Tammivauvat 2008 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä olen rosa ymmärtäny, että vaikka menis siinä lasten syntymien välissä töihin, niin se äitiyspäiväraha on sama kakkosesta kuin ykkösestäkin, jos se toka syntyy ennen ku eka on 3 vuotta..eli että se töissä olo siinä välissä ei suoraan vaikuta sillai, etteikö se äippäraha olis sama.

minä olen siis ajatellut, että toinen vois olla "ajankohtanen" vasta ton 3 vuoden jälkeen. sillon poju olis enempi järsissään jo. siis minä koen, etten pystyis selviytymään kahden kanssa, jos molemmat on tosi pieniä. kävisin myös töissä tuulettumassa vähän välillä, et saisin vähä rahaa ja kunnon äitiysrahat ja olisin ihmisiin kontaktissa taas vähän ennen ku lapsimaailma taas imasis täysin mukaansa.

poju säikähti tänään jotain ihan ihme juttua tosi kovasti. yhtäkkiä rupes sitterissä huutaan ihan kurkkusuorana sellasta paniikki itkua. ja meni suht kauan, et sain rauhotettua (heh hävettää myöntää, mut siis ehkä 3 min, mut kauan meille). ja meillä oli se asuntoarvioija just sillon.jouduin vetäytymään syrjään, mut onneks mies muutenkin on parempi tollasissa jutuissa. ihan tosi suuresti heitti kiinteistömaailman ja huoneistokeskuksen hinta-arviot! uskomattoman paljon.

joo ei meillä mitään kahdenkeskistä, kun ei se pullo maistu.. et kahdenkeskinen aika on sen jälkeen, ku poju on menny nukkumaan eli n. 22--> ja saunahetket on erikseen, koska on taloyhtiön sauna.

no nyt nukkuun.

Rosa: meillä naurettu jo kohta kuukaus kunnolla. Tykkää kamalasti kun menen sitä kukkuu-leikkiä, alkaa aina hekottamaan kun tulen esiin. =)

Op: Nämä raha-asiat on kyl tosi hankalia selittää. Kannattaa kelasta käydä kyselemäs, vaikka itse en sieltä saanut silloin kun apua kaipasin oikein mitään selkeää vastausta. lopulta mä vaan kyselin miehen siskolta ja mun veljen avokilta apua...ja loppujen lopuksi aloin tajuamaan jotain Kelan sivuilla olevista jutuista. Eivät vaan osaa kirjoittaa mitään niin, että tavallinen tallaaja ymmärtäisi.

Hmm..mitäköhän mun pitikään kirjoittaa...

Poika sai taas eieln kauheen itkukohtauksen. En vaan tiedä mikä hänellä on. Mies epäilee hampaita, kun sormiaan lussuttaa, kuola valuu ja tuttia ei kauheesti halua.Minä taas ajattelin, et jos onkin korvatulehdus, kun näyttäis vähän nuhaakin olevan. Toisalata syy voi olla maidossakin, ei ole 2pvä kakannut taas ja aikaisemminkin se massu on ollut kovalla. Pitäisi sitä mallasuutetta saada haettua.Katsotaan vielä miten tämä ilta menee sitten...jos jatkuu, vien lääkärille.

Poika tulee 5.5, 4kk. En vain uskalla aloittaa soseita. Tytöllä maisteltiin jo 3kk ikäisenä ja hänellä ei mitään allergoitakaan. Poika vain vaikuttaa sellaiselta herkältä massulta ja luulen joutuvani hänen kanssaa allergiatesteihin vielä...jotenkin sitä on nyt varovaisempi vaan(johtuiskohan noista itkuista ja atopiasta).

Voih, mentävä poika herättämään! Pitäisi tuossa klo.11 jälk. lähteä ulos naapurin täsin ja niiden poitsun kanssa.

Jumbis

Meillä ei ole oikeastaan ollenkaan kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa :( Sen jälkeen kun poitsu on mennyt nukkumaan, syön itse pikaisesti, käyn suihkussa ja menen nukkumaan. Tuohon kaikkeen menee minulla vähintään tunti, yleensä 1,5-2h, joten ei sen jälkeen viitsi alkaa tekemään mitään, kun ne muutenkin pienet yöunet jäisi vieläkin surkeammiksi :( Meidän "kahdenkeskistä" aikaa on vaan se, että kun nukutaan sängyssä... yleensä silleen, että jompikumpi halaa toista, niin saa siinä olla sitten vähän toisen lähellä... Me käydään saunassa melko harvoin ja erikseen, vuorotellaan poitsun hoidon kans tai jos nukkuu, niin toinen on sit "valmiudessa"...

Mulla on nyt vähän p**** olo, kun mies ajattelee, että mä lellin vauvaa. Meidän poitsu ei ole kuulema enää pikkuvauva ja sen ei tartteis antaa tehdä ihan kaikkea mitä se haluaa. Tää ongelma on nyt siis sen takia, kun poitsulla on ollut niitä rintaraivareita ja välistä illalla nukkumaanmenosyönti on hirveätä huutoa. Pahempia itkukohtauksiakin on tullut joitakin per viikko, silleen että poitsu alkaa huutamaan suoraa huutoa ja ei rauhoitu millään. Eilen oli ihan pahin, alkoi kylvyn jälkeen ja ei meinannut rauhoittua millään. Varmaan pahensi se sitä, kun mies oli pukemassa ja se huuto alkoi ja sanoin, että ottaa syliin rauhoittaa ensin ennen kun jatkaa pukemista ym. ja mies ei siitä tykännyt ja otti poitsun syliin sitten silleen vähän nopeasti/kovasti ja kun ei rauhoittunut niin laittoi sitten nopeasti takaisin hoitoalustalle, poitsun itku vaan yltyi ja sitten minä otin syliin ja yritin rauhoittaa. Poitsu oli ihan hädissään, sen sydän hakkasi tosi nopeaan ja hengitys oli tosi rauhatonta ja meni "tosi pitkään" ennen kuin alkoi hitaasti rauhoittumaan ja hengitys tasaantumaan. Ehkä tuo oli yliväsymystä, kun sitten pääsi tissille, niin meinasi nukahtaa siihen pian ennen kuin oli edes saanut toista tissiä. Mutta en olis arvannut että olis väsynyt, kun eilen nukkui vaunuissa noin 13-17 (olin asioilla) ja kotona otti vielä torkut n. 18.45-19.30 ja kylpy oli 21.20.

Yö oli kanssa aika karmeeta, kun heräs eka kerran 00.30 ja meni tunti tissitellessä ja nukuttaessa ja sitten 04.00 ja meni 40min ja sitten taas 06.00, mies kävi sitten tuttia laittamassa 40min ja sitten mä syötin taas ja otin viereeni nukkumaan ja mies lähti töihin. Sitten poitsu nukahti vähän ajan päästä ja nukkui 09.00 saakka. Sain itse n. 1,5h nukuttua sitten vielä aamulla, mutta jäi kyllä huono olo tuosta eilisillasta ja yöstä, kun poitsu itki silloinkin niin paljon. En tajua että mikä sillä on hätänä, johtuuko se jostain mitä mä oon syönyt vai että oli liikaa hulinaa päivän aikana...

Nyt murunen taas kaipaa huomiota, saimpa kirjoitettua näinkin pitkän pätkän samalla, kun poitsu oli lattialla, vähän kyllä kitisi, mut anyway ;-)

Tähti ja poitsu reilu 3 kk 3 vkoa

meilläkin meni viime yö ihan karseesti. menin kerrankin ennen 23.30 nukkumaan..no ei tullu uni ja pyörin..no sit nukahdin jossain vaiheessa, mut kun kävin veskissä klo 2.09, olin siinä vaiheessa joutunu jo 2 (!!) kertaa antaan maitoa. sit annoin varmaan vielä ainakin 2 kertaa enne ku miehen kello soi. ja nytkin olen syöttäny poikaa jo 2 kertaa ja ollaan oltu siis hereillä klo 9-11. siis onko tässä noin 3 kk iässä joku tiheän syönnin kausi, kun ihan älyttömäks menee. siinä lapsikirjassa mikä mulla on, niin sanotaan, et olis noin 5-6 ruokintaa/päivä..että sillai. no se on mun mielestä muutenkin hanurista se opus, mut silti.. syökö muiden ipanat yhtä usein? oon jo ruennu miettiin, et tuleeko sitä maitoa tarpeeks ku pitää koko ajan olla imemässä tai, et onko se liian laihaa, ettei siitä tule täyteen? no kohta on 3 kk neuvola, niin näkee taas, et onko se paino noussu ihan ok.

meillä ei poika käänny, eikä naura ääneen, eikä puhua pulputa joka päivä, eikä tiedosta käsiään.. tuntuu, ettei se tee mitään, mitä muiden jo tekee..nyt se vertailu alko :) no päätä se on sentään pitäny merkillisen hyvin ylhäällä jo tosi kauan. no toisaalta se on kk nuorempikin ku joillakin vauvat, et odottelen rauhassa.

eilinen kuulostaa kyllä itkukohtauspäivältä, kun jumbiksella ja tähdellä ja meilläkin oli selittämätön huuto.. varmaan joku yhteinen salaliitto..

OP, hyvä toi sun opus.. mä viskaisin sen romukoppaan, tulisin vaan ahdistuneeksi siitä:) Meillä noita syöntejä on monesti jo pelkästään yön aikana 5-6.. Ja koko päivän aikana - en ole viitsinyt edes laskea, mutta tosi paljon niitä on. Mäkin aattelin yhdessä vaiheessa (olisko ollu just 3 kk-ikäisenä) että mahtaako mun maito ollenkaan riittää, kun poika haluaa syödä niin usein, mutta hyvin on kasvanu niin eiköhän se silloin riitä. Joten sinuna en olis huolissani, noita tiheen imun kausia tulee ja menee.

Hitto kun väsyttää, viime yö meni taas niin penkin alle kun olla ja voi. Poju heräili tosi usein ja keskellä yötä alkoi jopa itkemään eikä meinannu lopettaa millään.

Meilläkin poika saa noita merkillisiä huutokohtauksia, kuten op:lla, jumbiksella ja tähdellä. Ilmeisesti tosiaan joku salaliitto..

No täytyy tästä mennä syömään. Pitäs ihan oikeesti alkaa syömään kunnolla, kävin tänään vaa'alla ja paino oli enää 53.9 kg. Tosi vähän, oon kuitenki 170 cm pitkä ja ennen raskautta paino pyöri siinä 60 kilon paikkeilla. Jotenkin nää päivät vaan aina menee ja toi syöminen on jääny ihan retuperälle.

Ainiin pojalla on tänään synttärit, hän täyttää 4kk.

Simba ja poju

Että mun hermorakenne ei kestä yhtään tätä kevättä ja hiekan ja ravan kertymistä vaunujen mukana sisään!!! ARGH!!! Aloin tänään taas vauvan päikkyjen aikaan puunaamaan nurkkia, kun ei vaan kestä enää olla tässä "hiekkalaatikossa"! Vaunujen renkaissa tulee siis ihan tajuton määrä hiekkaa. Ja mun kun täytyy aina viedä vaunut koko huushollin läpi, että saan ne takapihan terassille. Sulis vaan äkkiä nuo lumet, niin vois pukata vaunut ulko kautta takapihalle.

Käytiin siis tytön kanssa tänään lenkki n. klo 11 maissa. Tein vähän lyhyemmän, kun aattelin just tota siivoushommaa... No, tyttöpä päätti olla sit nukkumatta lähes kokonaan. Otin sen sisään ja n. tunti seurusteltiin ja nyt on vetänyt hirsiä ulkona sitten kohta 3h. Oli auttamatta aivan liikaa vaatetta eka kerralla päällä. Laitoin muuten mittarin (sen kylpy, mutta kuitenkin) vaunuun, että voi vähän seurata paljonko siellä on lämmintä. Reilua pariakymmentä näytti, kun lenkkeiltiin tuolla jokirannassa ja aurinko porotti vaunuihin. Nyt oli vasta n. 15 astetta. Niin jammeillä siis ulkolämpötila on nyt... 7 astetta. Ootteko muut seuranneet vaunun lämpötilaa? Musta on siis ihan kauheen vaikeeta pukea tyttöä ulos, kun tosiaan tuntuu, että täällä ei vielä ole mikään kesä, kun lunta vielä aikalailla ja jokikin jäässä. Ja vinkka käy välillä. Mutta sitten tosiaan, kun vaunuun ei tuule ja sit siellä onki parissa kympissä herkästi lämpötila, niin juups...

No, niin, kahvi kupponen tuli tässä tirpastua. Häätyy jatkaa urakkaa. Vielä olohuone ja vessa... Ihan hyvin saan tehtyä, kun vauva vielä nukkuu ja mieskin tulee varmaan neljän, viiden välillä raksalta, niin jos jää kesken, hän voi olla tytön kanssa.

Rosa ja Piiperöinen tänään tasan 3kk (Simba, teän pojalla ja Piiperöisellä on tasan 1kk ikäeroa:)

PS: Catriinalle OIKEIN PALJON ONNEA UUTEEN KOTIIN!!!

Rosa, onnea siis teillekin synttäreiden johdosta:)

Mä tein tänään Rosat ja siivosin (melkeen) koko päivän. Meinasin aamupäivällä, etten jaksa tehdä mitään, mutta sitten iskikin ahkeruus-kohtaus ja imuroin, luuttusin lattiat, siivosin vessat, pyyhin pölyt.. oli siinä hommaa. Yllättävän hyvin sujui, vaikka poika olikin hereillä. Hän vaan seurasi kun mä ahersin. Lauantaina tulee paljon vieraita, niin on sitten siistiä:)

No mutta nyt kahville, olen sen ansainnu tuon siivousurakan jälkeen.

Simba

vitsi on niin hassua, kun rosa tuskailee vielä kuran kanssa ja odottaa lumen sulamista..kun täällä on jo puissa hiirenkorvia ja ruoho vihreää..ite ku ei siis muista koko talvea enää, kesä kun on jo kynnyksellä. onko teillä rosa sellasia rengassuojia vaunuihin? eikö niistä olis apua kuran estona? meillä on sellaset, alkuperäis paketissa tosin, kun vaunut on aina autotallissa eikä niitä tartte sisälle tuoda. oli vaan halvempi ostaa sellanen paketti, jossa oli sadesuoja, hyttyssuoja ja rengassuojat, ku sit yksitellen suojia.

poju on tänään sit vaihteeks nukkunu vaan 30 minsan torkkuja. vaunulenkilläkin piti herätä ennen ku oltiin kotona. toivottavasti nukahtas jo klo 21, niin pääsis rauhasssa saunaan.. mut tapana on nukahtaa kyl vasta klo 22 aikaan. tympäsee, ku mies on taas myöhään töissä, koko viikko on ollu samallallailla ja viime viikko siel työmatkoilla..huoh. onneks huomenna ehkä on lyhkänen päivä ja saadaan mekin välillä pojun kans huomiota. vois jotain kivaa keksiä.

Täälläkin ilmoittautuu yksi salaliittolainen :) poju saanut kanssa muutaman ihan oudon itkukohtauksen. Eikä meinannu rauhoittua millään, ei tissille, ei pullolle, ei syliin huoh.. mut onneks sit jossain vaiheessa joku on tepsinyt lopulta..

Onnea kaikille synttärisankareille ja Catriinalle uudesta kodista!

Op, meillä ollaan kanssa imetty nyt niiiiin usein ja KAUAN.. jo noin viikon. Tilaillut lisää varmaankin. Jos nyt ei kohta helpoita, niin rupean antaan lisää maitoa, kun itkeskelee sit nälkäänsä niin nopeasti :-/ Kaikkialla on kirjoitettu, että maito ei voi loppua... mut voiko sitä tulla vaan yksinkertaisesti liian vähän? Viime yönä poju vihdoinkin nukku pitemmän pätkän, n.5h.. ja mulla ei edes tehnyt tiukkaa rintojen kanssa, vaikka yleensä on jo tuska tullut. Kaveri söi molemmat rinnat ja samoin sit muutamaan kertaan aamulla syötin, kunnes n.8 jälkeen noustiin. Pojulla oli yhä mieletön nälkä, ja musta tuntu ettei tuu tisseistä mitään, siis heruminenkin kestää nyt ihan sika kauan. Ja vetäs aamulla sit 2dl napaan ilman mitään ongelmaa. Jotenkin kaikesta tiheästä imusta huolimatta ei näytä tulevan tarpeeks :( ei siis ihme jos tilailee..

Toinen robleema meillä on Jumbiksen lailla tuo kakkaamattomuus.. yöt menee sillon huonosti ja poika kärttyisämpi. Pitää alkaa nyt syötteleen luumua tai sitä mallasuutetta että masu toimis paremmin.

Muuten meillä menee taas plajon paremin öiden suhteen. Poju juttelee kovasti, ei hirveästi meilläkään kääntyillä ja pää nousee, mut hartiat vielä hakusessa. Taitaa pää painaa :D mut en huolta ota. Ja suurkiitos teille tuesta, joo tuo kommentti oli neuvolasta painosta tosi ahterista!! Poju on muutenkin nyt sopusuhtaisempi jopa kun aiemmin, poskea on, mut ei niin hirveästi makkaroita. Poju on muutenkin tyypiltään semmonen ronskimpi :) Täytyy nyt muutenkin noita vellejä miettiä, taidan sit anyway aloitella muuten vaan kiinteillä, varsinkin kun tää maidontuotanto ei taida olla ihan samalla tasolla kun poju :)

Rota rokote otetaan muuten ens maanantaina, otetaan se Rotarix kun se toinen oli semmonen ettei sitä edes saa antaakaan 12 viikon jälkeen.. ainakin KTL:n sivujen mukaan. Outoa ettei neuvolassa tätä tiedetty.

Voi toista, nyt itketään vähän massua meillä, kun tuo kakka on taas tulematta :-/ Taidan mennä vähän viihdyttämään pojuu :) Palaillaan pian!

Annoin vähän luumua pojalle, kun tänään tuli 3pvä täyteen ilman kakaamista ja tiedän, että se kakka on kovalla...noh, eimennyt kauan ja vaippa oli täys tavaraa. =) Nyt nukkuu jo pinniksessä...tai vähän jotain älinää kuuluu,mut mies kattoo.

taidan itse mennä sohvalle pötkölle, tuli käytyä kunnon lenkillä naapurin mamman kanssa. ;)

Jumbis

minä en ikinä syötä ku 1 tissiä kerrallaan. hmm..ku poika ei jää mitenkään tyytymättömän oloiseksi, niin en ole kokenu tarpeelliseks. sit jos käy niin, et rinta vaikuttaa ihan tyhjältä lussulta, niin sit vaihdan toiseen, mut normaalisti ei ole tarvetta..kai? poika vetää sellasen 10 min täysillä haukkoen ja sit jää lähinnä leikkimään tissillä tai alkaa silmät luppasta kii. joo siis meilläkin on tullu toi 30-60 min sessiot illalla noin 20 aikaan. sitä ei ollu aiemmin, mut nyt reilun viikon on ollu.. sen jälkeen on kyllä varastot ihan tyhjät.

mulla on huomenna menoa..olen jopa miettiny, et käyn ostaan apteekista ruiskun, jolla mies sais ruokittua maitoo pojulle, jos ei pullo tai hörppyyttäminen tai suuhun kaataminen/lusikoiminen tai mikään millään onnistu.. hoh hoijjaa. olis se vaan aika urakka lusikoida maito kitaan..jos ny sekään onnistus. ei olla kokeiltu nimittäin.

kun ei pullosta tule ikinä syötettyä, niin kuinka paljon sitä maitoa menee kerralla? mun meno on illalla, joten ehkä jotain tankkausta saattaa olla..paljo pitäis maitoa olla jätettynä miehelle?

Meillä menee maitoa syötöillä 150-200ml. Kannattaa eka antaa vaikka toi 150ml ja sitten lisää jos tarvitsee...Mua itseäni ärsyttää jos laitan tuon 200ml ja sit poika päättääkin syödä vaan sen 120-150ml, niin jää tuhottamasti hukkaan maitoa ja korvikekkin on kallista kun miettii.
Laskin kerran tässä, et poika jos syö 1l päivässä, tulee korvikkeet maksamaan kuukaudessa n.84e! Meillä juodaan Semperiä ja yksi tetra maksaa 0,42e,Prismassa.

Kävin eilen lukemassa Imetystuki ry:n sivuja ja oon miettinyt olisiko mulla mitän mahdollisuutta saada poikaa enään imetykseen...saattaa illalla ja aamulla imeä vähän rintaa, mut en osaa sanoa tuleeko sieltä kuinka paljon sit maitoa, eilen illalla pumpulla sain vajaa 20ml. Auttaiskohan jos alkaisin pumppailemaan 30min välein ja antaisin jokaista syöttöä ennen rintaa..lähtisköhän maitoa nousemaan???

Taas täytyy mennä...

moro

Op, en mäkään aina syötä ku yhden tissin mutta välillä se kestää 10-60min. Mutta Pupu on aina ollut sellanen tissitakiainen että meille se 60min ei oo pitkä aika=) Kaks tissii menee esim pitkien päikkäreitten jälkeen kun on sudennälkä.. Musta tuntuu että pupu on kans alkanu enempi majailee tissillä mutta se tosiaan enempi tankkaa ku on isompi :) Mä muistelen kuulleeni imetystuesta sen että yksilöstä riippuen menee päivässä 800-1200ml vauvan masuun, nii mä jättäisin illaksi, esim klo 18-00 poissaolon ajaksi ~300ml maitoa ihan varmuuden vuoksi. Tosin tollasen määrän lusikoiminen kuulostaa aika urakalta miehelles =)

Noita salaliittoitkui tuntuu olevan juu välillä... meilläkin oli parina iltana ennen nukkumaanmenoa outoa itkua jonka syytä voi vaan arvuutella.. Tais olla pupu yliväsynyt tms. Mä en oikeen vieläkään tunnista milloin ois hyvä hetki mennä nukkumaan ku pupulla ei silmät ala lupsumaan muuten ku tissillä... no nyt ollaan about klo 21 jälkeen painuttu sänkyyn.

Eikö niistä rokotteiden samanaikaisesta ottamisesta ollut jotain keskustelua täällä? Meiän 3-kuukautisneuvolakäynnillä ois tarkoitus ottaa se piikkirokote sekä rotarokote samaan aikaan..

Juu on se vaan outoa kun Rosa kertoo lumesta ja täällä ei oo lunta ollu aikoihin =)
Ja Simbakin vappumielellä nimennyt itsensä Simaksi =D

Jumbis, sanoit että saat hoitorahan ja vanhempainrahan erotuksen.. Siis vähennetäänkö sun vanhempainrahaa siitä että sulla toinen lapsi? Mä en tajuu...

Taas käytiin stadissa. On niin iisi kulkea matalattiajunilla mutta moro

Op, en mäkään aina syötä ku yhden tissin mutta välillä se kestää 10-60min. Mutta Pupu on aina ollut sellanen tissitakiainen että meille se 60min ei oo pitkä aika=) Kaks tissii menee esim pitkien päikkäreitten jälkeen kun on sudennälkä.. Musta tuntuu että pupu on kans alkanu enempi majailee tissillä mutta se tosiaan enempi tankkaa ku on isompi :) Mä muistelen kuulleeni imetystuesta sen että yksilöstä riippuen menee päivässä 800-1200ml vauvan masuun, nii mä jättäisin illaksi, esim klo 18-00 poissaolon ajaksi ~300ml maitoa ihan varmuuden vuoksi. Tosin tollasen määrän lusikoiminen kuulostaa aika urakalta miehelles =)

Noita salaliittoitkui tuntuu olevan juu välillä... meilläkin oli parina iltana ennen nukkumaanmenoa outoa itkua jonka syytä voi vaan arvuutella.. Tais olla pupu yliväsynyt tms. Mä en oikeen vieläkään tunnista milloin ois hyvä hetki mennä nukkumaan ku pupulla ei silmät ala lupsumaan muuten ku tissillä... no nyt ollaan about klo 21 jälkeen painuttu sänkyyn.

Eikö niistä rokotteiden samanaikaisesta ottamisesta ollut jotain keskustelua täällä? Meiän 3-kuukautisneuvolakäynnillä ois tarkoitus ottaa se piikkirokote sekä rotarokote samaan aikaan..

Juu on se vaan outoa kun Rosa kertoo lumesta ja täällä ei oo lunta ollu aikoihin =)
Ja Simbakin vappumielellä nimennyt itsensä Simaksi =D

Jumbis, sanoit että saat hoitorahan ja vanhempainrahan erotuksen.. Siis vähennetäänkö sun vanhempainrahaa siitä että sulla toinen lapsi? Mä en tajuu...

Taas käytiin stadissa tänään aamupäivällä.. on nii iisii kulkee matalalattiajunilla mut tylsää vaan että kaikki junat ei oo sellasia.. Sitte ku pupu vielä menee päikkäreille 10-11 aikaan ja nukkuu 3-4tuntia nii ei tartte ees imettää kun kerkiää kotiin vielä sinä aikana :)

Jumbis, kyllä varmasti pystyt lisäämään maidontuloa, jos aivan mutta ainakin melkein täysimetyksen tarpeisiin. Jos kerran on se maidontulo käynnistynyt kunnolla niin ymmärtääkseni sitä pystyy tarvittaessa lisäämään..

Nuppu: Periaatteessa rokotetaan toisesta lapsesta. Eli kodinhoidontuki on pienempi kuin vanhempainraha. En tajua tota vielä itsekkään täysin,että en osaaoikein tohon sanoa mitään enään...

Kohta kaupungille...käytiin taas naapurin mamman kanssa lenkillä ja tälläkertaa tyttöä kannoin vain yamossa, nukkui jopa siinä 30min.

Jumbis.poitsu kutsuu

No Jumbishan on innostunu lenkkeilee oikein kunnolla:)

Op, tää tulee varmaan vähän myöhään mutta meillä ei mene korviketta kuin 50-80 ml kerralla. Näin on mies sanonu, jos hän on joutunu syöttämään. Niin ja yhden tissin mäkin vaan syötän kerrallaan. Jos yritän tarjota toista, niin ei se enää kelpaa.

Minkäs kokosia vaippoja te muuten nykyään käytätte? Mä oon pikkuhiljaa siirtyny niihin 4-koon vaippoihin (7-18 kg) ja tuntuu istuvan paremmin kuin ne 3-koon vaipat. Maanantaina neuvola, saa nähdä minkä painoinen poika on nykyään.

Käytiin tänään vähän shoppailemassa. Miehellä on nyt illalla firman bileet ja jäi sinne suoraan töistä, minä ja poika mentiin aamulla miehen kyydissä kaupunkiin ja tuotiin sitten auto samalla kotiin, kun ei mies sitä sitten yöllä pysty enää kotiin ajamaan. Oli hauskaa kun käytiin marketeissakin, 4 ihmistä kommentoi vauvaa, ihan outoa. "Onpas söpö vauva", sanoi joku mummo. Sitten 2 ihmistä tuli kysyy, minkä ikäinen vauva mulla on. Ja sitten vielä kassa kehui, että kylläpä on tarkkaavainen vauva, ei uskois että on 4 kk. Ja poika vaan naureskeli kaikille:) Jotenkin huvittavaa, että ihmiset on niin kiinostuneita vauvasta. Kivahan se vaan on. Yleensä vauva on aina vaunuissa, niin eipä sitä sieltä näe, mutta heti kun laitan kärryihin siihen sitteriin niin ihmiset hymyilee mulle ja vauvalle:)

Ainiin, onko kukaan käyny vaatekaupoilla vauvan kanssa? Miten te ootte onnistunu sovittaa vaatteita? Me oltiin tänään H&M:lla ja yritin saada vaunuja tungettua sinne sovituskoppiin, mutta eihän ne sinne mahtunu. Menin sitten viimeseen koppiin ja jätin vaunut siihen ulkopuolelle, äkkiä yritin sovittaa, mutta eihän siitä mitään tullu kun poika ei yhtään viihtyny kun en ollu häntä heiluttamassa. Siinä sitten koikkaroin puolipukeissa, välillä heilutin vauvaa ja välillä vaihdoin vaatetta. Aika tuskasta, taidan jättää jatkossa vaateshoppailut vaan niihin kertoihin, kun oon yksin kaupungilla.

Noniin eipä tässä kummempia, yritän tässä saada aikaa kulumaan kun mieskin on siellä firman pippaloissa. Poikakin nukkuu. Hyvää viikonloppua vaan kaikille. Taidan mennä tästä korkkaa vaikka perjantai-siiderin.. kauhee juoppolalli.. keskiviikkonakin otin yhen:)

SImba, sepä onkin se vaatteiden sovittamisen vaikeus kun ei vauva mahdu sovituskoppiin ja meiänkin vaunuja tarttee aina keikuttaa ettei ala kitinä..

Kävin laittaa uusia kuvia :)

Siis voi että miten ihania kuvia sulla Nuppu!!! Ihan mahtavia. Hauska kuva missä katotte Dr. Philiä, taitaa olla hyvä aihe kun vauvakin on niin mukana ohjelmassa:)

Mä vaan täälä roikun, taidan kohta mennä kattoo Salkkareita ja hauskoi kotivideoita.. No, olihan tossa ohjelmaa kun poju veti kunnon kakat, niitä oli taas muutama päivä pantattu ja tavaraa oli vaikka kuin ja mentiin sit kylpyynki. Meillä pojulla on tapana pantata useampi päivä, en ole kuitenkaan mitään luumusosetta antanut kun ei se poikaa näytä mitenkään haittaavan, viime yökin meni vaan 2 syötöllä, jee..

No niin eipä tässä mitään ihmeempää asiaa, piti vaan tulla kommentoimaan noita Nupun kuvia, heippa. Poistun telkkarin eteen..

Reissu on tehty ja maailma nähty!:))) Tänään alkuillasta kotiuduttiin ja ihan uskomattoman hyvin meni loma. (Tähti, kiitos kysymästä.:)) Menomatka meni tosi nopeasti ja hyvin, neiti nukkui autossa ensimmäiset viisi tuntia (!!), jonka jälkeen vasta pysähdyttiin ensimmäisen kerran. Naurettiin mieheni kanssa, että emme ole vielä koskaan menneet lappiin näin nopeasti ja varsinkaan näin halvalla, kun ei voinut pysähdellä joka pysäkillä. Neiti sopeutui uuteen paikkaan tosi nopeasti, vaikka elämisen ääniä oli mökissä ihan eri tavalla, kuin kotona, kun minun veli perheineen oli samassa mökissä. Oikeastaan näytti, että tyttö viihtyi kun oli meininkiä ympärillä ja varsinkin yöunille meno oli tosi helppoa, kun oli väsähtänyt päivän touhuista. Pääsin myös itse laskettelemaan joka päivä neidin päiväunien aikaan, ja sain olla jopa kolme - neljä tuntia rinteessä!! Tuntui aivan luksukselta! Mutta olipa kuitenkin TOSI ihana tulla kotiin!

Mitähän kaikkea minun piti kommentoida, oli niin vilkasta ollut täällä viikon ajan.. Niin , oli galluppia miten kukin on tavannut puolison, eli meidän vanhemmat ovat olleet perhetuttuja iät ja ajat, mutta miestäni en tuntenut kuin hyvän päivän tuttuna. Ja ihan perinteisesti baarista meidänkin tarina alkoi, mutta oli tosi hankalaa tapailu vaiheessa, kun emme halunneet kertoa vielä vanhemmillemme, että tapailemme,jos olisi sattunut, että jutusta ei tulekkaan mitään. Ja heille oli aikamoinen yllätys seurustelumme, sitten kun kerroimme siitä heille. Positiivinen yllätys onneksi kuitenkin.. Olemme olleet yhdeksän vuotta yhdessä, kahdeksan kihloissa ja kohta neljä vuotta naimisissa.

Joku kyseli ammattia ja me olemme Nupun kanssa samalla alalla, eli olen myös kampaaja. Alan vaihdos on ollut jonkun aikaa mielessä, koska minun iho ei luultavasti kestä tuota työtä. Vielä ei ole allergiaa, mutta lääkäri kehotti miettimään jotain muuta alaa..

Rosa, minusta tuntuu, että meidän vauvat on kaksosia!! He ovat niin saman luonteisia ja kolmen kuukauden "mitat" olivat melkein identtisiä! Meidän neiti oli 61,2 cm ja 5300 g.

Mutta nyt nukkumaan, matkaväsymys painaa..

Laura & Pikkuneiti 3kk ja 3vk.

ah, ihanaa. olin nyt sit kaverin synttäreillä ja oli mukavaa, tuulettua muiden ihmisten seassa. lähdin juhliin vasta, kun poju meni yöunille, joten ei tarttenu miehen syöttää poikaa ja minäkin pystyin oleen ihan täysin stressittä. 2 tuntia teki kumman hyvää, olisin viihtyny pidempäänkin, mut en halunnu baariin lähteä, joten suuntasin kotiin. ihana, kun tavallaan pystyin unohtamaan kokonaan siel juhlissa meidän arjen, en kertaakaan jotenkin ajatellu vauva asiaa tms. siis toki kerroin mitä meille kuuluu ja jos joku käski jotain vauvasta puhua. mut siis, aattelin et olis saattanu koko ajan vaan miettiä, et mites siel kotona nyt menee ja vitsi pitäsköhän mun soittaa kotiin ja ja kaikkee.. en tiiä tajusitteko, mitä ajoin takaa. mut ei siis oikeestaan käyny mielessä tollaset jutut vaan pystyin nauttiin omasta ajasta, jota ei usein ole. saattasinpas päästä elokuviinkin yönäytökseen omalla ajalla tällai, kun poju on jo unten mailla.. pistämpä harkintaan.

Tähti: Kiva että matka sujui hyvin. Haaveilen itsekkin kesällä pidemmästä matkasta ja ollaankin ajateltu sinne Joensuuhun lähteä.

Op:Ihana että ilta sujui sullakin hyvin. Viitsitkö kertoa miten sä pystyt unohtamaan kodin??*wirn* Mä oon aina kattomas puhelinta 3sek.välein ja mietin soitanko kotiin, että kaikki hyvin...

Musta on tullut ahkera vaunuilija. Tosi ihana kun uskalsin lopulta käydä naapurin mammaa pyytämään ulkoilemaan. Osottautui todella ihanaksi ihmiseksi ja saa minutkin joka aamu ulos ennen puolta päivää. Jos vaikka karisisi ne loputkin liikakilot.

Voi *piip*!! Lapsimessut voi olla vaarassa jäädä meiltä. Tytöllä nousi eilen kuume ja äsken mittasin, oli vieläkin aika korkeella. Mies oli sitä mieltä, että sinne mentäis jos tyttö vähänkin terve, mutta mä en tahdo ottaa riskiä, sillä otin opikseni siitä mahatuti jaksosta....Toisaalta jos uskaltaisi pyytää jotain mammaa junalla kanssani, et mies ja tyttö olisi kotona...hmm...täytyy harkita.

Mitäs tässä vielä: Poika on nyt vähän taas kiukutellut, mutta lähinnä yliväsymystään. Lelukaaresta repii lelut suuuhunsa. On nyt oikein hanakasti eka ottanut rintaa ja sitten pullosta lisämaitoa ja kai sitä rintamaitoa tule ihan kivasti kun korviketta ei välttämättä mene enään sitä 150ml...ei siis muuta kuin jatketaan tätä. =)Edelleen onneksi nukutaan eka pätkä 7,5-8tuntia ennen syömistä, nt mennyt nukkumaan klo.22 aikaan.

Nyt täytyy käydä laittamassa poika isin viereen nukkumaan....;)

jumbis

Jumbis, toivottavasti lapsimessuille meno onnistuu ja sun tytön kuume laskee pian.

Onnea Catriinalle uuteen kotiin. Voit sitten kertoa miten muutto pienen vauvan kanssa sujuu (meilläkin saattaa olla muutto vuoden päästä edessä).

Mä oon kuullu vaan kerran kun mun vauva nauraa. Nauraa miehen kanssa kuulemma aina kun en oo paikalla, en tiedä miks ei mun kanssa naura, mutta hymyilee kyllä paljon normaalisti.

Torstai oli poikkeuksellinen päivä, meilläkin oli itkukohtauksia. :( Oli tosi hankalaa kun oon tottunut suht tyytyväiseen vauvaan ja eilen mikään ei tuntunu tehoavan. Tehtiin pari lenkkiä ja leikittiin paljon ja kanniskelin vauvaa ympäri meidän taloa, mutta silti musta tuntui että vauva vaan itki tai kitisi melkein koko päivän. Onneks nyt menee paremmin.

Vau, Rosa ja Simba on kyllä tosi ahkeria siivouksen suhteen. Mun pitää varmaankin ryhdistäytyä ja siivota koko talo kunnolla. Meillä oli ennen vauvaa (ja on nytkin) aika hallittu kaaos päällä koko ajan.

OP, kiva että pääsit tuulettumaan. Ja Laura, laskettelu kuulostaa ihanalta. Mä en tänä vuonna päässy ollenkaan, mutta tän vuoden lopussa haluun ehdottomasti mennä.

Simba, mä käyn vaatekaupoissa niin että kannan vauvaa turvakaukalossa ja vauva istuu siinä sovituskopissa.

Kun Simba mainitsi että tuntemattomat kommentoi vauvaa, niin täällä kuulee koko ajan kommentteja, tai siis on tosi yleistä, että vastaantulevien vauvoja ihaillaan ja varsinkin äidit keskenään pysähtyy juttelemaan. Välillä koko juttu on liikaa mulle, esim. eilen kun oltiin pankissa, pankkivirkailija tuli tiskin takaa asiakkaiden puolelle ja sanoi että anna kun kosken vauvaan (kun vauvan iho on niin pehmeä) ja ennen kun ehdin tehdä mitään, hän silitti mun tytön poskea ja jalkaa! Tosi ärsyttävää. Mutta täällä on siis normaalia että toisten vauvoille jutellaan.

Ai niin, tytön syntymätodistus tuli VIHDOIN postissa. Laitetaan passihakemus menemään maanantaina ja varaan lennot joskus ensi viikolla. Jee!

Jumbis: Ootteko menossa Joensuuhun sukuloimaan vai minkä takia? Kiinnostaa ihan sen vuoksi että mun mies on sieltä kotoisin ja rampataan täältä länsirannikolta siellä vähän väliä. Oon itsekin asunut siellä opiskeluajan, mutta sitten muutettiin monen yhteensattuman vuoksi tänne länteen.

Me annettiin tytölle eilen ekan kerran perunaa. Sitä meni varmaan kolme lusikallista ja taisi tyttö siitä ihan tykätäkin. Tyttö ei oo vielä sitä 4 kk mutta kun ei kelpaa mikään tuttipullo eikä hörppyytys oikein onnistu niin ajattelin aloitella jo kiinteitä. Ja meillä olis tosiaan ne kolmekymppisetkin neljän viikon päästä niin olis kiva saada pikkasen aikaa olla itse juhlissakin eikä koko aikaa syöttämässä meidän porukoilla.

Hyvä että Lumi oli saanut syntymätodistuksen. Meilläkin kesti Norjassa sen saaminen melkein kaksi kuukautta, mutta ei nyt ihan noin kauaa kuitenkaan kun teillä. Norjassa pitää olla vielä nimetkin syntymätodistuksessa ennen kuin se on virallinen, mutta onneksi pääsin matkustamaan takaisin Suomeen sillä nimettömällä todistuksella. Oltais varmaan vieläkin siellä jos pitäis odotella sitä syntymätodistusta ja passia.

Simba: mulle tuli esikoisen kanssa hyvinkin selväksi, että ihmiset voi sanoa mitä tökerömpi juttuja pienen vauvan vanhemmille tai tulla koskettelemaan vauvaa ja odotusaikana mun mahaakin tultiin koskettelemaan, mikä olis mun mielestä tosi epämukavaa. Parhaiten on jäänyt mieleen yksi nainen, joka oli kauhuissaan siitä, että poika oli vaunuissa niin päin ettei nähnyt koko ajan työntäjää siis mua tässä tapauksessa. Sen mielestä vauvaa pelotta hirveästi kun herää siitä eikä näekään äitiä vaan saattaa kaupassa nähdä jonkun ihan oudon ihmisen. Mä olin niin häkeltynyt tästä etten osannut sanoa yhtään mitään... tuijotin vaan suu auki ja jatkoin omenoiden punnitsemista...! Harmittaa vieläkin kun en saanut sanottua takaisin.

Mä oon töissä isossa firmassa talouspuolella. Tykkään kyllä ihan töistäni, mutta nyt on tullut vähän sellainen tyhjä fiilis (toisin sanoen kolmenkympin kriisi ;) Kun tuntuu että haluaisin tehdä jotain millä olis jotain merkitystä. Taloushallinto tuntuu jotenkin kauhean turhalta... Esikoista viedessäni tarhaan ja jutellessani yhden hoitajan kanssa viime syksynä, sanoin että olis paljon "merkityksellisempää" olla esim. tarhassa töissä niin hän sanoi siihen hyvin, että ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen. Ja niinhän se varmaan on. Mulla olis vielä vähän opintoja kesken yliopistossa, mutta kun sekin on vähän niinkuin kaupallista alaa (kansantaloustiede) niin ei huvita sitäkään mennä jatkamaan... tätä kai sillä kolmenkympin kriisillä sitten tarkoitetaan.

Onko Jumbis teillä vielä uhmaa? Meillä on nyt ihan älytöntä kiljumista ja huutamista ja raivoamista. Välillä itselläkin pinna palaa ihan täydellisesti ja sitten tuntuu äärettömän pahalta kun on huutanut pojalle. Tänään just laitoin sen keräämään levittämänsä vaatteet lattialta niin että itseäkin jo ihan itketti, mutta en voinut sitten enää antaa periksikään. Poika levitteli kaikki vaatteet tuolilta maahan ihan tietoisena siitä, että mä seison vieressä ja kiellän koko ajan. Katso vaan mua tiukasti silmiin ja huiski vaatteita ympäriinsä... ihan nieleskellä piti, kun mietein että miten sitä sitten pärjää murrosikäisen kanssa kun nyt jo on alle metrin mittaisen sällin kanssa tutisemassa... ;) Poika on kyllä kiltti perusluonteeltaan, mutta nyt vaan koittelee niin pirusti!

Terkuin,
Emmu - poika kohta 2v6kk (järjetön uhma päällänsä) - tyttö kohta 4 kk (kiltti ja kaikkeen tyytyväinen pikkukakkonen)

Lapsimessut takana! Päästiin sitten lähtemään,kun tytöltä kuume hävisi. Ihan kivaa oli,vaikka miehet ne jaksoi kaikesta valittaa. Petyttiin vain näytteiden määrään, viimevuonna sai jopa ruokaakin mukaansa,mutta nyt sai vain maistiaisia. =/Tytölle ostin sellasen kivan rannekorun (aikasemmin olin ne kengät shoppaillut) ja pojalle sellasen hienon mustan pääkallotutin. Yhteiseksi sitten ostin Sebamed baby tuotteita,kun sai 4tuotetta 10e!! Ainii..ostin myös sellatsa älytahnaa(hammastahna ilman fluoria 0-3v). Mitään vaatteita en raaskinut ostaa,ajattelin pyytää lahjaksi sitten...Ja niin..ostinhan mä pikkukakkosen xylitolpastilleja tytölle. ;)

Emmu: Sukuloimaan oltaisiin menossa. Tikkalaan olisi ajatus mennä, mummolaan vaikka kyseinen mummo onkin jo kauan ollut poissa...ukki on niin huonona sairaalassa, että pakko käydä pitkästä aikaa katsomassa..ei varmaan kauaa enään elä.
Uhmaa on!!!Ottaa välillä jo päähän noi kohtaukset...auta armias kun meinaat vaatteet pukea päälle, pienen kiroilun kautta vasta onnistuu. samoin haluaa kaikkea ja sitten ei halutakkaan..tuttia ulvotaan joka minuutti vaikka kädessään joskus se on. tavaraoita kyllä levitetään, heitellään jne..mutta ei sitten kerätä ollenkaan omaan huoneeseen takaisin. Ja jos tosiaan ei jostain halua lähteä, heittää itsensä tönköksi,riehuu sitten sylissä ja huutaa täyttä huutoa.

Poika päättää sitten, että äiti viettää aikansa hänen kanssaan...=))

Jumbis

Yhteistyössä