TAMMIVAUVAT 2007

päivää kaikille! todella kiva käyä lukemassa teidän juttuja aina saa jonkunlaisia vinkkejä....

nyrkki on löytynyt emmillä pari viikkoa sitten. tuttia en ole kokeillutkaan. emmi on niin rauhallinen et olen päättäny et en edes tarjoa tuttia.
täysimetyksellä mennään, tuttipuloakaan en ole kokeillut. olen siis ollunna aina ruoka aikaan kotona :whistle:
nauraminen on emmistä kivaa, varsinkin eniten nauraa veljelleen.

viikon päästä ois 3kk neuvola, silloin tulisi rokotuskin.

emmi heräs, maitobaaria kutsutaan.... :LOL:
 
kiitos kovasti kaikille onnitelleille!

Eilisiltana annoin korvikkeen seassa 10 ml peruna-porkkanavelliä ja hyvin maistui uni hieman tuhdimmalla maidolla.

Äsken tuossa erittelin Hipun vaatteita ja laitoin ison laatikollisen 50-56 cm vaatteita sivuun, ajattelin tehdä niistä pari vaatepakettia Huutikseen. Osa 56 cm bodeista kyllä menisi vielä. Lisäksi ajattelin laittaa äitiysvaatteita myyntiin, niitäkin on laatikollinen.. Kovasti minä haluaisin kolmatta lasta ja kun kerran kotiin joutuu kuitenkin jäämään, Hipun kanssa ei työnteko oikein onnistu. Kuitenkin aristelen ajatusta kolmannesta, mitä jos sillekin tulee joku vamma lääkkeistäni, vaikka saisinkin paremmat lääkkeet raskauden ajalle, mutta kuitenkin. Olen kysellyt itseltäni, onko minulla edes lupa haluta kolmatta, kun tämä toinen on sairas... Pieni toivon kipinä kolmannesta kuitenkin elää.. :ashamed: :ashamed: Tätä olen pohtinut jo pitemmän aikaa..

Ai niin, tutista kyseltiin. Hipullehan se annettiin sairaalassa heti, että imemisrefleksi pysyisi yllä ja imemisen halu olikin valtava. Silloin aluksihan Hippu ei saanut syödä syntymän jälkeen, koska oli menossa leikkaukseen. Ensimmäisen kerran imi tuttipullosta 4. päivänä...
melle ja hippu
 
:hug: ja :flower: mellelle (ja aina haaveilla saa)

tuttia ei meillä syödä vaikka kuinka tarjotaan. esikon kanssa jaksoin 4kk yrittää mutta ei oppinut.

joko myyrän pahoinvointi katosi kokonaan?

minä sain tänään aikaiseksi pääsiäisvalmisteluja, rairuohoja ja narsisseja. munia tarttis vielä maalata ja ens viikolla pitäis tehdä pari virpomisoksaa jotta tuo poika pääsee mammoja virpoomaan.

siivotakki tarttis mut laiskottaa.... mites muiden siivousintoilu? kuinka usein jaksatte?joka päivä tulee keittiö ja tavarat katottua edes suurinpiirtein kuntoon mut tuo imurointi, pölyt, moppaus meinaa olla "tuskaa", mut kerran viikkoon on yrittänyt jaksaa. pyykkiä tietty joka päivä.

nyt meen kyllä päiväkahvin keittoon, jotta edes ajatus luistaisi loppupäivän.....

t.mikki ja miisa 10vko

 
TeeTee harmailee
Mellelle onnittelut siviilisäädyn vaihtamisesta! Olin jo kerran kirjoittanu, mutta unohdin onnitella.

Ja Myyrälle kans onnittelut, ihanaa, että Villen hymy on parantunu.

En vissiin täällä vielä valittanut tätä asiaa: meidän piti mennä kans siihen rotarokotetutkimukseen, missä ainakin Poio on mukana. No, meitä ei otettu, kun siihen otetaan vain terveitä lapsia! Tuli tosi paha mieli, kun oon pitäny Peteä ihan terveenä. Sillä ilmeni sairaalasta lähtötarkastuksessa sydämessä epätavallinen sivuääni, jota sit tutkittiin kolmella eri menetelmällä. Löydös oli ikään nähden normaali, mutta vaatii vielä kontrollia joskus puolen vuoden ikään mennessä. Just tällä viikolla lääkärinneuvolassa kyllä vielä kuuluu sivuääni, mutta ilmeisesti se on rauhoittumaan päin. Eli jospa se tästä, ja säästytään siis kolmelta tutkimukseen liittyvältä verikokeelta. Ja ostetaan rotarokote itse (140 egeä pyöreesti, hirvee hinta!!!)

Joo, kai lähden kahville tästä.
TeeTee ja liinassa nuokkuva Pete
 
Hei!

Tulin tunnustamaan teille, että olen hakenut Sokoksen 3+1 päiviltä jo kolme laatikollista neekerinpusuja ja kohta syönyt jo kaikki! :p :ashamed:

Meidän Saku se jatkaa kiltin pojan linjaa ja nukkuu yöt edelleen hyvin. Olisi hauska tietää, paljonko se syö vuorokaudessa, mutta ei viitsisi lähteä pumppailemaan koko vuorokautta...

Me lähdetään kolmen viikon päästä reissuun pariksi viikoksi ja käytiin jättää Sakun passihakemus. Valokuvaus onnistu yhdellä laukaisulla!!! Jos on hyviä vinkkejä lasten kanssa reissaamisesta, niin mielellään otetaan vastaan.

Joku kyseli tutin syömisestä. Meillä Saku on syönyt tuttia ensihetkistä asti, koska kätilö oli laittanu Sakulle tutin suuhun, kun äiti oli vielä toipumassa synnytyksestä/leikkauksesta... No nyt alkaa kuiteskin kädet voittaa ton tutin lutkuttamisen ja tuttia saa olla koko ajan nostamassa milloin mistäkin, koska Saku osaa viskata sen jo todellä pitkälle!

Ai niin, yx juttu vielä... Pääsiäisen tienoilla meille vihdoin tulee se toinen auto, jota oon oottanu, ku kuuta nousevaa. (Jeep Compass kaikilla herkuilla) Sit pääsee äitikin päivisin näkee muutakin kuin Helsingin keskustaa!!!

Terkuin, pulleroballerina ja Saku 2kk 21pv
 
TeeTee

Aikas hassua, ettei teitä otettu, kun meillä tuli kotiin se kutsu vaikka meidänkin pojalla löydettiin se sivuääni kotiin lähtötarkastuksessa. Oltaisiin menty tohon tutkimukseen, mut ei ollut kuin yksi aika jäljellä ja se ei käynyt meille. Ei meille sanottu kyl mitään tosta sivuääni jutusta.


Niin ja meillä katottiin se sairaalassa sit viä lääkärin tutkimuksen jälkeen sydänultralla ja mitattiin neliraaja paineet pojalta. Neuvolassa kans vielä kuulu hentoisena ja sitä tarkkaillaan myöhemminkin, mut ihan samanlailla tuolla esikollakin oli. <br><br>
 
Mitäkähän tää nyt on? Toissa viikon lauantaina alko pieni vuoto jota luulin että on kuukautiset. Sitä jatkui muutaman päivän tosi niukkana ja sitten loppui. Nyt sitten alkoi taas vuoto.. pientä ja niukkaa taaskin. Ennen raskautta mulla kuuautiset ei olleet noin niukat vaan aika runsaatkin.
Semmosta nyt.. näin perjantai illan ratoksi!!!
 
Nenän sively toimii täälläkin! :D
Jere nukahti päivällä kun seinään, kun hetken hivelin otsalta nenän viertä pitkin alas. Katso hetken mua kummissaan, ja sit nukahti! :D

Oltiin äsken kaverilla poikkeemassa, kun mies on tän illan
kavereidensa kanssa.
Nukahti sit kotimatkalla vaunuihin ja jätin sen sit nukkumaan
iltaunensa ulos. Maistuupa ruoka paremmin sitten taas.

Mulla oli samanlaista vuotoa, kun sulla Iitta. Soitin neuvolaankin, ja sieltä sanottiin et menkat olis tulollaan. :/ Alkavat kuulemma usein tollasella "vale"vuodolla.

Ompas harmi TeeTee, ettette sit päässeet tohon rotavirusrokotetutkimukseen (HITTO MIKÄ SANA!).
Meillä oli myös Jerellä sillon vastasyntyneenä pieni sivuääni sydämessä, joka kuulemma on ihan normaali ja josta ei seuraa sen kummempia jatkotoimenpiteitä.<br><br>
 
Hei tammimammat

kuinka teillä, onko tietoa mistä pikkuisella tuulee, kun nukkumaan pitää mennä "karseen" huudon kera. Nukahtaa ja nukkuu hyvin, kunhan vain rituaali on suoritettu. Kovasti tuntuu pahalta katsoa pientä ja hänen pahaa oloaan... olisiko teillä suomennosta tälläiseen ongelmaan.

Luulisi, että väsyitkuun on vastauksena sänky?

ja mikki kyllä meidät saa lisätä etusivulle. Olen täällä pääasiassa vain lueskellut, koska harvoin on kädet vapaana kirjoittamiseen saati selaamiseen. Nyt isäntä on nukuttamassa pikkuista.

Rölli (poika) syntyi käynnistettynä tammikuun 18. viikolla 42+0.
Syntymäpituus oli 53 cm ja paino 4010g
2 kk neuvolassa pituus oli 61 cm ja 5830g
Eilen tuli viikkoja 9 täyteen.

Rölli on lähes täysimetetty, iltapullon saa korviketta (nan)


Missä nuo rotaplapla pla on? Meille ei ole neuvolassa puhuttu mitään..


Tuo nenänsilittely olisi varmaan hyvä, mutta miten ihmeessä saa lapsukaisen rauhoittumaan ensin,... onko vikana se, että pidämme lasta liian kauan valveilla? hmm...

ihan pihalla
:/ :headwall: <br><br>
 
mikki: Kiitos kysymästä, olo on loistava. :D Tai no, jotain äklötystä vielä myöhään illalla, mutta pientähän tämä aiemman rinnalla.

Ostin tänään farkut. En millään pystynyt enää olemaan ilman. Vanhat on niin julmetun pienet, että menevät varmaan joskus vuoden kuluttua jalkaan.:whistle:

Villellä on muuten valunut kuola kanssa jo pari päivää. Alkaa poika olemaan jo ihan vauva tohotuksineen ja potkutteluineen. On tosiaan ihana katsella tuota kokonaista hymyä. :heart:
Jösses tuo koira sekosi. Hah. Paistoin jauhemaksapihvejä ja mies antoi äsken palasen. Korvat rullalla, häntä vispaa, pylly pyörii, koira pyörii, ihan pösilö. :LOL: On nuuskinut niitä koko päivän ja nyt kun sai, sekosi. Hihhii.

Siivoilusta:Joka päivä on pakko pestä ainakin yksi koneellinen pyykkiä, muuten me hukutaan siihen.
Tiskiäkin menee koneellinen joka päivä.
Imuroida pitäisi päivittäin, kun koira tuo kuraa (karvanlähtöaika lähestyy... :kieh: ) mutta ei ihan aina onnistu. Laiskottaa välillä niin kamalasti.
Pölyjen pyyhkiminen on vain ohimennen hutaisuja silloin tällöin.
Onneksi mun äiti on innokas siivoilija ja käy joskus auttamassa. Nää miehen iltavuoroviikot on aika menoa ja meininkiä, ei tunnut kerkiävän mitään.

Jaahas, jatketaan...
 
Heips piiiitkästä aikaa!

Päivät menee niin touhutessa, ettei muka ehdi kirjoitella, lukenut olen kuitenkin teidän kuulumisianne.

Mulla oli viime viikolla enkun ja reaalin yo-kirjoitukset, niin oon ollut ihan stressaantunu. Joona oli mukana koululla opettajienhuoneessa anopin kans ja opettajat haki mua aina kirjoitussalista imettämään, kun Joonalle tuli nälkä. Huvittavaa oli katsoa, miten pieni vauva saa aikuiset ihmiset ihan pyörälle päästään. Opettajat ihan "tappeli" siitä, että kuka saa valvoa minua kun käyn imettämässä :LOL: . Hävettää kyllä olla vielä lukiossa, mutta kun on saanut kolme lasta niin koulun käynti on vähän hidastunut, keskenkään en ole viitsinyt jättää, enhän ole kuin neljä vuotta muita kirjoittajia vanhempi :LOL:

No koulu asiat sikseen ja kerron Joonan kuulumisia. Joona oli 2kk neuvolassa 59,2cm pitkä ja painoi 6210g ja ihan täysimetyksellä mennään. Meillä ei ole pojalla vielä mitään kovin säännöllistä rytmiä päiväunien ja syöntikertojen kanssa. Illalla menee kyllä aina klo 20-21 aikaan nukkuun ja aamulla herää klo 6-7. Välillä syö kerran yössä ja toisena yönä saattaa syödä 3 kertaa. Vaunuissa nukkuu kun ne liikkuvat, mutta kun pysähtyy niin kohta herää, muutenkin nukkuu päivisin aika lyhyitä pätkiä. Tuttia olen yrittäny kovasti syöttää Joonalle, mutta ei ole vieläkään oppinut kunnolla sitä syömään, nyrkkiään lussuttaa mieluummin.

Mulla on vielä 7 kg jäljellä raskaus ajasta ja en viitsi vielä imetyksen aikana laihduttaa. Ajattelin lähteä nyt viikonloppuna shoppailemaan uusia vaatteita, kun ei vanhat mahdu päälle :( . Ensimmäisen ja toisen lapsen jälkeen mulle ei jääny ylimääräisiä kiloja, mutta nyt jouduin makaamaan odotus aikana niin kiloja kertyikin enemmän.

Onnea mellelle!

:flower:

Sirpa ja Joona 10 vko 1 pv :heart: <br><br>
 
Ihmeellistä, taas lähti yksi kilo! Katson aina aamupainon.
Taitaa olla nestettä tai sitten tää sairaus on pahentunut. On niin inhottava riesa, ettei tiedä olevansa kipeä ennenkuin on sairaalakunnossa.
Paitsi justhan mulla oli verikokeet ja kaikki oli kunnossa.
Ehkäpä mä vaan laihdun. :eek:
Mutta on sitä vielä jäljelläkin mukavat 13kg, että saa hiukan nopeammin tipahdellakin.

Vellin aloitus on se 4kk, koska vahvempi ruoka rasittaa munuaisia kovasti aiemmin. Niin mulle sanottiin neuvolassa tiistaina.
En tiedä kuinka se näkyy elon varrella, onhan joskus annettu kaksiviikkoisille juuri puristettua appelsiinimehua, että saa c-vitamiinia (kuvitelkaa).
Perunaa on syötetty kanssa ties kuinka pienille yms.
Me yritetään odottaa siihen 4kk asti, kun Ville oli niin ennenaikainen.

Kutsu käy! Pika: Kutiaako 11viikkoisen ikenet jo? Ville jyrskyttää ihan vimmassa tuttia ja kaikkea
 
myyra: voi hyvinkin jo kutista. serkun tytölle tuli hammas 1kk iässä, toinen ku täytti 2kk!

suklaasyöppö: se suositus on sen 4kk mut meki jouduttiin antaa esikoiselle velliä jo 3kk ikäisenä ku ei maito enää riittäny nälkään... Neuvolassa täti oli ihan ehoton et ei saa antaa, toinen taas sano et maalaisjärjellä ja lasta kuunnellen. Näin tein ja hyvin meni. Tytölle taas sitten tuli maha kivut joten sille alettiin antaa vasta 4,5kk iässä, sille sopi se.
Nyt alan antaa kunhan näyttää ettei maito riitä. Mut jos riittää hyvin niin sit aloitetaan 4kk iässä suoraan sosetta. Saas nähä kuinka käy-

Voi että ku alkais poika nukkuu yhtä hyvin yöt ku viime yö! 21 meni nukkuu, 3.30 heräs syömään ja seitsemän jälkeen taas! Pari edellistä yötä heräs syömään 3.15 ja 6.15... Ja vielä ku kelloja siirretään niin taas muuttuu ajat :D Mitenhän isompien rytmien käy? Nyt ku menevät nukkumaan 20.00, huomenna se ois 21 ja vauva vasta 22.00!!! :eek: Siihen vielä pullojen pesu ja keittäminen, siivousta yms...

Ja siivouksesta. Mäki oon hieman laiskistunut. Vähän hävettää välillä myöntää miten harvoin meillä siivotaan... Nyt kerran kuussa on kunnon siivouspäivä jollon viiän matot ja petivaatteet ulos, lattiat pyyhitään ja kaikki pölyt, saunat, wc yms. Sit parin viikon päästä petivaatteet pihalle ja vessan perusteellinen siivous. Kerran viikossa imuroin (rapakeli aikaan eteistä enemmän...) ja kerran viikossa on pyykkipäivä jolloin kone laulaa aamusta iltaan :D Noin 3-4 koneellista tulee viikossa. Viikolla pesen sitten tarpeen mukaan, yleensä ei tartte onneks! Tiskikone hurraa joka ilta, se ku on semmonen kärpäsenkakan kokonen vehe :kieh: Muutoin sit siivoilen tarpeen mukaan, pyyhin pölyjä jos näyttää olevan liikaa, vessan siivousta jne. Joka päivä kyllä siivotaan lelut ja järjestetään koko talo. Monet sanookin et meillä on aina siistiä :whistle: Johtunee ku haluan pitää siisteyttä yllä, just et pystyy kävelee ilman et koko ajan joku on jalkojen alla... Ja oppiipahan lapsetkin siisteyttä, et lelut kerätään leikin loputtua, ennen nukkumaan menoa ja silleen. Keittiön siivoon aina ruuan päätteeksi, meillä ei likaset astiat loju päivää pöydällä :D
Välillä tuntuu et nipotan liikaa, mut mä en vaan viihdy sotkuisessa kodissa. Ja jos ei äiti viihdy niin kellää ei oo hyvä olla :LOL:
 
Heipatihei!

Kävin jo aamuisella katsomassa pientä poikavauvaa joka on syntynyt puol ysin aikaan tänä aamuna. Olihan se pieni! Himpun verran alle kolme kiloa. Ja niin oli ollu kiirus sairaalassa synnyttäjien osastolla että tätä synnyttävää äitiä oli neljä tai viisi kertaa siirrelty huoneesta toiseen ja tunnin päästä synnytyksestä osastolle kun oli ollu niin ahdasta. Ja silti ne koko ajan pienentää synnytysosastoja, kun on muka niin vähäistä tuo syntyvyys.

Meillä sairastetaan oikein urakalla. Mitä mieltä, kannattaako lähteä uloskaan kun isosisko on ripulissa ja isoveli oksensi viime yön? Mie olen kyllä itse ollu sitä mieltä että yksi terve päivä pitää kotona olla, mutta aurinko paistaa niin makeasti! B) Ei me varmaan päästä ulos, vaikka äiti täällä kärsiikin. Niinhän ne pöpöt sitten leviää kun lähtee ihmisten ilmoille. Arvatkaas haisenko mie jo nyt ihan desinfiointiaineelle kun puunasin itseäni siellä sairaalan vessassa et saan sinne synnytysosastolle vietyä sen lahjan. On se kätevää ainetta, harmi kun sitä ei saa itselle.

Minun mielestä ne hampaat voi alkaa jo kutittelemaan ikeniä. Miksei? Kun muistan vain isommilta että niitä kutitti kauan ja ekat on puhennu 3,5kk ikäisenä. Jos pieni harsolla ikenien sively auttais? Meillä vasta kuolataan, ei vielä niin kauheasti suu käy, mutta odottelen sitäkin päivää piakkoin saapuvaksi!

Meilläkin on ollut sitä nukkumaanmenohuutoa jo pidemmän aikaa. Jos päivässä on hyvä rytmi niin sitä ei tule, mutta jos nukahtaminen vähänkään venähtää niin huutoa tulee ja kovaa. Meillä on silloin nukutettu viereen ja huomasin yksi päivä että myös jalkojen sively auttaa. Kristalla kun on tapana niitä potkia vimmatusti kun alkaa se huuto. Se rauhoittaa ainakin toistaiseksi. Ja sit se nenän hively.

Mies lähti ralliin huoltoon ja mie jäin taas todennäköisesti vuorokaudeksi kipeiden lasten kanssa yksin. Ei kyllä yhtään naurata. Vaikka ei auta valittaa kun muilla mies on enemmänkin pois, meillä muuten vaan ei ole koskaan kotona. Mutta harmittaa se silti, varsinkin kun ei olla terveenä. Sanoin vissiin aika pahasti kun lähti et miten se ehtis ikinä töitä tehdä kun ei se nytkään ehdi mitään tekemään mitä mie pyydän, kavereita vaan ehtii tapaamaan.

Aurinkoista päivää kaikille! Yrittäkää muut nauttia keväästä.

Vilipi ja Krista
 
Kränä: ei minusta varmaan tulis koskaan enää ylioppilasta kun tuli se uusi systeemi noihin kirjoituksiin! :LOL: Nyt on vaan niin helppo sopia aina et miten palautetaan tehtävät ja aina voi uusia. :whistle:

HEI! Siirretäänkö kelloa nyt ens yönä tunti eteenpäin vai sunnuntain ja maanantain välisenä yönä? Vähän ulalla, muistan vain et jussiin päin aina siirretään.

 
Myyra: voi kun oon kateellinen! Mieki haluaisin et tippuis, mut mun kilot on noista kahdesta ensimmäisestä jääneitä, ei Kristalta jääny yhtään roikkumaan! :LOL: Onnittelen! On varmasti hieno tunne kun kevenee.

Siivouksesta: meillä on mulle tullut vasta nyt oikeestaan tollanen Kränän mainitsema siivousnipotus. Odotusaikana jo tuntui et koskaan ei ollu tarpeeksi siistiä, koko ajan olin rätti kädessä. Miksiköhän se ei voinu tulla aikaisemmin? :kieh: Olis säästynyt monelta pölypallerolta nuo isommat lapset. Ja näin keväällä kun mulle iskee miehen autokuumeen vastineeksi sisustuskuume niin tuntuu et joka paikka pitäis saada tyhjäksi ja avaraksi. Ja valkoista, paljon valkoista!
 
vilipi: kelloja kiännetään tunnilla eteenpäin.... kesään päin siis. ensi yönä siis kellojen kääntö edessä

meinasin et kirjotan jotain mut emmi heräs... menen siis ja kirjoitan paremmalla aikaa<br><br>
 
Kiitos vinkistä! taidankin jo tänään hakea sitä desinfektoa prismasta, kun on tää mahatautikin nyt meillä. Toivottavasti löytyy.

Kiitti Nipsu, muistelinkin et aina juhannukseen päin siirretään kelloja, mut et minä yönä. Taidan kuitenkin jo nukkumaan mennessä siirtää, muuten unohtuu!
 
vilipi: mä ostin samaa desifiointi ainetta apteekista, mitä laitoksellaki oli. Semmonen valkonen iso pullo jossa osranssi-keltaisella luki se nimi, mitähän se nyt olikaa, olikohan Käsidesi??? Vajaan kympin oli se iso pullo...
 

Yhteistyössä