Tammivauvat 2008 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Op:Mun veljen pojalla on se oliivinvärinen Yamo.On kanssa ihana,mutta itse oon ihan ruskeen kannalla.;)

Lumi:Meillä ainakin osataan vierastaa.Poika ei tykkää lainkaan 18pvää nuoremmasta serkustaan,alkaa aina itkemään hänen lähellä.Jopa isäkin välillä vierastaa,mun pitäämelkein aina olla vieressä sanomassa iloisella äänellä,että kenekäs sylissä olet..ja lopulta poikakin suostuu hymyn antamaan.=)

Ajattelin tänään lähteä tekemään kävelylenkin maaseutuopppilaitoksen kautta.Metsän poikki pääsee niin mainiosti sinne. Tyttökin jos sattuisi vaikka lemiä näkemään jne...eikä tuosta tule kuin tunnin lenkki.Asutaan sen verran lähellä.

Voi*piip* taas!yhtä rääkymistä tämä aamu molemmilla ja ihanaa kun mies töissä. Alkaa menee vähän hermot jo! Pitäs saada tehtyä ruokakin ja syötettyä vielä molemmat..sitten ulos. Ja tyttö pistää ainakin hanakasti kaikesta vastaan...*kiroo urakalla mielessään*

jumbis

Op, kiitti :) Ootkin eka joka sanoo että pupussa paljon mun näköä. Aina sanotaan kun on niin isin tyttö.
En oo miettiny tota aurikolasi-juttua vielä mutta on nuo pienet silmät kyllä arat! Jaa, ja miten pysyy pienen päänpyörittelijän silmillä =)
Toi mun ilman rintakumia onnistuu vieläkin mutta melkein aina tarttee välillä laittaa kumi paikoilleen kun iskee toisinaan sellanen raivo muuten.. Tissit muuten tyjenee niin paljon nopeemmin ilman kumia!! ja imetys kestää sellasen 5min! Sitte jos otan kumin nii venyy 30min lussutteluksi... mutta kenties se jää kokonaan pois joskus :)

mukavaa vappua kaikille simasuille!!

nuppu+pupu melkein3kk

Jee ja voi ei, poitsu teki kakat sit vihdoin tänä aamuna... mutta tapahtui siis just aamukuuden jälkeen, kun olin vaihtanut puhtaan vaipan ja imettänyt ja oli ihan nukahtamaisillaan... auts pitää jatkaa myöhemmin, kun poitsu kutsuu :)

Op: Mäkin tilasin Vauva-lehden ihan vaan sen kantopussin takia kun kaveri kehu semmosta. Mut en oo saanu tyttöä siihen hyvin. Vaikka kuinka katoin ohjeista mallia, niin mulla on hankala olla ja samoin vauvalla. Ihan surkee, väristä puhumattakaan. Paremmin toimii naapurilta lainattu rintareppu. Oon päässy itekin vähä ulkoileen kun vauva on siinä.

Oon uskaltautunu vähä käveleskeleen ulkona, pidemmällekin. Jalan päälle voi varata ja se ei tunnu enää niin araltakaan. Viikon päästä pitäis saada kipsi jo pois! Jee!

Eilen en taas saanu milllään tyttöä päikkäreille. Koko päivänä se otti vaan 4x15 minuutin torkut. Ilta meni kuitenki ihan hyvin eikä tyttö ollu mitenkään kiukkunen missään vaiheessa päivää. Ja yöunet oli 9 tuntia putkeen. Aika raskasta itelle vaan, kun ne päikkärit on kuitenki mullekin semmonen hengähdystauko. Mut pääasia et nukkuu yöt. Kiukuttelin miehelle kun se tuli töistä ja saatiin riitakin aikaan. No, onneks illalla saatiin sovittua ennen ku mentiin nukkuun. Nyt sitte vauva on niin uninen et nukahtaa tissille joka kerta. Ihme juttu.

nuppu, ne vauvojen aurinkolasit on taas yks järkky juttu vauva kaman joukossa. niissä on sellanen pään taakse tuleva kuminauha, vähän niinku laskettelulaseissa..eli pysyvät kyllä päässä. näyttävät lähinnä tummennetuilta uimalaseilta=aika rumat :/ mut kaippa sellaset on hankittava.

nunnu, en mäkään saanu pojua siihen pussiin muuta ku sillai et sen jalat on ristissä siellä pussissa, selkä mua vasten ja katse eteenpäin. siinäkin pitää tukea mun käsillä, ettei se koko nyytti kellaha sivulleen. et ei toimi myöskään mulla, ja painaa myös mun hartiaa..

ai sitähän aloin kirjottaa..et vietin tossa sitten tovin jos toisenkin h&m nettikauppa sivuilla..siellä voi tehdä ittensä kokoisen ja näköisen mallinuken, jolle sovittaa myynnissä olevia vaatteita. ja arvatkaan oliko hauskaa mallailla niitä :D

Me hankittiin sellaset "my first shades" aurinkolasit. Niissä on just sellanen pään taakse tuleva lenkki. Linssiosa kyllä istui tosi hyvin meidän poitsun päähän ja tykkäsi kovasti kun sovitettiin laseja... että toivottavasti pitää niitä sitten kesälläkin mielellään. Jos kovasti aurinko porottelee niin mä ottaisin mieluummin varman päälle ja pistäisin aurinkolasit vauvan päähän... ja jos pitempiä lenkkejä tekisin...

Nyt ulos vaunuilemaan, kun on niin huippuhyvä ilma =) Niin ja minä laitoin nyt pitkähihasen bodyn, housut, gollegetakin, puuvillalapaset, pakkaukset toppatöpöset, puuvillahatun ja ohkasen villamyssyn. Mulla on vaunussa "lämpökassi" ja pohjalla puuvillaviltti. Voi olla että tälle päivälle on vähän liikaa mutta meinaan melko tuulisella paikalla lenkkeillä, joten let's see ;-)

Tähti ja poitsu tasan 4kk =))

Glada vappen:)

Väsäsin just illaks syötävää (juustokakkuu ja sienisalaattii, mies saa tehdä loput) ja nyt heti piti tulla taas koneelle roikkuu.

Meillä vauva muistuttaa enemmän isäänsä. Ihan alussa sain kuulla, että ihan äidin näkönen, mutta nykyään melkein kaikki sanoo että ihan kuin isänsä. Ja kyllähän se mulle sopii, mies on paljon komeempi kun mä:) Ja kun katselen miehen lapsuuskuvia, niin kyllä siinä paljon samaa näköä on. No, ainakin värit meidän poika on periny isältään koska mies on vaalea ja sinisilmäinen, minä taas tällanen tumma ja pojalla on siniset silmät ja vaalea tukka. Tai nykyään poika on melko kalju, aivan kuin isänsäkin vauvana. Minä taas olin vauvana semmonen peikkotukka.

Meilläkään ei vauva enää nuku yhtenäisiä päikkäreitä, vaan ne on sellasia lyhyitä unia pitkin päivää. Nyt poika on nukkunut ulkona peräti yli tunnin, tää on harvinaisen pitkä pätkä. Meillä onneksi tossa terassilla on varjoisaa ja viileää, joten ei tarvitse pelätä että poika läkähtyy sinne. Meillä nyt päällä body, housut ja sukat. Käsineet, äitiyspakkauksen vihreeraidallinen vanupuku ja makuupussi. Hyvin näyttää uni noissa maittavan. Sitten jos lähdetään lenkkeilemään niin oon ottanu melkeen kaikki pois (siis päällä ainoastaan body ja housut eikä mitään makuupusseja tai vanupukua) koska jos aurinko paistaa, on TODELLA kuuma. Mutta kuten sanottu, toi terassi on mukavan viileä ja sinne voi pukea vähän enemmänkin.

Meillä kävi lauantaina vieraita ja heti kun poika näki ne, alkoi ihan hillitön itku. Mietittiinkin, että mahtaako jo vierastaa.. voihan se olla, että jo tässä vaiheessa voi vierastaa.

Ainiin, mä muuten tilasin ton Vauva-lehden aikoinaan sen takia että siitä sai kaupan päälle semmosen kantoliinan. Ei siis kantopussia. En ole onnistunut kertaakaan sitomaan sitä kunnolla, joten jäänyt ihan käyttämättä mokoma. Meillä kantoreppu ollu enemmän käytössä. Jotenkin en saa poikaa siihen liinaan kunnolla, aina ihan ihme asennossa.

Kyllä noi vauvojen aurinkolasit ihan hyvä juttu on. Meilläkin vauvalla on jo valmiiksi sellaset, vielä en ole käyttänyt kun en ole kokenut tarpeelliseksi. Jos ette saa muuten pysymään laseja vauvan päällä niin optikkoliikkeissä on myynnissä sellasia joustavia kumilenksukoita tai mikähän niitten nimi virallisesti onkaan.. se tulee vauvan pään ympärille niin silloin pysyy paremmin.

Nopsaan kirjoitan kun pieni mies on olohuoneessa lattialla eikä viihdy varmaan kauaa..

Neuvolassa eilen käytiin, paino nyt 5940 g, pituus 60,5 cm. Eli 940 g ja 4 cm tullut kuukaudessa. Kaikki hyvin muutenkin! Korttiin tuli teksti: "Virkeä vauva. Seuraa tarkasti ympäristöään. Tarttuu leluun. Ääntelee iänmukaisesti. Kasvu norm." Täti oli sitä mieltä että n.5 kk ikäisenä soseet mutta mä ajattelin parin viikon päästä jo aloitella pikkuhiljaa maistattamaan. Vitsi aika menee nopeasti!! Meillä muuten poika vierasti eilen neuvolan tätiä, ajattelin eka et voi ei, se muistaa sen edelliskerran rokotuksen, mut kyllä se tais olla normaalia vierastusta. Tää meidän ihana neuvolantäti jää eläkkeelle, yllätys yllätys.. Olikin liian hyvä ollakseen totta! Nyt kesäksi tulee sit joku koulunpenkki-sijainen ja syksystä ei tiedä..

Ootteko muut tehneet ite simaa? Mä tein ekaa kertaa, ei tainnut kauheen hyvin onnistua tai sit se ei oo vielä valmista. Tosin tein sen jo viime viikon keskiviikkona, kyllä sen pitäis olla jo nyt valmista. Ei tullu kauheen makeata.. Tänään täytyy leipasta munkit! Eilen tein kauralastuja.. Ja hain itelleni vappupallon!! =)

Hyvää vappua, meillä kaikilla se taitaa olla aika klara vappen..

Nintsu + pieni mies tasan 4 kk

Tilasin itse Vauva-lehden vain sen hoitolaukun takia. Tiesin noiden kantojuttujen olevan aivan peestä. Sitä kantoliinaa ei varsinkaan saa mitenkään hyvin!!

Meillä ei vietetä vappua lainkaan.Mies on töissä ja en jaksa lasten kanssa täällä mitään suurempia touhuta...jos muutaman pallon vaan hakisi kaupasta. Syödäänkin ihan normaalisti,eikä mitään vappuherkkuja..illaksi tosin mulle karkkia ja limpparia.;)

En ole saanu tyttöä ja poikaa ollenkaan nukkumaan.Nukkuivat molemmat 10min kun käytiin kävelyllä.Kauheeta kiukkuumista molemmilla ja oon ollut täällä helisemässä. Taas on sellanen olo,etten vain jaksais. Ei miehestäkään sitten apua ole kun kotiin tulee,ekana heittää itsnesä shvalle ja alkaa valittaa kuinka kuumeinen olo on jne..HITTO!!Jäis sitten sairaslomalle,ettei kotona tartte valittaa!!!!Kotikin kaipais perusteellisen siivouksen, mutta kukahan senkin tekis??!!

Jumbis (--kyllä kylässä saa käydä känkkäränkkä,kun on känkkäränkkä-päivä...)

Heh, kaikille näköjään tulee Vauva-lehti, niitten kaupanpäällisten yllyttämänä:) On se kyllä muutenkin mun mielestä ihan hyvä lehti, aina löytyy lukemista.

Oi mä oikeen odotan että mies tulee töistä ja päästään grillaamaan. Nintsu, me ollaan tehty itte simaa, saa nähdä onnistuiko se, en ole vielä kerennyt maistaa. Ollaan me kyllä tehty (tai oikeestaan mies sen meillä aina tekee) monena vuonna ennenkin ja aina siitä on tullu tosi hyvää. Aateltiin, jos munkkejakin paistettais huomenna, mutta saa nähdä jaksaako sitä.

Joo, tosiaan klara vappen tulossa. No ehkä tulee pari olutta siemastua grilliruoan kanssa, mutta tuskin sen enempää.

Hyvää vappua kaikille mammoille!!

Jumbis täälläkin tarttis perussiivouksen mutten mäkää tiiä kuka sen suostuis tekee :D mäkään en jaksa sitten kun on puol tuntii päivässä "omaa aikaa" siivota...

Mulle ei tuu vauva-lehti enää.. Kaveri tilas sen mulle hetkeks aikaa kun sai siinä itte sellasen reiman-ulkohaalarin (tai siis mun kummipojalle se tuli)..

Mä tartten vielä rintakumivertaistukea taas :D Pupu syö ilman r.kumia mun tissin 5minuutissa, niin voinko mä luottaa että saa siinä ajassa riittävästi sapuskaa?? Ei ottanu ees toista tissiä jälkkäriks... Ennen tosiaan melkein tuntikin vierähtäny tissitellessä nii en oikee osaa luottaa tähän..

Mäkin aattelin pari ykkösolutta jopa nautiskella tänään :) että klara vappen vaan kaikille täältäkin!

meillä monesti menee nuppu vaan se 5 min ja sit ei enää tartte enempää. kaipa ne on vaan välillä niin nopeita :)

kävin kantopussin kans vajaan 1 h lenkillä. oli kiva, kun oli kädet vapaana. poika nukku puolet matkasta ja puolet katteli menosuuntaan tai oikeestaan sivulle. kävelin sillai, et naamaan ei paistanu aurinko, kun ei ollu niitä laseja. onko vauvoille muuten aurinkorasvoja? kun ei sitä pysty välttämään, etteikö se joskus kasvoillekin paistais just tollai kannettuna esim.. kiva, kun vauva näkee maailmaa tollai kannettuna, niin viihty varmaan siks paremmin hereillä ollessaan. vaunuissa tahtoo aina kitistä, jos on hereillä.

mä inhoon vappua. soijanakit ja perunasalaatti on meidän vappu tsemppaus.

Niin hauskaa vappua! Meinasin unohtaa sen, kun me ei tänä vuonna juhlita sitä ;-) ja en muutenkaan välitä hirveästi vapusta bilettämismielessä, mutta tuoreet munkit ja sima on kyllä nam nam =) Niitä saadaan kuitenkin vasta huomenna, kun päästään isovanhempien luo. Tänään vain nautitaan auringonpaisteesta, taidankin nostella taas nukkuvan poitsun vaunuihin varjoon ja mennä itse ottamaan aurinkoa ja lukemaan lehti ulos.

Pikkulapsille on joitain omia aurinkorasvoja, mutta viime vuosina olen lukenut artikkeleita, joissa on varoiteltu niiden mahdollisista haittavaikutuksista pieniin lapsiin. Itse yritän suojata vaatteilla mahdollisimman paljon. Meillä on sellanen "lierihattu" ja ostin just lippiksen, jossa on korvaläpät ja hihnat, mutta p*rkule kun ostin pari kokoa isompaa poitsulle kun sen päänympärys ja silti on just aivan nafti sopiva sille... argh täytyy vissiin käydä ensi viikolla vaihtamassa vieläkin isompaan. Tietääkö kukaan, että miten tuo päänympärys kasvaa, että tuleeko siihen hidastusta missä vaiheessa? Ja mikä on keskiverto 6kk ja 1v päänympärys? Mietin vaan ku melkein 10cm on 4kk tullut niin ei kai se voi noin kovaa vauhtia jatkossakin....

No kävin sittenkin surffaamassa kun jäi vaivaamaan tuo kokoasia ja löysin tällaisen:

"Ensimmäisenä ikävuotena lapsen fyysinen kasvu on huimaa. Ensimmäisen ½ v:n aikana syntymäpaino yleensä kaksinkertaistuu ja vauva kasvaa pituutta n. 15 cm. ½-vuotiaan vauvan päänympärys on n. 44 cm. 1-vuotispäivään mennessä syntymäpaino on yleensä kolminkertaistunut ja pituus lisääntynyt 25–30 cm. Yksivuotiaan päänympärys on n. 47 cm."

Voi tsiisus, siis yksivuotiaalla olis noin 47cm ja se mun ostama lippis on kokoa 46 ja on nafti 4kk vauvalle! Onkohan noi koot vaatteissa ihan hakoteillä vai tuo juttu, katsoin sen MLL:n sivuilta...

Piti vielä tulla käymään...

Oon ajatellu molemmille muksuille ostaa ne BabyBanzin aurinkolasit. Ne on kuulemma hyviä.

pipoista: meidän likalle menee pojan jotkut pipot,ettei kannata kyllä noita mittataulukoita katsella vaan ihan mennä ja kokeilla ne pipot päähän.

Hyvää vappua..sauna odottaa!

Käytiin tänään painokontrollissa neuvolassa (kahden viikon välein joudutaan käymään), ja neidille oli tullut painoa kahdessa viikossa ainoastaan 100 g.:( Terveydenhoitaja suositteli, että käytäisiin lastenlääkärillä, et sais asiantuntijan mielipiteen tuohon painonnousuun. Sanoi kyllä, et voi olla että tämä meidän tyttö kasvaa omaa tahtiaan, että kaikki on ok, mutta parempi aina varmistaa. Tytteli painaa nyt 5450 g ja 62 cm. Mua jo epäilyttää maidon riittäminen, kun täysimetyksellä mennään, mutta toisaalta neiti on koko ajan tosi tyytyväinen. Ja yritän hanakasti tarjota tissiä, mutta silloin kun ei ole nälkä, vetää hirveän rintaraivari.:( Eipä väkisinkään voi syöttää..

Luin teidän kirjoituksia ja huomasin, että on selvästi liikkeellä päiväunettomuutta.:) Mahtaako liittyä ikään vai tekeekö tämä lämmennyt ilma sitä??? Meillä on nukuttu päivällä eilen ja tänään tosi huonosti. Pitkät päiväunet oli yhtä tuttirallia, kaksi tuntia ravasin laittamassa tuttia suuhun 2-15 minuutin välein. Myöhemmin iltapäivällä 2 x 15 min pätkät unta ja nyt illalla neiti (ja äiti) oli aivan yliväsy, mutta viimein nukahti.

Heh, minäkin tilasin Vauva- lehden viime viikolla! Samoin kuin Jumbis, sen hoitolaukun vuoksi. Toki tykkään siitä lehdestäkin!

Hauskaa vappua kaikille!!

Laura, meilläkin viimeks nousi paino parin viikon aikana vaan 130gr :(tosin pituutta oli tullut 2,5cm, no ens viikol 3kk-neuvolassa uusintapunnitus. Muakin pikkusen pelottaa jos ei maito enää riitäkään mutta kyllä mä sitä vähän ihmettelen mihin se loppuis ku koko ajan oon imettänyt lapsentahisesti ja tosi tiheään ja pitkiä aikoja. Meillä kans tuo rintaraivari tuo oman lisämausteensa tähän jännitykseen mutta toivotaan että maito riittää. Kuinkakohan paljon painonnousua pitäis tulla ettei tartte lisämaitoa.. Onko se sama ku vastasyntyneillä se 100gr viikossa? Voi vitsi ei kyl yhtään kiinnostais alkaa pelaa korvikkeen kanssa..

Tylsän näköinen sää ulkona.. JA piknikille ullikselle pitäis mennä :/

Olipas tänne tullut taas paljon kirjoituksia. Heti, jos on pari päivää pois palstalta, niin saa toooosi kauan laavata keskustelut läpi, mutta kiva niin, että pysyy keskustelut yllä.

Me käytiin tänään koko perhe "vappukävelyllä" ja tyttö nukkui tosi huonosti (liikkeellä siis samaa "virusta" täälläkin...) Tosin en sitten tiedä, saattoi johtua siitäkin, että kohta sisälle tullessa teki kakat ja oli aika hikinen... No, siinäpä syitä nukkumattomuuteen riittämiin... Nyt sain onneksi hänet uinahtamaan uudestaan. Tuo pukeminen on vaan niin pirun hankalaa. Meillä on nyt 17 astetta ja aurinko porottaa täydeltä terältä. Varjossa kylläkin tottakai nukkuu.

Heh, minä tilasin kohta vuosi sitten (heti, kun plussa napsahti tikkuun!) Vauva-lehden ja sain siitä kylkiäisinä just sen hoitolaukun, mutta se oli ihan p**ka, eikä mulla sitä ees enää ole (vein kierrätykseen samalla, kun muutakin roinaa...). Kaverilta sain lainaan Emmaljungan hoitolaukun ja se on käytössä. Ei vaan aivan samaa väriä kuin vaunut, mutta samapa se sille. Jotenkin kuulostaa, että nuo kaikki lahjat on olleet huonoja. Kaverikin sai kantoliinan eikä tykkää yhtään vaan osti uuden, paremman.

Mulla ei tullut tänä vuonna tehtyä simaa. Aikaisemmin oon kyllä tehnyt ja se on ollut tosi nam! Toissapäivänä tein munkkeja. Ja kylläpä nekin on hyvin tehneet kauppansa:)

Meillä on muuten ensi viikolla (siis useimmilla meistä) ensimmäinen ÄITIENPÄIVÄ! Ootteko toivoneet jotain erityistä lahjaksi? Saiko kukaan muuten mieheltä vauvan synnyttyä mitään korua lahjaksi? Joillakin kuuluu olevan sellainen "tapa". Minä en saanut... :((( Vaikka eipä se mitään, ilmankin pärjää ja kun on nyt niin paljon mutakin rahanmenoa (by the way, eilen pistettiin keittiön, kodinhoitohuoneen, 2x vessan, eteisen ja 4x makkarin kaapistot tilaukseen! Hitsi, kun oli jotenkin hankala valita ovimalleja, eteenkin keittiöön...) Niin, äitienpäivästä, onko teillä jotain suunnitelmia päiväksi? Minä huomasin, että mies on aamuvuorossa, että tuskinpa saan edes kahvia sänkyyn (tai sitten erittäin aikaisin...!) Ja lahjaksi haluan kyllä joatin, mutten tiiä mitä... Toisaalta, tarpeellisia olis esim. sauvasekoitin (silmällä pitäen sitä, kun vauva aloittaa kiinteät ja meinaan alkaa tehdä itse soseita) tai uus kännykkä, kun entinen alkanut temppuilla... Mummoille ja isomummolle pitäisi alkaa askarrella koriti. Varmaan jotku 3D-kukkakortit väkerrän...

Nyt aattelin mennä siivoon meän naulakkoa toppatakeista ym talvikamppeista. Hain jo eilen keveämpiä vaatteita varastosta. Just miehelle juttelin, että olis niin kiva, kun toisaalta ne vois viedä jo uuteen kotiin, turhaan viiä tuonne talon alle varastoon, kun ennen talvea muutetaan, mutta mihinkäs viet, eli vietävä vaan tonne alas...

Vapun jatkoa!

Rosa ja Piiperöinen

PS: Pitäis kuviakin taas laittaa spaceen, mutta mies ei ikinä muista tuua kameraa raksalta kotiin...

PPS: Laura: meän tyttö oli viikko sitten 5420g ja 61,8cm (jos en ihan väärin muista), eli tosi samankokoisia! Tosin meidän neiti on muutaman viikon nuorempi.

Kävi outo juttu. Kaveri nukku päiväunia parvekkeella ja 2h nukuttuaan alkoi kuulua huuto. No, menin hakemaan sitä sisään, otin pois kopasta ja syliin, niin huuto vaan jatkuu ja pahenee. Ulkovaatteet pois ja kanniskelen sylissä, mutta huutaa vaan... Yritän laittaa rinnalle, mutta ei malta alkaa imeä kun huutaa vaan. Meni muutaman minuutti sylissä tiiviisti kanniskelua ennen kuin rauhoittui - ja nukahti uudelleen. Vein sänkyyn, nukkui 15 min ja melkein sama juttu, huutaa sylissä jonkin aikaa ja nukahtaa taas. Vasta kolmannella heräämisellä se alkoi "olla tolkuissaan" ja sain sen syömään.

Omituista käytöstä, onko teillä kokemusta vastaavasta? Mietin, että heräsikö se jotenkin "väärään aikaan" tosi syvästä unesta, näkikö painajaista vai mikähän sillä oli...

Meidän vappu sujuu täällä rauhallisissa merkeissä, mulla on kammoflunssa (pitkästä aikaa, viimeksi joskus ennen raskautta oon ollu kipeenä) ja mies oli viime yön töissä ja menee taas ensi yöksi. Heräsi sekin tietysti tohon kauheaan huutoon...

Muuten, "peukaloitteko" jotenkin teidän vauvojen nukkumista, siis unirytmiä? Mietin, kun meillä on nyt illalla nukahtaminen venynyt puolen yön tienoille, kaveri kukkuu vaan, että miten sitä saisi aikaisemmaksi. Tämä nukahtelee 1,5-2 h valvomisen jälkeen pitkin päivää, ja nukkuu 30-45 min, paitsi partsilla pidemmät unet n. klo 12-14/15. Illalla sitten tuleekin pidempi valvominen, ja mietin, että ehkä auttaisi jos ei anna sen nukkua tirsoja enää esim. klo 18 jälkeen. Mutta voiko siis pitää jotenkin väkisin hereillä (en tiedä onnistuisiko edes) vai olisiko parempi esim. herättää jo kun on nukkunut vain 15 min tms? Olen laskeskellut, että nukkuu noin 14 h/vrk, mikä kai on suht. sopivasti, tai ei ainakaan liikaa. Noustaan yleensä tossa kahdeksan kieppeillä aamulla. Kuinka pitkät yöunet teillä nukutaan ja miten paljon päivällä? Onko aina sama nukkumaanmenoaika ja onnistutteko pysymään siinä?

Ainiin, piti vielä Op:lle kommentoida tuosta Anna Wahlgrenin Lapsikirjasta. Meilläkin on se, ja aikani harmittelin, kun meidän vauva ei suostunut käyttäytymään sen mukaisesti... siis mm. vastasyntyneenä nukkumaan aina 2,5 h joka valveillaolon jälkeen jne.
Noihin Annan imetysohjeisiin suhtaudun hieman varauksella, koska hän itse sanoo, ettei ole onnistunut imettämään yhtäkään kahdeksasta lapsestaan yli kahta kuukautta. Mietin itse, että johtuneeko siitä, että hänen mielestään jo 2 kk vauvan tulee nukkua yöt syömättä ja eikös juuri yösyötöt tehokkaimmin lisää maidontuotantoa, joten kun siinä kohtaa on vielä tiheän imun kausi niin 1+1=2.

Muutenkin hän on muuten sitkeästi tupakoinut kaikki raskautensa ja imetysaikansa, mikä kyllä minusta osoittaa lähinnä piittaamattomuutta...

Unohdin äsken mainita, että tyttö järjesti meille eilen kunnon wappuhulinat!!! Ja kaikki jälleen kerran vain ja ainoastaan sen takia, että päivärytmi meni sekaisin... Käytiin siis päivällä niitä kaapistoja valitsemassa ja tilaamassa (kesti kotvasen, niinkuin arvata saattaa...) ja sen tähden päiväuniaika meni ohitte eikä sitten saanut nukuttua kunnolla siellä liikkeessä tai autossa. Pätkiä vaan, tosi lyhyitä. Illalla oli kuuden aikaan jo ihan sippi, mutta ei vaan nukunut, ei sitten millään. Hiki päässä huusi eikä mikään kelvannut. Viimein sitten saatiin kuitenkin unille ja nukkui hyvin yön. Mutta siis taas sai muistutuksen, kuinka tärkeetä Piiperöiselle on tarkka rytmi ja ulkona nukutut päikkärit. Eikähän siinä, pakko asioita on hoitaa, mutta kyllä sitä tarkkaan miettii mikä on tärkeetä ja mi9kä ei, koska itsehän sitä vaan sitten kärsii...

Vaunut kutsuu... 3h päikkäreitä + n. tunti lenkin aikaan...

Nopeasti jälleen täällä, kohta tulee vieraita..

Muska, oliko teidän vauvalla kuuma? Meidän poika vetää tollaset pultit jos sillä on lämmin.. Ja on muutenkin tosi kiukkunen jos syystä tai toisesta menee päikkärit kesken.

Nintsu, noi on kieltämättä hankalia noi pukemisasiat nyt tähän aikaan vuodesta, niinkun moni on täällä kirjotellutkin. Ehkä tosiaan oli siitä kyse, että sen oli kuuma. Sillä oli pitkähihainen body, housut, äitiyspakkauksen vanupuku ja pipo. Makuupussissa nukkui vaunukopassa, mutta se (pehmeän) kopan kansipeitto ei ollut siinä päällä ollenkaan. Meidän partsille ei onneksi paista aurinko kun vasta myöhään iltapäivällä, jollon se muuttukin ihan pätsiksi, kun on lasitukset ja kaikki.

Tuskinpa on mitään äitienpäivä-spesiaaleja tiedossa täälläkään, mies senkin yön töissä joten itse saa aamiaisensa väsäillä ja hotkasta ja toivoa, että pikkumies olisi sen aikaa leikkimatolla tyytyväisenä. On muuten nyt (2,5 kk) alkanut harjoitella tota käden koordinaatiota, sihtaa ja osuu jo niihin roikkuviin leluihin oikealla kädellä. Hauskan näköistä. Kuvasinkin tänään vähän videota pojusta, kun vanhemmat muistutteli asiasta. Meillä on niiden videokamera "sijotettuna" kun meillä kuulemma tapahtuu enemmän... ;)

Yhteistyössä