*Tammitaaperot-08* vol.2

Katja:sinä sit vissiin hoidat Albertia samalla kun muitakin eli ei tarvi laittaa muualle hoitoon?

Me saadaan Elli samaan päiväkotiin isosiskon kanssa ja nyt vaan valmistautumaan henkisesti hoitoon viemiseen... tiedän että Elli pärjää hyvin mut onhan ne ekat kuukaudet outoja kaikille alkuun.sopeutuminen voi kestää kauemmin kun hoitopäiviä tulee vähemmän.mut sit taas toisaalta sehän on hyvä vaan =)

onpas rauha talossa kun Henna leikkii kavereiden kanssa ulkona ja Elli nukkuu.ehdin jo siivota ja nyt olla koneella.
 
HeMa: Juu, tottakai.
Itselläkin tässä melkein tekemisen puute (no ei nyt sentään :D ) kaupungilla olin 3h, kävin pizzallakin, ja ihanaa kun sai syödä rauhassa :p Nyt tässä kotona laiskottelen yksinään tuonne viiteen asti. Mitenhän saan aikani kulumaan, varmaan koneella roikun koko ajan :LOL: Vettäkin sataa.
 
Heipsan täältä helteestä, mä kerkesin jo ajattelemaan että kesä oli nyt tässä mutta onneksi jokusen päivän hellejakso olis tulossa.

Hema meillä kanssa valmistaudutaan mun töihinpaluuseen (vielä 1½ kk olen kotona). Ja nyt kyllä selkeesti äitiä jännittää enemmän kun muksuja. Mun oli tosiaan jo pakko käydä luuraamassa noiden kahden pienemmän hoitopaikka että pystyn rauhassa nauttimaan kesästä ja "lomailemaan".

Viikonloppuna alkaakin varsinainen loma kun mies aloittaa kesälomansa. Sitten lähdetään paahtamaan autolla kohti pohjoista meidän perinteiselle lapin reissulle. Puuhamaassa jo käytiinkin, siitä reissusta tykättiin tosi paljon kaikilla oli hauskaa ja ehdottomasti mennään seuraavanakin kesänä.

Valtsu lipittää sujuvasti trippiä reissussa ja kotona saa mummin itsetekemää mehua aina silloin tällöin. Muutenkaan ei tätä kolmosta pysty enään varjelemaan makeilta siihen tapaan kun esikoista, mikä välillä aiheuttaa vähän oman tunnon tuskia, mutta minkäs teet.

Valtsu on varsinainen veijari ja vauhtia riittää, mutta varsinainen yllätys tuli kun kyläiltiin kaverin luona. Valtsu yritti ottaa kontaktia perheen nuorimmaiseen (reilu 2v.) ja kun ei typy reagoinut niin ensin nyppi vaatteista ja sitten rupes ihan nipistelemään :eek: Kun kielsin ja kaverin muksukin sanoi napakasti ei niin kävi tönäisemässä tyttöä oikein kunnolla. Nostin sitten meidän kiusankappaleen rauhoittumaan, mutta olin kyllä ihan että mitä mun pikku vauvani puuhaa :ashamed: Olipa hyvä että tuli nämäkin taipumukset nyt esiin, jos hoitotätit syksyllä sanoo että teidän palleroinen täällä tuuppii muita niin nyt kyllä pystyn sen uskomaan.

Valtsu nukkuu vielä ja tekis itsekin mieli vetasti pikku päikkärit..
 
Heissuli piitkästä aikaa!

Ensinnäkin Pikulle valtavasti onnea pikkuisesta prinsessasta! :heart: Ja Cattielle ja Kiteelle onnittelut sekä tervetuloa meidän uudelleen odottavien joukkoon.

Minäpä täällä nykyisin työttömänä "loikoilen". Perhepäivähoitajan vuorotteluvapaasijaistus päättyi kesäkuun loppuun. No mihinpä tuo meidän arki tässä on muuttunut; lapsimäärä puolittu, mutta rutiinit on samat. Tai no ehkä aamuherätykset on ihan inasen myöhästyneet. Nyt on mies pari viikkoa kesälomalla, joten itekkin hiukkasen helpommalla pääsee. Lokakuulla onkin miehellä sitten pitkä loma, kun pitää kolme kesälomaviikkoa silloina ja lisäksi varmaan pari viikkoa isyyslomaa. Miehellä noita lomaviikkoja nyt riittää, kun lomautusten välttämiseksi vaihtoivat töissä lomarahat vapaisiin ja sitten tulee tosiaan lisäksi noita isyyslomaviikkoja.

Mä varasin tänään Irenelle 1,5v. neuvolan. Saatiin tuohon elokuun alkuun aika. Rokotus me saatiinn jo 1v. 3kk neuvolassa. Me otettiin osaa myös siihen tutkimukseen, missä tutkitaan "korvatulehdusrokotetta". Sekin piikki tuli samalla kertaa, mutta siihen pitäis vielä joku tehoste saada, mutta muistaakseni se täytyy sitten käydä ottamassa erikseen myöhemmin syksyllä. No mepä nyt tullaan loikkaamaan tuolla neuvolassa muutenkin...

Irenellä tulee muutamia selkeitä sanoja ja sitten jonkun verran "puhuu" tavuilla. (leipä = pä jne.) Mutta koko ajan tuntuu uusia sanoja putkahtavan ja puheen ymmärtäminen on jo tosi hvyää.

Mehua meillä juodaan vaihtelevasti. Pillimehuja on usein eväänä, kun ollaan jossain liikkeellä. Kotona juodaan mehua joskus välipalalla tai iltapalalla. Myöskin kaakaota meillä ollaan maisteltu ja kaikki juotava onkin neidillä nykyisin "kaakaa" :) Pääsääntöisesti ruokajuomana on kuitenkin maito ja janojuomana vesi.

Myöskin muut herkut on kerinnyt tulemaan pienelle neidille jo tutuksi. Irene oli hädintuskin ehtinyt 1v. synttäreitä viettää, kun esikoinen maistatti sillä ensimmäiset karkit. Usein meillä ei karkkia syödä, mutta toisinaan saa Irenekin herkutella. Jätelöä on nyt kesäaikaan syöty useinkin välipalaksi.

Telkkari ei Ireneäkään vielä kovasti jaksa kiinnostaa, mielumminkin käy häiritsemässä esikoista, jos tämä yrittää jotain lastenohjelmaa katsoa. Musiikkia meillä taas kuunnellaan kovinkin mielellään ja sen tahdissa tietenkin tanssitaan.

Vielä muutama sananen omasta odotuksesta. Maha on kovasti jo kasvanut ja liikkeitä tuntuu runsaasti ja kovaa. Tänään oli lääkärineuvola ja kaikki oli siellä ok. Vauvan lääkäri totesi olevan raivotarjonnassa, mutta tuopa ei vielä mitään kerro, sillä semmosia voltteja tuolla mahassa vielä heitetään.

Mutta tälläisia täältä tälläerää. Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille!

T: S + tytöt + "Aleksis Kivi" 27+3
 
Öitä!

Juuri tultiin katsomasta uusin Potteri. Eilen pistäydyttiin Tallinnassa ja huomenna lähdetään viikoksi koiraleirille. Pyykkäämistä, pakkaamista ja siivoamista siis riittää! Ihanaa päästä kotoa pois, vaikka pikkasen jännittää, kuinka Lauran kanssa leireily tänä vuonna sujuu.

Oikein mukavaa viikkoa kaikille, koitan kohta nukkumaan ehtiä niin ei kauhea univelka jo ennen reissua :D
 
Meidän Ellikin on tänään sit 1v 6kk =)

Mulla on tiedossa huomenna pitkä vuoro töissä, aamu ja ilta eli noin 14 tuntia.saa nähdä kuinka jaksaa pitkästä aikaa =)

Ensi viikolla lähden parin kaverin kanssa päiväreissulle Tallinnaan.Ihanaa päästä johonkin ilman lapsia välillä, jos ei muuta niin syömään rauhassa ja kaupoissakaan ei tarvi vahtia että mihin ne lapset nyt on menny =)
Meillä on perheen yhteistä lomaa tiedossa vielä elokuussa ja siihen on nyt suunniitelmia mietitty.Tarkoitus olis olla mahdollisimman paljon pois kotoa.Mökkeilyä ja sukulaisvierailuja siinä sivussa.syyskuussa sit Elli harjoittelee päiväkotia varten ja sit se on kotirouvan elämä loppu.
Maxmilian:yleensä se taitaa olla niin että äitiä jännittää enemmän kun lasta itseään ;)
mä olen kumminkin ajatellut niin että aikansa kutakin.minun piti olla kotona tammikuuhun mut niin se vaan taas tuli kutsu töihin.

tänään näyttää tulevan oikein ihanan päivä.mies on töissä ja nyt taidan pukea päälle ja lähteä ulos ennen ruokatouhuja.
:wave:
 
Heip vaan. Miten teillä on viikonloppu mennyt?
Ollaan tytön kanssa sairastettu koko viikko flunssaa ja kuumetta. Onneks ollaan jo paranemaan päin. Ketuttaa olla kipeenä, kun on niin mahtavat ilmat. |O

Katja, mimmonen ryhmä sulle on tulossa? Miltä tuntuu ottaa lapsia hoitoon omaan kotiin?

Näköjään muillakin on ajankohtaista päivähoidon aloitus. Meillä on tuo syksy vielä ihan auki, saa nähdä alkaako meidänkin pikkusella ura päiväkodissa. Ja äitiä hirvittää! :snotty:

Höh, tyttö kiukkuaa, joten täytyypi mennä! :wave:
 
Villivadelma: Saan sittenkin tietää vasta ensi viikon maanantaina millainen lapsiryhmä mulle tulee, nää loppukesät on aina kuulemma kauheeta sählinkiä, kun hakemuksia tulee ovista ja ikkunoista..mutta kovasti varoiteltiin että pieniä on jonossa paljon.. Niin, ja mulle tehtiin työsoppari ihan kahdeksi vuodeksi nyt!!! Ei tarvii ihan heti miettiä ettei töitä olisi :) Kahtoo nyt ainakin sinne asti kun Aape täyttää 3v, ja siitä saa sen kotihoidontuen vielä.
Odotan kyllä innolla töiden alkua, pitää vaan aika paljon hommata kaikenlaista askartelu, piirrustustarviketta yms. onneks siihen saa pienen starttirahan.
 
Hei vaan pitkästä aikaa!
Ensin ONNEA PIKULLE JA IIDUKALLE!!!! Aivan ihania uutisia! :heart:
Onnea myös kaikille raskautuneille. :heart:
Mä täällä kärsin masennuksesta ja pikkuveljeä on ihan mieletön ikävä koko ajan, siksi on tämä palstailukin jäänyt. En saa nukuttua ja päivät on yhtä tuskaa. Ihan järkyttävää haudata oma pikkuveli kun itse on vasta 25 v. :'( :'( :'(
Emma kasvaa ja kehittyy hienosti, puhuu jo paljon, joku 30 sanaa ainakin tulee ja muutaman sanan lauseita. Pottailu on lähtenyt käyntiin, nyt tulee jo melkein joka kakka pottaan, pissaa ei vielä. Pinnasängyssä vielä nukkuu, ja nukkuukin nyt oikein hyvin, joka yö 12-15 tuntia heräämättä!!!!! Kun meillähän ensimmäinen vuosi valvottiin.
Joo, koitan taas jaksaa kohta lisää kirjoitella, nyt taas ikävä puskee vahvasti päälle...
Neamma ja Emma 1,5 v.
 
Neammalle rutkasti voimia ja jaksamista :hug:

Meillä sairastetaan koko perheen voimin.Jokin kesä lunssa tuli ja iski kaikkiin :(. Luca alkaa onneksi jo olemaan vähän parempi kun me taas miehen kanssa mennää toiseen suuntaan. No eiköhän tämä tästä parin päivän sisällä ala menemään.

Kylläpä menee nuo 1½v lääkärit isossa skaalassa, osa on vasta menossa syksyllä ja me käytiin jo kesäkuun alussa. Meillä se oli jotenkin ihan turha käynti, jotain se lääkäri ( tai siis lääkärit , oli 4 harjottelijaa mukana) katseli ja sit kyseli multa perusasioita. Olen kuullut et jotkut lapset on joutunut rakentelemaan palikoilla yms...mutta ainakaan meillä ei ollut.

Omaan masuun kuuluu edelleen paljon paljon lapsivettä. Viime viikolla lääkäri jo varoitteli, että kalvot voi poksahtaa koska vaan. Tosin voi mennä myös yliajalle, mutta antoi jo ohjeet kuinka toimia jos käynnistyy seuraavien 3 viikon aikana. Sais tuo vielä useamman viikon masussa olla ja kasvaa. Jokainen viikko on nyt siis hieno homma mikä päästää.

Jahas jos menis lepäilemään kun särkee taas joka paikkaan.Mukavaa viikkoa!

Jenni, Luca ja Tiivi 31+3
 
Neamma:kovasti jaksuja sinne :hug:

jennis: jänniä aikoja teille mennään jos tuollainen tapahtuma mahdollinen koska vaan.
mitä tulee siihen 1,5 v neuvolaan niin esikoisen aikaan piti rakentaa torni palikoista ja sit lääkäri näytti kuvaa josta piti näyttää pallo ym.meilläkin se neuvola menee 1-2kk yli

 
Neamma, kovasti jaksuja sinulle :hug: Voin kuvitella kuinka paha sun on olla. Itekin oon menettänyt läheisiä, viimeisimpänä isä. Suru helpottaa sitten joskus :hug:

JenniS. Tsemppiä jänniin aikoihin, onneksi raskaus on jo noinkin pitkällä.

Vietiin Sampo hoitoon mun äitille tänään ja haetaan pois torstaina. Tälleen lomalla tarvis vähän tehdä hommiakin eli vihdoin pistää tuo takapiha ojennukseen. Eli kaivaa laatat ylös, heittää hiekkaa, kiviä yms törkyä sinne ja kangasta. Nyt ne laatat on meinaa ihan miten sattuu ja kusiaiset on majoittuneet sinne. Mut ei oo kauaa, ku heitetään myrkkyä päälle ja tikku perään :xmas: No okei, ei me mitään sadisteja olla, ei niitä polteta, myrkytetään vaan :D
Sit oon rohmunnut kaikki mahdolliset alekopat ja haalinut uutuuksia.. puhun tietty langoista :xmas: Vietän tän loman aika pitkälti tikut kädessä, ihanaa! Ei keskeytystä missään muodossa :D :D :D Niin paitti huomenna on tarvis käydä neuvottelees meen ruokalistaa läpi. Kaikki muu murkina on pysynyt samana, mut kakku saakin vaihtuu siitä moussesta marsipaanipäällysteiseen täytekakkuun. Rupesin vaan funteeraa, et kakkukoriste ei saa olla kauhee painava, muutenhan se uppoo sinne kakkuun..
 
Neamma jaksuja kovasti :hug:

Jasun 1v6kk mitat 9760g ja 81cm...edelleen paino -10 käyrän tuntumassa..minkäs teet, hoikka poika. Lääkäri neuvolaa ei meillä vielä ollut, kun on ruuhkaa kuulemma...elokuussa sit se.

Täällä kiirettä pukkaa. Mies lähtee maanantaina töihin ja minä olen jo pitkään jännittänyt et mites se arki sit sujuu näiden lapsosten kanssa. Jeminalla on vielä ilmeisesti koliikkia :'( ja itkustaa aikas paljon. Nyt on vyöhyketerapeutti käynyt kaksi kertaa kotona hieromassa. Jasu meinaa selkeesti välillä turhautua kun hoitelen/kantelen/imetän vauvaa niin paljon. Kun varsinkin silloin kun itkee vatsaansa niin missään muualla ei tietty olisi hyvä olla kuin rinnalla :whistle: No aikansa kutakin kai tästä selviää kun on muutkin selvinnyt :D
Toisaalta Jasu on niin ihana kun välillä käy halimassa siskoansa, tietty äitin valvovan silmän alla, pojalla kun tuppaa olemaan välillä vähän rajut otteet..

JenniS:lle tsemppiä loppuraskauteen :hug: toivotaan että pikkuinen saisi mahdollisimman pitkään kasvaa masussa.

Nyt poitsu heräili... joten :wave:
 
Neamma: :hug: ja voimia sinulle.
Meillä taloprojekti etenee pikkuhiljaa ja ollaan tässä oltu nyt muuraushommissa, kerran on meikälinen saanut betonit silmille, mut selvittiin sitten lääkärireissulla ja tipoilla. Leevin voinnissa ei erikoista, terveenä on nyt pysynyt.
Pienen pientä vauvakuumetta on tässä itellä taas esiintynyt, miehen veljelle (ja tietty tämän vaimolle) syntyy lokakuussa vauva, Leevi saa siis toisen serkkunsa.

Mies on nyt lomalla ja neuvolassa käytiin keskiviikkona
pituus oli Leevillä 83cm ja paino 12,580 käyrillä menee ja jonkin verran paino oli laskenut käyrillä. Päänympärys oli huikeat 52
Rokotteen sai.
Kommentit: vauhdikas nauravainen pikkumies. tutkiessa hermostuu, hyvin ottaa kontaktia. Ei karsastusta. Iho hyvä, pinsettiote ja kahden palikan tornin pinoaa. Juoksee, kävelee, pallon nostaa lattialta. hyvin kasvaa ja kaikki kunnossa.

Reilu viikko niin meidän pikkumies lähtee hoitoon, alkuviikosta pitäis hoitajalle soitella ja mennä sitten hoitopaikassa käymään.

Viikonlopun jatkoja!
 
Niipalle tsemppiä oman kotikolon rakentamiseen!

Eilen oltiin 1½-vuotis neuvolassa. Pituutta on 82cm (+6cm) ja painoa 11,8kg (+1,1kg). Pipo 48,6cm(+1cm). Kasvaa kuulemma justiis ihannekäyrillä. Luulin, et painonkehityksestä tulee jotain noottia.. Meillä kun on joka aterilla melkonen vääntö ton jätkän kanssa :kieh: Ruokaa tuntuu löytyvän enemmän lattialta kuin suusta. Huoh..
Kommenttirivissä oli vaikeuksia suomennoksen kanssa, oli nääs kohtuu epäselvä käsiala. Lopulta sain siitä selvää ja siinä luki siis: Hyvin kehittynyt, mukava poika! (tai sitten luin sitä mitä halusin siinä lukevan :LOL: ;) )

Meikä on saanut vihdosta viimein työpaikankin! 10.8 alotan. Ihan vaan osa-aikanen homma kyseessä, mut ei se haittaa olleskaan. Oikeestaan ihan kiva, ku ei tartte pitää Sampoo hoidossa vieraalla niin kauaa. Olin laittanut jo keväällä hoitopaikkahakemuksen menee ja eilen kävin kyselees paikkaa. Hajapaikkoja on tarjolla, joten Sampo pääsee hoitoon ongelmitta :D
 
Pikaiset terveiset 1,5v. neuvolasta. Pituutta oli kirinyt 84,6cm ja painoa 11,25kg. Pituus hurahtanut + käyrille paino jatkoi omalla -käyrällään. Muuten ei käynnissä mitään erityistä, terveydenhoitaja oli harjoittelija, eikä lääkärikään ennalta tuttu. Lääkäri kyseli listalta osaamisia, mutta mitään asioita ei "tarkistettu". Tai siis toki lääkäri katsoi silmät, kuulon sekä sydämmen ja keuhkot, mutta nuo osaamiset jäi kyselyasteella. Kommenttirivikin vaatii vielä hiukan tarkastelua, käsialasta ei saa selvää...
 
Meille ei ihmeitä taaskaan, viimeistä "lomaviikkoa" tässä vietellään, ensi maanantaina tulee ensimmäinen lapsi hoitoon, iältään 2v10kk. Ja sitten kaksi lasta aloittaa 17.8. he ovat iältään hoitoontulohetkellä, 2v3kk ja 9½kk. Pääsen siis vauvanhoitopuuhiin :heart:

Gorthaur: Onnea työpaikasta! Onko millainen työ kyseessä?
 
Pikaisesti kuulumisia kun lapset kerrankin samaan aikaan unilla..

Neamma jaksamista sinne! :hug:

Katja taisikin kysellä miten täällä sujuu 2 lapsen kanssa. Ihan hyvin menee, tänään tuli typyllä 6 viikkoa täyteen ja suht rutiinilla mennään jo. :heart: Emil on ollut aika mustasukkainen, mutta nyt vaikuttaisi tilanne jo helpottavan. Mähän olen jo useamman viikon ollut näiden kanssa päivät yksin, mies oli 2 viikkoa kotona ja sen jälkeen ollut töissä..Onneksi kohta taas lomalla! Hommaa kyllä riittää, mutta ollaan käyty joka päivä puistoilemassa ym. Kämppä suurimman osan ajasta kuin pommin jäljiltä, kaikkea ei vaan voi ehtiä.. :whistle: Eli kyllä nousi kunnioitus ja arvostus useamman lapsen äitejä kohtaan taas entisestään kun tuntuu että jo kahdessa kädet täynnä työtä! Varsinkin kun typy haluaisi nukkua melkeinpä ainoastaan sylissä..Imetys/sylissäolotilanteet lähinnä aiheuttaakin mustasukkaisuutta, Emil haluaisi myös syliin ja sit just silloin kun imetän niin on pahanteossa ja sitten suuttuu kun joudun kieltämään ja alkaa itkeä ja haluaisi syliin...Useampi kerta tullutkin imetettyä tyttöä ulvova taapero vieressä ja kyllä kieltämättä välillä kärsivällisyys erittäin kovalla koetuksella.. :headwall: Mutta parempaan suuntaan siis mennään jo. :D Ja kiireestä huolimatta yritän muistaa nauttia vauva-ajasta. :heart: Kun ei tiedä tuleeko meille enää lisää lapsosia tämän jälkeen..

Ens viikolla ois sitten ristiäiset ja nimi edelleen pohdinnassa, saa nähdä miten käy, jääkö lapsi ilman nimeä. :LOL:

Iidukka & Emil 1,5-v. & typy 6 vkoa :heart:
 
iidukka:kiva kuulla että hyvin sujuu ja voin lohduttaa että mustasukkaisuutta on täälläkin ollut vaikka tytöillä ikäeroa liki 3v. mut monessa asiassa olen päässyt helpommalla kun ne joilla pieni ikäero lapsilla.

Meillä oli kavereiden kanssa oikein ihanan rentouttava tallinnan risteily ja lisäksi olin 3 vuoroa töissä viime viikolla niin on saanut mamma olla vapaalla
:LOL:

Meillä on Ellin kanssa huomenna rokotus ja 1.5v neuvola mittauksineen.Lääkäri jäi pitkälle sairaslomalle että kai me sit mennään lääkäriin joskus hamassa tulevaisuudessa.Kiva kumminkin et mitat saadaan.

HeMa ja Elli 1.5v
 
Ellin 1.5 v neuvolamitat olivat 9600g ja 78.5 cm eli neiti pitää siron linjansa.
Paino oli -10 käyrällä mutta ihan tasaista on kasvu.saatiin samalla MPR rokotus jonka sivivaikutuksia pelkään :/ mutta en tohtinut olla ottamattakaan.ensin meinasin siirtää 2v mut päätin ottaa jos vaikka matkalle jonnekin tulee lähdettyä talvella.

Hennalla aikoinaan MPR laukaisi 6kk korvahelvetin...toivotaan et sisko pääsee vähemmällä.
 

Yhteistyössä