin koko päivän nukkumiset ja illallakaan ei meinannut tulla uni. Lopulta simahti 23 jälkeen tissille.

Huomenna meillä on 5 kk neuvola. Aina jännittää, miten on kasvanut. Nyt ei pitäis painon olla noussu niin paljon kuin ennen. Kotivaa'alla kun mittasin niin poika on varmaan noin 8,5 kilonen. Saa nähdä mitä neuvolan vaaka sanoo, kun toi meidän vaaka ei aina niin tarkasti näytä.

No me lähetään kohta tästä kaupungille, saa nähdä miten reissu tällä kertaa sujuu. Tullaan miehen kyydillä kotiin niin ei tartte mennä kuin yks bussimatka, jee.

Ulla, jep, meillä on pojan masu rauhoittunut huomattavasti. Tosin eilen sai jonkun kiljumis-kohtauksen illalla, pitkästä aikaa.. Röyhtäs, piereskeli ja puklas ja sitten helpotti. Meillä on toi yöunille meno aikaistunut klo 20:n, mikä on toisaalta vähän tylsä mun kannalta. Enhän mä saa itteäni sänkyyn vielä tuolloin!! Poika herää n. klo 1-3 ekaa kertaa (viime yönä klo 1.10, sitä edellisenä klo 3.30, eli vaihtelee suuresti) ja sit n. kolmen tunnin päästä edellisestä heräämisestä. Mä odotan Jumbiksen lailla että pääsee aloittamaan ton iltapuuron, meillä on jo Nukkumatin Unipuurot kaapissa odottamassa.. Kaveri on kättärillä töissä ja sanoi, että heillä lastenlääkärit suosittelee kotimaisten viljojen annon lykkäystä ainakin kunnes vauva on yli 5 kk, ja että kannattaa aloittaa "ulkomaisilla", eli riisillä, maissilla tms.

Joo, aivan mahtavia taloja teillä!! Ja mitkä maisemat Rosa teillä, todella upeat!! Ette ainakaan helpottaneet tätä rakennuskuumetta mikä täällä meillä vallitsee.. Voitte vaan kuvitella millanen hinku on edes omaan pihaan kun asuu hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa!! =) Missä Laura teidän talo on? Jos haluat vastata, laita vaikka meidän Spaceen..

Niin ja kyselin vielä Spacessa siitä mun ideasta tapaamiseen!! Nuppu ja Nunnu on vasta vastanneet, teidän muidenkin tulijoiden mielipiteitä kaivataan! Aikaa ei oo enää paljoa.. =)

Nintsu + pieni puklaileva mies 3 päivän päästä 5 kk

No nyt se on sitten tapahtunut: Odotus-puolella on tammimammat 09!! Voi vitsi että tuli nostalginen olo.. Ite olin vuosi sitten tiennyt kaksi viikkoa olevani raskaana.. =) Byhyy.. Tulee tippa linssiin..

Yhteistyössä