Kiitokset :heart: On se vaan niin ihana pieni neiti, vois vaan koko ajan katsella häntä :heart: :heart: :heart:
No niin sitä synnytys kertomusta...
Eli meillähän olisi ollut ma 22.6 käynnistys kalvojen puhkaisulla..mutta mutta..
Sunnuntaina mulla alkoi aamusella oleen maha kipee, tuntui niinkuin pitäis päästä kakkoselle, mutta yritin ja yritin mitään ei vain tullut. 4h yritin ja maha oli edelleen kipee ( vatsa ei ollut taas toiminut muutamaan päivää
Joten ajattelin että pakko saada nyt jollaina tapaa se toimimaan, kun olo oli jo aika tuskainen. Supistuksia nämä kivut eivät olleet, mielestäni. Oli vain semmoinen järkyttävä ponnistamisen tarve.
Soitin sitten siinä 13 aikaa synnärille, et voinko ottaa mikrolax peräruisketta, et jos helpottas, eivät antaneet lupaa, vaan piti lähteä näytille, jos vaikka olis vauva haluamassa maalimaan ( mullahan paikat jo useita viikkoja auki 4cm ja kanavaa puol senttiä, edellisessä tarkastuksessa, joten riskiä ei uskallettu ottaa et syntyy kotiin..)
No siellä olin sitten 14 jälkeen, ja tarkastuksessa olin auki 5cm ja kanavan reuna tunui mutta, ei juuri kanavaa..Siinä sit sen tutkimuksen jälkeen aloin vuotaa verta, ja laittoivat käyrille. Supistuksia alkoi tulla, ja olivat jo ihan mojovia, et siin sit kätilö tuumas että eiköhän se nyt tällä reissulla synny.
Saliin siirryin jotain klo 15, ja supistukset kovenivat, siinä sitten pyysin peräruiskeen, ja sen jälkeen supistukset edelleen kovenivat ja tihenivät..Puol neljän maissa olin jo sen verran kipee että alettiin puhuun puudutteista, Siinä sit ooteltiin lääkäriä, ja 16 jälkeen tuli laittaan kohdunkaulan puudutteen, ja kun se tehos hyvin supistuksiin ja klo. 16.20 puhkaistiin kalvot. Tuolloin olin auki 6-7 cm. Siin sit varrottiin. No 17 aikaan alkoi tulla ponnistamisen tarve, ja olinkin auki täysin, Siin sitten muutaman minuutin kuluttua alettiin ponnisteleen, ja kaikki tuntui suht kivuttomalta..Mut sitten kun alkoi pää tulla tosissaan hollille niin kipukin alkoi tuntua. Pään ollessa puoleksi ulkona, kipu oli niin kova että meitsi meinas kysyä et eiköhän peruuteta koko homma
tuntui et ei uskaltanut ponnistaa, kun sattui, sit kun uskalsin niin pää syntyikin. Ja perään koko vauva klo 17.23. Apgar pisteet oli 9-9-9 ja Sain hänet heti rinnalle. Synnytyksestä jäi ihan hyvä mieli, eikä jäänyt pelkoja suuremmin. Tietäähän sen että se tuntuu, tuli silleen se kipu vaan puskista, kun Jasun synnytyksessä oli epiduraali, niin en tuntenut kipua sen jälkeen ollenkaan. Nopeahan se tosiaan oli, ja ihan hyvä niin ( avautumisvaihe 2h 35min, ponnistus 18min ja jälkeiset 10min) Pieni eppari tehtiin, mut muuten suht kunnossa tuo alakerta on.
Tosiaan eilen tultiin kotiin, eli se normi 3 päivää oltiin sairaalassa. Imetys onnistuu hyvin, maito nousi kunnolla eilen. Mut lisä maitoa ei olla paljoa annettu, vaan ihan hienosti ollaan omalla pärjätty. Nyt vaan on nännit verillä, et saa nähdä pitääkö hieman pitää imetys taukoa
jos alkaa kunnolla vuotaa..
Piku, Jasu ja Tintti 4vrk
:heart: :heart: