TAMMIVAUVAT -07 tänne...

Täällä sitä nyt ollaan lomalla Pohjois-Suomessa kotipuolessa.. :wave: Viiden tunnin junamatka Tre-Oulu sujui tosi hyvin.. oltiin leikkivaunussa ja veljen tytöt (4- ja 2-vuotiaat) leikki innoissaan melkein koko matkan! :) Topiakselle ei kyllä leikkivaunusta ollu vielä paljon iloa, ei ollu oikein mitään irtonaisia leluja siellä mitä olis voinu kattoa. Muuten meni tosi hyvin, mut välillä Topias ois halunnu väkisin junan lattialle konttailemaan ja kiipeilemään penkkejä vasten! Nukku hyvin kahet päikkärit matkan aikana! Nyt sunnuntaina ois sitte tarkotus lähtä takaisin kotia Etelä-Suomeen ja junamatka taas edessä.. toivottavasti mennee yhtä hyvin kuin tulomatkakin! :)

Täällä pohjoisessa on kyllä aika kulunut hyvin. Tuntuu että ois niin kamalasti kyläpaikkoja täällä, ettei ehi kaikissa ees käydä. Topiaksen isomummia pitäis käyä kattoon, tänään kävin kummityttöä katsomassa ja eilen olin isosiskon perheen luona. Mut kiva ku aika kuluu... :)

Maitotuotteita en oo vielä antanu Topiakselle, mitä se nyt on maistellu tuutti-jäätelöä ja muita herkkuja.. :) Niistä ei oo ainakaa tullut mitään oireita.. kohta vois kyllä alakaa maisteluttaan vähän viiliä tai piimää..

Jokos muuten teidän pienokaiset juo ite tuttipullosta, eli osaavat pitää pulloa ihan itse?
Meillä Topias ei vielä yritäkkään, mitä mun isosisko kummasteli.. heidän tyttö oli kuulemma jo puolivuotiaana hyvinki juonut ite.. eli miten teillä muilla??

Vielä tuosta omasta ajasta.. itellä kyllä ei sitä oo liikaa, mut ehkä se on vaan mun oma "syy" ku en osaa sitä ottaa. En siis harrasta oikein kodin ulkopuolella mitään ja jos meen lenkille/kauppaan/kylään, otan pojan aina mukaan. Mies kyllä ois valmis kattomaan poikaa jos johonki haluan mennä, mutta en mä vaan osaa... Eli toisin sanoen mun oma aika on illalla, kun Topias jo nukkuu.. eli siinä klo: 20.30 jälkeen.. niin kauan ku jaksaa valvoa.. :D

Annilia+ Topias 9kk
 
Mulla on aika kivasti omaa aikaa, oikeastaan niin paljon kun vaan haluan. Käyn pari kertaa viikossa jumpalla ja sit kavereita tulee nähtyä myös 1-2 kertaa viikossa. Miehellä on omia urheilu harrastuksiaan 3 kertaa viikossa ja kavereitaan näkee myös, samanverran omia menoja siis kummallakin. :D

Meillä Jere ei osaa itse pitää pullosta sillain kiinni, et tutti osa olis suussa. Tyhjää pulloa pitää nätisti, mutta heti kun sisällä on jotain niin sitä täytyy loiskutella ympäriinsä. :LOL:

Huomenna mennään tutustumaan tuohon lähitarhan leikkikerhoon. Haettiin samaisesta paikasta tarhapaikkaa, ja näin aattelin ottaa tuon leikkikerhossa käymisen nyt jo mukaan. Tulis vähän paikat tutuiks ennen päikyn alkua. :/
 
Ei juo poke ite pullosta ja nyt ku muistelen niin kyllä on isommille nokkamukiakin pidetty että juovat. Ei nyt tuu mieleen minkä ikäisenä "pitäs oppia" muttei ainakaa meillä siis lapset oo juoni ite tän ikäisenä!

Ja maitotuotteita ei oo antamalla annettu, oottelen vielä jonku viikon. Mut just maistiaisena on saanu keksin/jäätelön tms mukana murusen :D Pitäshän se vähitellen... niinku se nokkamukista juominenki... oottelen nyt et nuha menee ohi ja silleen, heh, laiskako? :whistle:
 
Meillä ei myöskään juoda itse, tyynyyn se pullo yleensä nojaa, käsi saattaa olla siellä päin ja sitä on kiva heilutella pinnasängyn "kaltereita" vasten, mut kyllä me autetaan juomisessa. Huonosti olen raaskinut itse syödäkään, lusikka on ollut varmaan vasta kymmenellä aterialla Kristan omassa kädessä. Ja tunnustan että ihan omaa laiskuutta, kun ei kehtais aina siivota seiniä ja lattioita. :ashamed:

En tiedä mikä on omaa aikaa. Kadehdin ennen miehen työssä käyntiä, se tuntui luksukselta kun toinen oli 12 tuntiakin toisinaan poissa kotoa. Nyt kun on itsekin töissä ja koulussa niin ei se ihan sitä enää olekaan. Luksusta siis. Kovasti sumplimista ja päänvaivaa aiheuttaa. Helpompaa olis olla vaan kotona. Mutta, tähänkin tottuu ja eiköhän se omakin aika kohta ala muotoutumaan jossain muodossa joskus. Kunhan ensin saa rytmitettyä muun elämän sujuvaksi.

Vilipi ja Krista
 
tuttipullogalluppiin: meillä juodaan pullo ite tyhjäks ku ollaan maaten sängyssä, vaunuissa ja autossa. mut istualtaan ei onnistu juominen. just ollaan alettu nokkamukin kans harjotteleen. maitoa läikytetään enemmän lattialle ku omaan suuhun

oma aika mulla on ihan hyvin omaa aikaa. periaatteessa kaikki se aika, jonka istun koulun penkillä ilman wilmaa, on mun aikaa. sit käyn kaks kertaa viikossa jumpassa ja kerran kuntonyrkkeilemässä. sitten läksyjen teossa joskus tarttee omaa aikaa. mieheni on tosi ihana tapaus.

vilipi onko sulla vielä paljon koulua jäljellä? jos saan udella...mulla ei oo tammikuussa ku ihan muutama tunti koulua kevääseen asti. opinnäytettyötä pitäs alkaa tekeen tammikuussa

oon alkanu hakeen nyt kunnolla töitä. toissa päivänä pistin hakemuksen yhteen paikkaan ja tänään soittivat sieltä. ens tiistaina ois sit työhaastattelu.

niin, meillä on taas puhjennut yks hammas tuohon alas eteen ja näyttää et toinen viereen puhkeaa kans piakkoin.

huomenna mennään seinäjokeen shoppaileen, jee. mun sisko tulee meille viettään syyslomaansa. sunnuntaina lähetään miniristeilylle, ihanaa!

mut nyt iltasyömingeille
 
Kiitoksia kaikille vastauksista! :flower:
Mä olen kanssa välillä huono lähtemään minnekään ja mies on joutunut tyrkkimään mua muualle. :whistle: Mutta nyt, kun mies viipottaa kokoajan töissä ja koulussa, välillä käy vaan nukkumassa kotona, niin nyt todellakin sitä aikaa kaipaa. :kieh: Osaanpahan arvostaa sitten, kun pääsen jonnekin. ;)

Ville osaa pitää tuttipulloa jotenkuten tuossa pöydän ääressä. Nokkamukista onkin helpompi juoda. Paita menee kyllä aina pesuun juominkien jälkeen, kun alahuuli vähän falskaa. ;) Meillä on nokkamukeina tuollaiset pehmeänokkaiset.
Taikamukista Ville ei osaa imeä vettä ollenkaan.
Isoveli oppi taikamukin salat 7,5kk:n vanhana ja joi siitä lähtien vedet aina nokkamukista. Tuttipulloa hän ei koskaan itse pitänytkään. Senkin pystyin lopettamaan jo 10kk:n iässä juuri tuon nokkamukin hyvän käytön takia.
Nyt Villen kanssa käytetään tuttipulloa niin pitkään kun on tarvis.
 
Tuossa vielä tuli mieleen tuosta juomisesta et meillä kaikki maidot juodaan istualleen syöttötuolissa. Jos vielä joskus mennään sohvalle syöttää niin silloin poke saattaa muka pitää ite kiinni pullosta mut ei tosissaan voi sanoa että jois ite :D

Saatiin nyt seinät pakkeloitua et huomenna hiominen ja lauantaina mun töiden ( :D ) jälkeen voi ukko alkaa tapetoimaan käytävän seinät. sit ois enää olkkarin tapetointi ja tuulikaapin remppaus... :whistle: Sit ois talo käytynä läpi, sen jälkeen voiki alottaa kaiken alusta :LOL:
 
meillä noustiin sitten tänään ekaa kertaa seisomaan puuta vasten. olen käynyt suihkussa miisan kanssa sillain että pistän hänet istumaan isoon pesupaljuun lelujen kanssa. tähän asti pysynyt siellä paikallaan äidin pikapesun ajan. tänään sitten nousi reunaa vasten seisomaan ja juuri sain kiinni ennen kuin alkoi palju kipata.... ja eilen nousi ekaa kertaa istumaan itse....

nyt sitä sitten lähdetään nousemaan kunnolla yläilmoihin. eipä ole enää vauvoja nää pienet.

ja miisan mahdollisesta omena-allergiasta johtuen mä en pysty harjoittamaan lempiharrastustani. iltaglögiä. kaikissa valmiissa on omenamehua käytetty pohjassa. täytyy yrittää päästä johonkin isoon markettiin jos siel olis vaihtoehtoja enemmän.
 
Heipparallaa taas!

Meillä Sakulla on edelleen kova nuha, mutta onneksi kurkkukipu on jo hellittänyt. Toivottavasti paranisi viikonlopun aikana kokonaan, koska maanantaina Saku aloittaa tarhan. Minäkin alotan työt sitten torstaina...

Minä saan omaa aikaa aina, kun vain pyydän, jos siltä tuntuu. Mies on kyllä suurenmoinen siinä asiassa. Olen lähdössä juhlimaan lauantaina ja se on jo toinen kerta tällä viikolla. (Nyt pitää ottaa kaikki irti ennenkuin paluu arkeen koittaa!!!)

Saku on juonut omat maitonsa tuttipullosta jo muutaman kuukauden ajan. Nykyään osaa juoda vaikka yhdelläkin kädellä ja kallistella pulloa tarpeellisiin asentoihin. Nokkamukistakin menee ihan hienosti ja kyllä se juominen onnistuu tavallisestakin mukista, jos muki ei ole hirveän täynnä. Lusikan käyttö ei sen sijaan suju alkuunsakaan!

Saku on edelleen hyvinkin lahjakas liikunnallisesti. Kävelee jo kovasti ilman tukea ja tietenkin seisoo pitkiä aikoja ilman tukea ja pystyy jopa puuhailemaan omiaan seisten. Hän osaa myös nousta seisomaan ilman minkäänlaista tukea. Sanavarasto kuulostaa edelleenkin ihan samalta kuin parin viime kuukauden aikana. Mielestäni mitään selkeitä sanoja ei vielä tule vaikkakin selvästi ymmärtää joidenkin sanojen merkityksen.

Espanjan reissulla joku "ystävällinen" kaupantäti antoi Sakulle ihanan kerma-mansikka tikkarin ja olisittepa nähneet ilmeen kun hän söi sitä silmät ummessa nauttien. Kulman taakse päästyämme minä hirveänä äitinä nappasin Sakun tikkarin ja söin sen itse loppuun. Saku oli niin järkyttynyt tuosta tikkarin ottamisesta pois, että hän ei tajunnut edes itkeä!!! :p
 
Ihanaa! Se ainoa vapaapäivä viikosta ja tytöt on oksennustaudissa. Oli mulla kyllä muuta suunniteltuna tälle päivälle, mutta niinhän se meni sitten siivotessa ja tuulettaessa. Joo, ei pitäis koskaan suunnitella liikoja niin ei sitten pettyis niin paljon. Onneksi äsken meni jo ruokaa Kristalle alas asti ja heti koko tyttö on paljon pirteämpi. Kyllä tämä tästä, paranemaan päin näyttää olevan.

Joo siis koulua on ihan liikaa, tälle vuodelle on kasattu kaikki nekin kurssit jotka viime vuonna jäi käymättä. Eli toisin sanottuna ensi vuoden jouluna pitäisi valmistua jos menee oman ryhmän aikataulussa. Mutta pahalta näyttää tällä hetkellä. Eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka lamppu syttyis tuolla ylhäällä ja mie osaisinkin joskus tenteissä jotain. ;)

Onneksi kaupat on auki tänä iltana, eväät vois käydä ostaan huomiseksi töihin valmiiksi niin olispahan sekin vaiva vähemmän.

Vilipi
 
Heippa! Täällä yhden tammivauvan äiti. Olen ollut mukana tammimasuista asti, tosin täällä taustalla pääasiassa. Lähes joka päivä olen käynyt lueskelemassa näitä juttuja, joten tunnutte kaikki jo ihan tutuilta. En vaan ole saanut aikaiseks kirjotettua mitään, mukamas aina niin kiirus tai jotain... Nyt olisin mielenkiinnosta kysellyt, että onko teistä kukaan haaveillut uudesta vauvasta? Mä jo jonkun aikaa olen toivonut toista ja nyt sain miehenkin innostumaan asiasta. =) Joten tästä alkaa meidän "pikkukakkosen" yritys! :heart:
 
Eka työkeikka takana ja hieno fiilinki :D Kyllä se siitä. Ens viikonlopulla tulee kaverin perhe meille ja seuraava viikonloppu menee Rovaniemellä että eiköhän pari tuntia kuukaudessa riitä "työtä" :D
Eipä tänne mitään uutta sen kummempaa...
 
Tuuppa pulleroballerina sit kertomaan, kuinka Sakulla meni! :wave:
Harjottelitteko tarhaan menoa etukäteen vai onko Saku heti pidemmän ajan tarhassa? Kiinnostaa, koska tuo sama on meillä sit tammikuun alussa edessä.. :ashamed:

Oltiin la-su mökillä. Ihan kivaa oli, Jerellekkin oli eka kokemus! ;) Oli niin mukava ryömiä pitkin terassia lehtien perässä! Oltiin ulkona pitkään ja kyllä sitten ruoka maistukin. :p
 
Iltaa täältä meiltä. :wave:
Heti ekana suosittelen lämpimästi tutustumaan päiväkotiin kunnolla ennen varsinaista aloitusta. Siis käydä muutamana päivänä tutkimassa oman osaston nurkat ja tavarat, tutustua täteihin ja uusiin kavereihin.
Onhan se aina mukavampi mennä tuttuun ja turvalliseen paikkaan kuin yhtäkkiä jäädä yksin outojen ihmisten keskelle.

Auh mun niskat on ihan jökissä. Sattuu.Oltiin eilen viihteellä miehen kanssa ja mä innostuin siinä vähän enemmän. Ei tehnyt hyvää tukan heitto jo valmiiksi kipeille hartioille. :kieh: Tai sitten ei oo vanhaks tulemista. :whistle:
Katra ja Velcran laulaja ovat kummatkin ihan pikkuruisia naisia. :eek: Mä olen saanut käsityksen kuvista, että olisivat pitkiä. :D
jatkan kärsimistä. :wave:
 
Heipsansaa taas täältäkin!

Aattelin, ku uusi pino avattiin, et nyt mä taas ryhdistäydyn ja alan kirjoitteleen useemmin, mut...Ei yksinkertasesti ikinä jaksa illalla kirjotella ja päivisin siitä ei tuu mitään, kun jompi kumpi kinuaa jotain vieressä. Josko nyt sit yrittäisin jotakin rustailla...

Galluppeja oli muutamia.

Oma aika on aikas kyseenalainen juttu meidän perheessä. Mies tekee aina kaksi tai kolme päivää putkeen töitä, jolloin mä tietysti oon vallan lasten kans. Sit, kun sillä on vapaata niin jotenkin en haluais sitä niin kauheesti "rasittaa" ylimääräisillä askareilla, joten hyvin pitkälti silloinkin hoidan lapset yksin. Varmasti saisin hänen vapaa päivinään lähteä käymään yksin jossain tms., mut jotenkin en vaan siihen kovin usein kykene. No, perjantaina meen pitkästä aikaa parturiin. On tullut pikkusen huomauttelua mun kuontalosta, joten pakko kai se on mennä rahoja sinne kuluttaan. :whistle:

Tuttipullosta juomisesta myös kysyttiin. Meiän ukkeli kyllä osais juoda ite, mut sitä on niin paljon kivempi heilutella, jos siellä sisällä jotain on. Eli pelleilyks menee koko homma, mut pojalla on ainaskin hauskaa.

Meidän arki rullaa täällä kotosalla päivä kerrallaan. Esikon pahin uhmis on hieman laantunut ja pojan eroahdistus äidistä on kans hieman hillitympään päin. Vielä hetki sitten poika alko saman tien itkeen, kun mä otin loittonevan askeleen pois päin. Vähän koetteli hermoja, kun arki askareita ei ihan samaan malliin saanu hoidettua, mut onneks nyt voi taas liikkua vähän vapaammin kotona.

Nyt meillä on täällä vuoden ekat flunssat päällä. Tyttö on jo paljon pirtsakampi, mut pojalla iski sit eilen illalla hirvee räkätauti. Viime yö sit valvoskeltiin, päikkärit jäi minimaalisiks ja kiinteet ei maistu, joten railakas yö varmaan tulossa. :/ Luojan kiitos, miehellä loppuu huomen aamulla työt, joten mullakin voi olla mahkut sit iltapäivällä torkahtaa itekkin.

Päikkäreitä meillä nukutaan yhdet, n. parin tunnin unoset aamupäivällä. Kiinteitä menee vaihtelevalla menestyksellä ja vähänkin kokkareisesta ruuasta oksennetaan saman tien. |O Yöllä syödään vielä keskimäärin kolme kertaa ja ilman maitoo nukahtaminen on aikas kitinän takana. Vielä ei oo mulla rahkeita alottaa mitään yömaidon vierottamista, ei yksinkertaisesti voimat riitä alkaa siihen huuto rumbaan, kun nyt nukkuu niin huonosti kaikki yöt.

Sit kyssäriä...Ollaankos me ainoita ei-liikkuvia?! Nimittäin meillä poju ei muuta kuin pyöri napansa ympäri ja liukkaalla lattialla saattaa hieman peruuttaa. Mut, ei siis ryömi, konttaa saatikka kävele. Noh, vielä me teiät muut otetaan kiinni. :wave:

Nyt mie meen ihan yksinäni istuun parvekkeelle ja haukkaan "raitista" ilmaa... :whistle: Onkos joku muu ennen raskautta tupakoinut sortunut uudestaan paheeseen? Täällä yks, mut saa kai sitä joku pahe kotiäidilläkin olla... :saint: :D

Hyviä unia kaikille, toivottavasti myös meille... =)
 
Hö! Kaikki muut on jo saaneet hoitopaikat, meille ei mitään. Ei ole edes luppeilla. Harmittaa vaikka samalla hirvittää ihan kauheesti. Eli tulkaahan kertomaan kuinka aloitatte, vähin erin vai kerralla koko päivän ja miten meni.

Kristalla huonompaa syömistä taas tänään. En jaksanut lähteä päivystykseen, luvattiin vain kolmen-neljän tunnin jonotusta. Katsotaan vielä huominen kuinka jatkuu ja sitten ei auta kuin käydä näyttämässä korvia uudestaan. Lääkekuuri Kristalla loppui perjantaina ja sen jälkeen on kyllä syöminen mennyt koko ajan huonompaan. Ja yskä on pahentunut. Annan tervayskänlääkettä, mutta sekin alkaa jo loppumaan. Mitähän sitä sitten antaisi.

Kristalla on jokin ihme vietti koiria kohtaan! Kavereiden koirat on saanut kyytiä, onneksi ovat lapsiin tottuneita koiria ja osaavat paeta paikalta. Tyttö tykkää kovasti, ja on hieman kovakourainen rakastamaan. Omaakin koiraa ollaan haaveiltu, taidamma siirtää sen hankintaa vielä toistaiseksi.

Vilipi ja Krista
 
Suklis: mie tunnustaudun...kotona ei vielä tartte, mut muualla kuten koulussa tai töissä, jotenkin sitä vaan repsahti ja siellä tulee polteltua. Noloo ja hävettää...no ei mutta harmittavaa, kun tulikin taas aloitettua. Vaikka tiesin jo kokemuksesta että niinhän siinä sitten käy.
 
Moikka!
Tänään on taas muskari päivä! :D Toivottavasti Jere vaan jaksaa, kun on tosiaan jättänyt ne pikkutirsat kokonaan pois. Aamujakin ollaan saatu venytettyä vähäsen, nyt nukahtaa puol 10 jälkeen. Sais tota rytmiä vähäsen muokattua ennen päikyn alkamista.
Alotetaan leikkikerho perjantaina, tuo sijaitseekin kivasti sen päikyn yhteydessä, mistä ollaan haettu paikkaa. Toivottavasti nyt saadaan siittä se paikka! Sais sekin tieto tulla jo, ei jaksais oottaa.. :snotty: Aattelin ihan sillain vaan kysästä ohimennen.. :whistle:
 
Meijän poika ihan innoissaan koko ajan nostelee kaikille kättä ja vilkuttaa. Ruokailun päätteeksi sanoo "tiitti" ja tutin jo tietää mikä on :D Yöllä kerran heräs ja sängystä kuulu vaan uninen höpötys "tutti, tutti". Äitiä hokee liekkö sitte merkitystä mut itellä on kiva ku vauva höpöttää edes jotain sinne suuntaan :)
Meillä kans kaikki karvanen on kivaa, koirat, gerbiilit jne. Pehmoleluja halailee ja sanoo "aaaaa", lutunen! :heart:

Mä ihme kyllä 8-vuoden tupakoinnin jälkeen lopetin sen ku seinään ku alettiin haaveilla lapsesta aikoinaan. Sillon tällön (varsinki tallilla) saattaa haluttaa tupakkaa muttei tartte ku haistella ku joku polttaa niin :x Örkkis... mä luulin että olisin helposti repsahtava mutta onneksi olin väärässä :wave: Mieskään ei polta niin se varmaan auttaa kovasti aisaan. Ja pahaa tekee kattoo odottavat/imettävät/vaunuja pukkaavat äipät sätkä hampaissa :ashamed: kaippa seki sitte motivoi enemmän siihen omaan savuttomaan tilaan.
 
Ville on kanssa lapa pystyssä, kun ihmisiä kulkee ohi. Varsinkin silloin jos mä moikkaan. :D
Koira on meilläkin ihana. Eilen illalla poika istui ja harjasi Rampea omalla harjallansa. Oli niin söpön näköistä. Vähän meni vastakarvaan mutta ei se mitään haittaa. :heart:
Nousi eilen muuten ekaa kertaa tukea vasten seisomaan niin, että jalat kantoivat. Tähän mennessä on tullut aina pyllähdys. Tai lähinnä pää lattiaan jysähdys. :/

Ekan lapsen jälkeen mä repsahdin polttamaan heti. Nyt olen pitäytynyt erossa. Mitä nyt välillä käyn iltasauhulla miehen kanssa (paha juttu, kun polttaa). Viihteellä olen kärytellyt myös.
Mies lupasi lopettaa 30-v synttäreiden jälkeen, sitten on itsekin helpompi olla täysin ilman. Toivottavasti onnistuu!
Ja kamalaltahan se haisee. :x
 
Joo pitänee myöntää että viihteellä ollessa vedän keuhkona kyllä :ashamed: Mutta se on täysin oluen syytä :D Ja kyllä huomaa seuraavana päivänä onko polttanu illanvietossa vai ei, krapula on kahta hirveempi jos polttaa!!! Mutta onneksi tulee käytyä tuollaisissa menoissa n.1-3krt/vuosi :whistle:
 
Me tultiin eilen viikon pohjoisen reissusta kotia! :) Oli kyllä mukava loma ja ihana nähdä ystäviä ja sisaruksia perheineen, mutta ihana oli myös tulla takaisin kotia, varsinki ku tiesi että mies jo täällä kovasti ikävöi meitä molempia.. :heart: Ja kyllähän se itelläki jo ikävää pukkasi ja Topiaski oli ihan innoissaan kun isin näki viikon erossa olon jälkeen.. :)

Topias sairastui flunssaan, liekkö sitten tarttui serkkutytöiltä tai sitten johtunee hampaan tulosta, mutta kovasti yskii ja on ihan nuhainen! Ääniki meni tänään ihan käheäksi.. reppana.. :/ Toivottavasti ei nouse kuumetta... Inhottava kyllä aina kattoa vierestä kun pikkuinen sairastaa, tulee niin avuton olo!! :|

 

Yhteistyössä