TAMMIVAUVAT 2007

Meillä nan- jauhetta tehtiin ensin valmiiksi kannuun (n. vuorokauden satsi), mutta mut keitan vain keitetyt vedet pulloihin ja jääkaappiin koska pojalle tuli vatsanväänteitä siitä seiseestä maidosta, joten en suosittele kauheen suurta annosta kerralla tehdyks... :)

Mutta säästö on meijänkin perheessä suuri juuri tuon jauheen myötä. Ja roskien määrä väheni huomattavasti, kun ei enään tuu niitä tyhjiä purkkeja...

:D
 
Annette-79 harmaana
CUCCIS

Älä syyllistä itseäsi. Et ole tehnyt mitään maata kaatavaa. Mutta olet oikeassa, että ihan turhaan hätäilit sen vellin kanssa. Kun lapsi kerran pärjää maidollakin... kuinka suuria annoksia teillä menee ja kuinka tiheään syö? Lapset on tuon ruuankin suhteen niin yksilöitä, että ihan hyvä kuunnella vauvan tarpeita ja tehdä sen mukaan. Ei siis siksi, että muutkin on aloittaneet vellit aikaisin. Mutta niin kun sanoin, niin et sinä taatusti tuolla saanut vauvalle mitään vakavaa aikaiseksi =) Kakka saattaa tietty olla lujassa, mutta kyllä sekin sieltä tulee. Juppautat jaloista, hierot vatsaa... kuumemittarin käyttö pepussa saa myös monesti kakan liikkeelle.
 
Lunta sen kun tulee vaan :eek: Mut eiköhän juhannuksena ole jo sulaa B) eipä sitä kyllä Kuusamon kesästä koskaan tiedä...

Meijän poika on nyt kahtena yönä syöny kahelta niinku normaalistikkin ja sit seuraavan kerran vajaa kuuden aikaa. Muuten hyvä mut eipä taho nukahtaa enää sit ku on niin valosaa jo! Oon sit viereen ottanu et oon saanu ite nukkua siihen asti ku muut herää...
On poika muutenki eilisestä lähtien ollu hieman oudolla päällä :/ Välillä saattaa itkua tihrustaa vaikka mitään ei oo "tapahtunu". Mikähän lie...?

Me kokeiltiin sitä jauhetta tytölle yks purkki mut (oli muuten tutteli omneo...) sitä ei saanu tehä ku yks satsi aina kerrallaan. Oli liian työläs homma meikäläiselle B)

Soitin eilen kaverille jolla laskettuaina lähenee, ihan alkoi itelläki jännittää ja hieman haikea olo mukamas tuli :whistle: Ihan ku omista synnytyksistä muka niin kauan ois :D
 
Hieman on jäänyt kirjoittelut väliin, kun tyttömme on vienyt äidin ajan suureksi osaksi. Tyttö on nyt 5,5 viikkoa.

Meillä tyttö on täysimetylsellä ja hyvin kasvaa.Pituutta on nyt 56 cm sekä painoa 5100 g. Nopeasti kasvavat. Käytössä on 56-60-62 cm vaatteet riippuen mallista.

Meillä menee välilä yöt paremmin, välillä huonommin.Yleensä on mennyt ihan hyvin.
Tyttö nukahtaa siinä kello 20:00-22:00. Riippuen miten on iltapäivästä ottanut päiväunia. Meillä päivät menee, niin että syödään, seurustellaan hetki, huudetaan väsymystä kurkkusuorana, nukutaan jne.

Tyttö kannattaa sylissä päätään todella hyvin. Vatsallaan ollessaan jaksaa muutaman kerran kohottaa päätänsä. Jihuu. Hymyilee, kun näkee tutut kasvot. Paras oli eilen, kun unissaan kikatti - vähän oli veikeää.

Tyttö voi muuten hyvin, mutta hänellä on syntymästä asti ollut vasemmassa kaulassa pehmeä nestetäytteinen kookas patti. Samanlainen lapaluussakin. Olemme Lastenkliikalla hoidossa asiasta. Kyse on kirurgin mukaan Lymfangiootti. Tyttärellämme kyse ei ole imusuinikasvaimesta, vaan solu on jotenkin viallinen, josta neste ei poistu. Nyt toivotaan kovasti, että lääkärit saavat patit tyhjennettyä. Onko kenelläkkän kokemusta asiasta, miten hoidettu ja kuinka hoito tehonnut. Suurin pelkoni, että patteja ei saada pois, ja joiden johdosta tyttömme sosiaalinen elämä kärsii. Ovat meinaa todella ilkeän näköiset. Lääkärin mukaan saattavat vielä ensimmäisen vuoden aikana kasvaa. Huhtikuussa olemme menossa magneettiikuvaukseen, jossa selviää tarkempaa tietoa pateista. Ei ole päivääkään jolloin ei tulisi itku pattien takia :'(

Jaahas nyt on jeiti syönyt ja ottaa nokosia sylkyssä.

Ristiäiset ovat meillä kuun vika päivä ja pidämme ne kotona. Odotan innolla,että saadaan tytön virallinen nimi kaikkien tietoon. Lisäksi meillä on mieheni isöäidin virkkaama kastemekko, joka on aivan ihana.Sen alushame on nyt kirjailtava, johon tulee samalla mieheni, hänen siskonsa sekä tyttäremme nimet.
 
Mullekkin kaveri opasti, ettei kannata kamalasti tehdä tota maitoo
valmiiks just niiden vatsanpurujen takia.
Näin päivällä teen yhen pullon seuraavaa kertaa varten valmiiks sen
jälkeen, kun ollaan syöty. Yöt voitais mennä purkkikamalla.
Keitin vettä valmiiks litran pulloon, siitä on helppo mitata.

Uskomaton ilma ulkona. Välillä paistaa aurinko oikein kunnolla B) ja sitten taas yhtäkkiä sataa rakeita/räntää/vettä.
Tuleekohan se kesä sittenkään? :LOL:

Lahjotin ison kassillisen pieniä vaatteita pois. Laitoin tuonne lahjoitetaan palstalle ilmotuksen ja heti tuli vastaus. :D
Paketti lähti postikulujen hinnalla tänään matkaan.
Oon ite saanut kaikki nuo vaatteet, niin en viitti niistä mitään rahaa ottaa
sen kummemmin. Toivottavasti tulevat tarpeeseen, eikä mene kirpparille..
 
Hei!

Kunhan täällä surffailen. Päätä särkee ihan vietävästi, mut ihanan rauhallista on, ollaan Kristan kanssa kahdestaan kotona ja Kristakin on päiväunilla. Taidan ottaa minäkin, jos laittais oven auki et kuulis jos heräilee.

Unihuutaminen on lisääntynyt aivan valtavasti, nyt jo päivälläkin. Tosin tänään on ollut muutenkin erikoinen päivä, kun isommat lapset on ollu tän päivän kotona. Ja mie hermoan opiskelujen kanssa. Se on saman tien kun istahdan niitä tekemään niin joku huutamassa vieressä jotain. Kyllä olis niin paljon helpompaa jos sais vain mennä koululle tekemään. Mut siellä varmaan kaipailisin koko ajan kotiin. Pulmallista, mutta itseppähän olen tilanteen hankkinut.

Mie kysyin kerran siitä jauheesta, niin neuvolassa sanottiin kanssa et voi keittää veden valmiiksi yhtä vuorokautta varten, mut valmiiksi ei sais tehdä kuin vasta syöntihetkellä. Ennen niissä paketeissa oli jo merkitty valmiiksi, et voi tehdä vuorokauden ruuat valmiiksi, mut nyt oli vain et kerta-annos kerrallaan. Olis se tullu niin paljon halvemmaksi jos olis käyny se jauhe meillekin, mutta siitä se vasta huuto tulikin niin ei käy.

Taidan olla nyt aika apeaa seuraa, palailen asiaan kunhan joskus saan piristettyä itseni.

Vilipi ja Krista
 
Moi!

Täällä ilmeisesti taas rintatulehusta pukkaa... on vähän sen tuntonen ja lämpöökin on! :'(
Syöttää oon koittanu tota rintaa useesti..

Jep ei tällä kertaa kerkee sen enempää.. neiti kuulu heräilevän!
 
Moi taas pitkästä aikaa B) :wave:

Aurinkoisia ilmoja on taas pidellyt ja lämmintä nuiden räntä ja lumisateiden jälkeen. :flower:

Meillä taas homma korjaantui ja nukutaan 4h ja 3h ja 2h pätkissä yö aivan loistava juttu. Ja maidon tulokin on taas takaisin entisessä kun se meinasi sen lääkkeen takia jota viime pe sain niin loppua sen kahden lääkkeen jälkeen kokonaan,ihan itku pääs asian tiimoilta. Köhimpähän keuhkoja sit pihalle mut imetän edelleen..minun missio on imettää ainakin se puoli vuotta :whistle: =)

meillä aamulla herätään 7.00 aikoihin ihan joskus menee enää 8.30 asti ,sekä illalla nukkumaan on poika nyt ruvennut 21.00 aikoihin vähän ennen tai jälkeen.Mukavaa et jotain rytmiä löytynyt jos nyt rytmiksi voi sanoo. Päivällä vain tuo nukkuminen on hankalaa ja vähisää minun mielestä. Aamupäivällä torkahtaa 10-30min pituiseksi ajaksi sitteriin ja sitten touhuaa ja sitten onkin jo päiväunille meno aika 10.00-11.00 ja niitä nukkuu 1,5-4h pihalla vaunuissa(muualle ei suostu menemään nukkumaan) meillä kun oma sänky on kauhun paikka päivällä siellä ei voi olla ollenkaan :whistle: sitten päiväunien jälkeen valvotaan kunnes tuossa 16-17.00 välillä nukutaan taas 10-30min pätkä ja sitten kukutaan hereillä iltaan asti ja nukkumaan mennään siinä 21.00 seutuja. =) näin meillä nykyään mennään nää päivät.

Isi meillä meni ja osti 8+1 bussin et mahdutaan kulkemaan ;) =) Auto kuume siihen iski heti kun Jere syntyi :p Nyt pihassa sitten semmoinen ihmetys seisoo ;)

Kaikki lapset nuukkuu isoimmat jo tunnin pienin reilu puoli tuntia..tarttis varmaan lähtee nukkumaan et jaksaa taas huomenna :heart:

Nappa ja Jere 2kk17pvä
 
epuska remontoi
Heh,
Jottei vuotavat kohteet asunnossamme loppuisi, havaitsimme jokin aika sitten, että keittiön patteri vuotaa! Nyt se pitää vaihtaa. Makuuhuoneen katto on onneksi lopettanut vuotamisen, tai sitten on vain kuiva kausi. Patteria piti vaihtaman jo tänään, mutta siirtyi sitten huomiselle. Onko kenelläkään ideoita, mikä vielä voisi talossa vuotaa. Tuntuu nimittäin olevan varsin vuotavaa sorttia tämä pieni kotimme. :LOL: Osaisi sitten tarkkailla.

En muista mitään lukemastani, olen pahoillani. Mutta tervehdin vaan teitä kaikkia tämän vuotavan kaaoksen keskeltä, joskin nyt ollaan jo voiton puolella, kun vuorivillanpölykin on saatu kuriin. Tällä hetkellä meillä on muuten vaan flunssaa. Mutta mahtavalta tuntuu saada asua kaikissa kolmessa huoneessa ja keittiössä, kun pitkään oli teljettynä työhuoneeseen sen pölyn vuoksi! :D Eilen saapui vielä uusi kirjahyllymme, joten huonekalut on sikinsokin ja koti ihan pommin jäljiltä jälleen. On siinä Justiinalla ihmettelemistä. No, kohta PITÄISI olla kaikki korjattu ja huonekalutkin paikoillaan. Mitenkähän sitä sitten osaa ollakaan kun kaikki on paikoillaan?

Tytön kanssa menee mukavasti, yöt on rauhoittuneet nukkumista varten. Päivällä päiväunet on pitkään olleet vähän niin ja näin, mutta eipä tuo haittaa, kun ei kokoaikaa valvota meillä. Ja mulla olo on hyvä, joten ilmeisesti masennus ei sittenkään löytänyt tänne.

Aika rientää ihan hurjaa vauhtia! Maaliskuukin on loppupuolella, ennen kuin sen tajusi kunnolla alkaneenkaan. Ja onneksi taas on kaunis ilma, vaikka pysytellään vielä tänään kotona, kun molemmat on yskineet ja aivastelleet viime päivät.

Epuska ja Justiina
 
Mulla on ihan karmee yö takana :/ Tyttö näki painajaisia ja itki vajaan puoltuntia ihan hysteerisesti, tietty vauva heräs sitte puolen tunnin päästä ja halus ruokaa hieman etuajassa. Tunti siitä ku sain vauvan taas sänkyyn niin esikoinen heräs pissalle :whistle: Sit nukuin peräti kaks tuntia ja oli taas vauvan ruoka-aika... Meinaa väsyttää yöllinen ramppaaminen. Nyt on kaks nuorimmaista nukkumassa ja esikoinen kattoo Nalle Puhia, saa ite hetken levähtää koneen ääressä B)
Mummo aikoi hakea isommat taas mummolaan illaksi! :) Päästään vauvan ja koirien kans lenkille, no käytiin kyllä eilen illallaki ku mummi oli lasten kans pihalla...

Tilasin sitten eilen ajan tatuoijalle!!! Että tän kuun viimeinen päivä käyn ottaa kaks viimeistä tatskaa samalla kertaa. Ei kyllä pitäny ottaa enää ku yks mut pakko nyt vielä oli... B) Mä ku en voi koruja käyttää niin sen takia sitten otan koristeita ihan ihoon ikuisesti :heart: Ainoat korut on kihla- ja vihkisormukset, niin ja silmälasit jos niitä nyt koruiksi voi sanoa...
Menee taas ihan aiheen vierestä, heh, hieman väsyttää B)

Kränä ja poika 2kk 1,5vk...
 
Janette
Moi!
En oo ehtiny aikoihin kirjottamaan,lukenu oon kyllä kuulumiset päivittäin.Viimeks kirjottelin vauvan jatkuvasta itkemisestä (mahavaivoista) ja huonosta nukkumisesta.Saatiin silloin kokeiluun apteekin erityiskorvike Almiron pepti jolla oireet helpottuivatkin mutta 4-5pv:n käytön jälkeen tulivat takasin.Soitin sitten uudelleen lääkäriin,joka sanoi että myös tuolle korvikkeelle voi olla yliherkkä.Poika otettiin perjentaina osastolle,jossa aloitettiin toinen erityiskorvike Neocate.Myös runsaaseen pulauttelluun ja nielemisvaikeuksiin (itkuisuutta ja kaarelle vääntäytymistä) kiinnitettiin huomiota.Onneksi myös osaston henkilökunta huomasi vauvan "huonon voinnin" eikä käynyt kuten meillä yleensä,että kun lääkäriin lähdetään,oireet ovat tipotiessään.Maanantai-iltana oireet alkoivat helpottaa ja tiistaina poika oli jo "normaali",siis ei itkenyt jatkuvasti ja nukkui jo suht hyvin.Tänään päästiin kotiin ja nyt aloitettiin Tutteli uudelleen,koska Kela vaatii altistuksen.Tosi inhottavaa kun juuri oireet helpottui niin uudelleen pitää vauvaa "kiusata".Ja pulautteluun sanoivat,että jos ei 3kk mennessä selvästi vähene,niin KYS:issä (omalla paikkakunnalla ei voida kuulema tehdä) tehdään mahalaukun tähystys nukutuksessa.sitä ennen ei voida tehdä suurten riskien takia.Nyt sitten siis vaan odotellaan pahenevatko oireet takaisin tuttelilla :whistle:

Oisin kyselly teiltä,jotka pulloruokinnalla että kuinka usein vauvanne syö ja paljonko kerrallaan?Entä yöt?Meillä vauva syö 120-200ml per kerta ja 3-4 tunnin välein.Yöllä saattaa olla 4h väli joskus.

 
Kränä Ihan mielenkiinnosta kyselen millasia tatskoja meinasit ottaa?? =) Mä haluaisin kanssa lisää, nyt on jo 2 ja esikoisen kanssa sain sen ensimmäisen äitienpäivä lahjaksi, olen vähän miehelle vihjaillu et sehän on nyt perinne että rupiappa laittaan äiskälle lahjarahaa jemmaa.. ;) hehee.. Lävistyksenkin kävin tuossa vuosi sitten laittamassa mutta se saa jäädä ainoaksi (korvassa industrial) ainakin näillä näkymin..

Olikos sulla niitä jo monta entuudestaan ja millasia?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2007 klo 14:02 cartsa 81 kirjoitti:
Kränä Ihan mielenkiinnosta kyselen millasia tatskoja meinasit ottaa?? =) Mä haluaisin kanssa lisää, nyt on jo 2 ja esikoisen kanssa sain sen ensimmäisen äitienpäivä lahjaksi, olen vähän miehelle vihjaillu et sehän on nyt perinne että rupiappa laittaan äiskälle lahjarahaa jemmaa.. ;) hehee.. Lävistyksenkin kävin tuossa vuosi sitten laittamassa mutta se saa jäädä ainoaksi (korvassa industrial) ainakin näillä näkymin..

Olikos sulla niitä jo monta entuudestaan ja millasia?
Mulla on niskassa pieni ruusu, ensimmäiseni. vaskyynärpään alapuolella ruusu ja piikilanka ympäriinsä ja oik.olkapäässä sydän piikkilankoineen. Nyt otan selkään hevosen kuvan edestäpäin, ääriviivat vain. Ja oikeeseen ranteeseen piikkilangan kiertämään parikertaa ympäri :D
Enkä oo mikään "kovis" vaikka piikkilankaa löytyy paljon, mä vaan tykkään siitä kuviosta :D
 
Meillä syödään 100-150 ml kerrallaan parin kolmen tunnin välein.
Ulko päikkyjen ja yön jälkeen tempasee helposti ton 150ml, muuten 120ml on aika normaali määrä.
Illan viimesen pullollisen Jere syö 22-23 maissa, sit seuraava on 4-5 hujakoilla ja ylös noustaan 7-8.

Täytyykin oikein merkata ylös nuo ajat ja määrät. Mielenkiintosta.. ;)

Sattuko Kränä ton pikkilangan teko?
Mulla on kans olkavarressa 1 kuva, ja haluisin ton piikkilangan.
Oon vaan kuullu et se sattuu pirusti.

Jaahas, kutsu kuuluu! ;)
 
Annette-79 harmaana
Kirjoitampa nyt tänne, kun johonkin tahdon ajatuksiani purkaa.

Sain suruviestin isotätini poismenosta :'(
Hän oli minulle lapsuudessa ja nuoruudessa todella läheinen ja rakas.. esikuvani. Vieläkin häntä rakastan ja ihailen.

Viimeksi näin hänet liki 6 vuotta sitten ja tuntuu pahalta miksi en silloin sanonut hänelle kuinka tärkeä hän minulle on. Hän asui Tukholmassa joten väliatkaa meillä oli yli 1000km ja perheenperustamisen myötä ei enää tullut niin kauas lähdettyä reissaamaan.

Minua kaduttaa suuresti, etten mennyt, nyt on myöhäistä :'(

Tuntuu pahalta menettää joku niin tärkeä, mutta lohduttaudun sillä, että sain hänet tuntea. Sydämessäni hän on aina... rakastan.

Sanon tämän nyt kuitenkin, vaikkei monikaan taatusti usko. Viime viikon torstaina olin vaihtamassa Joonakselle vaippaa (ihan päiväs aikaan) kun sivusilmällä huomasin, että joku käveli ohitseni. Kun katsoin sivulle, niin ei siinä ollutkaan ketään. Eikä olisi voinutkaan olla, lapset leikkivät huoneessaan ja mies oli töissä. Mutta itseasiassa en edes pelästynyt... jäin vain ihmettelemään kuka se sattoi olla. Illalla äitini sitten soitti että täti oli saanut aivoverenvuodon ja oli huonossa kunnossa.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun saman tapainen kokemus osuu kohdalleni. Kolmosta odottaessani havahduin yöllä siihen että joku seisoo sänkyni vieressä. Kasvoja ei näkynyt vain tumma hahmo. Aamulla sain tietää, että setäni vaimo oli saanut sairaskohtauksen n. klo 2 ja kuollut aamulla seitsemän aikaan.

Tuntuuko uskomattomalta, niin minustakin ensin.. :/

Itkettää... :'(
 
Annette: :hug: ja voimia kovasti. Mä uskon nuihin sun "näkyihin" itselläni on myös joskus ollut moisia, lähinnä enneunia...

Poio: Mulla on vissiin aika korkee tuo kipukynnys... ei oo koskaan sattunut nuo tatskojen tekemiset. Tatuoijakin kysy eikö niskaan tekeminen käyny ollenkaa...? Kuulemma tosi herkkää aluetta :whistle: Mutta ei sen kummemmin, jos jossai vaiheessa kirpas niin ajatteli vaan mukavia asioita ja puri hammasta. Nyt on mistä vertailla ku on kolme synnytystä takana :LOL:

Nyt ruuan laittoon... lempihommaa... :snotty:
 
Annette :hug: Mulle tuli ihan kylmät väreet noista kertomista jutuista..hui..

Tatskoista oon kuullu et se on se käden sisäpuoli kun on herkkä että sanotaan sen olevan pahin.. Ja riippuen kipukynnyksestä tietenkin mikä ihmisellä on.. Mulla 3 merkkiä selässä lapaluun kohdalla ja niistä ylin otti kaikista eniten, siinä kuulemma hermo just.. ja olkavarres kuva.
Mä meinasin seuraavan ottaa kanssa selkään-osittain niskaan kohdalle..<br><br>
 
Heips!

Olipas mukavaa taas käydä kunnon lenkillä. Koko päivän on paistanut aurinko pilvettömältä taivaalta, siis mahtavaa! B) Kävin Kristan kanssa kaupungilla markkinoilla, tosin piti pyytää mies hakemaan takaisin, kyllä kahden ja puolen tunnin kävelyssä oli mulle tarpeeksi. Laiska ja huonokuntoinen :LOL: Mie yritän selitellä huonoa kuntoani sillä pakkolevolla mille jouduin raskausaikana, mut saa nähdä kauanko siihen uskotaan :whistle:

Ilmoitin tossa just pojan Lordin videon kuvaukseen, saa nähdä huolivatko. Oli tullu haku koulun sähköpostiin, olishan se mahtavaa jos pääsisi poika osallistumaan. Tosin ilmoitin pojan kategoriassa alle 12v. ja Henri täyttää vasta 4v. :LOL: Yrittänyttä ei laiteta, vai kuinka ;)

Mutta nauttimaan Emmerdalesta, on jäänyt koukkuun kun sitä tuli katsottua aamuisin kun kotiin päästiin Kristan kanssa laitokselta.

Vilipi ja Krista
 
edelleen hyvä olo. ihanaa!

annette: mulle on käynyt saman tyyppinen juttu mökillä. olin iltapesulla ja katsoin, että mies seisoo ovella. kun menin tuvan puolelle, siellä se istui lehteä lukemassa ihan eri housut jalassa. hui.
samalla reissulla koira juoksi terassilla. pysähtyi yhtäkkiä kuin seinään, katsoi ylhäältä alas, ihan kuin joku olisi seisonut siinä ja lähti korvat luimussa matalana pois.
mökki on kuusamossa vanhan saksalaisten asevaraston kohdalla, ties mikä solttu siellä kummittelee. huhuu...

mun pitää kanssa lisätä Ville tuonne jalkaani. esikoinen siellä jo on. :D
 
Onko mitään haittaa jos vauva nukkuu paljon ulkona???

Tätä oon miettiny jo pitemmän aikaa mutten oo muistanu kysyä. Ku meijän jätkä nukkuu aamulla 3-4tuntia ulkona ja illalla 2-3tuntia... onkohan liikaa? Vanhemmat lapset alkoi nukkumaan ulkona vasta syksyllä ku ilmat viileni, kumpikaa ei kesällä suostunut nukkumaan vaunuissa. Mut tää vetelee kyllä niin mahottomia unia tuolla et välillä hirvittää. :eek: Mut ei suostu sisällä nukkumaan pitempiä pätkiä ja ku ite ulkoillaan niin en voi jättää vauvaa tietty yksin sisälle...
 

Yhteistyössä