Tammivauvat 2008 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...siis se apinapotkis onkin ilmeisesti mun itse ostama eikä äitiyspakkauksesta, kun kerran kaikki on ihan ulalla ;) Sorry!
Tuntuu että siitä on iäisyys kun noita vaatteita hankki silloin raskausaikana, ja nyt vasta ottaa joitain niistä käyttöön. Ja jotkut hankinnat oli ihan pöhköjä, ostin esim. monta sellaista unihaalaria, kun kuvittelin jotenkin että ne on kätsyjä ihan päiväkäyttöönkin - no kaikkea muuta!

Mullakin on vasemmassa ranteessa joku lievä rasitusvamma kaiffarin kanniskelusta, on ollut jo useemman viikon kipeä, mutta välillä vähän vähemmän. Terkkari laittoi siihen siteen, mutta hiukan on hankala esim. pyllyä pestä sen kanssa, joten otin parin päivän jälkeen veks...

Meillä rokotusoireet helpotti sen ekan illan jälkeen, nyt taas normaalia onneksi.

Mä kävin kampaajalla kun Kassu oli n. 6 vkoa, ja se meni ihan kivasti. Tosin oli mun kaverin kampaamo ja saatoin imettää siellä ja pitää vauvaa sylissä. Nyt taidan laittaa tyvivärin itse tällä kertaa, kun ei ole leikkaus vielä tarpeen.

Jaaha, töissä olis "virkistyjäisjuhlat" elokuun lopussa, toisessa kaupungissa ja yönyli reissu. Pohdiskelen tässä, että lähteäkö vai ei. Reissu olis ilmainen, työkavereita kiva nähdä ja ehkä sitten sitä alkomahooliakin olis ihan kiva taas pitkästä aikaa maistella... Mutta vähän arveluttaa, miten täällä pärjättäis. En pysty kyllä päättämään vielä, täytyy katsoa lähempänä.

Aurinkoista viikonloppua kaikille mammoille!

Muska & Kassu 3kk

tänään oli kahesti käytössä yamo. eka käytiin noin 1 h kävelyllä ja sit illalla vielä ostoksilla. itki kovasti rattaissa illalla kaupassa ja otin sit siihen kantosysteemiin niin rauhottu ja nukahti koko loppureissuks. päivälläkin meni kivasti kantoilu, noin puolet matkasta poju oli valveilla ja puolet nukku. eli hyvä neitsytmatka oli meillä sen yamon kaa. värin olisin nyt kuitenkin halunnu olevan ruskea, mut se on nyt kuolattu ja korkattu, joten ei voi vaihtaa.

meillä mies leipoo mulle äitienpäiväksi mansikkajuustokakun..ostaa varmaan kukkiakin. sit me mennään miehen isoäidille ja anopille käymään. mulla on varsin kiva anoppi, ei ole mitään ongelmaa. ollaan itseasissa aika samanlaisia monessa asiassa. miehen isä joskus sanoikin, että minä olen tosi paljon kuin miehen äiti nuorena..eli on mun mies etsinyt itselleen äitinsä kaltaisen naisen :D

ostettiin tänään pojulle uudet kengät, huppari, pari bodya ja tosi iso lierinen hattu. nyt kelpaa mennä repun kyydissä ja olla myös aurinkoisessa paikassa. jalat oli siis pojalla ihan jäässä sen yamoilu reissun jälkeen, niin piti käydä ostaan kengät, et jos ne suojais enempi. oli ihan nilkkoja myöten jäässä. en siis osannu pukea sopivasti jalkoihin vaatetta. nyt oli siis sukkahousut, farkut ja paksut sukat. vaikeeta.

meidän poika ei vielä naura ääneen eikä se myöskään ihan kauheasti juttele. onko muillakin tällasia vaisumpia kavereita? tai mitä ne teki 3 kk iässä? muistan nimittäin, et jumbiksen poju olis nauranu ääneen jo 3 kk lähtien, jonkun vauva nauro ääneen peilikuvalleen ja jonkun sille koiran pierasulle. mun poju on nauranu 1 kerran ääneen, kun kutittelin harsolla naamaa. sit varsinkin ku vieraat ihmiset juttelee pojalle se mykistyy ihan täysin. hymyilee kyllä, jos huvittaa :)

mun pää on niin laho, et en muista kuka se nyt aloitti kokeileen sitä pottua täs juuri? mut miten meni, vaikuttiko ilmavaivoihin ja mitä vauva tuumas koko hommasta?

Huh!Elämäni pahin hetki sattui tuossa vähän aikaa sitten.
Olin takapihalla pyykkejä laittamassa ja jätin takaoven auki.Kun olin tulossa sisälle,oli tyttö laittanut oven lukkoon. Noh,sisällä tietenkin avaimet ja puhelin. Siitä sitten koitin eka saada tyttöä avaamaan ovea,myös etuovea,ei onnistunut. Nolointa tässä on se,että mä sitten juoduin lähtemään naapureiden ovia pimpottelemaan yökkärihousut ja villatakki päällä. Lopulta sain yhden ihmisen kiinni ja sain miehelle soitettua,että soittaa mulle jonkun huoltomiehen ovea aukaisemaan. Se soitti...Tulin takaisin tänne meidän ovelle ja sain tytön etuovelle...pyysin kiertämään vipua paljon,lopulta sai sen niin,että sain kahvasta oven auki.Meillä vieläturvalukko tossa ovessa,että eka pitää sitä vipua käännellä ja sitten vasta saa kahvasta oven auki. ONNEKSI pääsin sisälle!Mies olisi vasta neljältä ollut kotona...

Nyt otinopikseni ja tänään käyn laittamassa avaimen ulos jemmaan,pitänyt tehdä se jo pitkään,mutta aina unohtunut.

Kyllä tässä oli paniikki päällä,repesin itkemään kun sain sen ihmisne kiinni..Sydän tykytti sataa ja tärisin. En enä'ä koskaa halua kokea samaa.

Muuta: Poika siirtyi tytön kanssa samaan huoneeseen. Saa nähdä miten sujuu sitten ensimmäinen yö.

Jumbis

No huh, mitä Jumbis joutunut kokemaan tänään! Hirvitys sentään. Oon joskus miettinyt kauhulla samaa, kun oon muutaman kerran hakenut esim. postin niin, että vauva on ollut sisällä ja leikkinyt lattialla ja joskus vienyt illalla roskia, kun vauva on jo ollut nukkumassa. Siis, että on niinkö ihan pakko olla avaimet mukana! No, postia en saakaan ilman avaimia.

Kiitos kysymästä, käsi on jo paljon parempi. Ei oo oikeestaan enää mitään. Ihme homma oli silloin... Itkin melkein kun oli niin kipee!

Me aateltiin vissin tänään kokeilla vähän velliä antaa illalla... Mennyt yöt tosiaan jo vähän levottomiksi ja vaatii usein maitoa. Ei siis ilmeisesti riitä enää pelkkä maito (saa kyllä jo yöllä korviketta, että ei ole tissimaidosta kiinni). Mites muuten, jos vaikka sitä Muksun peruna-porkkanavelliä kokeilis... Onko se niinkö ihan valmis, vai pitäiskö siihen sekottaa korviketta sekaan? Minkälaisella määrällä kannattais aloittaa? Ja jos niitä sekotellaan, niin missä suhteessa?

Mulla olis tänään tarkoitus käydä loput tytön vaatetkaapista läpi ja ottaa pienet pois. Alotin sitä hommaa jo tässä yx päivä, mutta jäi kesken. Pitää myös käyttää tuolta "ylhäältä" tuo äitiyspakkauslaatikko alhaalla ja kattoamitä siellä onkaan jemmassa...

Huomenna olis sitten se äitienpäivä! Me sovittiin nyt niin, että mummot ja papat tuleekin käymään meillä! Ei olis mitenkään ehditty joka paikkaan, kun mieskin on aamuvuorossa huomenna. Kaikille sopi hyvin ja meidän Piiperöinen saa elää omaa rytmiään. Mun siskokin tulee tulevan aviomiehensä kanssa käymään samalla, kun ovat sitten menossa kotiinsa.

Mutta, lähden keittiöhommiin... Mies tulee kohta töistä. Onneksi eiliseltä jäi ruokaa, niin syömme sitä...

HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE!!!

Rosa ja Piiperöinen

Rosa: Vellit ja soseet kannattaa aloittaa aamulla,ettei mene yö pipariksi jos käykin massun päälle. Sitten jos sopii mahalle,voi alkaa iltaisin antamaan. Itse kun kokeilin pojalle vellejä,aloitin ihan 20ml+korviketta 30ml. Sitten tuohon päälle annoin vain maitoa lisää...seuraavana päivä voi määrää lisästä 10-20ml. Meillä ei aloiteta vellejä lainkaan,kun joka kokeilusta tullut mahanpuruja...odotellaan sitten puuron antamista.
Bataattia annoin pojalle tänään ja toivon,ettei se nyt ainakaan tekisi mitään. Huomenna jatketaan...

On muute tyttö saanut mun hermot ihan loppuun,ei vaan tottele ollenkaan!onneksi sain äskn nukkumaan,mutta ulos on aivan mahdotonta kohta lähteä hänen kanssaan...karkasi pihalta miljoonat kerrat ja aina jossain piilossa,että sian sydänkurkussa etsiä. Vantaanjoki ja junarata vielä menee tosta 100-200metrin päästä.
Taidan kohta tehdä betoniaidan pihanympäri.

Jumbis

kukkuluuruu :)
käyttääkö kukaan meistä kestovaippoja? muistelen että jumbis ja rosa ois käyttäny...? muistanko väärin? mun mies on alkanut niistä kiinnostuu! kivaa! itte olin jo pikkasen unohtanu koko jutun mutta nyt sitten mies muistutteli ja aattelin että vois pian alkaa testailee esim sitä äippäpakkauksen imse vimseä...

jumbis, mun kaverille kävi vuos sitten aivan sama juttu -avain jäi sisälle ja kaveri oli aivan hysteeriseksi mennyt, saanut jonkun yleismiehen avaa oven ja siellä vaavi oli köllötellyt tyytyväisenä sitterissä. onneksi! mutta voin kuvitella kuinka huolissas oot ollu! onneks nyt varmasti muistaa pitää sen avaimen vaikka kaulassa =)

Rosa, mäkin oon kuullu että kandeis aloitella ennemmin päiväsaikaan kun yötä vasten nuo vellit ja muut ettei pahimmassa tapauksessa mee vieläkin sekavammaks yöt.. Ei kyllä omaa kokemusta vielä mutta näin oon kuullut neuvolasta. Kerro sitten kuinka kävi :)

Jumbikselle vielä tosta masun toimimattomuudesta siskoni antoi vinkin että jos ei toimi niin kandee antaa pieni määrä ihan vettä niin pitäis jeesata.. Taas mä jaan vinkkejä jota en itte oo testannu =)

nyt taas moro =)

Rosa, kuulin jostain että kannattaa aloittaa maissivellillä. Näin me tehtiin. Ja just niinkuin Jumbis sanoi, niin sekoittaa alkuun velliä korvikkeeseen ja pikkuhiljaa lisää päivittäin vellin määrää ja vähentää korviketta. Me alotettiin illalla, ei tullu vatsapuruja onneks, mutta kyllä varmaan kannattaa alkuun testata aamulla.

Op, meillä syödään perunaa! =) Toista päivää maistellaan, poika tykkää tosi kovasti. Tänään meinas mennä hermot kun ei lusikka tullut kohti tarpeeksi nopeasti. Ja kun se yks teelusikallinen loppu (siitä saa siis monta kertaa laittaa suuhun, sinne menee niin vähäisiä määriä kerrallaan) niin piti juosta tissille (piti siis vaihtaa pöydästä sohvalle) kun kaverilla meinas palaa käpy. Vielä ei noista määristä huomaa onko hyötyä ilmavaivoihin, katotaan sitten kun annos kasvaa vähäsen. Mutta sen huomasin, että tosta vellistä on hyötyä meidän pojalle. Yhtenä iltana kaveri nukahti ennen velliä ja seuraava päivä oli aamusta asti yhtä helvettiä, pojan vatsaa väänsi ja lurisi ja kurisi.

Nintsu + pieni mies 4 kk + vähän päälle

Heips!

Minä olen kipeenä :( Eilen tuli kurkku kamalan kipeeksi ja tänään paheni koko päivän ja kuumetta kans. Olen nyt yrittänyt taiteilla käsien pesun kanssa varmaan jo 200 kertaa tänään, että poitsuu ei tarttuis... mulla nimittäin vuota nenä ihan solkenaan ja pitäs joka niistämisen jälkeen pestä kädet... ihan karmeeta, mutta en haluais että poitsu saa tätä, koska pää- ja kurkkukipu on ihan karmeeta, en muista milloin olis ollut tällasta.

Choco, voi hitsi, kun olette olleet sairaalassa asti! Oletteko jo parantuneet?

Muska, kyllä siinä pakkauksessa oli apina-potkari... eikös se ollut sellanen luonnonvalkea, jossa se kuvio edessä? Ainakin mulla oli joku sellanen. Kävin muuten kattoon sen uuden äippäpakkauksen ja minä ainakin tykkäsin tosi paljon =) Mun mielestä parempi ku viime vuona, paitsi se kevyttoppapuku ei mielestäni ollut yhtä kivan värinen kuin meidän vihreä-valkoinen. Mutta tuntui, että tuossa oli ajateltu paremmin bodyjen ja potkareiden yhteen sopivuutta ja muutenkin oli tosi pirteitä ja kivoja kuoseja =) Pitäisköhän nyt äkkiä seuraava vauva kehiin ;-)) No ei nyt sentään ja en seuraavalla varmaankaan ottais pakkausta, koska nyt on niin hirveästi jo vaatteita ja kaikkia ei ole ehtinyt edes käyttää.

Simba, se neuvolantäti vain tiukasti sanoi, että "Viereen ei saa nukuttaa sitten kun vauva alkaa liikkumaan!" No kyllähän meillä jo liikkuu jonkun verran, mutta laitan tyynyn petari alle toiselle puolelle ja olen itse toisella puolella, että mielestäni siitä ei pääse putoamaan ja varsinkin kun olen niin herkkäuninen vauvan ääntelyille... Viime yö meni taas pitkästä aikaa paremmin, nukkumaan 22:30, syötöt klo 2 ja klo 5, tosin vitosen syötön jälkeen ei millään suostunut nukkumaan ja käskin miehen mennä nukuttamaan, jotta saan itse nukkua, mies hoiti sitten klo 8.30 asti. Jännittää jo tuleva yö, kun olen vielä niin kipeä, että en jaksais edes kävellä vessaan :(

Nuppu, pesiminen auttoi meillä raivareihin tai siis nyt ollaan otettu käyttöön uusi syöttämisasento ja en ole kokeillutkaan sitä sylissä ettei tulis sitä hirveetä huutoa. Eli makuullaan mennään nyt ainoastaan, poitsu on selällään sängyssä ja kääntää pään mun tissin suuntaan. Vähän huono ehkä poitsun niskoille ja itse olen hiukan huonossa asennossa, mutta pääasia nyt, että poitsu syö =)) Ja viime yönä imetin syliasennossa kummatkin kerrat.

Poitsu muuten eilen alkoi "puhumaan" aivan uudenlaisia juttuja! Tuli kaikkea "mama, kaka, miumau, memu..." oli huippua kuunnella sitä mölinää, ihan kuin olisi tosiaan yrittänyt sanoa meille jotakin :))) Tänään on sitten ollut hiljaisempaa, poitsu nukkunut suurimman osan päivästä, mietinkin että onkohan kipeä... ostan kyllä heti maanantaina sen digimittarin, että voidaan mitata lämpöä paremmin.

Rosa, kyselit että saanko nukuttua päivisin, se ei useimmiten onnistu, kun poitsun unet on niin arvaamattomia. Vain pari kertaa olen onnistunut itse nukkumaan sängyllä poitsun vieressä.

Op, ei meillä hirveästi sellaista oikeata naurua ole vieläkään, tosi harvoin. Enemmän poitsu kirkuu nyt. Se teidän mykistyminen voi olla jotain alkavaa vierastamistakin ja sehän on ihan hyvä juttu, kun meinaa, että poikanne erottaa vieraat omasta äidistä ja isästä :)

Ulla, minäkin yritin kävellessä imettää, mutta meidän poitsu ei tykännyt siitä. Nyt mennään vain makuulla, mutta vähän rajoittaa liikkumista, kun pystyn nyt lähtemään vain korkeintaa pariksi tunniksi pois kotoa ellei mennä sitten kaverin luo, jossa pystyisi imettämään sängyllä. Mutta tällaista nyt tänne, aletaan kohtapuoliin antaa kylpyä poitsulle ja toivottavasti menis nukkumaan sen jälkeen, että pääsen itsekin sänkyyn...

Tähti ja poitsu reilu 4 kk

Ps. Joskus kyseltiin tupakoinnista, en tupakoi, nuorempana kyllä bileissä ja baareissa, mutta miehen tapaamisen jälkeen sekin piti lopettaa, kun hän ei siitä tykännyt ja alkoi pussailulakon, jos poltin yhdenkin... ja pitkien keskusteluiden jälkeen jätin koko homman. Kyllä jonkun aikaa aina ulkona tuli sellanen olo, että pitäisi saada polttaa, mutta siltä ei oo tuntunu enää vuosiin...

Hei,

Just sain tehtyä äitienpäiväkakun ja laitoin sen jääkaappiin, eli mua ainakin odottaa aamulla kakkukahvit sänkyyn :) Sain myös askarreltua äidilleni, anopilleni ja mummolleni äitienpäiväkortit, itse taidan kyllä saada kaupasta ostetun valmiin kortin...

Hyvää äitienpäivää kaikille tammimammoille, erityisesti teille, joille tämä on ensimmäinen äitienpäivä - itselleni se eka äitienpäivä taisi olla kaikkein tunnepitoisin (tämä siis on mun kolmas äitienpäivä). Toivottavasti päivä on kaikille meille ikimuistoinen - positiivisessa mielessä tietenkin!

Huima

Pikaisesti vaan kommentoin... Pitäisi itseasiassa jo kiitää vaipanvaihtoon ja ulos vaunuilemaan, kun alkaa kuulua lattialta pientä ähinää, että kohta menee hermot!

Niin, Nuppu... Ööö... Taitaa sulla alkaa jo olla ihan viime hetket kokeilla sitä äp:n imse vimseä, nimittäin se on newborn-kokoa eli 3-6kg ja meillä se alkaa olla liian pieni jo. Että varmaan teilläkin, ainakin pikapuoliin... Itse oon tykännyt siitä vaipasta. Pitää hyvin. Muuten oon tykästynyt käyttämään taskuvaippoja. oon ommellut ne itse. Mulla on Nalle Puh -kuosisia ja ihan sellaisia tosi herkullisen vaaleanpunaisia. Nämä siis PUL-kangasta, joka pitää kosteuden. Se sisäpuoli on useimmissa ns. "coolmaxia", jonka oon todennut parhaaksi (yhdessä myös flanellia). Se coolmax on oikeestaan vähän niinkö mun Haltin alusasukerrastosta (urheilukerrastosta) leikattu:) Mutta ei siis kuitenkaan. Niiden kerrosten väliin sitten laitan imut. Mulla on imut bambucollegea ja froteeta pääasiassa. Niin joo ja on mulla yx ostovaippa, joka menee koko vaippaiän. Siinä on sellaiset nepparit, joilla kokoa saa muutettua (tykkään) ja se on myös samantyylinen eli taskuvaippa.

Leivoin muuten just sellaisen kääretortun (suklainen), johon tuli sisään vispikermaa ja mariannerouhetta... Äitini tekemänä joku aika sitten kun maistoin, niin oli aika herkullista.

Mutta nyt menoksi... Koittaa saada Piiperöinen nukkumaan, iltapäivällä tulee mummot ja papat kylään.

Rosa ja Piiperöinen

PS: Sain sen sauvasekoittimen lahjaksi ja ostokortin (askartelin Huiman tavoin mummoille ja isomummolle itse), mutta olipahan suloista, kun mies oli piirtänyt korttiin Piiperöisen kädenjäljen:)))) Piiperöisen oma allekirjoitus... Suloista. Niin ja Huima, jotenkin oli kyllä herkkä mieli, kun aamulla sain tuon kortin ja lahjan ja laulun:))) Eka äitienpäivä...

No niin, lenkillä käyty. Tosin tein sellaisen joka käänteessä oiotun version, kun alkoi sataa vettä:((( By the way, meidän Piiperöinen toivotteli tänään AURINKOISTA äitienpäivää mummoille lehdessä... No ei tullut aurinkoista päivää, ei...

Meillä meinas syttyä aamuyöstä tulipalo!!! Onneksi nousin ylös, kun mies alkoi syöttää vauvaa klo 3.30. No, mun oli pakko nousta käymään vessassa ja matkalla sinne jähmetyin keittiön ovelle... Sielläpä meidän vedenkeitin hohti aivan tulipunaisena!!! Mies oli lyönyt sen päälle ilman vettä!!! Ei se mennyt rikki, vastukset vaan on ihan mustat. Me ei siis edelleenkään lämmitetä vauvan ruokia mikrossa vaan vesihauteessa ja tuo vedenkeitin on ollut aika kätevä siinä hommassa.

Niin ja me sitten aloitettiin se velli. Annoin illalla kahdesti tosi tosi laimeeta velliä sekoitettuna korvikkeeseen. Mulla oli tyyliin n. 20ml velliä ja lähes 100ml korviketta. Mutta saipahan totutella vähän uuteen makuun. Annoin peruna-porkkanavelliä. Ajattelin, ettei sekään voi olla huono vaihtoehto, jos kerta perunasoseella sitten aloitellaan. Ei tullut masuvaivoja. Tosin kakkaa ei ole tullut (ei kyllä eilenkään). Tänään varmaan annetaan taas vähän.

Kaikki on varmaan lähteneet äitienpäivää viettämään ja kakkukahvittelemaan mummoloihin ja minä yksin nysvään täällä. Tyttö nukkuu päikkäreitä ulkona ja mies on aamuvuorossa töissä... Jos lähtis keittämään kahvit. Saahan sen päänkin syödä siitä kääretortusta... Eikö vaan?!? Eihän sitä voi vieraille tarjota, eihän?!?!? Oma lehmä taas niin syvällä ojassa, kauhee makean himo! Ja me kun miehen kanssa sovittiin, että kotona ei kahvin kanssa herkutella, mutta eikö äitienpäivä tee poikkeuksen???

No, mutta, katotaan pysyykö näpit erossa...

Rosa taas...

Hyvää äitienpäivää!

Meillä päivä alkoi seittemältä pojan kanssa ja tyttö heräsikin kahdeksan pintaa kanssa ylös. En ole saanu kukkia/korttia tai muutakaan..sanomalla on muistettu. Saan lahjan sitten ensikuun puolella kun mies lupasi kustantaa mulle uudet silmälasit. *jee* Kääretorttua haettiin läheiseltä Abc:ltä kahvin kanssa,mies lähtee tunnin päästä töihin.

Ensimmäinen yö meni lapsilla hyvin yhteisessä huoneessa. Kerran yöllä jouduin käymään huoneessa ja antaa pojalle maitoa,tyttö kun heräsi tuttia etismään. Ei siis siirretä enään takaisin meidän makuuhuoneeseen. =)

Tänään maisteltiin taas bataattia ja nyt maistui paremmin kuin eilen. =) Oon antanut myös maitohappobakteereja kanssa,joten nekin saattaa olla syynä siihen,että maha taas toimii...tai sitten se on toi Tutteli jota vain annetaan. Vettäkin annan välillä,mutta vielä kun se ei ole tarpeellista niin ei tuu joka päivä sitä tehtyä....

Nyt kutsuu ruoka! tuun illalla taas katsomaan...;)

Jumbis ja poitsu reilu 4kk

Aurinkoista äitienpäivää kaikille!

Me käytiin äsken syömässä hämeenkylän kartanossa miehen porukoitten kanssa :) Pupu heräsi sopivasti juuri kun oltiin lopetettu ruokailu. Nukkui vaunuissa siihen asti.. Ensin oli vaan henkilökunnalla vaikeuksia ettei vaunut ois muka mahtunut pöydän viereen vaikka tilaa riitti tosi mainiosti siinä.. Outoja vaunujen vastustelijoita :( Ihan ku mä jättäisin nukkuvan lapseni eteiseen nukkumaan joidenkin ventovieraiden kynsiin!!

Rosa, onpa sun mies nähnyt vaivaa kortin tekemiseen kun on piiperöisen kädenjäljen saanut siihen :) tosi herttaista! JA toki oot ansainnut pienen siivun sitä kääretorttua kun kerta äitienpäivä!

Mä sain aamiaisen sänkyyn ja mies oli käynyt hakemassa valkovuokonkin (olin toivonut). Lahjankin sain ->vaaleanpunaiset crocksit :)

Mutta nyt jatkamaan taas vauvanhoitoa =)

no nii..kukas se kyseli kestovaipoista?? Me osakestoillaan,mutta haaveissa koitan alkaa pojan kanssa ihan kunnolla kestoilemaan.Tyttöllä on kuivaksiopetteluhousuja ja eikä niitäkään kyllä tarttis..joskus sattuu vahinkoja.Käytän lähinnä nyt taskuvaippoja,kun niitä saan halvalla..toki muitakin. Löytyy erivärisiä taskuja, (musta,metsänvihreä,sininen jne..)sisällä fleece,coolmax tai velour. Nyt koitan hankkia coolmaxilla olevia,on parhain materiaali kuivaliinaksi. Sisävaippoja löytyy, sellasia ruskea pallosia, yhdenkoon valkoisia swaddlebeesseja, jne...villahousuja on erilaisia,hahtuvia ja merinovillasia..lempparit on Babyidean merinovillaset HH shortiesit. =) Joitan vaippoja on myytävänä mull,kun vaikka koko onkin M,ei mahdu pojalle tai sitten malliltaan vaippa on epäsopiva. Eli jos haluukkuutta löytyy,voin toki myydä ne suoraan...

Oltiin äsken tekemässä tunnin kävelylenkki. käveltiin maaseutuoppilaitoksne kautta ja harmikseen ei ollut eläimiä ulkona. =( Jännittävintä oli kun ylitettiin tavarajuna-rata ja sit siinä kun oltiin radalla,huomasin sen junan tulevan ja päästiin yli ja alkoi varotusäänet soimaan ja puomit laskeutumaan. pahinta kun tyttöjäi ihmettelemään koko juttua ja sain raahattua nopeesti sieltä alueelta pois..sitten katsottiin kun se juna meni ohi ja tyttöä jännitti ihan hirveesti...ei ole vielä junaa niin läheltä nähnyt.

Nyt täytyykin mennä laittamaan ruokaa ja sitten koittaa saada koko pesua taas pestyä.=))

Aurinkoista sunnuntaita toivottelee

Jumbis ja lapset

Mä sain aamulla muumi-mukin (Mymmelin, oon toivonut sitä tosi pitkään), muumi-lautasen (sen erikois-Niisku-Neidin, sain sen mukin perjantaina) ja Äiti-tyynyliinan. Ja sit neljä aivan mielettömän hienoa ruusua, tosi isoja.. =)

Mun porukat oli just käymässä, tein ruoat ja eilen tehtiin miehen kanssa täytekakku. Toi ruoan laitto oli lahja mun äidille, en keksiny mitään muuta. Tai ehkä oisinkin keksinyt, mutta tänä vuonna en jaksanut sen kummemmin miettiä. Mummilla käytiin eilen ja mummolle just soitin.

Jaaha, pieni mies kutsuu..

Heippa ja hyvää äitienpäivää kaikille!

Meillä alkoi aamu jo kuuden aikaan kun tyttö heräsi. Mies ja poika nukkuivat onneksi kahdeksaan asti. No, mä ajattelin että menen nukkumaan sitten tytön kanssa kun sitä alkaa nukuttaan. Sepäs ei onnistunutkaan kun poika ei antanut nukkua... ja niin olis nukuttanut. No, poika toi sitten lahjan mulle niin eihän siinä sitten enää voinut jäädä nukkumaan. Mies oli ostanut sellaisen kaulakorun jossa on kummankin lapsen alkukirjaimet. Niin suloinen, että häälahjaksi saatu sydänkoru saa nyt väistyä ;) Ja sitten sain vielä kukkia ja Stellan levyn ja tietty pojan tekemän kukkakortin, joka oli tietty kaikkeista hienoin :)

Sitten käytiin mun vanhemmilla syömässä ja isovanhempien tykönä kahvilla. Mun mummu alkaa vaan olemaan jo sen verran vanha, että oli eilen eksynyt kauppareissullaan. Vähän pelottavaa tuollainen eksyminen. Kauhean vaikea vielä puuttua koko asiaan kun mummu ottaa niin itseensä jos yrittää jotenkin auttaa. Lääkäriin ei sitä saa millään. Jos ehdottaa jotain tutkimuksia niin se ottaa ne heti niin että me halutaan sulkea se johonkin laitokseen. No, jospa se nyt tuon eksymisen jälkeen jo vähän uskoisi tarvitsevansa apua.

Nyt poikaa nukuttamaan...

Mukavaa äitienpäivän iltaa! Kivoja lahjoja ja muistamisia olette saaneet :)) Meillä on mennyt äitienpäivä vähän surkeasti sairastellessa, että en nyt ole välittänyt koko päivää erityisemmin juhlia... ja kun en voi olla edes poitsun lähellä, kun olen niin kipeä... katselen vain kaukaa kun mies leikkii ja hoitaa... Toivottavasti huomenna olis jo parempi, kun miehen pitäisi mennä töihin ja olisi neuvolakin. Jos on vielä huono olo huomenna niin ostan varmaan sellasia ohuita hengityssuojia ja laitan semmosen päähän, kun tää kipu on niin kamala, että en tosiaan haluaisi tämän tarttuvan poitsuun tai mieheen. Suojaakohan se rintamaito tällaisilta pöpöiltä?

Viime yö meni kans hieman paremmin, eli nyt kaksi yötä (ne jotka olen ollut tosi kipeä) on mennyt hieman paremmin ja olen saanut enemmän nukuttua tai ainakin levättyä sängyssä, kun tukkoisena on vähän hankala nukkua... Poitsu on muuten jatkanut juuri oppimaansa kikattelua koko päivän, se on niin suloisen kuuloista =))) Ja tänään kääntyi taas selältä vatsalle, kovalla pinnistelyllä toiselta puolen kuin ennen on kääntynyt.

Moikkis, tänään ollut niin kiirettä, etten ehtinyt mitään kirjoitella, luen kuulumiset tarkemmin sit huomenna, piti vaan nopsaa päästä kirjottaan että:
Hyvää Äitienpäivää kaikille Tammimammoille :):):)
Huomenna sitten lisää, nukkukaahan kaikki hyvin mammat ja pikkaiset!

Mä oon täällä itkenyt silmäni turvoksiin,kun eksyin sellaselle sivulle,jossa kerrottiin 1v8kk tytön kuolemasta.Hukkui kotipihallaan vesisaaviin vuonna96. Oon muutenkin tosi herkkä lasten kuolemiin liittyvissä jutuissa ja tyhmänä aloin sitten lukemaan tota sivua..pahiten iski kuvat siitä arkussa.
Nyt sitten iskee kauhee pelko,että lapsille sattuu jotain ja äsken kävin tarkastamassa,että hengittävätkö vielä. joku saattaa pitää mua ihan hulluna! Ehkä tämä vaan liittyy äitiyteen ja siihen menetyksen pelkoon...
Mun ex ja kummisetä kuolivat yllättäen jane nyt olivat oman käden kautta...ehkä ne on jättäneet jonkinlaiset arvet kaikkeen...

Mutta nyt koitan rauhoittua ja painua nukkumaan...

Jumbis

Hyvää kaikille Äitienpäivää minunkin puolestani!
Meillä neiti heräsi tänäaamuna jo klo 8, yleensä nukkuu yhdeksään tai jopa kymmeneen. Sain jatkaa onneksi unia vielä hetken aikaa, kun mies meni valmistelemaan aamiaista tytön kanssa. Sain kukkia ja lahjakortin, vähän turhankin arvokkaan, mutta mies sanoi, että olen ansainnut sen ja enemmän.. Ja itkuhan siinä minulle tuli.:) Kakkua en nyt tänä äitienpäivänä saanut, se ei tosin ollut miehestä johtuvaa, vaan joudun olemaan viikon verran maidottomalla ja kananmunattomalla ruokavaliolla ja mitäpä muuta niihin kakkuihin yleensä tulee. Tylsää. Tämä erikoisruokavalio sen vuoksi, kun käytiin loppuviikosta lastenlääkärillä neidin kanssa (runsaan pulauttelun vuoksi) ja hän sanoi, että ensin suljetaan nuo allergiat pois. Ei mitään vaikutusta ole tähän asti ollut, meillä pulautellaan yhtä paljon kuin ennekin. En oikein usko tuohon allergia juttuun, kun tyttö on niin tyytyväinen ja iho on tosi hyvä. Mutta ensi viikolla on soittoaika tälle lääkärille ja sitten pohditaan jatkoa, jos on tarpeellista. Aika paljon ratkaisee onko paino noussut tarpeeksi. Niin ja lääkäriltä tuli määräys aloittaa kiinteät tämän viikon kokeilun jälkeen. Jollain tavalla vähän pettynyt tai tylsä olo, kun olin etukäteen ajatellut, että jos imetys sujuu, jatkan pelkästään sitä jopa puolivuotiaaksi saakka. Mutta tottakai tytön hyvinvointi menee minun halujeni edelle.

Jumbis; kiva, että teillä sujui noin mutkattomasti pojan huoneen vaihto. Annatko muuten pojalle vettä tuttipullosta vai nokkamukista?

Tänä aamuna kun luin lehteä, ja äitienpäivä toivotuksia, niin huomasin viereisellä sivulla olevan artikkelin, joka kertoi hitaasti kasvaneiden lapsien heikommasta hahmostus - ja päättelykyky tutkimuksesta. Siinä tutkimuksessa oli tullut ilmi, että varsinkin lapset, joilla on ensimmäisen vuoden aikana noussut paino hitaasti, on muita lapsia enemmän hahmotus- ja päättelykyky ongelmia. Ja tämä artikkeli oli todellakin äitienpäivätoivotusten vieressä! Laski kyllä jonkin verran äitienpäivä tunnelmaa, varsinkin kun olen ottanut liikaakin stressiä tuosta neidin painonnoususta.:(

Ulla; meilläkin on käytössä tuo "imetyskävelytaktiikka" rintaraivarin kanssa. Kävellessä raivari onneksi yleensä menee ohi nopeasti ja pääsen istumaan tai makaamaan.

Oli vielä paljonkin kommentoitavaa, mutta taidan mennä kerrankin ajoissa nukkumaan!

Minä täällä vielä... Pitäisi kyllä painua jo nukkumaan itsekin. Tytö on nukkunut n. klo 19.30 lähtien.

Meillä oli tuossa vähän tohinaa, kun mummot ja papat sekä tytön kummit eli mun sisko ja hänen tulevan kesän sulho kävivät kylässä. Äiti oli tehnyt taas aivan huippu hienon täytekakun (pitäis muuten laittaa kuva meidän ristiäiskakusta spaceen... Käsittämätöntä kun hän oli itse marsipaanista vääntänyt ruusut ja VAUVAN makaamassa kukan päällä kakun keskelle!) Tytön sain silti tosi hienosti nukkumaan, vaikka vieraita vielä olikin.

Niin joo, sainhan minäkin kukan... Sellaisen ruukkujutun.

Meilläkin tosiaan nuo kestot on käytössä vaan osittain, mutta melkeinpä joka päivä kestoja käytetään enemmän kuin kertoja. Yöllä ja ulkona päikkäreillä on aina kertavaippa. Samoin kyläillessä. Kotona lähes aina kestoillaan ja vaippapyykkiä pestään oikeestaan joka päivä. Miten muuten Jumbis, pesetkö miten vaipat? Mitä muuta pyykkiä seassa? Millä pesuaineella? Vai kenties niillä pesupähkinöillä? Miten säilytät likaiset vaipat?

Mutta nyt HYVÄT YÖT MAMMOILLE!

Rosa ja Piiperöinen n. 3,5kk

Aika hyvin nukuttu yö takana. Pari kertaa jouduin tyttöä käydä huoneessa katsomassa,poika posotteli kolmeen asti unta ja söi nopeasti ja jatkoi seitsemään. =)

Laura: Mun serkun tyttö joutui aloittamaan kiinteät 3kk ikäisenä ja lihat jo 4kk ikäisenä,kun ei alkanut kasvamaan kunnolla. Painoi kyllä syntyessään alle 2kg,mutta kuitenkin se painoa ei nousuut pelkällä maidolla tarpeeksi. Nyt on 8kk ja meidän pojan kokoinen,mutta kehittynyt ikäisensä tavalla....Ei kannata liikaa stressata!

Rosa: Mä pesen vaipat muun pyykin seassa. Jos on monta kestovaippaa menossa pesuun,ne lyön harsojen kanssa 60asteeseen,muuten menee ihan pikapesuohjelmalla (40astetta). Käytän ihan rainbown pesujauhetta, se sopii kestovaipoille (on muuten aika vaikee löytää ruokakaupasta zeoliititonta pesuainetta). Jos vaipat joutuvat odottamaan pesua, laitan ne yhteen koriin..joskus saatan eka niitä huuhdella,tietenkin kakkat pesen pois jos sattunut tulemaan.

Rupesin äsken tuossa tuskailemaan tytön synttäreitä. Ovat jo reilun 3von kuluttua. Kämppä pitäisi siivota ja tehdä syötäviä sinne...saa nähdä saanko apua mistään.

tulee muuten anoppi huomenna käymään (ainakin oli näin luvannut) ja lupasi tuoda kakkua mukana. Juhlitaan äitienpäivä sitten...Mua ei vaan millään kakuilla lepyytellä!!Mies oli mennyt sanomaan,että mä en sitä kutsu tytön synttäreille,niin johan on heti tulossa meille...

Odotellaan tytön kanssa muumien alkamista ja voisin tässä kydä kipasemassa kupin kahvia itselleni.=)

Jumbis

Laura, minun pitäis olla kans tuolla maidottomalla ja munattomalla, mutta se meni perjantaina pipariks, kun söin karkkeja, joissa oli suklaapäällys :(( ja söin niitä sit viikonloppunakin. Ehdin olla 2-3 päivää sillä, mutta en huomannut vaikutusta poitsun ihottumaan... täytyy kai nyt jatkaa sitä vielä uudestaan se viikko tai oikeastaan olis helpompi lykätä sitä viikolla eteenpäin, kun tällä viikolla on sukulaisia kylässä niin ruokia on sitten hankala tehdä mulle erikseen. Tiedätkö muuten että onko becelissä maitoa? Oivariinissä ainakin on, mutta tuossa becelissä ei ainakaan sitä mainittu, niin olen sitä sitten popsinut aikamoisen kerroksen leipien päällä... toivottavasti siinä ei oo maitoa.

Minä oon vieläkin kipee, tänään aamuna meni alilämmöks 36,2... oliskohan lähdössä jo pois, mutta ei kyllä tunnu siltä ollenkaan. Ja taitaa meidän vauvelikin olla kipeä, tuntuu melko lämpimältä ja pikkusen "rohisee" välillä... ja viime yönä oli syömättä 22-06 välisen ajan, en tiedä johtuuko tuo sitten siitä että on kipeä. Itse heräsin tuhat kertaa yöllä tarkistamaan että kaikki ok pojalla... ja kuuntelin välillä vieressä että hengittää varmasti!! Poitsu kyllä heräs 00.10 yöllä, mutta isi kävi antamassa tutin suuhun ja sitten heräs klo 3 mutta kun menin huoneeseen hän oli ihan hiljaa, taisi vähän liikkua ilmavaivojaan ja jatkoi sitten uniaan, klo 5 taas ääntelehti mutta itki vasta klo 6 aamulla, jolloin sain sitten syötettyä toisen tissin, joka oli ihan räjähtämäisillään, aivan tajuttoman kivikova rinta ja siihen koski.

Poitsu pläjäytti aamulla kakat, mutta pissiä ei oo oikein tullut, vaikka on pakostikin saanut maitoa kun tissit pienenee sen syömisen jälkeen, tosin nyt on taas ihan täpötäydet mutta en saanut poitsua syömään :( meni just nukkumaan. Eilen ei oikein onnistunut makuultakaan syöttäminen... alkoi sitäkin raivoamaan. Onneks mennään nyt neuvolaan niin voi tarkistaa painon. Mulla ei oo aavistustakaan että miten kuumeista/kipeää lasta hoidetaan, kun minun hoitolapset eivät koskaan sairastaneet, niin uskomatonta kuin se onkin.

Laura, älä huolehdi painon noususta. Minäkin oon lukenut sen tutkimuksen, mutta uskon että suurin osa ns. hitaasti kasvavista vauvoista on täysin terveitä ja eihän se edes kauhean suuri juttu ole jos jokin hahmottamisen kehitys hidastuu vähän, kun se kuitenkin sitten kehittyy loppujen lopuksi ihan normaaliksi. Minä olin itse jonkun 5 kiloa puolivuotiaana ja ihan terve oon =)

Heippa.

Olipa kiva lukea teidän äitienpäivän vietoista. Kaikilla tuntui olevan oikein kiva äitienpäivä. Niin oli meilläkin. Sain mieheltä kukan ja herkkuja.

Kylläpä täällä on taas tapahtunut, kauhea Rosa tuo teidän tulipalohässäkkä. Kyllä heräsit hyvään aikaan vessaan. Varmaan pikkusen säikäytti.

Nuppu, teidän vauva vaikuttaa aika hyvin nukkuvalta kun pystyitte käymään syömässäkin:) Meillä nukutaan aika huonosti päivisin, tai siis kyllähän poika voi nukkua pitkäänkin, mutta vähän väliä heräilee ja haluaa tissiä tai muuta lohduketta ennen kuin saa jatkettua uniaan.

Meillä olikin ihana viikonloppu. Lähdettiin siis perjantaina mun vanhempien luo ja äiti sanoi, että voidaan mennä lauantaina vaikka elokuviin miehen kans jos halutaan. No, me päätettiin kuitenkin lähteä terassikierrokselle ja syömään ja vitsit oli kyllä mahtavaa päästä ekaa kertaa kaksin johonkin. Käytiin päivällä kaupassa ostamassa tuttipullo ja Nannia kaupasta, niitä poika sai sitten meidän poissa ollessa. Sitten kun lähdettiin, tuntui ihan oudolta mutta äkkiä sitten unohti kaikki kotiasiat ja nautti vaan olostaan. Kyllä huurteinen terassiolut maistui aivan mahtavalta!! Me sitten kierrettiin terasseja ja sitten mies vei mut sellaseen espanjalaiseen ravinteliin syömään. Otin pihvin ja ihanaa punaviiniä, maistui kerrassaan taivaalliselta. Ihan kun oltais oltu ekoilla treffeillä! Poika oli pärjännyt hyvin mummon kanssa, eka oli ollut vähän vaikeuksia pullon kanssa mutta oli se sitten sen lopulta huolinut. Eli semmonen lauantai-ilta meillä, ihan mahtavaa!! Juhlittiin äitienpäivää oikeestaan siis jo edellisenä iltana:)

Sillä aikaa kun oltiin miehen kans humputtelemassa, poika oli piirtäny mulle äitienpäiväkortin:) Mun sisko oli siis ottanu pojan syliinsä ja laittanu sen käteen kynän. Yhdessä he oli sit kirjottanu korttiin että hyvää äitienpäivää ja vähän muutakin runoa. Se oli kyl hellyyttävä, sain sen seuraavana aamuna:) Toiselle puolelle oli tulostettu kuva siitä kortin teosta. Söpöä:)

Me oltiin siis koko viikonloppu tuolla meidän vanhemmilla. Poika nukku jotenkin tosi huonosti siellä ja tänään onkin uni maittanu koko viikonlopun edestä. Nytkin on makkarissa nukkumassa. Ja yöllä ei herännyt kun pari kolme kertaa syömään. Olin kyllä itekki tosi väsynyt ja aamulla huomasin, että olin syöttäny illasta asti samasta tissistä. Toinen tissi oli suurinpiirtein räjähtämispisteessä. No, ei se ihmekään kun en ollu syöttäny siitä tissistä 11 tuntiin. Ei se mitenkään kipeä ollut, mutta niin kivikovaa tissiä mulla ei oo varmaan ikinä ollut. No joo, ketään ei varmaan vois vähempää kiinostaa mutta tulipa taas kerrottua..

Tähti, kiva kun selvensit tuota neuvolan kantaa vieressä nukuttamiseen. Onhan tuokin ihan totta. Meillä kyllä vauva nukkuu mun ja miehen välissä, että sikäli mua ei pelota että vauva putoaisi. Niinkään ei kyllä vissiin suositella tekemään, mutta en mä oikeen uskalla pelkästään itteni vieressä nukuttaa juuri tuon putoamispelon takia. Meillä on muuten sama systeemi kun teilläkin Ulla, eli ekan pätkän (ja mahdollisesti toisenkin jos oon ite vielä ekan pätkän jälkeen hereillä) vauva nukkuu pinniksessä ja sitten ekalla syötöllä yöllä otan viereen nukkumaan.

Rosa, tuo Marianne-torttu kuulosti hyvältä. Oon itekki maistanu sellasta ja oli sairaan hyvää. Voisin itekki kokeilla, josko onnistuisin tekemään yhtä hyvää. Kiitos muistutuksesta!

Simba ja poju (jolla on nyt jo kaksi hammasta:)

Yhteistyössä