Tammivauvat 2008 (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No nyt on annettu super-piikki-rokote ja rota-rokotteen kakkososa =) Pupu ei itkeny ollenkaan kun mä imetin samalla ku pistettiin. Ei varmaan ees paljoo huomannu koko juttua..

Nolosti kävi ku neuvolan tädille sain mainostettua kuinka pupu välillä imee ilman kumia nii just silloin ku piti imettää nii eipä kelvannutkaan ilman =)

Mutta nyt on mitat sitte 3-kuukautisena 5,6kg ja 61,3cm. Painoa ois musta voinu olla enempikin ku oon henkilövaa'alla punninnut että 5,9kg :( taitaa olla vaaka rikki mikä tarkoittaa sitä että mäkin oon varmaan todellisuudessa kevyempi :D

Nyt jatkaa mokkapalojen tekoa niitä illan vauvakutsuja varten... toivottavasti pupu ei oo karseen itkuinen, muuten on tylsää kemuissa :(

Rosa: Meidän imetys on loppunut. Ollaan viikko menty ilman tissiä. Toissapäivänä annoin vähän imasta ja poika meni siitä ihan hämilleen..ei tajunnut mitä tehdä ja sitten alkoikin huuto. Korviketta annetaan vaan.

Me ollaan kokeiltu eri korvikkeita,kun ongelmana on se ummetus siitä. Nyt ostettiin ihan tavallista Tuttelia (kuullut siitä vain huonoja juttuja) ja katsotaan jos se vaikka ei ummettaisi. jos ei auta,näiden kotikonstien luumun ja mallasuutteen lisäksi pitää apteekista hakea ummetuslääkettä. =(( Ja kiinteiden aloitus venähtää,poika saakin kauheat oireet perunastakin...*herkkismassu*

Voi PEE!!Pyykit pihalla ja vettä alkanu sataa jossain välis..siis mentävä taas!!

Meillä oli 3 kk neuvola tänään. Mitat oli paino 6,9 kg, pituus 63 cm ja pää 41 cm. Kivasti on kasvanut, kun syntymämitat oli 3,58 kg, 51 cm ja 35 cm.
Oon huvikseni käyttänyt Pampersin sivuilla olevaa sellasta kasvukäyrä -palvelua, johon saa syöttää oman lapsen tiedot ja piirtää sitten käyrää. Näyttäis, että meidän herra lähti siitä keskikäyrältä, mutta nyt on sen ja yläkäyrän välissä.

Rokotekin laitettiin, ja ei selvitty ihan ilman seurauksia... kun tultiin kotiin, sammui päiväunille, mutta sieltä herättyään itkeskeli ihan kamalasti ja annoin lopulta supon. Sitten nukkuikin taas hyvin ja nyt ilta meni ihan mukavasti.

Meillä on nyt 68 -senttiset vaatteet käytössä, jotkut 62-koon vaatteet tosin sopii vielä ja tietty Tutan 60-senttiset (ne on kyllä ihan eri planeetalta kun muut vaatteet noiden kokojen suhteen). Harmitti, kun äitiyspakkauksessa ollut 68-senttinen apina-potkari oli valmiiksi pieni kun kokeilin sitä päälle pari viikkoa sitten. Siinä on kyllä koko pakko olla pielessä. No, käyttämättä siis jäi.

Meilläkin oli noita rintaraivareita tossa yhdessä välissä, mutta nyt on ollut pari viikkoa rauhallista niiden suhteen. Täysimetyksellä siis mennään. Meidän kaveri kyllä syö usein; päiväsaikaan noin tunnin välein. Yöllä onkin sitten nukkunutkin jo yli kuudenkin tunnin pätkiä, joten olen ajatellut, että hyvä kun syö päivällä niin ei tarvi yöllä niin usein (vaikka en kyllä tiedä onko sillä mitään tekemistä sen kanssa). Kerralla imee yleensä 5-10 min, ja syötän aina yhden rinnan kerrallaan. Jotenkin nykyisin tuosta imetyksestä ihan nauttii, ja tosiaan melkein kaipailee niitä aikoja, kun saattoi katsella vaikka telkkaa samalla, koska syönti kesti pidempään... nykyisin sitten "täytyy" seurustella, sylitellä ja kanniskella enemmän.

Kauhea makeanhimo tänään, mutta kotona ei oo mitään hyvää... ehkä hyvä niin. Mulla on raskauskilot tippuneet tasaiseen 0,5-1 kg/vko, mutta koska niitä tuli reilu 20, niin vielä on muutama tiputettavanakin. Osa vanhoista vaatteista onneksi jo mahtuu, alkaa jo kaivata vähän enempi valikoimaa tuohon vaatevarastoon.

Muska & Kassu lauantaina 3 kk

meillä on poju ihan mahdottoman kiukkunen, kärttynen, itkunen, ei halua olla yksin. hoitopöydällä on joka kerta vetäny kunnon kilari itkut niin, et yskiä köhii ku happi ja ääni loppuu. on nukkunukkin nyt paljon sylissä. ei oikein malta syödäkkään kunnolla. annoin panadolia yhen satsin, mut ei siitä mun mielestä ollu pahemmin apua. viime yönä nukku 22-8 ja 9-12, syötin yöllä 2 kertaa ja aamulla yhden kerran. normaalisti ei nukkuis noin paljoo. taitaa olla vähän kurjat fiilikset rokotuksen jälkeen jo toista päivää. voi pieni.

Tänään neiti on nukkunut tosi vähän päiväunia. Yhteensä kaksi tunti!! Meille ennenkuulumatonta, aikaisemmin nukuttu 5-6 tuntia. Taitaa ikä tehdä unenlyhennystä, ainakin tosi hyvin jaksoi illan, ei ihmeemmin kituuttanut. Minä vain olin päivällä ihmeissäni, kun minun hommista ei yhtäkkiä tullutkaan mitään.:)) Vaatii uutta opettelua, jos rytmi menee tähän..

Muska; minullakin on ihan mieletön makeanhimo!! Jätski ei kauaa vanhene pakastimessa tai pullat pöydällä..:) Minulla on raskauskiloja kolme jäljellä, ja jossain vaiheessa haaveilin, että saisin ne kesäksi pois, mutta ei tällä menolla. Ja olen käyttänyt tuota imetystä keinona syödä enemmän herkkuja, koska tuntuu, että se kuluttaa niin paljon, että paino ei nouse kovin helposti. Mutta sitten imetyksen jälkeen..No se on sen ajan murhe. Mikä äitiyspakkauksen apina- potkari??? Onko minulta unohtunut se jonnekin kaapin perukoille, kun en muista sellaista?

Meillä syödään edelleen pitkään ja hartaasti. Ehdin hyvin katsoa kaikenmaailmaan tv- sarjat ym.. Joskus päivällä, kun neiti on virkeämpi tai jos olemme kylässä, syönti kestää "vain" 15 min/tissi, mutta varsinkin illalla ollaan jopa puoli tuntia tissillä. Ei se mitään tehokasta syöntiä enää noin pitkän ajan jälkeen ole. Ja usein siinä on minulla oma lehmä ojassa, saan rauhoittua ja levätä samalla, kun tyttö syö.

Nintsu; kerrohan sitten kuinka kiinteiden aloitus sujui! Olitko ajatellut jo aikaisemmin, että neljän kuukauden iässä aloitatte ne, vai oliko joku muu "syy"? Meillä neuvolan täti on jo kuukausi sitten sanonut, että me voitaisiin kokeilla aloittaa perunaa, josko se hillitsisi tuota pulauttelua, mutta olen ollut niin laiska kun ajattelin, että pelkkä imetys olisi vielä helpompaa. Tai siis, en tiedä miten se oikeasti on. Ja kun ei nuo kiinteät välttämättä vaikuta siihen pulautteluun. Huomenna meillä on se lastenlääkäri, katsotaan nyt mitä se meinaa tuosta pulauttelusta.

Rosa; joo, ei yksistään tuo hoikkuus tee kylmäkallea. Minun ystävällä on siro ja kevyt yksivuotias, joka on aikamoinen lämpöpatteri! On aina hiki päässä! Tuo kylmyys on ihan selvästi minulta perittyä, minulla on aina kädet ja jalat kylmät ja harvoin minulla on kuuma. Ei edes raskausaikana. Mutta silti viihdyn enemmin viileässä kuin lämpimässä!

Heissan,
meillä oli tänään 4 kk neuvola. Painoa oli 6,2 kg ja pituutta 63cm eli pää oli 41cm. Ihan hyvin tyttönen siis kasvaa. Neuvolassa annettiin myös sen rota-virusrokotteet kakkososa. Tytöllehän tuli siitä ykkösosasta veristä kakkaa. Tästä toisesta osasta ei ainakaan vielä oo tullut.

Tyttö haluais nykyään vaan istua sylissä. Koittaa kokoajan päästä istuma-asentoon. Vetää vaan vatsalihaksilla itseään ylös. Tosi turhauttavaa, kun ei sitä nyt vielä viitsis istuttaakaan, mutta minkäs teet kun toinen vaan tikistelee ylöspäin. Ja nyt tyttö on tosi innostunut hiuksista. Koko ajan pitäis jonkun olla pää alaspäin että tää sais vedellä hiuksista ja kiljua samalla.

Mä kävin tänään tytön kanssa korukutsuilla. Ostin sieltä tosi ihanan korun tytölle. Nyt vähän harmittaa, kun se ei nyt ollut mikään kaikkeista halvin. Mutta oli se ihana ja ajattelin että 1-v. kuvaan sen vois jo ehkä laittaa.

Muakin vaivaa tuo makeannälkä. Tulee mässätyksi ihan urakalla. Tää löllö vatsa ei kyllä sillä häviä... Tänäänkin piti kaupasta hakea pari suklaapatukkaa vaikka kauppaan ei muuta asiaa ollutkaan.

Mulla ois perjantaina työpaikan saunailta. Muuten on tosi kiva lähteä sinne, mutta jännittää vähän, kun tyttö ei sitten millään söis mitään muuta kuin rintaa. Mä oon ajatellut niin että tuun sitten kotiin, jos täällä ei millään pärjätä. Inhottavaa vaan jättää tyttö jollekin, kun on sitten huoli sekä hoidettavasta että hoitajasta. Mutta jotenkin tuntuu että pakko on päästä johonkin käymään. Oon sen verran tiuskinut tällä viikolla kotona, että vaihtelu tekee hyvää.

Nyt taas lätkää katsomaan.

Mä kuulin silloin imetysaikana,että imetys kuluttaa 300kaloria...eli sen verran mitä nyt kävis kuntosalilla (olikohan 30min-1tunti). Että kyllä se imettäminen olisi tehokas tapa saada ylimääräsiä pois.

Tosta makeannälästä. Samaa täälläkin välillä. Siitäkin kuulin,että pienten lasten äidit kaipaavat jotain nopeasti kuluvaa energiaa ja sen takia sitä makeaa tekee mieli. Useinhan äidit popsivat suklaata jne...=)

Meillä on tänään ulkoilupäivä tytön leikkitoiminnan kanssa. Pitäisi saada vaan toi mies ylös sängystä,että ehditäänkin sinne. Alkaa kymmeneltä...

Emmu: Meilläkin poika punkertaa istumaan sylissä. joskus annan hetken siinä olla,mutta en kyllä vielä tahdo pitää missään istuma-asennossa. Vähän joutuu toppuuttelemaan.

Olisin viikonloppua vailla vapaata...tekisi mieli laittaa molemmat lapset hoitoon ja lähtee itse taas irroittelemaan. En vain tiedä minne nuokin hoitoon laittaisi. Oon katkassu välit miehen äitiin ja siskoon. Ei taaskaan näkynyt miehen äitiä meillä,vaikka lupasi tulla,mutta sitten kyllä muilta kuullaan kuinka pyytänyt heitä kylään kun on yksin jne...Paloipa sitten mulla ja miehellä pinna siihen. Samoin ollaan välillä oltu ajelemas ja ajettu miehen siskon talon ohi ja siellähän se niiden äidin auto on ollut parkissa! No,eilen laittelin tytön synttärikutsuja ja eipä saaneet noi kaksi kutsua..*unohdin ihan vahingossa meininki*. Ottaa vaan niin päähän!! Kaikenlisäksi miehen sisko kun halusi eroon kihlatustaan ja sitten ei pärjääkkään poikiensa kanssa...mitäs meni niin tekemään! Ja tässä on vielä se,että hän juo kyllä kaikki rahat mitä jää ylimääräsenä ja sitten soittelee meillekkin,että saisko kympin kaksi lainaan kun ei ole ruokaan rahaa...Ärsyttävä!

Toisaalta mua vähän harmittaa,etten kutsu miehen äitiä tytön synttäreille,mutta kun ei kerta kiinnosta mitä meille kuuluu ja ei näköjään tahdo lapsiamme nähdä, niin turhaan sitä sitten kutsutaankaan.

Mutta,nyt pakko lopettaa toi valittaminen tai muuten menee tämä hyvä päivä pilalle.

Jumbis

huomenta!

hyvä kun aloitit jumbis ton valittamisen niin mä voin tästä jatkaa =D Siis eilinen oli ku jostain painajaisesta! Kuten Muskalla, niin meilläkin oli sellanen parku ton rokotuksen jälkeen että mä aattelin että tuo kuolee itkuunsa pian! Samalla kaamee rintaraivari, no toista tietty sattui, niin ei meinannu syödä ja aattelin että pian joku nestehukka yllättää. Kaks kertaa annettiin suppo ja kummanki jälkee nukahti mutta herättyään alkoi uudestaan parku.

Op, teillä vieläkin itkettää se rokotus?? Apuva, mä pelkään mitä tästä päivästä tulee :( Pitäis kampaajalleki mennä ton itkupillin kaa :( Niin ja eiliset vauvakutsut jäi väliin, pikkasen harmittaa mutta en ois voinu ees ajaa autoo kirkuva lapsi kyydissä...

Viime yönä ku taistelin pupun kaa imetyksestä kumin kaa ja ilman ja milloin tuttia kokeilin nii mietin että ei hemmetti mä en jaksa enää! Tuntuu että aivan väkinäistä touhua.. no täytyy kattoo nyt miten tää päivä menee.. Neuvolan täti tosiaan sanoi että ei välttämättä nelikuisena viel aloittais ku meillä kuitenki mennään omalla käyrällä ylöspäin.. oli tää imetys alkuun miellyttävää mutta nyt tästä on mukavuus kaukana :(

Jumbis, kuulostaa ukkos äitee melko oudolta tapaukselta, no itse hän on se joka jää lapsenlastensa elämästä paitsi. Tylsää kyllä sunkin lasten kannalta mutta ei sekään oo kiva aina sanoa eka että mummi tulee ja sittei tuukaan..

Makeaa tekee täälläkin mieli kovasti :) Kyllä nuo kilot varmaan lähtis jos söis vaan normi ruokaa eikä mitää makeeta puputtais... Mulla edellen viimeset 2-3kiloo kummittelee, riippuen päivästä ja siitä herkkujen syömisestä ;) No viimeistään syksyl pitäis päästä eroon ku aattelin mennä kattoo hääpukua!! :)

Toivottavasti tästä päivästä tulee hyvä kaikille!

Nuppu+Itku-pupu

Meillä oli eilen 3 kk neuvola. Tyttö on kasvanu hienosti, nyt oli 6280 g ja 61,9 cm. Eka rokotus kirpasi kyllä, äitiäkin... Tyttö huusi ihan pää punasena ja sit ku vähä hellitti, terkkari alko lirkutteleen sille että eihän se niin kamalaa ollukaan. Ja siitä hermostu vielä enemmän! Illalla oli aika itkunen, laitoin sit yhen supon ja yö meni ihan tavalliseen tyyliin. Ja nyt näyttää kaikki olevan hyvin.

Jumbis: Ei oo yksin sun velvollisuus pitää yhteyttä, jos ei mitään vastakaikua tuu. Toivottavasti anoppis ymmärtää pikapuoliin, mistä on kyse. Jos ei, niin itsepä hän siinä menettää. Hyvä juttu et sun miehes näkee tilanteen sun kannalta ja tukee sua. Voimia!

Mä saan tänään kipsin pois!!! On tätä päivää ootettukin. Kohta lähetään. Jee! =D

Nunnu ja tyttö reilu 3 kk

Jumbis, tosi inhottavaa tuollaiset jutut sukulaisten kanssa... ja siitä lastenhoidosta, jos vaan saat jonkun hoitajan (esim. mll:stä?) niin kannattaa varmaan kokeilla, niin saat itse sitten energiaa taas olla kotona muksujen kanssa. Nyt varsinkin kun et enää imetä niin on helpompaa muiden hoitaa... muuten tuntui vähän silleen haikeelta, kun sanoit että imetys on loppunut. Näin ne meidän vauvat vaan kasvaa ja vähitellen lisääntyy varmaan tuo imetyksen lopettaneiden joukko... mua pelottaa nyt se kans, kun on ollut noita järkyttäviä rintaraivareita ja lakkoilua. Ajattelin että jatkaisin imetystä vielä työssäkäynnin ohella, mutta tällä menolla siitä ei tuu mitään, hyvä jos päästään edes tätä viikkoa imetyksellä...

Vaikka noita raivareita on ollut ja siis lakkoilee syönnin kanssa, niin en anna korviketta. Illalla oon vaan nukuttanut sitten "nälkäisenä" ja on herännyt parin tunnin päästä syömään. Yöllä siis syö suht ok. Juttelin eilen doulan kans ja sanoi, että vauvoilla on sen verran itsesuojeluvaistoa, että kyllä syövät sitten kun on tosi nälkä... toivotaan näin... niin ja suositteli meille nyt "pesimistä" eli rauhoitan 2-3 päivää kotona ja olen rinnat paljaana mahdollisimman paljon esim. sängyllä poitsun kanssa, niin hänellä on vapaa pääsy tissille niin paljon kun haluaa ja ei nimen omaan saisi tuputtaa sitä tissiä nyt että tulisi semmonen positiivinen kokemus tuosta tissistä taas... saa nähdä miten tepsii.

Eilen illalla oli taas järkky raivoaminen kylvyn jälkeen, ei siis mitenkään suostunu tissille sohvalla eikä sängylläkään. Sit laitoin tutin suuhun ja aloin laulamaan tuutulaulua, odotin niin pitkään, että oli jo melkein unessa ja otin tutin varovasti pois ja laitoin tissin poitsun suuhun ja hän alkoi imemään!! Asento oli kyllä niin hankala että huh... olin silleen omien käsien ja jalkojen varassa poitsun päällä ilmassa, kun poitsu oli selällään... mutta söi sitten kummatkin tissit silleen, että sai ainakin ruokaa masuun... mutta se ei kuitenkaan auttanut heräilyihin vaan heräs koko yön n. 1,5h välein syömään. Siinä yöllä kahden paikkeilla kyllä jo ajattelin ihan kamalia :( että annan koko vauvan pois, kun en jaksa tällasta valvomista, tuntuu että tuun hulluks, jos en saa nukuttua... nyt siis neljä melkeimpä valvottua yötä putkessa ja jos näin jatkuu niin parin yön päästä otan kyllä vauvelin nukkumaan viereen meidän sänkyyn ja ajan miehen sohvalle. En tiedä mitä siitä seuraa, mutta en vaan jaksa näin... eilen neuvolassa täti oli kyllä hieman negatiivinen tuon viereen ottamisen suhteen.

Poitsu nukkuu nyt aamu-unia lattialla niin saan täällä rauhassa purkaa mieltä... :)

Mulla on kans kamala makean, pullan, keksin, jätskin ym. nälkä koko ajan. Mutta se ylimääräinen energia vaan menee tuohon imettämiseen, ainakin mulla. Paino tippui jo aikoja sitten normaaliin ja vähän allekin ja enemmän on työtä noiden kilojen pitämisessä, siksi paikkailenkin energiavajetta tollaisia nameilla ;-) Mutta meidän poitsu siis syö niin paljon, että sitä energiaakin lähtee enemmän. Vatsan seutu tosin ei ole entisellään vaikka kilot on... eli siinä on sitten hommaa saada sitä hoidettua, mutta aloitan vasta imetyksen jälkeen sen...

Mä en tiedä että tuleeko meille toista vauvaa, mutta jos tulis niin olen ajatellut että ei ainakaan silleen että ikäeroo jäis vaan 2 vuotta, enemmänkin 3-5 siihen väliin sais jäädä. En jaksais kahden niin pienen kans tai sitten ainakin alkuajan isompi olisi päivähoidossa, että vauvanhoito helpottaa. Eihän se tunnu kivalta viedä hoitoon toista, jos on itse kotona, mutta oman jaksamisen kannalta se olis varmaan pakko, jos toinenkin vauva olis näin haastava...

Yritän nyt vähän järjestellä täällä paikkoja sen aikaa kun poitsu vielä torkkuu ja sitten aloitetaan pesiminen tuolla sängyllä =)

Tähti, mullakin yöllä herää aina kammottavia ajatuksia että nyt loppuu imetys ja vauva annetaan pois jne... mutta onneks aamuisin vauvan hymy taas pyyhkii nuo ajatukset pois, tai ainakin tähän asti on pyyhkinyt ;) Tuo pesiminen kuulostaa hyvältä! Taidanpa itsekin tehdä pesän kunhan selviydytään eka kampaajakeikalta =)

tuleeko muiden koirallisten koirien nuolaistessa tai kirsulla tökätessä vauvaa tosi punainen laikku ja itikan pistoksen omaisia näppylöitä..vai onko meidän poika nyt sit vaan allerginen koiralle?

joo nuppu meillä oli ainakin sen 2 päivää kitinä rokotuksesta. tästä päivästä en vielä tiiä. eilen poju nukahti klo 20 ja nukku sinne aamu klo 7 asti..syötin kyllä välissä 3 kertaa mut pitkät yöunet taas. niin ja piti nukuttaa syliin, kun ei kelvannu olla yksin pedissä. ehkäpä tää tästä jo tänään helpottas.

Tähti, minkähän takia neuvolan täti ei tykänny tosta viereen ottamisesta? Mun on ainakin pakko pitää poikaa yöllä vieressä, koska muuten kuolisin väsymyksestä. Poika kun heräilee tosi usein yöllä syömään. Aina ei kyse ole ees nälästä, vaan imasu tissistä riittää ja sitten hän taas nukahtaa. En todellakaan jaksais jos pitäs jonkun imasun takia joka kerta nousta ylös.

Juu, tuttuja nuo yön kamalat tuntemukset. Mullakin on joskus sellasia, jos yö menee päin peetä. Onneks tosiaan aamulla kaikki ikävyydet on unohdettu. Mut väsyneenä sitä aattelee kaikenlaista.

Meilläkin imetyksen kans on hiukan ongelmia, kun pojulle on tullu hampaat. Yks hammas jo puhjennu ja toinen puhkeamaisillaan siihen viereen. Imetys ei ole enää rentouttavaa, kun koko ajan saa pelätä että poika purasee. Eilen varmaan 5 kertaa lens ärräpäät kun poika nappas oikeen tiukasti kiinni. Hemmetti että tekee kipeää. Noi hampaat on alhaalla, apua mitä sitten on kun tulee ylöskin hampaita.

No Nuppuhan on uskalias, vauva kampaajalle mukaan! Voi kun mäkin oisin yhtä rohkee, mä oon vieläkin ihan älyttömän huono lähtee mihinkään vauvan kans. Vähän aikaa sitten olin taas ihan innoissani menossa joka paikkaan, mutta ei tarvittu kun yks kerta jolloin poika huus täyttä kurkkua bussissa niin iski taas paniikki. Ensviikolla pitäis taas kulkea bussilla vauvan kans ja pelottaa taas valmiiksi. Varsinkin kun täällä päin on just ollu lehessä mielipidekirjotuksia siitä, kuinka äidit antaa lastensa parkua vaunuissa ja kaikki maksavat asiakkaat saa kärsiä. Onhan se tietty niinkin, mutta pakkohan se on kotiin päästä jotenkin. Meiltä on 12 km keskustaan ja se on vähän liian pitkä matka käveltäväksi, pakko käyttää siis bussia, vaikka vauva parkuiskin. Mä oon kade kaikille äideille, joitten vauvat tykkää olla vaunuissa ja on siellä hiljaa. Meillä on käyny tosi usein niin, että vauva alkaa itkeä bussissa.

Jumbis, koita jaksaa. Mun mielestä teet ihan oikein kun et kutsu anoppia synttäreille. Ihme meininkiä tosiaan anopin taholta..

Mä en oo tota lätkää jaksanu pahemmin katsoa, oon ollu aina niin väsy kun Suomen pelit on alkanu. Eilen poika päätti jostain syystä kukkua 23.30 asti joten tuli katottua se eka erä. Sen jälkeen heti nukkumaan.. poika nukkuikin peräti tunnin, sen jälkeen otin viereen ja siinä sitten nukkui aamuun asti, välillä tissiteltiin.

Mun makean nälkä on kans ihan uskomaton! En yleensä edes syö karkkia, mutta nyt on tullu vedeltyä ihan sairaasti kaikkea hyvää. Samoin pullat ja piirakat on kadonneet todella tehokkaasti pakastimen kätköistä.

Joo niin ajattelin minäkin, että kyllä imetys hoitaa ylimääräiset.. Ja paskat!! Mulla paino vaan nousee, nyt oon tän viikon pitänyt ruokapäiväkirjaa jotta näkisin että mitä ihmettä mä oikein syön kun tulee vaan lisää imetyksestä huolimatta. Nyt varsinkin kun on keksit ja pullat ja karkit ja jätskit ja sipsit jätetty (karkit n. kuukaus sitten, kerran viikossa on kyllä karkkipäivä, muut lopetettu viikko sitten) niin ajattelin että jos ees joku 100-200 g ois lähtenyt mutta ei! Taas oli noussut paino! Tosi hienoa.. Mä syön kuitenkin melko terveellisesti, ei punaista lihaa ja vähän rasvaa. Pitäis varmaan käydä kilpirauhaskokeissa, kun synnytyksen jälkeen lääkeannosta pienennettiin.

Meillä pieni mies on tosiaan ollut melko kiukkua täynnä tässä pari päivää.. Lämpö on ollut ihan aavistuksen koholla, mut en oo mihkään lääkäriin lähtenyt kiikuttamaan.. Enkä osaa sanoa onko lämmön nousu ihan vaan siitä, että tuo vimpsuttaa ja vääntää ja kääntää niin kauheesti. Ja sit kun raivoaa niin raivoaa tosissaan. Ajattelin testata Para-suppoa äsken, ja nyt poika nukahti tyytyväisenä. Tänään on tarkotus testaa perunaa, ajattelin antaa samaan aikaan kun itekin syödään, lounas meni nyt ohi kun kaveri oli untenmailla. Purkki on pöydällä valmiina. Niin juu Laura, ajattelin jo heti alussa että rupean maistattamaan pojalla kasviksia nelikuisena, että ois sitten jo mahdollisimman monta tuttua makua kun puolvuotiaana saa ottaa lihat käyttöön. Ja nyt vielä tosiaan luin netistä jotain keskustelupalstaa, ja siellä oli soseet auttaneet ilmavaivoihin. Niitä kun tuntuu tuolla pienellä äijällä olevan oikein olan takaa..

Jumbis, sympatiat täältä, anopit on pahimpia.. Tosin meillä on aivan täysin poikki välit anoppiin, ollut jo kohta kaksi vuotta. Odoteltiin josko ois ottanut yhteyttä kun saatiin lapsi, mutta ei. Juttuhan oli niin, että meidän häissä anoppi sai jonkinlaisen känni-kohtauksen, ensin haukkui mun miehen (eli poikansa) kenelle vaan joka sattui kuuntelemaan, sit lähti kesken kaiken menemään, kaatui portaissa ja kilahti ihan täysin. Hakkas ja potki mua kun menin lähelle, raapi mun kaveria ym. Soitettiin jo ambulanssikin paikalle mutta kun sitä ei kuulunut ja anoppi rauhottui niin peruttiin ambulanssi. Mun silloin raskaana ollut kaveri miehineen lähti kyyditsemään anoppia meille nukkumaan, ja siinä matkalla anoppi oli jälleen kilahtanut ja ruvennut takapenkiltä repimään mun kaverin hiuksia ja huutamaan ja haukkumaan. Kaveri miehineen oli pysäyttänyt auton, pakottaneet anopin ulos ja soittaneet poliisit. Anoppi vietti sitten yön putkassa. Odottelin seuraavalla viikolla, josko anoppi jollain tavalla pyytäis anteeksi, mutta eikö mitä, hän rupeaa syyttämään meitä!! Jotenkin, en tiedä millä logiikalla hän oli kääntänyt asian niin, että meidän olis kuulunut huolehtia hänestä (eli lähteä kesken kaiken meidän omista häistä vahtimaan aikuista ihmistä, joka ihan ite veti överilärvit), ja mun kaverit kuulema valehteli, olivat jättäneet anopin hänen sanojensa mukaan keskelle ei mitään täysin ilman syytä. Miehen siskot lähti tietenkin puolustelemaan anoppia (olivat molemmat siinä vaiheessa jo poistuneet ite paikalta, vaikka mun mies oli pyytänyt heitä molempia kattomaan äitinsä perään) ja välit meni heihinkin poikki. Nyt anoppi on sitten ilmoittanut toisen miehen siskoista lastensuojeluviranomaisille ilman syytä ja heilläkin on välit poikki. Että jos joku haluaa vertailla "kamala-anoppi" kokemuksia niin mulla löytyy melkein voittaja-stoori!! =)

Eiköhän tää taas tältä kertaa..

Nintsu + pieni mies 4 kk + reilu viikko

Kukkuu, kävin kattoo kuvia :D

Simba näyttää kyl siltä ettei paljoo raskauskiloja oo jäljellä :D Ja siis nuo Jumbiksen kuvat pojasta on nii sulosia! Aivan syötävän näköinen poju missä on masullaan 4kk! Mä varaan sen meiän pupulle poikaystäväksi :) Nintsukin poikansa kanssa niin kuvauksellisia. Mahtavia kuvia.

Ai niin, kampaajareissu meni kivasti! Pupu nukku koko ajan sekä bussimatkan :) Nyt on taas tukka kuosissa =)

Juu minustakin Jumbiksella oli ihania kuvia pojastaan, varsinkin se jumppamatto-kuva:) Mä aina hihittelen oikein ääneen, kun katselen teiän kuvia, niin ihania ne on. Hihii-kuva Nintsun pojasta sai mut kans nauramaan. Mahtavia ilmeitä vauvoilla. On meillä vaan kuvauksellista jälkikasvua:) Puhumattakaan äideistä tietty:)

Nuppu, kiitti :D

Nintsu, sun anoppi vaikuttaa aika karmaisevalta tapaukselta. Voiko tollasta ollakaan, apua!! Enpä ihmettele, ettei tee mieli olla tekemisissä. Täytyy kyl osata arvostaa entistä enemmän sitä, että on hyvät välit appivanhempiin. Tai siis appiukkoon, anoppia mulla ei ees oo, oon käyny vaan haudalla esittäytymässä...

Nuppu, tuliko kiva tukka? :) Ilmeisesti. Kiva kun reissut meni hyvin.

Mä lähden tästä pakkailee, lähdetään huomenna mun vanhemmille viikonlopun viettoon. Kauheesti pitää aina olla tavaraa kun nykyään lähtee, tuntuu ettei autokaan riitä kaikkiin niihin vauvan tavaroihin. Heippa!

Vihdoinkin sain aikaiseksi hakea tillit ja nyt on toinen kukkapenkki laitettu! Lisää kasveja pitää käydä ostamassa vain...=)

Nintsu: Joo,sulla taitaa pohjat tulla "kamala-anoppi" jutuista.

Nuppu: Onhan tuo poja söpöläinen ja tykkään kauhesti hänen hymykuopistaan. =) Tytöllä ne ei niin selvästi näykkään...taitaa tulla hurmuri-poika.

Poika oppi päristelemään ja äsken vielä sängyssään sitä teki. Ja hampaita tehdään, kuolaa pahemmin kuin ennen ja sormet ja kaikki muukin pitää saada suuhun. Ikenet vähän turvoksissa..kohta senkin tietää tarkasti,kun tulee 6kk hammaslääkäritarkastus.

Mies taas ihan veemäinen...kai se taas siitä mököttää kun joutui kattomaan lapsia jopa 30min kun laitoin kukkapenkkiä. Ihme jätkä! Sit vielä piti heittää lehdet lattialle sohvalta ja jättää ne siihen,vaikka lehtikori on ihan vieressä. *ÄRGH*

Nyt jatkan iltapuuhia ja kohta nukkumaan taas...

Jumbis

Heipparallaa!

Meillä meni taas viime yö niinkö ennen, eli se yhden yön valvominen/kiukkuaminen/tiheään syöminen oli poikkeus...

Tuo on kyllä niin jännä, miten eri valmistajien vaatteiden koot vaihtelee niin suuresti. Meillä menee edelleen osa 56-kokoa, mutta pääasiassa ollaan oikeestaan siirrytty/siirtymässä 62:iin. Meillä vähän ongelmaksi koituu se, että tyttö on erittäin pitkä jalkainen. Varsinkin potkarit, joissa on jalkaterät on monesti ongelmallisia, kun se haaraosa jää roikkumaan, kun jalan mitta on liian lyhyt! Talvisaikaan saatiin sellaisia housuja, joissa ei teriä huijattua sopiviksi käyttämällä villasukkia/tossuja lahkeen päällä.

Mulla alkoi kiinnostaa tuo Muskan mainitsema Pampersin sivuilla oleva kasvukäyräjuttu... Pitää käydä tsekkaamassa... Niin ja minä oon myös ihan ulalla, mikä apina-potkari??? Ootteko muuten käyny kattoon kelan sivuilla uutta äitiyspakkausta?

Täällä vaivaa myös tuo makeanhimo... Miehen kanssa tehtiin sopimus(?), että lopetetaan pullan jauhaminen kahvin kanssa kotona. Kylässä saa ottaa ja, kun tulee vieraita niin silloin, mutta muuten ei. Hyvin on pitänyt tähän asti. Tosin mies pääsi jo "nälvimään" kun pyytelin yhtä kaqveria ahkeraan kylään, että ei kai pullahiirellä makeannälkä vaivaa...!

Kävin tänään vähän hemmottelemassa itseä:) Sain jo jouluna mieheltä kasvo- ja jalkahoitoon lahjakortin ja nyt vasta pääsin käyttämään. Olin varaamassa jo raskaana ollessani aikaa, mutta jäi, kun mietin, että kasvohoidossa ollaan makuullaan ja en pystynyt olla niin ollenkaan, kun meinas taju lähteä. Nyt sitten nämä ekat 3kk on pitänyt niin kiirusta (raksa ja pikku-vauva), mutta siis nyt pääsin. Tosin jalkahoidon vasta käytin ja kyllä oli ihana!!! Kamala sanoa, mutta kyllä sekin oli ihana, kun tulin kotiin ja mies oli vauvan kanssa vaunulenkillä, niin kun sai olla n. 30min ihan yksin, lukea lehteä ja keittää kahvia! Ja siis vaikka vauva nukkuis ja olis silleen aikaa, niin aina on se, että vauva voi herätä koska vaan, mutta tuo, kun sai olla edes ihan vähän aikaa ihan yksin kotona! Ei ens, mutta seuraavalla viikolla kasvohoito... Silmälasitkin oon aatellut uusia... Ja oispa kiva käydä kampaajallakin ja muuttaa vaikka lookki ihan uusiksi... Hmm...

Siis ei mulla vissin ookaan hirrrrvee anoppi... Tuo Nintsun kertomus oli kyllä jotain ihan järkyttävää, eikä Jumbiksenkaan juttu oikeen mukavalta kuulostanut...

Tähti: Voimia sulle yövalvomisiin ja niihin kamaliin ajatuksiin! Ei oo kivaa ei... Saatko nukuttua päivällä ollenkaan, kun vauva nukkuu?

Mutta, nyt laittaan pyykit kuivuun ja muihin iltatouhuihin. Mies onkin iltavuorossa...

Rosa ja Piiperöinen

Vielä... Mulla oli eilen ihan ihme käsikipu. Siis se alkoi siinä iltapäivällä. Kävin alkuillasta kaupassa ja oli ihan hirveetä. Sain kassit hammasta purren autoon, mutta mies joutu ne raahaan sisään autosta. Melkein itkin, kun kävi niin kipeetä. Kättä aivan paleli. Mun äiti osaa ihme jippoja, laittaa siis paikalleen (mutta vaan omille perheenjäsenilleen, ei tee sitä siis työkseen) ja se mua vähän puhelimessa neuvo, mitä voin itse tehdä (aikoi käsitellä minut, kun nähdään viikonloppuna). No tein ja särki vielä ihan mielettömästi. Mulla oli ihan huono olo, kun kävi vaan kipeetä. otin sitten oikein tujun särkylääkkeen ja laitoin vielä kylmägeeliä ja menin nukkumaan JO 20.30. Onneksi sain nukuttua. Tänään koittanut olla rasittamatta ja paljon parempi onkin jo. Jos mies ei olis ollut eilen illalla kotona, en olis selvinnyt yksin tytön kanssa.

Onnea Nunnu kipsin poistosta! Tästä se elämä taas alkaa kun saa kunnolla liikkua ja touhuilla :D

Op, meillä ei kyllä tuu kirsun painalluksesta tai nuolaisusta mitään pojalle. Itse en oo allerginen, mut kyllä aika usein koiran kuola minunkin ihoa kutittaa, se on jotenkin niin "vahvaa" tavaraa, joten ei varmaankaan ihme että saa herkempi iho näppyöitä. Kaitpa voi olla ihan muuten vaan reagointia siihen?

Tähti, onpa sulla ollut rankat yöt :( Tsemppiä! Musta tuntuu että monesta meistä saisi hassuja kuvia, kun rintaraivareiden tms takia yritetään imettää jos jonkinmoisissa asennoissa ja eri tavoilla :D Mulla toimii joskus raivareihin se että otan pojan syliin niin että pystyn imettämään liikkeessä. Sit kävelen ja hyssyttelen kaveria samalla kun tissillä, niin rauhoittuu siihen. Tämä tosin ääritapaus, ettei vaan totu moiseen palveluun ;)

Oon itsekin ajattelut että hitto, nyt saa imetys loppua ja pullot kehiin.. mut jotenkin sitä sit vaan tsemppaa. Meillä varmaan ollut aika alilla sekin, kun pojulla noita massuvaivoja enemmän korvikkeesta, niin oon arastellut ajatusta että joutuisi juomaan sitä koko ajan jos muutenkin masu herkkä. Ei oo auttanut muuta kun purra huulta ja jatkaa :-/ Mut oon nyt oikeastaan aika hyvillä mielellä imetyksen suhteen. Kumia en oo käyttänyt viikkoon!!!! jeee jee.. :):) ja nyt kun oon lopettanut kumilla imetyksen ja sit samalla stressaamisen tosta korvikkeesta niin maidontuotanto on vähän tasaantunut, eikä oo joutunu antaa kun iltasin välillä pullosta, ja aika paljon vähemmän kun ennen.

Mut niin kun Nintsullakin niin potut pöytään kun poika 4kk kun kova syömään ja massu on vaivannut, että jos helpottaisi siihen. Ja muutenkin. Eli potuilla ja porkkanoilla ym aloitetaan 4kk ja sit 5kk ajattelin noita marjoja ym. Ehkä jotain lihaakin vähän maistiksi. Katsotaan nyt miten tuo kiinteiden maistelu lähtee käyntiin tietty.

Aika jännä että Simballe on sanottu noin tosta vieressä nukuttamisesta. Lähes joka paikassahan on juttuja siitä kuinka perhepeti on hyvä juttu, siinähän sitä läheisyyttä saa tarjottua, eikä äipän tartte itseään loppuun asti väsyttää. Mun mielestä hyvä juttu. Meillä menee aina alkuilta pinniksessä ja sit aamu vierellä tuhistessa :)

Nuppu, nostan hattua! Ihanaa olisi kampaajalle päästä. Meillä ei kanssa vaunuissa olla hiljaa, niin kuin Simballakin, het kun herää niin hirveä huuto tulee, et pois pitää päästä. Ajatuskin karmaisee et kesken leikkauksen pikku palosireeni pääsee vauhtiin.. tosin sit varmaan menis loppuleikkaus niin et pitäisin poitsua sylissä.

Jumbis, hyvä ettet kutsu jos ei kerta halua itse edes teidän lapsista välittää. Sulla ei ainakaan oo yrityksen puutetta ollut, joten ei sitä voi toista pakottaa, ja toivottavasti näin tajuaisi mitä menettää jos ei ryhdistädy. Ja voi huh Nintsu sun anoppia.. toisaan kauhu anoppi. Hakkas ja hakkui.. kauheaa käytöstä.

Toista vauvaa ollaan me taas ajateltu suht lähelle tätä, ettei olisi hirveän pitkä väli. Ajatellaan et samoilla valvomisilla sit menee. Toisaalta kun mun miehellä nyt oli/on tuo juttu mistä aikoinaan kerroin (en viitti taas laittaa kun hakukone viimeeks linkitti suoraan tänne), ja ei tiedä jos joutuu sit jossain vaiheessa hoitoihin, niin sehän sit voi vaikuttaa et ei saakaan lapsia vaikka haluaisi. Mut toivottavasti ei joutuisi siihen tilanteeseen.. anyway, me ei varmaan ihan mega kauaa sit kuitenkaan viittitä odotella ja saisi sitten poitsu siskoksen jolla suht sama ikä ja helppo leikkiä :):)

Ja Rosa, kai käsi on jo parempi? Hankala hoitaa lasta kun käsi kipee, mulla menee välillä hartia jumiin ja inhottavaa nostella ja kantaa pojua kun tekee kipeetä :-/

Mut nyt täytyy lopetella, poitsu simahti ja meen itekin nukkuun zzzZZ

Hyvää yötä mammoille!

Ulla ja pojatsu, kohta jo 4kk :)

Ai niin ja piti sanoa et ihania kuvia!!! On kyllä Jumbiksen poika komia.. päätin et nyt viikonlopun aikana laitan itekin kuvat järjestykseen ja samalla muutaman uppaan tuonne spaceenkin! Mut kyl me kaikki, varsinkin vaavit ollaan niin kuvauksellisia ;) ihania vauvoja teillä kaikilla!!

Rosa: Mullakin oikeanpuoleinen käsi kipeenä. Tosta peukalon kohdalta todella arka ja sellasta puutumisentunnetta koko kädessä. Ihan yllätteän tämkin iski...Toivottavasti sulla käsi paranee,mulle tuli mieleen jännetuppitulehdus?!

Mulla on kaiken vaivan lisäksi luupiikki vasemmassa kantapäässä.=( On tosi inhottavaa lähteä kävelyille,mutta pakko vaan mennä. Välillä se kipu on niin pahaa,että kyyneleitä en säästele...pitäs käydä lääkärillä,jos saisin kortisonipiikkiä siihen. Tämä mun käsi häiritsee,sillä aina ensimmäisenä tulee mieleen veritulppa (riski on saada niitä,sukuvika). Noh,täytyy katsoa miten sujuu tämä päivä.

Pitkästä aikaa! Meillä on sairasteltu ihan kybällä ja siinä välissä oli ristiäisetkin. Alkuviikosta kotiuduttiin sairaalasta vauva kanssa. Siellä hurahti viikko vappuaatosta lukien. Pikkuisella oli RS-virus, korva- ja silmätulehdus. Nyt onneksi terve mitä nyt nuhaa vielä.

3 kk + pari viikkoa, viitisen kiloa ja 3kk neuvolassa oli 61,5 cm.
Vähän laihtui sairastaessaan.

Yhteistyössä