*Tammitaaperot-08* vol.2

Alkuperäinen kirjoittaja Rillariini:
Iidukan puolesta tuon viestiä, että siellä on pikkumiehestä tullut keskiviikkona 17.6. isoveli kun perheeseen syntyi pieni tyttövauva mitoilla 2374g 48cm. Pieni juhannusnyytti. :heart:
Oi onnea oikein paljon Iidukan poppoolle!!!! :heart: :heart: :heart:

Iidukalle onnea pikkuruisesta tytöstä :flower:

Meilläkin on menossa puntussaroikkumisvaihe ja jonkin sortin uhma tai mikä lie.. :kieh: Koko ajan repii kissaa, heittelee kukkasten multia pitkin lattioita, kiskoo pöydällä olevaa pitsiliinaa jne jne. Aamupäivällä on tämmönen riehumisvaihe aina menossa ja sitten illalla se alkaa viimeistään puoli seittemältä. Lisättynä vielä katkeamattomalla huudolla, tätä sitten pari tuntia joka ehtoo. Oon tosi väsynyt tohon touhuun, ihan pelkään koska se pinna katkeaa lopullisesti ja läpsäytän tota nappulaa :ashamed: Vaihteeksi taas tuntuu siltä, ettei mua ole tarkoitettu äidiksi, kun vaan raipan kuvat vilisee silmissä :ashamed:

Tänä kesänä on tarkotus tehdä jonkin verran muutoksia Sampon elämään. Tuttipullo on jätetty tällä viikolla pois. On siis aina annettu maitoo siitä nukkumaan mennessä. Tutista ollaan alettu luopumaan, nyt tuttia ei enää oteta pihalle lähdettäessä, sen saa vain nukkumaan mennessä. Viikko oli melkosta huutoa aamusti, kun sitä tuttia ei saanutkaan pitää koko aikaa vaan se jätettiin sänkyyn.. Nyt on Sampo tainnut tottua ajatukseen, kun heti aamusti ojentaa tutin mulle ja se jätetään sinne :D
Sit olis tarkotus opettaa tota pottatouhua ahkerammin. Joka päivä on siinä istuskeltu, muttei mitään ole saatu aikaan. Kunhan nää päivät tästä alkaa lämpeneen niin poitsu lähtee pihalle ilman rihmankiertämää, pissan sattuessa koitan suhasta potan sitten eteen. Jospa se siitä sitten hokaisi idean. Toivotaan :whistle:
Sit loppukesästä pinnasänky saa lähteä takaisin äitini vintille ja Sampo siirtyy isojen sänkyyn. Kaippa se on ihan ok, ettei kaikkia muutoksia tee kerralla vaan yhden kerralla.

Mites te naiset meinaatte viettää juhannusta? :attn: Me mennään anoppilaan ja aion todellakin ottaa ilon irti siitä, et isovanhemmat juoksee Sampon perässä. Käytän siis juhannuksen käsitöiden parissa, kun kerrankin saa tehdä rauhassa :LOL:

Jaahas, taas on aika pitkän manaamisen :D Oon joutunut nyt tappeleen isäni kämpän vuokranantajan kanssa. Kyseessä tämmönen sijoittajatyyppi, joka haalii rapistuneita kämppiä halvalla ja sitten vuokraa niitä. Se kerrostalo on rakennettu 70-80-lukujen taitteessa ja se kämppä on niiltä ajoilta asti ollut samassa kunnossa. Ainoa muistutus nykyajasta on jokusen vuoden vanha jääkaappi, muu siellä on jäänyt menneisyyteen. Nyt tää ahne kusipää ei aio palauttaa takuuvuokria vaan aikoo käyttää ne remonttiin, "koska isä on asunut kämpässä huonosti". Se siis vetoaa siihen, et isä oli alkoholisti ja sillä elämäntyylillään on saanut kämpän siihen jamaan. Ainoa minkä isä rikkoi oli parvekkeen oven lukko. Tai jos nyt ylipäätään voidaan puhua rikkomisesta, kun kyseessä on 30 vuotta vanha ovi ja sanoisin pikemmin sen rikkoontuneen vanhuuttaan. Sitten näitä muita syytöksiä; pinttynyt lika (tietenkin se on vain isäni jäljiltä :whistle: ), reikiä seinissä (isällä oli vain yksi taulu seinässä), pari tupakanpolttamaa reikää muovimatossa jne. Isä asui siinä pari vuotta, jonka aikana puoli vuotta oli linnassa, kaksi puolen vuoden ryyppyputkea muualla.. eli käytännössä siinä kämpässä ei ole asuttu juuri lainkaan! Se kämppä vaatii päivitystä kipeästi, oli isäni asunut siinä tai ei. Se jätkä on hokannut tässä hyvän sauman saada rahaa remonttibudjettiin. Meidän pitäisi korvata 25% remonttikuluista!!! :eek: :LOL: Siis 30 vuotta vanhasta ja kuluneesta materiaalista!? Isäni on muka saanut kämpän asumiskelvottomaan kuntoon :LOL: Se kämppä vaati kipeästi päivitystä jo ennen kuin isä edes muutti sinne.. Oon itekin muutamassa vuokrakämpässä asunut ja kaikki tommoset on laskettu normaalin kulumisen piikkiin( sentään olen asunut asunnoissa, joissa on tehty täysremontti 90-luvun loppupuolella..) Soitin sille äijälle eilen ja se puhui ittensä pussiin yhessä kohtaa: ..kun edellinen vuokralainen muutti pois, asunto oli KUULEMMA asumiskelpoisessa kunnossa. Eli se ei ole itse käynyt edes kattomassa sitä vaan ostanut ns. "sian säkissä". Noooh.. asiaan saadaan selvyttä kunhan saan soitettua kuluttaja-asiamiehelle, kun tämä on selkeästi rahastusyritys.
Teen kaikkeni, jottei se äijä saa "korvausta" mistään "tuhotuista" materiaaleista |O

Hauskaa juhannusta kaikille! :wave:

Onnittelut Iidukalle vielä tätäkin kautta :heart:

Me vietetään juhannusta kotona, sään mukaan sitten jotain mukavaa ohjelmaa keksitään, ja syödään hyvin :p

Meillä ei pottaa ole käytössä ollenkaan, Laura ei siinä tykännyt istua kun koitettiin, ja eipä se meille vessaan oikeen mahtuisaan. Eli käytössä sellanen pienentäjärinkula pöntöllä. Siinä vaihtelevasti istutaan, ja tulosta tulee jos tullakseen. Kirjoja ja lehtiä pitää olla luettavana, niin vähän paremmin malttaa istua.

Nuo muutama sadepäivä sai täälläkin pinnan tiukalle, kun koitettiin sisällä puuhaa keksiä. Sillon varsinkin tuntu, että vaan puntissa roikuttas ja kauhea itku tuli jos ees vessassa meni yksinään käymään. Meillä ei sanavarastoon vielä "äitiä" kuulu, matkii kyllä jos ensin ite sanoo, mutta omatoimisesti ei tuu. Muutoin tuntuu että vähintään yksi uusi sana päivässä tuleekin, aika paljon on jo ihan "oikeita" sanoja, ja paljon sit sellasia mitkä itse ymmärtää mitä tarkoittaa (esim. pa = pastilli, popo = mopo, pai = paina jne. )

Muuten koitetaankin sitten pysyä mahollisimman paljon pois kotoota, ulkoilulla tai kaupoissa tai kylässä käymällä saa päivään mukavasti vaihtelua.

Mukavaa Juhannusta kaikille!

Valtavasti onnea Iidukaalle ja perheelle! :heart:

Ja pitkästä aikaa tervehdys kaikille.

Me ollaan lähdössä juhannuksen viettoon mun vanhemmille. Sinne tulee myös mun kaks siskoa perheineen. Tämä on meillä ollut jo monta vuotta perinteenä, vaikka tänä vuonna meinas tulla perinteeseen katkos. Porukoitten pihassa tehtiin maaperän putsasutoimia ja vielä toissapäivänä piha oli yks iso monttu. Yritettiinkin etsiä viimetinkaan jotain mökkiä, missä oltais kokoonnuttu,mutta yllättäin ei isolle revohkalle sopivia mökkejä ollut enää vapaana tässä lähistöllä. No eilen onneks pihaurakka saatettiin loppuun ja monttu täytettiin, joten päästään sittenkin perinteiseen juhannusjuhlaan. Eli tiedossa mölkkyä (jos sää sallii), grillausta ja illalla kylän kokko. Kaippa joku siellä muutaman ölpän tai sidukan siemaisee, ite aattelin nautiskella juhannusjuomana jääteetä.

Minulla vielä perhepäivähoitajan jopi jatkuu puoltoista viikkoa ja sitten alkaa "loma". No työttömäks ilmottaudun eka ja sitten syyskuun alussa alkaa äippäloma. Odotus on sujuntu ihan ok. Maha alkaa olla jo ihan kivan kokonen, mutta ihan siedettävältä vielä tuntuu. Kuntosalillakin vielä jaksaa (ja pystyy) käyjmään.

Tuo puntissa roikkuminen on aika-ajoin meilläkin ihan tuttua. Arkena noita roikkujia on kaksi, kun toinen hoitolapsista on Irenen kanssa ihan saman ikäinen.

Sanoja meillä tulee muutamia selkeitä (esim. anna, loppu, isi, napa), tavuilla ja eleillä saa itseään hyvin ymmärretyksi ja sitten valtavasti juttelee ihan omaa pölötystä. Tuolla oman höpötyksen seassa kuuluu aina selkeän sanan tapaisia, mutta luultavasti matkii vaan esim. isosiskon puhetta eikä näin ollen välttämättä itekkään tiedä mitä sanoo. Äänenpainotkin on monesti isosiskolta "lainattuja". :)

Hoitolasten myötä meille on muotoutunut melko tarkka päivärytmi ja plussana myös leikkikaverit on päivisin aina läsnä. Ulkona Irene tykkää touhuta kovasti ja monesti tuleekin kiukku, kun pitää tulla sisälle. Muutenkin omaa tahtoa on alettu näyttää melko voimakkaasti; vaipanvaihdot ja pukemiset on usein pelkkää "tappelua". Pikkuneidin bravuuri on huutaa ja vetää ittensä aivan lötköksi, kun pitäisi esim. pyllyä pestä.

Mutta nyt tarjoilemaan perheelle evästä ja sitten pakkaamaan juhannusvermeitä.

Mukavaa juhannusta kaikille!

T: S + tytöt + "Aleksis Kivi" 23+6

JUHANNUS

Minä avaan syömmeni seljälleen
ja annan päivän paistaa,
minä tahdon kylpeä joka veen
ja joka marjan maistaa

Minun mielessäni on juhannus
ja juhla ja mittumaari
ja jos minä illoin itkenkin
niin siellä on sateenkaari.
-Eino Leino-

Onnea hurjasti Iidukalle pikkuprinsessan syntymän johdosta!toinen on niin pieni että..

Täällä juhannusta vietetään kotona huonossa säässä.grillailtu on ja illalla lisää.jos ei muuta niin sit vaan herkutellaan.

Hyvää juhannusta kaikille!!!!

Ensiksi tärkeimmät eli Onnea Iidukalle :flower:

Juhannuksena me pidettiin sadetta ihan vaan täällä kotona. Me kun asutaan täällä mettässä muutenkin niin käyhän tää meidän tupa mökistä kaikilla mukavuuksilla. Mun äiti ja sisko oli täällä myös koska eivät halunneet lähteä meidän suvun oikealle mökille (kauhee rötiskö, ulkohuussi, kaivovesi jne.) joten tulivat meille "mökkeilemään" :D Ihan perinteisellä kaavalla vedettiin, grillaamista, sauna jne ja kivaa oli. Sunnuntaina piipahdin kaveria morjestamassa Tampereella, ihan yksin ja se oli mukava loppuhuipennus tällä jussille.

Yksi punttimaakari löytyy täältäkin tuvasta, "pahin" aika kyseiseen harrastukseen on alkuehtoosta joten sillon yleensä köytän pojan pyöränistuimeen ja lähdetään pyöräilemään. Valtsu viihtyy tosi hyvin pyörän kyydissä ja leikitkin maistuu kivalta taas 10 km:n istumisen jälkeen. Niin sitten on noi sadepäivät.. yleensä laitan vaan sadekamat niskaan ja menoksi. Mulla itselläkin kun rupee sisällä olo ahdistaan joten pyrin ulkoilemaan satoi tai paistoi etten sitten turhia muksuille kiukuttele.

Oijoi, tsemppejä kovasti sinne Pikulle loppurutistukseen :hug:

Meillä kans vaihtelevasti tota puntissa roikkumista, se on vaan keksittävä jotain kivaa tekemistä siihen.

Mekin ulkoillaan paljon, toki isommilla sateilla ollaan sisällä mutta kyllä vähän on päivittäin päästävä ulos.

Meillä on alkanut sujua pottailu aikasta hyvin, monet kakat ja pissat on saatu ja taputetaan sitten saalille :D aamulla ekana juoksee potalle ja isot pissat tulee ja vähän päästä ku pyörii ilman vaippaa ni käy kakalla potalla. :D

Mä oon nyt ollu työttömänä, no nyt kesällä on jokusia keikkoja sitten, mutta mitään vakitusempaa ei ja tuskin saankaan.. Jup, irtisanottiin pojan hoitosopimus ja jään pojan kanssa kotio sitten odotteleen hänelle pikkusisarusta :D la on yllättäen tammikuussa :whistle:

Sellasta pientä ja kivaa tänne, ihanaa ku tuli helteet.

-c-

Onnea Cattielle odotukseen! :flower:

Juhannus meni vauhdilla. Perjantaina käytiin kylpylässä uimassa Lauran kanssa, kauheasti oli porukkaa, eli ei kaikki olleetkaan mökeille lähteneet ;) Kivaa kuitenkin oli! Illalla käytiin hiekkalaatikolla kakkuja leipomassa ja itelle grillailtiin parvekkeella sähkögrillillä ruokaa.

Lauantaina käytettiin Laura vuoden tauon jälkeen ratsastamassa. Alkuun iso hevonen vähän jännitti, mutta pian jo harjasi ja ratsasti kuin vanha tekijä :LOL: Eilen vielä miehen vanhemmilla kyläiltiin, eli ohjelmaa riitti.

Tänään käytiin Lauran kanssa molemmat leikkauttamassa kesähiukset. Yllättävän hyvin Laura malttoi istua, saatiin otsatukkaa lyhennettyä ja takaata tasoitettua. Itse sitten sain "kevennettyä" kampausta, elikä taas kelpaa.

Mukavaa alkavaa viikkoa, toivotaan että säät nyt lämpenisi!

Iidukalle suuren suuret onnittelut pienestä tytöstä :flower: :heart:

Cattielle hyvää vointia ja jaksamista odotukseen. Tammikuu on teidän kuukausi =)

Gorthaur mitä se kuluttaja-asiamies sanoi? Mun mielestä ei ole kyllä mikään syy pitää takuurahoja, jos vain pientä kulumisen/elämisen jälkiä..

tyttönen se taitaa haaveilla tytöstä kun aina on niin innoissaan tyttövauvoista ;)

Meidän arkeen kuuluu melko samaa kuin aiemmin. Itse käyn aina silloin tällöin töissä kääntymässä, mutta suurimaan ajan saan siis olla edelleen kotiäitinä. Hoitopaikkaa emme ole edelleenkään tarvinneet ja hyvä niin =) . Sanoja on alkanut tulemaan pikku hiljaa ja tavuja tulee tosi paljon. Pois-sana on ihan suosikki tällä hetkellä :whistle: . Ulkoilua ja vesileikkejä (sisällä ja ulkona) tyttö rakastaa ylikaiken, äiti vaan on vähän laiska vaihtamaan 5.kertaa kuivia vaatteita päälle.. Pottaan ei olla vielä saatu saalista, mielellään siinä istuu aina sen 5 sekuntia, sitten lähtee viipottamaan. No, eiköhän me ehditä vielä B)

Onnea vielä tätäkin kautta Cattielle :flower:

Katja. Tässä alkaa tuntea ittensä ulkopuoliseksi näiden tiineiden joukossa :LOL:

Käytiin aamusti Sampon kanssa kantiksessa hakees halvennuksella toppahaalari talveksi. Sit oli pakko ottaa kans alekangasta vaik ei tieteskää pitäny ottaa muuta ko se haalari.. Sit käytiin kahvilassa vähän. Porissa oltiin perunkirjotuksissa. Eipä sinne ollut muita vaivaantunut tulemaan kuin mä. Mitään muita velkoja ei makseta kuin hautajaiskulut. Se ahne vuokranantaja jää nuolemaan näppejään, hälle ei ole tulossa mitään rahoja. Voi kuinka ikävää! :LOL:
Käytiin samalla hakemassa alesta vähän hääjuttuja. Siinäpä se päivä sitten menikin.

Se kun tultiin sunnuntaina anoppilasta kotiin niin matkalla sit Sampo oksensi. Ajettiin tosi mutkasta tietä kauheella sykkeellä, jarrua, kaasua, jarrua, kaasua.. Toivottavasti se johtui vaan siitä tiestä eikä kyse oo alkavasta matkapahoinvointitapauksesta :/ Ite ja ukko ollaan oltu autossa oksuilijoita.. Mä todella toivoin, ettei Sampolla olis sitä vaivaa, mut tais jäädä vaan toiveeksi.

Pikaisesti...just kotiuduttiin sairaalasta..

Meille tuli sitten sunnuntai vauva.. =)

Tyttö syntyi rv 38+1, 21. 6 painoi 2690g, ja pituus 47cm, pipo 33,5cm, Synnytys oli nopea, jälkeisineen 3h 8min ..molemmat voidaan hyvin.. Tulen myöhemmin kertomaan lisää, ja lukemaan kuulumisia..

Jaksuja Kaikille :hug:

Piku ja Tintti 3vrk :heart:

Onnea Pikulle :flower: :flower:

Täytynee hehkuttaa tähän samaan kun meillä on poika oppinut nukahtamaan itse, nalle kainalossa unille.. Ei siis enään sitä tunnin-kahden iltashow:ta vaan noin 10 min älisee itekseen ja nukahtaa.. vai onko tämä jokin vaihe, hope not =) Eikä siis mitään itku opetuksiakaan tarvittu, parina iltana itkusti vähän kun jätettiin vaan yksin huoneeseen, mutta rauhottu ku kävi ovella juttelemassa että täällä ollaan ihan lähellä.

Kukas se on sitten seuraavana kun poksahtaa?

-c-

Pikulle paljon onnitteluja! :flower:

Me on taas nautittu lämpimistä keleistä ulkoilun merkeissä. Lauralla olen päällä pitänyt pitkähihaista bodya ja pitkiä housuja, pelkään palamista, enkä ole jaksanut selvittää miten ne "aurinkorasvajutut" menee, eli onko ne fysikaaliset suojat hyväksi suurissa määrin. Ja ei ole vielä liian kuuma ollut, meillä tuossa lähipuistossa puita sen verta, että suorassa auringossa ollaankin aika vähän.

Laura nyt muutamana päivänä röyhtäillyt aika paljon, ja muutaman kerran on pikkaisen pulauttanut limaa. Voikohan johtua jotenkin poskihampaista, jotka juuri tuloillaan, vai onkohan kyse alkavasta refluksista? Mitään uutta tai outoa ei ole syönyt. Nyt seuraillaan tilannetta, neuvolalääkäri sitten heinäkuun lopulla, niin pitää silloin kysellä jos ei vaiva mene ohi.

Kiitokset :heart: On se vaan niin ihana pieni neiti, vois vaan koko ajan katsella häntä :heart: :heart: :heart:

No niin sitä synnytys kertomusta...

Eli meillähän olisi ollut ma 22.6 käynnistys kalvojen puhkaisulla..mutta mutta..

Sunnuntaina mulla alkoi aamusella oleen maha kipee, tuntui niinkuin pitäis päästä kakkoselle, mutta yritin ja yritin mitään ei vain tullut. 4h yritin ja maha oli edelleen kipee ( vatsa ei ollut taas toiminut muutamaan päivää;) Joten ajattelin että pakko saada nyt jollaina tapaa se toimimaan, kun olo oli jo aika tuskainen. Supistuksia nämä kivut eivät olleet, mielestäni. Oli vain semmoinen järkyttävä ponnistamisen tarve.
Soitin sitten siinä 13 aikaa synnärille, et voinko ottaa mikrolax peräruisketta, et jos helpottas, eivät antaneet lupaa, vaan piti lähteä näytille, jos vaikka olis vauva haluamassa maalimaan ( mullahan paikat jo useita viikkoja auki 4cm ja kanavaa puol senttiä, edellisessä tarkastuksessa, joten riskiä ei uskallettu ottaa et syntyy kotiin..)
No siellä olin sitten 14 jälkeen, ja tarkastuksessa olin auki 5cm ja kanavan reuna tunui mutta, ei juuri kanavaa..Siinä sit sen tutkimuksen jälkeen aloin vuotaa verta, ja laittoivat käyrille. Supistuksia alkoi tulla, ja olivat jo ihan mojovia, et siin sit kätilö tuumas että eiköhän se nyt tällä reissulla synny.
Saliin siirryin jotain klo 15, ja supistukset kovenivat, siinä sitten pyysin peräruiskeen, ja sen jälkeen supistukset edelleen kovenivat ja tihenivät..Puol neljän maissa olin jo sen verran kipee että alettiin puhuun puudutteista, Siinä sit ooteltiin lääkäriä, ja 16 jälkeen tuli laittaan kohdunkaulan puudutteen, ja kun se tehos hyvin supistuksiin ja klo. 16.20 puhkaistiin kalvot. Tuolloin olin auki 6-7 cm. Siin sit varrottiin. No 17 aikaan alkoi tulla ponnistamisen tarve, ja olinkin auki täysin, Siin sitten muutaman minuutin kuluttua alettiin ponnisteleen, ja kaikki tuntui suht kivuttomalta..Mut sitten kun alkoi pää tulla tosissaan hollille niin kipukin alkoi tuntua. Pään ollessa puoleksi ulkona, kipu oli niin kova että meitsi meinas kysyä et eiköhän peruuteta koko homma :D tuntui et ei uskaltanut ponnistaa, kun sattui, sit kun uskalsin niin pää syntyikin. Ja perään koko vauva klo 17.23. Apgar pisteet oli 9-9-9 ja Sain hänet heti rinnalle. Synnytyksestä jäi ihan hyvä mieli, eikä jäänyt pelkoja suuremmin. Tietäähän sen että se tuntuu, tuli silleen se kipu vaan puskista, kun Jasun synnytyksessä oli epiduraali, niin en tuntenut kipua sen jälkeen ollenkaan. Nopeahan se tosiaan oli, ja ihan hyvä niin ( avautumisvaihe 2h 35min, ponnistus 18min ja jälkeiset 10min) Pieni eppari tehtiin, mut muuten suht kunnossa tuo alakerta on.
Tosiaan eilen tultiin kotiin, eli se normi 3 päivää oltiin sairaalassa. Imetys onnistuu hyvin, maito nousi kunnolla eilen. Mut lisä maitoa ei olla paljoa annettu, vaan ihan hienosti ollaan omalla pärjätty. Nyt vaan on nännit verillä, et saa nähdä pitääkö hieman pitää imetys taukoa :( jos alkaa kunnolla vuotaa..

Piku, Jasu ja Tintti 4vrk

:heart: :heart:

Paljon Onnea pikulle prinsessasta :heart:

Oma raskaus säikäytti tuossa pari viikkoa sitten kun sf mitta pomppas 20cm ylöspäin. Tälläviikolla kävin ä-polilla ja lapsivettä on todella paljon. Sinälläänhän siitä ei ole haittaa,muuta kun oma olo on pirun tukala. Parin viikon päästä sittten punkteerataan vettä pois jos ei ole itestään vähentynyt yhtään. Onneksi kaikki oli hyvin, mutta kerkes jo totaallisesti säikyttämään. Hieman näyttää siltä, että Luca saa pikkuveljen :heart: .

Muuten tänne ei ihmeellistä, ihanaa olla uudessa kodissa :) Lucalla alkaa selvästi jonkin sortin uhma olemaan päällä, välillä ei mikään ole hyvin, ja pakko olisi oma tahto saada läpi.Voi sitä huutoa kun kieltää.

Oikein ihanaa aurinkoista loppu viikkoa kaikille :) Tosin itse toivon et lämpötila laskisi vaikka 10 astetta, en kestä!! :LOL:

Jenni, Luca ja TiiviTaavi rv28

Yhteistyössä